Gratulujeme. Zajímavé je, že řídící počítač 2. stupně nebyl naprogramován na určitou dráhu, ale tak, aby motor hořel co nejdéle do spotřebování paliva, aby dosáhl co nejvyšší „ supersynchronní" dráhu. O zbytek práce – dosažení konečné synchronní dráhy s musí postarat motory satelitu
V článku se píše, že přesné parametry dráhy nebyly ihned známy a předstartovní předpoklady byly široké, ale tak, aby výsledná dráha byla zaručeně v tolerancích, které mohou zvládnout motory satelitu. SpX potvrdil, že satelit dosáhl dobrou dráhu. GEO dráhu dosáhne satelit cca do poloviny srpna, možná dřív, pokud supersynchronní dráha F9 byla optimální.
Myslím že přesné parametry dosažené supersynchronní dráhy (apogeum značně vyšší než GEO) SpX zveřejní. [Upraveno 16.5.2017 PinkasJ]
Zajímalo by mne, jak přesná jsou ta čísla o výsledné GTO dráze Inmarsatu-5 F4. Nedovedu si nějak představit, jak může mít perigeum 381 km, když druhý stupeň Falconu 9 dohořel ve výšce 315 km (podle telemetrie v Launch Webcastu). To prostě nedává smysl (perigeum nemůže být výše než bod skončení práce motoru). Bud družice po MECO2 dostala ještě nějaký další urychlovací impulz, nebo ta čísla nejsou moc přesná (např. proto, že NORAD k výpočtu použil jen málo dostupných měření). Opravdu by mne zajímalo, jak to je.
Nevím, zda uvažuji dobře: Pokud by raketa dokázala v Perigeu v jednom okamžiku vyvinout potřebnou rychlost pro supersynchronní dráhu, satelit by se vrátil z Apogea do stejného bodu a tedy perigeum by bylo stejné. Jelikož však hoření stupně trvá nějakou dobu, konečný směr vektoru rychlosti nebude kolmý na spojnici konečného perigea a apogea (jak by byl při okamžité rychlosti). Tím dojde k posunu perigea na vyšší bod, než je bod skončení práce motoru. Je to jen má úvaha, mohu se mýlit. [Upraveno 16.5.2017 PinkasJ]
Víte, co by mě zajímalo? V souvislosti se startem Formosatu se psalo, že je to naposled, co letí 1. stupeň v konfiguraci Block 3 (na http://www.elonx.cz/mise-formosat-5/ - Všechny další mise by už měly být s raketami Block 4 nebo Block 5). Jestliže je to tak, co potom budou dělat se všemi těmi zachráněnými prvními stupni? Já měl za to, že se budou postupně opakovaným používáním amortizovat, i kdyby to bylo jen přilepováním na boky FH.
Taky se kloním k tomu, že ho updatují. Rozdíl mezi Block 3 (FT) a 4 je podle mě pouze malý, nejvíce změn udělali právě na verzi FT, která měla (má) vyšší výkon a prováděli na ní úpravy týkající se bezpečnosti a řízení letu (AFSS).
Stejně tak Block 5 by měl být více méně kompatibilní, protože u něj chtějí změnit přistávací nohy (které se stejně odmontovávají) a zvýšit výkon Merlinů, přičemž to by ale měl být malý update, protože motory na to nachystané jsou už teď.
citace:Taky se kloním k tomu, že ho updatují. Rozdíl mezi Block 3 (FT) a 4 je podle mě pouze malý, nejvíce změn udělali právě na verzi FT, která měla (má) vyšší výkon a prováděli na ní úpravy týkající se bezpečnosti a řízení letu (AFSS).
Stejně tak Block 5 by měl být více méně kompatibilní, protože u něj chtějí změnit přistávací nohy (které se stejně odmontovávají) a zvýšit výkon Merlinů, přičemž to by ale měl být malý update, protože motory na to nachystané jsou už teď.
To jsem si taky myslel, ale podle Shotwellky (http://www.elonx.cz/vse-o-spacex/raketa-falcon-a-jeji-varianty/) se má jednat zhruba o 100 změn oproti Bloku 3. Každá z těch změn sice může být sama o sobě malá, ale znáte to o tom oslu, co ho umořilo stokrát nic...
Navíc zdaleka ne všechny změny mají být malé. Spíš si myslím, že stávající zachráněné stupně, navzdory tvrzením, poletí znovu bez úprav, jen s údržbou, jako spotřební materiál, např. tam, kde hmotnost nákladu nebo parametry dráhy nebudou přistání principiálně umožňovat.