Indická raketa GSLV MARK II je opravdu výjimečná svou konstrukcí:
- První centrální stupeň je na TPH, je uprostřed 4 boosterů na KPH a má dobu hoření 106 se
- Bootery jsou na KPH a dobu hoření mají 149 sec
Jelikož centrální stupeň je pevně spojen s boostery, po vyhoření ho nelze odpojit a boostery musí jeho prázdnou hmotu urychlovat ještě dalších cca 40 sec než se může celek odpojit. To jistě není energeticky výhodné, ale jiné řešení pro tuto nezvyklou kombinaci není. Centrální stupeň nemůže vyklouznout mezi boostery, neboť nese v ose další 2 stupně. Běžná konstrukce je, že boostery (většinou na TPH) mají kratší dobu hoření než centrální stupeň a po vyhoření odpadnou.
... na videu je dobře vidět několik zajímavých konstrukčních zvláštností rakety. Například:
- průhled vnitřkem rakety kolem podkaliberního třetího stupně (kamera je na 4. stupni a snímá odpojení jak druhého, tak i třetího stupně.)
- střídání stupňů na KPH (2. a 4.) a TPH (1. a 3.)
- odpojované a odpadávající izolační obložení 2. stupně při startu
- údajně by se měli 2 ze 6 boosterů zapalovat až v 25 sekundě letu, ale nějak to tam nevidím ... (na rozdíl od jejich postupného odpojování).
Mezi hlavní cíle indické kosmonautiky by měla být komercializace PSLV, další vývoj GSLV Mk 3 a jeho zvýšení nosnosti, vývoj kerolox motoru pro budoucí nosiče, znovupoužitelný nosič.
ISRO nahradí družici IRNSS-1A, u které došlo v loňském roce k postupnému selhání všech tří rubidiových atomových hodin. Start IRNSS-1H je předběžně naplánován na 28.8.2017. Poletí se s typově stejnou trojicí atomových hodin.
Indický kosmický program super, Když indický novináři to vždycky úplně pomotaj, všechno kerosenový motor pro LVM3 samozřejmě nebude nahrazovat kyslíko-vodíkový motor v horním stupni (ke kterému by "eco-friendly" alternativa fakt nebyl) - ale samozřejmě motor na toxický hydrazin ve stupni prvním.
Podle dostupných informací i podle záznamu vzletu to vypadá tak, že start byl celkově neúspěšný (i když relativně stabilní oběžné dráhy bylo dosaženo). Nedošlo totiž k odhození aerodynamického krytu, takže družice dosáhla výrazně nižší než plánovanou oběžnou dráhu (apogeum jen cca 6500 km místo očekávaných více než 20000 km), a družice také zůstala uvězněna uvnitř aerodynamického krytu, takže je nepoužitelná.
3. manévr neproběhl, takže není na definitivní orbitě. Patrně selhal stupeň a družice přešla do safe módu. Otázkou je rozvinutí/nerozvinutí solárních panelů. Uvidíme, nejpravděpodobnější je oddělení stupně a provedení 3. manévru vlastními motorky družice nebo ztráta družice.