Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

  Fórum: Témata: Příspěvky: Poslední příspěvek:
Portál  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Pokec o portálu - vzhled, provoz,...
451449
31/1/2017 - 21:42
poslal Martin Kostera
Česká kosmonautika  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Vše co se týká české kosmonautiky
1024195
27/3/2017 - 21:21
poslal Milan Halousek
O kosmonautice  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Diskuse o kosmonautice v celé její šíři
1496128996
28/3/2017 - 01:32
poslal Martin Kostera
CubeSat  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Pokus o stavbu amatérské sondy
261430
27/3/2017 - 20:52
poslal Fritz Lochmann
Sdružení  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Kosmo Klub
341113
26/2/2017 - 22:57
poslal Martin Kostera
Raketová modelařina  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Stavba raket vlastníma rukama
23661
10/3/2017 - 23:41
poslal Martin Kostera
Kdo je on-line - Uživatelé: 0 , návštěvníci: 11
 

   Témata s nejnovějšími příspěvky (15)>> 50 témat
Provoz ISSMartin Kostera28.03.2017 01:32O kosmonautice
Elektromobilita a Tesla/Musk/kosmonautikaMartin Kostera28.03.2017 00:52O kosmonautice
RocketLabMartin Kostera28.03.2017 00:26O kosmonautice
Space Launch SystemHonza Vacek27.03.2017 23:23O kosmonautice
Falcon 1 a Falcon 9Martin Kostera27.03.2017 22:43O kosmonautice
KOSMOS-NEWS PARTY 2017Milan Halousek27.03.2017 21:21Česká kosmonautika
Zajímavý odkazFritz Lochmann27.03.2017 20:52CubeSat
Provoz NASAalamo27.03.2017 08:08O kosmonautice
Juno - sonda NASA k JupiteruMartin Kostera26.03.2017 20:58O kosmonautice
Vector Space SystemsAlchymista26.03.2017 11:45O kosmonautice
Radiační ochranaMartin Kostera25.03.2017 23:37O kosmonautice
FyzikaAlchymista25.03.2017 22:44O kosmonautice
Arianespace - provoz na kosmodromu CSG, KourouPinkasJ25.03.2017 20:23O kosmonautice
Články o kosmonautice.Karel Bejček25.03.2017 17:24Česká kosmonautika
APOLLOMartin Kostera24.03.2017 15:02O kosmonautice

   Nejnovější příspěvky (100) - řazeno od nejnovějšího (nahoře) po nejstarší (dole)>> 15 příspěvků
Provoz ISSMartin Kostera28.03.2017 01:32O kosmonautice
Modul PMA-3 bude přemístěn.

http://www.spaceflightinsider.com/missions/iss/international-space-station-pma-3-docking-module-relocated/

RocketLabMartin Kostera28.03.2017 00:26O kosmonautice
Viz debata ve vlákně SLS.

Na jedné z kosmoschůzek jsme spekulovali, že by postupně odhazoval bloky baterií a zbavoval se tak mrtvé váhy. Ale třeba to vůbec není třeba.

https://www.reddit.com/r/RocketLab/comments/3nk2m1/does_250kg_of_batteries_make_a_working_rocket/

Viz výpočty "rspeed".
Space Launch SystemHonza Vacek27.03.2017 23:23O kosmonautice
quote:
ad metalox - ...


Tady v té krátké diskuzi jsou uvedeny výhody a nevýhody metanu i s porovnáním vodíku a RP1. Je to sice dva roky staré, ale od té doby se snad toho zase tak moc nezměnilo.

http://space.stackexchange.com/questions/3161/why-is-spacex-considering-methane-as-fuel-for-their-next-engine-the-raptor
Falcon 1 a Falcon 9Martin Kostera27.03.2017 22:43O kosmonautice
Space Launch Systempet.rok27.03.2017 22:29O kosmonautice
to NovýJiřík
quote:
Co se znovupoužitelnosti týče, naprosto souhlasím s Yamatem. Znovupoužitelný stav je něco jako u dnešních letadel, tedy inspekční prohlídka, že je všechno v pořádku, natankovat a jede se dál. Za znovupoužitelnost nemůžu ani při nejlepší vůli považovat stav, kdy nějaký technický prostředek (např. raketoplán) po každém použití musí projít de facto generální opravou.

Jednak je rozdiel v tom, ci dany prostriedok vozi ludi alebo nie, raketoplan ludi vozil a teda pochopitelne poziadavky na bezpecnost su na trochu inej urovni nez pre "nakladiak" bez posadky.
A kym u SpX este nie su v popisovanom stave, t.j. zbezna inspekcia a hura na start tak to nemozeme nazyvat znovupouzitelnost?

Trochu zjednodusene z hladiska ekonomiky: je jedno kolko servisnych ukonov je potrebne vykonat, podstatna je celkova cena inspekcie + naklady na zachranu stupna. Ak to stoji viac ako novy kus tak sa to nevyplati ak nie tak je to vyhodnejsie. Ale znovupouzitelnost je to v oboch pripadoch .
Space Launch SystemMartin Jediny27.03.2017 21:42O kosmonautice
quote:
quote:

ta tvoja inovacie ja viac ako 5x tazsia...


to bude asi chyba. Citujem zo stranky RocketLab:
Rutherford is an oxygen/kerosene pump fed engine specifically designed in-house for Electron using an entirely new propulsion cycle. Its unique high-performance electric propellant pumps reduce mass and replace hardware with software.



jasne,
1/ usetrili par gramov na turbine... ale "zabudli" zaratat nasobne hmotnejsie baterie.
2/ mikromotory bude prave oblast, kde maju elektromotory sancu, pretoze priemer turbiny ti ovplyvnuje konstrukcne moznosti turbiny aj cerpadla a ich ucinnosti.
takze pre amaterske rakety velkosti elektron je sanca aj pre elektromotory.
velky hraci to ale riesia inak.

aj ked zlepsovanie baterii a mozno superkondenzatorov casom umozni posun aj tu.

KOSMOS-NEWS PARTY 2017Milan Halousek27.03.2017 21:21Česká kosmonautika
Pokud nám počasí bude přát, bude možné v průběhu KOSMOS-NEWS PARTY 2017 pozorovat v sobotu 8.4. večer přelet Mezinárodní kosmické stanice!
Začátek 21:00:43 - 10°/ZSZ, nejvyšší bod 21:04:00 - 75°/JJZ, konec 21:05:35 - 27°/VJV, jasnost -3,8 mag
Zajímavý odkazFritz Lochmann27.03.2017 20:52CubeSat
quote:
Občanství v Asgardii ...
Hustý. Už jste se tam někdo registroval nebo uvažujete a proč?

Neregistroval, len pozrel, zasmial sa a zistil že tam medzi pozdravmi chýba tento symbol:


[Editoval 27.3.2017 fritz.lochmann]
Space Launch Systemyamato27.03.2017 20:20O kosmonautice
quote:

ta tvoja inovacie ja viac ako 5x tazsia...


to bude asi chyba. Citujem zo stranky RocketLab:
Rutherford is an oxygen/kerosene pump fed engine specifically designed in-house for Electron using an entirely new propulsion cycle. Its unique high-performance electric propellant pumps reduce mass and replace hardware with software.

Falcon 1 a Falcon 9yamato27.03.2017 20:08O kosmonautice
hotfire prave prebehol, startuje sa v stvrtok
Space Launch SystemMartin Jediny27.03.2017 19:56O kosmonautice
quote:
quote:
za účelem zlepšování spolehlivosti, ... a snížení náročnosti na údržbu.


cim sa vraciame k eletrickym cerpadlam, jakozto prvej zasadnejsej inovacii v oblasti raketovych motorov za poslednych x desatroci

ta tvoja inovacie ja viac ako 5x tazsia ako klasika a to vcitane napajania pohonu,

pricom navyse ako tu niekto kedysi spominal,
pri klasike ti paliva na pohon ubuda, zatial co baterie ti podstatne znizuju C az do konca prace stupna.

vyuzitie tohto riesenie teda bude dost exoticke a fakt musi mat dovod. ale ak sa ti paci, tak sa ti paci. ok.
len mi mi unika zasadnost inovacie...
Space Launch Systemyamato27.03.2017 18:27O kosmonautice
quote:
za účelem zlepšování spolehlivosti, ... a snížení náročnosti na údržbu.


cim sa vraciame k eletrickym cerpadlam, jakozto prvej zasadnejsej inovacii v oblasti raketovych motorov za poslednych x desatroci
Space Launch Systemtycka27.03.2017 18:19O kosmonautice
A taky neustálým vývojem proudových motorů - právě za účelem zlepšování spolehlivosti, spotřeby paliva a snížení náročnosti na údržbu.
Space Launch Systemdodge27.03.2017 18:05O kosmonautice
quote:
Co se znovupoužitelnosti týče, naprosto souhlasím s Yamatem. Znovupoužitelný stav je něco jako u dnešních letadel, tedy inspekční prohlídka, že je všechno v pořádku, natankovat a jede se dál. Za znovupoužitelnost nemůžu ani při nejlepší vůli považovat stav, kdy nějaký technický prostředek (např. raketoplán) po každém použití musí projít de facto generální opravou.


Ovšem v letectví se ke stávajícím údržbovým plánům dospělo na základě desítek let provozu stovek různých typů letadel po odlétání mnoha milionů letových hodin.

Z tohoto hlediska STS nepřekročil stadium vývoje, a uplatňovat na kosmické prostředky hlediska leteckého provozu kvůli malému počtu provozních hodin nelze.
Space Launch SystemNovýJiřík27.03.2017 14:37O kosmonautice
Co se znovupoužitelnosti týče, naprosto souhlasím s Yamatem. Znovupoužitelný stav je něco jako u dnešních letadel, tedy inspekční prohlídka, že je všechno v pořádku, natankovat a jede se dál. Za znovupoužitelnost nemůžu ani při nejlepší vůli považovat stav, kdy nějaký technický prostředek (např. raketoplán) po každém použití musí projít de facto generální opravou.
Zajímavý odkazMIZ27.03.2017 12:32CubeSat
quote:
Občanství v Asgardii
https://asgardia.space/en/join


Hustý. Už jste se tam někdo registroval nebo uvažujete a proč?
Falcon 1 a Falcon 9yamato27.03.2017 11:51O kosmonautice
uz je na rampe



fakt som zvedavy ci na tom boostri vidno ze je "flight proven"
Provoz NASAalamo27.03.2017 08:08O kosmonautice
Keith si sťažuje..
http://nasawatch.com/archives/2017/03/space-policy-no-1.html
že keď otvorí kalendár vidí tam enormné množstvo politických brífingov, seminárov a poradenských stretnutí, mnohé z nich sú v konflikte čo sa načasovania týka, sú na ne pozývaný stále tý istý ľudia, ktorý hovoria stále to isté.. takže momentálne by už museli stále to isté rozprávať na dvoch miestach odrazu v tom istom čase
s toho všetkého odvodzuje, jednoduchý poznatok "nikto nevie čo sa deje"
a keď už niekto tvrdí že niečo vie, a čím viac toho navraví, o to podozrievavejší by ste mali byť k tomu čo sa vám snaží nakecať
Space Launch Systemyamato26.03.2017 21:16O kosmonautice
zase ste sa na mna zlietli ako osy na pivo takze nebudem reagovat na kazdeho jednotlivo...

ad znovupouzitelnost - dovolim si nesuhlasit s uvadzanim boostrov STS ako "znovupouzitelnych rakiet". V skutocnosti islo o "znovupouzitelne komponenty". Booster ako celok znovupouzitelny nebol, vzdy sa musel postavit novy. Najviac reusable na celom STS bol asi orbiter, kde sa vymienali "len" motory a cast TPS, zvysok podliehal "len" velmi intenzivnej kontrole a udrzbe.

ad metalox - no to mi vysvetlite vy, preco aj SpX, aj BO, aj ULA pocitaju dobuducna s metaloxom, ak to nema vyhody?! Ako bolo uvedene, metan je niekde medzi RP a LH - to nie je vyhoda? Nevraviac o takej malickosti ako je cena...

ad elektricke cerpadla - neviem nakolko je system pouzivany Elektronom skalovatelny, kazdopadne inovacia to je. Ak by aj nesla vyuzit na velkych motoroch pre dolne stupne, stale tu mame oblasti kde sa rata viac spolahlivost nez tah - horne stupne, pristavacie a odletove motory pre sondy atd. Tie doteraz vyuzivali pretlakovu dodavku, ak by mohli vyuzit cerpadlo bez poklesu spolahlivosti, dojde k uspore hmotnosti. To ze doteraz neboli baterie nie je ziadny argument, teraz uz su, a pokial sa bavime o inovaciach, tak moznosti pouzit elektricke cerpadlo sa nechopil ziadny Aerojet, chytil sa toho maly startup.

ad reusable boostre - dobre, projektuju sa 50 rokov. Ale do vesmiru okrem STS nelietal ani jeden. Ako sa maju tie vyhody prejavit? Z toho powerpointu? Lebo ked pouzivate jednorazovy Atlas alebo Proton, tak ono tie vyhody z toho nejako sami od seba nevyplynu, viete?
Juno - sonda NASA k JupiteruMartin Kostera26.03.2017 20:58O kosmonautice
Zítra proběhne páté perijovum sondy JUNO

https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?release=2017-086
Space Launch SystemMartin Jediny26.03.2017 20:52O kosmonautice
quote:
pred 50 rokmi sme mozno dosiahli maximum, co sa tyka isp, ale urcite sme nedosiahli maximum uzitkovej hodnoty chemickeho pohonu.
ak myslis, ze existuje moznost ekonomickeho zefektivnenia, tak ano
plus mame k dispozicii nove matrialy, technologie a automatizaciu


quote:
Pytam sa - preco sa rozvijaju metalox motory az teraz, ked maju tolko vyhod?

?? kolko vyhod? Ja si zas myslim, ze nejake vyhody maju RP motory a nejake LH motory. a metalox je tak niekde medzi.
pozri si debatu, spred par rokov, ci su lepsie vodikove, alebo RP motory...


quote:
Preco sa az teraz zacinaju vyuzivat elektricke cerpadla, vyrazne zjednodusujuce cely motor?

1/ okrem miniraketky elektron sa nepouzivaju a je to tak nejak exoticke riesenie. cerpadla velkych kvalitnych motorov potrebuju MW energie. To inak ako spalovanim niekolkych kg paliva za sekundu nedosiahnes.
2/ vyznamny pokrok v bateriach za posledne desatrocia si snad neprehliadol. takze az teraz ma zmysel sa o nieco pokusat, aj ked baterie su hustotou energie/kg stale daleko, daleko za RP/LOX

quote:
Preco sa az teraz hovori o zefektivneni operacii na komodrome a o automatizacii procesov?

?? ja si myslim, ze sa o tom hovori od pociatku kozmonautiky.
musk este neprekonal automatizaciu Sea Launch z minuleho storocia
ani automatizaciu jadrovych striel, ani...



quote:
Preco az teraz vsetci projektuju reusable boostre?

?? projektuju sa snad uz 50 rokov... len vyhody zatial neprevazili dostatocne preukazatelne. a ked to nikto nerobi, nemusi sa konkurencia prilis hybat.


quote:
Odpoved - sukromnici prevracaju tento desatrocia zaspaty, playitsafe sektor naruby. Uz bolo nacase.

ano
Falcon 1 a Falcon 9Martin Kostera26.03.2017 19:39O kosmonautice
Dnešní zážeh se odsouvá

https://spaceflightnow.com/2017/03/24/ses-10-flight-preps/
Space Launch Systempet.rok26.03.2017 17:44O kosmonautice
to PinkasJ
quote:

Nebo u RS 25 výkon čerpadla LOX/LH2 (palivo s nízkou spec. hmotou) při výstupním tlaku přes 20MPa a dodávce 513 kg/sec ?



tych 20+ MPa je tlak v komore, vystupne tlaky cerpadiel su este vyssie, napr. kyslik do hlavnej komory cca 30 MPa a do predkomory az 50 MPa.
Space Launch SystemPinkasJ26.03.2017 17:00O kosmonautice
to Yamato:

On Musk vynalezl nějaké zázračné baterie?
Dovedete si představit baterie, které by zajistily výkon čerpadla u RD 171 při výstupním tlaku přes 25 MPa a dodávce LOX/RP 2390 kg/sec?

Nebo u RS 25 výkon čerpadla LOX/LH2 (palivo s nízkou spec. hmotou) při výstupním tlaku přes 20MPa a dodávce 513 kg/sec ?

Bohužel se zdá, že chemické motory jsou na hranici svých teoretických možností a lze jen mírně vylepšit technologii výroby, cenu a pod.. Ani zavedení metaloxových motorů nepřinese výrazné zlepšení. Rakety s těmito motory mohou mít lepší konstrukční čísla u prvých stupňů, avšak stále budou zaostávat ve výkonech 2. stupňů oproti LOX/LH2 motorům. Cenově však mohou vyjít levněji.

Jde o klasickou situaci, kdy se čeká na nové revoluční řešení pohonů, které asi není v blízkém dohledu, alespoň ne u startů ze země. [Upraveno 26.3.2017 PinkasJ]
Space Launch Systempet.rok26.03.2017 16:52O kosmonautice
to Yamato:
ad reusable boosters:
(STS) nehovorim ze to bolo krasne a dokonale ale bola to realna znovupouzitelnost
(Energia) kedze padol cely projekt po 2 letoch takze vcelku pochopitelne realne vysledky chybaju

A u SpX mozeme hovorit o znovupouzitelnosti az v utorok, ci stredu
Space Launch Systemyamato26.03.2017 16:11O kosmonautice
quote:

- reusable boostre a orbiter mal uz STS a takisto Energia (btw RD-170 a klony su u mna hned na druhom mieste) takze novy koncept to rozhodne nie je (nove su najma sposoby zachrany)



boostre STS sa po kazdom lete rozoberali na jednotlive segmenty, nanovo sa osetrili a niektore sa znova pouzili spolu s inymi segmentmi (castokrat novymi). Kazdy segment bol v tovarni naplneny TPH, co je zlozity proces vyzadujuci vysoku presnost. Nijaky booster nebol pouzity dva krat v tom zmysle, ze by obsahoval rovnake segmenty.

Boostre Energije obsahovali len akesi nastavce, s ktorymi sa pocitalo dobuducna pre padaky a sustavu motorcekov. Zachrana boostra sa nedostala za fazu konceptu a ziadny booster nebol zachraneny.

Hovorit pri tychto systemoch o znovupouzitelnosti je podla mna znacne nadnesene.
Pravda je, ze koncept znovupouzitia novy nie je, je stary ako kozmonautika. Ale az SpX sa dostala z fazy konceptu k faze zaciatku realizacie, a to so skutocne praktickym znovupouzitim.
Space Launch Systempet.rok26.03.2017 16:02O kosmonautice
to Tycka:
quote:
Na motory nejsem odborník, takže by zde měl někdo napsat proč jsou tedy o tolik lepší.



strucne povedane:
pouzitim vykonnneho paliva LOX/H2 a tym ze sa jedna o uzavrety cyklus (pohonne latky ktore roztacaju turbocerpadlovy system sa plne podielaju na pohone (odpad z turbin nie je smerovany mimo spalovaciu komoru) a vysokym pracovnym tlakom (20+ MPa) ktory zlepsuje parametre (najma v nizkych vyskach atmosfery).
vysledok je velmi vysoky ISP (cize efektivita pohonu).
a su od zaciatku znovupouzitelne (projektovane na 50x)
Space Launch Systempet.rok26.03.2017 15:48O kosmonautice
nemal som na mysli nejake radikalne zlepsenie, skor vylepsovanie v ramci moznosti (na zaciatku sa tak aj dialo)
Ale hlavne ma trapi ze taky skvely kusok skoro skoncil na smetisku nebyt SLS ktore ale z hladiska koncepcie tazko mozno povazovat za dôstojné pouzitie kedze po kazdom lete budu "ukoncene".

ad Yamato:
- reusable boostre a orbiter mal uz STS a takisto Energia (btw RD-170 a klony su u mna hned na druhom mieste) takze novy koncept to rozhodne nie je (nove su najma sposoby zachrany)
- metalox, napriek tomu ze je mojim favoritom tolko realnych vyhod zasa nema, celkovo je prakticky v pare s kerolox-om
- sukromnici boli aj predtym, rozdiel je v tom ze prisli novi, minulostou nezatazeni sukromnici
- elektricke cerpadla este budu musiet v tejto oblasti ukazat svoj prinos a potencial, zatial podla mna este nie je mozne povedat ze toto je cesta (z fyzikalneho (energetickeho a hmotnostneho) hladiska tento pohon na turbocerpadlovy system pohanany chemicky zatial zdaleka nema)
Space Launch Systemyamato26.03.2017 15:25O kosmonautice
quote:

Protože, až v poslední době se objevili extrémně výkonné baterie.


v suvislosti s rozmachom elektromobility, za ktorym tiez stoji maly tvrdohlavy sukromnik.
A nacpat baterie do rakety skusa kto? Nie Boeing alebo Energija - zase je to len maly startup.

quote:

Automatizace jde podle množství startů



no a presne o to ide. Pri 400mega za start to mnozstvo asi moc velke nebude...
Space Launch Systemtycka26.03.2017 14:47O kosmonautice
quote:
elektricke cerpadla,

Protože, až v poslední době se objevili extrémně výkonné baterie.
I tak si myslí, že to je na hraně použitelnosti.

Automatizace jde podle množství startů - pro menší množství se stejně jako jinde v průmyslu prostě nevyplatí.

Na motory nejsem odborník, takže by zde měl někdo napsat proč jsou tedy o tolik lepší.
Space Launch Systemyamato26.03.2017 14:18O kosmonautice
quote:
Chemicke rakety proste mají svoje omezeni.


pred 50 rokmi sme mozno dosiahli maximum, co sa tyka isp, ale urcite sme nedosiahli maximum uzitkovej hodnoty chemickeho pohonu.

Pytam sa - preco sa rozvijaju metalox motory az teraz, ked maju tolko vyhod?

Preco sa az teraz zacinaju vyuzivat elektricke cerpadla, vyrazne zjednodusujuce cely motor?

Preco sa az teraz hovori o zefektivneni operacii na komodrome a o automatizacii procesov?

Preco az teraz vsetci projektuju reusable boostre?

Odpoved - sukromnici prevracaju tento desatrocia zaspaty, playitsafe sektor naruby. Uz bolo nacase.
Space Launch SystemJan Dusatko26.03.2017 13:34O kosmonautice
quote:
ked vidim tento naj raketovy motor nasej planety tak ma pochyti kusok nostalgie ked uvazim datum vzniku cca 45+ rokov dozadu.
kde su vsetky tie sucastne technologie a aky sme odvtedy vlastne dosiahli pokrok v tejto oblasti ? :-)


Odpoved je jednoducha. Ti stari kozaci v 50-tych letech nebyli hloupi. Veskera dnesni optimalizace pomoci pocitacu a modernich technologii je k nicemu, pokud nedojde ke zmene principu pohonu. Chemicke rakety proste mají svoje omezeni.
Space Launch Systempet.rok26.03.2017 13:16O kosmonautice
ked vidim tento naj raketovy motor nasej planety tak ma pochyti kusok nostalgie ked uvazim datum vzniku cca 45+ rokov dozadu.
kde su vsetky tie sucastne technologie a aky sme odvtedy vlastne dosiahli pokrok v tejto oblasti ? :-)
Vector Space SystemsAlchymista26.03.2017 11:45O kosmonautice
Zaujímalo by ma prečo propen / propylen / methyl-ethylen (C3H6)?
Napadá ma jediný dôvod, v súvislosti s pretlakovou dodávkou paliva (pressurized fuel feed system) - propylen má zaujímavý kritický bod - +91°C; 4,5MPa
Vector Space SystemsMartin Kostera26.03.2017 00:38O kosmonautice
Když jsem o nich slyšel poprvé, tak jsem byl extrémně skeptický. Teď už jsem jen skeptický.

http://www.spaceflightinsider.com/missions/commercial/space-florida-vector-r-ing-new-launch-provider-cape-canaveral/

https://vectorspacesystems.com/technology/

Space Launch SystemMartin Kostera26.03.2017 00:33O kosmonautice
Proběhl test motoru RS-25

http://www.spaceflightinsider.com/space-centers/stennis-space-center/nasa-conducts-13th-test-space-launch-system-rs-25-engine/



Radiační ochranaMartin Kostera25.03.2017 23:37O kosmonautice
Že by i tudy vedla cesta?

"the mechanism through which NAD+ protects DNA from the damage of ageing and radiation in mice"


http://www.sciencealert.com/scientists-have-successfully-reversed-dna-ageing-in-mice

FyzikaAlchymista25.03.2017 22:44O kosmonautice
Radšej nie - to sa už riešilo, naposledy tuším v súvislosti s tým nedávnym nápadom na dlhú sériu nanosond urýchľovaných laserom.
Ani tadiaľ schodná cesta nevedie...
FyzikaMartin Jediny25.03.2017 22:30O kosmonautice
quote:
...Ale o přesnou hodnotu tady vůbec nejde, stále jsme na úrovni energií minimálně 10^16 J, což je ohromná hodnota. ...Čili realizace něčeho takového je asi tak o trošku snadnější jako postavit Warp pohon


takze kruh sa uzatvara a ideme na externy zdroj a prenos energii...
FyzikaHonza Vacek25.03.2017 20:26O kosmonautice
quote:
tak to sa ospravedlňujem.
Kedysi som si zafixoval že Temelín = 1050MW, Dukovany a nové Jaslovské Bohunice = 505MW, Mochovce = 470MW, staré Jaslovské Bohunice = 440MW a A1 = 150MW. A nejak sa mi časom stratilo, že je to na blok...


Sice jsi to počítal pro ten jeden blok, ale zase tak moc jsi se nesekl Podle Wiki se roční výroba pohybuje kolem 13914 GWh, což je nějakých 5x10^16 J.

Ale o přesnou hodnotu tady vůbec nejde, stále jsme na úrovni energií minimálně 10^16 J, což je ohromná hodnota. Když vezmeme výtokovou rychlost pracovní látky 0.5c a budeme chtít rychlost rakety kolem 150 km/s, vyjde nám, že na 1 tunu hmotnosti rakety, potřebujeme urychlit 1 kg pracovní látky. A k tomu potřebujeme výkonnou elektrárnu a výkonný urychlovač a to vše jako součást rakety. Čili realizace něčeho takového je asi tak o trošku snadnější jako postavit Warp pohon
Arianespace - provoz na kosmodromu CSG, KourouPinkasJ25.03.2017 20:23O kosmonautice
http://www.ruaviation.com/news/2017/3/24/8347/
Třetí stupeň rakety Sojuz-ST byl dopraven letecky do Francouzské Guayany letadlem IL-76TD-90VD společnosti Volga-Dněpr. Bude použit pro vynesení US satelitu SES-15 začátkem dubna.
FyzikaAlchymista25.03.2017 20:01O kosmonautice
tak to sa ospravedlňujem.
Kedysi som si zafixoval že Temelín = 1050MW, Dukovany a nové Jaslovské Bohunice = 505MW, Mochovce = 470MW, staré Jaslovské Bohunice = 440MW a A1 = 150MW. A nejak sa mi časom stratilo, že je to na blok...
Falcon 1 a Falcon 9yamato25.03.2017 19:50O kosmonautice
OCISLY opustila port canaveral
Články o kosmonautice.Karel Bejček25.03.2017 17:24Česká kosmonautika
LETECTVÍ + KOSMONAUTIKA 3/2017

Drobné info: Kosmonautika s.12

Tomáš Přibyl:
„Vehicle Assembly Building“ Historie vzniku montážní budovy VAB na Floridě. s 30 – 33.
„Vlčí smečka osiřela“ Zemřel Igor Volk, kosmonaut ze Sojuzu T12/ Saljutu 7. Jinak šéfpilot pro lety ruského raketoplánu. S.47.
„Ohlédnutí za programem Zond“. Mnohotvárný program, dodnes není vše známo. S.72-75

„Tělesa vypuštěná a zaniklá – leden 2017“ (lek) .s.75 .

FyzikaJan Baštecký25.03.2017 09:31O kosmonautice
quote:
pre 1kg a 0,5c to vychádza na energiu ~1,3E16J; čo je asi 40% teoretickej ročnej produkcie Temelínu (za predpokladu trvalého výkonu 1GW)
Lenže to je energia, ktorú musí získať urýchlovaná hmota. Nie je to energia, ktorá sa musí priviesť na napájanie urýchľovača - tá je samozrejme ešte značne väčšia, v závislosti na účinnosti urýchľovača...


... jen připojím dvě poznámky:

- neházejte čísla úplně od boku! Temelín má nominální výkon 2.133 GW (jde o dva bloky, každý s reaktorem VVER1000 s původním projektovaným výkonem 1 GW). Aktuální výkon se mírně mění podle mnoha okolností (stupeň vyhoření paliva, vlhkost, tlak a teplota okolního vzduchu ...).
Na webu elektrárny jsou k dispozici přesné údaje. Například 23.3.2017 v 10:30 se jelo na 2.184 GW.

- je hezké dumat a snít o relativistickém pohonu. Ale přitom už teď máme "k dispozici" lepší pohony než chemické. Například nepoužíváme "běžný" jaderný raketový motor - v šedesátých letech úspěšně vyvinutý a odzkoušený motor NERVA měl ISP=850s (ve vakuu). Toto by umožnilo doletět na Mars za tři měsíce. A přes úspěšný vývoj a zkoušky byl projekt v 1972 zastaven z politických důvodů ... ;-(

odkazy:
https://en.wikipedia.org/wiki/NERVA
https://www.cez.cz/cs/pro-media/aktuality-z-jadernych-elektraren/

[Upraveno 25.3.2017 HonzaB]
Zajímavý odkazJan Dusatko25.03.2017 01:55CubeSat
Občanství v Asgardii
https://asgardia.space/en/join
Provoz NASAMartin Kostera24.03.2017 16:22O kosmonautice
Populární Bill Nye, mimochodem CEO Planetary Society, vyzval ve svém otevřeném dopise ve formě videa mimo jiné k tomu, aby první pilotovaný let k Marsu nebyl o přistání na Marsu.


http://www.space.com/36048-bill-nye-advice-president-trump-nasa.html
Falcon 1 a Falcon 9Martin Kostera24.03.2017 16:06O kosmonautice
SES 10 uzavřen v aerodynamickém krytu. Testovací zážeh má proběhnout v neděli. Start pak nejdříve ve středu. Pokud se to povede na začátku okna, oslavíme to ještě na Kosmoschůzce.

https://spaceflightnow.com/2017/03/24/ses-10-flight-preps/
APOLLOMartin Kostera24.03.2017 15:02O kosmonautice
Nebyla to procházka růžovým sadem. A pobavilo...

http://www.realclearscience.com/blog/2017/03/03/why_space_travel_can_be_absolutely_disgusting.html
Indická kosmonautikaMartin Kostera24.03.2017 14:48O kosmonautice
Jeden z lídrů indické kosmonautiky U R Rao chce pilotovaný program, aby s Čínou neprohrála závod o zdroje. A chce Inda na Marsu do 15ti let.

http://factordaily.com/space-isro-u-r-rao-mars-manned-mission/
Indická kosmonautikaMartin Kostera24.03.2017 14:41O kosmonautice
Vize Space India 2.0

http://www.newspaceindia.com/space-india-2-0-commerce-policy-security-and-governance-perspectives/
Indická kosmonautikaMartin Kostera24.03.2017 14:39O kosmonautice
"Jednu dobře vychlazenou lunární dvanáctku, prosím!"

http://timesofindia.indiatimes.com/home/science/indian-aerospace-startup-plans-to-brew-beer-on-the-moon-as-an-experiment/articleshow/57695601.cms
Provoz SpaceXMartin Kostera24.03.2017 13:33O kosmonautice
Expanze na Port Canaveral pokračuje.

http://www.spaceflightinsider.com/organizations/space-exploration-technologies/spacex-expands-space-coast-footprint-long-term-lease-port-canaveral/

Provoz ISSMartin Kostera24.03.2017 12:01O kosmonautice
Dnes probíhá EVA. Pesquet se podívá do volného kosmu podruhé.

https://spaceflightnow.com/2017/03/23/astronauts-gear-up-for-spacewalks-resupply-launch-delayed/

Zde online:

https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/#public
https://spaceflightnow.com/2017/03/24/watch-live-spacewalk-on-tap-for-friday/
FyzikaJan Dusatko24.03.2017 06:57O kosmonautice
quote:
pre 1kg a 0,5c to vychádza na energiu ~1,3E16J; čo je asi 40% teoretickej ročnej produkcie Temelínu (za predpokladu trvalého výkonu 1GW)
Lenže to je energia, ktorú musí získať urýchlovaná hmota. Nie je to energia, ktorá sa musí priviesť na napájanie urýchľovača - tá je samozrejme ešte značne väčšia, v závislosti na účinnosti urýchľovača...


Efektivitu jsem zminoval, doplnim o další udaje tykajici se prevodu elektricke energie na pozadovanych zarizenich.
1) Efektivita mikrovlnych zaricu (ohrev plazmatu aj.) 40%
2) Efektivita MHD generator s pouzitim dvou vystupu 40%
3) Efektivita iontovych motoru s pouzitim jednoho vystupu 20-30%, dale klesa nutnosti vybijet naboj
4) Efektivita linearnich urychlovacu 20%
...
a dalo by se pokracovat
KOSMOS-NEWS PARTY 2017Milan Halousek24.03.2017 01:17Česká kosmonautika
PŘÍJEM PŘIHLÁŠEK K ÚČASTI NA KOSMOS-NEWS PARTY 2017 S UBYTOVÁNÍM BUDE UKONČEN V PÁTEK 31. BŘEZNA 2017! PO TOMTO DATU NENÍ MOŽNÉ GARANTOVAT ZAJIŠTĚNÍ UBYTOVÁNÍ PŘÍMO V HOTELU TRIM!

Již za dva týdny, o víkendu 7. až 9. dubna 2017, se v Pardubicích uskuteční už sedmnáctý ročník největšího středoevropského setkání amatérských zájemců o kosmonautiku KOSMOS-NEWS PARTY 2017.
Tak jako v minulých letech se i letos konference uskuteční v příjemném prostředí hotelu TRIM, kde je kromě vlastního programu zajištěno i ubytování a stravování účastníků. KOSMOS-NEWS PARTY 2017 začíná v pátek 7. dubna 2017 odpoledne a končí v neděli 9. dubna 2017 po poledni, hlavním přednáškovým dnem bude sobotu 8. dubna 2017 - plná besed, přednášek a velice přínosných dlouhých přestávkových a večerních diskusí.

Dovoluji si tedy poslat základní informace o akci a srdečné pozvání k účasti mezi více než stovku amatérských i profesionálních zájemců o kosmonautiku z České republiky, Slovenska, Nizozemska a možná i z dalších zemí.
Další informace, pokud by Vás zajímaly, můžete najít na webových stránkách http://knp.kosmo.cz, kde je průběžně doplňován i seznam všech přihlášených účastníků KNP a předběžný program setkání, ale i fotografie a informace ze všech předcházejících šestnácti ročníků našeho setkání.
Zvu Vás srdečně na celý víkendový program (večery s dlouhými diskusemi v kruhu "stejně postižených" jsou nezapomenutelné) - ubytování je zajištěno přímo v areálu hotelu TRIM v městské části Pardubice-Ohrazenice, kde se setkání koná, nebo alespoň na (nejspíše) sobotní část programu. Pro zájemce je zajištěn nejen tradiční společný sobotní oběd, ale i páteční a sobotní večeře přímo v areálu hotelu TRIM.

V případě Vašeho zájmu o účast na KOSMOS-NEWS PARTY 2017 prosím o vyplnění on-line přihlášky na stránce http://knp.kosmo.cz , kde najdete i další potřebné informace.
S dotazy mě můžete kontaktovat na e-mailu milan@halousek.eu nebo na telefonu 602 153 564
INFORMACE o KNP2017 i o předcházejících šestnácti ročnících najdete na webových stránkách http://knp.kosmo.cz/
PŘEHLED doposud přihlášených účastníků KNP2017 (a je jich již více naž 50!) najdete na http://knp.kosmo.cz/knp-prihlasky.htm
PROGRAM setkání (zatím jen neúplný a bodový) si můžete prostudovat na adrese http://knp.kosmo.cz/knp-program.htm
A co budete na KNP2017 jíst? Návrh jídelníčku je tady - http://knp.kosmo.cz/#jidlo
Víte co to je GOLD CLUB KOSMOS-NEWS PARTY? Zjistíte to na http://knp.kosmo.cz/golden-club.htm

Těším se na setkání s Vámi na KOSMOS-NEWS PARTY 2017!
Se srdečným pozdravem a přáním všeho dobrého
Milan HALOUSEK
hlavní organizátor KOSMOS-NEWS PARTY
e-mail: halousek.milan@gmail.com
tel. 602 153 564
http://knp.kosmo.cz
https://www.facebook.com/milan.halousek
http://kosmoprednasky.webnode.cz/
FyzikaAlchymista24.03.2017 00:23O kosmonautice
pre 1kg a 0,5c to vychádza na energiu ~1,3E16J; čo je asi 40% teoretickej ročnej produkcie Temelínu (za predpokladu trvalého výkonu 1GW)
Lenže to je energia, ktorú musí získať urýchlovaná hmota. Nie je to energia, ktorá sa musí priviesť na napájanie urýchľovača - tá je samozrejme ešte značne väčšia, v závislosti na účinnosti urýchľovača...
FyzikaHonza Vacek23.03.2017 23:46O kosmonautice
quote:
Velmi hrubým odhadem mi vychází nutnost dostat výkon 1 MW z něčeho, co váží řádově maximálně jednotky kilogramů (včetně chlazení a vlastního "urychlovače"). Jinak by se to poletování v kosmu prakticky nevylepšilo (proti současnému stavu a při snaze dosáhnout přeletové doby v řádu měsíců).


Pokud mi něco neuniklo, tak se tu vůbec neřešilo co by nás stálo urychlení pracovní látky z hlediska energie. Jenom pro představu, k urychlení 1 kg pracovní látky na 0,5c je zapotřebí dodat energii v řádu 10^16 J (myslím, že to je zhruba energie, kterou vyrobí Temelín za rok).
Arianespace - provoz na kosmodromu CSG, KourouCerv23.03.2017 22:48O kosmonautice
Mě to vůbec neudivuje ... pravděpodobně se jedná o místní zaměstnance. Vychova francouským socializmem spolu s obvyklou dávkou pohodlnosti typickou pro jižní národy je činí pro práci nepoužitelnými. Valnou většinu praci ve Francouské Guayaně vykonávají francouzi z kontinentální francie ... jedou tam na pár let a pak zase domů. Ostatní žijí ze štědrých sociálních dávek ... pole tam zpustla a ač tam roste všechno, co se píchne do země, tak potraviny dovážejí
Rosetta - evropská mise ke kometěMartin Kostera23.03.2017 22:28O kosmonautice
Každé přiblížení komety ke Slunci zanechává na ní šrámy. To jsme vždy(v moderní době) předpokládali. Teď to máme na stříbrném podnose.

https://spaceflightnow.com/2017/03/22/rosettas-comet-shows-scars-from-swing-through-inner-solar-system/

Arianespace - provoz na kosmodromu CSG, KourouMartin Kostera23.03.2017 22:00O kosmonautice
To raději nebudu komentovat.

http://www.spaceflightinsider.com/organizations/arianespace/social-movement-continues-delay-ariane-5-launch/
FyzikaNovýJiřík23.03.2017 19:19O kosmonautice
Niob+Titan SMIC supravodice mají rekord tusim okolo 13,5T

Z trochu jiného soudku:
http://www.osel.cz/9285-nasa-navrhuje-pouzit-k-terraformaci-marsu-magneticky-stit.html
Jaké jsou perspektivy vytvoření dostatečně silného generátoru magnetického pole? Něco takového by mohlo úplně od základu změnit možnosti terraformace Marsu.
Fyzikayamato23.03.2017 16:41O kosmonautice
FyzikaHonza Vacek23.03.2017 16:21O kosmonautice
quote:
... mne nejde o to aby vesmirna lod dosahovala relativisticku rychlost. Uplne nam staci, aby nase lode lietali rychlostami radovo v stovkach km/s a slnecna sustava nam padne k noham.

Mne ide o to, aby sme vyznamne zlepsili spotrebu pracovnej latky, a to tym sposobom, ze tuto pracovnu latku urychlime az na relativisticke rychlosti...


No, zákon zachování hybnosti moc neošidíš. Pokud se ti v tom systému něco pohybuje relativistickými rychlostmi a je jedno jestli loď nebo spaliny, musíš pro odvození raketové rovnice použít relativistické tvary zachování hybnosti a energie. Takže se nedopracuješ k normální raketové rovnici (Ciolkovského rovnice), ale k její relativistické obdobě Ackeretově rovnici a z té pak musíš vycházet.

https://www.relativitycalculator.com/images/rocket_equations/AIAA.pdf
Fyzikayamato23.03.2017 15:54O kosmonautice
uz som to raz pisal, zopakujem to: mne nejde o to aby vesmirna lod dosahovala relativisticku rychlost. Uplne nam staci, aby nase lode lietali rychlostami radovo v stovkach km/s a slnecna sustava nam padne k noham.

Mne ide o to, aby sme vyznamne zlepsili spotrebu pracovnej latky, a to tym sposobom, ze tuto pracovnu latku urychlime az na relativisticke rychlosti, cim zvysime jej relativnu hmotnost. Povedane dnesnym slangom - hackneme zakon zachovania hybnosti

Asi kazdemu je jasne ze technicke prekazky takehoto pohonu su nad nase dnesne schopnosti, ale o to mi neslo. Islo mi o to, ci je taketo hackovanie fyzikalne mozne, a ak dobre citam, vetci ste sa zhodli ze ano.
FyzikaAlchymista23.03.2017 15:41O kosmonautice
yamato, neteš sa predčasne, chyby na kráse by som už videl:

- na dosiahnutie zrýchlenia 1m/s2 treba ťah 1N na 1kg hmotnosti zostavy

- pri zrýchlení 1m/s2 potrvá dosiahnutie rýchlosti 0,1c (30 000 000 m/s) zhruba rok a ako porastie relativistický hmotnosť, bude to samozrejme narastať tiež

Na vysokú rýchlosť musí byť reakčná hmota urýchlená v urýchľovači - a to stojí energiu. A energetická účinnosť akýchkoľvek známych elektromagnetických urýchľovačov je slušne povedané - mizerná...
FyzikaAleš Holub23.03.2017 12:49O kosmonautice
quote:
Ten nápad je rozhodne lákavý, takže hľadám "chyby krásy", ktorých prehliadnutie by ho mohlo pochovať.
Principiálně tam žádný problém nevidím, ale musím připomenout mimořádnou náročnost případného použitelného technického řešení. Když je vysoké Isp pohonu, tak je také potřeba velmi vysoký výkon "zdroje energie", aby tah a hlavně zrychlení bylo skutečně užitečné. Velmi hrubým odhadem mi vychází nutnost dostat výkon 1 MW z něčeho, co váží řádově maximálně jednotky kilogramů (včetně chlazení a vlastního "urychlovače"). Jinak by se to poletování v kosmu prakticky nevylepšilo (proti současnému stavu a při snaze dosáhnout přeletové doby v řádu měsíců).

Podle mne tedy nestačí, aby pohon byl "funkční", je naprosto nezbytné, aby celá jeho konstrukce byla také mimořádně lehká.
Fyzikayamato23.03.2017 07:40O kosmonautice
quote:
Ten nápad je rozhodne lákavý,


ďakujem neviete kde je v bratislave patentový úrad?
FyzikaJan Dusatko22.03.2017 22:56O kosmonautice
quote:
RE Jan Dusatko:
"Přestoze je limit dany principem pohonu někde okolo 0,5c, efektivita pohonu bude nižši. Odhadoval bych tak 0,1c-0,2c. Pri vyššich rychlostech budete pouze spalovat palivo ale efekt zrychleni bude čim dal tim nizsi a bude se limitne blizit nule."
Toto není pravda. Vždy platí m.v=F.t, takže urychlení bude dáno impulsem vytékající reakční látky, bez ohledu na rychlost rakety. Zjednodušeně: kdyby limitem dosažení rychlosti byla rychlost reakční hmoty, nedostal byste se ani na oběžnou dráhu, nebo by třeba rychle letící sondě nefungovaly korekční motorky na hydrazin.
V relativistické soustavě je to stejné, jen berete v úvahu palubní čas, který se oproti jiné (klidové) soustavě bude lišit rychlostí plynutí.


Slovy klasika - "Dostal jste mne, Dagu ...". Ano a děkuji, vaše vysvětlení je lepší (z mé strany šlo o přílišné zjednodušení). Na druhou stranu, nejsem si jist s vaším vysvětlením ohledně impulsu, zkusím si to ještě promyslet a spočítat konkrétní příklad a protipříklad. Něco mi vadí (dle mého tu bude hrát roli v impulsu nejenom čas), ale jak jsem psal na začátku této komunikace, matematika je antiintuitivní.
FyzikaAlchymista22.03.2017 18:58O kosmonautice
Podľa tohoto:
quote:
10% 1,005
20% 1,02
30% 1,04
40% 1,09
50% 1,15
60% 1,25
70% 1,4
80% 1,6
90% 2,3
95% 3,2
96% 3,6
97% 4,1
98% 5
99% 7
99,9% 22,3
99,99% 70,7
99,999% 223,6
by bol "limit princípu" prinajmenšom niekde "nad" 0,99c (pre z > 10) a "limit efektvity" niekde medzi 0,8-0,9c (pre z ~ 2), prípadne až pri 0,98c (pre z ~ 5)


quote:
Niob+Titan SMIC supravodice mají rekord tusim okolo 13,5T
Nejde len o absolutnu hodnotu pre udržanie supravodivosti, ale zrejme aj o dosiahnuteľnú prúdovú hustotu...
Nevidím do toho poriadne, tak len tak čo si spomeniem. Ten nápad je rozhodne lákavý, takže hľadám "chyby krásy", ktorých prehliadnutie by ho mohlo pochovať.
FyzikaPavel Nedbal22.03.2017 18:07O kosmonautice
RE Jan Dusatko:
"Přestoze je limit dany principem pohonu někde okolo 0,5c, efektivita pohonu bude nižši. Odhadoval bych tak 0,1c-0,2c. Pri vyššich rychlostech budete pouze spalovat palivo ale efekt zrychleni bude čim dal tim nizsi a bude se limitne blizit nule."
Toto není pravda. Vždy platí m.v=F.t, takže urychlení bude dáno impulsem vytékající reakční látky, bez ohledu na rychlost rakety. Zjednodušeně: kdyby limitem dosažení rychlosti byla rychlost reakční hmoty, nedostal byste se ani na oběžnou dráhu, nebo by třeba rychle letící sondě nefungovaly korekční motorky na hydrazin.
V relativistické soustavě je to stejné, jen berete v úvahu palubní čas, který se oproti jiné (klidové) soustavě bude lišit rychlostí plynutí.
FyzikaJan Dusatko22.03.2017 15:24O kosmonautice
quote:
Videl by som ešte jeden problém:
geometriu a s tým spojenú hmotnosť systému. Neviem to ale matematicky uchopiť.... Takže len úvaha:
Je známe, že supravodiče sú limitované vo svojej funkcii (resp. limitovaný je supravodivý stav) intenzitou magnetického poľa.
Pokiaľ je dosiahnuteľná intenzita magnetického poľa limitovaná, dá sa zrejme presne určiť, aká je potrebná dĺžka urýchľovacieho systému - a teda sa dá odhadnúť aj jeho minimálna hmotnosť.


A jeden argument v prospech linearneho urychlovacieho systemu: na kontinuálnu činnosť s "otvoreným koncom" je vhodnejší. Kruhové urychlovače sú naopak vhodné na impulznú či sekvenčnú činnosť - "urýchliť a vypustiť"

[Upraveno 22.3.2017 Alchymista]


Niob+Titan SMIC supravodice mají rekord tusim okolo 13,5T
Specialni konstrukce s vnitřním chlazenim pak mohou dosáhnout tusim nejakych 20-30T, ale nejedna se o supravodice, jedna se o magneticke komory
FyzikaAlchymista22.03.2017 15:01O kosmonautice
Videl by som ešte jeden problém:
geometriu a s tým spojenú hmotnosť systému. Neviem to ale matematicky uchopiť.... Takže len úvaha:
Je známe, že supravodiče sú limitované vo svojej funkcii (resp. limitovaný je supravodivý stav) intenzitou magnetického poľa.
Pokiaľ je dosiahnuteľná intenzita magnetického poľa limitovaná, dá sa zrejme presne určiť, aká je potrebná dĺžka urýchľovacieho systému - a teda sa dá odhadnúť aj jeho minimálna hmotnosť.


A jeden argument v prospech linearneho urychlovacieho systemu: na kontinuálnu činnosť s "otvoreným koncom" je vhodnejší. Kruhové urychlovače sú naopak vhodné na impulznú či sekvenčnú činnosť - "urýchliť a vypustiť"

[Upraveno 22.3.2017 Alchymista]
Fyzikayamato22.03.2017 14:49O kosmonautice
ok chapem

FyzikaJan Dusatko22.03.2017 14:40O kosmonautice
quote:
quote:
Kruhovy urychlovace maji jednu zasadni nevyhodu- synchrotoni zareni. Jakmile nabita castice meni smer, zacne se zbavovat energie prave vysilanim sychrotroniho zareni, coz se prave pri cimdal rychlejsim obihani v kruhu deje. Z toho duvodu maji kruhove urychlovace urcity limit, kdy veskera energie kteroucastici dodate se uz proste vyzari a vic ji neurychlite. Cim vetsi urychlovac je tim mensi zmena smeru a tim je tento limit vyssi. Linearni urychlovac timto netrpi.


dik za info, teraz o urychlovacoch viem o 100% viac ako dnes rano

cize linearny urychlovac, brutalny zdroj energie a nejako sa zbavit odpadneho tepla... pomohly by supravodice?


Yamato, supravodice ti nepomohou zbavit se odpadního tepla. Pouze ti zvýsí účinnost a sníží teplotní ztráty.
Každopádně u urychlovačů jsou supravodice vítány, stejně jako u nejakeho MHD generátoru. Problémem zůstává vlastní efektivita těchto zařízení, rozuměj výtěžnost vynaložené energie. V ideálním případě každý joule který dodáš udělá práci, kterou potřebuješ. Bohužel v reálném světě je entropie a ta je pekná mrška. Takže magnetické pole nebude ovlivonav pouze plazmu, kde ji potřebujeme, ale bude též ovlivňovat nejbližsí okolí. Zde se vyřádí a ohřeje trochu materiálu, nebo se pouze bude vyzařovat do okolí. A podobným způsobem lze pokračovat. Tím vznikají ztráty ... a to je tou mírou efektivity.
Fyzikayamato22.03.2017 14:07O kosmonautice
quote:
Kruhovy urychlovace maji jednu zasadni nevyhodu- synchrotoni zareni. Jakmile nabita castice meni smer, zacne se zbavovat energie prave vysilanim sychrotroniho zareni, coz se prave pri cimdal rychlejsim obihani v kruhu deje. Z toho duvodu maji kruhove urychlovace urcity limit, kdy veskera energie kteroucastici dodate se uz proste vyzari a vic ji neurychlite. Cim vetsi urychlovac je tim mensi zmena smeru a tim je tento limit vyssi. Linearni urychlovac timto netrpi.


dik za info, teraz o urychlovacoch viem o 100% viac ako dnes rano

cize linearny urychlovac, brutalny zdroj energie a nejako sa zbavit odpadneho tepla... pomohly by supravodice?
FyzikaOhara22.03.2017 13:55O kosmonautice
Kruhovy urychlovace maji jednu zasadni nevyhodu- synchrotoni zareni. Jakmile nabita castice meni smer, zacne se zbavovat energie prave vysilanim sychrotroniho zareni, coz se prave pri cimdal rychlejsim obihani v kruhu deje. Z toho duvodu maji kruhove urychlovace urcity limit, kdy veskera energie kteroucastici dodate se uz proste vyzari a vic ji neurychlite. Cim vetsi urychlovac je tim mensi zmena smeru a tim je tento limit vyssi. Linearni urychlovac timto netrpi.
RocketLabdodge22.03.2017 13:54O kosmonautice
Rocket Lab urychluje sériovou výrobu raketových motorů a avioniky

http://aviationweek.com/space/rocket-lab-sets-production-boost?NL=AW-05&Issue=AW-05_20170322_AW-05_169&sfvc4enews=42&cl=article_3&utm_rid=CPEN1000000980369&utm_campaign=9196&utm_medium=email&elq2=e3cf35d2ce834b10a2ecc8455174b027
Rozpočet NASA na FY 2018Martin Kostera22.03.2017 13:43O kosmonautice
Muska rozpočet moc nepotěšil...

http://us.blastingnews.com/news/2017/03/spacexs-elon-musk-unhappy-with-nasa-authorization-bill-001567907.html
Fyzikayamato22.03.2017 13:42O kosmonautice
linearne urychlovace minimalizuju straty? Ja som bol v tom ze efektivnejsie su kruhove... (hoci vychadzam iba z toho ze najvacsie urychlovace su kruhove a po fyzikalnej stranke o tom viem kulovy )
FyzikaJan Dusatko22.03.2017 13:41O kosmonautice
quote:
quote:
cim vyssie %c pracovnej latke udelim, tym je efekt vacsi a tym menej tej pracovnej latky musim urychlovat. Co mi zase relativne znizuje naroky na energiu. To je funky

Mozno by sa naslo optimum dosiahnutelne s kompaktnym jadrovym reaktorom, s vyuzitelnym efektom...


ok, ale aby sme minimalizovali straty, tak pouzime linearny urychloavac...

edit: resp. pozri si priemery urychlovacov a dosahovane energie... [Editoval 22.3.2017 martinjediny]


Martine, trochu bych to upravil. Na zacatku komoru pro tvorbu plasmy (mikrovlny ohrev nebo neco jineho, ucinnost okolo 40%), dale vstrik do komory s MHD (MagnetoHydroDynamicky generator), ktera ma dva vystupy (ucinnost je troche vyssi nez s jednim vystupem). Zajisti polarizaci plasmy na ionty a kationty, a jeji zakladni urychleni. Nasledne pak je mozne pouzit urychlovac, ktery ma na vstupu proud stejne nabitych castic o pocatecni rychlosti v radu tisicu km/s. Tento motor by mel dva vystupy a zamezi se vzniku nezadouciho naboje. Ma to spoustu dalsich vyhod.
Vlastni urychlovac by pote dosahl vystupu v relativistickych rychlostech. Problemem budou pouze rozmery, hmotnost a hlavne odpadni teplo, ktere dle meho bude nejakych 60-70% celkoveho prikonu.
FyzikaMartin Jediny22.03.2017 13:27O kosmonautice
quote:
cim vyssie %c pracovnej latke udelim, tym je efekt vacsi a tym menej tej pracovnej latky musim urychlovat. Co mi zase relativne znizuje naroky na energiu. To je funky

Mozno by sa naslo optimum dosiahnutelne s kompaktnym jadrovym reaktorom, s vyuzitelnym efektom...


ok, ale aby sme minimalizovali straty, tak pouzime linearny urychloavac...

edit: resp. pozri si priemery urychlovacov a dosahovane energie... [Editoval 22.3.2017 martinjediny]
Fyzikayamato22.03.2017 13:20O kosmonautice
cim vyssie %c pracovnej latke udelim, tym je efekt vacsi a tym menej tej pracovnej latky musim urychlovat. Co mi zase relativne znizuje naroky na energiu. To je funky

Mozno by sa naslo optimum dosiahnutelne s kompaktnym jadrovym reaktorom, s vyuzitelnym efektom...
FyzikaJan Dusatko22.03.2017 12:39O kosmonautice
quote:
ano, s tym vsetkym pocitam.

Uvaha nesmeruje k pohonu pre relativisticke rychlosti, iba k zefektivneniu vyuzitia paliva tak, aby to umoznilo prakticku dopravu po slnecnej sustave. T.j. rychlost vesmirnej lode radovo v stovkach km/s.
To by tiez malo znizit naroky na zdroj energie, kedze sa nesnazim urychlovat hmotu az na rychlost blizku c, iba na rychlost kde sa uz relativisticky efekt vyznamne prejavi.

Vieme aspon odhadnut, pri akej rychlosti vytokovych plynov by doslo k zvyseniu efektivity povedzme na dvojnasobok?

p.s. aha, vidim ze prepocet ste uz dal. Ak pod "narastom efektivity" zjednodusene chapeme narast hmotnosti, tak na dvojnasobok potrebujeme 90% c. No, dufal som ze to bude menej... :/
[Edited on 22.3.2017 yamato]


Ano, dokud se nedostanete alespon na 90% c, nema smysl s tim uvazovat. Ale pak to zacne byt zajimave.

99,9999% 707
99,99999% 2236
99,999999% 7071

... a to je I duvodem, proc nemuzete nikdy dosahnout c. Proste je tu exponenciala, ktera zezacatku temer kopiruje nasi zkusenost s hmotnosti. Narust hmotnosti diky pohybu u letadla je v radu desetin gramu, tedy pro nas prakticky nemeritelny.


Proste vztah rychlosti / energie / hmotnosti je svet sam pro sebe ;o)
Fyzikayamato22.03.2017 11:59O kosmonautice
ano, s tym vsetkym pocitam.

Uvaha nesmeruje k pohonu pre relativisticke rychlosti, iba k zefektivneniu vyuzitia paliva tak, aby to umoznilo prakticku dopravu po slnecnej sustave. T.j. rychlost vesmirnej lode radovo v stovkach km/s.
To by tiez malo znizit naroky na zdroj energie, kedze sa nesnazim urychlovat hmotu az na rychlost blizku c, iba na rychlost kde sa uz relativisticky efekt vyznamne prejavi.

Vieme aspon odhadnut, pri akej rychlosti vytokovych plynov by doslo k zvyseniu efektivity povedzme na dvojnasobok?

p.s. aha, vidim ze prepocet ste uz dal. Ak pod "narastom efektivity" zjednodusene chapeme narast hmotnosti, tak na dvojnasobok potrebujeme 90% c. No, dufal som ze to bude menej... :/
[Edited on 22.3.2017 yamato]
FyzikaJan Dusatko22.03.2017 11:46O kosmonautice
Dobre, ale zusava vam tu jeden detail. Zkusime to bez matematiky, jenom uvahou.
Zakladni kamen urazu je v otazce, kolik bude vazit vase lod.
Urychleni vytokovych plynu je mozne az na rychlost blizkou rychlosti svetla. Ale - to ale je ten certik - v jake vztazne soustave? Nebude to z hlediska pozorovatele leticiho na opacnou stranu, nybrz z hlediska motoru. Tedy pokud poletite ryhlosti blizkou 0,5c a rychlost vytokovych plynu bude tez 0,5c (na opacnou stranu), dostavate se na mez moznosti motoru.
U elektromagnetickeho zareni je to troche jine. Zvysovani energie neznamena zmenu rychlosti, foton bude mit vzdy rychlost = c, ale jedna se o zmenu frekvence.

Tedy, mate limit dany schopnostmi motoru a ted co jste schopen realne dosahnout.

Pokud budete urychlovat 1g klidove hmoty na rychlost blizkou c, potrebujete energii neuveritelne velikosti. Protoze cim blize k rychlosti svetla budete, tim vice narusta hmotnost (relativisticka hmotnost). I LHC potrebuje obrovske vykony pro urychleni nekolika malo castic. Pro vas je to vyhodou I nevyhodou - vyhodou protoze staci malo pracovni latky na slusne urychleni, nevyhodou protoze musite mit obrovsky zdroj energie.

K tomu ovsem dalsi detail. Pokud se vase rychlost dostane do relativistickych hodnot, musite pocita I s vasi relativistickou hmotnosti. Tedy energie, kterou budete pouzivat pro vas pohyb zacne narustat. A zde se dostavame k tomu problem. Prestoze je limit dany principem pohonu nekde okolo 0,5c, efektivita pohonu bude nizsi. Odhadoval bych tak 0,1c-0,2c. Pri vyssich rychlostech budete pouze spalovat palivo ale efekt zrychleni bude cim dal tim nizsi a bude se limitne blizit nule. Diky vasi hmotnosti k tomu dojde drive, nez se priblizite k limitu danemu konstrukci motoru.


Protoze je to uz delsi dobu, vzorecky si dobre nepamatuji, zkuste prosim nasledujici vypocet brat s jistou mirou rezervy. Dole pod tim jsou procenta rychlosti svetla a kolikanasobek klidove hmotnosti dostanete.

relativisticka hmotnost=hmostnost/odmocnina(1-(v^2/c^2))

10% 1,005
20% 1,02
30% 1,04
40% 1,09
50% 1,15
60% 1,25
70% 1,4
80% 1,6
90% 2,3
95% 3,2
96% 3,6
97% 4,1
98% 5
99% 7
99,9% 22,3
99,99% 70,7
99,999% 223,6

Samozrejme, rychlost svetla je podle soucasnych fyzikalnich zakonu dosazitelna jen a pouze pro zareni (elmg, gravitacni) a neni ji mozne dosahnout zadnym znamym zpusobem. Pro pochopeni je nutne pristoupit na pravidla dana teorii relativity - pravidla dana nikoliv selskym rozumem ale matematikou. Ta je tak trochu antiintuitivni.
Fyzikayamato22.03.2017 11:04O kosmonautice
quote:

Ano


to fakt?





takže už stačí iba do pár sto tonovej vesmírnej lode napechovať výkon vyšší ako má LHC... hmm, to dáme
FyzikaJan Dusatko22.03.2017 10:26O kosmonautice
quote:
fyzikalna otazka: relativisticka fyzika hovori, ze cim viac sa rychlost objektu blizi rychlosti svetla, tym viac narasta hmotnost tohto objektu (aspon tak si to pamatam zo strednej...)

Majme ionovy motor, ktory dokaze pracovnu latku akcelerovat az na relativisticke rychlosti. Aka hmotnost pracovnej latky sa bude pocitat do rovnice o zachovani hybnosti? Kludova alebo relativisticka?

Inak povedane, zvysi sa mi efektivita pracovnej latky, ak ju urychlujem na relativisticke rychlosti?


Ano
Fyzikayamato22.03.2017 10:05O kosmonautice
fyzikalna otazka: relativisticka fyzika hovori, ze cim viac sa rychlost objektu blizi rychlosti svetla, tym viac narasta hmotnost tohto objektu (aspon tak si to pamatam zo strednej...)

Majme ionovy motor, ktory dokaze pracovnu latku akcelerovat az na relativisticke rychlosti. Aka hmotnost pracovnej latky sa bude pocitat do rovnice o zachovani hybnosti? Kludova alebo relativisticka?

Inak povedane, zvysi sa mi efektivita pracovnej latky, ak ju urychlujem na relativisticke rychlosti?
MarsNovýJiřík21.03.2017 20:05O kosmonautice
Obdivuhodne spracované zábery z MRO do videa.
http://av-creo.com/fictive-flight-real-mars

Pěkné, jen nechápu, jak mohli autoři animace udělat takovou botu (perfektně viditelné v čase 00:12).
Marslamid21.03.2017 14:17O kosmonautice
Obdivuhodne spracované zábery z MRO do videa.
http://av-creo.com/fictive-flight-real-mars

https://vimeo.com/207076450

Niektoré mi pripomínajú zábery Zeme zo Sentinel-u, len mi tam chýba obraz a hlas Kelsea Brennan-Wessel.
Rozpočet NASA na FY 2018Zbycho21.03.2017 09:17O kosmonautice
Zde je něco v češtině, článek vypadá poměrně kvalifikovaně:
http://technet.idnes.cz/donald-trump-rozpocet-2017-veda-d2i-/veda.aspx?c=A170317_160345_veda_mla

Chtěl jsem proti němu postavit článek ve VTM, který psal úplný opak, jak se bude rušit přistání na Europě a další, ale nemohu ho vůbec najít, evidentně byl stažen.

Tak kecám, ten článek jsem viděl jinde. Návrh rozpočtu pro NASA ruší přistání na Europě i misi ARM:

http://www.svethardware.cz/navrh-rozpoctu-pro-nasa-rusi-pristani-na-europe-i-misi-arm/44107 [Upraveno 21.3.2017 Zbycho]
Falcon 1 a Falcon 9yamato21.03.2017 08:43O kosmonautice
rampa 39A je pripravena, startuje sa 29.marca. Booster bude pristavat na ASDS.
Laicke otazkyAlchymista21.03.2017 08:11O kosmonautice
quote:
quote:
- pre predstavu: plyny zo slepého náboja do samopalu 58 majú cca 5cm od ustia hlavne rýchlosť 600-800m/s.
... a s tímto nesouhlasím. Porovnáváte neporovnatelné.
Proud plynu u usti hlavne má kompletně jiné energetické parametry. Vysoky tlak (v hlavni je tlak ve stovkách barů), vysokou rychlost, obrovské množství jak statické i kinetické energie na objemovou jednotku.
päť centimetrov od ústia je už tlak plynov v prúde prakticky vyrovnaný s okolím (neviem z hlavy, koľko presne je priemer otvoru na nástavci, ale 5cm je viac ako desať "kritických priemerov" trysky). Námietku ale beriem, hoci - neslobodno si zamieňať podmienky prúdenia v hlavni a prúdenia mimo hlaveň.

quote:
vhodná štěrbina a vývěva je na světě, pro pevnost konstrukce nic dobrého ...
jak je vlastně řešené odtlakování? soustavou přetlakových ventilů?
Preto tiež vojenský piloti nosia pri letoch nadzvukovou rýchlosťou výškové obleky - pokiaľ by v 11-12km došlo pri nadzvuku k odhermetovaniu kabíny, tak ejekčný efekt prúdenia okolo trupu urobí v kabíne podtlak zodpovedajúci výške viac ako 20-25km (pre Mig-21 pri Mach 2,05 v 11000m to malo byť "v najhoršom prípade" okolo 0,01atm - tj. ekvivalent výšky vyše 30km)

Na "odtlakovanie" priestoru pod krytom stačí aj celkom jednoduchá odpružená klapka ("dvierka"), maximálne ešte chránená z vnútornej strany systémom jednoduchého labyrintu (drážka tvaru U a do nej so štrbinou vložená doska), brániaceho tomu, aby prúdenie v otvore klapky pri odtlakovaní dosiahlo nejak vysoké hodnoty.
Pokiaľ sa nad problémom "trochu pobáda", tak sa dá urobiť aj iný trik - funkčný ekvivalent obojsmerného vyrovnávacieho ventilu vo forme venturiho trubice.
Laicke otazkyPetr_Šída20.03.2017 23:24O kosmonautice
quote:
vakuované vs. hermetické - zrejme sa to stratilo v prekladoch a "interpretáciách".

Uzavretie aerodynamického krytu musí byť skutočne veľmi tesné až hermetické, pretože i celkom "tenký" prúd vzduchu pri rýchlosti 1-2km/s dokáže "úžasné veci", takže spoje aerodynamického krytu musia perfektne tesniť, alebo byť uspôsobené na zabránenie prenikania prúdenie pod kryt(labyrinty, turbolátory...) - pre predstavu: plyny zo slepého náboja do samopalu 58 majú cca 5cm od ustia hlavne rýchlosť 600-800m/s.




vhodná štěrbina a vývěva je na světě, pro pevnost konstrukce nic dobrého ...

jak je vlastně řešené odtlakování? soustavou přetlakových ventilů?
Projekty ČKK na podporu kosmonautikyMartin Kostera20.03.2017 15:21Česká kosmonautika
Naši budoucí kolonizátoři.

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096902795-studio-6/217411010100320/obsah/531454-expedice-mars

http://www.expedicemars.eu/
Laicke otazkyJan Baštecký20.03.2017 13:43O kosmonautice
quote:
Uzavretie aerodynamického krytu musí byť skutočne veľmi tesné až hermetické, pretože i celkom "tenký" prúd vzduchu pri rýchlosti 1-2km/s dokáže "úžasné veci", takže spoje aerodynamického krytu musia perfektne tesniť, alebo byť uspôsobené na zabránenie prenikania prúdenie pod kryt(labyrinty, turbolátory...)

Souhlas ... ;-)
quote:
- pre predstavu: plyny zo slepého náboja do samopalu 58 majú cca 5cm od ustia hlavne rýchlosť 600-800m/s.

... a s tímto nesouhlasím. Porovnáváte neporovnatelné.
Proud plynu u usti hlavne má kompletně jiné energetické parametry. Vysoky tlak (v hlavni je tlak ve stovkách barů), vysokou rychlost, obrovské množství jak statické i kinetické energie na objemovou jednotku.
Oproti tomu aerodynamický kryt je maximálně namáhán v okamžiku "maxQ", který bývá při rychlostech kolem 300-400m/s a ve výšce 11-14km (což odpovídá tlaku cca 0.3 baru). Tedy objemová energie plynu je o několik řádů nižší ...

ps: ve vedlejším tématu probíraná numerická simulace počítá i parametry v bodě "maxQ".... ;-)
Laicke otazkyAlchymista20.03.2017 12:08O kosmonautice
vakuované vs. hermetické - zrejme sa to stratilo v prekladoch a "interpretáciách".

Uzavretie aerodynamického krytu musí byť skutočne veľmi tesné až hermetické, pretože i celkom "tenký" prúd vzduchu pri rýchlosti 1-2km/s dokáže "úžasné veci", takže spoje aerodynamického krytu musia perfektne tesniť, alebo byť uspôsobené na zabránenie prenikania prúdenie pod kryt(labyrinty, turbolátory...) - pre predstavu: plyny zo slepého náboja do samopalu 58 majú cca 5cm od ustia hlavne rýchlosť 600-800m/s.

Laicke otazkyJan Baštecký20.03.2017 01:31O kosmonautice
quote:
quote:
jen poznámka: Aerodynamické kryty nejsou vakuované a tedy tato úvaha neplatí...

jeden prednasajuci, co sa zucastnil vypustania satelitu ako technik, ma presviedcal, ze AD kryt je vakuovany, ale nijak som si to neoveroval. ani ci vobec, alebo ci len v spec. pripadoch.
btw. technicky sa mi vakuovanie zdalo byt dost narocne a predtym som predpokladal, ze to je jak pises. a zda sa mi to tak aj dostupnejsie.
ale neoveroval som to.


... to máš nejspíš chybu v překladu. Přidávám odkazy (soubory jsou dostupné na netu):

- "Soyuz_Users_Manual_Part1.pdf" , kapitola "3.2.6.Static pressure under the fairing" až "3.3 fairing air-conditioning system"

- "falcon_9_users_guide_rev_2.0.pdf", kapitola "4.3.6 Fairing Internal Pressure"

ps: AD kryt je někdy udržován mírně přetlakovaný, čímž se lépe řídí kontrolované vnitřní prostředí (netěsnostmi uniká vnitřní atmosféra ven a nikoliv okolní vzduch a prach dovnitř).
Laicke otazkyMartin Jediny19.03.2017 23:38O kosmonautice
quote:
jen poznámka: Aerodynamické kryty nejsou vakuované a tedy tato úvaha neplatí...

jeden prednasajuci, co sa zucastnil vypustania satelitu ako technik, ma presviedcal, ze AD kryt je vakuovany, ale nijak som si to neoveroval. ani ci vobec, alebo ci len v spec. pripadoch.
btw. technicky sa mi vakuovanie zdalo byt dost narocne a predtym som predpokladal, ze to je jak pises. a zda sa mi to tak aj dostupnejsie.
ale neoveroval som to.

   Nejnovější témata (15)>> 50 témat
Vector Space SystemsMartin Kostera26.03.2017 00:38O kosmonautice
Rozpočet NASA na FY 2018Martin Kostera16.03.2017 20:50O kosmonautice
Saudskoarabská kosmonautikaMartin Kostera10.03.2017 15:33O kosmonautice
NovaWurksMartin Kostera07.03.2017 15:23O kosmonautice
Astro DigitalMartin Kostera06.03.2017 17:33O kosmonautice
Soukromý pilotovaný let kolem Měsíce (SpaceX)Aleš Holub03.03.2017 12:46O kosmonautice
The Verge Loren Grushlamid24.02.2017 08:51O kosmonautice
Orbital Access LimitedMartin Kostera23.02.2017 12:50O kosmonautice
SatRevolutionMartin Kostera16.02.2017 15:40O kosmonautice
SOSA - SLOVENSKÁ ORGANIZÁCIA PRE VESMÍRNE AKTIVITYMartin Kostera12.02.2017 19:50O kosmonautice
České kosmické firmyMartin Kostera09.02.2017 21:47Česká kosmonautika
Kovový vodík - nové palivo s vysokým IspVéna Maixner07.02.2017 23:32O kosmonautice
Mars 2020 RoverMartin Kostera07.02.2017 15:04O kosmonautice
NovákovinyMartin Kostera05.02.2017 13:53O kosmonautice
Kosmická středa Roskosmosumiky02.02.2017 07:21O kosmonautice
1730 témat/ 137052 příspěvků / 519 uživatelů
Nejnovější uživatel je JakubKoukal.

= Nové příspěvky ve fóru od poslední návštěvy
= Nejsou nové příspěvky od poslední návštěvy

Stránka byla vygenerována za 0.968451 vteřiny.