Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

  Fórum: Témata: Příspěvky: Poslední příspěvek:
Portál  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Pokec o portálu - vzhled, provoz,...
471481
24/12/2018 - 14:56
poslal Fritz Lochmann
Česká kosmonautika  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Vše co se týká české kosmonautiky
1074397
30/11/2018 - 22:50
poslal Martin Kostera
O kosmonautice  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Diskuse o kosmonautice v celé její šíři
1587141654
19/1/2019 - 02:57
poslal Martin Kostera
CubeSat  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Pokus o stavbu amatérské sondy
291477
13/1/2019 - 22:05
poslal Honza Vacek
Sdružení  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Kosmo Klub
361299
07/1/2019 - 22:06
poslal Fritz Lochmann
Raketová modelařina  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Stavba raket vlastníma rukama
23698
22/11/2018 - 23:17
poslal Martin Kostera
Kdo je on-line - Uživatelé: 0 , návštěvníci: 7
 

   Témata s nejnovějšími příspěvky (15)>> 50 témat
Falcon HeavyMartin Kostera19.01.2019 02:57O kosmonautice
Hubble Space TelescopePetr_Šída19.01.2019 01:22O kosmonautice
Provoz NASAHonza Vacek18.01.2019 22:50O kosmonautice
CassiniHonza Vacek18.01.2019 21:41O kosmonautice
FyzikaHonza Vacek18.01.2019 21:30O kosmonautice
Japonská kosmonautikaMartin Kostera18.01.2019 16:55O kosmonautice
Elektromobilita a Tesla/Musk/kosmonautikayamato18.01.2019 16:49O kosmonautice
Falcon 1 a Falcon 9Petr_Šída18.01.2019 16:05O kosmonautice
Slunce a klimaMartin Kostera18.01.2019 15:23O kosmonautice
Chang'e 3 a 4 - čínské landery a rovery na Měsíciyamato18.01.2019 12:59O kosmonautice
OSIRIS-RExlamid18.01.2019 10:50O kosmonautice
Hayabusa 2 - průzkumník asteroidůlamid18.01.2019 10:28O kosmonautice
Provoz SpaceXPetr_Šída18.01.2019 10:21O kosmonautice
Projekt Dragon / Falcon 9Martin Kostera17.01.2019 15:27O kosmonautice
Satelitní internetMartin Kostera17.01.2019 15:13O kosmonautice

   Nejnovější příspěvky (20) - řazeno od nejnovějšího (nahoře) po nejstarší (dole)>> 15 příspěvků
Falcon HeavyMartin Kostera19.01.2019 02:57O kosmonautice
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/ah0pbp/2nd_falcon_sidecore_makes_florida_photo_by_my/

Hubble Space TelescopePetr_Šída19.01.2019 01:22O kosmonautice
quote:
Širokoúhlá kamera je opět funkční
https://www.nasa.gov/feature/goddard/2019/wide-field-camera-3-anomaly-on-hubble-space-telescope


a v podstatě stačilo vypnout a zapnout
Hubble Space TelescopeHonza Vacek18.01.2019 23:49O kosmonautice
Širokoúhlá kamera je opět funkční
https://www.nasa.gov/feature/goddard/2019/wide-field-camera-3-anomaly-on-hubble-space-telescope
Provoz NASAHonza Vacek18.01.2019 22:50O kosmonautice
quote:

quote:
... u tohoto plyne jednoznačně volba rakety Atlas V-411 ;-)


ak potrebujete nakrmit neefektívneho dodavatela so silnym lobingom, tak ano


Historie tohoto projektu sahá docela hodně let dozadu, snad až někam k roku 2008, takže je celkem pochopitelné, že počítali s Atlasem.
Provoz NASAHonza Vacek18.01.2019 22:37O kosmonautice
quote:
Nevím, jakou bude mít sonda hmotu


Zatím se mi nikde nepodařilo najít, jakou hmotnost by měla mít celkově ta přeletová část. Nicméně ten samotný dron by neměl být žádný drobeček. Na wiki uvádějí přistávací hmotnost 450 kg
https://en.wikipedia.org/wiki/Dragonfly_(spacecraft)

a pak v tom odkazu u té hmotnosti počítají s hmotností dronu 420 kg
http://dragonfly.jhuapl.edu/News-and-Resources/docs/34_03-Lorenz.pdf


Provoz NASAPinkasJ18.01.2019 22:00O kosmonautice
Co se týče přesnosti vyvedení:
Nevím, jakou bude mít sonda hmotu, odhadoval bych tak 2000 kg. Horní stupeň Falcon H9/FH má tah 93 tun, prázdná hmota stupně s malým zbytkem paliva cca 5000 kg I kdyby měl regulovatelnost do 30 tun, stále je to zrychlení cca 42m/s2, to je 4,3 G a při tomto zrychlení musí přesně vypnout. Ta přesnost nemůže být při takovém zrychlení velká, jakákoliv časová chyba je ve druhé mocnině.

Naproti tomu Proton /Breez-M při ExoMars 2016 měl tah 2000 kg a kombinovaná hmota 2 sond byla 4332 kg. Prázdná hmota Breez-M + malý zbytek paliva cca 3000 kg To dává konečné zrychlení 2,7 m/s2, to je cca 0,28 G. Při takovém malém zrychlení je možno dosáhnout značně větší přesnosti při vypnutí. To také dokazuje skutečnost:

„Breeze-M released ExoMars into its interplanetary path to Mars, achieving a departure speed accurate to within just 1.5 m/s“

To vzhledem k dosažené rychlosti je přesnost cca 0,012% - něco málo přes setinu %.
Neexistence přesného horního stupně je slabinou Falkonů. Samozřejmě, u vyvedení na GTO, kdy vlastní satelit pak dodává cca 1500 m/s to nevadí. I při vyvedení na GEO má stále satelit dostatečné dv pro přesné umístění, ale u meziplanetárních sond je každá chyba znát. Atlas 5 je asi také značně přesnější.

[Upraveno 18.1.2019 PinkasJ]
CassiniHonza Vacek18.01.2019 21:41O kosmonautice
Na základě dat z Cassini se odhaduje, že Saturnovy prstence nejsou příliš staré. Jejich stáří je nově odhadnuté na 10-100 mil. roků.

https://www.space.com/43042-saturn-rings-younger-than-dinosaurs-nasa-cassini.html
FyzikaHonza Vacek18.01.2019 21:30O kosmonautice
CERN má v úmyslu postavit nový urychlovač
https://www.universetoday.com/141252/cern-is-planning-to-build-a-much-larger-particle-collider-much-much-larger/

Jenom mám trochu obavu, že těch plánovaných 9. mld. EUR co by to mělo stát, je silně podhodnocených, a aby průběh stavby nebyl něco na způsob ITER.
Provoz NASAHonza Vacek18.01.2019 19:11O kosmonautice
quote:
To chcu vazne letiet najdlhsou trasou, aby mohli pouzit drahu a slabu raketu??


Jenom pro představu jsem to trošku spočítal, a snad jsem se moc nesekl

Když bychom k Saturnu chtěli letět přímo, tzn. bez gravitačních asistencí, tak pro tu nejúspornější dráhu, která bude podobná Hohmannově, vychází pro tuhle misi startovací okno kolem 13.5.2025 s příletem k Saturnu koncem ledna – 30.1.2031. Doba letu by byla 2088 dní. Pro odlet z dráhy 200x200 km bychom potřebovali ∆v = 8.43 km/s a pro zaparkování u Saturnu ve vzdálenosti Saturnova měsíce Titan ∆v = 4.2 km/s.




A pak je tady ještě ta hodně rychlá dráha, jakou má plánovanou ta sonda k Titanu. Po poslední gravitační asistenci u Země dosáhne Saturnu za necelé čtyři roky – 1214 dní. Kdybychom na takovou dráhu chtěli vypustit sondu, tak bychom pro odlet potřebovali ∆v = 8.65 km/s a pro zaparkování ∆v = 6.08 km/s.

Japonská kosmonautikaMartin Kostera18.01.2019 16:55O kosmonautice
Japonská kosmonautikaMartin Kostera18.01.2019 16:47O kosmonautice
Epsilon dnes vynesla technologickou družici RAPIS-1 a několik minidružic a cubestaů.

https://spaceflightnow.com/2019/01/17/epsilon-flight-4-mission-status-center/
https://www.nasaspaceflight.com/2019/01/japans-epsilon-rapis-1-launch/

Falcon 1 a Falcon 9Petr_Šída18.01.2019 16:05O kosmonautice

3) Nevím o tom, že by SpaceX mělo supersonický větrný tunel a provádělo nějaký základní výzkum. Toto všechno převzali od NASA ...


no to těžko, místo větrného tunelu používali testy na zahozených padajících stupních
Falcon 1 a Falcon 9yamato18.01.2019 15:31O kosmonautice
ktory konkretny program NASA sa zaoberal zapalenim motoru, stabilizaciou stupna, kombinovanim rcs a aerodynamickych kormidiel, sw riesenim pre navadzanie stupna na miesto pristatia? dajte prosim link na ten program. Ked to teda vsetko SpaceX prevzalo...
Falcon 1 a Falcon 9kacenka18.01.2019 15:10O kosmonautice
quote:
konsenzus az donedavna bol taky, ze spaliny z motora vytvoria turbulentne prudenie, ktore destabilizuje zostupujuce teleso. A preto sa uprednostnovali stity a deceleratory, a supersonicke retro zostalo ako "no-go" metoda, bez toho aby to niekto realne vyskusal.


1) Štíty a decelerátory jsou jednodušší, spolehlivější a nevyžadují žádné aktivní řízení, žádné palivo atd. Dokud šlo o malé náklady, kde stačili, tak se v pohodě používali a upředňostnovali. První stupeň F9 je ovšem už příliš veliký ...

2) Taky ten citovany test se nezabyvá zapálením motoru, ale vznikem oscilaci výstupního proudu spalin při použití různého počtu trysek a při různém náklonu motorů... ;-)

3) Nevím o tom, že by SpaceX mělo supersonický větrný tunel a provádělo nějaký základní výzkum. Toto všechno převzali od NASA ...

ps: při pracovním tlaku komory 97 barů a vstřikováním pod standardním trojnásobným tlakem (tedy pod tlakem cca 290 barů) je motoru úplně jedno jestli je v komoře tlak 0.3 baru nebo 1 bar.

ps2: podle Aerospaceweb.org je maximální dynamický přetlak při přistání na Zemi srovnatelný s hodnotou MaxQ při startu. Třeba pro raketoplán bylo MaxQ 700lb/ft2 v cca 56 sekundě letu - což je po přepočtu na srozumitelnější jednotky 0,34 baru. Takže pohoda ... ;-)
Falcon 1 a Falcon 9yamato18.01.2019 14:22O kosmonautice
konsenzus az donedavna bol taky, ze spaliny z motora vytvoria turbulentne prudenie, ktore destabilizuje zostupujuce teleso. A preto sa uprednostnovali stity a deceleratory, a supersonicke retro zostalo ako "no-go" metoda, bez toho aby to niekto realne vyskusal.
Falcon 1 a Falcon 9Petr_Šída18.01.2019 14:16O kosmonautice
tak jít to musí

proudit tam nic nemůže, je to komora, ale o ten přetlak jde, respektive o to, že zapálením vznikne protitlak a oscilace a to je to, co nemají motory rády, jde tedy o řízení vstřikování a zapalování tak, aby nevznikly problematické oscilace [Upraveno 18.1.2019 Petr_Šída]
Falcon 1 a Falcon 9PinkasJ18.01.2019 13:19O kosmonautice
quote:
Haloo, tu nejde o zapalenie motoru. Tu ide o zapalenie motoru oproti prudiacim plynom v supersonickej rychlosti. A to nerobil nikto. Uvahy sice boli, ale vacsinou koncili konstatovanim ze to prakticky nejde urobit.

Nemyslím, si, že by do motoru proudil nějaký plyn (tedy vzduch), pouze tam vytvoří přes trysku nějaký statický přetlak, který se mění s rychlostí. Takový přetlak by neměl bránit zapálení hyperbolu.
Kdo tvrdil, že to prakticky nejde udělat?
Falcon 1 a Falcon 9MP318.01.2019 13:08O kosmonautice
quote:

ja nie som nahnevany, len rozbehnuty
presmerujem teda svoju otazku na autorku vyroku o sptriebornom podnose:
kacenko, TOTO je to hotove riesenie, co SpaceX dostalo na striebornom podnose? Vazne?



Měl jsem namysli hlavně tuto větu:
"Supersonic retropropulsion is one of a few developing technologies that may enable future human-scale Mars entry systems. However, in order to be considered as a viable technology for future missions, supersonic retropropulsion will require significant maturation beyond its current state. "

Chang'e 3 a 4 - čínské landery a rovery na Měsíciyamato18.01.2019 12:59O kosmonautice
myslim si ze sa skoncil skor, ako si predstavovali jeho autori cim netvrdim ze nenazbierali nejake data...
Falcon 1 a Falcon 9yamato18.01.2019 12:57O kosmonautice
quote:
quote:

a? chcete tvrdit ze TOTO je to hotove riesenie, co SpaceX dostalo na striebornom podnose? Vazne?

P. Yamato, to mělo být na podporu vašeho tvrzení. Ve svém spravedlivém hněvu jste si to patrně špatně vyložil


ja nie som nahnevany, len rozbehnuty

presmerujem teda svoju otazku na autorku vyroku o sptriebornom podnose:
kacenko, TOTO je to hotove riesenie, co SpaceX dostalo na striebornom podnose? Vazne?
:) [Edited on 18.1.2019 yamato]

   Nejnovější témata (10)>> 50 témat
SatellogicMartin Kostera15.01.2019 16:02O kosmonautice
Íránský neúspěchVladimír Mařan15.01.2019 11:06O kosmonautice
Dálkový průzkum ZeměMartin Kostera14.01.2019 15:49O kosmonautice
HeraMartin Kostera11.01.2019 18:02O kosmonautice
Raincube - parabolická anténa meteorologického radaru na Cubesatu...xChaos02.01.2019 21:27O kosmonautice
SpacemanicMartin Kostera31.12.2018 14:17O kosmonautice
GaganyaanMartin Kostera29.12.2018 21:49O kosmonautice
PF 2019Milan Halousek29.12.2018 15:49O kosmonautice
Planetární ochranaMartin Kostera29.12.2018 01:45O kosmonautice
BioSentinelMartin Kostera22.12.2018 22:10O kosmonautice
1833 témat/ 150304 příspěvků / 544 uživatelů
Nejnovější uživatel je ptpc.

= Nové příspěvky ve fóru od poslední návštěvy
= Nejsou nové příspěvky od poslední návštěvy

Stránka byla vygenerována za 0.384990 vteřiny.