Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  27    28    29    30    31    32    33  >>
Téma: Provoz SpaceX
05.7.2017 - 21:28 - 
to : josr :
proč nenapíšeš přímo : " yamato, tvůj předchozí příspěvek hrubě porušuje pravidla fóra " ? ? Nebo si snad myslíš, že tyhle výlevy na druhé sem patří ?
 
05.7.2017 - 23:48 - 
Všechno začalo tím, že se yamato opovážil srovnat SpaceX s SSSR, což bylo v cajku. Pak se ozvali známí rejpalové a začali rejpat.

Takže se uklidněme a postujme zde příspěvky bez rýpání.
 
06.7.2017 - 01:49 - 
F9 vynesl družici Intelsat 35e na správnou přechodovou dráhu.

Druhý zážeh druhého stupně začne ve 26. minutě letu.

Skoro nuda.
 
06.7.2017 - 02:06 - 
A druhý zážeh byl úspěšný. 
06.7.2017 - 02:12 - 
Družice vypuštěna. Další zcela úspěšný start.

F9 má letos na kontě už 10 startů. A dalších 8 má nějaký rozumné předpokládané datum(nepočítám vágně plánované starty typu "4. čtvrtletí 2017", nebo "2017").
 
06.7.2017 - 07:29 - 
citace:
Všechno začalo tím, že se yamato opovážil srovnat SpaceX s SSSR, což bylo v cajku.


oprava, yamato len povedal ze z 3 startov za 9 dni mu pada sanka. Na co prisiel znamy rejpal a vytiahol SSSR. Yamato so vsetkou slusnostou skonstatoval, ze porovnavat SpaceX so SSSR je lichotka.

Zvysok uz je obvykly trollovaci folklor tohto fora.
 
06.7.2017 - 08:14 - 
citace:
citace:
Všechno začalo tím, že se yamato opovážil srovnat SpaceX s SSSR, což bylo v cajku.


oprava, yamato len povedal ze z 3 startov za 9 dni mu pada sanka. Na co prisiel znamy rejpal a vytiahol SSSR. Yamato so vsetkou slusnostou skonstatoval, ze porovnavat SpaceX so SSSR je lichotka.

Zvysok uz je obvykly trollovaci folklor tohto fora.


Kolektivisté budou mít vždy problém, pokud do jakékoliv sféry, kde dosud dominoval stát, vstoupí soukromá firma a to takovým způsobem, že zcela překope zaběhlé postupy. To je právě případ Elona Muska a jeho SpaceX. Nevím proč jim to tak vadí. Na druhou stranu, ať si píší co chtějí, pokud je to baví. My ostatní víme, kde ta pravda a inovace jsou.

 

____________________
Zajímá mne vše nové.
 
06.7.2017 - 09:38 - 
Všechno začalo tím, že se yamato opovážil srovnat SpaceX s SSSR, což bylo v cajku.


Nejdříve yamato vyjádřil nezřízený obdiv nad výkonem SpaceX. Reagoval jsem připomenutím starších statistik, srovnáním s jinými firmami. SpaceX z toho vyšla se ctí, když po třiceti-čtyřiceti letech dokázala prakticky totéž, ale s větší efektivitou.

Myslel jsem, že se nezboří svět, když budeme znát kosmohistorii starší než jedna generace.

Děkuji za pochvalu, že srovnání "bylo v cajku".


citace:
Pak se ozvali známí rejpalové a začali rejpat.

Takže se uklidněme a postujme zde příspěvky bez rýpání.


A pokud možno i bez ideologické omáčky. Česky.
 
06.7.2017 - 18:56 - 
citace:
A pokud možno i bez ideologické omáčky. Česky.

Je Lovenčyn v tejto diskusii dovolený? Alebo to bude Jeho Veličenstvo Nováka iritovať a Lovenčyn zaradí medzi nežiaduce cudzie jazyky?
 
07.7.2017 - 10:06 - 
Je Lovenčyn v tejto diskusii dovolený? Alebo to bude Jeho Veličenstvo Nováka iritovať a Lovenčyn zaradí medzi nežiaduce cudzie jazyky?

Dost blbá otázka. Ale když už je řeč o invazi cizích jazyků (potažmo angličtiny), tak bych dal k lepšímu jeden příklad. Před pár dny jsem byl v Kadani. Nádherné město s úžasnou atmosférou. V informačním centru prodávali propagační trička se znakem a nápisem "Královské město Kadaň" na hrudi. Chtěl jsem si ho koupit a opravdu bych ho nosil, když tu jsem si všiml, že kromě toho má na zádech i stupidní nápis "I (srdce) Kadaň". Nasraně jsem jim ho nechal na pultu.
 
10.7.2017 - 08:28 - 
citace:
Je Lovenčyn v tejto diskusii dovolený? Alebo to bude Jeho Veličenstvo Nováka iritovať a Lovenčyn zaradí medzi nežiaduce cudzie jazyky?


Vidím, že diskuze o cizích jazycích je adminy schálena a tedy zřejmě v souladu s tématem.

Tak se ptám, co je lovenčyn?

PS. Omlouvám se za chybějící oslovení. Vaše vysokoblahorodí. [Upraveno 10.7.2017 novák]
 
10.7.2017 - 10:29 - 
neni to moc?

https://twitter.com/elonmusk/status/882761133177790464
 
10.7.2017 - 16:33 - 
V historii světové techniky se málokdy stávají takové případy, jako se stal ve vývoji kosmických nosičů. Američané již měli dávno výkonné motory (F1), vodíkové motory s vysokým Isp – tedy velkým tahem na jednotku paliva/času. Rusové měli již dávno výkonné keroloxové motory s uzavřeným cyklem i vodíkové motory (Eněrgia). Stejně tak měli již dlouho vodíkové motory Evropané, Japonci, nyní i Číňané. V té době přišli v podstatě outsideři – SpX se svými keroloxovými motory s relativně malým tahem a průměrným Isp a pustili se do soutěže s giganty.
Prostě místo jednoho nebo dvou motorů jich dali do prvního stupně 9 a dostali srovnatelné nosnosti s konkurencí a dokonce za nižší cenu. Pomohli si i podchlazováním paliva a dobrými konstrukčními čísly.

Možná si v počátku ani neuvědomili svou velkou přednost, že mohou snížit tah prvého stupně na méně než 1/10 zapálením jen jednoho ještě seškrceného motoru a tím s prázdným stupněm měkce přistát. To jim přineslo ohromnou ekonomickou výhodu a zdá se, že konkurence na to není schopna reagovat dokonce ani při vývoji nových nosičů (Vulkan, Ariane 6, CZ-5, Angara). Jedině asi raketa New Glenn bude velkým konkurentem pro SpX, ale to je raketa třídy Falcon Heavy. Nad FH bude mít sice značnou technickou převahu, zvláště na lety mimo LEO, ale otázka je, jak to vyjde s cenou.

Ostatní výrobci mluví např. o vracení motorů ale moc toho zatím nedělají ani nezkouší. Žádná jejich raketa není schopna přistát s prvním nebo centrálním stupněm podle technologie SpX. Jedině snad Angara 5 by mohla přistát s motorem centrálního modulu, ale jen pokud by modul přistával pevně spojený do bloku se 4 bočními moduly, což by snížilo nosnost A5 (ostatně stejně jako je snížena nosnost F9). Nic takového není ale v plánu, takže zřejmě F9 bude ještě pár let drtit cenově konkurenci. [Upraveno 11.7.2017 PinkasJ]
 
10.7.2017 - 17:40 - 
Jedině asi raketa New Glenn bude velkým konkurentem pro SpX, ale to je raketa třídy Falcon Heavy. Nad FH bude mít sice značnou technickou převahu

No, zatím jsme Glenna viděli jen na papíře, tak bych s tou technickou převahou byl opatrný. Pokud by opravdu poprvé letěl v roce 2020 (už někdy nějaký výhled do budoucnosti v kosmonautice vyšel?), tak FH za sebou bude mít tou dobou několik let aktivního provozu, nemluvě o ještě daleko víc rocích provozu F9, ze kterých bude slepený. Roky používání se při vychytávání nedostatků a postupném zdokonalování nijak nahradit nedají. Např. technická úroveň "bloku 5" ve srovnání se začátky Falconů je naprosto neporovnatelná.
 
10.7.2017 - 19:12 - 
Holt kosmonautika je znacne neintuitivny odbor. Clovek by povedal ze supermega tah je neviemjaka vyhoda, ale nie je. Raketove lietadlo vyzera ako supertechnologia, ale v reali sa javi skor ako slepa ulicka.
Preto je potrebna konkurencia a rozne pristupy - trafit ten najlepsi pristup "uradnym rozhodnutim" je malo pravdepodobne
 
10.7.2017 - 22:15 - 
Nevíte někdo jaké jsou skutečné výrobní náklady raket? Protonu, Falconu 9, Ariane 5, Atlasu 5 atd.? Dělá Space X svoje rakety výrazně levněji a nebo je láce Space X hlavně ve snížení zisku na minimum? 
11.7.2017 - 06:30 - 
citace:
Nevíte někdo jaké jsou skutečné výrobní náklady raket? Protonu, Falconu 9, Ariane 5, Atlasu 5 atd.? Dělá Space X svoje rakety výrazně levněji a nebo je láce Space X hlavně ve snížení zisku na minimum?


Povedal by som ze aj jedno aj druhe
 
11.7.2017 - 09:43 - 

citace:
citace:
Nevíte někdo jaké jsou skutečné výrobní náklady raket? Protonu, Falconu 9, Ariane 5, Atlasu 5 atd.? Dělá Space X svoje rakety výrazně levněji a nebo je láce Space X hlavně ve snížení zisku na minimum?


Povedal by som ze aj jedno aj druhe


Podle mě začíná být zřejmé, že z dlouhodobého hlediska není strategií SX prodávat starty raket, ale až koncovou kosmickou službu, asi ten satelitní internet. A když budou schopni nejen vyrábět družice ale i dopravovat je lacino do kosmu, budou mít ohromnou výhodu. Pak je třeba vyjde jeden start F9 na 5 milionů...
 
11.7.2017 - 11:12 - 
Asii je potřeba oddělit cenu, za kterou něco prodávám (ta se může samozřejmě i hodně lišit) od nákladů - ty budou stejné ať dopravuji svoje satelity, cizí satelity nebo prodávám nějakou službu tím generovanou. 
11.7.2017 - 14:39 - 
citace:

No, zatím jsme Glenna viděli jen na papíře, tak bych s tou technickou převahou byl opatrný.

Startovní tah motorů New Glenn bude cca 1750 tun (F9H cca 2300 tun), ale Glenn bude mít lepší motory než F9H:
V prvém stupni 7x BE-4 (Metan/O2), v druhém 1x BE-4 – dvoustupňová varianta. V případném třetím stupni bude 1x BE-3U (LH2/LOX) . Výkony by mohly být obdobné s převahou F9H na LEO a naopak při 3-stupňové variantě s převahou New Glenna pro dráhy mimo LEO.
Značnou výhodou Glenna však bude, že prvý stupeň je monoblok a tedy může přistávat na jednom místě (plošině), kdežto u F9H jsou to 3 místa. To prodraží znovupoužitelnost. Na druhé straně jednotná koncepce F9H s F9 umožní vzájemnou použitelnost modulů.
 
14.7.2017 - 09:41 - 
Z dnešního Muskova tvítu:



Už v roce 2016, který je za námi, má SpaceX slušný podíl. Ale roky 2017 a 2018, to je teprve zajímavé... Nevíte někdo zdroj obrázku? Takto z grafu nejde moc poznat (aspoň mnou), jestli jde o kontrakty podespané v uvedených letech nebo na tyto roky naplánované.
 
14.7.2017 - 09:53 - 
skoda, ze nemal odvahu ku jednotlivym rokom dopisat realne poocty...

mam to chapat tak, ze trhovy priestor na podnikanie je 12 startov rocne? (ak neratame statne zakazky )
 
14.7.2017 - 10:01 - 
citace:
Značnou výhodou Glenna však bude, že prvý stupeň je monoblok a tedy může přistávat na jednom místě (plošině), kdežto u F9H jsou to 3 místa. To prodraží znovupoužitelnost. Na druhé straně jednotná koncepce F9H s F9 umožní vzájemnou použitelnost modulů.


Myslím, že to klidně může být naopak. S menším stupněm se lépe manipuluje. Snadněji dělá defektoskopie. Rychleji se i nejspíše vyrábí nový. Další + pro malé stupně je i to, že je lépe zrecyklují i na mise kde není potřeba takový výkon v klasickém F9.
 
14.7.2017 - 10:33 - 
citace:
Z dnešního Muskova tvítu:



Už v roce 2016, který je za námi, má SpaceX slušný podíl. Ale roky 2017 a 2018, to je teprve zajímavé... Nevíte někdo zdroj obrázku? Takto z grafu nejde moc poznat (aspoň mnou), jestli jde o kontrakty podespané v uvedených letech nebo na tyto roky naplánované.


https://www.commerce.senate.gov/public/_cache/files/8a62dd3f-ead6-42ff-8ac8-0823a346b926/7F1C5970AE952E354D32C19DDC9DDCCB.mr.-tim-hughes-testimony.pdf
https://www.commerce.senate.gov/public/index.cfm/hearings?Id=3E9B58AC-1445-4117-86F5-2C2F8A377A81&Statement_id=44A3B6B3-0606-4278-B454-5F43F258974F
 
14.7.2017 - 11:10 - 
Kľúčové je, nakoľko sú bloky F9H identické a zameniteľné - a aký je pomer cien výroby a obsluhy/manipulácie so stupňa Glenn a stupňa F9H.  
14.7.2017 - 11:23 - 
Alchy: já si myslím, že klíčová bude "sériovost" znovupoužití a tady je výhoda na straně F9. Dokonce i když nebudou první(a boční) stupně F9 a FH identické, tak budou natolik příbuzné, že v poletové údržbě nebude rozdíl.

Když nad tím tak přemýšlím, tak by se nakonec mohlo vyplatit použít jako nosič pro miniMCT "Falcon 27", tj. spodek FH bez horního stupně
 
14.7.2017 - 11:29 - 
radšej počkám na nejaké oficiálne oznámenie, čo to "mini" vlastne bude.. 
14.7.2017 - 11:32 - 
citace:
skoda, ze nemal odvahu ku jednotlivym rokom dopisat realne poocty...

mam to chapat tak, ze trhovy priestor na podnikanie je 12 startov rocne? (ak neratame statne zakazky )


Jak jsi, prosím, Martine dospěl k těm 12 startům/rok?

Jinak myslím, že podstatný je titulek grafu a slovo "Awarded". Zde se totiž udává, že jde o publikované nasmlouvané starty pro jednotlivé lety. SpaceX hrdě hlásí každý i jen mírný zájem o start, kdežto třeba Rusko sděluje dopředu jen minimum informací. Tímto je velmi ovlivněna vypovídací hodnota grafu ve prospěch SpaceX.

ps: Už sir Winston říkal: Lies, Damned Lies, and Statistics ... ;-)
 
14.7.2017 - 11:39 - 
Ne, neříkal, to o něm tvrdil ministr propagandy. Německý...

 
14.7.2017 - 11:52 - 
citace:
citace:
skoda, ze nemal odvahu ku jednotlivym rokom dopisat realne poocty...

mam to chapat tak, ze trhovy priestor na podnikanie je 12 startov rocne? (ak neratame statne zakazky )


Jak jsi, prosím, Martine dospěl k těm 12 startům/rok?
...

nedosiel... je to otazka...

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_and_Falcon_Heavy_launches
v roku 2013 su uvedene 3 starty, z toho jeden ako commercial...
takze ak pozriem do Elonovej statistiky, tak tych vyznacenych 8,33% je prave tento jeden start? potom 100% je 12 startov, alebo mana mysli 2komercnych zakaznikov? alebo ma na mysli vsetky 3 starty? t.j. aj zakazky NASA, ktore nie su dostupne pre svetovy trh...

takze otazka v roku 2013 pre 100% je 12, 24, alebo 36 startov...
kolko je 100% v roku 2017?
 
<<  27    28    29    30    31    32    33  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.177345 vteřiny.