Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  13    14    15    16  >>
Téma: Program ExoMars
21.10.2016 - 20:13 - 
okrem kratera bribudla aj "biela vec" na spodku obdlznika. Je to padak? 
21.10.2016 - 20:19 - 
Ano, je to padák. Je cca kilometr od místa dopadu landeru. 
21.10.2016 - 22:58 - 
Na Technetu je o tom článek, který byl i ve 22:25 aktualizován.
http://technet.idnes.cz/modul-mars-exomars-eaa-06b-/tec_vesmir.aspx?c=A161021_191800_tec_vesmir_hro


 
21.10.2016 - 23:37 - 
https://www.facebook.com/pavel.toufar.1/posts/10207082214806116 
22.10.2016 - 00:34 - 
Na Twitteru jsem zaregistroval teorii, že po zapnutí brzdících motorů mohl přistávací modul narazit do právě odhozeného zadního štítu s padákem...

Dávalo by to určitý smysl, ale nějak to potvrdit asi bude těžké (maximálně se dá spočítat, jak daleko v té době odhozený padák mohl být).
 
22.10.2016 - 10:20 - 
http://zpravy.aktualne.cz/zahranici/modul-schiaparelli-se-roztristil-o-povrch-marsu-naraz-jej-na/r~c1aba35097b511e6ae080025900fea04/
"Je otázkou, do jaké míry událost ovlivní přípravu druhé části programu ExoMars, jímž mělo být v roce 2020 vysazení evropského průzkumného vozidla na Marsu technikou sestupu a přistání, jakou prověřoval právě modul Schiaparelli," říká odborník na kosmonautiku Pavel Toufar.
"Přes všechna vysvětlování, že šlo především, o technologickou prověrku celé koncepce, a že se podařilo ověřit její první fáze, je totiž nade všechny pochybnosti, že se nepodařilo vyzkoušet správnost zvoleného řešení důležitého motorového přistání. A to je bohužel velmi zásadní," dodává.
 
22.10.2016 - 10:38 - 
Noo, kedysi sa takéto veci overovali na dráhe okolo Zeme. Je lacnejšie a jednoduchšie vyniesť na obežnú dráhy zeme technologický model bez prístrojov ale s funkčnými prvkami potrebnými na pristátie a vyskúšať správnu funkciu zvoleného riešenia. Softvérové testy nie vždy ukážu to čo sa na letovom prístroji skutočne stane. 
22.10.2016 - 21:01 - 
quote:
takéto veci overovali na dráhe okolo Zeme

A pak stejně havarovali na Marsu - důvody se tu již rozebírali proč to nejde - například úplně jiná mnohem menší hustota atmosféry na Marsu než na Zemi neumožňuje řádně vyzkoušet všechny části. Radiovýškoměr může dle mne na Marsu poplést i tamější prachová bouře.
 
22.10.2016 - 21:13 - 
V jedné diskuzi byl dle mne zajímavý názor, že pokud bylo zařízení odděleno od padáku ve výšce 2000 metrů (či ještě výš) místo plánovaných 1200 metrů, tak by i při brzdění až do vyčerpání paliva modul stejně havaroval - prostě by dopadl moc rychle. Může to někdo potvrdit ?

Tedy hlavní chybou by tedy pak bylo, proč byl odpojen tak brzo - zdali radiovýškoměr blbě změřil výšku - či cokoliv jiného se stalo - opět mohlo jít též o chybu palubního počítače.
 
23.10.2016 - 10:19 - 
Včera bol v TV ( Spektrum či Discovery ) pekný dokument o ExoMars, ale v podstate prišli len k štartu Protonu.  
27.10.2016 - 22:25 - 
MRO vyfotil kráter po EDM



Zde plné rozlišení

http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2016/10/zooming_in_on_schiaparelli_components_on_mars/16204950-1-eng-GB/Zooming_in_on_Schiaparelli_components_on_Mars.jpg
 
18.11.2016 - 14:27 - 
TGO se chystá na první vědecká měření. Proběhnou během příštího týdne.

http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/ExoMars/ESA_s_new_Mars_orbiter_prepares_for_first_science

 
24.11.2016 - 15:10 - 
Havárie EDM byla způsobena chybnými inerciálními daty

http://aviationweek.com/space/esa-s-mars-lander-crash-sparked-bad-inertial-data?NL=AW-05&Issue=AW-05_20161124_AW-05_196&sfvc4enews=42&cl=article_3&utm_rid=CPEN1000000980369&utm_campaign=7721&utm_medium=email&elq2=044818022ee649d2984f057ec941ccfe
 
25.11.2016 - 21:28 - 
http://www.russianspaceweb.com/exomars2016-edm-landing.html#1123
pôvodne sa údaje interpretovali tak, že štít bol odhodený predčasne, a zostup prebiehal vyššou rýchlosťou než mal..
posledná oficiálna správa však hovorí o tom že všetko "prebehlo normálne" a poukazuje na zlyhanie inerciálnej plošiny resp. gyroskopov
http://www.ilfattoquotidiano.it/2016/11/19/exomars-schianto-schiaparelli-per-via-di-test-affidati-a-ditta-non-specializzata-esa-attendiamo-esiti-commissione/3204739/
http://www.ilfattoquotidiano.it/2016/11/19/exomars-schianto-schiaparelli-per-via-di-test-affidati-a-ditta-non-specializzata-esa-attendiamo-esiti-commissione/3204739/
http://mobile.hotnews.ro/stire/21434923
faktom je, že nijaký reálny test padákového systému nebol vykonaný

rumunská ARCA postavila maketu, odfotila ju na žeriave, výsledky testu boli modelované na počítači..
ESA to uznala ako dostačujúci postup.. [Upraveno 25.11.2016 alamo] [Upraveno 25.11.2016 alamo] [Upraveno 25.11.2016 alamo]
(momentálne mám fakt mizerné pripojenie..) [Upraveno 25.11.2016 alamo]
 
25.11.2016 - 23:23 - 
Základní veřejně dostupné články o nově publikovaných informacích jsou na:
http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/ExoMars/Schiaparelli_landing_investigation_makes_progress
http://spaceflight101.com/esa-narrows-schiaparelli-failure-to-imu-and-software/
http://spaceflight101.com/exomars/exomars-2016-landing-data/

Podle nich byl padák rozvinut ve výšce cca 12 km (předpoklad byl cca 11 km) při rychlosti 1750 km/h (předpoklad byl 1700 km/h) a tepelný štít byl odhozen ve výšce 7,8 km (předpoklad byl 7 km). Potud to bylo OK.

Pak měl modul dál klesat na padáku cca dalších 80 sekund, kdy měl být ve výšce cca 1,2 km padák odhozen. Ovšem ve skutečnosti už někdy v době odhození tepelného štítu začala měřící inerciální jednotka (IMU) posílat do řídicího systému saturované hodnoty (maximální měřitelné) po dobu cca 1 sekundy. To řídicí systém zahrnul do výpočtu polohy (v tu chvíli se přistávací radar teprve inicializoval), vyhodnotil to jako zápornou výšku a spustil minimální přistávací sekvenci, tedy okamžité odhození backshellu s padákem (mnohem dříve než byl plán), po další sekundě spuštění přistávacích motorů na tři sekundy (plán byl cca 60 sekund hoření motorů), a pak přepnutí do módu po přistání (zapnutí vědeckých přístrojů). Cele to skončilo ve výšce cca 3,7 km, odkud už modul jen nebrzděně padal.

Podle mne tedy padákový systém fungoval dobře, ale IMU a řídicí systém mu nedovolili vykonat celou plánovanou práci. Přistávací radar fungoval dobře a vlastně i IMU dávalo rozumná data, kromě té jedné saturované sekundy.

Zásadní otázkou teď je, proč IMU poskytl saturovaná data (zda šlo o dočasnou poruchu IMU, nebo zda byla data správná a modul skutečně prudce změnil svou polohu). IMU na modulu Schiaparelli obsahoval gyroskopy s optickými vlákny (tedy bez pohyblivých mechanických dílů) a MEMS akcelerometry.

Druhou důležitou otázkou je, proč řídicí systém neodmítl saturovaná data jako chybná a zahrnul je do svých výpočtů.

Celková závěrečná zpráva z vyšetřování má být dokončena začátkem roku 2017.
 
25.11.2016 - 23:34 - 
otázka už len je, či sa bude konať nejaký nový test v pozemskej atmosfére, alebo budú dostačujúce dáta zistené "in situ"? 
26.11.2016 - 07:09 - 
systém bol nastavený tak aby si poradil s výchylkami o 150 stupňov..
bohužiaľ ukázalo sa, že "tanec" v závese pod padákom bol omnoho divokejší ako bolo očakávané, výchylky presiahli aj 180 stupňov za sekundu
http://danielmarin.naukas.com/2016/11/25/mas-cerca-de-la-causa-del-accidente-de-schiaparelli/
reálne dáta o tom ako sa bude sonda správať, mal poskytnúť reálny test, ten sa však nekonal, vykonalo sa iba matematické modelovanie
matematické modelovanie zlyhalo
 
26.11.2016 - 23:55 - 
Mal si byt vo Valmeze a Michal Vaclavik by ti dal info priamo od zdroja.
80% experimentu pristatia prebehlo s vysokou presnostou a v nominali a zaverecna chyba bola identifikovana.
jak vstup do atmosfery, tak brzdenie padakom prebehlo ok.
zlyhal IMU v neocakavanom okamihu a na neocakavane dlhu chvilku.

edit
...preto sa da povedat, ze ExoMars ma potrebne data na uspesne pristatie...
...takze uspech, ci neuspech technologickeho testu?

[Editoval 27.11.2016 martinjediny]
 
27.11.2016 - 09:49 - 
Nutno ale poznamenať že ESA musí byť veľmi zazobaná agentúra so štedrým rozpočtom, keď si môže dovoliť, vykonávať takéto technologické experimenty, namiesto vysoko v zemskej stratosfére, ona ich robí "in situ" priamo na Marse.
 
30.11.2016 - 01:08 - 
První fota z Exomarsu. Vypadjí velmi dobře.

http://www.space.com/34843-exomars-cassis-first-mars-photos.html

 
30.11.2016 - 19:23 - 
Fotky vypadají skvěle. Ještě by mohly být v barvě. Ví někdo, v jakém maximálním rozlišení může projekt ExoMars pořizovat snímky povrchu Marsu? Tady se píše, že tyto fotografie byly v rozlišení 2,8 metru/pixel. [Upraveno 30.11.2016 ossma] 
02.12.2016 - 16:42 - 
Itálie zřejmě včera na ministerském zasedání ESA v Lucernu zachránila Exomars 2020. Zaplatí 40%. 
10.12.2016 - 01:25 - 
Anaglyf Phobosu vytvořený ze snímků přístroje CaSSIS

 
05.2.2017 - 20:13 - 
Z důvodu nadproudu v jednom neutronovém kanálu FREND na sondě ExoMars 2016 je tento kanál dočasně mimo provoz. 
06.2.2017 - 15:32 - 
Na konci března bude vybráno záložní přistávací místo mise ExoMars 2020. 
19.4.2017 - 10:58 - 
Sonda TGO brzdí o atmosféru Marsu: Zatím jde vše podle plánu

http://vesmir.stoplusjednicka.cz/sonda-tgo-brzdi-o-atmosferu-marsu-zatim-jde-vse-podle-planu
 
20.4.2017 - 10:44 - 
quote:
Sonda TGO brzdí o atmosféru Marsu: Zatím jde vše podle plánu

http://vesmir.stoplusjednicka.cz/sonda-tgo-brzdi-o-atmosferu-marsu-zatim-jde-vse-podle-planu


Podle plánu rozhodně ne, ale jde to dobře Ukázalo se, že teoretické odhady hustoty atmosféry Marsu založené na MCD se rozcházejí s realitou. Na základě dat z akcelerometrů byla hustota atmosféry průměrně o 50 % hustší, v extrémech až o 220 % oproti modelu. Typické ∆v při jednom oběhu bylo kolem 30 cm/s, ∆v potřební pro dosažení cílové oběžné dráhy je 1 km/s.
 
25.5.2017 - 13:41 - 
V práci máme doménu *.int zakázanou, takže netuším, co tam je.

http://exploration.esa.int/mars/59184-schiaparelli-landing-investigation-completed/
 
<<  13    14    15    16  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.722259 vteřiny.