Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: STS-127 Endeavour
16.7.2009 - 08:01 - 
Na seznamu je článek o možném poškození Endeavouru, poškozené mají být příď (riziko RCS panelů na čumáku) a záď, ne náběžná hrana. Víte někdo podrobnosti? 
16.7.2009 - 10:01 - 
existuje nejaká štatistika ktorá by ukazovala spojitosť medzi oddeľovaním úlomkov tepelnej izolácie externej nádrže a dobou po ktorú sa odkladá štart? mala by tam byť súvislosť.. vyprázdňovanie a napĺňanie nádrže, prenikanie vzdušnej vlhkosti do izolácie, vytváranie námrazy, proste čím dlhšie sa štart odkladá, tým viac asi rastie riziko..  
16.7.2009 - 11:12 - 
quote:
Pokud se posadíte, na klín a na ramena si posadíte dva takové lidi, máte zhruba 3g. Dá se to vydržet i pro netrénovaného, pokud jste pilot nebo astronaut, dokážete při tom i v sedě pracovat. Ty odlesky můžou být i únik nespotřebovaného paliva z potrubí i motoru, nebo manévrování pomocí trysek systému RCS.


Dost nepřesný, lidské tělo má určitý průřez, není placatý jako list papíru. To znamená, že při 3g astronautům (hmotnost cca 85kg) prsa nezatěžuje hmotnost 170kg, ale daleko menší. Nejvíc to pociťují záda, tam je těch 255kg
 
17.7.2009 - 16:15 - 
Stanice FPX NEWS udělala opět rozruch, když interpretovala chybně slova hlavního manažera letů STS J. Shannona. Tvrdí, že sjou zastaveny všećhny lety raketoplánů do odvolání.

Toto jsem poslal do redakce iDNES:

Celkem bylo v průběhu startu pozorováno 12 případů odpadávání pěnové izolace z odhazovací nádrže, ale z toho pouze dva v době, kdy je to nebezpečné. To je tehdy, když se raketoplán pohybuje ještě v relativně hustých vrstvách atmosféry, to je po dobu přibližně prvních dvou a čtvrt minuty letu.
První případ byl zaregistrován kamerami v T+107 s a podle dosavadních zkoumání způsobil odprýsknutí glazury na třech místech na břiše orbiteru. Další se udál o 8 sekund později a způsobil další jedno poškození. Tato poškození jsou menšího rozsahu, než to bylo za letu 119 raketoplánu Atlantis k Hubbleovu dalekohledu a nic se tehdy nestalo.
Včera - druhý den letu - se dělala důkladná prohlídka těch nejcitlivějších částí tepelné ochrany raketoplánu. To je náběžná hrana křídla a příď. Při orientačním průzkumu získaných dat se žádné poškození nenašlo, ale důkladné prověření bude trvat pár dní.
Dnes, těsně před připojením Endeavour ke stanici udělá jeho posádka s ním "kotrmelec". To by mělo být zahájeno kolem 18:54 našeho času. Během něho pořídí astronauti ze stanice ISS spoustu detailních fotografií fotoaparáty Nikon DX s teleobjektivy 400 mm a 800 mm, na kterých budou hledat odborníci na zemi - tedy speciální skupina DAT - případná další poškození.
Ale jak řekl manažer programu letů raketoplánů John Shannon, "nic co jsme zatím na orbiteru zpozorovali v nevzbuzuje obavy. Na druhé straně bychom chtěli znát příčinu, proč se tentokrát tolik úlomků pěny odloupalo." Zdá se, že pěna se dobře nespojila se základovým nátěrem a oddělila se na místech, kde je tlustá jen asi centimetr.

 

____________________
Antonín Vítek
 
17.7.2009 - 16:21 - 
quote:
Stanice FPX NEWS udělala opět rozruch, když interpretovala chybně slova hlavního manažera letů STS J. Shannona. Tvrdí, že sjou zastaveny všećhny lety raketoplánů do odvolání.

Toto jsem poslal do redakce iDNES:



Jsem viděl jak jste se na ČT24 "hádal" , tak což to típak u zdroje - ČTK by vaše příspěvky nepřijala?
 
17.7.2009 - 16:39 - 
Na ČT 24 běží pásek s tvrzením: "NASA zastavila lety raketoplánů". 16.30 hod 
17.7.2009 - 16:52 - 
quote:
Na ČT 24 běží pásek s tvrzením: "NASA zastavila lety raketoplánů". 16.30 hod


A to jsem se "pohádal" s moderátorem v 15:55 !!!!!

S tou ČTK je to problematické, můj kontakt už má víkend.

 

____________________
Antonín Vítek
 
17.7.2009 - 18:25 - 
A co když se stane stejná věc jako s Columbii  
17.7.2009 - 19:08 - 
Jak bylo zmíněno poškození je menší než při minulém letu, na čt24 ovšem onen zmíněný blábol o zastavení letů jede dál, nazval bych to novinářskou hysterií. Teď jedou hlavní zprávy. doufám, že tam ten nesmysl nebude. 
17.7.2009 - 19:35 - 
pripojenie ku iss je manualne alebo automatica 
17.7.2009 - 19:55 - 
Raketoplán Endeavour STS-127 se úspěšně připojil k ISS 17.7.2009 v 19:47 SELČ. Myslím, že připojení je řízeno převážně automaticky s drobnými ručními korekcemi posádkou (např. přesné dorovnání souososti uzlů před spojením). 
17.7.2009 - 20:09 - 
čo znamenaju tie žlté kruhy nad europou na mape 
17.7.2009 - 20:19 - 
Ten řádek s tvrzením o zastavení letů jede na čt24 dál rozhovor s panem Vítkem moderoval David Borek, pablb, kterého nedávno vyrazili z Událostí a komentářů. 
17.7.2009 - 20:40 - 
quote:
čo znamenaju tie žlté kruhy nad europou na mape
Pokud máš na mysli mapu níže, tak to jsou vyznačené dosahy ruských sledovacích stanic.

 
18.7.2009 - 18:45 - 
První výstup do kosmu (EVA-1) v rámci mise STS-127 začal 18.7.2009 v 18:19 SELČ. Dave Wolf a Tim Kopra mají při výstupu především připravit externí japonskou plošinu JEF k přenesení a připojení na přetlakový modul Kibo, a také mají vyklopit dva držáky vybavení na nosnících P3 a S3. 
18.7.2009 - 19:27 - 
quote:
Jak bylo zmíněno poškození je menší než při minulém letu, na čt24 ovšem onen zmíněný blábol o zastavení letů jede dál, nazval bych to novinářskou hysterií. Teď jedou hlavní zprávy. doufám, že tam ten nesmysl nebude.


Uf.

 

____________________
Veni,Vidi,Vici ......
. . .
. . Apollo
. .
.
 
18.7.2009 - 20:39 - 
quote:
První výstup do kosmu (EVA-1) v rámci mise STS-127 začal 18.7.2009 v 18:19 SELČ. Dave Wolf a Tim Kopra mají při výstupu především připravit externí japonskou plošinu JEF k přenesení a připojení na přetlakový modul Kibo, a také mají vyklopit dva držáky vybavení na nosnících P3 a S3.


Bude mít někdo záznam tohoto EVA v max. kvalitě? Je to opravdu pastva pro oči.
 
18.7.2009 - 22:25 - 
Nevíte někdo, jestli důvodem výměny panelů P6 je natržený panel slunečních baterií? Nebo je tam jiný důvod? Díky. 
18.7.2009 - 22:42 - 
quote:
Nevíte někdo, jestli důvodem výměny panelů P6 je natržený panel slunečních baterií? Nebo je tam jiný důvod? Díky.
Jaká "výměna panelů P6"? Nevím o žádné výměně "panelů", ale při misi STS-127 by se měly vyměnit "baterie", tedy akumulátory, které jsou uvnitř nosníku P6 a které už jsou zřejmě hodně staré, protože P6 byl první nosník s bateriemi a fotovoltaickými panely, který byl vynesen do kosmu a připojen k ISS (už v roce 2000).
 
18.7.2009 - 23:21 - 
Tak to se omlouvám. Zmátlo mě "výměna baterií P6" a nějak jsem si dosadil "slunečních baterií". Bylo mně divné, že by vyměňovali celé panely slunečních baterií. 
19.7.2009 - 00:01 - 
Dnešní výstup EVA-1 oficiálně skončil ve 23:51 SELČ (trval 5 hodin 32 minut). Wolf a Kopra během výstupu připravili externí japonskou plošinu JEF k přenesení (sejmutím tepelné izolace propojovacích uzlů a odpojením teperační kabeláže), upravili izolaci, která bránila dobrému výhledu kamery na japonském manipulátoru JRMS, rekonfigurovali vozík CART na hlavním nosníku stanice, odpojil kabeláž od nosiče ICC (Integrated Cargo Carrier), který bude zítra vyzdvižen a dočasně připevněn na konstrukci stanice, sejmuli tepelnou izolaci z experimentu MAXI (Monitor of All-sky X-ray Image), vyzvedli nářadí na modulu Z1 a upravili překryty stykovacích mechanizmů CBM na modulech Harmony a Unity. Nakonec ještě oba kosmonauti společně úspěšně vyklopili a zajistili držák UCCAS (Unpressurized Cargo Carrier Attachment System) na nosníku P3 (tento držák se nepodařilo úplně vyklopit a zajistit při misi STS-119 v březnu 2009). Dnes se to podařilo pomocí nového, speciálně vyvinutého nástroje. Na UCCAS bude při některém z budoucích letů raketoplánu umístěna paleta s náhradními díly pro stanici. Pro nedostatek času se neuskutečnilo původně plánované vyklopení podobného držáku PAS na S3. Ještě během výstupu došlo k přenesení plošiny JEF z nákladového prostoru raketoplánu pomocí manipulátorů SRMS (raketoplánový) a SSRMS (staniční), které si plošinu vzájemně dvakrát předaly (aby staniční SSRMS mohl překročit z modulu Harmony na mobilní transportér MT na hlavním nosníku stanice). Plošina JEM byla nakonec pomocí SSRMS dopravena až k modulu Kibo a právě teď je roboticky připojována na jeho externí uzel. 
20.7.2009 - 18:08 - 
Výstup EVA-2 v rámci STS-127 začal dnes v 17:27 SELČ. Wolf a Marshburn mají na programu přenesení několika velkých náhradních dílů na plošinu ESP-3 a také instalaci přední kamery na externí plošině JEM (kamera je teď uskladněna na jiném místě JEM). 
20.7.2009 - 22:13 - 
akou rychlosou letí vesmirna stanica 
20.7.2009 - 22:26 - 
quote:
akou rychlosou letí vesmirna stanica
Cca 7700 m/s (podívej se, prosím, na konec tématu "Laické otázky" kam jsem to před chvilkou přesunul).
 
21.7.2009 - 00:23 - 
Výstup EVA-2 skončil 21.7.2009 v 00:20 SELČ (trval celkem 6 hodin 53 minut). Wolf a Marshburn při výstupu především přenesli několik velkých náhradních dílů z ICC na ESP-3. Konkrétně šlo o tzv. SGANT (Space-to-Ground Antenna), což je zařízení s velkou parabolickou anténou pro spojení stanice se Zemí v pásmu Ku, čerpadlo amoniaku PM (Pump Module) pro aktivní termoregulační (chladicí) systém stanice a jednotku LDU (Linear Drive Unit) pro pohon mobilního transportéru MT na hlavním nosníku stanice. Náhradní díly jsou určeny na dobu, kdy už ke stanici ISS nebudou létat raketoplány. Přenášení náhradních dílů skončilo se zpožděním cca jedné hodiny proti plánu, takže původně plánovaná instalace přední kamery na externí plošině JEF byla odvolána a kosmonauti se místo toho před koncem výstupu věnovali fotodokumentaci, instalaci různých kousků dodatečné tepelné izolace a úklidu nářadí a jiného vybavení.  
22.7.2009 - 17:01 - 
Wolf a Cassidy zahájili dnešní výstup EVA-3 v 16:32 SELČ. Jejich úkolem je příprava kontejnerů s experimenty na paletě JLE k pozdějšímu přenesení na plošinu JEF, a především mají vyměnit 4 ze 6 bloků akumulátorů v levobočním nosníku P6 (zbývající 2 bloky budou vyměněny při EVA-4 pozítří). 
22.7.2009 - 22:42 - 
Výstup EVA-3 skončil ve 22:31 SELČ (trval 5 hodin a 59 minut), ale nebyl zcela úspěšný. Wolf a Cassidy během výstupu nejprve přípravili kontejnery s experimenty na paletě JLE k jejich pozdějšímu přenesení na plošinu JEF, udělali ještě pár drobnějších prací (přemístění držadel na Harmony a upevnění kabeláže na Destiny) a pak se věnovali hlavnímu úkolu - výměně bloků akumulátorů v nosníku P6. V plánu bylo vyměnit 4 bloky (z celkem 6 na P6). Práce ale probíhaly pomalu. Řídicí středisko po 5,5 hodinách výstupu a po vyhodnocení stavu zásob ve skafandrech kosmonautů rozhodlo, že výstup EVA-3 je třeba co nejdříve ukončit. Kosmonautům se podařilo demontovat jen 3 bloky akumulátorů, 2 z nich nahradit novými a 2 staré uložit na ICC k dopravě na Zemi. Jeden starý blok zůstal zcela neplánovaně v dočasné pozici na stojanu na P6 (a jeden slot v P6 zůstal prázdný).

V žádném ze tří dosavadních výstupů do kosmu v rámci STS-127 se zatím nepodařilo splnit úplně všechny plánované úkoly. V příštích výstupech tedy bude co dohánět.
 
23.7.2009 - 07:59 - 
NASA uvádí, že výstup byl zkrácen (na 5:59) kvůli vysoké hladině CO2 v Cassidyho skafandru. Částečné nesplnění programu je časté, na ISS nemusí až tak spěchat, práci dokončí při příštím výstupu. Nejlepší EVA pracovníci letěli opravit HST, ostatní jsou jen standard, ne elita. 
23.7.2009 - 08:27 - 
quote:
... akumulátorů, 2 z nich nahradit novými a 2 staré uložit na ICC k dopravě na Zemi. Jeden starý blok zůstal zcela neplánovaně v dočasné pozici na stojanu na P6 (a jeden slot v P6 zůstal prázdný).



Ono to ponechání na bvylo naopak plánované, protože ten se bude ukládat na místo odebrané čtvrté nové akumulátorové baterie. Je to logické, plánovaný postup byl následující (valká písme jsou nové akumulátory, malá staré):

 
ICC ---- P6 ----- dočaný nosník na P6
A B C D a b c d -
A B C D - b c d a
- B C D A b c d a
b B C D A - c d a
b - C D A B c d a
b c C D A B - d a ... až sem došli s výměnou, dál je to plán
b c - D A B C d a
b c d D A B C - a
b c d - A B C D a
b c d a A B C D -





 

____________________
Antonín Vítek
 
24.7.2009 - 16:17 - 
Výstup EVA-4 zahájili Cassidy a Marshburn dnes (24.7.2009) v 15:54 SELČ. Hlavním cílem výstupu je dokončit výměnu zbývajících 4 bloků akumulátorů v nosníku P6. 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.246892 vteřiny.