Modely, makety a exponáty aerokosmického show v Paříži
na letišti LeBourget 99
Text a fotografie - Daniel Lazecký (spacedaniel@post.cz)
Jistě jste alespoň někteří z Vás četli můj článek,
kterým jsem Vás chtěl seznámit s výstavou ve Francii. Ano jednalo se o
aerokosmickou show - salon, který se co dva roky koná na letišti poblíž
Paříže na LeBourget. V roce 1999 jsem tuto show navštívil poprvé, a to
na popud a také patřičné popíchnutí mého kolegy J.Navary. To co jsem konkrétně
viděl na této výstavě, jsem již popsal
a také jste si to vše mohli přečíst na Alešových stránkách MEK, a tudíž
se tímto nebudu dále zaobírat. Přesto vše jste si mohli povšimnout,že jsem
se zmínil o modelech,které na výstavě byly snad všudepřítomny. Byly to
resp. velké modely,makety a také zajímavé exponáty,které přibližovaly návštěvníkům
produkci různých aerokosmických firem, konsorcií...a podobně. Nyní na konci
roku 2000 jsem si ve volném dni nakonec našel čas, a s jakousi nostalgií
jsem se začal probírat svou soukromou sbírkou, abych si tak trochu zavzpomínal.
Uvědomil jsem si jak ten čas letí a co se vše v kosmonautice událo, co
se děje nyní, co se bude dít...... Přišly mi tedy do rukou i fotografie,které
jsem na výstavišti v LeBourget nafotil. Došlo mi vlastně, že když se jedná
o věc minulou, tak vy všichni by jste měli alespoň přes uvedené fotografie
“nasát” atmosféru jaká tehdy byla. Fotografie jsem zařadil do několik souborů,
a pořídil k nim také nějaké popisky pro bližší orientaci. Doufám, že fotografie
pomohou i raketovým modelářům, kterým díky Internetu tuto službu mohu poskytnout
zdarma. Pokud přece jen někdo bude chtít fotografie mohu mu odpovědět na
e-mail schránce spacedaniel@post.cz.
Odkazy na obrázky vedou vždy z označení snímku. Vpravo
jsou náhledy většiny obrázků (ne všech).
ISS
- mezinárodní stanice
- k snímkům ISS00199 a ISS00299
snímky
pořízené ve stejném pavilonu-tedy ve společném stánku vystavovatelů-firem
USA, které jakkoliv spolupracují s NASA na různých programech kosmických
letů. Tedy hlavně zařízením a vybavením pro kosmické lodě a novou orbitální
stanici ISS. Pro představu - model jsem neměřil, ale vešel by se hravě
do vaší garáže a to jak na šíři tak délku - odhadem 3x5m. Model visel nad
návštěvníky v prostoru nad stánky. Jeho ”pozici” zalištovaly
lanka asi o průměru 3mm. Fotografie s označením ISS00299
je fotografií téhož modelu poněkud z druhé strany. Všimněte si jak je orbiter
zadokován ke stanici od strany budoucího japonského modulu JEM. Škoda jen,
že fotografie nepřiblíží tento pohled trojrozměrně, protože dívat se na
tento model byl také zážitkem.
-
snímek ISS00399
pochází z USA pavilonu a to od firmy Boeing. Menší model
stanice asi 80cm dlouhý, jak je vidět nebyl jediným. CRV evakuační raketoplán
- cca 30cm, a stejných rozměrů byly i modely mořského kosmodromu SeaLaunch
a doprovodné lodi.
- snímek ISS00499 a ISS00799
pořízeno
v hangáru, kde byl stánek fy. Arianespatiales patřící k expozici ESA a
CNES. Zde byl model obdobné velikosti jako v USA stánku, jen asi modelář
byl jiný. Z fotografie vidíte také trochu odlišné vyhotovení, které asi
mělo budit dojem kovu. Fotografie ISS00799 ukazuje
jak je CRV zakotven u stanice a v jaké poloze. Na této fotografii také
můžete vidět jak měl modelář smysl pro detail. Jsou například vidět uchopová
madla pro snazší pohyb astronautů při EVA, systém natažení solárních panelů
a nebo IRM na CRV pomocné motorové sekci.
- snímky ISS00599, ISS00699,
ISS00899
a ISS00999
pochází
již z expozic umístěné ve své budově na LeBourget, a ty se věnují jen iniciativě
ESA a CNES. V této budově byl vystaven i ARD modul, který jsem již popsal.
Před budovou na letištní ploše stojí rakety Ariane 4 a 5 ve skutečné velikosti,ale
nepředbíhejme. Modely ISS v této expozici již nebyly okázale velké. Opět
vše viselo na lankách, a zde si můžete všimnout,že i konfigurace jednotlivých
modulů je různá a já sám jsem se s takovou setkal až na této výstavě. Tak
nevím podle jakých kritérií modeláři pracovali. Foto ISS00599
a ISS00699 jsou od stejného modelu a v povrchové
úpravě lesklý povrch kovu. Foto ISS00599 je
pořízena s detailem na CRV a astronauta při EVA. Tento model byl asi 3,5m
dlouhý.
Záběr
ISS00999
odpovídají modelu o délce asi 5x3m také zde byla zvolena konfigurace dle
ISS00899
- nějakých kritérií, a na tomto pohledu lze také mimo jiné rozeznat japonský
JEM a USA Transhab nebo připojený Sojuz či Progress. Povrch celé stanice
již byl atraktivnější na pohled. Povrch kombinovaný s bílým a kovovým leskem.
Snímky s ARD - Atmospheric Re-entry Demonstrator
ARD-001,
ARD-002,
ARD-003,
ARD-004,
ARD-005
snímky
ARD jste viděli a nebo si je můžete prohlédnout společně s článkem
k tomuto tématu na stránkách MEK a to v oddíle - články.
Zde jsem popsal celý příběh ARD a fotografie jsou ve článku připojeny.
Jen se tedy budu stručně opakovat. To co vidíte na snímcích - je skutečný
exponát a ne tedy žádný model nebo maketa. Šlo skutečně o kosmické prostředek
vytvořený lidskou rukou a těleso, které prošlo muka kosmická.....
snímek LB001
je
snímkem celkového pohledu na zadní část letištní plochy. Ariane 5 vlevo
a vpravo je Ariane 4 a to prosím opět ve skutečné velikosti. Obě rakety
resp. nosiče stojí před budovou ,kde vystavovala hlavně ESA/CNES, a tady
je jí vidět pouze kousíček. Krásné počasí nám skutečně přálo.
LB002
Ariane 4, z předešlé fotografie se hrdě tyčí k azurové
obloze na LeBourget. Jen natankovat palivo a odpálit..... Zde je již vidět
v pozadí budova ESA a CNES .
LB003
....a vedle Ariane 4 stála opodál ještě větší a hrdější
raketa-pýcha ESA-ARIANE 5. Elegantní nosič a velký konkurent NASA.
LB003A
atmosféru této fotografie je potřeba si patřičně vychutnat
. Človíček a jeho výtvor....lidský genius a technická vyspělost. Dále již
jen no-comment.
LB004
pod Ariane 5 se dalo pohodlně projít , a nezachytit tento
moment by byla škoda . Je to zvláštní pocit procházet se pod něčím co tvoři
po nebi onu pekelnou brázdu, a svým hřmotem a silou dokáže stroj jako je
tento zbavit okovů přitažlivosti Země. Motor VULCAIN 2 to rozhodně dokáže,
a také nás již i přesvědčil, ale ještě jej uvidíme......
LB005
bližší pohled na trysku motoru VULCAIN 2 a jeho technické
zpracování, na první pohled dá se říci nic moc.
LB006
nyní se díváte do útrob trysky motoru VULCAIN 2, snímek
jsem pořídil z polohy ležmo.,a hned jak tak vzpomínám jsem se stal středem
pozornosti . Prostě jinak ten snímek nešlo udělat. Nutno dodat , že šlo
asi o nějaký zkušební exemplář z ověřovacích zkoušek . Budil dojem použití
a také nesl stopy po sazích, ale i oxidace. Mimo jiné všimněte si jakéhosi
zacelení dírky-trhliny a nebo propáleniny na stěně trysky. K zacelení této
poruchy došlo asi za účelem výstavy-neboť ve zvětšení to vypadá jako svár
v ochranné atmosféře. Ostatně ,ale to je jen můj názor.
MA5
fotografie pořízená ze stánku ESA a CNES - Model Ariane
5 s částečným řezem uložení užitečného zatížení . Model byl vysoký něco
přes 2 m, a ukazuje uložení ARD a doprovodné družice Marque na konzole
SPELTRA - viz. článek o ARD.
MA6
stánek ESA a CNES modely Ariane 4 a 5. V popředí je Ariane
5, v modelové podobě představuje nosič se speciálním nákladovým kontejnerem.
Model byl asi 3m velký a za ním stojící Ariane 4 o něco delší, tedy odhadem
3,5m.
V1
hangár kde vystavovaly evropské konsorcia své výrobky
a techniku . Na snímku je vidět dva raketové motory . V pozadí je jeden
a to od výrobce Britisch Aerospace, přiznám se, že jeho značení neznám.
Je to také jediná fotografie tohoto motoru, nezdál se mi nějak přitažlivý
svým vyvedením. Vedle tedy v popředí stojí již krasavec, a šlo o exponát.
Umělecké dílo mistrů konstruktérů ESA. Srdce a raketový motor pro Ariane
5 - vážení představuje se vám raketový motor s názvem VULCAIN 2. Tato fotografie
nezachycuje ten správný údiv, který jsem viděl na vlastní oči. Vždy jsem
o podobných věcech jen četl, a to jsem stál vedle a nablízku a díval se
na tento skvost techniky. Návštěvníci si vše mohli pochopitelně ze všech
stran prohlédnout.
V2
Motor VULCAIN 2 v celé své kráse,nablýskaný a pro všechny....a
konečně sám. V té době jak si tak vzpomínám venku nad letištěm se předváděl
SAAB Crippen, a hřmot jeho motorů při nízkých přeletech všechny lidičky
a zvědavost vyhnala ven . Tak jsem tedy zmáčkl spoušť, aby jste se i vy
mohli podívat na tuto majestátnost.
V3
a opět stejný aktér - VULCAIN 2, tak trochu blíže, tak
co vy na to? Pěkný co, jen si na něj sáhnout. Výšku s odstupem času odhaduji
na 3,5 m.
V4
VULCAIN 2 ještě blíže. Nemám co dodat .......
V5
VULCAIN 2, blízko. Nyní se díváte na vstřikovací hlavu
a motorové ústrojí. To je, ale záběr docela ještě daleko, dá se však už
na něj dívat. Tady lze již rozeznat turbodmychadlové ústrojí palivového
systému a palivové rychlouzávěry.
V6
.....ááááá ještě blíže. Vlevo je turbodmychadlo, uprostřed
vstřikovací ústrojí a vpravo je řídící jednotka. Změť trubek a trubiček,
kablíků....a v praxi to vše musí skutečně fungovat, a taky funguje!
V7
pohled do části trysky, a řídící jednotky s rychlouzávěry
paliva, nahoře část vstřikovací hlavy.
V8
vstřikovací hlava s turbodmychadlovým ústrojím, palivový
systém VULCAINE 2, to je dílko co? Tento detail stálo zato jej vyfotografovat,
a nyní je tu pro Vás všechny.
V9
částečný řez turbodmychadlem a palivovým systémem motoru.
Vidíte toho kluka, jak vykuleně čučí, já jsem vypadal při prvním pohledu
podobně...
M1
motor HM7B stál hned naproti mohutnějšímu motoru VULCAIN
2 a to ve stejné hale. Výška asi 1,80 m také se bylo na co podívat. Používá
se ve třetím stupni rakety Ariane 4. Myslím si, že by odkaz na něj měl
být http://www.snecma-moteurs.com/en/produits/moteur_fusee/hm7_ariane4.htm.
M2
stejné fotografie a exponát. Na těle trysky si můžete
všimnout část, která je odkrytá. Jde o součást chlazení pláště.
Fotografie o raketě-nosiči ANGARA si můžete prohlédnout
u článku - Moloděc Angara.
Článek je rovněž na stránkách MEK.
S1
stánek RKA, tedy asi 2m veliký model Sojuzu T, a v pozadí
vidíte část ISS modelu.
S2
stánek RKA, konkrétně fa NPO ENERGOMAŠ. Tady jsou modely
motorů RD-120, RD704 a RD 191. V pozadí jsou vidět motory ve svazku ze
tří RD-180. Největší model bude asi veliký na 90cm.
S3
opět model ku 2m. Modifikace Sojuzu RKA s názvem GEOS.
Ve stánku skutečně nikdo nebyl a dokonce se nám nepodařilo získat žádné
materiál. To je tedy asi tak vše co k tomuto snímku mohu napsat.
S4
model modifikace s názvem Sojuz/Starsem. Měřítko u modelu
uvádí 1:33.
S5
Model Sojuz STARSEM menší a větší. Stánek RKA.
ST1
stánek Chruniščenových závodů v pavilonu RKA. Na velkém
s točícím se podstavci jako první ke mně “přilétl” model ISS Zarja, detailně
zpracovaný model by chtěl asi každý z nás jak se tak na něj díváme. Délka
asi 60 cm.
ST2
Zarja je po svém prvním “obletu” tentokrát celá. Uprostřed
se točí stanice MIR a
vlevo vidíte záď stařičké stanice Saljut 7. Dále popisované modely jsou
stejné velikosti .
ST3
špatně se fotografuje na lesklý povrch, od které ho se
každý světelný zdroj odráží. Tentokrát pohled na stanici Saljut 7. Nyní
historie sama, pamatujete se ještě?
ST4
toto je rarita. Model modulu Kosmos 1443 i s vyhotovením
přistávacího pouzdra. Mimochodem byl to první interorbitální tahač. Pokud
si vzpomenete tento modul byl krátce připojen k stanici Saljut 7 ,za účelem
zvýšení orbity. Pouzdro se také odzkoušelo a dovezlo zpět mnoho materiálu
ke zpracování. Historicky a fakticky šlo vlastně o bývalý vojenský projekt
s názvem ALMAZ.
ST5
Jako klenot uprostřed “seděla” stanice MIR - modelově
velmi perfektně zpracovaná. Skutečně i já jsem dlouho obdivoval. Tento
snímek je ale trochu vzdálen a také se od něj odráží hodně světla, ale
důvody jsem již uvedl.
ST6
model MIRu trochu blíže - už je to lepší, že? Modelář
musel mít velký smysl pro detailní zpracování. Také si myslím,že za takovýto
model by jste také hodně zaplatili a to mi tedy věřte vím o čem hovořím.
Když jsem se na tento model díval prostřednictvím hledáčku fotoaparátu,
řekl jsem si ,že takovýto podobný pohled se mohl naskytnout posádce Shuttle
a nebo kosmonautům ,kteří uskutečňovali Sojuzem inspekční přelety.
ST7
zmíněný smysl pro detail, i doma jsem si hodněkrát tento
snímek prohlížel. Tady jsem z fotoaparátu dostal ze zoomu vše co bylo v
jeho možnostech, dále je už škoda o tom cokoliv psát........
RD0124M
Model-Maketa motoru ve skutečné velikosti RD-0124M, stánek
RKA.
JU1
stánek ukrajinské firmy JUŽNMAŠ, zabývající se výrobou
nosičů ZENIT. Maketa raketového motoru RD 861G.
JU2
motor maketa DR 861G ukrajinské firmy JUŽNMAŠ.
JU3
JUŽNMAŠ - turbodmychadlové ústrojí palivového systému
pro motory řady RD.
RKA1
stánek RKA-Public Relations na výstavišti LeBourget. Zde
jste si mohli zakoupit odznaky,emblémy,publikace a knížky, modely BURANu
a jiných jako BOR...Zde jsem si také i já mnoho věcí koupil, mezi nimi
i vzorek tepelné dlaždice ochrany raketoplánu BURAN. Všude také modely
raketoplánu a pokud zatoužíte si jej koupit-běžná cena zde na výstavišti
kolem 350FF.
RKA2
velký model AN 225 Mrija s miniraketoplánem MAKS a vnější
odhazovací nádrží. Představu o modelu si udělejte sami - ale také stojí
zato.
RKA3
Stejný model, ale fotografovaný ze zadu. Zvláštnost je
v tom,že MRIJA nese výsostné znaky Ukrajiny a MAKS zase Ruska.
RKA4
a tady se podívejte na stejný model zepředu.
X1
i firma MAN chce proniknout do vesmíru. V expozici firmy
byl i model ideového návrhu, jejím základem by měl být modifikovaný nosič
ARIANE 5 se speciálním přepravním kontejnerem cargo. Obdobný nápad pochází
z NASA, s použitím hardware pro Space Shuttle. V MAN stánku nám, ale stejně
sdělili, že jde jen o pouhou fantazii a že jí nemáme brát vážně.
X2
firma Morton Thiocol - ukázka nosiče vytvořeného z jednoho
startovacího motoru Shuttle, palivo je TPH, a ten člověk v záběru je můj
kolega.
X3
vztlaková klapka určené pro X-38, výrobek nese Made in
MAN. Toto je konkrétní práce firmy MAN na zakázku NASA . V tomto případě
jde o exponát, neboli technologický kus. Technologický kus rozumějte ověřovací
-takový který musel alespoň v modelových zkouškách uspět na různá a to
tvrdá namáhání.
X4
asi 2m veliký model X-38, který byl rovněž součástí stánku
fy MAN.
X5
zadní upevňovací konzole X-38/CRV na stánku firmy Civil
Aircraft.
X6
NASA/X 37 model u fa Boeing délka 60cm.
X7
3metrový model X33 VentureStar, z tzv. skunčí dílny firmy
Lockheed Martin Aerospace. Tak nějak vypadá budoucnost, zatím modelově.
X8
X33 stejně velký, stejně pěkný, jen jakoby v letu - bude
to impozantní budoucnost.
X9
X33 ještě jednou.
OS1
navštívili jsme také stánek s názvem CHINA. Fotografie
zachycuje celkový pohled na stánek Číny. Celkově asi 3m modely raketových
nosičů, zleva doprava LM20, CZ12E a CZ13B. Nezdá se vám i z modelů patrný
ruský podpis konstruktérů?
OS2
tak tady jsem celý já ve své širokosti a maličkosti. Takto
jsem se nechal vyfotografovat zcela záměrně jako měřítko k exponátu, kterého
se dotýkám. Má výška 173cm a váha 86kg. Držím se pneumatiky, a ne ledajaké.
Firma Michelin vyrábí na zakázku NASA speciální pneumatiky pro USA raketoplány.
Na fotografii mimo mne je tedy pneumatika přední podvozkové nohy orbiteru.
OS3
detailnější záběr na vzorek dezénu pneu z předcházejícího
záběru.
OS4
důkaz o rozměru pneu přední podvozkové nohy orbiteru-44,5x16.0x21”
Michelin AAT, toto značení nenajdete běžně v katalogu firmy........
OS5
tak a to je poslední foto zde uvedené. Zde jsem také já,
takto vábila jedna Floridská cestovka výlety a dovolenou na Mys Canaveral.
Tak vážení to je vše. Některé snímky hodlám ještě použít
konkrétně v mých článcích,které jak doufám budou i zde na stránkách MEK.
Jak jste mohli vidět bylo skutečně fajn . Tento rok 2001 skýtá další možnost
tuto výstavu navštívit, ale vše záleží na vás. Co dodat závěrem. Snímky
jsem pořídil zčásti na filmy Agfa s citlivostí 200-400 a to fotoaparátem
NIKON ZOOM500, který jsem zakoupil den před vlastním odjezdem. Detaily
jsem pořídil se zoomem 35-105mm takže jsem fotil věci od 86cm vzdálenosti
-10m, a snímky jsou pořízeny všechny uvedeným fotoaparátem. Snímky se staly
tak mým vlastnictvím a součástí sbírky o kosmonautice.
s pozdravem
Daniel Lazecký
spacedaniel@post.cz
Aktualizováno: 29.01.2001
[ Obsah | Modely
| Články | Le
Bourget 99 | ARD
| Moloděc Angara ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/modelar/dan/lb1999/index.htm)