Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  37    38    39    40    41    42    43  >>
Téma: Plány pro návrat na Měsíc
30.7.2009 - 00:38 - 
citace:
TO : Martin Jediny

Tři dny po obsazení lunární základny čtyřmi kosmonauty - 2.ledna 2028, vyrazil kosmonaut Joseph Mackenzie na svém Lunar- roveru ke geologickému průzkumu Kráteru Tychon.


Vidím, člověče, že to nakonec stejně vidíte realisticky - westernizověně, holywoodsky jako každý jiný Atlantik, jako americky holywoodský příběh, ke kterému práce Číňanů tvoří stejné pozadí jako úrodnost velkých planin a úživnost prérie pro stáda bízonů. Takže se celý Západ točí kolem železnice postavené Číňany, kde pod každým pražcem ležel jeden. Tohle, co povídáte bude probíhat, zatímco Číňané budou pro Američany zase stavět translunární železnici, kde jedna pomocná čínská raketová posádka bude ležet pod každým pražcem.

Zase, jako u téhle železnice představující jedno z největších civilizačních vítězství, to bude americký příběh převažující čínské práce.
 
30.7.2009 - 08:06 - 
Quote: (David): Co nejlehčí konstrukce nosiče není žádným rozmarem, či anomálií, ale známkou stupně technického pokroku. Mení problém postavit raketu z pětimimimetrového plechu, opatřit jí spoustou motorů a ono to poletí a dokonce to bude působit dojmem spolehlivosti a solidnosti. Ale takový výtvor ponese obrovskou mrtvou váhu na úkor nosnosti, Pokud se ještě utají neúspěšné pokusy při zkouškách, vznikne zcela zvrácený dojem, že ona druhá, technicky dokonalá konstrukce je vlastně neúspěšná.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lehkost konstrukce nejlépe vystihuje konstrukční číslo – poměr plné a prázdné hmoty stupně nebo rakety. Z tohoto hlediska je daleko nejhorší SRB z STS: 6,8. Je to velký krok zpátky oproti prvému stupni Saturnu 5, viz níže, kde uvádím ještě další srovnání:

SRB: 6,8
Saturn 5, 1 st: 16,8
Sojuz FG, střední stupeň: 15,33
Proton, 1 st: 14,53
Atlas 3A, prvý stupeň: 14,25
Atlas A: 11,29

Je vidět, že ruské konstrukce nebyly žádná těžká, „primitivní monstra“, jak se pan David snaží neustále presentovat. Dále, nízké konstr. číslo SRB podstatně snižuje konstr. číslo celého systému STS na hodnotu 9,11. Kdyby byl za základ STS použit prvý stupeň Saturnu 5, výsledek by byl úplně jiný.
Závisí ale hodně na stupňovitosti, to je, v jaké rychlosti se která prázdná hmota odpojuje. Opět je na tom nejhůře STS, který je jen 1,5 stupňový a kde velký ET o hmotě cca 30 tun získává téměř 1. kosmickou rychlost.
Z těchto důvodů nepředstavuje STS žádnou špičku raketové techniky, ale je to kvůli tomu, že byl hlavně stavěn pro opětovnou využitelnost hlavních komponentů – SRB a SSME. Jestliže deriváty tohoto systému jako je ARES 5 nebo DIRECT již nebudou vracet na zemi SSME nebo RS 68, pak je na pováženou i použití SRB, které hodnoty systému snižují. Ovšem v USA žádný podobný výkonný motor není nyní k dispozici..
 
30.7.2009 - 09:44 - 
citace:
... Vrátí se ihned všichni čtyři zpět a celá plánovaná mise za 5 miliard USD tak skončí ?? Nebo poletí jen dva a další dva budou pokračovat ??, ale už bez jakéhokoli jištění Altairem ??



Nestiham teraz zhodnotit pre a proti, ale toto sa da povazovat za zaujimavu dilemu.

Stale vsak ostava otazka pravdepodobnosti takejto havarie. A teda prijatelnosti realizacie misie.
 
30.7.2009 - 10:11 - 
citace:
Při sjíždění svahu se tunový Lunar-rover převrátil a kosmonautovi, který zůstal pod ním způsobil zlomení 5 žeber, otevřenou zlomeninu nohy, frakturu lebky a vnitřní zranění jater. Skafandr naštěstí vydržel.


Ztráty jsou možné. Pokud bysme se jich chtěli vyvarovat 100%ně, tak už nejsme životaschopná civilizace.
BTW, a ani bysme dosud nevěděli, že za mořem je Amerika...
 
30.7.2009 - 10:15 - 
citace:
Ovšem v USA žádný podobný výkonný motor není nyní k dispozici..



Což je obrovská škoda...
Jen pro informaci: V roce 1992 byly odhadovány náklady na obnovu výrobní linky motorů F-1A na 200M$. Samozřejmě, uběhlo 17 let, další pamětníci umřeli, byla tu nějaká inflace, atd. atp...
 
30.7.2009 - 11:32 - 
Byl zveřejněn nový dokument LEAG (Lunar Exploration Analysis Group), 1. verze návrhu
The Lunar Exploration Roadmap: Exploring The Moon in 21st Century
Cestovní mapa měsíčního průzkumu: Průzkum Měsíce ve 21. století: Témata, Cíle, Úkoly, Výzkum a Priority 2009

http://www.lpi.usra.edu/leag/ler_draft/draft_ler_v1.pdf

Je to sice 121 stran textu vesměs bez obrázků , ale dá to čtenáři celkem podrobnou představu, jaké jsou plány pro návrat na Měsíc. Doporučuji všem, kdo mají zájem VĚDĚT jak by mohl tento návrat vypadat a ne o tom jen planě spekulovat.
 
30.7.2009 - 14:41 - 
citace:
Lehkost konstrukce nejlépe vystihuje konstrukční číslo – poměr plné a prázdné hmoty stupně nebo rakety. Z tohoto hlediska je daleko nejhorší SRB z STS: 6,8. Je to velký krok zpátky oproti prvému stupni Saturnu 5, ...

Ano ale treba dodat znamu vec, ze prvy stupen nie je rozhodujucou pritazou, a jeho hlavna uloha spociva v rozpohybovani sustavy a prekonani odporu atmosfery.
Naviac znovupouziteln system ma narok na nizsie C.
 
08.6.2011 - 17:29 - 
Je mozne uvazovat dopravit na Mesiac pomocou Ariane5 cca 350kg uzitocnej zataze?
(pripadne protonu,...)
 
06.11.2011 - 15:21 - 
http://osel.cz/index.php?clanek=5968
"Paul Spudis z Lunar and Planetary Institute v tom nevidí problém a navrhuje v průběhu 17 misí zprovoznit soběstačnou základnu na měsíčním povrchu.
...
Paul Spudis vtipkuje, že ke kolonizaci Měsíce není potřeba žádné unobtanium, čili vymyšlený materiál se zázračnými schopnostmi, ani magické stroje. Stačilo by prý použít stávající technologie a některé z nich poměrně prostým způsobem rozvinout. A cena? Autoři konceptu odhadují, že by potřebovali méně než 88 miliard dolarů. Částka zahrnuje vývoj a konstrukci nosné rakety Space Launch System 70 mT, dvou verzí pilotované kosmické lodi, vícenásobně použitelného přistávacího modulu, zásobníky paliva v cislunárním prostoru a robotické systémy pro povrch Měsíce."

ako celok "neprekonateľný problém"
navyše žiada si financovanie štátom
a narazí na odpor "marťanov", ktorí si želajú expedíciu k marsu, a nič iné ich nezaujíma

absolútne nerealistické
 
06.11.2011 - 18:55 - 
88 miliard dolarů není až tak mnoho, čekal jsem částku řádově vyšší  
26.11.2011 - 00:09 - 
ahojte,

nemate niekto nahodou nejake informacie ako to vyzera so sucasnymi studiami navratu an mesiac? najpravdepodobnejsie scenare popripade schemy a pod?

vdaka
 
26.11.2011 - 00:22 - 
citace:
ahojte,

nemate niekto nahodou nejake informacie ako to vyzera so sucasnymi studiami navratu an mesiac? najpravdepodobnejsie scenare popripade schemy a pod?

vdaka


možno toto: http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1563

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
27.11.2011 - 19:57 - 
A ještě tady - pouze str.19

http://images.spaceref.com/news/2011/21jul2011.pdf
 
03.12.2011 - 07:25 - 
citace:
nemate niekto nahodou nejake informacie ako to vyzera so sucasnymi studiami navratu an mesiac? najpravdepodobnejsie scenare popripade schemy a pod?
Nejnovější koncept od Boeingu

http://www.nasa.gov/pdf/604643main_2-Panel%202_Donahue_Final.pdf
 
03.12.2011 - 07:29 - 
vauč..
znovupoužiteľný jednostupňový lander, a stanica v "L"

asi dostanem orgazmus
 
03.12.2011 - 12:30 - 
Moc se mi ten projekt Boeingu líbí z těchto důvodů:

- Je flexibilní pro různé mise do vzdáleného vesmíru
- Ve výhledu pro Lunární mise používá jeden nosič SLS pro posádku i palivo pro lender
- Používá třetí stupeň SLS pro přechod z L1 na LLO a hlavní část brzdění k povrchu Měsíce. Proto může použít účinné palivo LOX/LH2, takže lander může být lehký.
- Znuvupoužitelnost landeru a kabiny posádky startem k L1 a znovu-natankování
- Využití motorů O2/CH4 pro lander, tankování v L1
- V případě problému s přistáním se může lander (po odpojení od 3. st. SLS) přímo vrátit na LLO (Abort mode) bez změny orientace landeru.
- Využití ISS pro start prvého landeru k L1 a jiným prověrkám systému
- Postupné rozvíjení systému podle finančních možností a rozvoje technologie.
 
03.12.2011 - 13:54 - 
je to skoro uplne super ako fanatickemu zastancovi znovupouzitelnosti mi vadi len jedna vec - pri kazdom zostupe na mesiac sa zlikviduje jeden treti stupen SLS. Viac sa mi paci myslienka vacsieho landera, ktory by zvladol komplet cestu dole a hore, a dotankoval by sa na stanici v L1. Tam by sa palivo vozilo pomocou komercnikov. Ak by to dokazali bez zahadzovania stupnov (znovupouzitelny tazky nosic a ionovy tahac), tak im v tom konceptualne nic nebude branit. 
03.12.2011 - 14:37 - 
ešte keby to tak "zhodili" s nerealistického SLS, a naložili na nejaký zmysluplnejší menší nosič..
a trochu zmenili poradie krokov, a najprv budovali tú stanicu "L", potom by to bolo dokonale realistické
 
03.12.2011 - 16:34 - 

Quote:

je to skoro uplne super ako fanatickemu zastancovi znovupouzitelnosti mi vadi len jedna vec - pri kazdom zostupe na mesiac sa zlikviduje jeden treti stupen SLS. Viac sa mi paci myslienka vacsieho landera, ktory by zvladol komplet cestu dole a hore, a dotankoval by sa na stanici v L1. Tam by sa palivo vozilo pomocou komercnikov


Již 16.3.05 jsem v jednom vláknu (nemohu najít v kterém )napsal:

I když jsem nebyl velkým zastáncem letů na Měsíc přes L1, přesto vidím jedno výhodné řešení pro dopravu nákladů a možná i lidí: Pokud by L1 sloužil jako překladiště nákladů (i lidí) na cestě k Měsíci, pak aby ta kyvadlová doprava L1-Měsíc –L1 byla smysluplná, musela by být vícekrát použitelná (reusable). Aby to šlo realisovat, výsadková loď by musela být jen jednostupňová, neboli takový Měsíční VentureStar. Myšlenka VentureStar ztroskotala zatím na Zemi, neboť bylo nutno v jednom stupni dosáhnout rychlost 7,9 km/s, navíc musel při startu překonávat odpor atmosféry, musel mít pro návrat tepelný štít a zesílenou konstrukci kvůli velkému aerodynamickému namáhání.
Měsíční VentureStar by musel dosáhnout rychlost jen cca 2,5+2,5 = 5 km/s , konstrukce může mít libovolný tvar vhodný z technického hlediska (na př. kulové nádrže). Takový VentureStar by byl realisovatelný i v současné době se skladovatelnými palivy.
 
04.12.2011 - 10:47 - 
citace:
znovupoužiteľný jednostupňový lander, a stanica v "L"

alamo, já to oddělím a koncept "ISS-Exploration Platform" dám do tématu "Loď L".
 
04.12.2011 - 15:33 - 
citace:
je to skoro uplne super ako fanatickemu zastancovi znovupouzitelnosti mi vadi len jedna vec - pri kazdom zostupe na mesiac sa zlikviduje jeden treti stupen SLS. Viac sa mi paci myslienka vacsieho landera, ktory by zvladol komplet cestu dole a hore, a dotankoval by sa na stanici v L1.


k úplnej znovupoužiteľnosti, by sa malo podľa mňa dospieť nejakým postupným vývojom, keby sme to chceli všetko hneď, naakumulované náklady na vývoj, by možno prekročili cenu za SLS, alebo ARES V
takže áno.. ale postupne..
okrem toho tie odhadzované nádrže, sa dajú v rozumnej miere využiť práve tak že sa nimi bude systematicky "bombardovať" povrch mesiaca
o jeho vnútornej štruktúre nevieme prakticky nič
takže treba, na jeho povrch rozmiestniť seizmické senzory, a potom "bombardovať", a celý mesiac "preťukať"
 
27.1.2012 - 19:14 - 
Zvolte mě a vrátíme se na Měsíc do konce desetiletí, slíbil Newt Gingrich na předvolebním mítinku ve floridském městě Cocoa.

např. na http://aktualne.centrum.cz/zahranici/amerika/clanek.phtml?id=730544

Rozmáchl se chlapec. Ale on vždy patřil k těm echtovním liberálům, co lidskou svobodu chápou tak, že podnikatelé se těší z více dotací, zatímco na prostému lidu se zvýší daně.

 
27.1.2012 - 20:23 - 
citace:
Zvolte mě a vrátíme se na Měsíc do konce desetiletí, slíbil Newt Gingrich na předvolebním mítinku ve floridském městě Cocoa.

např. na http://aktualne.centrum.cz/zahranici/amerika/clanek.phtml?id=730544

Rozmáchl se chlapec. Ale on vždy patřil k těm echtovním liberálům, co lidskou svobodu chápou tak, že podnikatelé se těší z více dotací, zatímco na prostému lidu se zvýší daně.




To nebude od Romneyho světonázoru příliš odlišné, na druhou stranu, nám to může být egal, hlavně pokud by svůj slib splnil. Ovšem poté co se ukázalo jako příliš přeceněný program dopravy na LEO skrze "soukromníky" je bláhovství doufat, že se podaří nějakou dotací naočkovat soukromou sféru do ještě riskantnějšího byznysu jako je základna na Měsíci.

Ovšem nelze vyloučit, že když bude zvolen, přehodnotí koncepci k realizmu (tj. plně v intencích "státních" firem) a jen prostě nalije do NASA dodatečné peníze (rezervy jsou), nebo přehodnotí svoje předvolební sliby a nic z toho nebude :-)

Samozřejmě ještě musí vyhrát nad Mittem a hlavně Obamou a jsem sám zvědav, zdali se roztrhne šňůra dvou vítězství za sebou, která trvá s jediným přerušením už 30 let.

Taky je možné, že soukromníci nakonec zvládnou levnou dopravu na LEO a v kombinaci s fyzikálními pohony zvládnou Měsíc i bez vlády USA. Ovšem, taková úvaha se již pohybuje na hraně Sci-Fi.
 
28.1.2012 - 07:35 - 
Vláda USA nestavěla ani Saturn, ani Apollo, ale byly to soukromé firmy, vláda pouze dala peníze, takže otázka nestojí, " zda soukromé firmy dokážou cosi postavit, ale zda soukromý kapitál v USA má stejnou sílu jako státní dotace.V Rusku, kde kosmické podniky jsou státní/ pokud se mýlím budu velmi překvapen/ toto ošem možné není, tam je "motorem"setrvačnost . 
28.1.2012 - 10:40 - 
citace:
Vláda USA nestavěla ani Saturn, ani Apollo, ale byly to soukromé firmy, vláda pouze dala peníze, takže otázka nestojí, " zda soukromé firmy dokážou cosi postavit, ale zda soukromý kapitál v USA má stejnou sílu jako státní dotace.


Soukromý kapitál se ptá takto: je výnosnější investovat do kosmonautiky, nebo do přesypávání peněz z jedné banko-fondové kapsy do druhé? Dokud bude druhá možnost výnosnější a méně riziková, má bohužel kosmonautika (resp. výroba čehokoliv) smůlu.


Kosmické sliby určitě zopakuje ještě v Houstonu.
 
28.1.2012 - 10:49 - 
imo... gingrich kecá... to by som si nevšímal... na to, čo navrhuje, nie sú peniaze... ale... nikto nemôže splniť to, čo ja môžem sľúbiť...

btw...
po rýchlom prieskume na wiki:
- energia vyzerá ako súkromná, kde minoritným akcionárom je aj štát
- khrunichev vyzerá ako štátny
[Edited on 28.1.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
29.1.2012 - 23:20 - 
citace:
imo... gingrich kecá..Ale možná v tom nebude sám budoucí prezident USA Gingrich. Roskosmos a ESA zvou NASA na společnou výpravu na Měsíc a na Mars a vybudování stálých základen, je to finta protože se tam sami nedostanou, to spíš Čína tam bude dřív.
 
29.1.2012 - 23:35 - 
citace:
citace:
imo... gingrich kecá..
Ale možná v tom nebude sám budoucí prezident USA Gingrich. Roskosmos a ESA zvou NASA na společnou výpravu na Měsíc a na Mars a vybudování stálých základen, je to finta protože se tam sami nedostanou, to spíš Čína tam bude dřív.


no áno, to je pravda... rusi mali vyjadrenia o rokovaní o spolupráci nejaký týždeň pred ním... možno sa dohodnú... [Edited on 29.1.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
30.1.2012 - 00:12 - 
no ale republikánsky protikandidát Mitt Romney, na Gingrichove plány zareogoval "stručne", povedal že keby za ním prišiel nejaký manažér s plánom na základňu na mesiaci, odpovie mu "máte padáka"
pritom je srandovné, že Romneyho poradca v týchto veciach je "smutne slávny" M. Griffin exšéf nasa, a hlavný "architekt" jej súčastného dezolátneho stavu
http://nasawatch.com/archives/2012/01/mike-griffin-ro.html
http://nasawatch.com/archives/2012/01/romney-dumps-on.html

nejaký článok aj v slovenčine
http://pc.zoznam.sk/prezidentska-debata-o-kozmickom-programe
k teleskopu Vesmírnemu Teleskopu Jamesa Webba, "Myslím, že by ste sa mali pozrieť na niektoré z týchto vedeckých projektov (NASA). Fakt, že rozpočet pre Webbov teleskop narástol z 1.5 miliardy na 9 miliárd - a nemyslím že 9 milárd bude konečným číslom - v určitom bode sa musíte zastaviť a povedať si - Tu je niečo systematicky zlé, keď sa dostávate do takýchto škál prečerpania rozpočtu. Myslím, že si to zaslúži seriózne posúdenie". Gingrich uznáva, že sa jeho pohľad nestretne s pochopením byrokratov v NASA a hovorí, "Ak majú teraz, keď neštartujú (pilotované misie) rovnako veľa byrokratov ako v dobe keď ich vypúštali, tak sa skutočne musíte pýtať, čo vlastne robia? Myslím, že toto je veľmi vážny problém."
 
31.1.2012 - 02:01 - 
To by mne vskutku zajímalo, co je na NASA "dezolátného",snad jen to,že odmítla utrácet další miliardy na agonii nesmyslu jménem ISS.Všechno co vypustila a vypouští fantasticky funguje a přináší vskutku nezastupitelné objevy.Podívejte se na poslední dobu " NASA v dezolácii" perfektně připravila MSL,její sondy a družice fungují desítky let,zatímco sovětské/ruské, buď nefungují vůbec / FG/ nebo několik měsíců.Když je tedy NASA v "dezolátnom stave" v jakém " stave" je ruská kosmická agentura ? to by mne vskutku zajímalo. 
<<  37    38    39    40    41    42    43  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.190411 vteřiny.