Kacířská myšlenka:
Co kdyby F9 přistával přímo do oceánu? Myslím tím, že by se naváděl na nějakou referenční bóji, ale v případě snosu větrem by od určité výšky nedbal na polohu bóje a jen zajišťoval kolmost dopadu na hladinu a nulovou rychlost. Nakonec i šikmý dopad by nebyl na závadu. Prostoru pro přistání by bylo dost, odpadly by nohy. Zřejmě by se potopila motorová část a stupeň by se relativně pomalu položil na hladinu. Při zavřených ventilech by se nepotopil a rychle by byl vyzvednut. Jde jen o to, zda by krátkodobé vniknutí mořské vody do motorů a vstřikovacích hlav a dalšího příslušenství mohlo způsobit vážné problémy. Možná ne, i když je to choulostivější než SRB, ale ty dopadaly zase velkou rychlostí.
citace:Kacířská myšlenka:
Co kdyby F9 přistával přímo do oceánu? Myslím tím, že by se naváděl na nějakou referenční bóji, ale v případě snosu větrem by od určité výšky nedbal na polohu bóje a jen zajišťoval kolmost dopadu na hladinu a nulovou rychlost. Nakonec i šikmý dopad by nebyl na závadu. Prostoru pro přistání by bylo dost, odpadly by nohy. Zřejmě by se potopila motorová část a stupeň by se relativně pomalu položil na hladinu. Při zavřených ventilech by se nepotopil a rychle by byl vyzvednut. Jde jen o to, zda by krátkodobé vniknutí mořské vody do motorů a vstřikovacích hlav a dalšího příslušenství mohlo způsobit vážné problémy. Možná ne, i když je to choulostivější než SRB, ale ty dopadaly zase velkou rychlostí.
achjo
Pinkasi, ty vobec sledujes co sa deje, alebo iba komentujes? Ved takto pristal F9 uz niekolko krat. Problem je ze ked sa 16poschodova tenkostenna trubka zvali na bok, tak sa proste rozbije. Je jedno ci do vody alebo na beton.
inak jedine lode, co sa pravidelne vracali do pristavu v takomto stave, boli vojenske krizniky v druhej svetovej
Co ten pleonasmus, znáš nějaký nevojenský křižník, obzvlášť ve válce?
achjo
Pinkasi, ty vobec sledujes co sa deje, alebo iba komentujes? Ved takto pristal F9 uz niekolko krat.
Yamato,
věděl jsem, že přistávali do moře, ale domnívám se, že již předem zvolili pro ně elegantnější, pohotovější variantu přistání na plošině, kde budou mít motory suché. Myslel jsem, že přistání na moři zkoušeli jen pro ověření funkce dosednutí nulovou rychlostí a otevření noh. Asi jsem přehlédl, že bylo někde uveřejněno, že nádrže byly rozbité. Nevím tedy, zda byly dehermetizované, nebo jen nějak promáčknuté ( v tom případě by byly zachráněny alespoň motory). Takže přistání na moři jsem chápal jako záložní variantu, kdyby prvá nevyšla. Při dosednutí kolmo by se při suché váze stupně cca 20 tun nádrž okamžitě ponořila do hloubky asi 2 metrů (měřeno na nádrži) a při dostatečném, případně před dopadem zvětšeném tlakování nádrže by snad nemusela být rozbita. Rychlost pádu by tlumily ponořené motory, které by působily v opačném směru. To je jen můj názor bez výpočtů nebo zkoušek, takže může být totálně mimo.
Povodny plan bol pristat do vody a stupen vylovit, ale kedze sa im to stale potapalo, vyrobili plosinu ako plan B. Na videach co som linkol vidno co sa realne stane. Stupen pristane makko do vody, nasledne sa prevrati na bok.
Prvy stupen F9 v1.1 ma konstrukcne cislo udajne okolo 20, co vela naznacuje o jeho robustnosti. Proste sa to rozbije a nejde tomu zabranit. Vsetky pokusy dopadli rovnako.
A o zpevnění nohou nikde není ani zmínka? Uvidíme, zda ventil není jen maskovací tah ... Nějak mám pocit, že Musk hlavně jede na PR a získávání financí pro další vývoj a rozvoj ... Mám pocit, že přistávání je víc o tom PR než o realitě ...
Je třeba vyjádřit, jaké všechny testy bude muset stupeň podstoupit než jej znovu použijí. Jaké škody napáchají spaliny, co udělá celý stupeň po zpětném letu (bude prázdný neodjde k deformacím?) atd. Na to vše bude možné odpovědět, až budou mít jeden celý stupeň v laborce .. pak teprve můžeme začít počítat účelnost návratu prvního stupně .. do té doby je to hlavně PR a dobrý pokus, který nás možná posune ...
Tak já myslím, že měkké dosednutí prvního stupně na cíl (i když se bohužel nakonec překlopil) je trochu víc, než jen pí-ár... spíš je paranoia předpokládat, že to nechávají tak trochu záměrně se rozbít, aby se zatajilo, že stupně opakovaně použít nejde (jinak faktory jako počasí si přece každý může ověřit... takže skutečné neúspěchy byly dva, a v obou případech vysvětlení zní uvěřitelně, resp. od prvního k druhému pokusu je patrný pokrok, takže další "nastavovaná kaše" by už nevypadala pravděpodobně... stupeň opakovaně létá kam má a brzdí, další umělé výmluvy - pokud by byly umělé - by nebyly možné)
shrnuto: je to viditelná, velmi reálná snaha, žádné pí-ár mlžení.
Ještě nějaké doplňující záběry při mé zastávce u Jacksonvillského terminálu cestou na Mys.
ASDS spolu s loděmi ELSBETH III a GO QUEST. Foceno z protějšího mostu za ranního rozbřesku, tj. poněkud horších světelných podmínek.
Je ale např. vidět, že kontejnery na přídi nejsou po explozi ani očazené.
Trosky nebyly z mé pozice vidět. Pravděpodobně již odvezeny. JRTI vypadá uklizeně.
O záměru zesílit nohy se už nějakou dobu ví - mluvilo se o tom už před CRS-6, takže s touto havárií to nesouvisí. Důvodem zesílení je použití nohou jako účinné aerodynamické brzdy, tj vyklápět je mnohem dříve, než 6 s před dosednutím, zvýšit tak odpor při klesání a snížit nutné množství paliva pro přistání. V této době už by mohli testovat prototyp, jelikož se předpokládá, že budou použity při vynesení Jason-3 (bez záruky).
citace:Uvidíme, zda ventil není jen maskovací tah ... Nějak mám pocit, že Musk hlavně jede na PR a získávání financí pro další vývoj a rozvoj ... Mám pocit, že přistávání je víc o tom PR než o realitě ...
Proč by vyzrazování závad mělo být maskovacím tahem? Nejsi Véno tak trochu v zajetí konspiračních teorií? Stát se to ULA, tak bychom možná neviděli ani video z havárie a o technických příčinách bychom kvůli jejich utajení ani nezačali spekulovat.
Samozřejmě, že SpX musí (také) pracovat na PR, je to privátní firma, která musí lákat nové zákazníky. Tradiční velcí dodavatelé, přisátí na penězovod vojenských zakázek, veřejné PR nepotřebují, těm stačí vynakládat stovky milionů ročně na zákulisní lobbing v kongresu a monopolní superzakázky na 10 let dopředu mají v kapse.
Nově zveřejněná fotka z pokusu o přistání F9 ... Podle tweetu Elonova oblíbená.
Náklon hodně velký, motor se snaží kompenzovat výchylkou do krajní polohy, ale už to bylo příliš.
naopak - já věřím, že očouzená raketa bude vypadat cool a drsně, a že to budou vizuálně napodobovat i firmy, co to zatím neumím
Myslíš něco ve stylu space opery, skafandr ležérně na půl žerdi a přípitek před startem "žhavé trysky"?
Dragon CRS-6 byl odpojen od Stanice a uvolněn ze staničního manipulátoru. MCC-X má nákladní loď plně pod kontrolou, tři zážehy proběhly v pořádku, Dragon je úspěšně na cestě domů.
Dragon se v 18:42 CEST vrátil ze zatím nejdelšího "pobytu" u ISS, když úspěšně přistál 250 km JZ od Long Beach v Kalifornii. Na palubě dopravil 1,4 tuny nákladu a vědeckých vzorků ze stanice.