citace:neviem čo si mám myslieť o rumunskej nadácii ARCA
plány na vzdušný štart pomocou balóna akosi vyšumeli, a najnovšie stavajú "supersonik"
...
vypadá to dobre..
ale bude to aj reálne lietať, alebo je to iba hoax, skupiny staviteľov "nadrozmerných" plastikových modelov?
A co na to kavitace?
Vzhledem k tvaru kridel tipuji na padovou rychlost okolo 200-300 km/h. Kavitace se zacina projevovat okolo 90km/h. Nejsem si jisty, zda se jim podari vzletnout z vodni hladiny.
Jestli to bude vynaset az 150kg na LEO do 350km, tak by to mohlo byt i ekonomicky navratne. Zvlast, kdyz posledni stupen bude mit FTV iontovej motor pro zvyseni drahy az na GEO.
GEO DTH Ku satelit s 10ti linearnima transporderama (pasmova propust pro kazdy MUX s FPGA-SDR rizenym RX a DDS rizenym TX-100W PA) by se do toho mohl vejit (umelo by to prenaset az 35 tv programu v DVB-S2 v jedne polarizaci, eventualne druha druzice by zvladla druhou polarizaci). Trochu "hydrazin" paliva+motoru, rizene gyroskopy, nataceci iontovy motor napajenej z FTV rozkladacich panelu (po usazeni na GEO draze by FTV panely slouzili pro napajeni nejen druzice, ale hlavne koncove PA, ktere "zerou" ten samej proud co iontovej motor). Teleso druzice by mohlo byt z kompozitnich materialu, jen 2 tlakove xenonove bombicky (stejne jako pro vyrobu pitneho sifonu s naplni CO2 do velkych strojinerskych provozu...jak to vidite treba na elektrarnach, ve Skodovce atd..) 2x 10L by byli z tezsiho kovu, aby natlakovanej xenon vydrzel az po zaparkovani na GEO.
Mohlo by to byt zajimave. Mohlo by to vynaset ruzne nano/mikro/minisaty i CubeSaty.
to by bolo pekné..
ale akosi, neviem nájsť motor čo by to mal poháňať.. [Upraveno 16.1.2012 alamo]
16.1.2012 - 10:17 - david kucera
A co na to kavitace?
Vzhledem k tvaru kridel tipuji na padovou rychlost okolo 200-300 km/h. Kavitace se zacina projevovat okolo 90km/h. Nejsem si jisty, zda se jim podari vzletnout z vodni hladiny.
letoun ma hydraulicky vysouvane lyziny ktere ho zvednou aby ziskal vztlak, je to konstrukcne jednodusi reseni nez podvozek, zabira take mene mista a mene vazi
co se tyka moznosti ma od mistniho uradu pro civilni letectvi velkou podporu, taktez od vlady potazmo armady
tudiz je tam velka sance ze tento projekt dokonci
citace:Jestli to bude vynaset az 150kg na LEO do 350km, tak by to mohlo byt i ekonomicky navratne. Zvlast, kdyz posledni stupen bude mit FTV iontovej motor pro zvyseni drahy az na GEO.
Odkud máte tyto údaje?
16.1.2012 - 13:19 - M:
citace:
citace:Jestli to bude vynaset az 150kg na LEO do 350km, tak by to mohlo byt i ekonomicky navratne. Zvlast, kdyz posledni stupen bude mit FTV iontovej motor pro zvyseni drahy az na GEO.
Odkud máte tyto údaje?
Predpokladam, ze ide skor o Rysovu tuzbu po pokroku v kosmotechnologiach. Do daneho rozmeru nie je mozne vtesnat okridlene teleso a este aj nosnu raketu pre 150 kg.
Staci porovnat Lambdu L4S. Ak pri vsetkom optimizme okridlene teleso nahradi prvy stupen L4S, stale ostavaju zvysne 3 stupne v hypotetickej rovine, ci sa do vytvoru Arca vojdu.
A to sme v desiatka kg, nie stovkach a aj tak stale len hypoteticky.
je to len odhad, ale do tej medzery medzi plavákmi, by sa mohlo zmestiť teleso, rozmerovo zodpovwdajúce nosiču pegasus
otázkou je ale, čo taký náklad urobí s "plavebnými vlastnosťami", a schopnosťou vôbec sa odlepiť od hladiny?
oni chcu za kazdu cenu startovat z mora, vo tom to je...
A to lietadlo - ak nechcu aby bolo neviditelne na radare, tak nie je dovod ho tvarovat takto. Evidentne sa len autorom pacia tvary americkych XF-23 a F-22, tak si povedali ze aj ich raketostihacka bude taka sexi. Racionalny tvar by bol uplne iny...
citace:Jestli to bude vynaset az 150kg na LEO do 350km, tak by to mohlo byt i ekonomicky navratne. Zvlast, kdyz posledni stupen bude mit FTV iontovej motor pro zvyseni drahy az na GEO.
Odkud máte tyto údaje?
Staci se podivat na pomer velikosti tohoto modelu od realne velikosti stupnu (1:1.8 az 1:2.1), co by mohlo byt obsahem TPH/KPL, moznosti soucasnych TPH/KPL atd..
Samozrejme oboje by bylo ovladano na dalku...bez pilota.
Taky se da odhadovat, ze vypousteni by mohlo byt nekde 18-24km.
Tech 150kg beru jako absoultni maximum nasledneho realneho dvojnosice (nikoliv tohoto zmenseneho modelu).
Mozna to bude jen 40kg, ale uz i do 40kg lze lecos postavit.
Uz jen moznosti druzic pro zemedelstvi, namornictvo atd..
ceske a slovenske univerzity predsa spolupracuju na viacerych projektoch, to ze nemame nosic neznamena ze sme 100 rokov za opicami. Len by sa to mohlo trochu viac propagovat. Ale obavam sa ze medzi Panelakom, Kriminovinami a Smotankou sa nenajde ziadny volny slot...
ale "nosič" je niečo, čo je akosi vidieť najviac, a propaguje sa to samo o sebe
........
a povedal by som že práve vďaka tomu majú rumuni stále ďalšie nové financie na nové "plastiky" [Upraveno 16.1.2012 alamo]
Ak si pamatas na heslo pre Ariane V, tak ESA vyhlasila, ze bez nosica niet vesmirneho programu.
Vlastny nosic Ti dava
- vedecky, komercne urcitu nezavislost, samostatnost
- vojensky strategicku vyhodu
- okamzity ekonomicky efekt, ...uz samotny fakt, ze mas altermativu Ti dava vyhodnejsie podmienky aj pri rokovani a nakupe...
ale čo to má byť, to ma naozaj dorazilo
"single stage" prví nosič na svete ktorí, ako sľubujú, bude skutočne jednostupňoví https://www.arcaspace.com/?p=1587
06.6.2012 - 20:50 - M:
citace:...ale čo to má byť, to ma naozaj dorazilo
"single stage" prví nosič na svete ktorí, ako sľubujú, bude skutočne jednostupňoví https://www.arcaspace.com/?p=1587
nuz papierovo im to na prvy pohlad vychadza. tesne, ale ano.
trochu pochybnosti vzbudzuje nizky prebytok tahu = vyssie gravitacne straty
v kazdom pripade jednostupnovy tu este nebol
eeee? http://colonelcassad.livejournal.com/3090911.html
taliani vraj obvinili rumunov z ARCA že sfiksľovali nejaké testy pre ESA, v dôsledku čoho sa Schiaparelli rozplesol o povrch červenej planéty..
rumuni tvrdia že za to môže Putin, lebo práve v tej dobe, keď mal test prebiehať, si dovolil poslať na Krym hordu zelených mužíčkov, "reálny test by vyvolal tretiu svetovú vojnu", tak ho radšej zrušili a výsledky si vycucali z palca, a Schiaparelli urobil plesk..
skrátka máme byť rumunom vďačný že zachránili svet pred záhubou..
dobrá komédia..
(ale pozor, je to prorusko separatistický web.. neboli by iné zdroje? momentálne mám poruke iba mobil, a mizerné pripojenie..)
The 2C weights about 550 kg (1210 pounds) empty, and 16280 kg (35,887 pounds) when fully fueled. It will also be able to provide 22900 kg (50,500 lbs) of thrust at sea level, and about 33,565 kg (74,000 lbs) in a vacuum. In this configuration, the rocket is capable of delivering 100kg (220lbs) to Low Earth Orbit (LEO), at a cost of $1 million per launch (or $10,000/kg; $4,545/lb).
Tedy, špatný specifický impuls keroseno/peroxidového motoru chtějí kompenzovat absurdně vysokým konstrukčním číslem (asi 32). Toto samozřejmě půjde ověřit na tom zdejším Alešově javascriptovém kalkulátoru, jestli je reálné.
Celé by to mohlo být možné díky tomu, že ta raketa konstrukčně unese právě jen sama sebe (100 kg nákladu skoro nestojí za řeč). No.. necháme se asi překvapit. Celé to má spousta "ale".. např. vyhořelé celé rakety na oběžné dráze budou představovat vydatný zdroj kosmického smetí, na nižších drahách sice nevydrží dlouho, ale stejně...
SSTO by měl význam jen v případě, kdyby se dokázal celý vrátit na Zemi. Jelikož má konstrukční číslo 29,6 jde spíše o tzv. „balónové“ nádrže, jejichž případná tepelná ochrana by kvůli hmotě znemožnila SSTO. SSTO bez návratu asi nikdy nebude ani cenově schopen konkurovat 2- stupňovým raketám – viz srovnání ceny za kg s F9. Jediný význam by mohl mít, pokud by byl na LLO doplněn palivem a letěl dále, např. k Marsu. V tom případě má ale nosnost na LEO příliš malou a je proto lepší dvoustupňové řešení na LEO podle ITS od SpX
citace:
Tedy, špatný specifický impuls keroseno/peroxidového motoru chtějí kompenzovat absurdně vysokým konstrukčním číslem (asi 32).
nie je tam nic kryogenicke a ma to absurdne vysoke C. To mi zavana nejakymi kompozitmi...
Stale vsak narazame na to, ze je to jednorazova zalezitost. Pouzivat na take nieco uhlik... no neviem
podľa astronautix
Propellant Formulation: H2O2-98%/RP-1
Specific impulse: 319 s. (tj 3129Ns/kg)
Specific impulse sea level: 273 s. (tj 2678Ns/kg)
Podľa modelu MEK-výpočty to vychádza LTT.
Lenže - uvedené Isp platia pre 98% H2O2 a už 95% H2O2 dáva teplotu o 60K nižšiu, takže aj Isp bude úmerne nižšie. Plus horší pomer palivo-okysličovadlo a vyšší podiel vody v okysličovadle
Propellant Formulation: H2O2-98%/RP-1
Optimum Oxidizer to Fuel Ratio: 7,07
Temperature of Combustion: 2975K
Propellant Formulation: H2O2-95%/RP-1
Optimum Oxidizer to Fuel Ratio: 7,35
Temperature of Combustion: 2915K.
Takže myslienka použiť "len" 70% H2O2 mi pripadá chybná - pomer palivo - okysličovadlo vzrastie a výrazne vzrastie podiel vody v spalinách, čo bude mať vplyv na pokles teploty horenia a teda na Isp. (niekde som videl pre 75% H2O2 a RP Isp=251 sec, ale nedoložím to)
Myslím, že táto konštrukcia je za daných podmienok odsúdená "tesne nedoletieť".