Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Aktuality > Zprávy > NOVÁ TROJICE PRO ISS
NOVÁ TROJICE PRO ISS
Poslal:: Pavel Toufar - Sobota, 09.Červenec 2016 - 11:58 CEST
Vytisknout stránku
Mezinárodní vesmírná stanice

Ve čtvrtek ve 3:36 středoevropského letního času zamířila k Mezinárodní kosmické stanici ISS nová trojice: Anatolij Alexejevič Ivanišin, sedmačtyřicetiletý velitel letu, původně vojenský stíhací pilot a dnes již zkušený kosmonaut, pro kterého šlo už o druhý start do kosmu, a dva nováčci, zástupce Japonské kosmické agentury, původně dopravní pilot Boeingu 767 jedenačtyřicetiletý Takuja Óniši a sedmatřicetiletá sympatická blondýnka, mikrobioložka Kathleen „Kate“ Hallisey Rubinsová z americké NASA (záložní posádku tvořili Oleg Novickij z Roskosmosu, Peggy Witsonová z NASA a Thomas Pesquet z ESA).



Zkoušky dostaly přednost před pohodlím

Za normálních okolností by šlo o rutinní doplnění posádky ISS do její plné sestavy, kdy dnešní novou trojici čeká „pouze“ 129 dnů trvající pobyt na oběžné dráze, kdyby ovšem tato nová trojice pro svůj let nepoužila netrpělivě očekávanou novinku, jíž je nejaktuálnější modernizace osvědčené transportní kosmické lodi Sojuz, která nese označení Sojuz MS-01.

Tentokrát posádka neletí na setkání a ke spojení se stanicí ISS ve zkráceném režimu 6 hodin, ale počítá se s dříve standardním a méně pohodlným dvoudenním samostatným letem. V jeho závěru pak se spojením se stanicí ISS. Dvoudenní schéma si vyžádaly nutné letové zkoušky modernizované lodi. K setkání se stanicí ISS má proto dojít až v sobotu 9. července (viz grafika z řídicího střediska CUP).

Sojuz MS-01 se připojí k přistávacímu místu na modulu MIM1 Rassvet ruského segmentu stanice. A teprve až potom bude moci posádka využít mnohonásobně komfortnějšího prostředí stanice oproti nyní značně těsným prostorám transportní kosmické lodi.

Naplánovány byly dva orbitální motorové manévry již během 3. oběhu Země a třetí manévr na 17. oběhu. Závěrečné manévry přiblížení a zakotvení u stanice byly naplánovány na sobotu na 5:49:50 SELČ, k pevnému spojení by mělo dojít v 6:12:02 SELČ.

Problémy vedly k odkladům startu

Původně měla modernizovaná loď Sojuz MS odstartovat již před téměř čtyřmi měsíci s kosmonauty Ovčininem, Skripočkou a Williamsem, ale protáhly se zkoušky nových shodných palubních systémů při letech bezpilotních modernizovaných lodí Progress MS. Předeším se při nich objevily značné technické svízele, které bylo nutné pečlivě vyřešit a činnost nové aparatury a systémů dopilovat ještě před lety s posádkou v lodi Sojuz MS. Nic se nesmělo uspěchat.

Proto výše uvedená rusko-americká trojice Ovšinin, Skripočka a Williams, která dnešním dnem pracuje na oběžné dráze jako základní posádka ISS již 111. den, odstartovala ještě v lodi předchozí modifikace s označením Sojuz TMA-20M.

Novinky nejen viditelné

Na první pohled vypadá Sojuz MS téměř stejně jako předchozí modernizované verze. Ale pouze na první pohled. Zjevné jsou totiž například 28 nových trysek řídicích a manévrovacích motorků instalovaných nově v horní části příhradové konstrukce spojující návratovou kabinu a přístrojovou sekci. Pro představu připojuji fotku trysek tohoto manévrovacího motoru a aktuální kresbu od Anatoly Zaka, která názorně ukazuje umístění a rozmístění motorků a kterou jsem si dovolil převzít z jeho výborně dělaných informačních stránek v angličtině:http://www.russianspaceweb.com/soyuz-ms-kdu.html ).

Viditelné jsou rovněž nové antény. Mírně odlišná je mechanická část systému pro spojení s Mezinárodní kosmickou stanici ISS. Barevně i vzhledově je jiná tepelně mechanická ochranná obšívka, nové jsou některé antény i výkonnější světla.

Většina hlavních a zásadních změn se týká palubní elektroniky, takže posádka i řídicí středisko získali větší pružnost při řízení letu. Nejčastěji citovanou novinkou je velká modernizace komunikační aparatury systému sblížení a spojení kosmické lodi s orbitální stanicí. Tento systém nese označení KURS-NA a navazuje na předchozí stejnojmenný systém Kurs-A a Kurs v jeho několika verzích. Zásluhou zlepšené elektroniky má nynější verze nejen nižší hmotnost, než její předchůdkyně, ale především pracuje s přesnějšími údaji, má kvalitnější hardware a nižší spotřebu energie, a také potřebuje menší počet antén. Novinkou komplexu rozeznatelnou už na první pohled je anténa AO-753A.

Pro Rusko je tato změna naprosto zásadní, protože nepoužívá ukrajinské součástky, jak tomu bylo u dřívějších úspěšných systémů Kurs, které se vyráběly v Kyjevě.

Přechod z analogového na digitální videopřenos by měl přinést také kvalitnější televizní přenos z připojování lodě ke stanice, kdy dřívější rozpad obrazu zejména v klíčových okamžicích vyvolával u pracovníků řídicího střediska v Houstonu i v Koroljovu u Moskvy nejen nervozitu, ale také značnou nevoli.

Nový je rovněž komunikační systém, který využívá tři ruské geostacionární retranslační družice systému Luč-5 ve chvílích, kdy se kosmická loď pohybuje mimo dosah šesti pozemních sledovacích stanic rozmístěných na území Ruska. Výrazně kvalitnější proto bude rovněž komunikace kosmonautů z paluby lodi Sojuz MS s posádkou na Mezinárodní kosmické stanicí ISS.

Lepší kvalita spojení

Posádka kosmické lodi bude moci být s řídicím střediskem v kontaktu přibližně 83 procent času každý den.

Ke zlepšení kvality a dostupnosti spojení budou využívány také americké telekomunikační družice TDRS (Tracking and Data Relay Satelite) a některé evropské družice. Dokladem zlepšeného komunikačního systému je na vnějším plášti lodi v přední části přístrojového modulu viditelná nová čtyřhranná anténní soustava EKTS. A protože komunikační systém využívá také spojení s družicemi amerického systému GPS a ruského Glonass, má posádka i přesnější informace o poloze na oběžné dráze. Ve spolupráci se systémem Kospas/Sarsat dojde také k rychlejšímu nalezení kabiny s posádkou po jejím návratu zpátky na Zemi.

Tento přechod k družicové navigaci až nyní u poslední modernizace sojuzu je jistě překvapením pro každého, kdo dnes družicovou navigaci hojně využívá v běžném civilním životě.

Černá skřínka poprvé na palubě

Zlepšena byla také speciální textilní izolační obšívka EVTI návratové kabiny a obytného modulu lodi. Získala nejen novou šedočernou barvu, ale především se zvýšila ochrana posádky při případném střetu s mikrometeoritem nebo s menším kosmickým odpadem.

Modernizovaný Sojuz má v zadní části přístrojového úseku celkem pět baterií oproti dosavadním čtyřem, takže příkon elektrické energie je nyní již dostačující, což by mělo vést i ke zvýšení bezpečnosti posádky. Zlepšeny byly také články panelů fotovoltaických baterií a byl navýšen jejich počet.

Zajímavostí a naprostou novinkou je instalace „černé skřínky“ SZI-M (Sistěma Zapominanija informacii), což je poprvé v historii kosmických letů. Černá skřínka je podobně jako u dopravních letadel určena pro záznam hovorů posádky v kabině a základních důležitých dat během letu, technické údaje i fyziologické informace o stavu kosmonautů. Umístěna je v návratové kabině pod prostřední sedačkou velitele. Měla by odolat dopadu při rychlosti až 150 m/s a po dobu 30 minut teplotě do 700 oC. Je určena pro vícenásobné použití až pro 10 kosmických letů a pro nějméně 100 000 záznamových cyklů.

Zdroj: http://www.npoit.ru/products/2013-01-11-05-20-11/system-/item/system/the-system-of-storing-information-gis

Sojuz MS je poslední modernizovanou verzí původní sovětské a nyní ruské kosmické lodi, která k pilotovanému letu odstartovala poprvé v roce 1967. Po roce 2020 by měl být nahrazen zcela novou kosmickou lodí, která nabídne nejen větší komfort, ale také větší počet míst a měla by být vícenásobně použitelná. Její vývoj však již dnes nabral značné zpoždění. Při srovnání s daty plánovaných premiérových startů soukromým lodím Dragon V nebo Boeing CST 100 Starliner s posádkami nejméně dva roky.

Práhy
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Stránka byla vygenerována za 0.105807 vteřiny.