Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  7    8    9    10  >>
Téma: Blue Origin
23.10.2017 - 19:27 - 
"Firma Aerojet Rocketdyne se může pochlubit tím, že pro americké rakety vyrobila největší počet motorů a tak těžko nese současné druhé místo. Rozjela proto lobbování proti BE-4 a opakovaně zdůrazňuje, že Blue Origin nemá zkušenosti s vývojem tak velkého a komplexního motoru."

"Rozdíl je i ve financování – jak již bylo uvedeno na začátku článku, firma Blue Origin vyvinula BE-4 ze svých vlastních peněz, především z kapsy Jeffa Bezose, který zbohatl na firmě Amazon. Oproti tomu Aerojet Rocketdyne dostala na vývoj AR-1 vládní dotaci 228 milionů dolarů."

Opat sa ukazuje, ze dinosaury nepochopili zmenu hry

Som rad ze SpaceX ma aspon nejakeho realneho supera, kedze konkurencia je motor pokroku.
 
23.10.2017 - 22:06 - 
PinkasJ: Viz příspěvek 20.10.2017 - 08:33 
24.10.2017 - 08:30 - 
Ten odkaz od p. Jaro jsem viděl, ale odkaz na Kosmonautix je obsáhlejší, tak jsem ho také uvedl. 
24.10.2017 - 13:40 - 
quote:
Ten odkaz od p. Jaro jsem viděl, ale odkaz na Kosmonautix je obsáhlejší, tak jsem ho také uvedl.


Sice obsáhlejší, ale není tam nic, co by tu už nebylo diskutováno. Když už, tak doporučuji číst zdroj:
http://spaceflight101.com/blue-origins-be-4-engine-completes-first-hot-fire-test/

Tam nejsou překladatelské chybky.
 
27.11.2017 - 23:21 - 
https://www.cnews.cz/cerny-patek-amazon-jeff-bezos-nejbohatsi-clovek 
11.12.2017 - 14:23 - 
Další New Shepard by měl brzo startovat.

http://www.spaceflightinsider.com/organizations/blue-origin/blue-origin-set-launch-next-new-shepard/
 
13.12.2017 - 06:40 - 
Crew Capsule 2.0 poprvé letěla

 
13.12.2017 - 11:54 - 
Nejhezčí na tom je ten čistý plamen motoru ( po odfouknutí prachu a spálených barev a pod.), dále krátké vznášení před přistáním. Ten motor BE-3 jim zřejmě dobře chodí a bude velkou výhodou třetího stupně rakety New Glenn 
13.12.2017 - 17:10 - 
Ta poušť, do které přistávali, jako by Marsu z oka vypadla:
https://www.google.cz/search?q=mars+trees&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwics_nirofYAhVP6qQKHYMEAMwQ_AUICigB&biw=1920&bih=970#imgrc=Z4LAWh0W5LJffM
 
15.12.2017 - 22:02 - 
 
20.12.2017 - 23:26 - 
Na rampe pre New Glenn sa pracuje:

https://mobile.twitter.com/blueorigin/status/943478882052685825

LOX/LNG oxidizer and propellant tanks delivered to LC-36. Starting to look more and more like a launch pad!

 
09.1.2018 - 00:33 - 
Firma urychluje testy motorů BE-4.


https://www.nasaspaceflight.com/2018/01/blue-origin-be-4-engine-testing/

 
09.1.2018 - 09:34 - 
Zkouška BE-4 je to pro americkou i světovou kosmonautiku velmi dobrá, povzbuzující zpráva. Věřím, že se jim podaří tento krásný motor v brzké době dotáhnout na plánovaný tah 2400 kN (sl).
Navíc tento motor má relativně malý tlak v komoře – 13.400 kPa oproti 26.000 kPa u RD-180, což má být zárukou dlouhé životnosti a spolehlivosti. Samozřejmě komora a tryska vychází pak trochu větší. Brzy se asi objeví vakuová verse tohoto motoru pro 2. stupeň New Glennu, ten asi bude mít tah mírně vyšší.
Tento motor má velké perspektivy nejen pro New Glenn, ale i pro ULA raketu Vulcan, kde má nahradit RD 180. Snad by ho někdy v budoucnu mohla využít i SLS pro návratové kapalinové boostery, ale to by musel Blue Origin asi vyvinout alespoň dvoukomorové uspořádání.

Je dobře, že takový motor bude létat ve dvou raketách, které budou přímými konkurenty na trhu – Vulcan – GTO nosnost 15.100 kg a New Glenn – GTO nosnost 13.000 kg. Ovšem New Glenn to zřejmě počítá včetně návratu 1. stupně, jako expandable by měl nosnost o dost vyšší. Vulcan je naopak značně jednodušší – jen 2 stupně a jen 2 motory BE-4 v 1. stupni. K tomu 1-6 TPH bosstery pro škálování nosnosti.

Další velká výhoda Blue Origin ( např. proti SpX) je, že mají již dlouho odzkoušený vodíkový motor BE-3 pro 3. stupeň. Ten má mít ve vakuové variantě BE-3U tah 670 kN. (https://en.wikipedia.org/wiki/BE-3 )
BE-3 má vysoký stupeň regulace tahu až na cca 18 % a zvažuje jej opět i ULA pro svůj nový vodíkový 2. stupeň ACES.

New Glenn bude přímým konkurentem FH. Udává nosnosti 45 tun na LEO a 13 tun na GTO. FH udává vyšší hodnoty – 64 tun , resp. 22 tun. Ovšem údaje FH jsou v expandable versi, kdežto New Glenn vždy počítá s návratem 1. stupně, takže ve expandable versi by měl hodnoty značně vyšší.
 
09.1.2018 - 09:54 - 
To jsem tu už kdysi odhadoval, že nosnost by mohla být nad 70 tun při expendable verzi. To už by pro lety na Měsíc bylo docela použitelné...

https://www.reddit.com/r/BlueOrigin/comments/5ygtaa/new_glenn_payload_mass_to_leo_is_18_38_greater/
 
09.1.2018 - 10:53 - 
Vulcan so stupnom ACES vynesie na gto viac nez obrovsky NewGlenn... zrejme tu efektivitu navratu prveho stupna nemaju nic moc.  
09.1.2018 - 15:22 - 
Srovnáváte expandable raketu Vulcan s raketou New Glenn s návratovým 1. stupněm. To je velký rozdíl. Co se týče motorů, dosud jsem nenašel nikde hodnotu Isp motoru BE-4. Zřejmě bude nižší než by mohla mít, kdyby motor měl stejný tlak jako RD 180. Ale nižší tlak prý zvolili kvůli mnohonásobnému použití a spolehlivosti. Kombinace Metanox má i tak větší Isp než LOX/RP. Rovněž jsem nikde nenašel Isp motoru Raptor po zmenšení jeho tahu. Dříve dokonce uváděli cíl 300 bar tlaku, to již určitě není. 
09.1.2018 - 15:59 - 
quote:
... Co se týče motorů, dosud jsem nenašel nikde hodnotu Isp motoru BE-4. Zřejmě bude nižší než by mohla mít, kdyby motor měl stejný tlak jako RD 180. Ale nižší tlak prý zvolili kvůli mnohonásobnému použití a spolehlivosti. Kombinace Metanox má i tak větší Isp než LOX/RP. Rovněž jsem nikde nenašel Isp motoru Raptor po zmenšení jeho tahu. Dříve dokonce uváděli cíl 300 bar tlaku, to již určitě není.


BE-4 moze mat ISP odhadom niekde okolo 300s (SL) a 325-330s (Vac).
Raptor sa po znizeni cielovych parametrov (tlak 200 bar s neskorsim navysenim na 250) moze pohybovat v podobnych cislach ISP ako RD-180 (310s SL a 340s Vac u verzie 1. stupna).
Obavam sa ale ze vyvoj Raptora bude vzhladom na zvolenu konstrukciu narocnejsi a bude trvat dlhsie nez u BE-4 (ak sa medzicasom nezmeni specifikacia).
 
09.1.2018 - 16:30 - 
aha, uz som to nasiel: FH reusable GTO 8 ton.

Nic som nepovedal
 
09.1.2018 - 18:12 - 
Kde jste našel ten údaj pro FH reusable 8 tun na GTO. Zda se mi to málo. 
10.1.2018 - 06:20 - 
http://spacenews.com/spacexs-new-price-chart-illustrates-performance-cost-of-reusability/

p.s. pre FH expendable sa tam na LEO uvadza 54 ton, takze to je neaktualna tabulka (dnes je to 64t). Takze odhadom na GTO reusable moze byt tak 10-12 ton? [Edited on 10.1.2018 yamato]
 
10.1.2018 - 08:13 - 
Ano, tak nějak by to mohlo být. Bohužel pro přesné srovnání FH a New Glenn chybí přesné údaje o startovních hmotách. FH udává 1.420.800 kg, ovšem není jasné zda s nákladem, snad ano.
NG udává jen tah 1.st. 17,1 MN, takže jeho startovní hmota by mohla být podobná jako FH a nosnost na GTO by mohl mít mírně vyšší – udává 13.000 kg pro reusable versi.
Větší rozdíl asi bude v nákladech na reusability. Bude levnější u NG provozovat jednu plošinu (nebo místo na pevnině), než 3 u FH.
 
10.1.2018 - 12:47 - 
quote:
http://spacenews.com/spacexs-new-price-chart-illustrates-performance-cost-of-reusability/

p.s. pre FH expendable sa tam na LEO uvadza 54 ton, takze to je neaktualna tabulka (dnes je to 64t). Takze odhadom na GTO reusable moze byt tak 10-12 ton? [Edited on 10.1.2018 yamato]

Dokázal by někdo odhadnout o kolik by se zvýšila nosnost, pokud by se boostery vracely, ale centrální stupeň by se obětoval?
 
10.1.2018 - 12:53 - 
quote:

Dokázal by někdo odhadnout o kolik by se zvýšila nosnost, pokud by se boostery vracely, ale centrální stupeň by se obětoval?


Já myslím, že na LEO tohle nehraje až takovou roli.. tam nejde o rychlost, ale o to, kolik horní stupeň strukturálně "unese" (a musí to unést i při vysokém zrychlení během činnosti prvního stupně, takže násobně tolik)

Trochu si nedovedu představit, že na nemodifikovaný horní stupeň F9 lze jen tak posadit 64t (byť jen na zemi, bez zrychlení). 64t není už úplná sranda, aby to jen tak unesl nějaký nevyztužený hliníkový válec...

Rád bych se mýlil, ale podle mě těch 64t je teď možné využít leda tak na umístění téměř natankovaného 2.stupně na oběžnou dráhu... (což nevadí, protože ve skutečnosti bude F9H využíván pro GEO a pro únikové trajektorie)
 
10.1.2018 - 17:59 - 
Podstatnou výhodou 3- modulového uspořádání (kromě nevýhod) je, že pokud moduly mají regulaci tahu, může střední modul brzy po startu začít snižovat tah a šetřit palivo. Naopak postranní
moduly se dříve vyprázdní a mohou odpadnout značně dříve. Tím se vlastně prvý stupeň trochu blíží sám o sobě dvoustupňovému uspořádání a to je vždy výhoda. Ale zda to tak je a bude využíváno není jasné. Uváděné nosnosti FH nejsou lepší než než u monobloku rakety NG, i když startovní hmotnosti jsou asi blízké. Je to však jen úvaha, neznáme přesné údaje.
 
10.1.2018 - 18:30 - 
regulace tahu bude u FH využívána místo crossfeedu

mimochodem je to důvod pro odlišná místa přistání
 
10.1.2018 - 22:37 - 
quote:
Dokázal by někdo odhadnout o kolik by se zvýšila nosnost FH, pokud by se boostery vracely, ale centrální stupeň by se obětoval?
Z mých výpočtů, simulací a odhadů mi vyplývá, že pokud má jednorázový FH nosnost na LEO cca 64 tun, tak na GTO by to mělo být cca 25 tun. Při RTLS záchraně jen dvou bočních boosterů mi vychází nosnost FH na LEO cca 45 tun a na GTO cca 18 tun. Při záchraně všech tří částí prvního stupně FH by nosnost na LEO měla být až cca 38 tun a na GTO cca 14 tun (a k Marsu až 7 tun).

Pro výpočty nosnosti rakety New Glenn nemám zatím dostatek věrohodných informací.
 
<<  7    8    9    10  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.231783 vteřiny.