citace:Kolik nabíjecích cyklů asi snese ta baterie ? Náklady na novou jsou dost zásadní položkou provozu, náklady na vlastní nabíjecí stanici se solárním zdrojem s vlastní baterií také nejsou zanedbatelné. Potom už ta ekonomika bude vycházet trochu jinak - nejen porovnáním cen palivo/el. energie
Tohle je pro ekologisty typické (a nejen pro ekologisty), z ekonomické rozvahy s vypustí některé položky, a pak to vypadá jako velmi zisková záležitost, o to horší je náraz na tvrdou realitu. [Upraveno 09.10.2017 dodge]
Hu! Ha! Hi! Ho! Hehe?
Veď není apríl.. http://fortune.com/2017/10/09/teslas-elon-musk-reveals-the-next-big-automotive-trend-gasoline/
Elon Musk objavil "úplne nový trend" v rozvoji osobnej automobilovej dopravy.
Benzín..
Spoločnosť Tesla vraj od roku 2022 začne vyrábať model "T" s benzínovým motorom.
Zdôvodnenie "Môžeme určite urobiť inovatívne nové vozidlo, ale to nie je ťažký problém" povedal Musk. "Nevyhnutnou súčasťou je, ako urobiť inovatívne nové vozidlo, ktoré si Američania skutočne chcú kúpiť? Myslíme si, že máme odpoveď. "
Dodal: "Model T bude ďalšia super úroveň." (Henry Ford nebol k dispozícii na pripomienkovanie.)
citace:Na jakýsi "hyperloop" si nikdo nikdy ani nevzdechl, a sotva se s tím vytasí nějaký Musk, hned se přihrne i konkurence. Doufám, že se stejný efekt projeví i v kosmonautice.
Osobně to chápu tak, že Musk (Tesla a SpaceX) poskytl základní design (myšlenku) Hyperloopu jako "open-source" (neochránil to žádným patentem nebo tak něco) právě proto, aby vznikla silná konkurence a systém se tak co nejdříve realizoval v praxi. Zatím to vypadá docela nadějně (uvidíme za pár let). Jestli se podobný efekt projeví i v kosmonautice nevím, ale myslím, že ani na princip přistávání prvních stupňů raket, ani na mnohonásobně použitelné rakety a kosmické lodě nemá Musk také žádný patent, takže asi nic nebrání jiným firmám v okopírování (napodobení) jím navrhovaných systémů. Ovšem v kosmonautice je k tomu potřeba hodně peněz a technologických schopností (u hyperloopu je to snazší). Takže uvidíme jestli se "efekt hyperloopu" projeví i v kosmonautice.
To je konkurencia, Muskov projekt sa volá Hyperloop one.
Já vím. Co mě na tom fascinuje, je ta rychlost reakce. Na jakýsi "hyperloop" si nikdo nikdy ani nevzdechl, a sotva se s tím vytasí nějaký Musk, hned se přihrne i konkurence. Doufám, že se stejný efekt projeví i v kosmonautice.
Potrubní pošta na světě funguje od roku 1853 (a mimochodem Praha má unikátní a velmi propracovanou síť v rámci pošt).
Ohledně dopravy v podtlakové trubce existuje třeba návrh Roberta Goddarda z roku 1904. Zajímavý je i popis identického systému od Stanislawa Lema v novele "K mrakům Magelanovým". Podívejte se na hezké shrnutí na: https://en.wikipedia.org/wiki/Vactrain
Moderní potrubní pošta je v kdekterém hypermarketu (na tržby od pokladen), v nemocnicích (na vzorky a na dokumenty), ...
... takže Muskovo "objevitelství" je poněkud nadsazené ... ;-)
tak uskladnit 300MWh na futbalovom ihrisku s bazenom hlbokym 2m je uplne v pohode a pri tej cene priam fantazia.
Problém asi bude, kde na Měsíci ten bazén o objemu slušného rybníka vzít.
Moment... obnovitelne zdroje - bateria - Mesiac? 😮 Ako sme preskocili k Mesiacu?
Jak jsme v tématu Elektromobilita a Tesla/Musk/kosmonautika přeskočili k Měsíci? Není to třeba tím, že kosmonautika se Měsíce týká, elektromobilita se týká baterií, a baterie budou potřeba i na Měsíci? Dokonce i k mobilitě různých pojízdných zařízení?
... no pokud jsem dobře přečetl odkazovaný článek a související materiály, tak to není tak růžové. Jedna elektroda není ze síry, ale z nějak vázaného síranu lithného (tedy potřebujete lithium), problém je s oddělujícíma membránama, baterie zvládá díky nízké vodivosti jen velmi malé proudy (v řádech miliampér).
Myšlenka postavení baterie podle ceny komponentů bez ohledu na velikost je zajímavá. V předkládaném provedení ale zatím jde o teoretický konstrukt a velmi rané laboratorní pokusy. Uvidíme, co z toho bude převeditelné do praxe.
... a ještě poznámku: Látky, které jsou laciné na Zemi (lithium, síra, slaná voda, vzduch, hi-tech membrány, stříbro na kontakty, nádoby, kabely, ...) nejsou nijak extrémně laciné a dostupné na jiných místech v kosmu (ani Měsíc, ani Mars nemají tektoniku a neexistují tam ložiska s vysokou koncentrací minerálů).
Takže značnou část ceny baterie kdekoliv v kosmu bude tvořit cena dopravy ze Země. Takže jsme zase u požadavku na malou, kompaktní baterii s vysokou proudovou hustotou ...
preco by sme stavali zakladnu tam kde slnko zapada, ked su na mesiaci oblasti kde nezapada, navyse bohate na vodu?
Ehm, Yamato, psal jsem to 19.10.2017 - 10:54 v "Plánech pro návrat na Měsíc. Takže ještě jednou:
"Poslední roky se pořád mluví o trvale (skoro) osluněných korunách kráterových valů v okolí pólů jako ideálních místech pro základnu. Otázka ale je, jak na těch místech přistát a nerozflákat se, dále jak zařídit trvalé spojení se Zemí a konečně, co se vším tím přebytečným teplem, když bude základna třeba celých půl roku 24 hodin denně dostávat 120 stupňů Celsia, jak to ve vzduchoprázdném prostředí odvádět.
Někde okolo rovníku uprostřed přivrácené strany by se přistávalo daleko líp. Výpadek vyhřívání během Měsíční noci by snad mohly vyřešit moderní superbaterie, akumulující sluneční energii během dvoutýdenního dne. Spojení se Zemí (vysoko nad obzorem v blízkosti zenitu) naprosto bezproblémové a bez psychologického významu pro fungování posádky by přitom nebyl ani fakt, že úplná tma by v těchto místech nebyla nikdy, protože uprostřed noci by Země byla v úplňku, což by znamenalo osvit v intenzitě skoro padesáti úplňků Měsíčních."
K těm oblastem "bohatým na vodu": Rozhodně nejsou tam, kde pořád svítí Slunce, ale naopak tak, kam nikdy nezasvitne. A i když kilometricky to může být velice blízko, klidně i na dně toho samého kráteru, jehož val je skoro pořád ozářený, blízko není totéž jako dostupné. Na dně takovýchto kráterů je teplota okolo 45 Kelvinů a pro tyhle podmínky by byl docela oříšek postavit těžební zařízení, které by tu dokázalo fungovat. Viz Michal Václavík, Měsíc - náš budoucí domov, čas cca 41:40
Ja sa len cudujem ako rychlo dokazete najst problem na kazde riesenie 😁 Elektricke auta? Aj tak idu na elektrinu z uhlia
Obnovitelne zdroje? Su nestabilne
Baterie pre ukladanie energie? Su drahe
Velka, ale lacna bateria? Na Mesiaci by nefungovala! 😂
citace:Ja sa len cudujem ako rychlo dokazete najst problem na kazde riesenie 😁 Elektricke auta? Aj tak idu na elektrinu z uhlia
Obnovitelne zdroje? Su nestabilne
Baterie pre ukladanie energie? Su drahe
Velka, ale lacna bateria? Na Mesiaci by nefungovala! 😂
Yamato:
Nejde o hledání problémů na každé řešení! ... ;-)
Spíš jde o krocení neadekvátního nadšení nad nezralými nápady, které jsou často v rozporu se běžnou středoškolskou fyzikou, chemií a matematikou. Někdy jsou dokonce ty nápady "ustřelené" evidentně v něčím zájmu. Tedy problém je s absencí kritického myšlení.
Připojím pozdech: Dnešní doba je "svým způsobem" zvláštní. Hledáme zázračná řešení a odmítáme běžné funkční postupy. Nevěříme, že některé věci je nutné odpracovat. Na jednu stranu máme k dispozici vyspělé technologie a na druhé straně jim nevěříme a místo jejich používání se věnujeme nereálnému snění. Prodáme svoji budoucnost za koblihu, nebo za hezký slib. Platí to nejen v kosmonautice. Např:
- v rámci rádobyekologie odstavíme efektivní jaderné elektrárny a vrátíme se ke spalování uhlí.
- máme odzkoušené jaderné raketové motory s trojnásobnou účinností proti nejlepším chemickým palivům ... a nepoužíváme je.
- měli jsme pravidelnou a šetrnou dopravu raketoplánem na/z LEO a zrušili jsme ji ...
- máme první trvale obydlenou stanici v kosmu na LEO. A místo jejího rozvoje a budování dalších ji necháme zestárnout a rozpadnout ... a přitom budeme snít o DSG/Měsíci/Marsu i když tam všude vede cesta jen přes LEO.
- umíme efektivně pracovat s energií v uhlovodíkových palivech a místo toho si hrajeme s baterkama ...
- medicína má úžasné a efektivní diagnostické metody a přesto nebývale kvete alternativní šamanství ...
- máme plnou gramotnost a přesto většina lidí má problém s trojčlenkou, nebo s výpočtem odvěsny v pravoúhlém trojúhelníku ...
nebudem rozoberat tvoje povzdychy, ktore sa netykaju elektromobility (s mnohymi suhlasim)
Co sa tyka baterii, narazal som na okolnost, ktoru vy "skeptici" neriesite, resp. sa tvarite ze neexistuje.
Za prve, spalovanie uhlovodikov ma vplyv na klimu. Bez ohladu na vas klimaskepticky nazor, je rozumne vychadzat z nazoru vacsiny klimatologov, ze to tak je. Jednoducho preto, ze ak to tak je, tak tento problem je globalny, s katastrofickymi konzekvenciami (resp. este horsie - s konzekvenciami ktorym nerozumieme), a vyzaduje si riesenie. Spoliehanie sa na nazor mensiny, ze to tak nie je, je ruska ruleta s nasou civilizaciou.
Za druhe, uhlovodiky su zdroj, ktory je sice lacny a vyhodny, ale casovo a priestorovo obmedzeny. Takze mame len obmedzeny cas vyhradeny na to, aby sme sa vozili a svietili si "lacino a jednoduše". Priestorova obmedzenost sposobuje velmi drahe konflikty a geopoliticke kompromisy, ktorych naklady zjavne radovo prevysuju vsetky dotacie na obnovitelne zdroje dokopy. Casova obmedzenost nam zase dava limitovany cas, pocas ktoreho budto vyvinieme trvalejsie riesenie, alebo zase ako civilizacia skoncime. Je to nieco ako "startovaci balik" od matky prirody pre nasu technologicku civilizaciu.
Takze, hoci mate pravdu v tom, ze pohanat auta baterkami je energeticky nevyhodnejsie oproti uhlovodikom, a ze tam je kopec fyzikalnych obmedzeni, nedavate do diskusie ziadny navrh ako to riesit. Skratka sa spokojite s tym, ze kazdy pokus alebo navrh ofrflete, niekedy s absurdnymi argumentami (na mesiaci to nefunguje), a spokojne ocakavate ze nase doterajsie riesenia budu fungovat donekonecna. Lenze uz dnes sa ukazuje ze nebudu.
máme první trvale obydlenou stanici v kosmu na LEO. A místo jejího rozvoje a budování dalších ji necháme zestárnout a rozpadnout ... a přitom budeme snít o DSG/Měsíci/Marsu i když tam všude vede cesta jen přes LEO.
A to jako proč? Pravda, když Saturn/Apollo letěl k Měsíci, tak vždycky zaparkoval na nízké oběžné dráze, ale na SVÉ oběžné dráze, ze které pak z optimálního bodu přešel na TLI. Kdyby se před odletem k Měsíci chtěl nejdřív spojit s nějakou pomyslnou ISS, tak by tím jen vyplýtval palivo a o následné cestě k Měsíci už by nešlo ani uvažovat.