Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma >
Téma: Solární kolo Lenochod-1 od Arachne Aerospace :-)
21.7.2017 - 08:44 - 
Když tady může mít svoje vlákno Hydronaut - což je věc, která se kosmonautiky dotyká přeci jen spíše hodně teoreticky a vzdáleně a týká se v podstatě jen problematiky udržení podpory života v uzavřeném systému a psychologie izolace od okolního prostředí - tak si teda přisadím se svým soukromým projektem, který trvá letos už přesně čtvrtým rokem (2013-2017).

Stavím letos už v pořadí čtvrté solární kolo (přesněji: čtvrtý podvozek, třetí systém), toho času pod pracovním názvem projektu "Lenochod-1" (fanoušci kosmonautiky by mohli ocenit :-)

Cílem je zúčastnit se ročníku 2018 závodu The Sun Trip z Lyonu do Číny a tentokrát nejen ho dokončit (což se mi v rámci ročníku 2015 téměř podařilo - a na počet ujetých km včetně cesty na start dokonce více než podařilo) - ale tentokrát ho i vyhrát.

Pro srovnání - parametry mých dosavadních kol:

1. "Stoned Albert" 2013

Nominální výkon panelů: 160 W monokrystalické (série 2 x 80 W)
Nominální napětí v systému: 36 V
Reálný výkon panelů: vzhledem k omezení step-down modulu asi 90W
Nominální výkon motoru: 250 W
Baterie: olověné, cca 360 Wh
Hmotnost: přesně nevím, ale odhadem vč. solárního přívěsu asi 70 kg (!)
Max. rychlost čistě na elektřinu: asi 18 km/h
Ujetá trasa až do zániku tělesa přirozeným samovolným mechanickým rozkladem: asi 1300 kg
Max. dojezd za den: asi 60 km
Konstrukční materiál: kolo ocelové trubky, přívěs ocel+hliník

2. "Earth Exploration Rover" 2014 (tandem)

Nominální výkon panelů: 260 W polykrystalické (série 2 x 130 W)
Nominální napětí v systému: 24 V
Reálný výkon panelů: původně skutečně až 200 W
Nominální výkon motoru: 250 W (vzhledem k nižímu napětí reálně méně)
Baterie: LiFePo4, cca 280 Wh
Hmotnost: odhadem kolem 50 kg
Max. rychlost čistě na elektřinu: asi 18 km/h
Ujetá trasa za léto: asi ~2000 km (z toho část se spolucestující)
Max. dojezd za den: asi 160 km
Konstrukční materiál: kolo ocelové trubky, stříška bambus

3. "Earth Exploration Rover 2.0" 2015 (tandem)

Nominální výkon panelů: 260 W polykrystalické (série 2 x 130 W)
Nominální napětí v systému: 24 V
Reálný výkon panelů: na začátku asi 130 W, postupně degradace na 60 W (v důsledku mechanických poškození)
Nominální výkon motoru: 250 W (vzhledem k nižímu napětí reálně méně)
Baterie: LiFePo4, cca 560 Wh (postupně ztráta části kapacity) + Li-ion cca 300 Wh (vydržela do konce)
Hmotnost: min. 55 kg (bez naložených zavazadel)
Max. rychlost čistě na elektřinu: asi 18 km/h
Ujetá trasa za léto: asi ~8000 km (závod Sun Trip 2015)
Max. dojezd za den: asi 160 km
Konstrukční materiál: kolo ocelové trubky, stříška bambus + hliník + 3D tištěné díly

4. "CT2 solární verze" 2016 (městské cargo kolo)

Nominální výkon panelů: 60 W monokrystalické (série 2 x 30 W)
Nominální napětí v systému: 24 V
Reálný výkon panelů: 30-60 W dle počasí (došlo k poškození jiného typu - úplná ztráta napětí)
Nominální výkon motoru: 250 W (vzhledem k nižímu napětí reálně méně)
Baterie: LiFePo4, cca 280 Wh
Hmotnost: cca 45 kg
Max. rychlost čistě na elektřinu: asi 20 km/h
Ujetá trasa za léto: méně než 1000 km
Max. dojezd za den: 70 km
Konstrukční materiál: kolo ocelové trubky, stříška bambus + hliník + 3D tištěné díly

4. "Lenochod-1" 2016 (městské cargo kolo)

Nominální výkon panelů: 380 W monokrystalické (série 2 x 190 W)
Nominální napětí v systému: 48 V
Reálný výkon panelů: ?
Nominální výkon motoru: 1 kW
Baterie: Li-ion, cca 1 kWh
Hmotnost: projektováno cca max 32 kg
Max. rychlost čistě na elektřinu: projektováno až 36 km/h
Ujetá trasa za léto: zkušební jízdy zatím nezačaly :-(
Max. dojezd za den: projektováno až 360 km
Konstrukční materiál: kolo lehká ocelová příhradová konstrukce, stříška hliník

Kosmonautiky se toto dotýká samozřejmě hlavně z hlediska získávání dalších a dalších zkušeností s provozem ostrovních fotovoltaických systémů. Nic proti plutoniu... ale v podstatě šance dostat nějaké do rukou a postavit si plutoniové kolo (či třeba plutoniový arktický sněžný skůtr či co :-) jsou prostě malé - tak si hraju zatím s tím, co je.

Nicméně, přejezd kazažských stepí a zejména pak himalájské horské pouště (Tibet...) je podle mě minimálně stejně dobrou simulací výsadku na pusté planetě, jako je Hydronaut simulací pobytu v kosmu (možnost "přerušit experiment" u mě bude ovšem výrazně omezenější). Kromě toho to bude můj malý příspěvek k tématu psychologických možností jednotlivců, kteří nejsou týmovými hráči, což je v kosmonautice pořád otevřené téma (cca od havárie Komarova došlo k silnému ústupu od one-man-show, ale limity nosnosti raket k téhle variantě stále znovu ukazují...).

Dlouhodobým cílem po získání dostatečných skutečností s pozemními fotovoltaickými systémy a elektromotory je pak samozřejmě stavba solárních letadel (nejprve dronů a ultralightů, ale časem nakonec doufejme i stratosférických).

Mezi shromažďovaná data bude patřit (kromě obligátního logování výroby a spotřeby elektřiny) nově zejména logování vlivu přesné teploty solární panelů na dosažený výkon a testování různých možností chlazení (pravda - vzduchem, takže nic moc kosmického, zatím)

Jinak samozřejmě bych kolo rád přivezl na některou z kosmoschůzek či Kosmos News parties, nebo tak, aby si účastníci mohli vlastnoručně osahat vozidlo poháněné pomocí In-Situ-Resource-Utilization, svést se na něm, apod.
 
21.7.2017 - 08:45 - 
Ehm, nějak mi to nejde si to po sobě upravit... Lenochod - 1 samozřejmě nebude "městské cargo kolo" (i když na to bude konvertovatelný) ale "vytrvalostní závodní speciál" :-)

A nadpis má být samozřejmě "kolo" a ne "koll" (olol..) [Upraveno 21.7.2017 xChaos]
 
21.7.2017 - 08:47 - 
+ aktuální novinky ze stavby Lenochodu-1 můžete sledovat zde: https://twitter.com/ArachneLabs [Upraveno 21.7.2017 xChaos] 
 


Stránka byla vygenerována za 0.380819 vteřiny.