Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: Program Constellation
19.5.2009 - 12:50 - 
Zakládám téma "Program Constellation" pro diskuzi o celkovém americkém programu pilotovaných letů do (převážně) vzdálenějšího kosmu (Měsíc, asteroidy, Mars, ...) [viz. např. http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Constellation ]. Přesunu sem relevantní příspěvky z tématu "Program Orion" (což je o vývoji nové kosmické lodi USA). 
11.5.2009 - 12:31 - 
citace:
citace:


V období FY2010 - FY2013 to znamená průměrné snížení rozpočtu o 14,6% (úhrnem o 3,4 mld. USD).


Má někdo představu, co to obnáší časově? Ví někdo o nějakých věcně určitelných dopadech? Jaké to má dopady na další programy - např. ISS v době výpadku STS?

Vypadá to, že šetřit se musí, ať to stojí, co to stojí.




Ja myslim ze pokles v polozce constellation ma co delat s rustem polozky na STS a ISS.

Samozrejme ze je blizsi kosile nezli kabat a tudiz se vice penez preleva do polozek, ktere jsou v soucasnosti v porovozu na ukor polozek ve vyvoji.

Je zrejme ze jakekoliv prodlouzeni cinnosti STS jde na ukor constellations. STS mel byt uz davno ve fazi utlumu, coz z duvodu neustale nejistoty ohledne presneho mnozstvi jeho startu nejde. Take odklady neco stoji a jeste budou stat. Minuly tyden jsem se byl podivat na KSC a bylo docela legracni sledovat unudene zamestnance postavajici ve Space Station Processing Facility. Uskladneny tam byly tri MPLM a "pracovalo se" na nejake soucasti ke Kibo exposed facility.
Mimochodem, expozice pro navstevniky teto budovy je opravdu hodne spatna. Nejzajimavejsi byl dokovaci adapter Skylabu.

Protoze je program Orion "pay as you go" tak opravdovy pokrok lze ocekavat az po doslouzeni STS. Taky by me zajimalo z ktere polozky bude placen provoz Dragonu a Cygnus. Vyvoj COTS zel z constellation, ale provoz mozna pujde z nakladu na ISS.

Jinak musim rici ze navsteva KSC me nenaplnila nejakym obzvlastnim optimismem o budoucim americkem pilotovanem programu. Spise ve me utvrdila presvedceni, ze meli zustat u hardware z Apolla.

Jsem taky na pochybach jestli lze vubec navstevu KSC obecne doporucit. Nejvic na me zapusobilo samotne misto, more, kanaly, baziny, aligatori a kdesi v dalave vyhled na rampy. Dalsi zazitek byl z pohledu na letove exponaty vesmirnych lodi (Mercury, Geminy, Apollo) a samozrejme Saturn 5. To je bohuzel vsechno. Zapomel jsem na Imax Magnificent desolation, ktery ale jde shlednout kdekoliv jinde. Az k rampe jsme se nedostali, protoze byly obsazene dvema raketoplany, spousty atrakci byly v prestavbe a nektere z tech otevrenych byly dost spatne.
Nove otevreny Shuttle launch experience je fraska. Vystaveny Shuttle nic moc atrapa, ikdyz je zajimave sledovat jak moc je orbiter velky v porovnani s ET a SRB. Titan 2 v rocket garden chybel, protoze byl nekde na udrzbe.
Presto bych se tam chtel nekdy jeste vratit protoze mi urcite mnoho veci uniklo (Cape canaveral, Hall of fame). Ale jen kdyz budu mit cestu kolem, nebo pokud budu mit moznost shlednout start rakety.


 
12.5.2009 - 23:09 - 
citace:
Ja myslim ze pokles v polozce constellation ma co delat s rustem polozky na STS a ISS.
Částečně ano.
Růst (pokles) položek rozpočtu NASA v období FY2010 - FY2013 v mld.USD:
Science +0,8 (Earth Science +0,9; Planetary Science -0,1)
Aeronautics +0,2
Exploration -3,5 (Constellation -3,4; Advanced Cap. -0,1)
Space Operations +2,0 (STS +0,5; ISS +1,0; Space&Flight Supp. +0,5)
Education +0,0
Cross-Agency Support +0,3
Inspector General +0,0
 
14.5.2009 - 22:43 - 
citace:
citace:

Škrty v položce Constellation Systems jsou patrné z tabulky na straně 10:
FY2010: 3,252.8 mld. USD --> 3,505.4 mld. USD
FY2011: 6,479.5 mld. USD --> 5,543.3 mld. USD
FY2012: 6,521.4 mld. USD --> 5,472.0 mld. USD
FY2013: 7,080.5 mld. USD --> 5,407.6 mld. USD
FY2014: -,---.- mld. USD --> 5,602.6 mld. USD

V období FY2010 - FY2013 to znamená průměrné snížení rozpočtu o 14,6% (úhrnem o 3,4 mld. USD).


Má někdo představu, co to obnáší časově? Ví někdo o nějakých věcně určitelných dopadech? Jaké to má dopady na další programy - např. ISS v době výpadku STS?

Vypadá to, že šetřit se musí, ať to stojí, co to stojí.



Určitou představu jsem si udělal z členění položky Constellation Systems:

1) Program Integration and Ops
Požad. FY2010 FY2011 FY2012 FY2013 FY2014
FY2009 0,8158 2,3370 2,3328 3,0700 X,XXXX
FY2010 0,6425 1,4239 1,4054 1,5015 1,8139

2) Orion
Požad. FY2010 FY2011 FY2012 FY2013 FY2014
FY2008 1,2117 1,5510 1,1251 X,XXXX X,XXXX
FY2009 1,1049 1,7459 1,5568 1,2828 X,XXXX
FY2010 1,3835 1,9389 2,0561 1,9310 1,7517

3) Ares I
Požad. FY2010 FY2011 FY2012 FY2013 FY2014
FY2008 1,2200 1,8172 1,3349 X,XXXX X,XXXX
FY2009 1,2768 2,0317 1,7447 1,4977 X,XXXX
FY2010 1,4154 2,1433 1,9855 1,9501 2,0120

4) Ares V
Požad. FY2010 FY2011 FY2012 FY2013 FY2014
FY2008 0,0513 0,5336 1,1916 X,XXXX X,XXXX
FY2009 0,0240 0,3650 0,8870 1,2300 X,XXXX
FY2010 0,0250 0,0250 0,0250 0,0250 0,0250

5) COTS
Požad. FY2010 FY2011 FY2012 FY2013 FY2014
FY2009 0,0313 0,0000 0,0000 0,0000 X,XXXX
FY2010 0,0391 0,0122 0,0000 0,0000 0,0000

Jak je vidět z tabulek, původně odhadovaná finanční náročnost programů Orion a Ares I se zvyšuje, a NASA se snaží jejich rozpočty navýšit kvůli udržení daných termínů.

Tyto peníze se drasticky berou z položky Ares V. Snížení požadavků z FY2009 oproti FY2008 mělo před rokem za následek odklad první lunární testovací mise (oblet Měsíce) o rok, ze září 2018 na září 2019. Nové požadavky NASA (FY2010) ovšem znamenají, že financování vývoje rakety prakticky nezačne ani v roce 2014. A to ještě ani nedomýšlím, co s položkou Ares V provede v dalším období uvažované prodloužení využívání ISS až do roku 2020 (z roku 2016), které vyžaduje 2,5 miliardy dolarů ročně.
 
15.5.2009 - 10:41 - 
Odkud jsou ta cisla pro jednotlive polozky constellations?
Vypada to opravdu ze se Ares i Orion zdrazuje, ale nejsem si uplne jisty jestli nepocitame jablka a hrusky.
No kazdopadne podle predchoziho prispevku je Ares V ulozen k ledu minimalne do roku 2015. 25milionu rocne staci tak akorat na studie, ale tezko na nejakou vaznou praci.
Prekvapila me i polozka program integration & operations, ktera zavazne klesa. Pod Constellation se totiz presouvaji naklady na STS. Napriklad veskere rampy, vyrobni a prepravni kapacity. Myslel jsem ze se to obevi prave v polozce integration&operation. No mozna ze hodne infrastruktury je zahrnuto v uplne jine kapitole jako je treba cross agency support.
Snad se to vyjasni s konecnym navrhem rozpoctu.
 
16.5.2009 - 00:09 - 
citace:
Odkud jsou ta cisla pro jednotlive polozky constellations?
Vypada to opravdu ze se Ares i Orion zdrazuje, ale nejsem si uplne jisty jestli nepocitame jablka a hrusky.

Požadavky pro FY2009 a FY2010 jsou ve shodném členění v těchto souborech:

Požadavky pro FY2010:
http://www.nasa.gov/news/budget/index.html
- soubor › Exploration Systems (1.33 MB PDF)

Požadavky pro FY2009:
http://www.nasa.gov/news/budget/FY2009.html
- soubor › Full Document (5.9 Mb PDF)

Součty všech pěti subpoložek položky Constellation Systems v obou souborech souhlasí s údaji na straně 10 následujícího dokumentu, kde jsou meziročně přímo porovnávány.
http://www.nasa.gov/pdf/344612main_Agency_Summary_Final_updates_5_6_09_R2.pdf



Požadavky pro FY2008:
http://www.nasa.gov/news/budget/FY2008.html
- soubor › Full Document (4.2 Mb PDF)
CEV a Ares I jsou na str. 308 (ESMD-14), Ares V jsem teď již bohužel nenašel, asi byl v nějakém jiném souboru.
 
16.5.2009 - 00:19 - 
citace:
Ares V jsem teď již bohužel nenašel, asi byl v nějakém jiném souboru.

Meziroční srovnání FY2009 vs FY2008 je v http://www.nasa.gov/news/budget/FY2009.html
- soubor › Full Document (5.9 Mb PDF)

na straně 366 (Exp-13)
 
21.5.2009 - 08:05 - 
http://www.space-travel.com/reports/Concerns_Expressed_Over_Future_Of_Human_Spaceflight_At_NASA_999.html

Zdá se, že značná část senátorů z obou stran je znepokojena možností omezení letů člověka a bude podporovat zvýšení financování.
 
31.5.2009 - 10:39 - 
NASA plánuje krok, který bych označil za zpátečnický, i když ho částečně chápu:
Je připraven návrh nařízení, kterým se pro celý program CxP zavádí anglické měrné jednotky jako hlavní a metrická soustava SI bude jen doplňková.
Zdůvodněno je to cenovou náročností původního plánu používat primárně metrickou soustavu s ohledem k plánovaným rozpočtovým omezením a také snaha o minimalizaci rizik spojených s možnými zmatky s pro američany netradičními jednotkami.

http://www.spaceref.com/news/viewsr.html?pid=31353

... jestli to projde, bude NASA a její mezinárodní partneři (muset) používat feety, maile, psi, galony, atd ještě dalších 20-30 let.
 
31.5.2009 - 12:27 - 
BTW Pro ně jsou pořád tyto nemetrické, tradiční jednotky naprosto prioritní.
Zmatky při popletení dvou soustav jednotek jsou údajnou příčinou ztráty jedné sondy, která nezvládla přistání na Marsu. Znalci si jistě vzpomenou na její jméno, případně i rok.

 

____________________
--
MIZ
 
31.5.2009 - 13:23 - 
citace:
BTW Pro ně jsou pořád tyto nemetrické, tradiční jednotky naprosto prioritní.
Zmatky při popletení dvou soustav jednotek jsou údajnou příčinou ztráty jedné sondy, která nezvládla přistání na Marsu. Znalci si jistě vzpomenou na její jméno, případně i rok.
Už jsem o jednotkách psal ve vláknu sondy Phoenix, takže malé opáčko:

V roce 1975 byl Kongresem USA schválen "Metric Conversation Act of 1975" navržený neziskovou organizací American National Metric Council (ANMC). Ten navrhoval kordinaci a plán přechodu USA na meterickou soustavu jednotek SI. Nicméně původní návrh 10ti letého období na provedení této změny nebyl jeho součástí. To mělo za následek velmi vlažný až odmítavý postoj Americké veřejnosti a v podstatě pouze dobrovolné zapojení do tohoto plánu.
Výsledkem bylo rozpuštění Metric Board Reaganovou administrativou v roce 1982 a ukončení nastartované snahy o přechod na uznávaný standart.

Snahy o konverzi se opakovaly v roce 1988 vyhlášením "Omnibus Trade and Competitiveness Act of 1988" pro federální agentury, obchod a průmysl, ovšem nenařizoval účast na programu privátnímu sektoru.

Tento zmatek a nejednotnost vyústily v roce 1998 ztrátou sondy Mars Climate Orbiter, kdy NASA v kontraktu na stavbu družice specifikovala vše v metrických jednotkách, ale Lockheed Martin poskytoval data o výkonech pohonných jednotek v Poundech namísto v Newtonech.
Plánovaná výška oběžné dráhy 150 km nad povrchem Marsu nebyla vinou chybných jednotek dodržena a sonda sestoupila do výšky 57 km, kde shořela v atmosféře.

A současnost?

S ohledem na globalní trhy byl v roce 1992 vyhlášen "Fair Packaging and Labeling Act" nařizující uvádění informace o množství na komerčních výrobcích v jednotkách obou soustav. I když jsou vidět popisky v metrických jednotkách na prvním místě stále ještě v menší míře, je celkem vidět úsilí mnoha výrobců přejít pouze na metrickou soustavu. V mnoha státech USA je snaha o přechod na SI zákotvena v místních zákonech. V roce 2005 byl navržen zákon na federální úrovni.
Cílem je sladit přechod na metrickou soustavu s plánem EU, kde je rozhodným datumem 31.12.2009



Teplotní zpravodajství ve Fahrenheitech, rychlostní limity na cestách v mílých za hodinu a mnoho dalších příkladů z denního života američanů se však z praktických důvodů stále udržuje v zavedených jednotkách.
[Upraveno 31.5.2009 pospa]
 
31.5.2009 - 16:31 - 
citace:
V roce 1975 byl Kongresem USA schválen "Metric Conversation Act of 1975"


Samozřejmě "Metric Conversion Act of 1975"

citace:
Výsledkem bylo rozpuštění Metric Board Reaganovou administrativou v roce 1982 a ukončení nastartované snahy o přechod na uznávaný standart.



Šlo o to, že Reaganova vláda škrtla v rozpočtu finance na činnost této komise, ale i nadále běžela agenda v rámci odboru Office of Productivity, Technology, and Innovation (OPTI) Ministerstva obchodu (Department of Commerce).


citace:
Tento zmatek a nejednotnost vyústily v roce 1998 ztrátou sondy Mars Climate Orbiter, kdy NASA v kontraktu na stavbu družice specifikovala vše v metrických jednotkách, ale Lockheed Martin poskytoval data o výkonech pohonných jednotek v Poundech namísto v Newtonech.


Přesně řečeno šlo o to, že program SM_FORCES, který zpracovával v řídicím středisku data o celkovém impulsu (tj. síla x čas) vyvolaném chodem korekčních motorků sondy poskytoval údaje v jednotkách libra síly krát sekunda (lbf-s) místo očekávaných newtonsekund (N.s), tedy chybných o faktor 4,44822, o který změnu dráhy následný navigační program podhodnotil.

A to všechno přesto, že zadaná specifikace SIS (Software Interface Specification) pro vývoj software striktně požadovala, aby data mezi jednotlivými programy byla uváděna v metrických jednotkách.

citace:
Plánovaná výška oběžné dráhy 150 km nad povrchem Marsu nebyla vinou chybných jednotek dodržena a sonda sestoupila do výšky 57 km, kde shořela v atmosféře.


Sonda mohla přežít sestup do výšky 80 km.

Zpráva vyšetřovací komise je ke stažení na

ftp://ftp.hq.nasa.gov/pub/pao/reports/1999/MCO_report.pdf

O hlavní příčině se píše na str. 16 uvedené zprávy.

 

____________________
Antonín Vítek
 
31.5.2009 - 19:42 - 
citace:
Tento zmatek a nejednotnost vyústily v roce 1998 ztrátou sondy Mars Climate Orbiter, kdy NASA v kontraktu na stavbu družice specifikovala vše v metrických jednotkách, ale Lockheed Martin poskytoval data o výkonech pohonných jednotek v Poundech namísto v Newtonech.


Přesně řečeno šlo o to, že program SM_FORCES, který zpracovával v řídicím středisku data o celkovém impulsu (tj. síla x čas) vyvolaném chodem korekčních motorků sondy poskytoval údaje v jednotkách libra síly krát sekunda (lbf-s) místo očekávaných newtonsekund (N.s), tedy chybných o faktor 4,44822, o který změnu dráhy následný navigační program podhodnotil.

A to všechno přesto, že zadaná specifikace SIS (Software Interface Specification) pro vývoj software striktně požadovala, aby data mezi jednotlivými programy byla uváděna v metrických jednotkách.

citace:
Plánovaná výška oběžné dráhy 150 km nad povrchem Marsu nebyla vinou chybných jednotek dodržena a sonda sestoupila do výšky 57 km, kde shořela v atmosféře.


Sonda mohla přežít sestup do výšky 80 km.

Zpráva vyšetřovací komise je ke stažení na

ftp://ftp.hq.nasa.gov/pub/pao/reports/1999/MCO_report.pdf

O hlavní příčině se píše na str. 16 uvedené zprávy.




Tohle vysvetleni me vzdycky velice "drazdi," protoze kompletne obskuruje a mate opravdove vysvetleni. Ja jsem v te dobe pracoval pro Mars Program Office a tak jsem byl blizko tomu projektu.

Je pravda, ze byla chyba v tom dokumentu. Ale kazdy solidni projekt musi pocitat s obcasnou lidskou chybou a byt robustni proti takovyhlym "preklepum." Co treba kdyby jednotky byly spravne, ale prefix byl jiny (napr. miliNewton nebo Newton)? Nebo co kdyby konstanta byla bezrozmerova? Nekolik let pred MCO selhal Titan 4 Centaur pri startu, protoze meli navic nulu v konstantach autopilota!

Projekt musi bych schopen najit a prekonat tyto chyby, bez ztraty druzice. A JPL ma presne takovy system, ale z nejakho dovudu nepokryl ten dokument.

MCO projekt a spousta jinych lidi vedeli, ze je problem s modelovanim malych sil uz skoro od startu. Staci se podivat na "residual" jejich korekcnich maneuvru, ktere jsou tak 10x vetsi nez pro jine projekty.

Problem byl ciste personalni -- v te dobe byl na funkci operacniho vedouci projektu povysen nova "hvezda" -- briliatni, velice schopny, dobre prezentujici inzenyr z navigacni skupiny.

Tento clovek ale neumel poslouchat svym podrizenim a vzdy vechno vedel lepe, ze jeho tym. Takze misto, aby nasli problem s tim modelem, tak se predvadel, ze to najde sam, protoze je prece o tolik chytrejsi, nez vsichni ostatni na jeho tymu.

A samozrejme jeho odhad byl chybny -- problem nebyl tam, kde tvrdil, ale odmitnul to racionalne analyzovat. Takze po nekolika mesicich se vsichni navigatori na jeho tymu kompletne otravili, rezignovali a pripravili na nejhorsi. Coz se take stalo.

Tohle bylo klasicke selhalni vedeni tymu. Ale "srandicka" o jednotkach se ujala, protoze:
a) je to jednoduche vysvetleni, o kterem verejnost muze delat forky na televizi,
b) JPL to svedla jednoduse na sveho kontraktora (Lockheed Martin), ktery se moc branil nemohl a hlavne ani nechtel (meli dalsi dve sodny pro JPL ve vyvoji a vyjednavali kontrakt na dalsi dve sondy -- "my prijmeme chybu a vy nam date dalsi projekt"),
c) JPL se vyhlo obtiznim otazkam, jak vlastne povysuji a prubezne hodnoti sve vedouci kadry, a
d) NASA se poucila, ze protrebuji priste vice penez (ovsem!) a ze musi vice dohlizet (tj, vice lidi) na sve kontraktory.

Takze kdo na tom ztratil? Akorat verejnost, ktere ma zajem o kosmicky pruzkum ....

Tomas


 
31.5.2009 - 20:34 - 
Tomuto vysvetleni bych i veril, protoze v Oil&Gas mame neskutecny hokej v jednotkach a kazdy si pouziva co chce, ale jeste jsem nikdy nezazil, ze by se vyskytl nejaky problem. Proste kazde cislo ma prirazenu i jednotku a nemuze dojit k omylu.
Pokud i k omylu dojde, tak je to proste lidska chyba, nekdo neco prehledl, nebo proste napsal spatne cislo.
 
31.5.2009 - 20:41 - 
Tomáši, díky za pohled z nitra programu.

Na okraj bych chtěl připomenout, že ve zmíněné zprávě vyšetřovací komise se hovoří v dalším textu i o "lidských faktorech" a to v řadě dalších bodů. To na stránce 16 a 17 je uváděna ta bezprostřední příčina, nikoli způsob (mechanismus), jak k mohlo dojít. To je rozebíŕáno na dalčích asi 20 stránkách ...

 

____________________
Antonín Vítek
 
02.6.2009 - 08:05 - 
Dne 2009-05-31 byla rampa LC-39B na Kennedy Space Center oficiálně předána ze Space Shuttle Program na Constellation Program. Viz

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2009/jun/HQ_09-127_39B_to_Constellation.html

 

____________________
Antonín Vítek
 
04.6.2009 - 13:24 - 
Z rampy 39B bylo 3.6.2009 demontováno rameno pro ventilaci odpařeného kyslíku z nádrží ET "beanie cap"



... skončí v nějakém muzeu, nebo ve šrotu?
 
29.6.2009 - 15:47 - 
Prozatím nejnovější oficiální souhrnný přehled o stavu programu Cx ze 17.6.2009 (pdf 16,5 MB)

http://www.nasa.gov/pdf/361041main_20090617Human_Spaceflight_CxOverview.pdf

a ještě jakás-taká interaktivní prezentace jednotlivých projektův v Cx programu. Je možno si v malém rozlišení prohlédnout 3D rentgenové modely Aresů, Altairu, Orionu, atd. Sice žádné velké přiblížení na detaily, ale pár nových věcí se z toho "vyčíst" přece jenom dá.

http://www.nasa.gov/externalflash/constellation_projects/ [Upraveno 29.6.2009 pospa]
 
11.8.2009 - 08:57 - 
Budou američani lítat na ISS (Měsíc, Mars) pomocí Ariane 5 ?
Ředitel Arianspace Jean-Yves Le Gall zcela vážně navrhnul variantu využití man-rated Ariane 5 komisi pro revizi plánů US pilotované kosmonautiky.

http://www.space-travel.com/reports/Ariane_5_Potential_Role_In_US_Human_Space_Flight_Is_Outlined_999.html
 
11.8.2009 - 17:06 - 
11.8.09 Budou američani lítat na ISS (Měsíc, Mars) pomocí Ariane 5 ?
Ředitel Arianspace Jean-Yves Le Gall zcela vážně navrhnul variantu využití man-rated Ariane 5 komisi pro revizi plánů US pilotované kosmonautiky.
Jak to vypadá tak Ares I končí a Orion bude vynášet Ariane 5.
 
11.8.2009 - 17:25 - 
citace:
11.8.09 Budou američani lítat na ISS (Měsíc, Mars) pomocí Ariane 5 ?
Ředitel Arianspace Jean-Yves Le Gall zcela vážně navrhnul variantu využití man-rated Ariane 5 komisi pro revizi plánů US pilotované kosmonautiky.
Jak to vypadá tak Ares I končí a Orion bude vynášet Ariane 5.



Sorry, ale neda mi to reagovat. Proc by Americane meli pouzivat Ariane 5? To nedava ani ten nejmensi smysl. To uz si Evropane muzou zakoupit exemplar Orionu a posadit si ho na svoji Ariane. Vime ale ze se tak s nejvetsi pravdepodobnosti nestane ikdyz ESA zadnou pilotovanou kosmickou lod nema.
NASA ale neni ve stejne situaci. Vyvoji Aresu 1 zadna technicka zalezitost nebrani a pokud uz by chteli pouzit neco jineho tak maji EELV nebo nosic na bazi STS. Sance ze by si nechali Orion vynaset nosicem, jehoz vyznamna cast je konstruovana v zahranici je velmi nizka. Urcite by byl problem i motor Atlasu vyrabeny v Rusku, nebo o trosku mensi problem s nadrzi horniho stupne Delty vyrabene v Japonsku.
Stejne tak maji Rusove problem zkousnout prvni stupen Zenitu vyrabeny na Ukrajine a radsi ho nepouzivaji.
 
11.8.2009 - 21:15 - 
"Proc by Americane meli pouzivat Ariane 5?"

skutočne, žiadne priame dôvody "hospodárske alebo politické" na to nie sú.. ale je tu možnosť urobiť "strategické" rozhodnutie..
aby mali americké lety na mesiac zmysel, potrebujú do svojho zámeru zapojiť aj iných, presvedčiť ich aby do podniku vložili svoj čas a finančné zdroje, a eu alebo esa je rozodne kľúčoví partner. dovolím si tvrdiť že ak sa na mesačný program esa nechytí, po letoch na mesiac bude veta..
rozhodnutie používať ariane ako nosič, by umožnilo ušetriť náklady a venovať sa hneď vývoju aresu 5. a silne by previazalo programy pilotovaných letov esa a nasa..
prípadné rozhodnutie, používať aj naďalej, americkú pilotovanú loď, a nevyvýjať následne vlastnú na báze atv by podľa mňa bolo s dlhodobého hľadiska dosť nešťastné.. hoci sa používanie európskeho nosiča pre vynášanie americkej pilotovanej lode, môže zdať ako prínosné pre eu, z dlhodobého hľadiska to prinesie viac prospechu američanom..
radšej teda dúfam že američania nebudú tak "fikaný" a redšej "hrdo" dajú prednosť vývoju vlastného nosiča.. [Upraveno 11.8.2009 alamo]
 
11.8.2009 - 21:56 - 
citace:
11.8.09 Budou američani lítat na ISS (Měsíc, Mars) pomocí Ariane 5 ?
Ředitel Arianspace Jean-Yves Le Gall zcela vážně navrhnul variantu využití man-rated Ariane 5 komisi pro revizi plánů US pilotované kosmonautiky.
Jak to vypadá tak Ares I končí a Orion bude vynášet Ariane 5.

Myslím, že výše uvedené otázky, informace i závěry jsou trochu přehnané a zavádějící. Le Gall ve skutečnosti vůbec nenavrhnul aby Orion startoval na Ariane 5 ani nic podobného. Originál prezentace je na http://www.nasa.gov/pdf/376593main_09%20-%20Arianespace%20Presentation%20USHSFP.pdf . Šlo o prezentaci Arianespace pro komisi "Review of U.S. Human Space Flight Plans Committee". Pokud dobře chápu obsah prezentace, tak je v ní pouze uvedeno, že Ariane 5 a ATV může případně posloužit při (nepilotovaném) vynášení nákladů na (obydlenou) ISS a překlenout tak dobu kdy (možná) ještě nebudou k dispozici komerční (COTS) nosiče a nákladní lodi pro dostatečné zásobování ISS po ukončení letů raketoplánů. Žádné další konkrétní návrhy v prezentaci nejsou (nic o pilotovaných letech k ISS ani na Měsíc), takže bych zatím byl docela v klidu. Arianespace prostě nabídla Ariane 5 a ATV pro intenzivnější (nepilotované) zásobování ISS a pro využití v případné další mezinárodní spolupráci (při nepilotovaných misích). Nic víc, nic míň.

Myslím proto, že tato debata nepatří do tématu o Ares I a Ares V a relevantní příspěvky přesunu do tématu o programu Constellation, kam to Mirek Pospíšil původně vložil.
 
12.8.2009 - 11:43 - 
citace:
Jak to vypadá tak Ares I končí a Orion bude vynášet Ariane 5.



Nevidim duvod,už proto že USA disponuje nosici stejne tridy- Delta a Atlas (nosnost cca 20 tun na LEO).
Sice nejsou human rated, ale to Ariane dosud take ne.

P.S.: A kdyz si vzpomenu, kolik let uz se mluvi o tom, ze Ariane bude vynaset Sojuzy...
 
13.8.2009 - 10:57 - 
citace:
citace:
Jak to vypadá tak Ares I končí a Orion bude vynášet Ariane 5.


NASA nehodlá nadále dělat ( taxislužbu ) pro lety třeba na ISS.
NASA hledá provozovatele vesmírných "taxíků"
Čtvrtek, 13 srpna 2009 - 09:56 AM Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) začal hledat soukromé americké firmy, které mají zájem provozovat komerční lety pro přepravu astronautů do vesmíru. Informovala o tom agentura Reuters. Odborníci totiž před nedávnem uvedli, že NASA utrácí obrovské částky (ročně zhruba 18 miliard USD) na přepravu astronautů do vesmíru, například na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS).
 
13.8.2009 - 11:09 - 
18mld USD je skoro cely rocni rozpocet NASA. To se nedivim, ze nezbyva uz moc penez na vypousteni sond a pripravu k navratu na Mesic :-)))  
13.8.2009 - 11:11 - 
NASA dostala ránu z milosti.
Podle expertů by se měla americká vesmírná agentura soustředit na důležitější cíle, například na hlubší poznávání vesmíru, než na provozování vesmírné "taxislužby".

Americké společnosti, které mají zájem zúčastnit se tendru, mají 45 dnů na podání žádosti. Od státu by úspěšné firmy, o nichž by se mohlo rozhodnout už v září, měly dostat finanční injekci ve výši 50 milionů dolarů.

Současné plány Washingtonu počítají s tím, že USA odstaví nynější zastarávající flotilu raketoplánů, postavených v 80. letech minulého století, v roce 2010. Než bude mít ale Washington k dispozici novou kosmickou loď, která by měla být hotova kolem roku 2015, budou lety amerických astronautů zajišťovat ruské Sojuzy. A Rusko oznámilo, že bude Spojeným státům od roku 2012 účtovat kolem 50 milionů dolarů za každou cestu astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) a zpět na Zemi.

NASA nicméně hodlá vyřadit své dosluhující raketoplány až po dobudování ISS. Washington však již nyní čelí kritice, že lety v zastarávajících raketoplánech ohrožují životy kosmonautů.

Dnes by se měl v centru NASA v Houstonu konat seminář pro firmy, které mají zájem účastnit se tendru na vývoj a provozování komerčních letů do vesmíru. Zájem prý projevily firmy několika amerických firem včetně společnosti Boeing Co.
 
13.8.2009 - 13:26 - 
Včera 12.8. proběhla zatím poslední veřejná prezentace výsledků práce "Augustinovy" komise ve Washingtonu,D.C.
Prezentováno bylo 7 různých scénářů pro další vývoj US pilotované kosmonautiky v období 2010 - 2028.
Podrobnosti ve zveřejněných prezentacích zde: http://www.nasa.gov/offices/hsf/meetings/08_12_meeting.html

Mimo jiné bylo bylo konstatováno že:
- současný plán na "human space exploration" (konec STS 2010 + konec ISS 2016 + návrat na Měsíc 2020) je za současného podfinancování NASA zcela nerealizovatelný.
- pro návrat k plánu definovanému v CxP by bylo nutné přidat k současnému rozpočtu aspoň 3 mld USD ročně
- Varianta Mars direct, přímé pilotované výpravy k Marsu bez předchozího návratu na Měsíc, nebyla jako evidentně nejdražší varianta podrobně finančně rozpracována, jelikož se komisi jeví svou náročností za horizontem současného plánování.

Shrnutí prezentovaných závěrů je taky možné najít v článku na SpaceFlight Now http://www.spaceflightnow.com/news/n0908/12augustine/
 
13.8.2009 - 13:36 - 
Pro úplnost ještě odkaz na všechny dostupné dokumenty s kterými "Augustinova" komise (Review of U.S. Human Space Flight Plans Committee) doposud pracovala, resp. sama zveřejnila:
http://www.nasa.gov/offices/hsf/related_documents/index.html
http://www.nasa.gov/offices/hsf/meetings/index.html
 
13.8.2009 - 14:20 - 
citace:
současný plán na "human space exploration" (konec STS 2010 + konec ISS 2016 + návrat na Měsíc 2020) je za současného podfinancování NASA zcela nerealizovatelný


Už jsem tu párkrát psal, že Ares V bude nakonec k ničemu(jestli se vůbec dokončí). Bez lunárního programu tento nosič ztrácí smysl.

Pokud se rozpočet nezvyšší, tak bude opět nutné přehodnotit strategii budoucího vývoje NASA. Třeba na skromnější plány - nukleární pohony, intenzivnější využívání ISS, zdokonalování, solární plachetnice,zdokonalování robotických systémů.
Proč by třeba nemohli v dlouhodobější perspěktivě položit základy lunární stanice roboti ev. ji rovnou postavit. Až se za 30-40 let člověk možná vrátí na Měsíc.
 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.254484 vteřiny.