citace:
no jo, ale ten let je PRO STÁTNÍ ORGANIZACI to je to, oč zde běží
kdyby letěli pro sebe, tak jsou už nahoře
Nebyli - kosmodrom je státní a bez souhlasu ke startu, vymezení a hlídkování dopadových zón, hasičů atd. se nikam neletí. I kdyby použili soukromý kosmodrom, tak musí mít souhlas FAA a spolupráci Pobřežní stráže a záchranných složek.
citace:
no jo, ale ten let je PRO STÁTNÍ ORGANIZACI to je to, oč zde běží
kdyby letěli pro sebe, tak jsou už nahoře
Nebyli - kosmodrom je státní a bez souhlasu ke startu, vymezení a hlídkování dopadových zón, hasičů atd. se nikam neletí. I kdyby použili soukromý kosmodrom, tak musí mít souhlas FAA a spolupráci Pobřežní stráže a záchranných složek.
tu je ale problem fakt s certifikaciou dragona. Iridium startuje zajtra a ziadny problem s kozmodromom nie je.
citace:
no jo, ale ten let je PRO STÁTNÍ ORGANIZACI to je to, oč zde běží
kdyby letěli pro sebe, tak jsou už nahoře
Nebyli - kosmodrom je státní a bez souhlasu ke startu, vymezení a hlídkování dopadových zón, hasičů atd. se nikam neletí. I kdyby použili soukromý kosmodrom, tak musí mít souhlas FAA a spolupráci Pobřežní stráže a záchranných složek.
To je samozřejmě vše pravda, narážím na to, že by nebyli svázáni certifikacemi u NASA a startovali by v okamžiku připravenosti, což byl tuším listopad
takhle se všechny papíry tak zdrželi, že je současná situace zablokovala uplně
citace:
To je samozřejmě vše pravda, narážím na to, že by nebyli svázáni certifikacemi u NASA a startovali by v okamžiku připravenosti, což byl tuším listopad
To by platilo v případě, že by NASA nebyla ten platící zákazník, který si určuje , co za ty peníze che mít splněno.
citace:
To je samozřejmě vše pravda, narážím na to, že by nebyli svázáni certifikacemi u NASA a startovali by v okamžiku připravenosti, což byl tuším listopad
To by platilo v případě, že by NASA nebyla ten platící zákazník, který si určuje , co za ty peníze che mít splněno.
Nu ano, a to je to, co se snažím alamovi naznačit
protože celé to vzniklo tak, že podle něj nejsou schopní dostat nahoru obyčejný apoloid a vesele si hrají s hopsadlem
Abort systémy (Launch Escape system LES ) kosmických lodí se značně liší:
Gemini, Vostok, Buran, Space Shuttle (jen první let) měly vystřelovací sedačky
Sojuz, Apollo, Orion, Federace, čínská i budoucí indická loď mají záchrannou věžičku – tedy tažný systém, tuhé pohonné hmoty.
Crue Dragon a CST-100, New Shepard mají tlačné systémy. Prvé dvě lodě hypergolické palivo, New Shepard má tuhé palivo. Každý systém má své výhody, nevýhody a důvod jeho použití:
Záchranné věžičky spodní kónickou částí částečně nahrazují vrchní kryt lodi. TPH jsou spolehlivé, systém je dost daleko od případného vybuchujícího stupně rakety. Nevýhodou je, že se musí vždy v určité výšce odhodit, tedy jsou expendable . Funkci pak přejímá vrchní stupeń rakety nebo vlastní motor kosmické lodě. Věžičky nejsou zas tak jednoduché, mají hlavní motor pro abort, motor pro normální oddělení a malé RCS trysky ve špičce pro řízení směru. To odhození při každém letu představuje také jisté, i když minimální riziko. Servisní moduly lodí při stykovce s jinou lodí, stanicí (ISS, Gateway) nesou jen malé zásoby hyperbolického paliva (Apollo 90-100 kg) při relativně malém tlaku. Při případném výbuchu chrání posádku a částečně i přistykované těleso tepelný štít lodě. Servisní moduly lodí jsou expendable
Tlačný systém u CST-100 je pod servisním modulem, používá stejné palivo i nádrže s RCS motorky. Nádrže jsou tedy dost daleko od posádky a ta je navíc při jejich výbuchu chráněna tepelným štítem. Při normálním letu zůstane na LEO dost paliva pro manévry, nebo případně pro zvýšení dráhy ISS. Ovšem celý servisní modul včetně abort motorů se při návratu odděluje od lodi a shoří - je expendable.
Konstrukce Crue Dragonu byla vedena snahou maximální znuvupoužitelnosti: na zemi se mají vrátit všechny motory, tedy celý servisní modul, včetně abort motorů a ty měly být dokonce použity i pro motorické přistání bez padáků. Proto byly motory integrovány do vlastní kosmické lidi nad tepelným štítem, pod podlahou posádky. Mají vysoký tlak a při výbuchu by asi tragicky ohrozily posádku, případně i přistykované těleso (ISS …). Jestli se to nějak změní, uvidíme.
New Shepard má také abort motor integrovaný do vlastní lodě. Vyčnívá dokonce přímo do prostoru posádky a je zamaskovaný jako stůl uprostřed. Motor je ovšem na TPH a tak snad není tak nebezpečný.
[upraveno 28.4.2019 20:28]