Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Pilotované lety > Mercury > MA 8 (Sigma 7)
tisk 
M.označení Start Přistání Délka letu Poznámka
1962-052A 03.10.1962 03.10.1962 9h13m 3.americký orbitální let (6 obletů Země)


W.M.Schirra
Posádka :
Schirra,W.M.[PL]

[ Popis letu | Obrázky | Experimenty | MA 8 v NASA ]


Znak MA 8Popis letu :

Třetí americký orbitální let.

Přestože byl delší než MA-7, proběhl bez závad. Start ve 13:15 SEČ, automaticky řízené přistání 475 km od ostrova Midway v Pacifiku, v blízkosti lodi "Kearsage".


Start MA 8 probíhal vcelku hladce až na čtvrthodinové přerušení odpočítávání 45 minut před startem, k němuž došlo po poruchu radaru na Kanárských ostrovech. 5 min 44 sekund po startu bylo kosmonautovi oznámeno, že se nachází na stabilní dráze, která zaručuje nejméně sedm obletů Země.

Start MA 8Hlavním úkolem kosmonauta bylo zjistit, jaké úpravy potřebuje kabina Mercury k uskutečnění 24 hodinového letu. Schirra dále fotografoval Zemi a hvězdy na barevný film. Dále při přeletu Austrálie zjišťoval, jak proniká atmosférou záře světelného zdroje, umístěného na raketové základně Woomera. Kamerou získal patnáct snímků Země, přičemž použil různých filtrů. Cílem bylo zjistit, jaké filtry jsou nejvhodnější pro meteorologické družice, aby byly získány co nejkontrastnější fotografie.

Na přední části kabiny byly umístěny vzorky různých materiálů. Experiment ověřoval tepelnou odolnost nových slitin s ohledem na jejich možné použití na kosmických tělesech.

Už při prvním oběhu bylo zjištěno nedostatečné chlazení skafandru. Teplota v něm stoupla z 23° C při startu na 32° C. Když se Schirrovi podařilo skafandr zregulovat, bylo mu zase příliš chladno : "Na konci letu jsem se doslova třásl," prohlásil později. "Jsem patrně prvním člověkem, který se ve vesmíru nachladil."

Schirra už při první oběhu přešel na nestabilizovaný let. Odpojil automatický řídicí systém. Bylo to nutné proto, aby ke konci letu zbylo v nádržích dost paliva. Nakonec Schirra dosáhl toho, že po dokončení šestého oběhu měl v nádržích automatického systému ještě 68 % paliva. Ruční systém měl 84 % paliva.

Schirra šetřil i elektrickou energií v bateriích. Proto bylo často přerušeno spojení se Zemí.

Schirra vystupuje z kabiny po přistáníStabilizace kabiny na konci letu a zapojení brzdicích raket proběhlo normálně. Brzdicí rakety se zapálily 8 hodin 51 min a 28 sekund po startu. Za 1 minutu a 28 sekund byly prázdné rakety odhozeny. Ve výši 8820 m se rozevřel stabilizační padák a ve výši 3180 m hlavní padák. Kabina přistála asi 7 km od letadlové lodi "Kearsage". Schirra zůstal v kabině, která byla vyzvednuta za 40 po přistání na palubu letadlové lodi.

Mnozí novináři kladli Schirrovi otázku, zda je možno podle velmi úspěšného letu soudit, že je lepším kosmonautem než Glenn a Carpenter. Schirra odpovídal vždy stejně : "Poučil jsem se z předchozích letů svých kamarádů, ale především se , myslím, poučili konstruktéři i ti, kteří let řídí. Doufám, že mých zkušeností použije Cooper, který je nyní na řadě."


Aktualizováno : 16.02.1998

[ Obsah | Pilotované lety | Mercury ]


Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.


(originál je na http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/mercury/ma-8/index.htm)

Stránka byla vygenerována za 0.108578 vteřiny.