Zkoušky komponent nosných raket v MSFC
(Return to Moon: Aktualita 2006-06-28)
Technici NASA podnikají novou sérii zkoušek, které slouží k vývoji
budoucího dopravního systému agentury. Testy se týkají návrhu nosné rakety
CLV [=Crew Launch Vehicle], kosmické lodi CEV [=Crew Exploration Vehicle]
a nosné rakety pro dopravu těžkých dílů CaLV [=Cargo Launch Vehicle]. Pro
program, který má realizovat tzv. "Vizi kosmického výzkumu", se pomalu vžívá
označení Constellation {=Souhvězdí}. Jeho cílem je vyvinout nosné prostředky
a kosmická plavidla k obsluze stanic na oběžné dráze a k návratu
lidí na Měsíc s výhledem na ještě další expedice.
Od června zkoušejí technici ve středisku Marshall Space Flight Center (MSFC)
v Huntsville (Ala.) neúplný model rakety CLV v aerodynamickém tunelu.
Model sestává z části posledního stupně, přechodového dílu ke kosmické
lodi, vlastní lodi CEV a záchranného systému. Zmíněný záchranný systém má
za úkol dopravit posádku do bezpečné vzdálenosti od nosné rakety v případě
nouzové situace v průběhu startu.
Pro zkoušky byla postavena maketa ve zmenšeném měřítku o délce 330 mm
(1.5% skutečné velikosti). Aerodynamický tunel má průřez 350x350 mm a
připojený ventilátor je schopen vyvinout rychlosti vzduchu v širokém
rozmezí. Aerodynamické chování modelu se zkouší v rozsahu Mach 0.8
až Mach 4.45.
Současná série zkoušek je posledním krokem prověrek v aerodynamickém tunelu,
které byly zahájeny v únoru. Je součástí dohody o spolupráci mezi pobočkami
NASA a průmyslovými firmami. Na jejich základě bude vyvinut systém CLV a CEV
jako integrovaný systém. Partnery jsou v tomto snažení kromě MSFC také
Langley Research Center (Hampton, Va.), Ames Research Center (Moffet Field, Calif.)
a Boeing (St. Louis, Mo.). Další zkoušky v MSFC budou v aerodynamickém
tunelu pokračovat v červenci. Tyto testy poslouží jako podklad pro podrobnější
prověrky návrhu rakety na podzim.
Inženýři v MSFC rovněž dokončili předběžné zkoušky zažehovače raketového motoru,
který zapaluje směs vodíku a kyslíku ve spalovací komoře. Podobné zkušební
zařízení a podobný zažehovač bude použit při vývoji motoru
J-2X horního stupně rakety. V případě
J-2X se jedná o vylepšenou verzi výkonného motoru
používaného ve třetím stupni měsíční rakety Saturn 5 z éry Apolla.
J-2X má být přitom použit jak u rakety CLV vynášející
posádku, tak u CaLV u urychlovacího stupně z nízké oběžné dráhy na dráhu
k Měsíci. Použití stejného typu motoru je příkladem snahy o zjednodušení
návrhové fáze a následně též pozemních operací a tím o úsporu nákladů.
Během zkoušek zažehovače je sestaveno zařízení skládající se z trubice,
ve které dochází k hoření paliva, a vstřikovacích injektorů. Trubice
je zaústěna do vakuové komory, což simuluje podmínky na nízké oběžné dráze,
za kterých by mělo k zážehu motoru dojít. V další etapě testů bude
palivo ochlazeno až na -160°C, což opět představuje situaci v kosmu
mezi Zemí a Měsícem, když se bude rozbíhat motor urychlovacího stupně.
Předběžné rozbory provedených zkoušek signalizují, že zažehovač pracuje
podle očekávání.
Vývoj CLV a CaLV je záležitostí mnoha středisek NASA a kontraktorů. Postup
projektu řídí středisko Exploration Launch Projects Office sídlící v MSFC.
Tato kancelář se součástí programu Constellation, který je dozorován ze střediska
Johnson Space Center (JSC) v Houstonu (Tex.). Constellation je klíčovým
projektem Exploration Systems Mission Directorate, který zase sídlí ve Washingtonu.
Počet reakcí: 0
|