Máte nějaké nové informace mimo AMA na redditu? Pokud ty "nové informace" berete jen z toho videa ("Interplanetary Transport System Part 3"), tak se obávám, že tam jsou (textově) uvedeny spíš jen osobní názory autora toho videa (s přezdívkou "mic of orion"). Takže zatím bych to nebral moc vážně.
Odklady jsou samozřejmě vysoce pravděpodobné, ale na jejich oficiální oznamování je podle mne ještě moc brzo. Počkejme si trochu déle.
citace:
Pokud si připočtete radiaci v důsledku chybějícího magnetického pole, nízké teploty, nemožnost stálé existence kapalné vody ve venkovním prostředí a další omezení tak zjistíte, že provoz ISS je vhodná příprava na Marsovské podmínky... ;-)
Mars totiž kombinuje nehostinnost vesmíru a problémy prašné pouště ... ;-(
No, pocital jsem si chovani radiatoru pro chlazeni paliva a zdroje a mimo obrovskych rozloh mi prisla vesela jeste jedna drobnost. Pripadna prachova boure totiz zajisti vetsi odvod tepla, bohuzel pouze po dobu jejiho trvani. Jednak vzroste rychlost proudeni (entalpie sucheho vzduchu je nizka, blizka nule, ale jeste nejaka je] a jednak prave paradoxne prach muze odvest velky objem tepla. Pokud se pravidelne meni. Mozna by vhodna konstrukce radiatoru mohla danemu zpusobu pomoci.
V tuto chvili je pro Mars ovsem vhodna metoda podobna chlazeni ve vesmiru. Spolehnout se na tepelnou radiaci, ostatni temer postrada smysl. V pripade konstrukce podzemnich proctor, ktere zajisti bezpeci osadniku by bylo dobre odpadni teplo pouzit prave na jejich ohrev, to same plati pro pripadne skleniky a dalsi prostory. Jak uz jsem psal v minulem prispevku, rizikem je zde pripadne tani permafrostu (pokud je I v oblastech, kde by byl zajem umistit vyzkumniky).
citace:Student architektury Philip Lütken udělal na základě dostupných informací zajímavou studii
Vypadá to jako celkem zdařilá Ikea :-) V podmínkách stavu beztíže si nejsem úplně jistý těmi poličkami a koneckonců ani polštářem.. a v podstatě ani tím, jestli start a přistání bude bezpečná strávit na matraci (ale to by určitě řešilo umístění nějakého polohovatelného sedadla ve stejném prostoru.. no, minimálně si během počáteřní kosmické nemoci každý pasažér pozvrací svůj vlastní soukromý prostor...)
Každopádně super zpráva tedy je, že těch 100 lidí se tam podle všeho fakt bez problémů vejde...
citace:ani tím, jestli start a přistání bude bezpečná strávit na matraci
Pro start i přistání jsou určena sedadla v přední části lodi, nikoliv tyto ubytovací prostory. Viz. řez lodí pár stránek dozadu.
Jinak to přirovnání k IKEA je docela trefné.
Berme to jako cvičení z designu, pravděpodobně od někoho, kdo se jinak kosmonautikou asi moc nezabývá. Na druhou stranu, některé zjevné nesmysly nabývají na smyslu, když budeme předpokládat využití ubykací i během pobytu na Marsu. [Edited on 30.10.2016 Arccos]
National Geografic 13.11.2016 21:00 Mars.
Píše se rok 2033 a šestičlenná posádka přistává v něčem jako ITS na Marsu. A komentuje to mimojiné i Elon Musk. Zdá se, že filmaři měli Elonovy plány ještě před konferencí v Mexiku
Ohledně té testovací ITS nádrže to vypadá tak, že minulý týden (zřejmě ve čtvrtek 10.11.2016) byla v přístavu Anacortes (WA) naložena na prám, vyvezena na moře a za necelých 24 hodin se zase do přístavu vrátila a byla vyložena na souš. Zdrojem informací je asi https://www.reddit.com/user/Death_Cog_Unit . Spekuluje se, že šlo o avizovaný přetlakový test nádrže, ale jisté to zřejmě není.
Existuje i video z vykládání nádrže z prámu zpět na souš:
citace: Spekuluje se, že šlo o avizovaný přetlakový test nádrže, ale jisté to zřejmě není.
dovysvetlenie pre menej informovanych - Elon avizoval pretlakovy test nadrze na mori.
Vzhladom k rozmerom nadrze a mnozstvu tlakovej energie ktoru pojme mi to pride ako dobry napad
Informace o tlakovém testu zkušební ITS nádrže jsou dostupné např. na https://www.facebook.com/SpaceX/ (včetně krátkého videa z pozemní přepravy nádrže z výrobní haly k mořskému prámu).
Za cca 1 měsíc SpaceX zveřejní updatovaný design ITS.
Jsem opravdu zvědav na změny. Ale 42 musí zůstat!
Zrovna jsem vstal a ještě mi to moc nemyslí. Co je 42?
Odstredivou centrifúgou.
Pomocou lán sa zatiaľ neosvedčila, tak nápad na teleskopický pantografický nosník. Síce bude to macek, mal by udržať 390tonové ITS.
Predstava je, že na obežnej dráhe by sa to zmontovalo a potom by zadný ITS urýchlil na únikovú rýchlosť a až po urýchlený na správnej dráhe by sa to roztočilo.
Pri Marse zase opačné poradie.
ITS má doletieť k marsu za cca. 4 mesiace, poletí po veľmi rýchlej dráhe. To je doba, ktorú astronauti na ISS zvládajú vpohode so svojimi mašinkami na cvičenie, a po návrate na zem dokážu chodiť po svojich.
Superrýchla dráha pre ITS bola zvolená (zjavne) práve preto, aby sa minimalizovali problémy s beztiažou, radiáciou a pod. a nemuselo sa to riešiť kadejakými centrifúgami.
Ak by niekedy lietal ITS k jupiteru, tam to môže byť zaujímavé.
ITS má doletieť k marsu za cca. 4 mesiace, poletí po veľmi rýchlej dráhe. To je doba, ktorú astronauti na ISS zvládajú vpohode so svojimi mašinkami na cvičenie, a po návrate na zem dokážu chodiť po svojich.
A to je na Zemi! Na Marsu s jeho 0,38 g by lidé během letu poctivě cvičící nejspíš rovnou vystoupili z lodi a prakticky žádné problémy by nepociťovali. Tělo je za ty desítky let života přece jenom zvyklé na poctivou přitažlivost.
citace:Myslím, že váha pantografu bude příliš silný argument.
Jinak IMHO není důvod, aby tam bylo 1g.
... původní zpráva mi přijde jako výstřel do tmy. Je to o tom, že by musela startovat ještě jedna raketa s konstrukcí a s pomocnými systémy. Jsou to systémy pro roztočení a zastavení rotace, pro nouzové funkce, pro neotáčející se antény, korekční motory a další věci v těžišti, atd ...
Nicméně pokud by se toto relizovalo, pak díky pokusům na kapřících KOI a na dalších živočiších ISS víme, že pro většinu orgánů stačí cca 1/3 pozemské gravitace k nedegenerující plné normální funkci. ;-)
Nicméně lidskému vestibulárnímu systému dělá problém, pokud je gravitační pole nerovnoměrné.
Takže asi by stačilo cca 1.8 ot/min, ale je nutný poloměr min. 120m (100m rameno + 20m umistení kabiny v ITS)
Tak mne napadlo, dokázal by někdo spočítat akustický tlak při startu ITS (přesněji akustický tlak, hlasitost v dB a energii, kterou budou přenášet motory na své okolí)? Díval jsem se na obrázky porovnávající velikost ITS a pokud vím, už u raketoplánu byly s hlasitostí problémy. Co teprve něco takového.
(pro vysvetleni: hlasitost = energie, příliš mnoho energie v okolí obrovského tělesa plného těkavých látek => problémy)
Kdyby byly správné odhady mini-ITS, jak je uvedli v Kosmonautix.cz, pak 14-15 motorů malého Raptoru, každý o tahu cca 1MN znamená tah prvého stupně cca 1500 tun. New Glenn má mít 7 motorů, každý o tahu cca 250 tun, tedy o celkovém tahu cca 1750 tun. New Glenn by byl silnější, zvláště na dráhy mimo LEO, kde může mít 3. stupeň s motorem BE-3U na H2/LOX . Silnější by byl i Falcon 9 Heavy.
Přesto Mini-ITS by našel mnoho uplatnění a pokud by i jeho druhý stupeň přistával, byl by velmi konkurenční, ve většině případů by nahradil F9H.
Velká otázka je, zda by se provozoval podobně jako původní návrh ITS, tedy s doplňováním paliva druhého stupně na LEO. Pak by měl mimo LEO mnohem větší nosnost než výše zmíněná konkurence, ale za cenu dalších pomocných startů a komplikovaných přečerpávání. To asi se nebude realizovat, zůstane klasickou raketou se znovupoužitelností stupňů. [Upraveno 13.7.2017 PinkasJ]