[ Chemické: na KPL, na TPL, hybridní | Fyzikální:
tlakové, elektrotermální, iontové, jaderné, fotonové (sluneční
plachetnice) ]
Chemické raketové motory
využívají k pohonu energii vznikající hořením chemických látek.
Motory na kapalné pohonné látky (KPL) [Článek:
Raketové motory typu aerospike nejsou zapomenuty
(lek)] |
Princip: |
pohonné hmoty se dopravují do spalovací komory a tam hoří |
Výhody: |
vysoký specifický impuls (2500-4000N.s/kg) a tah, možnost
řízení velikosti tahu, možnost restartu |
Nevýhody: |
vysoká složitost, nižší spolehlivost |
Použití: |
univerzální, pro všeobecné účely |
Motory na tuhé pohonné látky (TPL) |
Princip: |
pohonné hmoty jsou uloženy ve spalovací komoře a tam hoří |
Výhody: |
vysoká spolehlivost, vysoký tah, jednoduchost, nižší cena,
okamžitá připravenost k použití |
Nevýhody: |
nemožnost řízení velikosti tahu, nižší specifický impuls
(1500-2500 N.s/kg), vyšší vlastní hmotnost |
Použití: |
urychlovací (startovní) motory, levné pohonné jednotky |
Hybridní raketové motory |
Princip: |
ve spalovací komoře je tuhá složka a kapalná se tam dopravuje
z nádrže |
Výhody: |
vysoký specifický impuls (až 4500 N.s/kg) a výkon, možnost
řízení velikosti tahu, možnost restartu |
Nevýhody: |
vyšší vlastní hmotnost |
Použití: |
zatím jen pro suborbitální nosiče |
Fyzikální druhy pohonu
využívají k pohonu energii stlačeného plynu, elektrickou, jadernou nebo jinou.
Motory na stlačený plyn |
Princip: |
stlačený plyn se vypouští z tlakové nádoby do trysky přes
ventil |
Výhody: |
jednoduchost, spolehlivost, možnost řízení velikosti tahu,
možnost restartu |
Nevýhody: |
malý specifický impuls (600-2000 N.s/kg) |
Použití: |
orientační a stabilizační motory |
Motory elektrotermální |
Princip: |
pracovní látka je elektricky ohřívána na vysokou teplotu
a uniká tryskou ven |
Výhody: |
vysoký specifický impuls (10000-35000 N.s/kg), relativní
jednoduchost, možnost řízení tahu, restartovatelnost |
Nevýhody: |
vysoká spotřeba elektrické energie |
Použití: |
zatím nepoužity |
Motory iontové |
Princip: |
pracovní látka je ionizována a urychlena z trysky elektrostatickým
polem |
Výhody: |
velmi vysoký specifický impuls (30000-300000 N.s/kg) |
Nevýhody: |
velmi malý tah, fungují jen ve vzduchoprázdnu |
Použití: |
orientační a stabilizační motory, experimentálně pohon sond |
Motory fotonové |
Princip: |
soustředěný tok fotonů (světlo) vyvolává tah |
Výhody: |
vysoký specifický impuls (300000 N.s/kg)[pro sluneční
plachetnici nekonečný] |
Nevýhody: |
neznáme efektivní způsob vytváření světla (umíme pouze využít
slunečního světla u sluneční plachetnice), velmi
malý tah |
Použití: |
zatím nepoužity |
Aktualizováno : 24.07.2007
[ Obsah | Základy
| Aerospike | JRM | Stručná
historie JRM | Fyzikální pohony | Sluneční
plachetnice ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/zaklady/rakety/motory.htm)
|