Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Pilotované lety > STS > STS-129 At/F-31
tisk 

M.označení Start Přistání Délka letu Poznámka
2009-062A 16.11.2009 27.11.2009 10d19h16m ISS-ULF3 (ELC1, ELC2, 2xCMG, 2xNTA, 1xATA, LEE, HPGT, 3xEVA)


Posádka STS-129
Posádka :
Hobaugh,Ch.O.[VE] | Wilmore,B.E.[PL] | Melvin,L.D.[MS] | Bresnik,R.J.[MS] | Foreman,M.J.[MS] | Satcher,R.L.[MS]
Stott[ová],N.M.[MS] (z ISS)


Znak STS-129Popis letu :

Cílem tohoto letu k ISS byla především doprava zásob a vybavení pro dlouhodobý provoz stanice. Hlavním nákladem byly dvě externí nosné konstrukce ELC-1 a ELC-2 (ExPRESS Logistics Carrier) pro uchycení náhradních dílů. Na plošinách ELC byly umístěny dva náhradní silové gyroskopy CMG (Control Moment Gyroscope) stabilizačního systému, dvě nádrže NTA (Nitrogen Tank Assembly) na dusík pro tlakování termoregulačního systému, nádrž s amoniakem ATA (Ammonia Tank Assembly), náhradní koncový úchopový modul LEE staničního manipulátoru SSRMS, dva moduly čerpadel pro termoregulační systém, buben s kabelem pro mobilní základnu (pojízdná plošina pro manipulátor SSRMS) a vysokotlaká nádrž s kyslíkem pro zásobování přechodové komory při výstupech do kosmu. Během mise se uskutečnily 3 výstupy do kosmu. Dalším úkolem mise byl odvoz Nicole Stottové, členky dlouhodobé posádky stanice, z ISS zpět na Zemi.

Pracovní dráha raketoplánu měla sklon 51,6° (jako dráha stanice ISS).

Plán akcí na jednotlivé dny letu

Umístění plošin ELC1 a ELC2 na ISSDen 1. - Start (KSC, LC-39A)
Den 3. - Připojení ke stanici ISS
Den 4. - EVA-1 (Foreman, Satcher) [instalace antény a příchytky potrubí, promazání MBS a JEM RMS]
Den 6. - EVA-2 (Foreman, Bresnik) [instalace adaptéru GATOR na Columbus, přemístění měřicí sondy FPMU, vyklopení PAS, instalace WETA]
Den 8. - EVA-3 (Satcher, Bresnik) [instalace kyslíkové nádrže na Quest, instalace MISSE-7A a 7B na ELC-2, vyklopení PAS]
Den 10. - Odpojení raketoplánu od ISS
Den 12. - Přistání na KSC

Skutečný průběh letu

Předstartovní operace
Raketoplán Atlantis STS-129 při převozu z budovy VAB na rampu LC-39A (14.10.2009)06.10.2009 - Přesun z OPF do VAB (připojení ET a SRB)
14.10.2009 - RollOut z VAB na LC-39A
03.11.2009 - TCDT (Terminal Count Down Test)
13.11.2009 - Zahájení odpočítávání (na start 16.11.2009)

Průběh letu
Po bezproblémovém průběhu odpočítávání a za příznivého počasí odstartoval raketoplán Atlantis STS-129 na první pokus v pondělí 16.11.2009 ve 20:28:10 SEČ.

V úterý 17.11.2009 proběhla standardní kontrola tepelné ochrany raketoplánu pomocí OBSS a kosmonauti se také věnovali přípravám na připojení k ISS (instalace kamery a vysunutí spojovacího mechanizmu) i přípravám na výstupy do kosmu (kontrola skafandrů).

Připojení k Mezinárodní kosmické stanici ISS proběhlo s mírným předstihem proti plánu ve středu 18.11.2009 v 17:51 SEČ. O dvě hodiny později byly otevřeny poslední průlezy a obě posádky se setkaly na palubě stanice.

Ještě před koncem třetího letového dne (18.11.2009) byla první plošina ELC1 pomocí manipulátorů SRMS a SSRMS vyzdvižena z nákladového prostoru raketoplánu a připojena ke spodní části nosníku ITS-P3 na povrchu stanice ISS. Na plošině ELC1 byly umístěny tyto náhradní díly: nádrž s amoniakem ATA (Ammonia Tank Assembly), nabíjecí elektronika BCDU (Battery Charger Discharge Unit), silový gyroskop CMG (Control Moment Gyroscope), úchopové zařízení LEE (Latching End Effector) pro manipulátor SSRMS, nádrž s dusíkem NTA (Nitrogen Tank Assembly), plazmový kontaktor PCU (Plasma Contactor Unit) a čerpadlo amoniaku PMA (Pump Module Assembly). Na ELC1 byly ještě dvě volné pozice na pozdější umístění dalších dílů.

Satcher při výstupu EVA-1 (19.11.2009)První výstup do kosmu v rámci mise STS-129 proběhl ve čtvrtek 19.11.2009 od 15:24 SEČ. Foreman a Satcher během 6 hodin a 37 minut výstupu EVA-1 nainstalovali náhradní anténu SASA (S-band Antenna Support Assembly) na nosník Z1, příchytku potrubí amoniaku na modul Unity, promazai úchopové mechanizmy na mobilní základně MBS (Mobile Base System) a na japonském manipulátoru JEM RMS, připravili kabeláž pro anténu SGANT (Space to Ground Antenna) na nosníku Z1, propojili dva konektory na nosníku S0, které jsou nutné pro budoucí modul Tranquility, a v nadplánu ještě vyklopili jednu konstrukci PAS (Payload Attachment System) na nosníku S3.

V noci na 20.11.2009 se na stanici ISS automaticky spustil poplach, upozorňující na snižování tlaku v interiéru, a následně se pak spustil i požární poplach. Naštěstí se brzy ukázalo, že prvotní tlakový poplach byl falešný a jeho následkem bylo zastavení ventilátorů ve stanici, na což po chvíli zareagoval bezpečnostní systém v modulu Columbus požárním poplachem. Ve skutečnosti se tedy nic nebezpečného nestalo a posádka nebyla v ohrožení.

V pátek 20.11.2009 řídicí středisko oznámilo, že tepelná ochrana raketoplánu byla vyhodnocena jako nepoškozená a schopná zajistit bezpečný návrat na Zemi. Žádná cílená kontrola už tedy nebyla potřeba a kosmonautům tak odpadl jeden z původně plánovaných úkolů. Na programu dne tak zůstaly tiskové konference, přenášení nákladu a přípravy na zítřejší výstup EVA-2 a instalaci plošiny ELC2 na staniční nosník S3.

Podtlakový poplach zazlobil na ISS i v noci na 21.11.2009. Opět se samovolně spustil a následně zase i požární poplach. Bylo podezření, že problém způsobuje nový ruský modul Poisk, který se k ISS připojil minulý týden, ale přesná příčina pořád nebyla jasná. Tlak v interiáru stanice sice zůstal normální, ale poplach přerušil standardní proceduru kosmonautů před výstupem do kosmu, kdy spí v modulu Quest ve sníženém tlaku atmosféry. Tentokrát museli spánek dokončit v normálním tlaku, takže před výstupem museli déle dýchat čistý kyslík z masek. To způsobilo odklad zahájení výstupu EVA-2.

Část ruského segmentu stanice ISS (20.11.2009)Ještě před zahájením výstupu EVA-2 byla plošina ELC2 vyzdvižena z nákladového prostoru raketoplánu a nainstalována na staniční nosník S3. Na ELC2 se nacházel další gyroskop CMG, čerpadlo PMA, plná dusíková nádrž NTA, kontejner CTC (Cargo Transportation Container) s řadou menších náhradních dílů, vysokotlaká kyslíková nádrž HPGT (High-Pressure Gas Tank) a buben s kabelem pro mobilní transportér TUS-RA (Trailing Umbilical System—Reel Assembly). Během výstupu EVA-3 byly na ELC2 namontovány dvě desky s materiálovými experimenty MISSE 7 (Materials International Space Station Experiment 7), které v sobotu byly ještě v nákladovém prostoru raketoplánu. Na ELC2 zůstala jedna volná pozice pro případné pozdější připojení dalšího bloku vybavení nebo náhradních dílů.

Foreman a Bresnik zahájili výstup EVA-2 dne 21.11.2009 v 15:31 SEČ (cca o hodinu později proti původnímu plánu). Mezi úkoly EVA-2 patřila instalace adaptéru GATOR (Grappling Adaptor To On-Orbit Railing) na modul Columbus (sestava GATOR se skládala ze dvou antén a příslušné kabeláže), přemístění měřicí jednotky FPMU (Floating Potential Measurement Unit) z S1 na P1, vyklopení další konstrukce PAS (Payload Attachment System) na S3 a instalace jednotky WETA (Wireless video system External Transceiver Assembly) pro bezdrátový přenos videosignálu z kamer na helmách skafandrů. Všechny plánované úkoly výstupu byly splněny a v nadplánu byl vyklopen ještě další PAS na S3 (už poslední ze všech [čtvrtý]) a provedeno pár drobnějších prací na povrchu stanice (kontrola kabeláže, úpravy držáků EVA vybavení). Výstup EVA-2 skončil ve 21:39 SEČ (trval 6 hodin a 8 minut).

Na programu neděle 22.11.2009 bylo pro kosmonauty na ISS trochu osobního volna, dvě tiskové konference a přípravy na pondělní závěrečný výstup do kosmu (EVA-3). Během dne také dostal Randy Bresnik ze Země radostnou zprávu, že jeho žena jim porodila zdravou dcerku.

Výstup EVA-3 proběhl 23.11.2009 od 14:24 SEČ (cca hodinové zpoždění proti plánu zavinil problém s ventilem u nádoby na pití v Satcherově skafandru). Satcher a Bresnik během výstupu především nainstalovali novou kyslíkovou nádrž HPGT (High-Pressure Gas Tank) na povrch modulu Quest a namontovali dvě desky s experimenty MISSE-7A a 7B na plošinu ELC-2. Kromě toho ještě přenesli dva panely proti mikrometeoritům z modulu Quest na ESP-2 a udělali pár drobnějších prací v nadplánu (povolení šroubu u jedné nádrže amoniaku, která bude příští rok vyměněna, instalace izolačních pokrývek na mobilní servisní systém MSS a instalace hadicových spojek mezi nosníky P1/P3 a S1/S3). Výstup EVA-3 byl zakončen ve 20:06 SEČ (trval 5 hodin a 42 minut).

Nicole Stottová v modulu Kibo na ISS (24.11.2009)V úterý 24.11.2009 dopoledne byla zvýšena dráha ISS pomocí manévrovacích RCS motorků raketoplánu o cca 1,5 km. Během dne proběhla závěrečná společná tisková konference a po ní ještě slavnostní předání velení ISS mezi Frankem De Winne a Jeffem Williamsem (Expedice 22 by ale byla oficiálně zahájena až po odletu Sojuzu TMA-15 od ISS dne 01.12.2009). Ještě 24.11.2009 odpoledne (kolem 18:30 SEČ) se posádky rozloučily a byly uzavřeny průlezy mezi raketoplánem a stanicí (na palubu raketoplánu přešla i Nicole Stottová, končící svůj dlouhodobý pobyt na stanici). Obě tělesa ale i následující noc zůstala spojena.

K vlastnímu odpojení raketoplánu Atlantis STS-129 od ISS došlo ve středu 25.11.2009 v 10:53 SEČ. Po standardním inspekčním obletu stanice se raketoplán motorickým separačním manévrem vzdálil a odpoledne provedla jeho posádka závěrečnou kontrolu povrchu raketoplánu pomocí OBSS.

Ve čtvrtek 26.11.2009 kosmonauti otestovali systémy raketoplánu, potřebné pro návrat na Zemi a provedli i další nezbytné činnosti před přistáním (úklid kabiny, zaklopení parabolické antény pro pásmo Ku). Ze Země bylo také potvrzeno, že povrch raketoplánu je podle dat z OBSS v pořádku.

Počasí na Floridě bylo dobré, takže raketoplán Atlantis STS-129 přistál při první příležitosti na KSC v pátek 27.11.2009 v 15:44 SEČ (na dráze č. 33 letiště SLF [Shuttle Landing Facility]).


Aktualizováno : 26.12.2011

[ Obsah | Pilotované lety | STS | STS-128 | STS-130 ]


Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.


(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-129/index.htm)

Stránka byla vygenerována za 0.065998 vteřiny.