citace:
K tomu přistupuje extrémní podchlazení paliva až na cca --300°C. To jsou tři důležité okolnosti.....
[Upraveno 19.3.2018 PinkasJ]
Výše uvedené považuji za fyzikální překlep. Bude to určitě trochu míň studené.
Ke způsobu nástupu do rakety.
Máme tu 3 situace:
- prázdná raketa na rampě – bezpečná situace
- tankování rakety – nebezpečná situace
- natankovaná raketa stojí na rampě – o něco méně nebezpečná situace
Máme tu dva scénáře.
1. scénář: Posádka nastoupí bezpečně do lodě, když je raketa prázdná, všichni se vzdálí, je aktivován záchranný systém lodi. Pak je raketa natankována a odstartuje. V nebezpečné situaci se nachází pouze posádka chráněná záchranným systémem.
2. scénář: Raketa je natankována a čeká. Do prostoru rakety přichází posádka a podpůrný tým. Posádka nasedne, podpůrný tým se vzdálí. Je aktivován záchranný systém lodi a raketa startuje. Nebezpečí natankované rakety je vystavena nechráněná posádka a podpůrný tým.
Pokud povařuji záchranný systém lodi za spolehlivý a bezpečný, je první scénář jednoznačně bezpečnější.
Důvody, které mohou vést k tomu, že zvolím druhý scénář:
- doba tankování rakety je příliš dlouhá, aby posádka mohla čekat v lodi, nebo tak dlouho nevydrží být aktivován záchranný systém
- povařuji tankování rakety ze velmi rizikové proti rizikovosti čekající natankované rakety
- dělali jsme to tak vždycky, tak přece nepřiznáme, že to šlo dělat jinak a bezpečněji
- nedůvěřuji záchrannému systému, že je spolehlivý a bezpečný
Nevím jaká je celková statistika výbuchů rakety při tankování a čekající natankované rakety.
- výbuch F9 s Amosem 6 při tankování
- výbuch natankované rakety na Bajkonuru na počátku kosmické éry – okolo 180 mrtvých
- požár a výbuch natankované nosné rakety čekajíc na start – Sojuz T10a, tuším, že jediné použití záchranného systému lodi
Na další události si takto spatra nevzpomínám, ale určitě mne doplňte.
citace:Je téměř jisté, že dodavatel nezkoušel pevnost součástky při teplotě -300°°C
ps: to je zcela jisté. Teploty pod absolutní nulou se špatně dosahují (má tam být -300°F) ;-)
citace:... Tedy jen odhal, na jakou hodnotu má být stanoven bezpečnostní koeficient. Takový odhad nemohl být pro SpX směrodatný a měli provést příslušné testy.
ps: souhlasím. Jen poznamenávám, že ten odhad bezp. koeficientu nebyl zas tak špatný, protože to jinak fungovalo. Selhalo to až u nosiče, který měl hodně odkladů startu a tedy hodně tepelných a plnících cyklů. Nejsem si jist, jestli od té doby nějaký Falcon měl stejný počet plnění...
citace:...
Ke způsobu nástupu do rakety.
Máme tu 3 situace:
- prázdná raketa na rampě – bezpečná situace
- tankování rakety – nebezpečná situace
- natankovaná raketa stojí na rampě – o něco méně nebezpečná situace
...
...
- povařuji tankování rakety ze velmi rizikové proti rizikovosti čekající natankované rakety
...
toto by ma zaujimalo, ze ci je riziko vybuchu pri tankovani tak vysoke pri vysokospolahlivom zachrannom systeme, aby mi stalo za to ohrozovat obsluzny personal rizikom natankovanej rakety.
ALE
mozno nam unika, kolko krat bolo prerusene tankovanie z dovodu poruch. Pamatam si na prerusenie plnenia raketoplanu z dovou unikov vodika. Ak by bola posadka dnu uz vtedy, tak mam ciastocne natankovanu raketu s unikajucim palivom, z ktorej musim zachranovat posadku pravdepodobne aj za pomoci obsluzneho personalu a mam situaciu asi jednu z najnebezpecnejsich.
takze k posudzovanym situaciam pripojme stvrtu:
-Posadka na palube a porucha pocas tankovania...
Tato debata je zajímavá, protože se zabývá technickými aspekty. Bohužel nikdo nemáme přesné informace a asi ani znalosti. Ta připomínka p. Martina Jediného je důležitá. Já bych jen připojil další pohled:
Největší tepelné šoky na materiál nádrží i heliových nádob jsou při plnění podchlazeným palivem. Po naplnění se již vyrovná napětí materiálu od těchto šoků a tak by měl být nástup posádky bezpečnější. Jenomže vysoce podchlazené palivo se rychle odpařuje a nástup posádky až po naplnění by časově toto odpařování dost prodloužil a efekt podchlazení by se značně snížil. To byl myslím hlavní důvod, proč SpX plánuje nástup posádky před tankováním. Jinak těch -300°C jsem vzal z toho článku, i když mně bylo divné, že by bylo možno podchladit níže, než je absolutní nula = 273°C (O°K)
ten je reálný u každého abortu, a mám pocit, že u raketoplnu to několikrát nastalo i s posádkou na palubě, jak pak byla řešena bezpečnost přiznám se netuším, unikající vodík v prostředí přesyceném odpařujícím se kyslíkem není nic moc, ale dovolím si upozornit na to, že raketoplán vůbec neumožňoval záchranu
asi se shodneme, že vodík je jiné kafe oproti RP1, pokud se objeví problém při tankování, nebo dojde k abortu startu, tak by mělo jít palivo zpět odčerpat a teprve po zabezpečení rakety nechat posádku vystoupit
pokud by závada byla taková, že by palivo nešlo odčerpat, tak se asi bude jednat o tak fatální věc, že mnohem dřív příjde na řadu záchranný systém
řekl bych, že je to vypracování bezpečnostních postupů, proces tankování a zabezpečování nosiče je u Falconu dostatečně známý, aby bylo možné vytipovat rizika (pro každý start se stupně plní minimálně třikrát a minimálně dvakrát se palivo zase odčerpává, to máme spolu s aborty již stovky cyklů
pořád mi to příjde proti raketoplánu řešitelné bezpečněji
videl to niekto?
Je to 1:18 hod, má význam tomu venovať čas?
"Science fiction has long anticipated the rise of machine intelligence. Today, a new generation of self-learning computers has begun to reshape every aspect of our lives. Incomprehensible amounts of data are being created, interpreted, and fed back to us in a tsunami of apps, personal assistants, smart devices, and targeted advertisements. Virtually every industry on earth is experiencing this transformation, from job automation, to medical diagnostics, even military operations. Do You Trust This Computer? explores the promises and perils of our new era. Will A.I. usher in an age of unprecedented potential, or prove to be our final invention?"
Nevím, kdo je antimuskovec?
Jen něvěřím tomu, že BFR bude v roce 2025, kdy má končit ISS, již certifikována pro dopravu lidí. Na konec, co by tam BFR dělala, když do ISS se víc lidí nevejde ani na návštěvu.
Promiňte vážení, ale tohle nálepkování lidí, co nejsou zrovna tak nadšeni jako pan Kostera nad každou malůvkou od SpX ( a že jich tu už bylo) , mě dost štve. Nevím, proč je stále potřeba rozeštvávat zdejší komunitu nadšenců kosmonautiky.
Když to srovnáte s malůvkami od NASA či roskosmosu ....
Ale jinak vtip, pro zasmání, ne pro urážku, a třeba se zadari a ta malůvkami bude skutečná, po pravdě tomu věřím víc. Než některým oficiálním vizualizaci .... To máme Altair, ARES, arm ....
Klesá počet startů Falconů? Letos je celkem v plánu 26 startů Falcona 9 a 3 starty Falcon Heavy. Na příští rok je v plánu 18 startů Falcona 9 a ani jeden Falcon Heavy. A na rok 2020 je v plánu 14 startů Falcona 9 a 1 start Falcon Heavy. Možná, že nejsou všechny ještě zveřejněny. Zdroj: http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum14/topic9573/message1768324/#message1768324
citace:Klesá počet startů Falconů? Letos je celkem v plánu 26 startů Falcona 9 a 3 starty Falcon Heavy. Na příští rok je v plánu 18 startů Falcona 9 a ani jeden Falcon Heavy. A na rok 2020 je v plánu 14 startů Falcona 9 a 1 start Falcon Heavy. Možná, že nejsou všechny ještě zveřejněny. Zdroj: http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum14/topic9573/message1768324/#message1768324