Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  172    173    174    175    176    177    178  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
19.4.2014 - 09:45 - 
Jj, prakticky měli ten fujtajxl na raketě jen 10 minut, takže můžeme přimhouřit oko.  
19.4.2014 - 09:59 - 
já to ale vůbec nekritizuju! naopak, píšu, že mě to baví! podle mě i kdyby se ukázalo, že repasování motorů bude podobně složité jako u STS, tak nakonec pořád může ke snížení nákladů dojít.

já za tím dokonce vidím ještě další level, kromě ekonomiky provozu: a sice, protože kosmonautika je pořád "cutting edge" aktivita lidské civilizace, tak se v ní nějak shrnuje celková filosofie lidské tvorby a práce a právě ústup od "konzumního paradigmatu" by se mohl rozšířit i do ostatních oblastí a lidi by si třeba zase zakládali na tom, že mají titanové notebooky s celoživotní výdrží a ne že každé dva roky zahazují rozvrzaný kus plastu a koupí si nový. jenže právě "stará ekologie" éry STS byla zoufale neekonomická a ta "nová ekologie" musí být zcela samozřejmě a bez diskuze funkční jako, hm... třeba švýcarský zavírací nůž.. prostě jediná údržba musí být, že to po použití umyjete.

to předchozí zní jako blábol, ale jsem za půlkou života (40 let) a jednu věc jsem přeci jen vysledoval: lidi mají tendenci vzhlížet k těm mezi sebou, kteří předvádí něco, co oni sami neumí, a aspoň povrchně je napodobovat. éra "napodobování pilotů" byla úplně jiná, než éra "napodobování kosmických konstruktérů" - přeci jen, i když letadla zastarávala, tak se používala víckrát a na konci končila v muzeích, a ne na dně oceánu. Takže "éra napodobování Elona Muska" bude ještě zajímavá ... tuším v tom něco z Brunella, Eifella... prostě je to zase po dlouhé době taková verneovka hlavně by mohlo po 50ti letech vyjít z módy takové to vysvětlování, že to nejde a že možná za 30 let - a mohlo by se vrátit do módy předvádění, že to jde.

(BTW ten gejzír černého bláta při startu mi nejdřív taky trochu vyděsil :-) ale nakonec to bylo působivější, než "čisté" starty...)
 
19.4.2014 - 11:16 - 
no fajn, ja len ze po kazdom milniku je to "fajn, ale ja si pockam az...". Uspokojit skeptikov je ako snazit sa chytit vodu

Tak aby skeptici jedneho dna nezistili ze to "az" sa uz davno stalo a oni si to neuzili
 
19.4.2014 - 12:50 - 
Nevím jestli je to fajn. Ale pokud Musk nelže, tak pro mně je "fajn" ty věci dosud. Ale stabilizace a zbrzdění před dopadem je prostě Boží. A to říkám s plným vědomím, že mezi "přístáním" do moře v rámci balistické trajektorie a přistáním poblíž vypouštěcí rampy na pevné Zemi je značný rozdíl a že znovupoužitelnost není jen o záchraně stupně (ale je to první a velmi důležitý krok).

Ale s termínem té znovupoužitelnosti bych brzdil. Příští rok je ještě velmi brzo.
 
19.4.2014 - 13:10 - 
citace:
Nevím jestli je to fajn. Ale pokud Musk nelže, tak pro mně je "fajn" ty věci dosud. Ale stabilizace a zbrzdění před dopadem je prostě Boží. A to říkám s plným vědomím, že mezi "přístáním" do moře v rámci balistické trajektorie a přistáním poblíž vypouštěcí rampy na pevné Zemi je značný rozdíl a že znovupoužitelnost není jen o záchraně stupně (ale je to první a velmi důležitý krok).

Ale s termínem té znovupoužitelnosti bych brzdil. Příští rok je ještě velmi brzo.


Ale ved to je Muskov pristi rok, nie kalendarny pristi rok Vsetci vieme ako je na tom Muska terminy...
Ano, pristat do mora a pristat na pad je rozdiel. Ale mame tu GH, ktory lieta zda sa celkom poslusne, takze my optimisti ocakavame ze to uspesne clapkanie do vody sa stretne s uspesnym hopkanim na pad a bude z toho taka mala velka revolucia

Mimochodom nie su nejake spravy ci sa podarilo ten booster vylovit? Taky pouzity booster je uzavrety sud, alebo nabera vodu?
 
19.4.2014 - 13:11 - 
I další start bude s "přistáním" prvního stupně do vody.
Jestli jsem to zachytil a pochopil správně(přece jenom to bylo až po půlnoci), tak první pokus o přistání na pevnině neproběhne dřív než příští rok. Prostě si ještě nějaký ten pátek budeme muset počkat.

Ale je to neskutečné. Osobně jsem čekal utržení nohy při MaxQ a dezintegraci rakety. Dneska budu slavit. Hodně.
 
19.4.2014 - 13:18 - 
citace:
tak první pokus o přistání na pevnině neproběhne dřív než příští rok. Prostě si ještě nějaký ten pátek budeme muset počkat.


momentálne nemajú na niečo také povolenie... povolenie potrebujú od FAA a tí im to nevydajú, pokiaľ nepreukážu, že to dokážu bezpečne ovládať...
a to ide len tak, že to pár krát zopakujú (alebo ich pustia do kompletnej dokumentácie a full auditu, ale do toho sa im určite nebude chcieť - btw/ot, v medicíne by nemali na výber )

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
19.4.2014 - 13:20 - 
citace:

Osobně jsem čekal utržení nohy při MaxQ a dezintegraci rakety.


Ty si pravy fanda Pokial im este neutrhlo kryty solarnych panelov, neviem preco by malo utrhnut zrovna nohu Trosku dovery priatelia, inzinieri v SpX uz x-ty krat ukazali ze vedia co robia. Navyse to po nich kontroluje slavna NASA
 
19.4.2014 - 13:22 - 
rakiet s rôznymi výčnelkami lieta viacero... toto je ich najmenší problém, myslím

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
19.4.2014 - 13:24 - 
citace:
Taky pouzity booster je uzavrety sud, alebo nabera vodu?


Je to sud. Sice prostory kolem nádrží nejsou ucpané, ale nádrže jsou obrovské plováky naplněné inertním plynem. Samotné nádrže jsou pak odděleny ventily. Takže se IMHO nemůže potopit.

Jinak počítám, že tím booster jsi myslel první stupeň Falcona.
 
19.4.2014 - 13:27 - 
citace:

Jinak počítám, že tím booster jsi myslel první stupeň Falcona.


jj, trosku preberam US terminologiu, je to kratsie ako prvy stupen
 
19.4.2014 - 13:34 - 
to je s tou terminológiou trochu chaotické, inak...

američania to majú rôzne -
niektorí volajú boostre boostermi, a niektorí volajú prvý stupeň boosterom...
(tj. pri atlase, srb sú boostre, core je 1. stupeň, centaur je druhý stupeň)

a rusi to majú ešte inak...
to, čo američania volajú booster, volajú rusi 1. stupeň, core je druhý stupeň, etc...
(tj. pri sojuze tie 4 boostre sú 1. stupeň, core je 2. stupeň, a horný stupeň je 3.)

esa má viac menej štandardné booster - 1.st. - 2.st.

takže chaos... nielen medzi rus/us, ale aj vrámci us názvov

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
19.4.2014 - 13:37 - 
Je to jen sémantika, ale pokud NASA pro první stupeň používá pojem booster, tak je to špatně i v angličtině. Booster je přídavný raketový pohon hořící průběžně s prvním stupněm (v angličtině 1st stage). Takže první stupeň Falcona 9 je "1st stage". Je paradox, že pokud poletí Falcon Heavy, budou dva ze tří (skoro) stejných stupňů nazývány boostery a ten třetí "1st stage".

Jako předpokládal jsem, že se bavíme o prvním stupni Falcona ve vláknu o falconu, ale kdyby jsi tím boosterem myslel klasické SRB co USA používají, tak ty do sudu mají daleko a často se alespoň z větší části potopí.
 
19.4.2014 - 13:40 - 
no este ze vsetci vieme o com sa bavime Ked poleti FH, booster bude booster a 1. stupen bude... core  
19.4.2014 - 13:42 - 
aby som sa vratil k tomu sudu, posledne spravy boli ze stupen "pristal" na hladine a zrejme sa preklopil nalezato. Zachranne oddiely vyrazili, a... nic. Ticho po pesine. Ak by ho vylovili, touto dobou by bol toho plny twitter, takze... Ale mozno ze Elon len dospava 
19.4.2014 - 13:53 - 
citace:
Last known state for rocket boost stage is 360 m/s, Mach 1.1, 8.5 km altitude and roll rate close to zero (v important!)
ak mali po spotrebovaní paliva rýchlosť 360m/s Mach1,1 vo výške 8,5 kilometra, tak na úrovni mora mohol mať 120-180 metrov za sekundu a to je trochu priveľa na to, aby to veľké tenkostenné nádrže prvého stupňa ešte rozdýchaly, zvlášť ak bol stupeň orientovaný rovnako ako pri štarte (zvislo - horší prípad je už len "motormi hore"). Takže mohli prasknúť a stupeň šiel pod vodu - ale dúfam že nie...
 
19.4.2014 - 13:56 - 
citace:
citace:

Osobně jsem čekal utržení nohy při MaxQ a dezintegraci rakety.


Ty si pravy fanda Pokial im este neutrhlo kryty solarnych panelov, neviem preco by malo utrhnut zrovna nohu Trosku dovery priatelia, inzinieri v SpX uz x-ty krat ukazali ze vedia co robia. Navyse to po nich kontroluje slavna NASA


Ale byla to novinka a vzhledem k tomu, že se jim v poslední době dařilo a přitom je to v podstatě nová raketa, jsem čekal už nějaký ten problémek...
 
19.4.2014 - 13:59 - 
Oni ho musí najít yamato. Nevím, kde má první stupeň falcona elektroniku, ale jestli na vrcholku, tak je po ní a nemá se jak ozvat. On totiž pád z 30 metrů...

Navíc je hypoteticky možné, že pád byl natolik silný, že nádrže praskly.
Dále je možnost, že ohřáté ventily v kontaktu s chladnou vodou praskly.

A v neposlední řadě, až jej najdou, tak k němu musí doplout loď a musí být podmínky pro vylovení. Kolik má ten první stupeň 20-30 tun? To je dost těžká věc na vyzvedávání z rozbouřených vln.
 
19.4.2014 - 14:02 - 
citace:
ak mali po spotrebovaní paliva rýchlosť 360m/s Mach1,1 vo výške 8,5 kilometra, tak na úrovni mora mohol mať 120-180 metrov za sekundu a to je trochu priveľa na to, aby to veľké tenkostenné nádrže prvého stupňa ešte rozdýchaly, zvlášť ak bol stupeň orientovaný rovnako ako pri štarte (zvislo - horší prípad je už len "motormi hore"). Takže mohli prasknúť a stupeň šiel pod vodu - ale dúfam že nie...


Pokud Musk nekecal, tak pak ještě psal o tom, že se první stupeň před dopadem stabilizoval vertikálně, uprdnul si aby zbrzdil a nějakých 8 sekudn, než se položil zase na bok a umlknul.
 
19.4.2014 - 14:15 - 
citace:
I další start bude s "přistáním" prvního stupně do vody.
Jestli jsem to zachytil a pochopil správně(přece jenom to bylo až po půlnoci), tak první pokus o přistání na pevnině neproběhne dřív než příští rok. Prostě si ještě nějaký ten pátek budeme muset počkat.
...


... očekávám přistání na pevnině až se startem z Boca Chica. Domnívám se, že na návrat na pad zatím nemá první stupeň dost paliva.

Prostě až na BocaChica bude SpaceX mít dost pozemků a infrastruktury, tak tam přesune rampu z Vanderbergu a bude startovat odtamtud a přistávat s prvním stupněm na Floridě ... ;-)
 
19.4.2014 - 14:47 - 
citace:
citace:
Last known state for rocket boost stage is 360 m/s, Mach 1.1, 8.5 km altitude and roll rate close to zero (v important!)
ak mali po spotrebovaní paliva rýchlosť 360m/s Mach1,1 vo výške 8,5 kilometra, tak na úrovni mora mohol mať 120-180 metrov za sekundu a to je trochu priveľa na to, aby to veľké tenkostenné nádrže prvého stupňa ešte rozdýchaly, zvlášť ak bol stupeň orientovaný rovnako ako pri štarte (zvislo - horší prípad je už len "motormi hore"). Takže mohli prasknúť a stupeň šiel pod vodu - ale dúfam že nie...


Alchyk, ty nedavas pozor!! Posledny tweet od elona: Data upload from tracking plane shows landing in Atlantic was good! Several boats enroute through heavy seas.

Aby som to zhrnul: Posledne data priamo z Falcona boli: M1.1, 8,5km vyska.
Potom stupen zapadol za horizont a data prijimalo uz len sledovacie lietadlo. Chvilku trvalo kym sa data "dostali" az na twitter, ale nakoniec sa ukazalo, ze stupen tesne nad hladinou zbrzdil prakticky na nulu, presne podla planu
T.j. teoreticky by sa tam mal niekde kolembat vo vlnach. Lenze tie vlny su take ze bohvie...
 
19.4.2014 - 14:54 - 
citace:
Oni ho musí najít yamato.


no jo, dobry point tak dufam ze budu uspesnejsi ako ti patraci v malajzii...

Mimochodom, pride mi vtipne, ze SpX uspesne motoricky pristane s pouzitym stupnom a cely NSF riesi ten gejzir pri starte...
 
19.4.2014 - 14:58 - 
... očekávám přistání na pevnině až se startem z Boca Chica. Domnívám se, že na návrat na pad zatím nemá první stupeň dost paliva.


a nebylo mnohem jednodušší sedat při startu z Floridy na plovoucí platformu, na které by se pak stupeň dovezl zpátky? proč být omezený na jediný kosmodrom a vozit to zpět po souši, nebo si snižovat nosnost návratem
 
19.4.2014 - 15:12 - 
petr šída:

tak to si to představuješ jak hurvínek válku. On když Musk, nebo nějaký jeho fanboy, řekne "vrátí se na rampu", tak tím myslí v okruhu několika km od místa vypuštění. Rozhodně zatím ani nedoufají, že se trefí na plochu 10*10 metrů.

A i kdyby, tak třebas takové vlny, jaké jsou u Floridy nyní by vylučovali přistání na plovoucí plošinu. Je to 30m dlouhé cigáro s nožkami o rozpětí méně než 10 metrů. Po dosednutí by to kvůli náklonům plošiny spadlo.

A v neposlední řadě, už tady máme jednu praxi s námořní plošinou (A to pouze pro start). Náklady na její provoz a mobilitu byly takové, že došlo k bankrotu.
 
19.4.2014 - 15:27 - 
citace:

A v neposlední řadě, už tady máme jednu praxi s námořní plošinou (A to pouze pro start). Náklady na její provoz a mobilitu byly takové, že došlo k bankrotu.


myslim zi ze toto je v prvom rade, nie v neposlednom ona ta znovupouzitelnost ma byt v prvom rade rychla a lacna, inak to nema zmysel.

Pristavat s niecim v oceane, potom to tahat naspat do pristavu, prekladat, odvazat na kozmodrom a zistovat skody po tom vsetkom, to dopadne presne ako STS, t.j. radsej si to vyrobte nove.
Jediny skutocne rozumny sposob, ako to urobit, je doletiet naspat na kozmodrom. A ak to znamena viac paliva, no tak sa pouzije viac paliva. Palivo do celeho falconu stoji radovo v stotisicoch dolarov, takze to skutocne nie je problem.

Mimochodom, sice som to neratal, ale myslim si ze F9R ma dost paliva na let spat. Motory M1D su dimenzovane na F9 v sucasnej podobe, GH2 je defacto prvy stupen falconu v sucasnej podobe, pristavacie nohy su dimenzovane na falcon v sucasnej podobe, a keby sa mala robit este nejaka dalsia verzia s vacsimi nadrzami, tak cely ten testovaci program je velky nezmysel.
 
19.4.2014 - 16:10 - 
yamato:

Jestli má dost paliva těžko říci. Já myslím, že nyní na to dost paliva na návrat "domů" neměl.
I když u SpX tohle těžko dopočítavat z kusých a polopravdivých parametrů. Samozřejmě pokud bychom kalkulovali s tím, že F911 (čím to, že SpX nepoužívá toto označení ) má nosnost jakou SpX "udává" a Dragon má hmotnost jakou SpX "udává", tak připočteme-li náklad pro ISS, mohla by prvnímu stupni po separaci zůstat skoro třetina PHM. To by samozřejmě na návrat a měkké přistání pohodlně stačilo.

U SpX si však počkám na konkrétní výsledky. Dedukovat něco z jejich informací je totiž zatíženo extrémní chybou.
 
19.4.2014 - 16:15 - 
Přesně jak píše yamato - GH2 je prakticky stejný jako 1.st F9 1.1 (F9R). Měnit se bude jen SW a připadně drobnosti v HW.

To cernakus: 1.st F9 1.1 a GH2 má délku cca 42 m, průměr 3,66 m a vysunuté nohy mají rozpětí 18 m.
 
19.4.2014 - 16:31 - 
citace:
Přesně jak píše yamato - GH2 je prakticky stejný jako 1.st F9 1.1 (F9R). Měnit se bude jen SW a připadně drobnosti v HW.

To cernakus: 1.st F9 1.1 a GH2 má délku cca 42 m, průměr 3,66 m a vysunuté nohy mají rozpětí 18 m.


Fakt? Fotky tedy brutálně zkreslují Tento poměr délky a rozpětí by mohl být odhadem stabilní i na rozbouřeném moři.

Edit: znovu koukám na ty fotky a fakt mi ten poměr nevychází. Není to zase nějaká muskovina? Tedy noha má (dejme tomu) 7 metrů, *2 =14 metrů, plus průměr stupně = 18 metrů. To, že toto rozpětí má jen v jediném okamžiku při rozkládání nezdůrazníme. Protože ať si najdu jakýkoliv obrázek F9 s těmito nohami, tak mi poměr podstavy ku délce stupně vychází 3:1 a ne 2:1. A zase tak ulhaná perspektiva nebývá... [Upraveno 19.4.2014 cernakus]
 
19.4.2014 - 16:59 - 
citace:
A i kdyby, tak třebas takové vlny, jaké jsou u Floridy nyní by vylučovali přistání na plovoucí plošinu. Je to 30m dlouhé cigáro s nožkami o rozpětí méně než 10 metrů. Po dosednutí by to kvůli náklonům plošiny spadlo.

tak napríklad "FLIP" sa na 9 metrových vlnách, pohne sotva o meter (keď je v kolmej polohe)
http://en.wikipedia.org/wiki/RP_FLIP
http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=67999

nemobilné SPAR plošiny sú na tom so stabilitou ešte lepšie
http://en.wikipedia.org/wiki/Spar_(platform)

ak to Musk, myslí s pristávaním na mori vážne, tak by sa oplatilo sledovať či nevedie jednania, s nejakou lodiarskou firmou, alebo firmou čo stavia ropné a plynové plošiny [Upraveno 19.4.2014 alamo] [Upraveno 19.4.2014 alamo]
 
19.4.2014 - 17:25 - 
citace:

Jestli má dost paliva těžko říci. Já myslím, že nyní na to dost paliva na návrat "domů" neměl.
I když u SpX tohle těžko dopočítavat z kusých a polopravdivých parametrů. Samozřejmě pokud bychom kalkulovali s tím, že F911 (čím to, že SpX nepoužívá toto označení ) má nosnost jakou SpX "udává" a Dragon má hmotnost jakou SpX "udává", tak připočteme-li náklad pro ISS, mohla by prvnímu stupni po separaci zůstat skoro třetina PHM. To by samozřejmě na návrat a měkké přistání pohodlně stačilo.

U SpX si však počkám na konkrétní výsledky. Dedukovat něco z jejich informací je totiž zatíženo extrémní chybou.


pozri si toto video



v case 42:42 komentator hovori rychlost 1,8km/s a hned nato dohori prvy stupen. T.j. prvy stupen sa oddeluje pri rychlosti M 5,29.

Porovnajme to s F9 v1. Tam prvy stupen dohorel niekde pri M10. Priratajme fakt ze F9 v1.1 ma stupen cca. o tretinu dlhsi.

To jest, podtrzeno secteno, F9 v1.1 je pre naklad hmotnosti Dragonu brutalny "overkill" a v prvom stupni musi byt este tolko paliva ze s nim mozu tancovat. Spolu s logikou testovania GH2 to dokopy dava vysledok, ze F9v1.1 dokaze doletiet naspat. Inak by to bolo cele jeden velky nezmysel.
 
<<  172    173    174    175    176    177    178  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.258051 vteřiny.