Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Space.40 > 1982 > 1982-065A - STS 4
tisk 

1982-065A - STS 4

Název objektuSTS 4
Columbia F-4
Shuttle Mission 4
SSC 13300
Start1982-06-27 - 14:59:59.8 UT, Eastern Test Range, Columbia
Stav objektupřistál na Zemi
Přistání1982-07-04 16:09:31 UT, Edwards AFB, Rwy 22
Životnost7.6316 dne, tj. 0.0209 roku
ProvozovatelUSA, NASA-OSF
VýrobceUSA, Rockwell
Kategoriepilotovaná kosmická loď
Hmotnost vzletová 109617 kg
přistávací 94776 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
1982-06-27 Země 1982-07-04 Země Thomas K. Mattingly, II USA 2 CDR
Henry W. Hartsfield, Jr. USA 1 PLT

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Pilotovaný kosmický raketoplán. Postavila ho firma Rockwell International, Space Systems Group (nyní Boeing North American), Palmdale, CA (USA). Provozovatelem je NASA Johnson Space Center, Houston, TX (USA) pro NASA Office of Space Flight, Washington, DC (USA).

Raketoplán Columbia sestává ze tří částí: družicového stupně vybaveného hlavními motory SSME [=Space Shuttle Main Engines], odhazovací nádrže ET [=External Tank] a startovacích motorů SRB [=Solid Rocket Boosters].

Motory SRB výr. č. BI-004 na TPH (polybutadienakrylát-hliník-chloristan amonný) o délce 45.46 m, průměru 3.8 m a vzletové hmotnosti 2×590 t vybavené výkyvnými tryskami vyvíjejí při vzletu tah 2×11.8 MN. Doba jejich funkce činí 120 s. Poté se oddělují a na padácích se snášejí do moře, odkud jsou vyloveny a připraveny k dalšímu použití.

Nádrž ET výr. č. ET-5 o délce 47.0 m a průměru 8.4 m nese zásoby kapalného vodíku (102 600 kg) a kyslíku (616 500 kg) pro motory SSME. Po dosažení suborbitální dráhy je odhozena a zaniká v atmosféře.

Okřídlený družicový stupeň výr. č. OV-102 o délce 37.24 m, výšce 17.25 m a rozpětí 23.79 m sestává z dvoupodlažního prostoru pro osádku, trupu a motorového prostoru. Prostor pro osádku (7 osob, v nouzových případech až 10 osob) má objem 71.5 m3 s atmosférou normálního vzduchu o tlaku 1014 hPa. V horní části se nachází letová paluba vybavená 10 okny, na níž jsou soustředěny prvky řízení, v dolní části obytná paluba s bočním průlezem pro nástup a výstup osádky a s průlezem do nákladového prostoru, sanitárním zařízením, kuchyňkou a místy pro odpočinek. V její přední části je umístěna většina řídicí elektroniky. Pod podlahou obytné paluby se nachází klimatizační zařízení. V trupu o rozměrech 18.3×5.2×4.0 m je umístěn nákladový prostor, uzavíratelný dvoukřídlými dveřmi, na jejichž vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému. V trupu se nachází mj. dálkový manipulátor RMS [=Remote Manipulator System], 3 palivové baterie s výkonem 3×7 kW (v maximu 3×12 kW) a 4 nádrže s kyslíkem a 4 nádrže vodíkem nutným pro jejich provoz. V zadní části jsou umístěna 3 turbočerpadla APU [=Auxiliary Power Units] hydraulického systému pro ovládání motorů SSME a aerodynamických řídicích ploch. V motorovém prostoru se nacházejí 3 kyslíkovodíkové motory SSME výr. č. 2007, 2006 a 2005 o tahu 3×2.1 MN ve vakuu. Pod motorovým prostorem je umístěn trupový elevon. Nad motorovým prostorem po stranách kýlové plochy s kormidly a aerodynamickou brzdou jsou připevněny dva moduly OMS [=Orbital Maneuvring System], každý s jedním motorem OMS o tahu 26.7 kN, 12 řídicími motory RCS [=Reaction Control System] o tahu 3.87 kN a 2 vernierovými motory o tahu 111 N. Jako pohonné látky pro OMS a RCS slouží monometylhydrazin a oxid dusičitý. Další modul RCS se 14 motory o tahu 3.87 kN a se 2 motory o tahu 111 N je zabudován v přídi raketoplánu. Povrch raketoplánu je pokryt systémem tepelné ochrany, tvořeným převážně dlaždicemi ze slinutého pěnového křemene. Pro přistání je vybaven vysouvacím podvozkem.

Předchozí let kosmického raketoplánu je STS 3 (1982-022A), následující je STS 5 (1982-110A). Předchozí let družicového stupně Columbia je STS 3 (1982-022A), následující je STS 5 (1982-110A).

Průběh letu

Datum Událost
1982-06-27 14:59:59.8 UT: Vzlet.
15:02:10.8 UT: Odhození SRB.
15:08:32.5 UT: Vypojení hlavních motorů MECO [=Main Engines Cut-Off].
15:08:50.6 UT: Odhození nádrže ET [=External Tank].
15:10:33.8 UT: Manévr OMS-1 (t=88.1 s, ?v=86.9 m/s).
15:37:40.8 UT: Manévr OMS-2 (t=103.9 s, ?v=54.0 m/s).
16:40:10 UT: Zahájeno otevírání dveří nákladového prostoru.
17:00:52 UT: Ukončeno otevírání dveří nákladového prostoru.
19:29:13.8 UT: Manévr OMS-3 (t=32.0 s, ?v=33.0 m/s).
20:14:11.8 UT: Manévr OMS-4 (t=31.6 s, ?v=16.7 m/s).
22:15 UT: Spuštěn reaktor na výrobu latexových kuliček.
1982-06-28 Spuštěno experimentální zařízení pro kontinuální elektroforézu.
15:25 UT: Spuštěn experiment pro výzkum záření povrchu raketoplánu.
17:55 UT: Ukončen experiment s přípravou latexových kuliček.
19:50 UT: Ukončen experiment s elektroforézou.
1982-06-30 10:45 UT: Obnoven experiment s elektroforézou.
11:15 UT: Aktivováno autonomní užiteční zatížení GAS.
17:48 UT. Zahájeny zkoušky uzavírání dveří nákladového prostoru.
17:57 UT: Levoboční křídlo dveří nákladového prostoru se správně nezamklo.
19:09 UT: Ukončení experimentu s elektroforézou.
19:57 UT: Levoboční křídlo dveří nákladového prostoru znovu otevřeno.

------
Datum poslední úpravy: 2007-01-04 12:41:04 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2007 - Antonín Vítek

(originál je na http://www.lib.cas.cz/space.40/1982/065A.HTM)

Stránka byla vygenerována za 0.174489 vteřiny.