Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  65    66    67    68    69    70    71  >>
Téma: Falcon 1 a Falcon 9
22.12.2015 - 10:17 - 
Dekuju ti Jezisku (Santa clausi), ja vim ze jsem byl hodny a uz mi nic nosit nemusis pozitri.
Jeste mam jedno velke prani na pristi rok: az ten prvni stupen rozeberou a prozkoumaji, tak at nezjisti, ze se to uz neda znovu odstartovat. Aby to nedopadlo jako STS. Diky.
 
22.12.2015 - 10:34 - 
vsetci tak nejako citime, ze toto je ine ako STS  
22.12.2015 - 10:56 - 
jj, pripajam sa ku gratulacii
a dufam, ze 17.6. prehram
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1540&pid=120777#pid120777
 
22.12.2015 - 11:02 - 
Pár amatérských přenosů z Periskopu.
Je zde možné slyšet hlavně působivý sonický třesk, který dostihl diváky až pár sekund po dosednutí stupně.






Start z kamery instalované v blízkosti rampy LC-40.


Uvolňování Orbcomm satelitů z adaptéru.
http://gfycat.com/EuphoricSecondCottonmouth

[Upraveno 22.12.2015 raul]
 
22.12.2015 - 12:20 - 
citace:
vsetci tak nejako citime, ze toto je ine ako STS

Vyjádřil bych to takhle: Znovupoužitelnost raketoplánů vedla k růstu nákladů, znovupoužitelnost Falcona bude mít, doufejme, přesně opačné účinky.
 
22.12.2015 - 12:30 - 
ano. raketoplan bol asi najkomplikovanejsi stroj aky kedy letel. F9R je "obycajna" kerolox raketa, ktora vie pristavat. Nema TPS, nema vodikove motory, netreba ju vlacit po celych USA k subdodavatelom ani ju rozoberat aby ju natankovali. Myslim ze sance na skutocne efektivne znovupouzitie su tentokrat ovela vyssie. [Edited on 22.12.2015 yamato] 
22.12.2015 - 12:37 - 
citace:
Mám problém zavřít čelist. Oni to fakt dali!

Sledoval jsem v přímém přenosu. Fantastickém úspěch, i vzhledem ke všem vylepšením a "experimentům". V létě a na podzim tvrdě makali. Blahopřeju Spacex i Elonovi. Chtělo by to ještě pár takovejch chlapíků a firem. Těším se na rok 2016.
 
22.12.2015 - 13:50 - 
Je mi jasne, ze je tu rozdil v komplikovanosti od STS. Jenom mne napadlo pri pohledu na videa, jak je Merlinum pri pristavani, kdy se plameny odrazi od pristavaci plochy zpet k lodi. Myslim ze mnohem vice budou vedet po analyze.

Urcite to ale je velky krok.

PS: Nemelo by to byt v sousednim vlakne "Historie kosmonautiky"?
 
22.12.2015 - 14:02 - 
Úžasné

a ano, dnes v noci se psala historie...
 
22.12.2015 - 14:57 - 
porovnanie LZ-1 a Droneship. Niet divu ze na zem to ide lahsie

 
22.12.2015 - 15:07 - 
Je zname o kolko je trajektoria s pristatim na mieste startu "energeticky narocnejsia" oproti povodnym pokusom s pristatim na mori?
Su zname nejake parametre trajektorie (ako horizontalna rychlost v bode MECO) z ktorych by sa to pripadne dalo urcit?
 
22.12.2015 - 15:14 - 
citace:
Je zname o kolko je trajektoria s pristatim na mieste startu "energeticky narocnejsia" oproti povodnym pokusom s pristatim na mori?
Su zname nejake parametre trajektorie (ako horizontalna rychlost v bode MECO) z ktorych by sa to pripadne dalo urcit?


dufam ze netreba prekladat


http://www.spacex.com/news/2015/12/21/background-tonights-launch

 
22.12.2015 - 15:16 - 
Musim povedat ze tolko endorfinu naraz moze byt az skodlive.
od rana tu sedim vysmiaty za pracou !

v kazdom pripade gratulacie obrovsky uspech.

A jedna otazocka vieme kolko stoji prvy stupen cisto?
kdesi som nasiel ze Eon Musk povedal ze postavit novu raketu stoji 16M ale natakovat len 200K dolarov.

Ale nedari sa mi najst zdroj v odhadoch na forach som skor nasiel ze prvy stage by mal stat okolo 30M.

Ma niekto lepsie info?

Dakujem.
 
22.12.2015 - 15:17 - 
citace:
porovnanie LZ-1 a Droneship. Niet divu ze na zem to ide lahsie...


vo velkosti by som problem nevidel. na stred sa triafali vzdy.
skor je problem s pohyblivostou, jak horizontalnou, tak vertikalnou, ...
 
22.12.2015 - 16:17 - 
Přistání 1. stupně F9 a dokonce blízko místa startu je obrovský úspěch, klobou dolů!

Z technické stránky: Analogický způsob přistání může použít jen raketa, která mé dostatečný počet motorů, aby nejmenší možný tah jednoho motoru byl nižší, než váha prázdného stupně a tento motor byl nejlépe v ose stupně.

Atlas 5 pro takové řešení by musel místo motoru RD 180 použít 2 motory RD 191, upevnit je dále od sebe a mezi ně vřadit nějaký malý motor – prázdná váha CCB je cca 24,5 tuny. Nebylo by to příliš komplikované, pomocný motor by mohl pracovat také již od země.

U Angary 5, která má jen 5 motorů má střední modul min tah cca 60 tun (při seškrcení) a to je moc, neboť prázdná váha všech 5 modulů prvého stupně je cca 50 tun. Řešení by tedy bylo upravit střední motor, aby jeho plný tah byl menší než 200 tun (RD 193?) a min tah menší než 50 tun. Samozřejmě, všech 5 modulů by muselo skončit práci najednou a jako pevný celek přistát. To by trochu omezilo nosnost A5, ale výhoda by hodně převýšila nevýhodu. Široký a poměrně krátký svazek 5 modulů by byl značně méně náchylný k převržení při přistání, než F9
 
22.12.2015 - 16:26 - 
Pohled na LZ-1 dnes ráno.




Jak uvedl Musk na tiskové telekonferenci, tento stupeň bude pro svoji unikátnost ponechán na zemi. Již tedy nevzlétne ani v rámci testů v NM.
http://www.theverge.com/2015/12/21/10642028/spacex-falcon-9-landing-elon-musk-wont-fly

Podle dřívějších informací by měl být stupeň použit pro testy rampy LC-39A, montážní haly a transportního/zvedacího zařízení na této rampě.
[Upraveno 22.12.2015 raul]
 
22.12.2015 - 16:31 - 
citace:
kdesi som nasiel ze Eon Musk povedal ze postavit novu raketu stoji 16M ale natakovat len 200K dolarov.

Jde o sporný odposlech hodnoty, kterou Elon zmínil v tomto videu 15.12. v čase 16:50 -
Někdy je těžké rozlišit "sixty" od "sixteen". Takže bych to spíš viděl na to, že chtěl říct 60 mil USD, jelikož rozhovor probíhal na trochu "nekosmickém" fóru - zasedání AGU (American Geophysical Union) ohledně klimatu, uhlíku a energetiky, takže spíš porovnával komerční cenu startu F9 (60) vs. cenu paliva (0,2). Nemyslím si, že by chtěl geologům odkrývat reálné výrobní náklady na nosič, i když ta hodnota zřejmě nemusí být o moc vyšší.
 
22.12.2015 - 16:34 - 
citace:
Podle dřívějších informací by měl být stupeň použit pro testy rampy LC-39A, montážní haly a transportního/zvedacího zařízení na této rampě.

Tento plán byl také dnes potvrzen na L2.
 
22.12.2015 - 17:17 - 
A zde i trochu bližší pohled na celý stupeň.


[Upraveno 22.12.2015 raul]
 
22.12.2015 - 17:20 - 
citace:

Z technické stránky: Analogický způsob přistání může použít jen raketa, která mé dostatečný počet motorů, aby nejmenší možný tah jednoho motoru byl nižší, než váha prázdného stupně a tento motor byl nejlépe v ose stupně.



to nie je celkom pravda, minimalny tah jedneho M1D je vyssi, nez vaha stupna so zbytkami pohonnych hmot. Preto sa pristava manevrom zvanym hover slam . To v preklade znamena, ze stupen s prebytkom tahu v zaverecnej faze razantne brzdi, pricom dobrzdenie na nulu sa udeje prave vo chvili kontaktu so zemou. Keby vtedy nezhasol motor, stupen zacne zase stupat a nejde s tym nic urobit.

 
22.12.2015 - 17:21 - 
kde sa mozem hlasit ako dobrovolnik na umyvanie pouzitych raketovych stupnov?  
22.12.2015 - 17:44 - 
citace:


to nie je celkom pravda, minimalny tah jedneho M1D je vyssi, nez vaha stupna so zbytkami pohonnych hmot. Preto sa pristava manevrom zvanym hover slam . To v preklade znamena, ze stupen s prebytkom tahu v zaverecnej faze razantne brzdi, pricom dobrzdenie na nulu sa udeje prave vo chvili kontaktu so zemou. Keby vtedy nezhasol motor, stupen zacne zase stupat a nejde s tym nic urobit.




To je pravda, ale M1D to musí tak dělat, protože nižší tah nemá. Ideální však je, aby brzdící motor mohl jít s tahem dolů až na váhu prázdného stupně a s malou reservou i níže, aby se mohl prázdný stupeň na př. i krátce vznášet nad přistávací plochou a dosednout přesně
 
22.12.2015 - 18:05 - 
citace:
citace:


to nie je celkom pravda, minimalny tah jedneho M1D je vyssi, nez vaha stupna so zbytkami pohonnych hmot. Preto sa pristava manevrom zvanym hover slam . To v preklade znamena, ze stupen s prebytkom tahu v zaverecnej faze razantne brzdi, pricom dobrzdenie na nulu sa udeje prave vo chvili kontaktu so zemou. Keby vtedy nezhasol motor, stupen zacne zase stupat a nejde s tym nic urobit.




To je pravda, ale M1D to musí tak dělat, protože nižší tah nemá. Ideální však je, aby brzdící motor mohl jít s tahem dolů až na váhu prázdného stupně a s malou reservou i níže, aby se mohl prázdný stupeň na př. i krátce vznášet nad přistávací plochou a dosednout přesně


no to jo, to by bol ideal. Ale SpX ukazuje ze to ide aj bez toho. Len je to trochu tazsie.
 
22.12.2015 - 19:31 - 
citace:
A zde i trochu bližší pohled na celý stupeň.

Podla toho bieleho miesta tam musel byt kyslik, ze sa na vonkajsom povrchu vytvorila srien, ked stupen letel a pracovali mu motory (spaliny zostali na povrchu celeho stupna, okrem toho so srienou) ... nezostalo tam po rozdeleni stupna pomerne vela paliva? Zaujimalo by ma kolko ho zostalo v tej nadrzi po pristati.
 
22.12.2015 - 19:57 - 
citace:
Zaujimalo by ma kolko ho zostalo v tej nadrzi po pristati.

Rezerva jen na 2-5 sekund letu.
 
22.12.2015 - 20:01 - 
Takto má lítat slušná raketa, pěkně spořádaně nahoru a pak zase dolů ...




https://www.flickr.com/photos/spacexphotos/
 
22.12.2015 - 20:16 - 
citace:
citace:
Zaujimalo by ma kolko ho zostalo v tej nadrzi po pristati.

Rezerva jen na 2-5 sekund letu.


v tomto konkretnom pripade? Lebo sa mi zda podla mojej uvahy vyssie, ze na boost back bolo treba skoro polovicu nadrze... preto ta moja otazka, ze kolko tam toho zostalo...
 
22.12.2015 - 20:21 - 
Není od věci zmínit, že tato mise po úspěšném vynesení 11 satelitů a přistání prvního stupně splnila i terciální cíl a to opakovaný zážeh inovovaného druhého stupně.
Dveře k vynášení telekomunikačních satelitů na GTO jsou otevřené.

Peter B. de Selding @pbdes
SpaceX demo's 2d stage reignition -- less exciting than 1st stage landing but key for future commrcial GEO missions.
http://spacenews.com/falcon-9s-second-stage-restart-was-just-as-important-as-sticking-the-landing/

Dalšími platícími náklady od ledna budou Jason-3 (17.1.), SES-9 (konec ledna) a Dragon CRS-8
 
22.12.2015 - 20:48 - 
citace:
citace:
Je zname o kolko je trajektoria s pristatim na mieste startu "energeticky narocnejsia" oproti povodnym pokusom s pristatim na mori?
Su zname nejake parametre trajektorie (ako horizontalna rychlost v bode MECO) z ktorych by sa to pripadne dalo urcit?

dufam ze netreba prekladat
http://www.spacex.com/news/2015/12/21/background-tonights-launch


vdaka. vyzera to na znizenie uzitocneho nakladu o cca 3,2t na LEO oproti pristatiu na mori (v smere letu)
 
22.12.2015 - 20:56 - 
ještě k těm rychlostem, tady jeden dobrovolník na NSF z videa vypsal tyto hodnoty:
(hergot jak je ten tag pro monospaced font a jednoduché řádkování?)

F9 Orbcomm-2 launch 12/21/2015 20:29 EDT
time alt speed range note
km mps km
UTC 01:29:00 0 0 0
+0:00:25 1 84 ?
+0:00:34 2 131 ?
+0:00:41 3 169 ?
+0:01:00 7 301 ?
+0:01:20 17 550 2
+0:02:00 43 1113 11
+0:02:00 48 1200 11
+0:02:25 75 1670 50 MECO
+0:02:34 89 1590 50 MVAC
+0:03:00 128 1570
+0:04:00 212 1630
+0:05:00 296 1840
+0:06:00 380 2280
+0:07:00 467 3040
+0:08:00 552 4330
+0:09:00 610 6450
+0:09:27 619 7220
+0:13:00 623 7215
+0:14:00 625 7212
+0:16:00 627 7209
+0:18:00 630 7206
+0:20:00 632 7204


a ještě sled událostí:

time events
+0:0?:?? supersonic
+0:0?:?? maxQ
+0:02:26 MECO / sep
+0:02:34 MVAC ignition
+0:02:46 Flip
+0:02:52 fairing
+0:03:50 boostback
+0:04:20 boost cutoff
+0:04:36 ?? aquisition
+0:08:02 reentry
+0:08:12 reentry burn
+0:08:40 reentry cutoff
+0:09:11 landing burn
+0:09:27 SECO 657x611 inc:57d
+0:09:49 touchdown
+0:14:26 deploy1,2
+0:15:37 deploy3,4
+0:16:16 deploy5,6
+0:17:22 deploy7,8
 
<<  65    66    67    68    69    70    71  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.137861 vteřiny.