Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  7    8    9    10    11    12    13  >>
Téma: Provoz SpaceX
26.3.2015 - 14:19 - 
Revize certifikačního plánu CRDA mezi SpaceX a USAF.

http://aviationweek.com/defense/revised-spacex-usaf-certification-plan-focus-trust?NL=AW-05&Issue=AW-05_20150326_AW-05_791&YM_RID=%27email%27&YM_MID=%27mmid%27&sfvc4enews=42&cl=article_1
 
26.3.2015 - 14:23 - 
Nedávní nový investoři trochu poodhalili strukturu svých investic do SpX.
Celkem byla hodnota SpaceX navýšena o 1000 mil USD, což je považováno za 10% celkové hodnoty společnosti.
Google investoval 900 mil USD a investiční fondy Fidelity vložily 100 mil USD.
U Fidelity byl zveřejněn i další rozpad této částky na jednotlivé investiční fondy, takže kdo do nich vložil své úspory, může si teď spočítat, jak velká část SpX mu momentálně "patří".
Konkrétní údaje v článku : http://blog.sfgate.com/pender/2015/03/25/see-which-fidelity-funds-invested-in-spacex/
 
28.3.2015 - 11:08 - 
SpaceX prozatím (na 6 měsíců) zachránila historický hangár S na Cape Canaveral před jeho demolicí, když si ho pronajala pro vlastní potřeby. Osoby, pohybující se v okolí této budovy v těchto dnech informovaly na NSF, že přes otevřená vrata hangáru jsou uvnitř vidět práce na mohutné svařované konstrukci z ocelových profilů. Dá se spekulovat, že by to mohl být startovací stůl pro Pad Abort Test lodě Dragon 2, který je neoficiálně v plánu na 12.4.
http://savehangar-s.com/

 
31.3.2015 - 06:58 - 
SpX nakoupilo dluhopisy Solar City za 90 mil USD
http://blog.solarcity.com/spacex-invests-90-million-in-solarcity-solar-bonds
 
31.3.2015 - 10:17 - 
citace:
SpX nakoupilo dluhopisy Solar City za 90 mil USD
http://blog.solarcity.com/spacex-invests-90-million-in-solarcity-solar-bonds

paráda
vzhľadom k tomu, že Musk je "zamontovaný" aj do Solar City od jeho počiatku, v podstate si preložil tie peniaze "z ľavého vrecka do pravého"
ale to neznamená, že by mal o 90 miliónov viac
 
31.3.2015 - 10:35 - 
Samozřejmě že jde o přelití peněz, ale mezi dvěma firmami, kde má Musk vysoké podíly, ale ne mezi kapsami jednoho jedince.
Je možné, že to souvisí s na 30.4. ohlašovanou novinkou - Tesla hodlá otevřít výrobní linku na nový produkt, kterým nebude auto. Spekuluje se o domácím bateriovém akumulátoru pro skladování energie z FV panelů. Jako by jsme se o tom před chvílí nebavili v jiném vlákně.
http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-elon-musk-teases-new-tesla-product-20150330-story.html

Edit:
Ty 3 Muskovy firmy jsou čím dál víc propojené. Nabízí se představa, že budoucí přijímače satelitního internetu SpX budou napájeny FV panelem od Solar City a budou obsahovat baterii od Tesly.
 
03.4.2015 - 14:24 - 
citace:
Samozřejmě že jde o přelití peněz, ale mezi dvěma firmami, kde má Musk vysoké podíly, ale ne mezi kapsami jednoho jedince.
Je možné, že to souvisí s na 30.4. ohlašovanou novinkou - Tesla hodlá otevřít výrobní linku na nový produkt, kterým nebude auto. Spekuluje se o domácím bateriovém akumulátoru pro skladování energie z FV panelů. Jako by jsme se o tom před chvílí nebavili v jiném vlákně.
http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-elon-musk-teases-new-tesla-product-20150330-story.html



Zde bude každého kdo uvažuje reálně - tedy především ekonomicky - reálný počet cyklů - tedy jejich počet do rozumného snížení kapacity té baterie a pak kolik bude stát její výměna - tedy následná recyklace a vyrobení nové.
Z toho si snadno spočte kolik bude stát jeden cyklus a tedy na kolik ho vyjde uskladnění jedné kWh - spočítá snadno s kapacity baterie - tedy 200 Ah při 12V - dává 2400 Wh tedy 2,4 kWh - to je ideální maximum - napětí té baterie se během vybíjení totiž pozvolna zmenšuje. Ztráty energie během cyklu nabíjení - vybíjení by bylo též vhodné vzít v úvahu.
Nevěřím, že to bude zas tak odlišné - zásadně od dnešních baterií - technologie je stejná a cena zas tak zásadně nejspíš nespadne. Tedy elektrická zásuvka bude vždy výhodnější místo uskladnění - použití tedy jako doposud - jen tam, kde je elektrická přípojka téměř nemožná či prostě náklady na její zřízení by byly o dost větší než náklady na provozování fotovoltaické elektrárny s akumulací a nutnost platit za odebranou elektřinu podle běžných sazeb na trhu.


 
05.4.2015 - 10:08 - 
Shrnutí březnových událostí.

 
10.4.2015 - 23:42 - 
môj názor na záhadu
"prečo šéfovia ULA ignorujú konkurenta Muska, a prečo ich to čo robí necháva chladnými?"

myslím že odpoveď je tu:
http://www.astronautix.com/fam/ares.htm
"The lowest cost launch solution would be to use existing expendable launch vehicles (Atlas V and Delta IV) or their derivatives. This would allow launch of the CEV on earth-orbit missions by a single existing EELV. Three-booster versions of existing EELV's could orbit elements of lunar or Mars expeditions."

oni tie štúdie, ktoré k tomuto záveru viedli zostavovali
oni vedia, že jedinou schodnou cestou ako znížiť cenu (a dostať sa hoci aj na mars), je vyrábať nosiče EELV ako "párky"
a preto sú kľudný, a majú Muska "na háku"
 
13.4.2015 - 09:19 - 
Brian Grazer, producent filmu Apollo 13, připravuje natočení 8 hodinového TV miniseriálu s Elonem Muskem na téma SpaceX a kolonizace Marsu.
Termín vysílání zatím nebyl upřesněn, ovšem je možné, že by to mohlo být ke konci tohoto roku, kdy EM plánuje zveřejnit více o architektuře MCT a BFR. Vzhledem k rozsahu seriálu a způsobu jeho zpracování může trvat jeho výroba i mnohem déle a na obrazovkách se objeví až za několik let.
http://money.cnn.com/2015/04/10/media/grazer-musk-mars/index.html
 
20.4.2015 - 20:18 - 
dlhsia verzia videa o vypoctovych metodach v SpX

 
12.5.2015 - 21:07 - 
Hodinové HD video z exkurze novinářů na SLC-40, rampa s TEL, hangár s F9 v1.0 uvnitř a LCC s prvním Dragonem.
Sice je to z května 2012 a obsahuje spoustu zastaralých informací a nekordinovaného švenkování kamerou, ale nic lepšího z takové bezprostřední blízkosti jsem zatím neviděl.
 
13.5.2015 - 20:57 - 
Jeden z faktorů, jak dosáhnout mnohem nižší ceny za nosič srovnatelný s konkurencí, je vyrábět většinu komponentů nosiče sám in house, místo nakupovat je od zavedených dodavatelů kosmické techniky. V případě SpX to neplatí jen pro motory a nádrže, ale taky letové počítače, aktuátory a podobně.
A jak ověřit, že vlastní výrobek disponuje stejnou kvalitou a spolehlivostí, jako ten 10x - 20x dražší od space rated dodavatele? Oba je použít na jedné raketě a otestovat spolu během reálného kosmického letu. Jak prosté, milý Watsone.
http://motherboard.vice.com/read/how-elon-musk-willed-spacex-into-making-the-cheapest-rockets-ever-created
 
14.5.2015 - 07:49 - 
citace:
A jak ověřit, že vlastní výrobek disponuje stejnou kvalitou a spolehlivostí, jako ten 10x - 20x dražší od space rated dodavatele?

Ano, nieco na tom je, ale
ak to zoberiem ako salamu (od vyroby, vcitane elektroniky,montaze,... az po postavenie na rampu)
USA vyraba rakety cca 240 USD/kg
Rusi vyrabaju cca za 180 USD/kg
Ja vyrabam vytahy cca za 15 USD/kg

Zeby Musk sekal rakety, ako my vytahy?
Ze to tak nie je ukazuje i to, ze jeho ceny nie su 10 az 20x mensie ako konkurencie.

Pozor, je este velky cenovy rozdiel ci ratam vyrobnu cenu, alebo nakupnu. to vedia malovyrobcovia elektriny...
ak si vyabam elektrinu pre svoju spotrebu za 30% nakupnej ceny, tak setrim 70% nakupnej . ale ak ju chcem predat, tak sa tesim, ak mam zmluvu na vykup aspon na 40% nakupnej.

Navyse ak Musk zapocitava zisk az v cene rakety, ale nie vyrobku a vramci samospotreby mu odpada cely marketing okolo a planovane vytazuje vlastne vyrobne linky, tak pre niektore vyrobky cena 1/10 moze byt realna.
ak ignoruje niektore bezpecnostne postupy, tak aj 1/20...




 
14.5.2015 - 08:19 - 
citace:
Zeby Musk sekal rakety, ako my vytahy?
Ze to tak nie je ukazuje i to, ze jeho ceny nie su 10 az 20x mensie ako konkurencie.
Nikdo netvrdí, že má cenu za vynesený kg 10-20x nižší, než konkurence. Řeč je o cenách komponentů nosičů. Pokud mu dodavatel space rated elektroniky nabídne letový počítač za 200 k USD, tak si ho raději dokáže vyvinout a vyrobit sám za 10 k USD. Totéž platí pro aktuátory (120 k vs. 4 k), motory, SW, atd. Ve výsledku se to projeví tak, že cena za start F9 je řádově 3-4x nižší (90 mld USD), než ceny adekvátního nosiče od ULA (360 mld USD).
Jinak k tomu sekání raket ako výtahy jen jednu poznámku - SpX je momentálně největším výrobcem raketových motorů v USA ... týdně sjede z linky 5 Merlinů 1D, menší motorky Draco a SuperDraco nepočítaje.
 
14.5.2015 - 09:43 - 
citace:
...Pokud mu dodavatel space rated elektroniky nabídne letový počítač za 200 k USD, tak si ho raději dokáže vyvinout a vyrobit sám za 10 k USD. ...

Ciselne to mas spravne a
odivujem, ze to Musk dokaze sam vyrabat a este to aj funguje...
Ale tradicny vyrobcovia vzhladom na monopolne postavenie neriesia efektivitu, ale len spolahlivost plus monopolny zisk. Preto nasobne predrazenie je realne.

stale vsak tvrdim, ze Musk je v uplne inej pozicii a cenotvorbe ako space rated, a zrejme ani nesplna klasicke kriteria space rated, nakolko tvoria viac ako 20% ceny.

Takze porovnavame vyrobne naklady zjedodusenych Muskovych vyrobkov s predajnou cenou znackovych vyrobkov.

Potom mozme provnavat vyrobne naklady Trabantu s predajnou cenou Porsche.
Preto ma tie cisla neprivadzaju do uzasu, v kazdom pripade ta informacia je pre mna zaujimava a prinosna.

Ta najdolezitejsia informacia pre mna je to, ze Musk nasiel dostacujuci sposob, ked sa to da jednoduchsie a za menej...
 
14.5.2015 - 09:48 - 
SpX má zřejmě poprvé reálnou šanci vysoutěžit zakázku od USAF - vynesení navigačního satelitu nové generace GPS 3.
Je to první ze dvou letošních soutěží, které vojáci otevřou, následovat by mělo dalších 7 ve fiskálních letech 2016 a 17.
Od roku 2018 USAF plánuje soutěže na všechny následující starty vojenských satelitů.
http://spaceflightnow.com/2015/05/13/ula-spacex-face-off-in-first-air-force-launch-competition/
 
14.5.2015 - 10:03 - 
citace:
citace:
...Pokud mu dodavatel space rated elektroniky nabídne letový počítač za 200 k USD, tak si ho raději dokáže vyvinout a vyrobit sám za 10 k USD. ...

Ciselne to mas spravne a
odivujem, ze to Musk dokaze sam vyrabat a este to aj funguje...
Ale tradicny vyrobcovia vzhladom na monopolne postavenie neriesia efektivitu, ale len spolahlivost plus monopolny zisk. Preto nasobne predrazenie je realne.

stale vsak tvrdim, ze Musk je v uplne inej pozicii a cenotvorbe ako space rated, a zrejme ani nesplna klasicke kriteria space rated, nakolko tvoria viac ako 20% ceny.

Takze porovnavame vyrobne naklady zjedodusenych Muskovych vyrobkov s predajnou cenou znackovych vyrobkov.

Potom mozme provnavat vyrobne naklady Trabantu s predajnou cenou Porsche.
Preto ma tie cisla neprivadzaju do uzasu, v kazdom pripade ta informacia je pre mna zaujimava a prinosna.

Ta najdolezitejsia informacia pre mna je to, ze Musk nasiel dostacujuci sposob, ked sa to da jednoduchsie a za menej...



No prave, preco si ma niekto priplacat za space-rated, ked sa da to iste zaobstarat bez space-rated? Keby tie falcony buchali kazdy druhy tak nepoviem, ale oni maju zatial 100% spolahlivost.
 
14.5.2015 - 10:10 - 
citace:
Stale vsak tvrdim, ze Musk je v uplne inej pozicii a cenotvorbe ako space rated, a zrejme ani nesplna klasicke kriteria space rated, nakolko tvoria viac ako 20% ceny.
Takze porovnavame vyrobne naklady zjedodusenych Muskovych vyrobkov s predajnou cenou znackovych vyrobkov.

Co taky dokážou ty "zjednodušené Muskovy výrobky"

Peter B. de Selding (@pbdes)
13/05/2015 18:11
Eutelsat: Accuracy of March SpaceX launch of our Boeing all-elec telecom sat means it'll take just 7 months, not 8, to arrive at geo orbit.
 
14.5.2015 - 19:29 - 
JAK MUSKŮV KOSMICKÝ SEN TÉMĚŘ ZABIL TESLU.

Velmi obsáhlý článek, popisující historii SpaceX ještě před jejím založením, tedy včetně jakéhosi "prenatálního vývoje" od roku 2001. Hodně zajímavé čtení, mnoho zatím ne zcela známých detailů z počátků kosmického startupu. Jsou to v podstatě úryvky z životopisu EM od Ashlee Vance, který má jít do prodeje 19.5. Všem vřele doporučuji.
http://www.bloomberg.com/graphics/2015-elon-musk-spacex/

 
18.5.2015 - 20:33 - 
Rozhovor s Gwynne Shotwell o průběhu certifikace F9 na lety pro USAF.
http://www.defensenews.com/story/defense/policy-budget/leaders/interviews/2015/05/18/gwynne-shotwell-spacex-ula-air-force-monopoly-elon-musk-reusable/27530255/
 
19.5.2015 - 16:12 - 
Re: http://www.bloomberg.com/graphics/2015-elon-musk-spacex/

V tomto článku je ukázán Musk jako velmi odvážný, pevný a cílevědomý člověk a organizátor, který vydrží neuvěřitelně velké stresy a jde za svou ideou nehledě na neúspěch v práci i osobním životě. Článek však také ukazuje, že v kosmonautice, podobně např. v letectví, automobilovém průmyslu dnes není možno, aby nějaký soukromník, třeba s 100.000 USD mohl začít někde v garáži nebo propůjčené hale a ohrozil zaběhlý průmysl. Bez pomoci státních peněz od NASA by se po Muskovi v automobilismu nebo vesmírných letech asi slehla zem, neboť mu zbývalo pár set tisíc USD, přes jeho úžasnou snahu získat kapitál kde jen šlo. Jak píše autor, několik hodin ho dělilo od bankrotu Tesly. Musk měl ohromné štěstí, (ale i zásluhu, že čtvrtý F1 nakonec letěl), že v nejhorších chvílích dostal k Vánocům 23.12.2008 spásnou injekci 1,6 mld USD pro 12 dopravních letů k ISS. V tom byla pro něho velká vata pro záchranu obou programů. To nemluvím o přístup k znalostem a dokumentům NASA, kde sám kdysi prohlásil: „vyrostli jsem na ramenech gigantů“. Nyní však SpaceX má již tolik kapitálu vlastního ale i burzovního, že díky neuvěřitelnému tahu na branku Muska a celé Space-X by se do budoucna obešel i bez přímé státní podpory, i když nejvíc může vydělat v státních (především vojenských) zakázkách.
 
19.5.2015 - 18:44 - 
spacex nema ziadny burzovy kapital, ten ma tesla.

treba este dodat, ze vzhladom k uspechom spacex a rychlemu tempu akym napreduje bola ta injekcia od nasa vitazstvom pre obe strany.

Co by bolo bez dragona, ked cygnus nema na com lietat a progressy su uzemnene kvoli havarii, to radsej ani nedomyslajme. Obdobnu situaciu mozeme skor alebo neskor ocakavat aj pri CCDev a sojuzoch.
 
20.5.2015 - 09:17 - 
citace:
radsej ani nedomyslajme.


Proč ne? Domýšlím bez problému: půl roku by kosmíci žili ze zásob a pak by se buď Progessy zvetily, nebo by noví kosmíci nepřiletěli a staří přistáli.
 
20.5.2015 - 09:27 - 
citace:
citace:
radsej ani nedomyslajme.

Proč ne? Domýšlím bez problému: půl roku by kosmíci žili ze zásob a pak by se buď Progessy zvetily, nebo by noví kosmíci nepřiletěli a staří přistáli.
A všechny probíhající dlouhodobé experimenty ... a výsledné vzorky z těch dokončených? Kdo by je obsluhoval, kdo dovezl vzorky na Zem? V těch dvou "posledních" Sojuzech určitě ne.
Nechat ISS bez posádky by pro vědecké týmy a jejich experimenty znamenalo obrovské škody. To už je ale na debatu o Provozu ISS, ne SpX.
 
20.5.2015 - 10:00 - 
No jasně že by škody byly. A velké. Ale že by v tomhle?

citace:
dlouhodobé experimenty ... a výsledné vzorky z těch dokončených? Kdo by je obsluhoval, kdo dovezl vzorky na Zem?


Dlouhodobé experimenty? Jak co, přinejmenším na ty všeliké věci na vnějším plášti kosmíci uvnitř nejsou třeba.

A dovoz vzorků na Zem Progressy nevytrhnou ani když létají. (Ostatně, kdybych byl Rogozin, nebo lépe Ustinov, tak jim přikážu udělat náklaďák-válec, a současný Progress dovolím jen když bude přistávací modul přistávat.)

edit: něco podobného se stalo s Mirem, když jim v Bajkonuru upad Sojuz, a taky se kvůli přerušení osídlení pilotovaný program nezhroutil. [Upraveno 20.5.2015 novák]
 
22.5.2015 - 09:57 - 
SpX a FAA spolupracují na projektu automatizace vytváření a zkracování doby trvání bezletových zón při startech a přistáních raketových nosičů a kosmických lodí.

Toto úsilí má za cíl omezit velikost plochy a délku trvání dočasně zakázaného vzdušného prostoru pro komerční leteckou dopravu nebo další uživatele National Airspace System (NAS) během startu a návratu kosmických lodí a znovupoužitelných raketových stupňů. Dále má systém automatizovat reakci na nestandardní procesy/průběhy letu, které dnes řídící letového provozu během startů a přistání kosmických prostředků provádí ručně.

Toto řešení dostalo "pěknou" zkratku SDI, která ale neznamená Strategickou Obrannou Iniciativu (Hvězdné Války) jako za Regana, ale Space Data Integrator. Bude automatizovat nynější manuální proces pomocí přijmání telemetrických dat ze sledovacích systémů raket a kosmických lodí a jejich přímé zasílání do systému managementu řízení letecké dopravy, kde budou porovnávány aktuální a plánované oblasti omezeného leteckého provozu a průběžně korigovány.
http://aviationweek.com/commercial-aviation/spacex-dragon-helping-faa-free-more-airspace


PS: ... a to musel přijít až soukromník v roce 2015, aby k takové automatizaci došlo?
Celkem mě překvapuje, že něco podobného nevzniklo už za éry raketoplánů, které měly létat nahoru a dolů tak často...
 
22.5.2015 - 11:55 - 
citace:
a to musel přijít až soukromník v roce 2015, aby k takové automatizaci došlo?
Celkem mě překvapuje, že něco podobného nevzniklo už za éry raketoplánů, které měly létat nahoru a dolů tak často.


Co takle třeba potřebná úroveň a důvěra v tyto automatické počítačové sytémy + nutná spolupráce dalších systému v řízení leteckého provozu, která ještě v 90. letech nemusela být na potřebné úrovni.
A pak již bylo plánováno ukončení provozu ratetoplánů a nebyla jasná budoucnost co dále. Je to zřejmě stejné proč raketoplán neuměl sám přistát jak se vysmívají čato někteří v diskuzích mimo kosmo - nejdříve tyto systémy nebyly na potřebné úrovni a pak prostě v souvislosti s plánovaným vyřazením z provozu již nebyli prováděny další modernizace.
 
22.5.2015 - 18:11 - 
Jedna zajímavá pasáž z interního Elonova emailu ke všem SpX zaměstnancům v roce 2013.
Jde o výňatek z knihy Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future. (už je na cestě)

"SpaceX expenses this year [2013] will be roug[h]ly $800 to $900 million (which blows my mind btw). Since we get revenue of $60M for every F9 flight or double that for a FH or F9-Dragon flight, we must have about twelve flights per year where four of those flights are either Dragon or Heavy merely in order to achieve 10% profitability!"
 
26.5.2015 - 14:50 - 
citace:
citace:
a to musel přijít až soukromník v roce 2015, aby k takové automatizaci došlo? Celkem mě překvapuje, že něco podobného nevzniklo už za éry raketoplánů, které měly létat nahoru a dolů tak často.

Co takle třeba potřebná úroveň a důvěra v tyto automatické počítačové sytémy + nutná spolupráce dalších systému v řízení leteckého provozu, která ještě v 90. letech nemusela být na potřebné úrovni.
Podle slov Daniela Murraye, managera FAA divize pro rozvoj kosmické dopravy, je důvodem tohoto úsilí až nárůst počtu startů a návratů kosmických prostředků v USA. V předchozích letech bylo možno startovat do kosmu jen z několika míst na východním a západním pobřeží a počet startů byl 6-12 ročně. S nástupem komerčních společností ale četnost vzletů a návratů těles rapidně narostla a počet kosmodromů na území spojených států vzrůstá taky, přičemž se předpokládá, že čísla budou spíš nadále narůstat, než že by se snižovala.

Takže to víceméně potvrzuje mou domněnku, že za snahou o automatizaci stojí příchod "komerčníků".

“We’re starting to see a significant increase in the frequency of spaceflight operations, so that (manual) model won’t work anymore,” says Daniel Murray, manager of the FAA’s Space Transportation Development Division. “In the past, there were only a couple of places in the country where a launch could take place—coastal locations where there is an opportunity to get out over water quickly—and given that there were only 6-12 launches a year, there was not a big emphasis on the effects on the NAS.”
http://aviationweek.com/commercial-aviation/spacex-dragon-helping-faa-free-more-airspace
 
<<  7    8    9    10    11    12    13  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.159733 vteřiny.