Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  18    19    20    21    22    23    24  >>
Téma: Falcon Heavy
17.6.2015 - 15:50 - 
citace:
...Cena prvního stupně je cca 75% ceny celé rakety, takže to zcela jistě s cenou řádně pohne...

1/ ak je cena prveho stupna 75% ceny rakety, tak netvori ani 50% ceny startu. znovupouzitelnost znizuje nosnost, takze uz setris len cca 30% a este musis vykonat reviziu, vymeny, opravy,... + stupajuce riziko havarie.

nehovoriaco nakladnosti systemu navratu, a este musis dosiahnut aspon nejaku rozumnu uspesnost navratov a opakovanych startov

z akejkolvek uspory ceny startu nad 20% budem milo prekvapeny.
A ked na to pozriem z hladiska ceny nakladu, tak uspory su cca 5-15% z ceny misie, ak vobec sa podaria,+ stupajuce riziko havarie.

20% je mozno dostatocne motivacne z pohladu predaja sluzieb, ze Musk po tom ide, ale z pohladu statnych agentur, pre ktore by slo o neistych 5 - 15% uspor cudzich penazi asi zanebadtelne a riskantne.

2/ Ako sa vratis z Marsu bez ISRU?
 
17.6.2015 - 15:59 - 
citace:
citace:
...Cena prvního stupně je cca 75% ceny celé rakety, takže to zcela jistě s cenou řádně pohne...
1/ ak je cena prveho stupna 75% ceny rakety, tak netvori ani 50% ceny startu.
A na to jste přišel jak? Vy víte, kolik z plné komerční ceny za start jsou výrobní náklady nového nosiče, kolik náklady na předstartovní přípravu a start, kolik jsou režijní náklady a kolik čistý zisk?
Tak to nám prosím prozraďte, rádi se něco nového dozvíme.
 
17.6.2015 - 16:40 - 
viem to rovnako dobre, ako vy viete ze cena prveho stupna je 75% ceny rakety...

Prosim neberte to na desatiny presne... len som sa snazil nacrtnut moju uvahu preco z reusable nejasam.

Muskovimi cislami zatial nedisponujem. takze je to len hra na odhad. Mozem sa mylit, ale zatial mi to vychadza jak s Angarou, tak s Vulcanom. Tak sa necham este prekvapit vyskou uspory ceny od Muska.

Ale aj ak by sa mu podarilo usetrit viac ako 25%, cenu znizi len nevyhnutne... aj on chce zarobit
preto realnu usporu bude poznat asi len on.
Ak znizi cenu o 1/4, uznam ze som sa mylil a ze realna uspora je podstatna.
 
17.6.2015 - 17:38 - 
hehe, to zavana stavkou  
17.6.2015 - 17:40 - 
citace:
hehe, to zavana stavkou


Mno, na jedné straně martinův soukromý odhad, na straně druhé vyjádření Muska, či Shotwell. Klidně se vsadím.
 
17.6.2015 - 18:54 - 
citace:
hehe, to zavana stavkou

hlavne zachovajme pokoj,
1/ tazko budem 1/2 fora platit Ballantines. Aj ked vam dvom by som 0,7 poslal a rad
2/ casovy horizont je dost daleky...
vyvoj reusable este Musk nema dotiahnuty + kym ziska spolahlivost + kym ho komercne zacne vyuzivat, ...to moze byt par rokov kym sa ukaze perspektivnost...


ja neverim ze reusable znizi cenu o 25% ani za 7 rokov.
alebo si mal na mysli iny casovy horizont?



 
17.6.2015 - 19:08 - 
citace:
ja neverim ze reusable znizi cenu o 25% ani za 7 rokov.

Martine, všiml sis přispěvku před tím tvm posledním, ve vlákně Falcon1/9?

Zákazníci už sami žádají SpX, jestli jim prodají znovupoužitý stupeň se slevou!
Přidám se do sázky k yamatovi a MK, že SpX bude do roka nabízet start F9/FH za cenu o více jak 25% nižší, než je dnes (61,2/90 mil USD). O sedmičku Balantýnky.
 
17.6.2015 - 19:10 - 
no ten casovy horizont je dost otazny... jednu stavku uz som prehral (pristatie na plosine), ale to neznamena ze nakoniec nepristanu. Ako urcime kto vyhral/prehral, ked bude pokles ceny postupny? 
17.6.2015 - 19:20 - 
Do 17.6. 2016 musí SpX nabídnout komerčním zákazníkům znovupoužitý F9 za méně než 45,9 mil USD, nebo FH za méně než 67,5 mil USD. Pokud splní aspoň jednu z těchto podmínek včas, Martin Jediný prohrál.


... A když vidím ten zájem SES, řekl bych, že to bude ještě letos.
 
17.6.2015 - 19:33 - 
a vyhra je co? 
17.6.2015 - 19:39 - 
http://obchod.donpealo.cz/eshop/Ballantines-Finest-0-7l-40--1346 
17.6.2015 - 20:13 - 
citace:
Do 17.6. 2016 musí SpX nabídnout komerčním zákazníkům znovupoužitý F9 za méně než 45,9 mil USD, nebo FH za méně než 67,5 mil USD. Pokud splní aspoň jednu z těchto podmínek včas, Martin Jediný prohrál.
...
http://obchod.donpealo.cz/eshop/Ballantines-Finest-0-7l-40--1346



Ok suhlasim.
len ten datum trochu pridava adrenalin

Edit:
takze zatial sme v tom len dvaja:
Martin Jediny / Mirek Pospisil

drzim Ti palce [Editoval 17.6.2015 martinjediny]
 
17.6.2015 - 20:32 - 
citace:
takze potvrdil
Martin Jediny / Mirek pospisil

drzim Ti palce
Co yamato a Martin Kostera? Přidáte se?
 
17.6.2015 - 20:39 - 
Jistěže, vždyť jsem už psal.  
17.6.2015 - 21:34 - 
ok, takze dvaja mi stacia
 
17.6.2015 - 22:32 - 
no ako autor myslienky nemam na vyber len teraz stavkujeme traja proti jednemu ci ako? 
17.6.2015 - 22:39 - 
Přesně tak. Momentálně je to MJ vs. Y+MK+MP
Ještě bych upřesnil sázku, že tou je jen jedna láhev, ne tři. S eventuálním nárůstem počtu sázejících by se to jinak mohlo Martinovi dost prodražit.
Buď se na ni složíme my 3 Martinovi, nebo on sám ji koupí pro nás.
Navrhuji se sejít po ukončení sázky na některé kosmo-akci v čr a tam to společně zapít.


PS: dávám si na 17.6.2016 poznámku do Outlooku, že přišel den pravdy znovupoužitelných nosičů.
 
17.6.2015 - 22:49 - 
citace:
Přesně tak. Momentálně je to MJ vs. Y+MK+MP
Ještě bych upřesnil sázku, že tou je jen jedna láhev, ne tři. S eventuálním nárůstem počtu sázejících by se to jinak mohlo Martinovi dost prodražit.

Na druhé straně, pokud by vyhrál, měl by se za zimních večerů dlouho čím zahřívat. Přeji vítězství "Elonově straně", sám se k ní počítám taky, ale s tím šibeničním termínem to nevidím růžově. Ke slevě časem jistě dojde, ale pochybuji, že už za rok; vždyť dodneška nemá SpX ani jediný navrácený první stupeň a výrazné snížení ceny za start může nastat teprve tehdy, až se recyklace stane samozřejmým standardem.
 
17.6.2015 - 23:13 - 
citace:
...Přeji vítězství "Elonově straně", sám se k ní počítám taky, ale s tím šibeničním termínem to nevidím růžově. Ke slevě časem jistě dojde, ale pochybuji, že už za rok; vždyť dodneška nemá SpX ani jediný navrácený první stupeň a výrazné snížení ceny za start může nastat teprve tehdy, až se recyklace stane samozřejmým standardem.

pozor stavka ako znie nie je az tak nerealna...
stavka znie, ze elon ponukne lacnejsie pouzity stupen. A to az tak nerealne nie je. Tam pojde skor na hru o cas.
Napriek tomu zelam elonovej strane, aby vyhrala. za tu flasku to stoji
 
18.6.2015 - 10:52 - 
Aktuální info NSF uživatele, který včera absolvoval exkurzi na LC-39A:

- tento týden začala instalace kolejí po obou stranách nájezdové rampy ke startovacímu stolu. Po nich budou jezdit kolejové vozíky na stranách TE přepravníku/erektoru, vozícího raketu.
- budova HIF je dimenzovaná na 4 F9 boostery vedle sebe (pátý může teoreticky viset na jeřábech). Záměrem je umožnit paralelní přípravu 1x F9 a 1x FH najednou.
- V HIF jsou celkem tři portálové jeřáby, všechny v jedné úrovni, na stejných kolejnicích. Ten nejblíž rampě o nosnosti 90 tun (motorová sekce), prostřední 30 tun a třetí 50 tun (na straně nákladu).
- FH bude sestavována uvnitř HIF na otáčecí/rolovací konstrukci. Až je sestavení hotové, celá raketa se nadzvedne a pod ni vjede TE, na který se zkompletovaná raketa uloží a upne. (toto řešení je poměrně překvapivé)
- F9 je v místě motorové sekce k TE upevněna 4-mi hydraulickými upínkami, pro FH jich bude 10.
- TE má hydraulický polohovací systém, který bude při vyvážení nosiče z hangáru na rampu udržovat raketu v přibližně vodorovné poloze. Důvodem je zabránit poškození aerodynamického krytu o zem, když se přejíždí z vodorovné cesty za HIF na nakloněnou rampu.
- TE na 39A bude před startem sklopena zcela do vodorovné polohy. To bude dost důležité (zabránit poškození konstrukce TE) při startech s výkonnějšími M1D+ (na 100% výkonu). Pro plné sklopení do horizontální polohy před startem budou následně upraveny také TE na stávajících dvou provozovaných rampách.
- Rotační konstrukce RSS z éry STS bude "brzy" odstraněna - SpX ji nebude potřebovat. Pevná konstrukce FSS zůstane zachována pro nástup a únik posádky při pilotovaných letech. Pokud bude v budoucnu nutné provádět vertikální integraci vojenských nákladů, bude zbudována separátní věž.
- Lanoví a vozíky únikového systému posádky byly sejmuty z FSS. budou v budoucnu namontovány zpět, ale na jiné místo, protože F9+D2 je vyšší, než raketoplán.
- Nový TE se momentálně svařuje uvnitř právě dostavovaného hangáru HIF
- Dopravník TE na 39A bude v podstatě první, který bude schopen reálně upnout a transportovat FH nebo F9. TE na VAFB je momentálně pro aktuální podobu FH nepoužitelný, kvůli úpravám, které na FH za poslední roky proběhly. Tento starý TE je upravován pro poslední verzi F9, ale pro FH údajně být upraven nemůže a bude ho muset nahradit nový.
- Kulovitá nádrž pro LH2 na LC-39A nebude SpX využívat, ale slouží ke skladování vodíku pro NASA, která si jej taky bude udržovat. Vedle ní je další nádrž na 46000 galonů RP-1, kterou využívá SpX.
- Na severní straně rampy zaklopili kanál pro odvod spalin střechou, zejména pro snížení hlučnosti při startu. Elon si přeje co nejvíce snížit zatížení okolí hlukem při budoucím vysokém počtu komerčních startů F9 a FH.
 
18.6.2015 - 11:48 - 
citace:
Přesně tak. Momentálně je to MJ vs. Y+MK+MP
Ještě bych upřesnil sázku, že tou je jen jedna láhev, ne tři. S eventuálním nárůstem počtu sázejících by se to jinak mohlo Martinovi dost prodražit.
Buď se na ni složíme my 3 Martinovi, nebo on sám ji koupí pro nás.
Navrhuji se sejít po ukončení sázky na některé kosmo-akci v čr a tam to společně zapít.


PS: dávám si na 17.6.2016 poznámku do Outlooku, že přišel den pravdy znovupoužitelných nosičů.


Hmmm ... ;-)

Musk má moje sympatie, ale myslím, že to nedá. Tedy se přidávám se k Martinovi.

Problém je s jednoznačnou rozhodnutelností sázky. Už několikrát se realita oproti SpaceX PR prohlášením lišila jak termínem, tak cenou. Slíbil hory-doly za cenu lízátka a pak se to nějak domatlalo. Ostatně i ve své knize píše, jak často a jak moc bylo všechno na hraně ...



 
18.6.2015 - 12:03 - 
OK. Momentálně jsou sázející tito:

Pro, že SpX do 17.6.2016 sníží cenu o více jak 25% oproti stavu ze 17.6.2015 jsou:
Yamato, Martin Kostera, Mirek Pospíšil

Proti jsou:
Martin Jediný, Jan Baštecký

Výhrou je 0,7 l Ballantines Finest Blended Scoth Whisky.

Důkazem o výsledku sázky budiž buď zveřejněná cena na webu SpaceX zde: http://www.spacex.com/about/capabilities , nebo zveřejněné prohlášení platícího zákazníka o smluvené ceně za start znovupoužitelného nosiče, nebo totéž ze strany představitelů managementu SpaceX - Elon, Gwyne, Hans, etc (to pro případ, že by web s cenami ještě nebyl v danou dobu aktualizován, ale ceny už byly jiné).
 
19.6.2015 - 10:51 - 
citace:
Aktuální info NSF uživatele, který včera absolvoval exkurzi na LC-39A:
Pár dalších drobností ze stejného zdroje:
- SpX plánovalo nástup posádky do Dragonu 2 až po dokončení tankování nosiče. NASA ale požaduje posádku uvnitř lodě a veškerý podpůrný personál pryč z rampy ještě před započetím tankování.
- SpX bude usilovat o velmi rychlý průběh předstartovních příprav tak, aby od vztyčení nosiče do startu uběhlo jen 60 minut a tankování proběhlo velmi rychle.
 
28.6.2015 - 00:39 - 
Nejnovější fotoreportáž Stephena Smithe z LC-39A ze 27.6. http://spaceksc.blogspot.cz/2015/06/going-up-part-6.html
Sice nejsou viditelné žádné výrazné vnější změny oproti dřívějšímu stavu, ale práce na konverzi rampy stále pokračují.

 
09.7.2015 - 18:50 - 
Nové snímky LC-39A ze 7.8. zatím neprozrazují žádně viditelnější změny na staveništi.

http://imgur.com/a/Sn1cS
 
22.7.2015 - 15:27 - 
První let Falcon Heavy opět odložen.

http://spaceflightnow.com/2015/07/21/first-flight-of-falcon-heavy-delayed-again/
 
22.7.2015 - 16:56 - 
citace:
První let Falcon Heavy opět odložen.
http://spaceflightnow.com/2015/07/21/first-flight-of-falcon-heavy-delayed-again/

To bylo po tom ohňostroji jasné, ale pokud informace v článku odpovídají skutečnosti, není to tak tragické.
 
22.7.2015 - 17:49 - 
citace:
citace:
První let Falcon Heavy opět odložen.
http://spaceflightnow.com/2015/07/21/first-flight-of-falcon-heavy-delayed-again/
To bylo po tom ohňostroji jasné, ale pokud informace v článku odpovídají skutečnosti, není to tak tragické.
Zatím se nejdná o skutečnost, nýbrž o předpověď. A jak všichni dobře víme, Elonovy časové odhady jsou, diplomaticky řečeno, silně optimistické.
Při telekonferenci 20.7. prohlásil doslova toto:
"Given our focus on Falcon 9, we've deprioritized the Falcon Heavy to probably launch in the spring next year. So maybe April or so."
 
23.7.2015 - 11:33 - 
Odklad prvního startu FH na jaro 2016 je věc nemilá (čekající zákazníci v manifestu), nicméně SpX to poskytne extra čas na dokončení všech potřebných úprav startovacích komplexů na VAFB a KSC.
Nejnovější snímky z Vandenbergu (z 21.7.) ukazují pokračující zpevňování přistávací plochy navážením a pěchováním štěrku. Bíle natřený T/E je stále na rampě a probíhají tlakové zkoušky rozvodů He. Podle všeho byly dokončeny práce na nádržích RP-1 a chladicích systémech.







 
01.8.2015 - 08:33 - 
Hangár HIF na KSC LP-39A má nová dvoudílná, horizontálně lomená vrata. Na straně k rampě mají zatím jen nosnou konstrukci, na opačném (vstupním) konci hangáru už včetně vnějšího plechového pláště. Oplechování rámu kolem vrat příjde na řadu zřejmě až úplně na konec. (fotky přidám hned, jak se stanou veřejně dostupné) 
<<  18    19    20    21    22    23    24  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.146420 vteřiny.