Zajtrajšie okno pre štart Angary 5 sa otvára presne o 5:57 UTC. Po 750 sekundách od štartu sa od stupňa URM-2 oddelí Briz-M, ktorý má po niekoľkých hodinách dopraviť asi dvojtonovú maketu na odkladaciu dráhu nad GEO. Peknú grafiku ohľadom štartu pripravil Anatolij Zak. http://www.russianspaceweb.com/angara5_scenario.html
citace:
Tak som zvedavý, kedy začnú aktívne lietať s nákladom a kedy pôjde Proton do dôchodku.
K prvému štartu s užitočným nákladom (pravdepodobne telekomunikačná vojenská družica) by malo dôjsť najskôr v roku 2016. Ak pôjde všetko tak, jak má, Angara postupne prevezme od Protonov všetky vojenské štarty, pričom v plnom operačnom provoze mala byť krátko po roku 2020. Samotný Proton ale tak skoro do dôchodku určite nepôjde a bude lietať minimálne do roku 2025 (aj keď pravdepodobne už len pre komerčné štarty). Inak už sa to tu na vlákne kedysi dávnejšie riešilo.
Tak to je síce možné, ale vyzerá to tak, že v prípade Angary sú veľké vojenské tlaky na jej rýchle uvedenie do prevádzky. A to je v Rusku dosť podstatné. Takže nejaké výraznejšie odklady by som nečakal.
Jak je vidět z mnoha snímků, raketa A5 má boostery rozmístěné symetricky po 90° okolo centrálního modulu. Není to tedy tak, jak se původně uvádělo, že by byly vždy dva blízko u sebe v úhlu 60°, aby případně mohly být připojeny další 2 moduly pro A7. To však znamená, že i startovní stůl je uzpůsoben pro symetrickou A5 a asi by tedy neumožnil start A7, tedy s A7 se zřejmě definitivně nepočítá. Je to celkem logické, A5 s LOX/RP druhým stupněm má LEO nosnost 25 tun, s s případným druhým stupněm LOX/LH2 pak ještě značně více a to postačuje. Pro účely letů na Měsíc a dále plánují v budoucnu novou super-těžkou raketu. [Upraveno 24.12.2014 PinkasJ] [Upraveno 24.12.2014 PinkasJ]
citace:Jak je vidět z mnoha snímků, raketa A5 má boostery rozmístěné symetricky po 45° okolo centrálního modulu.
Tak snad po 90°, boostery jsou jen 4 ne 8.
Já tedy přeju Rusákům, aby jim to lítalo, i když teď asi budou přemýšlet nad každým Rublem. Ale pokud jde o iniciativu vojenskou, tak ty rublíky na to dávat budou.
Když vidím na těch fotografiích jak tam jsou nastoupení vojáci a dělají se proslovy a salutuje se, tak mi to připadá jak za SSSR. Ale co, oni už jsou takový.
citace:
Já tedy přeju Rusákům, aby jim to lítalo, i když teď asi budou přemýšlet nad každým Rublem. Ale pokud jde o iniciativu vojenskou, tak ty rublíky na to dávat budou.
Když vidím na těch fotografiích jak tam jsou nastoupení vojáci a dělají se proslovy a salutuje se, tak mi to připadá jak za SSSR. Ale co, oni už jsou takový.
Mne je zase jedno, či tam salutujú zelení mužíci s výložkami alebo to sleduje partia civilov s popcornom v ruke,,, hlavne aby to lietalo a vývoj šiel dopredu.
PS k tým rublíkom,,, kosmonautika je dlhodobý proces,,, to že teraz rubel padá neznamená že o rok o dva nemôže byť situácia opačná,,, peniaze sú čísielká v počítači,,, ale nerastné bohatstvo je nerastné bohatstvo a tajga je tajga,, takže aj keď som srdcom spaceXfil,,, držím palce aj bratom slovanom spoza Uralu
ohladom vyvoja dopredu, Angara nie je ziadny pokrok. Je to len dalsia raketa, rovnaky princip, rovnake paliva, rovnake moznosti a cenove relacie. O generaciu pozadu oproti F9R, tak ako vsetky ostatne sucasne nosice.
Nerastne bohatstvo samo osebe nezarucuje zdroje v statnej kase (to by rusi nemali ekonomiku velkosti spanielska), takze drzme rusom palce nech sa posunu k trosku diverzifikovanejsej ekonomike a aj tych zdrojov na kozmonautiku bude viac [Edited on 24.12.2014 yamato]
citace:ohladom vyvoja dopredu, Angara nie je ziadny pokrok. Je to len dalsia raketa, rovnaky princip, rovnake paliva, rovnake moznosti a cenove relacie. O generaciu pozadu oproti F9R, tak ako vsetky ostatne sucasne nosice....
F9R az na schopnost znovupouzitelnosti angaru neprekonava a je pozadu.
Urob si ekonomicke vyhodnotenie a "R" ti vyjde ako slepa ulicka. Samozrejme ak neuvazujes s pristavanim na Marse, alebo Mesiaci.
Porovnavaj porovnatelne.
Ako zakaznika ma zaujima spolahlivost a cena.
A tam si este chvilu pockame.
btw. A7 ak bude potrebna tak ju dokoncia aj s rampou skor, ako uzitocne zatazenie pre nu.
citace:ohladom vyvoja dopredu, Angara nie je ziadny pokrok. Je to len dalsia raketa, rovnaky princip, rovnake paliva, rovnake moznosti a cenove relacie. O generaciu pozadu oproti F9R, tak ako vsetky ostatne sucasne nosice....
F9R az na schopnost znovupouzitelnosti angaru neprekonava a je pozadu.
Urob si ekonomicke vyhodnotenie a "R" ti vyjde ako slepa ulicka.
prosim postni sem to ekonomicke vyhodnotenie a hlavne real-world data z ktorych cerpas
Falcon 9 je lepší raketa naž Angara - selhání jednoho motoru u F9 znamená malou komplikaci, u Angary ztrátu mise i nákladu. Jednodušší motor znamená menší šanci k poruše. Výhledově pak 9R, Heavy s crossfeedem a návratem bočních stupňů znamená slevu na start, takže reálně, Angara nic moc. Reálně je Angara pro Rusko pokrok, koncepce A5 a A7 už je ale jednoznačně horší kvůli počtu stupňů, pomohl by jen crossfeed.
ok, presne cisla samozrejme nemam, takze ide len o odhad na zaklade starsich a pribuznych porovnani, co mi zrusite, takze nebudem dalej rozvadzat, navyse by to zabralo spustu casu.
Argument o motoroch ma logiku, lenze nejde o rovnako spolahlive motory.
Crosfeed je len jedna z ciest, druhe, pre mna elegantnejsie, je podstatne znizenie vykonu centrálneho stupna po starte.
obe riesenia maju svoje vyhody, mne sa viac paci to druhe.
co sa tyka navratu stupnov, okrem reklamy a slubov existuje nejaka istota znizenia ceny? a co spolahlivost?
citace:co sa tyka navratu stupnov, okrem reklamy a slubov existuje nejaka istota znizenia ceny? a co spolahlivost?
Jak praví klasik, jistá je jen smrt a daně
... jedno je ale myslím zcela jasné - SpX je momentálně jediný výrobce kosmických nosičů na světě, který intenzivně pracuje na jejich znovupoužitelnosti ... a od prvního důležitého milníku (záchrana 1.stupně) je dělí jen několik málo dní
Pokud se zadaří a další pokusy prokáží jejich znovupoužitelnost alespoň jednou, musí to zákonitě přinést i snížení ceny. Nebude to příští rok a je otázka kdy se k této metě dostanou, ale jsou jediní, kdo k tomu cíli směřují.
citace:... jedno je ale myslím zcela jasné - SpX je momentálně jediný výrobce kosmických nosičů na světě, který intenzivně pracuje na jejich znovupoužitelnosti ... a od prvního důležitého milníku (záchrana 1st) je dělí jen několik málo dní...
suhlasim, len tri poznamky...
1/ ak su jediny, je ta vyhoda az taka realna?
2/ ak bude realna vyhoda ceny a spolahlivosti, urcite ich do par rokov dobehnu vsetci ostatni, aj NASA aj Rusi ma koceptov a studii na rozdavanie a vzhladom k akcnosti SpX verim, ze ich oprasili a pouzitelnost preverili
3/ F9R okrem pouzitelnosti pre Mars a Mesiac, otvaraju moznosti pre novy trh pre suborbitalne skoky... o ktory ale nejavia zatial prilis zaujem.
mna len udivuje ked niekto kategoricky uvadza, ze znovupouzitie prveho stupna neprinesie usporu. Pritom to zatial nemozeme vediet, mudrejsi budeme az ked sa znovupouzivanie stane rutinnou zalezitostou. Zatial vieme len tolko ze vyroba prveho stupna predstavuje 70% ceny nosica.
Este zopar veci:
-nemozeme vychadzat z analogie s TPH boostermi STS. Bola to ina technologia, ine palivo, iny sposob zachrany a iny sposob pripravy na dalsi start. Ziadne ine porovnanie bohuzial nemame k dispozicii.
-F9R pracuje na kvapalne paliva. Teoreticky staci dotankovat. To je zasadny rozdiel oproti TPH boosteru, ktory treba prakticky znova vyrobit.
-F9R motoricky brzdi pred vstupom do atmosfery. Tepelne namahanie pocas zostupu je ine ako v pripade nebrzdenych stupnov.
-F9R je intenzivne testovany pomocou Grasshoppera, co je v podstate identicka technologia. SpX musi mat kvanta dat ohladom nakladov na dalsie pouzitie. Fakt ze projekt F9R nestopli vela napoveda.
citace:mna len udivuje ked niekto kategoricky uvadza, ze znovupouzitie prveho stupna neprinesie usporu. Pritom to zatial nemozeme vediet..
veď práve..
sprevádzkovať viacnásobne použiteľný nosič, je vlastne rovnako technologicky náročné, ako dať do prevádzky "dokonalí" jednorazovo použiteľný nosič, rozhoduje niečo iné "objem prepravy".. otázka koľko nákladu na prepravu, je vlastne k dispozícii?
akonáhle sa ten začne podobať na "linkovú prepravu", až vtedy je to výhoda pre viacnásobnú použiteľnosť
mantra "keď to dáme do prevádzky, on sa už náklad zjaví sám od seba" sa nenaplnila ani u "space shuttle", očakávať to zase je asi chyba
angara má k "dokonalej" jednorazovo použiteľnej "zahoditeľnej" rakete, podľa mňa bližšie, než F9 k viacnásobnej použiteľnosti, a "objem prepravy" je nízky, preto má aj bližšie k profitu.. teda ak sa nezjavia nejaké tie sankcie, ktoré západným spoločnostiam zatrhnú jej používanie
Quote: Falcon 9 je lepší raketa naž Angara - selhání jednoho motoru u F9 znamená malou komplikaci, u Angary ztrátu mise i nákladu. Jednodušší motor znamená menší šanci k poruše.
To, že Falcon 9 je lepší raketa než Angara je odvážné tvrzení. Ztráta motoru v 2. stupni F9 také vede k ztrátě mise. Stejně to platí i u prvých a dalších stupňů Atlas 5, Delta 4, Delta 4H, Antares, Ariane a jiných. Přesto žádná z těchto raket nejde cestou použití mnoha motorů v. Atlas 5 létá s ruským motorem RD 180 od r. 2000 a přesto ani jednou neselhal. U F9 bylo použití mnoha motorů nutnost, silnější neměli, až budou mít silnější, určitě nedají 27 motorů do F9H. Porucha 1 motoru u F9 nebo F9H nemusí znamenat jen jeho zhasnutí, může jít o výbuch turbo-čerpadla, komory, následný požár a ztrátu rakety, i když F9 má jistě opatření snížit takovou možnost. Mnoho přívodních potrubí a ventilů a stísněné umístění motorů je značně zranitelná konstrukce v případě výbuchu motoru nebo čerpadla. Velký počet motorů zvyšuje pravděpodobnost poruchy.
Nyní k selhání motoru u Angary5: Je malá pravděpodobnost selhání motoru krátce po startu, problémy by se projevily již při zážehu a start by byl přerušen. Motory jsou v závodě zkoušeny v různém režimu tahu po dobu 200 sec. Již bylo uvedeno, že nejbližší stupeň vývoje Angary5 bude coross feed. Pokud tedy dojde k selhání později, kdy už centrální motor jede jen na 30%, zbývající 4 motory mohou zvýšeným tahem nahradit porouchaný a misi dokončit (pokud nebude porucha v centrálním motoru.) Nejlépe však bude, jestli RD 191 bude mít stejnou spolehlivost, jako RD 180 u Atlasu 5 a to je velmi pravděpodobné.
Angara má oproti Falconu velkou přednost modulovou konstrukcí, účinnější motory a to umožňuje A1, A3 a A5 vynášet ekonomicky mnoho různých nákladů. Je podle mne lepší raketa. Již před několika lety byly na leteckém salonu v Paříži vystavován okřídlený modul Angary nazvaný Bajkal, což může být lepší a spolehlivější cesta, než jakou jde Space X a Rusové asi již mají jasno, jak to udělat až bude Angara odzkoušena. [Upraveno 29.12.2014 PinkasJ]