Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  12    13    14    15    16    17    18  >>
Téma: SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport System
15.2.2016 - 22:08 - 
citace:
neviem sa dočkať, akým spôsobom to bude pristávať
vertikálne alebo horizontálne?
horizontálne si to žiada motory v tepelnom štíte.. "skrz"
Také mne zajímá, jak to SpaceX navrhne. Vzhledem k předpokládanému umístění motorů ("vzadu"), mi trochu pravděpodobnější připadá svislé přistání. Vodorovné přistání by na Marsu snad mohlo usnadnit vykládání, ale speciální motory jen pro přistání mi připadají nevýhodné.

I při svislém přistání si dovedu představit průchod atmosférou "špičkou napřed" (motory vzadu) a "překlopení" do svislé polohy až krátce před závěrečným zapálením motorů a dosednutím. Ovšem byl by to docela šílený manévr. Představte si, že něco takového dělá "těleso" větší než třeba Boeing 747 (Jumbo Jet).

Tohle je ale zcela mimo moje znalosti a zkušenosti, takže se nechám překvapit (nebo poučit někým znalejším).
 
16.2.2016 - 17:52 - 
objavil sa vôbec na fóre NSF, niekto, kto by si dovolil, túto Elonovu ideu, nejak spochybňovať?  
17.2.2016 - 06:54 - 
to fakt na nsfku, nikoho neobťažovalo sa ani na chvíľu pozastaviť, nad tvrdením "revolučné preskočíme desaťročia technologického vývoja, preinvestujeme pri tom za neznámo aký čas, neznámo aké množstvo peňazí (ale iste astronomické), na technologické riešenie o ktorom ani netušíme či je riešiteľné, a ak bude, či bude schopné fungovať bez dotovania, a vďaka tomu sa dostaneme na mars omnoho skôr"???
 
17.2.2016 - 08:26 - 
citace:
to fakt na nsfku, nikoho neobťažovalo sa ani na chvíľu pozastaviť, nad tvrdením "revolučné preskočíme desaťročia technologického vývoja, preinvestujeme pri tom za neznámo aký čas, neznámo aké množstvo peňazí (ale iste astronomické), na technologické riešenie o ktorom ani netušíme či je riešiteľné, a ak bude, či bude schopné fungovať bez dotovania, a vďaka tomu sa dostaneme na mars omnoho skôr"???



http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=34015.msg1160048#msg1160048
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=37839.msg1390934#msg1390934
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=36819.msg1332957#msg1332957
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=35636.msg1255079#msg1255079
...
..
.
.
.
 
17.2.2016 - 08:32 - 
alamo: mě právě přijde, že to co je tu zatím jen lehce načrtnuté, tak nějak odpovídá současným technologiím, jen je to "trošku" větší...

Tak si říkám, co kdyby MCT mělo motory umístněné jako Dragon? Vyřešila by se ochrana spodku a nebylo by potřeba před přistáním výrazněji manévrovat...
.
 
18.2.2016 - 17:15 - 
Některé zajímavé pohledy z odkazů na NSF , které uvedl Martin Kostera.

- MCT will have meaningfully higher specific impulse engines: 380 vs 345 vac Isp.
- Mars colonial fleet- essentially - that gets built up during the time between Earth-Mars synchronizations, which occur every 26 months, then the fleet all departs at the optimal transfer point.
- Názory Muska:
"The whole system is reusable, every bit - nothing is thrown away. That's very important because then you're just down to the cost of the propellant“
- Musk-interview-at-the-royal-aeronautical-society-2012-11-16] : he told Royal Aeronautical Society in London that he envisaged a colony of 80,000 people, but that initially the pioneering group would be fewer than 10 people. In a later Twitter Elon clarified this “Millions of people needed for Mars colony, so 80k+ would just be the number moving to Mars per year”

Názor jednoho diskutujícího:
mini-MCT - able to carry up to 24 crew.
- Could be lifted to LEO by a proposed mini-BFR or might be able to lift to LEO with the Falcon Heavy.
- More likely to get Government funding for Mars exploration missions or private funding
- For safety there would be two mini-MCT's leaving for Mars, each with a crew of 12. If one has an issue then the crew can transfer to the other mini-MCT as each could handle up to 24 crew.

Názor oponenta:
So water, food, air, ect. for 24 crew for 250 day travel and then for 150 day travel. Add in seat, life support, solar panels, radiators,ect. How much volume would that take for both options of travel times?
 
25.2.2016 - 12:18 - 
http://www.nasaspaceflight.com/2014/03/spacex-advances-drive-mars-rocket-raptor-power/

….However, information on the Raptor was updated on February 19, when VP of Propulsion Development Tom Mueller – speaking atthe “Exploring the Next Frontier: The Commercialization of Space is Lifting Off” event in Santa Barbara, California – revealed the Raptor had mutated to a 1Mlbf (4,500kN) gas-gas (full flow) liquid methane and oxygen engine, with an isp of 321s at sea level 363s at vacuum. Mr. Mueller confirmed nine of these engines would power each 10 meter diameter core of the notional MCT. “I’m quite proud to have my name attached to this engine,” said the SpaceX Co-Founder at the event ....

Motory:
Isp 3150sl/3560 /vac
Tah 4.500 kN x 9 x 3 = 121.500 kN = cca 12.140 tun

Byly to údaje z února 2014, které jak upozornil pan Posíšil již neplatí, BFR bude mít jen jeden modul s větším průměrem a s mnoha motory o nižším tahu. Nicméně návrh z r.2014 nám dává hrubou představu o celkovém tahu a tím přibližně i o startovní hmotě BFR. Ovšem je možné, že v novém návrhu dají větší podíl 2. stupni a 1. stupni menší. Ten 3- modulový návrh měl jistě výhodu v cross-feedu, ale asi značnou nevýhodu - potřebu zajišťovat najednou přistání 3 modulů [Upraveno 26.2.2016 PinkasJ]
 
25.2.2016 - 12:39 - 
To PinkasJ: je potřeba se podívat na datum v záhlaví článku - březen 2014. Téměř nic, z toho co citujete, už neplatí!
Za dva roky simulací a výpočtů dospěli ke zcela jiným výsledkům, které jsem tu už několikrát zmínil:
- BFR bude mít je jeden core booster, ne 3 jako FH
- průměr boosteru bude 13-15 m, spíš těch 15 a ne 10 m
- Raptor bude mít nižší tah, než je uvedeno v článku
- BFR bude mít v prvním stupni 20-30 Raptorů
- atd
 
25.2.2016 - 12:41 - 
no praveze nemame, ten clanok je z marca 2014, teda 2 roky stary.
Odvtedy sa udajne zavrhlo riesenie s trojitym prvym stupnom a vsetko ma byt in-line.
To je prave ten zadrhel na Vasich vypoctoch - design je v procese a priebezne sa meni
 
25.2.2016 - 12:55 - 
mňa v tom článku zaujala zmienka o "Rocketdyne Aerojet Integrated Powerhead Demonstrator"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Integrated_Powerhead_Demonstrator
napadá ma len jedno
bola fatálna chyba, úplne zahodiť STS, dal sa modernizovať a upgradovať.. [Upraveno 25.2.2016 alamo]
 
25.2.2016 - 14:19 - 
citace:
To PinkasJ: je potřeba se podívat na datum v záhlaví článku - březen 2014. Téměř nic, z toho co citujete, už neplatí!



Děkuji za upozornění, toho data jsem se všiml, ale když popisovali dlouhý vývoj návrhů, raptorů a MCT, nevím proč jsem si myslel, že ten poslední je z února 2016 jako aktualizace toho článku. Tak se omlouvám všem a svůj příspěvek dodatečně opravím.
 
02.3.2016 - 21:35 - 
Určitě už to sem někdo dal, ale kdyby ne, tak podle tohohle videa by mělo být dost jasno už půl roku před kritickým zářím...
 
03.3.2016 - 13:23 - 
samotné "technické detaily" sú podľa mňa nepodstatné..
je úplne šumák, či to bude mať v prvom stupni 20 motorov, alebo dokonca 30, či to bude riešené ako klasický lineárny nosič, alebo bočná montáž, či bude ako palivo použitý metán alebo vodík, či bude pristávať ako lietadlo, alebo na nožičky
dokonca aj to akú bude mať nosnosť je nepodstatné

najprv totižto treba mať ujasnené "algoritmy používania" nejakého dopravného prostriedku, mať jasno v tom aké konkrétne úlohy má plniť, a až následne sa dajú hľadať technické riešenia, pre konkrétne úlohy
a keď najprv postavíte dopravný prostriedok, a až potom začne hľadať možnosti jeho využitia, dostanete STS, alebo SLS..

to aké konkrétne úlohy, má plniť BFR MCT, akosi nie je jasné [Upraveno 03.3.2016 alamo]
 
03.3.2016 - 13:33 - 
Nastastie si tu asi jediny komu to nie je jasne  
03.3.2016 - 13:38 - 
Když shrnu příspěvky od Mirka, tak zadání asi definoval Elon Musk jako "dopravit od Země na povrch Marsu naráz 100 tun nákladu nebo 100 lidí" a "zcela všechno musí být vícenásobně použitelné" (včetně toho, co přistane na Marsu). To mi připadá jako dostatečně jasné. Rozumnost nebo dosažitelnost takového zadání teď nehodnotím. Možná, že součástí zadání je i něco jako "cílová cena za dopravu jednoho člověka nebo tuny nákladu na Mars musí být nižší, než 1 milion USD" (z toho pak plyne ta nutnost kompletní mnohonásobné použitelnosti).

P.S.: To zadání nelze (zcela) splnit ničím, co v současnosti nebo v minulosti létalo do kosmu. Řešení tedy musí být nové, ale může mít tisíce podob.
 
03.3.2016 - 14:06 - 
citace:
Když shrnu příspěvky od Mirka, tak zadání asi definoval Elon Musk jako "dopravit od Země na povrch Marsu naráz 100 tun nákladu nebo 100 lidí" a "zcela všechno musí být vícenásobně použitelné" (včetně toho, co přistane na Marsu). To mi připadá jako dostatečně jasné. Rozumnost nebo dosažitelnost takového zadání teď nehodnotím. Možná, že součástí zadání je i něco jako "cílová cena za dopravu jednoho člověka nebo tuny nákladu na Mars musí být nižší, než 1 milion USD" (z toho pak plyne ta nutnost kompletní mnohonásobné použitelnosti).


to "zadanie" by možno malo, aký taký zmysel, za podmienky že nejaká tá kolónia s fungujúcou infraštruktúrou a aspoň 10 000 kolonistami, by už stála niekde na povrchu marsu hotová teraz hneď..
lenže ona na marse nie je.. je tam toho menej pre život, ako na sahare..
mne tam furt absentuje "ten návod", ako kolóniu vybudovať
 
03.3.2016 - 14:16 - 
Zadání je jedna věc, druhá věc je to , kdo zafinancuje vývoj a výrobu takového monstra, po které není v současné době poptávka a ani pro jeho cíle není žádná poptávka ani objednávka. V tomhle je SpX v jiné pozici než SLS, kde jak z politických, tak národních důvodů je cílem vyvíjet technologie, zaměstnat odborníky. A na to se peníze vždy najdou - někdy méně, někdy později, ale tenhle komplex si USA udrží v chodu.Leda by tu existovaly 2 konkurenční, letuschopné rakety, potom by k tomu důvod nebyl. Situace by se změnila v okamžiku, kdy by tu byl někdo, kdo tuto raketu potřebuje a bude financovat projekt, který neprodělá. A kdo vidí potřebu v budoucnosti nějakých 10-ti let ? 
03.3.2016 - 14:27 - 
Alamo - ocakavas ze v technickom zadani MCT sa docitas navod na kolonizaciu marsu? Nepleties si jablka s jablonou?

Milantos - a aka bola objednavka na Kolumbovu plavbu do "indie"? Musel ukecavat kralovnu ze sa to oplati... Aka bola objednavka na osobny automobil, ked mali vsetci radovo lacnejsie kone? Aka bola objednavka na iPhone? K revolucnym veciam nikdy nie je objednavka, pretoze su revolucne
Muskovi je podla mna jedno ci je alebo nie je objednavka, pojde si za tym az do posledneho dolara. V kariere viac krat hral "all in", s teslou aj so spacex, takze jeho skutocne zamery su v zhode s tym co hovori.
 
03.3.2016 - 14:35 - 
Bohatství lidské společnosti se odvíjí od podnikatelů-vizionářů. Právě vizionáři přicházejí s něčím co tu doposud nebylo a nabídnou to k použití. Pak se najdou další podnikatelé, kteří se chopí této příležitosti a rozjedou skrze ni své vlastní podnikání. Někdy vizionáři předběhnou vývoj a jejich projekt zkrachuje, aby byl ale za několik desetiletí opět vzkříšen a dotažen až ke komerčnímu využití, které bude dosažitelné dostatečně velkému počtu lidí.
Musk je takový podnikatel-vizionář a uvidíme, zda je ve světě dostatek naspořených zdrojů, aby lidstvo využilo co mu Musk nabídne.
Podnikatelské objevování je úžasná a tvůrčí věc a nikdo z nás nemůže vědět s čím podnikatelé přijdou.

 

____________________
Zajímá mne vše nové.
 
03.3.2016 - 14:44 - 
citace:
Alamo - ocakavas ze v technickom zadani MCT sa docitas navod na kolonizaciu marsu? Nepleties si jablka s jablonou?

veď práveže nepletiem..
aby si sa dopracoval k jablku, najprv musíš zasadiť jabloň..
aj keby si namietal, že s tým sa zdržiavať nemusíš, stačí si ho kúpiť (alebo ukradnúť)
niekto najskôr tú jabloň, zasadiť musí v každom prípade, bez toho žiadne jablko nakúpiš.. ehm.. a ani neukradneš

aby MCT mohol fungovať, niekto musí zaplatiť a vymyslieť ako postaviť kolóniu, a to urobí kto?
 
03.3.2016 - 15:06 - 
citace:
Aka bola objednavka na iPhone?

Objednávka na iPhone byla, stejně jako byla na další spousty věcí (sportovní širokoůhlé HD kamery GOPro, atd.). Technicky nekompromisní, perfektně ovladatelné zařízení které se dá masově vyrábět za ceny přijatelné pro lidi. Myslím že iPhone přišel v okamžiku kdy příjít mohl, protože začal být dostupný HW který byl potřeba. O moc dřív přijít nemohl, jedině později a je zásluhou vizionářů typu Jobse že se začne vyvíjet zařízení a především software na nové výkonnější HW na které se třeba teprve staví výrobní linky s očekávanou produkcí třeba za 2-3 roky. A dokáže přesvědčit k investicím do vývoje s tím, že tak budou na trhu první.
 
03.3.2016 - 15:30 - 
citace:
Aka bola objednavka na osobny automobil, ked mali vsetci radovo lacnejsie kone?

Zpočátku to byla především jen hračka pro bohaté lidi. Ty mohli ocenit i to, že to jelo rychleji než kočár tažený koňmi.
Prostě rychlost jízdy - je to co podle mne rozhodlo.
 
03.3.2016 - 15:40 - 
citace:
citace:
Aka bola objednavka na iPhone?

Objednávka na iPhone byla, stejně jako byla na další spousty věcí (sportovní širokoůhlé HD kamery GOPro, atd.). Technicky nekompromisní, perfektně ovladatelné zařízení které se dá masově vyrábět za ceny přijatelné pro lidi. Myslím že iPhone přišel v okamžiku kdy příjít mohl, protože začal být dostupný HW který byl potřeba. O moc dřív přijít nemohl, jedině později a je zásluhou vizionářů typu Jobse že se začne vyvíjet zařízení a především software na nové výkonnější HW na které se třeba teprve staví výrobní linky s očekávanou produkcí třeba za 2-3 roky. A dokáže přesvědčit k investicím do vývoje s tím, že tak budou na trhu první.


Takze ludia prisli do predajne applu a povedali "ja chcem audiovizualny mikropocitac z ktoreho sa da telefonovat" a predavac povedal "take sa nevyraba, ale ked to chcete tak my to vyrobime" - tak nejako?
Objednavka bola asi taka aka je na martanske kolonialne lode - ludia si povedia ze by bolo super take nieco mat. Ale objednavkovy formular vam dnes nevypise nikto Najprv sa musi nejaka taka lod zjavit
 
03.3.2016 - 15:44 - 
citace:
citace:
Alamo - ocakavas ze v technickom zadani MCT sa docitas navod na kolonizaciu marsu? Nepleties si jablka s jablonou?

veď práveže nepletiem..
aby si sa dopracoval k jablku, najprv musíš zasadiť jabloň..
aj keby si namietal, že s tým sa zdržiavať nemusíš, stačí si ho kúpiť (alebo ukradnúť)
niekto najskôr tú jabloň, zasadiť musí v každom prípade, bez toho žiadne jablko nakúpiš.. ehm.. a ani neukradneš

aby MCT mohol fungovať, niekto musí zaplatiť a vymyslieť ako postaviť kolóniu, a to urobí kto?


Aby si zasadil jablon, musis mat semiacka z jablka
Toto je nezmyselna debata, koloniu bez lode nepostavis a lod bez kolonie nema zmysel. Musk si vybral to, co povazuje za realizovatelne jeho firmou, teda dopravu. Zvysku by sa mal chopit niekto dalsi, s vacsimi zdrojmi. Ze sa aj chyti, to sa zarucit neda, ale vyhovorky nikdy nikam neviedli.
 
03.3.2016 - 16:30 - 
Musk je takový podnikatel-vizionář a uvidíme, zda je ve světě dostatek naspořených zdrojů, aby lidstvo využilo co mu Musk nabídne.

Vizionářů, kteří začínali od nuly a postupem let vytvořili celé nové tržní odvětví a sami se dopracovali k mnohamiliardovým majetkům (v dolarech) je na světě dost. Jde teď o to, aby tito lidé dostali chuť svoje majetky, které by nedokázali utratit ani za sto tisíc let, zčásti nebo i úplně vrazit do něčeho nového, ještě daleko překonávajícího jejich vlastní inovace. Jakmile se to stane, je vyhráno, protože nejbohatší lidé jsou daleko bohatší než NASA a jejich skupina je bohatší než celé USA.
 
03.3.2016 - 18:15 - 
citace:

Aby si zasadil jablon, musis mat semiacka z jablka


mám "semiačka z jablka"
čo je na tom "Muskovom nápade", naozaj "prevratné a nové"?
čo z neho zostane, keď z neho okresáme všetok balast až na "semiačko"?
"vezmite masívny druhý stupeň a na LEO ho doplňte palivom"
 
03.3.2016 - 18:38 - 
alamo: převratný je jen Musk samotný - prostě proto, že chce na Mars
Není první, ale jeden to dotáhl na LEO a druhý až na Měsíc...

Pokud jde o MCT/BFR - na samotném druhém stupni toho zas tak moc převratného nebude - hlavní výhoda bude návrat obou stupňů po splnění úkolu...

Pořád mám pocit, že hlavním tahákem který snad umožní dobytí Marsu bude snaha zapsat se do historie - i Musk to uvedl jako jeden z důvodů...
 
03.3.2016 - 18:55 - 
citace:
citace:

Aby si zasadil jablon, musis mat semiacka z jablka


mám "semiačka z jablka"
čo je na tom "Muskovom nápade", naozaj "prevratné a nové"?
čo z neho zostane, keď z neho okresáme všetok balast až na "semiačko"?
"vezmite masívny druhý stupeň a na LEO ho doplňte palivom"



sry ale zase raz nestiham na tvoje myslienkove pochody o co ti vlastne ide?
 
03.3.2016 - 19:31 - 
"vezmite masívny druhý stupeň a na LEO ho doplňte palivom"
na to predsa netreba ani supernosič, ani znovupoužiteľnosť..
 
03.3.2016 - 20:01 - 
stale sa nechytam... 
<<  12    13    14    15    16    17    18  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.231521 vteřiny.