Tak se jen těším na nové nápady remcalů... dlouho zdůrazňovali, že opakované použití ještě zbývá předvést, teď pravděpodobně poukážou na to, že pro SpaceX bude hrozně nákladné všechny ty první stupně skladovat :-))
Na na právě probíhající tiskovce Musk řekl, že: Incredibly proud of the SpaceX team for achieving this milestone in space! Next goal is reflight within 24 hours.
A taky že: first flight of Falcon Heavy will have two side boosters that have already been flown
Velká gratulace SpX, je to historický let. Můj názor na znovupoužitelnost a la SpX je:
Tato společnost neustále a rychle vyvíjí nové věci, měla nedávno také 2 vážné havárie. Proto nemůže mít velký pohotový kapitál, aby něco zkoušela jen pro PR. Zcela jistě mají ekonomiku návratu dobře spočtenou a závisí už jen na technice – spolehlivosti návratu. Ta se zdá na velmi dobré úrovni a i kdyby někdy selhala, často půjde jen o již dříve použité stupně - kdo to má?
-znovupouzitie druheho stupna sa sice neriesi, ale Elonovi to zjavne stale vrta v hlave
-cena za "pouzitu" raketu je mierne nizsia oproti novej a mala by byt najnizsia na trhu. To ale neodraza realny pokles nakladov, kedze SpaceX vela investovala do tejto technologie a potrebuje si tie naklady vynahradit.
-booster je navrhnuty na 10 letov bez udrzby
-najkritickejsie miesta su tepelny stit na spodku rakety a rostove kormidla (tie by mali byt po novom titanove). A este treba obcas nieco premalovat dalsi milnik je znovupouzitie za 24 hodin.
Tolko k diskusii o nakladoch na znovupouzitie v porovnani s STS, lamy
ps1: Poznamenám, že technická stránka věci není totéž, co finanční stránka věci.
Tedy pokud bude znovupoužitá raketa F9 poskytovat stejnou službu jako jednorázový stroj, tak proč by měla SpaceX jít s cenou dolu o 3/4?
Je tam určitě trochu vyšší riziko, takže si tipnu cenu mírně sníženou oproti nové raketě (třeba o 20%). Ale nyní není důvod zlevňovat víc.
Chcete se vsadit?
ps2: Dovolím si mírně zaspekulovat:
Možná, že když by SpaceX "sundalo" z F9 všechno určené pro znovupoužitelnost (nohy a jejich strukturální upevnění a zesílení trupu, doplňkové tlakování nádrží, spodní tepelný štít, horní roštová kormidla a jejich rízení a zesílení) a současně SpaceX odpočetlo související vícenáklady (palivo pro reentry a přistání, přistávací plošina a její provoz, demontáže nohou, opravy a inspekce stupně, doprava na KSC, atd)...
... tak by se dostali na lepší cenu a lepší nosnost, než bude mít F9 se znovupoužitelností.
tocime sa stale dokola. Reusable booster je tazsi a menej vykonny nez jednorazovy. Ktory z nich poskytne lepsiu cenu za kilo?
Ja sa opytam inak - booster sa pri navrate pohybuje hypersonickou rychlostou a bojuje s teplotami pri ktorych hori hlinik. Je to robot velkosti 10-poschodovej budovy, ktory dokaze sam seba navigovat z vesmiru na miniplosinku v mori s presnostou na par metrov. Takychto robotov uz pristalo dost vela, takze uz existuje urcita "databaza" technickych a ekonomickych informacii.
Tohto robota zostrojili chytri ludia, ktori zjavne vedia co robia.
Skutocne si myslite ze si nedokazu spocitat, ci sa to oplati? Normalnu trojclenku? TITO LUDIA?
TO AKO NAOZAJ?
Aby som upresnil informaciu o poklese ceny - ak som rozumel spravne, tie 3/4 to nie je odhadovany pokles ceny. To je rozsah hardveru, ktory sa podari zachranit. K tomuto hardveru dalej zaznela informacia, ze naklady klesnu o jeden rad.
To znamena, ze ak si Elon necuca tie cisla z prsta, tak uspora nakladov je giganticka a pouzivanie recyklovanej techniky za takmer povodnu cenu je pre SpaceX zlata bana.
citace:....
......
....Aby som upresnil informaciu o poklese ceny - ak som rozumel spravne, tie 3/4 to nie je odhadovany pokles ceny. To je rozsah hardveru, ktory sa podari zachranit. K tomuto hardveru dalej zaznela informacia, ze naklady klesnu o jeden rad.
To znamena, ze ak si Elon necuca tie cisla z prsta, tak uspora nakladov je giganticka a pouzivanie recyklovanej techniky za takmer povodnu cenu je pre SpaceX zlata bana.
Přesně tak. Je třeba si uvědomit, že v případě dostatečného zájmu cenu nestlačují úspory, ale jen a jen konkurence !
Také gratuluji SpaceX. Ta jejich vícenásobná použitelnost opravdu vypadá dobře a výhodně. Souhlasím s názorem, že zatím asi nezlevní víc než o cca 20%, aby se jim brzy vrátily finance za vývoj. Díky možnosti většího počtu startů jsem ale přesvědčen o tom, že výhledově by mohli zlevnit i víc než o 30%.
K "expendable" verzi dodávám, že skvělé na tomto (SpaceX) konceptu je i to, že cca každý desátý start (po dosažení konce životnosti prvního stupně) může být proveden jako "expendable", tedy s plnou nosností (takže každý vyrobený stupeň stejně jednou poletí s plnou nosností, jako kdyby startoval jen jednou).
V tuto chvíli mi to celé připadá jako velmi dobrý krok, směřující k dosažení efektivní (levné) a úplné mnohonásobné použitelnosti kosmických nosičů (např. ve stylu ITS nebo opakovatelně použitelného druhého stupně F9/FH), což by konečně mohlo přinést mnou vysněné (dvou)řádové snížení cen za dopravu do kosmu.
Aby SpaceX mohl rychle pokračovat v tomto směru, potřebuje teď podle mne hlavně udržet solidní spolehlivost startů (nejlépe hodně nad 95%, tedy maximálně jednu ztrátu mise na 20 startů). Doufám, že se to podaří a letos SpaceX nic "nespadne".