Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  14    15    16    17    18    19    20  >>
Téma: SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport System
25.4.2016 - 19:03 - 
citace:
Tady z tohohle "leaku" to vypadá, jako by tanker byl de-facto třetí prvek celé MCT architektury: http://www.spaceflightinsider.com/organizations/space-exploration-technologies/spacexs-mars-colonial-transporter-rumors-realities/
No, tak uvidíme, co nakonec zveřejnění.

Tento článek v podstatě popisuje to, co je na MCT zatím téměř jisté, ale ne na 100% potvrzené. To budeme mít až v září.
Jinak BFS vidím stále jen jako druhou část systému, přičemž budou zřejmě dvě verze: nákladní a nákladně-pasažérská. Za tři'prvkovou architekturu bych to ale nepovažoval, ... I když je to o úhlu pohledu.
 
25.4.2016 - 19:43 - 
Já bych to chápal tak, že druhý stupeň BFS bude v podstatě motoricky i vnějším vzhledem stejný pro dopravu nákladu i nákladu + cestujících. Budou to prostě dvě varianty, které budou mít stejné motory i nádrže ale jinak upravený užitečný prostor.
Více rozdílný bude samozřejmě tanker. Bude mít zřejmě opět stejné motory i nádrže pro dosažení LEO, ale místo nákladu 100 tun bude mít přídavnou nádrž pro tankování BFS. Jak píše autor, bude třeba 2-4 startů tankeru k natankování prázdných nádrž BFS. Z toho bychom mohli odvodit (při 4x tankování), že BFS bude mít startovní hmotu přes 500 tun.
Jak autor zdůrazňuje celý článek je shrnutí zatím známých údajů, ale není to ještě potvrzené SpaceX.
 
27.4.2016 - 18:20 - 
citace:

Více rozdílný bude samozřejmě tanker. Bude mít zřejmě opět stejné motory i nádrže pro dosažení LEO, ale místo nákladu 100 tun bude mít přídavnou nádrž pro tankování BFS.


No ano, ale to je ten hlavolam: "více rozdílný tanker" by byl z hlediska selského rozumu už 3.prvek architektury. Možná se z toho prostě nějak vykecají, ale zatím tvrdí, že celé to bude mít jen 2 koponenty - a pokud prohlásí, že tanker není součástí MCT, tak co, tak to bude tak trochu "podvod na publiku" :-)

Jinak chtějí kromě samotného startu lodi ještě asi 3 tankovací starty. Můj koncept s 2 starty a 3 různými vícenásobně použitelnými komponenty architektury + jednorázovým habitatem je tedy skoro určitě ze hry, ale co. Jsem zvědav, jak se vymotají z té ohlášené dvousložkové architektury: že by "tanker" nebyl nakonec nic jiného, než MCT naložený nádržemi s palivem, místo nákladními či obytnými kontejnery?
 
27.4.2016 - 20:05 - 
X Chaos:...že by "tanker" nebyl nakonec nic jiného, než MCT naložený nádržemi s palivem, místo nákladními či obytnými kontejnery?

Ano, v podstatě je to tak. Ty nejdůležitější části MCT , to je prvý stupeň BFR, motory i nádrže BFS pro dosažení LEO budou shodné a samozřejmě v uspořádání prostoru nákladu bude jiné u verse jen pro náklad, verse kombinované – náklad + pasažéři a verse tankeru, kde budou nádrže paliva. Není možno tento nákladní prostor udělat jednotný. Podle mne ale nejde o 3 -složkovou architekturu, jsou to prostě 3 varianty nákladového prostoru stejného druhého stupně BFS a spíš by se to dalo označit jako jednotnou architekturu MCT s 3 variantami nákladového prostoru jeho druhého stupně BFS
 
27.4.2016 - 21:04 - 
citace:
Tady z tohohle "leaku" to vypadá, jako by tanker byl de-facto třetí prvek celé MCT architektury:
http://www.spaceflightinsider.com/organizations/space-exploration-technologies/spacexs-mars-colonial-transporter-rumors-realities/



mňa tam najviac zaujala krátka zmienka o tom, že "v prvom desaťročí" pasažieri a posádka, budú najprv na LEO dopravovaný pomocou dragonu, a do MCT prestúpia až hore
citace:
For the first decade, because of the small numbers of passengers, it may be convenient to transport them in Dragon 2 capsules up to the orbiting transporter spaceship, eliminating any immediate need for a massive passenger launch escape system.


he..
keď som to tu pred nedávnom tvrdil ja
tak som sa dozvedel, že by to bol úplný "nezmysel"
 
12.6.2016 - 21:14 - 
Zaznamenejme i zde, že pár nových informací o MCT od E.Muska je v článku https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2016/06/10/elon-musk-provides-new-details-on-his-mind-blowing-mission-to-mars/ . Vypadá to, že motorické přistání na Marsu (a snad i další technologie pro MCT) by mohlo být ověřováno (mimo jiné) i pomocí nepilotovaných lodí Red Dragon (vynášených raketou Falcon Heavy [FH]). První Red Dragon by mohl letět na Mars už v roce 2018. Musk by chtěl, aby v roce 2020 (v dalším startovacím okně) letěly dokonce dva Red Dragony. Mohly by tak vzniknout nákladní dopravní systém na Mars. Ohledně MCT Musk zmínil, že jeho první start (zřejmě nepilotovaný) by mohl být v roce 2022 a v roce 2024 by už mohl jeden MCT letět s pár lidmi na Mars (přistání v roce 2025).

Termíny jsou to opravdu brzké a zřejmě hodně optimistické (splnitelné jen v případě, že vše půjde podle plánu a bez problémů).

Samotnou architekturu MCT by měl Musk/SpaceX představit 30.9.2016 na Mezinárodním Astronautickém Kongresu v Mexiku (Guadalajara). https://www.iac2016.org/
 
12.6.2016 - 22:49 - 
citace:
Zaznamenejme i zde, že pár nových informací o MCT od E.Muska je v článku https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2016/06/10/elon-musk-provides-new-details-on-his-mind-blowing-mission-to-mars/ . Vypadá to, že motorické přistání na Marsu (a snad i další technologie pro MCT) by mohlo být ověřováno (mimo jiné) i pomocí nepilotovaných lodí Red Dragon (vynášených raketou Falcon Heavy [FH]). První Red Dragon by mohl letět na Mars už v roce 2018. Musk by chtěl, aby v roce 2020 (v dalším startovacím okně) letěly dokonce dva Red Dragony. Mohly by tak vzniknout nákladní dopravní systém na Mars. Ohledně MCT Musk zmínil, že jeho první start (zřejmě nepilotovaný) by mohl být v roce 2022 a v roce 2024 by už mohl jeden MCT letět s pár lidmi na Mars (přistání v roce 2025).

Fakt je to frajer! Porovnejme SpaceX s vývojem americké kosmonautiky i v těch nejslavnějších časech.
 
13.6.2016 - 08:25 - 
Tak ono to má logiku. Aby se to někam hýbalo v nějakém rozumném časovém výhledu, tak je nejspíš už od teď nutné využít každého okna k testovacím letům, čili bych si tipnul, že SpaceX se bude fakt hodně snažit, aby v roce 2018 tam už něco poslali a není to jen nějaký P.R. blábol... 
13.6.2016 - 09:29 - 
citace:
Tak ono to má logiku. Aby se to někam hýbalo v nějakém rozumném časovém výhledu, tak je nejspíš už od teď nutné využít každého okna k testovacím letům, čili bych si tipnul, že SpaceX se bude fakt hodně snažit, aby v roce 2018 tam už něco poslali a není to jen nějaký P.R. blábol...

1/ ale ak to sklzne na 2020, stale je to v pohode a super vykon.
lenze zatial co vsetci predlzenie povazuju za navysenie zdrojov, Musk za oddalovanie ciela...
2/ ako zareaguje konkurencia, ak je NASA ochotna sypat prachy do cesty na Mars?
 
13.6.2016 - 10:10 - 
1/ ale ak to sklzne na 2020, stale je to v pohode a super vykon.
lenze zatial co vsetci predlzenie povazuju za navysenie zdrojov, Musk za oddalovanie ciela...
2/ ako zareaguje konkurencia, ak je NASA ochotna sypat prachy do cesty na Mars?

Kdyby to měli v NASA v hlavě v pořádku, tak ty prachy na Mars budou odteď nalejvat jako tichý společník do SpaceX.
 
13.6.2016 - 10:22 - 
NASA určitě nemůže, jako státní organizace, dělat tichého společníka. A také není asi cílem ani posláním NASA kolonizace Marsu 
13.6.2016 - 11:14 - 
ale ak SpX dokaze realizovat pravidelne lety FH+RedDragon za cenu povedzme 200 milionov, tak nevyuzitie tejto prilezitosti a pokracovanie vo vlastnych miliardovych puzdrach by NASA postavilo do pozicie az takpovediac defraudacie verejnych penazi

Ohladom MCT - tam ocakavam este vela zdrzani a posunov, takto velky projekt urcite nepojde hladko. Ja budem spokojny, ak uvidim reusable FH, ako posiela seriovo vyrabanu nakladnu lod na mars v ramci pravidelnej "medziplanetarnej linky"
 
13.6.2016 - 13:43 - 
citace:
ale ak SpX dokaze realizovat pravidelne lety FH+RedDragon za cenu povedzme 200 milionov,

Téhle báchorce se snad nedá věřit. Klik bude stát FH ? A kolik Red Dragon? A kolik celá infrastruktura kolem , včetně celé logistiky a řízení ? Mohu být jakýkoliv fanda, ale ....
 
13.6.2016 - 14:26 - 
Falcon Heavy má stát oficiálně 90 mil. USD (viz http://www.spacex.com/about/capabilities). Red Dragon by podle mne mohl stát méně, než 70 mil. USD a i "ostatní" by se snad mohlo dostat pod 40 mil. USD. Takže těch 200 mil. USD za jednu misi Red Dragonu na Mars mi připadá docela realistických (bez ceny za vědecké experimenty, protože tady se bavíme jen o dopravním systému). Proč by to měla být "báchorka"? 
13.6.2016 - 14:47 - 
FH ma odhadovanu cenu 100 mega
F9+Dragon stoji udajne 130 mega, z coho F9 60 mega
cize vychadzajuc zo zverejnenych cisel, FH+Dragon by vysiel na 170 mega.
Cenu RedDragonu ani cenu interplanetarnej logistiky bohuzial nikto nezverejnil.
Stale sa to vsak drzi radovo v stovkach milionov, aj pesimisticky odhad je vyrazne pod pol miliardou.

Teraz - curiosity 2,5miliardy, MERy za primarnu misiu 820mega, phoenix okolo 400mega.
Cize ak niekto dokaze dostat na mars 2t vybavenia a zmesti sa do povedzme 500mega, je to pre NASA superkseft
 
16.6.2016 - 06:53 - 
Mars vás potřebuje: Vytiskněte si originální marťanské plakáty NASA

http://vesmir.stoplusjednicka.cz/mars-vas-potrebuje-vytisknete-si-originalni-martanske-plakaty-nasa

 

____________________
Zajímá mne vše nové.
 
22.7.2016 - 12:54 - 
citace:
SpX ma ine plany aj priority. Chcu posielat stovky ludi na mars ekonomicky udrzatelnym sposobom.


Osobně bych ty "plány" chtěl už jednou vidět- kromě fantazírování o kolonizaci. Jednak kdy a jednak za kolik. Předpokládám, že letenka nepůjde pod 200 mil $, takže by mě zajímalo, kde jsou ty stovky zájemců,. kteří jsou ochotni tuhle cenu za platit za to, aby měly hrobeček na Marsu. Na tohle určitě nepůjdou peníze z NASA- to není priorita ani potřeba státu.Jako odpověď by mi stačil jediný relevantní důvod -proč ? Proč dnes ?
Zatím to celé na mě působí ve stylu : "toho se maminko vy nikdy nedožijete"
 
22.7.2016 - 13:52 - 
citace:
citace:
SpX ma ine plany aj priority. Chcu posielat stovky ludi na mars ekonomicky udrzatelnym sposobom.


Osobně bych ty "plány" chtěl už jednou vidět- kromě fantazírování o kolonizaci. Jednak kdy a jednak za kolik. Předpokládám, že letenka nepůjde pod 200 mil $, takže by mě zajímalo, kde jsou ty stovky zájemců,. kteří jsou ochotni tuhle cenu za platit za to, aby měly hrobeček na Marsu. Na tohle určitě nepůjdou peníze z NASA- to není priorita ani potřeba státu.Jako odpověď by mi stačil jediný relevantní důvod -proč ? Proč dnes ?
Zatím to celé na mě působí ve stylu : "toho se maminko vy nikdy nedožijete"


Co si takhle počkat do září?
 
23.7.2016 - 21:33 - 
citace:

Chci vidět reálný plán - doufám, že v září tedy něco ukáže.


Predpokladam ze najkompetentnejsi na posudenie a odsudenie planu ste samozrejme vy

Kazdopadne, kedze Falcon zrejme coskoro splni vsetko nerealne, co sluboval, je dobre ze sa zacne s vyvojom novej rakety - mozete zacat s 'to nejde' a 'chci videt' uplne odznova
 
24.7.2016 - 23:19 - 
Já si taky nemyslím, že na tom Marsu bude cobydup, ale věřím tomu, že jestli se něco fatálního nestane, tak tam bude první.

Nikdo nevěří, že tam bude co by dup, a on to taky netvrdí. Ale že tam bude buďto SpaceX nebo nikdo, na tom se, myslím, shodneme bez problémů. V září se dozvíme víc, ale z dosavadních náznaků bych zkusil udělat následující (pro média efektně optimistickou) prognózu podzimního odhalení:
2018, 2020 a 2022 - start vždy dvou FH s Red Dragony na Mars. Ponesou potřebné průzkumné vybavení (detekce vody a dalších surovin), ty pozdější, pokud se podaří vytipovat vhodné místo pro založení kolonie, možná už i nějaké zásoby. Během té doby bude probíhat intenzivní vývoj, zkoušky a nakonec uvedení do provozu komplexu BFR/MCT.
2024 - první let BFR/MCT, zatím s redukovanou posádkou do 10 lidí, ale o to větším vybavením. Úkolem této posádky bude makat a makat a během dvou let připravit v hrubých rysech základnu s podmínkami pro kolonisty z dalšího startovního okna.
2026 - plně funkční nasazení BFR/MCT, na Mars dopraveno aspoň sto nových osadníků, kteří budou pokračovat v tom, co započala první skupina. Samozřejmě s nimi na Mars poletí spousta a spousta zásob a nejrůznějších zařízení. Základna se bude dál zvelebovat, až nastane odletové okno k Zemi, první desítka plus možná část posádky č. 2 se rozhodne k návratu na Zemi, zbytek zůstane na Marsu.
S každým dalším oknem na Mars poletí další a další osadníci. Tečka.
Takovýto scénář by měl uspokojit každého milovníka postupných kroků.
 
25.7.2016 - 00:05 - 
citace:

2024 - první let BFR/MCT, zatím s redukovanou posádkou do 10 lidí


Musk vie nadchnut a urcite spacex ma zaujimave vysledky ale toto neni realne. Zaprve nema neobmedzene financovanie alebo prostriedky, zadruhe pri ceste a stavani zakladne na Marse musi vynaliezt a poriadne otestovat kopec novych technologii. To ze dokazal postavit raketu, vesmirny nakladak a ze dokaze pristavat s prvym stupnom neni nic "prevratneho" s porovnani s cestou na Mars. Zaroven bude neskutocne brzdeny ludskym faktorom. To ze mu buchne raketa pri starte alebo sa mu nepodari pristat na plosine je stale "ok", zdrzanie par mesiacov ale ked mu zomrie 10 ludi tak ma stopku minimalne na 5-10 rokov a on si to sam dobre uvedomuje.

Obecne si myslim ze budeme radi ked v roku 2024 bude mat uspesne na povrchu Marsu 4 lode reddragon ktore postupne otestuju cestu, navigaciu, pristanie, dlhodobu simulovanu podporu pre ludsku posadku a vyrobu paliva na povrchu. (a to je minimalny zaklad)

Ked sa mu podari do roku 2028 mat na povrchu dve MCT z nich jedna bude funkcna palivova stanica tak to bude mega uspech.

 
25.7.2016 - 12:26 - 
Musk vie nadchnut a urcite spacex ma zaujimave vysledky ale toto neni realne. Zaprve nema neobmedzene financovanie alebo prostriedky, zadruhe pri ceste a stavani zakladne na Marse musi vynaliezt a poriadne otestovat kopec novych technologii. To ze dokazal postavit raketu, vesmirny nakladak a ze dokaze pristavat s prvym stupnom neni nic "prevratneho" s porovnani s cestou na Mars. Zaroven bude neskutocne brzdeny ludskym faktorom. To ze mu buchne raketa pri starte alebo sa mu nepodari pristat na plosine je stale "ok", zdrzanie par mesiacov ale ked mu zomrie 10 ludi tak ma stopku minimalne na 5-10 rokov a on si to sam dobre uvedomuje.
Obecne si myslim ze budeme radi ked v roku 2024 bude mat uspesne na povrchu Marsu 4 lode reddragon ktore postupne otestuju cestu, navigaciu, pristanie, dlhodobu simulovanu podporu pre ludsku posadku a vyrobu paliva na povrchu. (a to je minimalny zaklad)
Ked sa mu podari do roku 2028 mat na povrchu dve MCT z nich jedna bude funkcna palivova stanica tak to bude mega uspech.

My si nerozumíme. Já si taky myslím, že to nepůjde úplně podle plánu, ale v mém minulém příspěvku jsem se pokusil odhadnout ne to, jak to doopravdy bude, ale jakou koncepci Musk v září vyhlásí.
 
25.7.2016 - 14:27 - 
citace:

Musk vie nadchnut a urcite spacex ma zaujimave vysledky ale toto neni realne. Zaprve nema neobmedzene financovanie alebo prostriedky, zadruhe pri ceste a stavani zakladne na Marse musi vynaliezt a poriadne otestovat kopec novych technologii. To ze dokazal postavit raketu, vesmirny nakladak a ze dokaze pristavat s prvym stupnom neni nic "prevratneho" s porovnani s cestou na Mars.


kedy to bude alebo nebude, to nie je az tak podstatne. Ide o to ze SpaceX realne na tychto veciach pracuje. Uz to je revolucny pokrok v porovnani s ppt ake produkuje NASA.

Ohladom technologii - ony uz sa vynaliezaju a testuju On ten "nie prevratny" sposob pristavania prveho stupna bol zvoleny prave s ohladom na replikovatelnost v martanskych podmienkach. Ak budu schopni dostat na mars desiatky ton, namiesto jednej tony pri dnesnom pristupe, tak aj to mnozstvo, robustnost a zivotnost vybavenia doruceneho na mars bude trochu inde ako dnes.
 
25.7.2016 - 14:57 - 
citace:
Ide o to ze SpaceX realne na tychto veciach pracuje. Uz to je revolucny pokrok v porovnani s ppt ake produkuje NASA.


Zatím co se týče MCT/BFR pracuje taky na ppt. :-) O termínech se vůbec nemá cenu bavit. Teď reálně investuje do Falconů a Dragonů.

Aby mně skalní fanoušci Muska nenadávali do závistivců musím říct, že jsem už od napůl úspěšných letů Falcona 1 považoval Falcon 9 a Dragon za reálný projekt a dle zkoušek grasshopera a prvních testovacích přistání na vodu reálný i návrat 1. stupně, byť třeba nebude úspěšnost 100%.
Co se týče marsu, považuji za naprosto reálné, že tam RedDragon vynesený Falconem Heavy přistane, nevím jestli na poprvé, pár misí zatáhne SPACEX a dalších pár zaplatí třeba NASA či ESA.

Ale BFR/MCT se mi nezdá jednduše kvůli penězům. Co se těch týče, i kdyby byl Musk větší génus než Von Braun a klidně 4x efektivnější vzhledem třeba k projetu Apollo, absolutně netuším kde by na to vzal prachy v řádu minimálně desítek miliard (netroufám odhadnout, ale spíš více).
NASA bude mít SLS a MPCV, takže dost pochybuji že ona bude dávat peníze na BFR/MCT jako dávala peníze na Falcona a Dragona. Ani díky tomu nebude mít příjmy jako má z vynášení soukromých či armádních družic.
 
25.7.2016 - 15:18 - 
citace:
citace:
Ide o to ze SpaceX realne na tychto veciach pracuje. Uz to je revolucny pokrok v porovnani s ppt ake produkuje NASA.

Zatím co se týče MCT/BFR pracuje taky na ppt.... Teď reálně investuje do Falconů a Dragonů.


Nedá mi to abych nezareagoval.
Není pravdou, že SpX ohledně MCT/BFR pracuje pouze na ppt. Velká většina technologií, implementovaných na F9, je v podstatě ověřováním technologií pro BFR.
Navíc, SpX intenzivně (i když v tichosti) pokračuje ve vývoje matalox motoru Raptor. Na tento vývoj dokonce získala podporu DoD v řádu desítek mil USD, které si přeje použití výkonnějšího Raptoru na horním stupni F9/FH pro težké vojenské družice
 
25.7.2016 - 15:20 - 
citace:

Zatím co se týče MCT/BFR pracuje taky na ppt. :-)


false

http://portairspace.com/news/article/spacex-successfully-completes-first-year-of-raptor-component-testing-at-ste
 
25.7.2016 - 17:49 - 
citace:
... sposob pristavania prveho stupna bol zvoleny prave s ohladom na replikovatelnost v martanskych podmienkach....

v tomto kontexte ma znovupouzitelnost uplne inu logiku a pripadne zlacnenie dopravy bude prijemnym bonusom.

 
25.7.2016 - 19:02 - 
citace:
tomto kontexte ma znovupouzitelnost uplne inu logiku



hej ked sa to tak vezme, MCT bude vyuzivat technologie a postupy, ktore budu na Zemi v prevadzke viackrat do mesiaca. Teda na mars nepojde nejaky citlivy zlatom vykladany hardver, ktory treba ofukovat aby racil fungovat, ale poradny heavy-duty nakladak otrly jak sojuz
 
25.7.2016 - 19:14 - 
citace:
Teda na mars nepojde nejaky citlivy zlatom vykladany hardver, ktory treba ofukovat aby racil fungovat, ale poradny heavy-duty nakladak otrly jak sojuz

Moment..
A na aký účel, to má byť vlastne použité "na Zemi viackrát do mesiaca"?
 
25.7.2016 - 19:50 - 
citace:

A na aký účel, to má byť vlastne použité "na Zemi viackrát do mesiaca"?


napisal som technologie a postupy, nie priamo BFR/MCT FH bude mat v druhom stupni rovnaky metanovy motor, aky bude pohanat BFR (a zrejme aj MCT). Prve stupne budu pri navrate pravidelne brzdit supersonickym retrozazehom velkymi motormi s turbocerpadlovou dodavkou, CrewDragon bude pravidelne zostupovat z LEO a motoricky pristavat s toleranciou par metrov.
 
<<  14    15    16    17    18    19    20  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.237718 vteřiny.