Khrunichev ve spolupráci s Centrálním aerodynamickým institutem TsAGI vyvíjí okřídlený návratný raketoplán - MRKN (Mnogorazovoy Raketno-Kosmicheskoy Nositel) o nosnosti 20-60 tun na LEO.
Prvý stupeň má mít 4 verse (podle požadované nosnosti) a to s 1 až 2 okřídlenými návratovými moduly RRM (Bajkal) + 0 až 2 boostery . Bajkal bude mít pravděpodobně 4 motory RD 0163 (kerosen) nebo RD 0162 (metan), každý o tahu 200 tun s možností práce i s jen 3 motory při zvýšení tahu na 130%. Eventuální boostery budou mít po 1 motoru RD 191 (200 tun) [Upraveno 02.11.2017 PinkasJ]
Ten název Bajkal tam nechali zřejmě jen aby byl jasný princip . Jinak to je něco úplně jiného. Původní Bajkal měl jen jeden motor RD 191 o 200 tun tahu a byl uvažován pro boostery Angary.
Jeden tento nový „Bajkal“ - RRM (Re-entry rocket Module) má mít 4 motory RD 0163 (0162), tedy celkem 800 tun tahu.
Celý komplex v maximální konfiguraci má mít 2x800 (RRM)+ 2x 200 (boostery) + 200 (core) = 2200 tun tahu, což už je pěkně velká raketa. Zatím zřejmě není rozhodnuto zda palivem bude kerosen nebo metan a u druhého stupně – raketoplánu snad dokonce LOH/LOX. Domnívám se, že to bude kerosen kvůli menšímu objemu nádrží a také že boostery s jedním motorem by mohly být v podstatě původní Bajkaly
Jen upozorňuji na to, že ten odkazovaný článek na FlightGlobal je z dubna 2014 (více než 3 roky starý). Takže pokud vývoj vůbec ještě pokračuje, bude to zřejmě "na dlouhé lokty".
Ještě obrázky k MRKN: různé konfigurace pro různé nonosti, nový RRM „Bajkal“ se 4 motory a návratový raketoplán. Pro nosnosti do 35 tun bude disposable jen centrální modul s 1 motorem, který brzy po startu omezí tah a spotřebu a tedy bude pracovat značně déle a do větších rychlostí a výšky, než návratové Bajkaly (podobně jako u A5). Koncepce MRKN je pro Rusko výhodnější, než nějaké plovoucí přistávací plošiny, vzhledem k problémům s dopravou do vnitrozemského kosmosdromu a nezávislosti na vypouštění pod různým azimutem. Velkou výhodou je, že pro menší objekty do 20 tun na LEO (do cca 6 tun na GTO) postačí jednoduchá varianta s 1 Bajkalem, nemusí pro všechny nosnosti startovat ohromné hmoty, jako je tomu u BFR/BFS.
Zda a kdy se tento projekt uskuteční je velká otázka, zatím zřejmě mají přednost Sunkar (Sojuz 5) a Energia 5VR. Viděl jsem v jedné staré studii, že při použití metaloxu by návratová hmota Bajkalu byla 51,7 tun a hmota paliva při startu 330 tun. Při použití keroloxu by návratová hmota byla 50,4 tun a hmota paliva 410 tun. Kerolox v tomto případě prakticky eliminuje výhodu metaloxu a umožnil by Bajkalu mít podobné nádrže, jako má plánovaný nosič Sunkar, který bude mít stejný tah.
Bajkal je rozsáhlý systém (vývojově i provozně), na ten za současné situace v blízké budoucnosti Rusko nemá. Sunkar/Sojuz 5 je projekt nástupce Sojuzu a částečná konkurence Protonu. Ten má reálnou šanci i za současného malého zájmu ruské vlády o nevojenskou kosmonautiku. Sojuz potřebuje nástupce a Rusko musí mít něco nového než jen 20 let přestavované výstavní modely, 50 let přestavovaný Sojuz a Angaru, o kterou není zájem. [Edited on 14.11.2017 Ervé] [Edited on 14.11.2017 Ervé]
Když jste mluvil o Sunkaru jako nástupci Sojuzu, tak jste ale kosmickou loď nemyslel :-)
A ohledně kosmické lodě, mají spoustu času. Jako taxík na stanici je Sojuz v kombinaci s Progresem vyhovující. Nejbližších deset let beztak nebudou mít pro větší loď využití.
Sunkar/Sojuz 5 není primárně stavěn jako náhrada Protonu, protože má menší nosnost. Je to primárně náhrada Zenitu. Je stavěn hlavně ze 3 důvodů:
1/ Letecká společnost S7 koupila Sea Launch komplex a potřebuje nutně tuto raketu, neboť nemůže získat Zenit. Její majitel již dříve prohlásil, že bude do vývoje nové rakety také investovat.
2/ Z mnoha praktických důvodů i důvodu ceny se Rusové rozhodli vypouštět na LEO touto raketou novou kosmickou loď, pro kterou je její nosnost dostatečná. Mohou využít upravenou rampu Zenitu v Bajkonuru, což je velká výhoda pro starty i přistání lidí. Existuje tam potřebná infrastruktura pro starty, přípravné procedury, záchranné mise i sběr odpadlých stupňů.
3/ Pro lety nové lodi k Měsíci plánují vyvinout novou raketu Energia s nosností na LEO cca 110 tun a právě svazek 5 prvých stupňů Sojuzu 5 bude tvořit její prvý stupeň. Bude vypouštěna z Vostočného.
Samozřejmě mohou využívat i jen 3 - modulovou raketu Energia. Mohou také dokončit raketu Angara A5V s vodíkovým druhým stupněm s LEO nosností cca 37 tun. Kombinace Energia a A5V by byla velmi užitečná pro lety k Měsíci. Klasická Angara 1,3,5 se určitě dočká také využití po dokončení rampy ve Vostočném. Vše je otázkou času a peněz.
Myslel sem obojí. Pokud cena za Sunkar bude nízká, částečně Sojuz i Proton nahradí - bude vynášet náklady, které by jimi jinak museli vynést (typicky Glonass, GEO). Pokud jim vypadne drahý jako Angara, bude létat málo a za dlouho.
V souvislosti s Sojuz 5 bude zajímavý vývoj situace s raketou Zenit. Sojuz 5 má mít mírně modifikované, ale jinak stejné motory, zvětšený průměr na 4,1 m a zvětšenou nosnost na 18 tun.
Ruská letecká a investiční společnost S7 koupila celý komplex Sea Launch, který má základnu v kalifornském Long Beach. Podle http://www.interfax.ru/business/579951 se dohodla a Južmašem na Ukrajině a s ruskými výrobci, že Južnoje dodá prvý a druhý stupeň rakety Zenit bez motorů do Long Beach, ruská strana dodá k nim motory pro oba stupně a celý komplektní třetí stupeň DM-SL + řídící a naváděcí systém. V Long Beach má být vše smontováno. Údajně S7 podepsala 28.4.2017 kontrakt s Južnoje na dodávku 12 sad komponentů Zenitu a zřejmě asi také na dodávky z ruské strany. Podobná dohoda měla být dosažena i pro stavbu dvoustupňových variant Zenitu vypouštěných z Bajkonuru.
To, jaké rychlé tempo nabírá vývoj rakety Sojuz 5 (Sunkar) vyvstává otázka, zda se výše uvedený záměr podaří realizovat. Je také možné, že společnost S7 nyní vložila do Sojuzu 5 větší soukromé finance, aby projekt urychlila a proto to tempo. Za soukromé peníze už nejde pracovat a byrokraticky postupovat jako za státní peníze – viz už také to, že nebude na raketu vůbec vypsán tender, do konce listopadu 2017 má RKK Energia dokončit předběžný projekt a do 15.12.2017 projekt integrovaného vypouštěcíého kompletu.
Pozn.: má jít opět o jako u Zenitu automatický vypouštěcí systém, kde příjezd rakety, její vztyčení, naplnění, kontrola a vypuštění budou prováděny bezobsluženě – viz procedury Sea Launch
Zítra v 6:41:46 SEČ (5:41:46 UTC) by měla odstartovat raketa Sojuz 2.1b s meteorologickou družicí Meteor M2-1 s řadou cubesatů jako sekundárním nákladem.
Fregat na Sojuzu 2.1b by měl letos ještě jednou letět s družicemi Kanopus-V 3 a 4. Normálně bych čekal, že start bude odložen. Ale normálně bych taky čekal, že když nemají telemetrii z Fregatu, tak nebudou ukazovat simulaci a tvářit se, že je vše OKI...