Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  77    78    79    80    81    82    83  >>
Téma: Falcon 1 a Falcon 9
29.2.2016 - 01:35 - 
Teprve nyní je start zrušen.  
29.2.2016 - 01:37 - 
T-00:00:01 scrub [Upraveno 29.2.2016 PinkasJ] 
29.2.2016 - 07:56 - 
@elonmusk: Launch aborted on low thrust alarm. Rising oxygen temps due to hold for boat and helium bubble triggered alarm.
https://twitter.com/elonmusk/status/704102461766676481
 
29.2.2016 - 08:14 - 
Takže k prvnímu přerušení startovního odpočtu došlo v čase T-01:33.
Na vině ale byla tentokrát loď, která nereagovala na opakované varování pobřežní hlídky a ve vzdálenosti cca 37km od Mysu Canaveral narušila vyhrazený prostor startu.

‏@elonmusk: @SpaceX AF has placed launch on hold due to a boat entering the edge of the keep out zone. Scrambling helo to get them to move.

Stav odpočtu se poté několikrát změnil a po cca 24 minutách od přerušení startu se rozběhl znovu od T-11:44.

To bylo pro mne docela překvapivé, jelikož ještě při přenosu z minulého pokusu o start John Insprucker uváděl, že přerušení odpočtu takto bezprostředně před zážehem znamená, že již pravděpodobně není další šance na start v daném dni a je nutno vyčerpat veškerý LOX a natankovat znovu novou dávku. Při delším přerušení se totiž značně podchlazený LOX začíná ohřívat a nosič tím ztrácí potřebný výkon, který je při tomto letu doslova na hraně a je proto maximalizován mimořádně podchlazeným LOX.

Z těchto důvodů tedy došlo i k dalšímu, tentokrát automatickému přerušení startu letovým počítačem a to až v čase T-0, tj. po zážehu motorů... a sice pro nedostatečný výkon jednoho z motorů v důsledku zvýšení teploty LOX při zastaveném odpočtu, konkrétně vytvořením heliové bubliny (zřejmě v potrubí vedoucí k tomuto motoru) vlivem rostoucí teploty přechlazeného LOX.
‏@elonmusk: @SpaceX Launch aborted on low thrust alarm. Rising oxygen temps due to hold for boat and helium bubble triggered alarm.



Po přerušení zážehu bylo následně možné sledovat nezvykle dlouhé dohořívání zbytkového RP-1, což ale není nikterak na závadu.

Teto pokus tedy skončil odkladem na další termín - tedy v podstatě opět z důvodu problému s mimořádně přechlazeným LOX, tentokrát však vinou delšího zastavení odpočtu, kvůli narušení vyhrazeného prostoru startu.
Nicméně F9 zůstává v dobrém stavu připraven na další pokus.
Nový termín dalšího pokusu o start bude teprve vyhlášen, nicméně zdá se, že to bude ne dříve než 48hodin po tomto pokusu.. tedy v noci z úterý na středu.

James Dean ‏@flatoday_jdean: Eastern Range says it "will begin evaluating new launch dates from the customer no earlier than 48 hours from Feb. 28." #SES9
[Upraveno 29.2.2016 raul]
 
29.2.2016 - 10:32 - 
ukazuje sa, ze ked chcete z techniky vyzdimat uplne maximum, tak nemate ziadne tolerancie. Bud je vsetko perfekt, alebo sa neleti.

Pocita sa s podchladzovanim aj pri MCT?
 
29.2.2016 - 10:56 - 
citace:
ukazuje sa, ze ked chcete z techniky vyzdimat uplne maximum, tak nemate ziadne tolerancie. Bud je vsetko perfekt, alebo sa neleti.

Pocita sa s podchladzovanim aj pri MCT?


To asi ví jen Bůh (tedy pardon EM)


sorry, ale tohle mi nedalo
 
29.2.2016 - 11:31 - 
Podchlazený kyslík zakládá problém v okamžiku, kdy je prodleva při startu. Je otázka zda se vůbec podchlazení kyslíku vyplatí.  
29.2.2016 - 13:25 - 
citace:
Takže k prvnímu přerušení startovního odpočtu došlo v čase T-01:33. Na vině ale byla tentokrát loď, která nereagovala na opakované varování pobřežní hlídky a ve vzdálenosti cca 37km od Mysu Canaveral narušila vyhrazený prostor startu.

Zajímalo by mě, zda by bylo možné požadovat od toho trotla (nejlépe soudně) úhradu škody, tedy zbytečných nákladů na nerealizovaný start.
 
29.2.2016 - 13:41 - 
citace:
citace:
Takže k prvnímu přerušení startovního odpočtu došlo v čase T-01:33. Na vině ale byla tentokrát loď, která nereagovala na opakované varování pobřežní hlídky a ve vzdálenosti cca 37km od Mysu Canaveral narušila vyhrazený prostor startu.

Zajímalo by mě, zda by bylo možné požadovat od toho trotla (nejlépe soudně) úhradu škody, tedy zbytečných nákladů na nerealizovaný start.


Čím se vlastně zákaz řídí v prostoru mezinárodních vod?
 
29.2.2016 - 18:20 - 
tak tohle je teda pech s tou lodí 
29.2.2016 - 18:35 - 
citace:
... Čím se vlastně zákaz řídí v prostoru mezinárodních vod?


V prostoru mezinárodních vod nelze nic zakázat. Pokud chcete v mezinárodních vodách dělat něco, co by mohlo ohrozit ostatní, pak je Vaší povinností z důvodu bezpečnosti počkat, až "bude volno". Nebo nést následky ... ;-(

Obvykle předem vydáte upozornění na nebezpečí nebo na změnu obvyklého stavu ("NTM" - Notice To Mariners, ekvivalentní k leteckému "NOTAM" - NOTice to AirMen). Většinou se všichni kapitáni a piloti snaží NOTAMy respektovat, ale nelze to vynutit (nebo o něm ani třeba nemusí vědět). Pak musíte každého jednotlivě kontaktovat a domluvit se s ním ... (buď počkáte až opustí vyhlášenou zónu, nebo s ním nějak smluvně ošetříte případná rizika).

pro blžší přestavu se podívejte na NOTAMy vydávané v ČR řízením letového provozu:
http://notam.rlp.cz/
 
29.2.2016 - 18:39 - 
tak jak to bylo? vypustili tedy mezi prvním a druhým pokusem palivo a natankovali chladnější? 
29.2.2016 - 20:17 - 
citace:

Čím se vlastně zákaz řídí v prostoru mezinárodních vod?


Existuje taka organizacia vola sa ze OSN. Teraz nebudeme zachadzat do oblasti ako bezpecnostna rada pripadne klimaticke problemy. Kde asi tato organizacia, nie uplne celkom plni svoje poslanie. Ale v tej oblasti o ktorej budem pisat je tato organizacia viac nez uzitocna.

Clenovia OSN sa dohodli na urcitych pravidlach vo viacerych sferach, ktore sa tykaju globalnych problemov a dohodli sa vramci medzinarodnych zmluv na respektovani tychto pravidiel.

Pod OSN sa nachadzaju tri take organizacie, ktore s kozmonautikou dost suvisia, prespektive s tym startom.

ITU - International Telecommunication Union
ICAO - International Civil Aviation Organization
IMO - International Maritime Organization

Tieto organizacie maju zvycajne v kazdej krajine svoj regionalny ekvivalent (regulatora), ktory prenasa tieto pravidla do lokalnej legislativy.

Tieto organizacie definuju pravidla ako sa spravat alebo narabat s frekvencnym pasmom, leteckou dopravou a namornou dopravou a riesia najma veci standardov a bezpecnosti pripadne efektivneho vyuzivania zdrojov a to aj v medzinarodnom priestore. Kazdy clen OSN s nimi suhlasil a jeho povinnostou je ich dodrziavat. Ich nedodrziavanie v medzinarodnom priestore moze mat rovnaky nasledok ako lokalne porusenie. Napr. Ked ziskate licenciu pilota, musite dodrziavat predpisy ICAO aj vramci medzinarodneho vzdusneho priestoru, ich porusenie moze mat za nasledok odobratie licencie alebo aj financny postih. Nerespektovanim pravidiel porusujete medzinarodne zmluvy svojej krajiny. Kazde plavidlo alebo lietadlo podlieha registracii aebo povoleniu v nejakej krajine a ma svojeho prevadzkovatela.

SpaceX upozornilo pomocou medzinarodnych organizacii na svoju aktivitu, ktora bola tymito organizaciami akceptovana a povinnostou pre danu lod bolo respektovat tuto aktivitu.

Na druhej strane ak SpaceX vedelo o tomto plavidle jeho povinnostou bolo neohrozit ho. Ak by nepriek tomu pokracovalo v aktivite, ktora by ho ohrozovala, mohlo by to mat nasledky pre SpaceX.

Ak by o nom nevedelo (ani by nebolo mozne, aby si to SpaceX zistilo) a pre toto plavidlo by tato schvalena cinnost mala fatalne nasledky tak SpaceX by zodpovednost nenieslo, svoju povinnost si splnilo.

Pravdaze SpaceX sa nemoze zachovat tak, ze vyhlasili sme a viac nas nic nezaujima, zabezpecenie bezpecnosti je ich povninost vratane toho preverit si, ci vo vzdusnom, alebo namornom priestore niekoho neohrozuje.

SpaceX sa moze stazovat u lokalneho regulatora podla registracie plavidla a toto moze postihnut prevadzkovatela.

Problem moze byt ak to plavidlo bolo registrovane v krajine, ktora nieje clenom OSN.

 
29.2.2016 - 22:38 - 
citace:
citace:

Čím se vlastně zákaz řídí v prostoru mezinárodních vod?

Existuje taka organizacia vola sa ze OSN. ...


... máte pravdu, ale berete to moc teoreticky a zeširoka. Praxe námořního kapitána je spíš taková, jak jsem to napsal ... ;-)
 
29.2.2016 - 22:52 - 
citace:

... máte pravdu, ale berete to moc teoreticky a zeširoka. Praxe námořního kapitána je spíš taková, jak jsem to napsal ... ;-)


Ja to beriem z pohladu pilota, kedze mam PPL, predpokladam, ze zo strany namornictva to bude to iste.

Prdpokladam, ze aj namorny kapitan ma povinost si kontrolovat, ci tade kade chce plavat, plavat aj moze, rovnako ako pilot lietat. A je jedno ci sa jedna o medzinarodny priestor, alebo nejaku konkretnu krajinu.

Ale su pripady, ked aj napriek tomu moze dojst k tomu, ze sa lod alebo lietadlo vyskytne kde nema, napr. stav nudze, alebo porucha navigacie a proste zakufruje .

 
29.2.2016 - 23:27 - 
Díky za rozšíření obzorů

Kamil73: určitě nevypouštěli, na to nebyl čas, proto taky onen problém nastal
 
01.3.2016 - 07:18 - 
Platí dnešní start ve 23.47 UTC ? 
01.3.2016 - 07:37 - 
citace:
Platí dnešní start ve 23.47 UTC ?

Ano, platí.
Další pokus o start tuto noc – v okně 2.3 0:47-2:27 CET

Počasí na 80% pro start. Možné místní přeháňky, přízemní vítr 4.5 až 7 m/s, teplota 20.5°C. Max.výškový vítr 65m/s v 11km.
http://www.patrick.af.mil/shared/media/document/AFD-070716-028.pdf

Webcast by měl začít v 0:35

http://livestream.com/spacex/events/4862005
http://www.spacex.com/webcast
nekomentovaný Webcast

SFN mission-status-center
http://spaceflightnow.com/2016/02/24/falcon-9-ses-9-mission-status-center/


Jinak za narušením vyhrazeného prostoru při minulém startu stál remorkér bez aktivovaného automatického identifikačního systému AIS a zřejmě také i bez rádia. Situaci řešil až přivolaný vrtulník.
http://www.floridatoday.com/story/news/local/2016/02/29/tug-boat-contributed-spacex-launch-scrub/81102952/
 
01.3.2016 - 09:13 - 
co jsem se dočetl, tak vokno začíná dnes o deset minut dřív, čili v 00:35, přenos je od 00:25. 
01.3.2016 - 10:04 - 
ze by som si to dnes uz pozrel? zjavne bezo mna neodstartuju...  
01.3.2016 - 14:45 - 
citace:
...
Jinak za narušením vyhrazeného prostoru při minulém startu stál remorkér bez aktivovaného automatického identifikačního systému AIS a zřejmě také i bez rádia. Situaci řešil až přivolaný vrtulník.
http://www.floridatoday.com/story/news/local/2016/02/29/tug-boat-contributed-spacex-launch-scrub/81102952/


Ten článek popisuje situaci dost podrobně. ;-)
Stručně řečeno, protože remorkér plul v mezinárodních vodách, tak není nijak přímo postižitelný. Ovšem šlo o plavidlo plující pod americkou vlajkou a tedy i pod americkou jurisdikcí a ta pro plavidlo této velikosti požaduje funkční rádio a automatický odpovídač (AIS).
Může být tedy uložena pouze pokuta 1000 USD za nefunkční rádio a AIS. Praxe je taková, že obvykle se tyto pokuty neukládají (protože remorkér sám nikoho neohrozil, ale byl maximálně sám ohrožen) ...
 
01.3.2016 - 17:56 - 
SES potvrzuje plánování startu na čas 0:35 CET

‏@SES_Satellites: SES and @SpaceX are now targeting today at 6:35pm ET for launch of #SES9

 
01.3.2016 - 18:30 - 
tak to bude světlo, super 
01.3.2016 - 21:51 - 
odlozene na piatok, vyskovy vietor  
01.3.2016 - 22:30 - 
Jedná se o střih větru, který v 10km dosahuje rychlosti 70m/s.

‏@elonmusk: Pushing launch to Friday due to extreme high altitude wind shear. Hits like a sledgehammer when going up supersonic



V pátek už bude OCISLY se svojí flotilou již 15-tý den na moři.



Hodně podobný tweet tu už od Muska byl před rokem při startu DSCOVR, nicméně tenkrát se startovalo hned druhý den.
 
03.3.2016 - 07:03 - 
Půlnoc na pátek se blíží a nikde jsem nenašel zda se startuje. 
03.3.2016 - 09:54 - 
citace:
Půlnoc na pátek se blíží a nikde jsem nenašel zda se startuje.

Nestartuje - další pokus je v plánu až v noci z pátka na sobotu!
SpX odpočet cílí na 00:35 CET s oknem dlouhým 1 hodinu 31 minut.
http://www.spacex.com/webcast

Podle včerejší předpovědi je počasí zatím na 90% pro start v tomto termínu i o den později.
Podle této předpovědi by v době startu by měl být max výškový vítr 51m/s v 11km. O den později již pouze 36m/s ve 12km.
http://www.patrick.af.mil/shared/media/document/AFD-070716-028.pdf

Od včerejšího večera jsou v přístavu Marsh na Bahamách také obě podpůrné lodě - Go Quest i Go Searcher.
 
04.3.2016 - 07:37 - 
Doplním také nové odkazy na youtube přenos nadcházejícího startu.

SES-9 webcast

SES-9 nekomentovaný webcast


Podle včerejší předpovědí počasí Patrick AFB se podmínky příliš nezměnily - 90% pro start (viz výše).


Lodě Go Quest i Go Searcher vypluly z přístavu Marsh včera ráno místního času, čili dnes v časných ranních hodinách by měly dorazit do vyhrazené oblasti plánovaného přistání.
 
04.3.2016 - 08:11 - 
zajtra sobota, tento pokus uz budem sledovat. Kedze sa doteraz zjavne cakalo na mna, tentoraz to uz vyjde  
04.3.2016 - 20:30 - 
tak podla tohoto tweetu to zasa na dnes nevyzera ruzovo:

SpaceX Launch Status
@spacexstatus
Upper level wind shear for today's #SES9 launch attempt is not good; apparently, tomorrow's window (same time) will see improved weather.

snad sa to do toho startu zlepsi
 
<<  77    78    79    80    81    82    83  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.174731 vteřiny.