Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

  Fórum: Témata: Příspěvky: Poslední příspěvek:
Portál  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Pokec o portálu - vzhled, provoz,...
481517
22/3/2020 - 18:16
poslal Tlama
Česká kosmonautika  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Vše co se týká české kosmonautiky
1174522
20/4/2020 - 10:32
poslal Milan Halousek
O kosmonautice  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Diskuse o kosmonautice v celé její šíři
1657150635
24/5/2020 - 15:23
poslal Slavomír Fridrich
CubeSat  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Pokus o stavbu amatérské sondy
291488
21/2/2020 - 09:42
poslal xChaos
Sdružení  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Kosmo Klub
381342
12/4/2020 - 20:04
poslal Martin Kostera
Raketová modelařina  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Stavba raket vlastníma rukama
24725
23/1/2020 - 01:27
poslal Martin Kostera
Kdo je on-line - Uživatelé: 0 , návštěvníci: 8
 

   Témata s nejnovějšími příspěvky (20)>> 50 témat
Humor kosmický, kosmologický i vzdáleně souvisejícíSlavomír Fridrich24.05.2020 15:23O kosmonautice
Sea Launch & spol.PinkasJ23.05.2020 09:30O kosmonautice
Dragon 2 (DragonRider / Crew Dragon) - pilotovaná loď SpaceXMartin Kostera22.05.2020 10:02O kosmonautice
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemyamato21.05.2020 18:54O kosmonautice
HTV - japonský náklaďák k ISSMartin Kostera21.05.2020 16:21O kosmonautice
Chang'e 3 a 4 - čínské landery a rovery na MěsíciAlchymista20.05.2020 14:04O kosmonautice
Dysonova sférakopapaka19.05.2020 18:10O kosmonautice
Vojenský vesmírPinkasJ17.05.2020 20:06O kosmonautice
Google Mars 3DEudoxus17.05.2020 09:27O kosmonautice
Falcon HeavyNovýJiřík16.05.2020 19:37O kosmonautice
Zajímavosti z WWWAlex16.05.2020 06:34O kosmonautice
Čínská kosmonautikaMiraH16.05.2020 01:03O kosmonautice
Planet LabsMartin Kostera14.05.2020 21:49O kosmonautice
Kolonizace MarsuAlchymista14.05.2020 13:51Mars
FyzikaSlavomír Fridrich13.05.2020 23:07O kosmonautice
Provoz ISSMartin Kostera13.05.2020 19:25O kosmonautice
Hypersonicky letAlchymista13.05.2020 15:09O kosmonautice
Rusko - Federální kosmický program (politika, rozpočet)PinkasJ13.05.2020 13:26O kosmonautice
Simulácie letov, orbit simulátoryAleš Holub12.05.2020 22:40O kosmonautice
Čínská nosná raketa CZ-5MiraH10.05.2020 21:28O kosmonautice

   Nejnovější příspěvky (100) - řazeno od nejnovějšího (nahoře) po nejstarší (dole)>> 20 příspěvků
Humor kosmický, kosmologický i vzdáleně souvisejícíSlavomír Fridrich24.05.2020 15:23O kosmonautice
Ku!
[upraveno 24.5.2020 15:24]
Humor kosmický, kosmologický i vzdáleně souvisejícíMiraH23.05.2020 21:08O kosmonautice


Když jsem viděl snímky z přistání nové čínské experimentální kosmické lodě, tak jsem si vzpomněl na sovětský film Kin-Dza-Dza! Podoba trochu vzdálená, ale něco tam je.

https://www.csfd.cz/film/110444-kin-dza-dza
Sea Launch & spol.PinkasJ23.05.2020 09:30O kosmonautice
https://sputniknews.com/russia/202003171078589717-sea-launch-command-ship-arrives-in-russia-from-us/

Obě lodi projektu Sea Launch přistály začátkem roku v přístavu Slavjanka na Dálném východě. Tuto sestavu koupila privátní ruská letecká společnost S7 Group, její odnož S-7 Space od původních majitelů Sea Launch. Má používat plánované rakety Sojuz 5 a zřejmě i Sojuz 6 , neboť to byla právě S-7 Space, kdo prosazoval novou raketu Sojuz 6 s motorem RD 180 v prvém stupni. Taková raketa má větší naději na přestavbu s otočným křídlem, než Sojuz 5. Znovu-použitelnost raket si společnost S-7 Space vyhlásila za cíl. Raketa Sojuz 6 bude rovněž od počátku navrhována pro plně automatický start.

Z mořského startu v moři na Dálném východě mohou provádět všechny starty s inklinací od 49° výše (jichž je většina). To bude velká výhoda proti původnímu Sea Launch. Pro přímé lety na GSO může sestava odplout k rovníku.
Zřejmou podmínkou pro zahájení projetu je návrat k normální letecké dopravě po Coronaviru, aby S-7 Group měla peníze na tento projekt a dokončení vývoje Sojuz 6
[upraveno 23.5.2020 11:37]
Dragon 2 (DragonRider / Crew Dragon) - pilotovaná loď SpaceXMartin Kostera22.05.2020 10:02O kosmonautice
Asi nejkomplexnější info o možnostech abortu za letu.

https://www.nasaspaceflight.com/2020/05/examining-crew-dragons-launch-abort-modes-and-splashdown-locations
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemyamato21.05.2020 18:54O kosmonautice
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemPetr_Šída21.05.2020 18:42O kosmonautice
Podle toho co jsem vyčetl (berte prosím bez záruky. Není to z primarniho zdroje) tak hořelo okolo vypouštěcího ventilů dole, proto nechávají nejdřív metan odvetrat vypařováním
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemPinkasJ21.05.2020 17:42O kosmonautice
https://www.teslarati.com/spacex-starship-prototype-limbo-test-fire/

Zatím není jasné, co způsobilo požár. Jelikož je metanová nádrž stále pod přetlakem, zatím k ní nebyli vysláni technici a tlak pravděpodobně postupně vypařováním a ventilací klesne a bude možno zkontrolovat na místě, co se stalo.
[upraveno 21.5.2020 17:43]
HTV - japonský náklaďák k ISSMartin Kostera21.05.2020 16:21O kosmonautice
Záznam startu

SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemMartin Kostera21.05.2020 16:15O kosmonautice
Jestli to chápu dobře(moc teď čas nemám procházet všechny validní zdroje), tak to byl ale oheň mimo SN4 a ten je zatím v pořádku.
Dragon 2 (DragonRider / Crew Dragon) - pilotovaná loď SpaceXMartin Kostera21.05.2020 16:04O kosmonautice
Už se nemůžu dočkat.

https://www.nasaspaceflight.com/2020/05/demo-2-crew-arrives-launch/
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemJosef Chlachula21.05.2020 00:01O kosmonautice
Se Starship SN4 to po včerejším požáru nevypadá moc dobře. Uzávěra, která měla skončit včera v 18 hodin místního času byla prodloužena o 24 hodin. Nádrže jsou možná pořád ještě pod tlakem.

https://www.teslarati.com/spacex-starship-prototype-limbo-test-fire/
HTV - japonský náklaďák k ISSMartin Kostera20.05.2020 18:56O kosmonautice
V 19:31 by měl startovat HTV-9.

Chang'e 3 a 4 - čínské landery a rovery na MěsíciAlchymista20.05.2020 14:04O kosmonautice
Pokiaľ ste sa v minulých rokoch bavili vyhľadávaním miest pristátia apollo a sond na snímkoch LRO, tak lander Chang'e a následne aj vozítko Yutu uvidíte prakticky "okamžite".
Chang'e 3 a 4 - čínské landery a rovery na MěsíciMiraH20.05.2020 13:39O kosmonautice








15. měsíční den strávilo vozítko Yutu 2 [Jü-tchu 2] opatrným objížděním 20m kráteru, který sám o sobě neměl výrazné okraje a nebyl moc vidět. V popředí je vidět i menší kráter, jehož detail je na posledním snímku.


V průběhu 16. měsíčního dne byl problém najít vhodné „spací místo“. Terén byl komplikovaný a míst vhodných k hibernaci bylo málo. Nakonec řidiči vozítko odstavili na místě, kde zastavili a shodou okolností které také splňovalo i podmínky pro zaparkování. Mezi vhodné podmínky patří dostatečně rovný a pevný povrch bez rizika sesuvu do některého z mnoha se vyskytujících kráterů a možnost zaujmout vhodnou polohu vzhledem ke Slunci - nastavení panelu slunečních článků.




Na snímku je kráter, kolem kterého projelo vozítko během 16. měsíčního dne. V kráteru je údajně materiál podobný roztavenému sklu. Měl by to být stejný případ jako v kráteru, který vozítko zkoumalo během 9. měsíčního dne. V tomto případě vozítko zřejmě projelo jen kolem bez bližšího zkoumání.


V průběhu 16. měsíční noci, kdy vozítko ještě „spalo“, zahájili řidiči v Pekingském kosmickém řídícím středisku komplexní analýzu terénu a začali plánovat další cestu. Zjistili, že terén je posetý krátery a cesta mezi nimi je úzká. Přemýšleli jakou cestu mají vybrat. Snad po „hřebenu“ mezi krátery? Na obou stranách jsou krátery a „štěrk" a všude hrozí riziko sesunutí regolitu. Řidiči se nad situací mračili a hledali řešení. „Kudy se vydat?“ Nakonec s řešením přišel hlavní vedoucí týmu řidičů: „Pojďme to projet uprostřed!“ Ostatní řidiči byli zmatení, protože nevěděli, jak to hlavní vedoucí myslí.




Vpravo je červeně vyznačený nepravidelný kráter (prohlubeň). Žlutě jsou označeny místa se svahem (plytší krátery). A bylo nutno mezi nimi projet.

Hlavní vedoucí využil příležitosti a nakreslil na mapu zaoblenou jízdní trasu ve tvaru písmene „S“. „Podívejte se! Co tohle?“ Řidičům se rozšířily oči. To byla „boží operace“. Elegantní „S“, při kterém se vyhnou nebezpečným kolizním kráterům a většině „štěrku“. Ale řidiči se takové trasy trochu obávali. „Požadavky na takovou trasu jsou poměrně vysoké. Mohou vůbec vozítko ovládat tak přesně?“ Ale hlavní vedoucí si byl jistý: „Uvolněte se! Jezdíme po Měsíci. Jsme profesionálové.“ Řidiči se tedy připravili na další den a čekali až se vozítko probudí.

V kráteru Von Kármán začalo svítat 15. dubna, ale vozítko Yutu 2 [Jü-tchu 2] i přistávací modul Chang'e 4 [Čchang-e 4] setrvávaly ještě v hibernačním stavu, ve kterém přečkávaly mráz čtrnáctidenní měsíční noci. Během měsíční noci teplota povrchu běžně klesá na -190 °C, ale přístroj na měření teploty povrchu umístěný na přistávacím modulu v minulosti naměřil i -200 °C. Vhodné světelné podmínky nastaly až 16. dubna 2020, kdy se ve 12:57 UT probudilo vozítko Yutu 2 [Jü-tchu 2]. Po téměř 16,5 hodinách jej, jako obvykle druhý v pořadí, následoval přistávací modul. Na Zemi bylo v tom okamžiku 05:25 UT 17. dubna 2020. Oba kosmické stroje byly plně funkční a zahájily tak 17. měsíční den na odvrácené straně Měsíce.

Po pečlivém nastavení všech parametrů řidiči konečně dokončili naplánování "pohádkové procházky", protože jízda musela být provedena s vysokou přesností. Po probuzení vozítka byl vyslán příkaz k pohybu a řidiči se nemohli dočkat okamžiku, kdy budou moci zkontrolovat projetí naplánované trasy.




Po zastavení udělali řidiči kontrolní zpětný snímek právě projeté „S křivky“. Vyjeté stopy přesně odpovídaly naplánované křivce.


Před polednem se vozítko zastavilo před dalším velkým kráterem. Řidiči tak opět stáli před rozhodnutím kudy se vydat dál. Dle snímků a map měli dvě možnosti. Severozápadní cesta byla přímá a krátká (asi 60 m), ale procházela složitou terénní oblastí s krátery. Naopak severovýchodní cesta byla plošší, ale také delší (asi 100 m) a terén v dálce bylo obtížné odhadnout. Každá cesta měla své výhody a nevýhody. Protože se řidiči nemohli rozhodnout, tak nechali vozítko přepnout do klidového módu na období polední přestávky s tím, že po polední přestávce popojedou s vozítkém o jeden pojezd na západ a pak se podle terénních údajů rozhodnou kam dál.

24. dubna byl pátý Čínský vesmírný den. Na Statio Tianhe [Stacio Tchien-che] panoval klid polední pauzy, kdy vozítko čekalo na zmírnění žáru slunečních paprsků. Ale řidiči na Zemi měli naopak plné ruce práce. Přenastavovali měření výšky Slunce nad horizontem. To je důležité pro automatické probouzení vozítka z hibernace. Řidiči korigovali odchylku 1,7°. Je to malá odchylka, ale při součtu nepříznivých okolností by jakákoliv chyba mohla způsobit ztrátu vozítka. Domnívám se, že tato kalibrace souvisí s pohybem Měsíce kolem Slunce. Jelikož Měsíc má sklon rotační osy vzhledem k ekliptice jen asi 1.5°, tak v průběhu roku se výška Slunce nad obzorem (při porovnání ve stejný měsíční čas) mění v rozmezí asi 3°. Takže jednou za čas musí řidiči přenastavit hodnoty pro probouzení vozítka. I díky této rekalibraci mohli řidiči vypočítat a najít vhodné „spací místo“ na severozápadní cestě.




Odpoledne řidiči přejeli s vozítkem do vyhlédnutého „spacího místa“, kde se vozítko otočilo a pořídilo zpětný pohled na ujetou trasu 17. měsíčního dne. Napravo je vidět první úsek dne ve tvaru „S křivky“. Vlevo blíže k obzoru je vidět přistávací modul Chang'e 4 [Čchang-e 4], který je ve vzdálenosti 292 m. A na obzoru je jihovýchodní val kráteru Von Kármán.




V závěru 17. měsíčního dne, na koncovém bodu LET01704, ve vzdálenosti 3 metry jihozápadně byl vyfocený malý impaktní kráter o průměru 1,3 m a hloubce asi 20 cm, na části jeho povrchu je materiál s vysokou odrazivostí. Povrch se zjevně liší od jasu okolní lunární půdy. Kráter bude předmětem zkoumání během 18. měsíčního dne.


V kráteru Von Kármán se Slunce chýlilo k západu a tak se vozítko muselo přichystat k přepnutí do hibernačního módu. Vypnutí nastalo 29. dubna 2020 ve 12:36 UT. Přistávací modul Chang'e 4 [Čchang-e 4] se přepnul ten samý den ve 21:30 UT, což bylo o téměř 9 hodin později.



Pohled směrem budoucího průzkumu.


Vozítko během 17. měsíčního dne ujelo 23,225 m. Vypadá to, že se čínští plánovači rozhodli, že pojedou svým obvyklým tempem a cílová čedičová oblast ve vzdálenosti 1,8 km je jen dlouhodobým cílem výzkumu. Celková ujetá vzdálenost narostla na 447,68 m. Vozítko se nachází ve vzdálenosti 292 m severozápadním směrem od přistávacího modulu.

Ujetá vzdálenost:

1. měsíční den 44,185 m
2. měsíční den 75,815 m
3. měsíční den 43 m
4. měsíční den 15,9 m
5. měsíční den 11,76 m
6. měsíční den 22,33 m
7. měsíční den 24,88 m
8. měsíční den 33,13 m
9. měsíční den 13,661 m
10. měsíční den 5,108 m
11. měsíční den 28,852 m
12. měsíční den 26,438 m
13. měsíční den 12,636 m
14. měsíční den 9,56 m
15. měsíční den 32,533 m
16. měsíční den 24,667 m
17. měsíční den 23,225 m
-----------------------------
Celkem: 447,68 m





Dovolil jsem si upravit mapu od Phila Stookeho tak, aby dosud ujetá trasa byla vidět v celku a aby bylo vidět, jak vozítko postupuje více k severozápadu. Vzdálenost vozítka od přistávacího modulu je 292 m. Obrázek ve vyšším rozlišení je zde: http://imgway.cz/v/C4z.jpg . Originální mapa od Phila Stookeho je zde: http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=45838


Andrew Jones zveřejnil na svém účtu na Twitteru snímky, které pořídila americká sonda LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter). Má zřejmě dobrý zdroj v GSFC (Goddard Space Flight Center) nebo na Státní univerzitě v Arizoně, protože se mně nepodařilo dohledat zdroj snímků a i uvedením svého jména na snímcích naznačuje, že snímky jsou (prozatím) exkluzivní. Stejně jako on se ptám: „Najdete na nich vozítko Yutu 2 [Jü-tchu 2]?“ (Vidět je.):



Vozítko Yutu 2 [Jü-tchu 2] a přistávací modul Chang'e 4 [Čchang-e 4] vyfocené v říjnu 2019 během 11. měsíčního dne. (Zdroj: NASA/GSFC/Arizona State University/Andrew Jones)




Vozítko Yutu 2 [Jü-tchu 2] a přistávací modul Chang'e 4 [Čchang-e 4] vyfocené na Štědrý den 24. prosince 2019 během 13. měsíčního dne. (Zdroj: NASA/GSFC/Arizona State University/Andrew Jones)


28. dubna 2020 Čínská národní vesmírná agentura (CNSA) zveřejnila druhou sadu vědeckých údajů výzkumu na odvrácené straně Měsíce, které by měly pocházet z období 3. a 4. měsíčního dne. Byla zveřejněna data z nízkofrekvenčního radiového spektrometru LFRS (Low Frequency Radio Spectrometer), který je umístěný na přistávacím modulu Chang'e 4 [Čchang-e 4]. Z přístrojů na vozítku Yutu 2 [Jü-tchu 2] byla zveřejněna data z panoramatické kamery PCAM (Panoramic Camera), podpovrchového radaru LPR (Lunar Penetrating Radar) a viditelného a blízko-infračerveného spektrometru VNIS (Visible and Near-Infrared Imaging Spectrometer). Uvolněná data jsou ve formátu PDS (Planetary Data System), který není běžně "čitelný". Celkem je to 1 471 souborů o celkovém objemu 7,18 GB a jsou přístupná zde: http://moon.bao.ac.cn/pubMsg/detail-CE42EN.jsp . Odkazy vedou na stránky v čínštině a pro stahování dat je nutné se na serveru zaregistrovat. Tak atraktivní snímky, jako z první sady uvolněných dat už nemůžeme čekat, ale předpokládám, že se časem dočkáme i dalších zajímavých vědeckých výsledků.

(18. měsíční den započal 16. května 2020.)

https://twitter.com/aj_fi
http://moon.bao.ac.cn/pubMsg/detail-CE42EN.jsp
https://www.bilibili.com/read/cv4980176
https://www.weibo.com/ttarticle/p/show?id=2309404499316386431055
https://www.cnbeta.com/articles/science/980287.htm

嫦娥四号 玉兔二号 [upraveno 20.5.2020 15:55]
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemJosef Chlachula20.05.2020 03:33O kosmonautice
Druhý statický zážeh StarShip SN4 s motorem Raptor SN20 19. května 2020 v 18:00:54 UT. Poté zdá se následoval menší požár ve spodní části s následným hašením.

Nejspíš bude třeba další statický zážeh, než se poskočí.

Dysonova sférakopapaka19.05.2020 18:10O kosmonautice
No, to by bylo hodně špatné, kdyby naISS nebyl lepší energetický systém, když je ta stanice o generaci novější a stavěla se mimo jiné na základě zkušeností s provozem Miru
Ostatně zvažovaný Mir2 už měl taky být energeticky jinde.

Otázka taky je, proč Kačenka označuje Mir jako slepenec, když je ISS také z dílů... [upraveno 19.5.2020 18:32]
Dysonova sférakacenka19.05.2020 16:42O kosmonautice
... já se nepřela, jen jsem říkala, že energetický systém ISS je o level výš než slepenec modulů "á la Mir". Viz:

https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_system_of_the_International_Space_Station

Dysonova sféraAlchymista19.05.2020 13:03O kosmonautice
Skylab bol v princípe "ruský modul". Dokonca viac - bol kompletnou samostatnou stanicou, vrátane vedeckého a experimentálneho vybavenia a zásob.

ISS bola počas stavby opakovane bez posádky, pretože prvý vypustený modul - Zarja - zabezpečoval všetky potrebné funkcie.

quote:
Navíc samotný modul se nemůže ideálně orientovat vůči slunci a tedy efektivita chlazení i FV panelů není nic moc.
Pochopiteľne - pretože je zabudovaný v zostave stanice. Orientácia stanice sa riadi požiadavkami efektívnosti a funkcie zásobovania energiou a chladenia plnia iné diely zostavy, ktoré to robia efektívnejšie.

quote:
Nejvýkonější ruský modul je Zarja. Disponuje ustáleným elektrickým výkonem 3kW
V zostave stanice zrejme viac produkovať nepotrebuje.

"Zlepenec" šiestich podobných modulov - stanica Mir - produkoval v záverečnej fáze využívania 25-30kW. Skylab mal plánovaný elektrický výkon >10kW, po strate jedného "krídla" solárnych panelov (pri štarte) mal k dispozícii necelých 8kW.

[upraveno 19.5.2020 13:04]
Dysonova sférakacenka19.05.2020 11:03O kosmonautice
quote:
Čo ťa vedie k domnienke, že sa na "ruský modul" nie je technicky možné nainštalovať väčšie zdroje energie?


Nejvýkonější ruský modul je Zarja. Disponuje ustáleným elektrickým výkonem 3kW, což při palubním napětí 28V znamená, že vedením teče 108 Ampér, kabely i konektory jsou velké a těžké a musí být dimenzovány na zkratový proud 250A (najděte si na netu jak velký je běžný pozemský kabel s konektorem na 250A). Jsou zde významné problémy s chlazením ztrátového tepla drátů a konektorů (vakuum izoluje). Celý povrch modulu Zarja už je pokrytý pomocnými aparáty (radiátory chlazení, nádrže paliva, ...). Tady už nic navíc neumístíte.

Navíc samotný modul se nemůže ideálně orientovat vůči slunci a tedy efektivita chlazení i FV panelů není nic moc. Toto vede na ne zcela optimální tepelný režim a na nutnost natahání různých doplňujících vedení a hadic vnitřkem stanice (včetně vzduchových rukávů).

Takovýhle modul energeticky neutáhne třeba modul experimentu AMS-2 (spotřeba 7kW), nebo MELFI (špičková spotřeba 4kW).
Celková spotřeba stanice nyní je až 70kW. A tento výkon musíte i uchladit.

Naproti tomu samostatně orientované FV panely ISS dávají 240kW špičkového výkonu.
Celý systém na koncích základního nosníku s bateriemi a natáčenými chladícími radiátory napájí vysokonapěťový rozvod stanice s ustáleným výkonem 124kW.


quote:
... Ale potom musí montáž prebiehať tak, aby počas celej doby montáže, až do momentu dosiahnutia "samostatnosti", bola k budovanej stanici dopravná loď nepretržite pripojená.


ISS byla budovaná po nějakou dobu bez stálé posádky a bez trvalé orientace a stabilizace.

ps: ... a co třeba Skylab, který opakovaně byl bez posádky?
Dysonova sféraAlchymista18.05.2020 11:58O kosmonautice
Čo ťa vedie k domnienke, že sa na "ruský modul" nie je technicky možné nainštalovať väčšie zdroje energie?

Bývanie v dopravnej lodi je síce možné, ale rozumne realizovateľné len v prípade použitia SpX-SS, prípadne - veľmi obmedzene - raketoplánu. Musí totiž zabezpečiť posádku po dobu potrebnú na plánované montážne činnosti pri výstupoch do otvoreného vesmíru.

Zrejme ti uniká zásadná vec - "To", čo dopravíš na cieľovú orbitu ako prvé v poradí, musí byť schopné "základých funkcií" - komunikácie, stabilizácie dráhy a priestorovej orientácie, spojenia sa s ďaľším objektom/dielom. Dokonca "to" môže byť len dočasná súčasť budúcej stanice - keď budovaná stanica získa všetky nevyhnutné základné funkcie z iných dielov, tento diel sa môže odpojiť či prípadne aj zlikvidovať.
Samozrejme, "To" môže to byť aj dopravná loď s posádkou. Ale potom musí montáž prebiehať tak, aby počas celej doby montáže, až do momentu dosiahnutia "samostatnosti", bola k budovanej stanici dopravná loď nepretržite pripojená.
[upraveno 18.5.2020 12:19]
Dysonova sférakacenka18.05.2020 03:39O kosmonautice
quote:
Problém je, že stanicu "americkej koncepcie" nepostavíš z nuly a zrejme sa tiež nedá zostaviť bez výraznej "ľudskej asistencie".
Takže tak či tak musíš na miesto stavby dopraviť najprv "ruský modul" - "niečo", čo je plne autonomne, schopné samostatne fungovať - zabezpečiť si priestorovú orientáciu, stabilizáciu dráhy, dlhodobé elektrické napájanie, spojenie s ďalšími objektami, prípadne je aj obyvateľné, tj. obsahuje všetky systémy zabezpečenia životných podmienok osádky a primerané zásoby.


... a na ruský segment nepřipojíš energeticky náročnější experimenty. takže třeba MELFI lze provozovat jen v americkém segmentu. Dalším příkladem je magnetický spektrometr AMS-2, který taky "u rusů" nespustíte.

ps: stanici můžete stavět i bez univerzální "stavební buňky/ruského modulu". Prostě po dobu výstavby záklsdní verze bydlíte v dopravní lodi.
Vojenský vesmírPinkasJ17.05.2020 20:06O kosmonautice

Start Atlas 5 s vojenským raketoplánem
Google Mars 3DEudoxus17.05.2020 09:27O kosmonautice
Komu nestaci Google Earth, moze skusit skumat morfologiu Zeme, Mesiaca alebo Marsu tu
http://cartsrv.mexlab.ru/virtualglobe/

A este pridam odkaz na virtualne globy s geologickou historiou planety Zem:
https://www.smithsonianmag.com/science-nature/travel-through-deep-time-interactive-earth-180952886/
a
https://dinosaurpictures.org/ancient-earth/#540
Falcon HeavyNovýJiřík16.05.2020 19:37O kosmonautice
quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shuttle-Derived_Heavy_Lift_Launch_Vehicle
Shuttle Derived Heavy Lift

Tyto nosnosti nebyly velké, ale mohly být zvětšeny při použití 4 motorů RS 25 nebo i jiných SRB. Navíc stále by existovalo větší nebezpečí, při případném výbuch ET pro posádku při pilotovaném letu. Samozřejmě, to lze obejít vynesením posádky na LEO jinou raketou.
Boční uspořádání má větší aerodynamický odpor, neboť vektor tahu motorů musí směřovat do těžiště soustavy.
Výhodou tohoto uspořádání je snazší montáž a pozemní obsluha nákladu. Už je to ale vše pasé.

No, to je fakt, a nebýt soukromých firem, tak už by při tomhle způsobu řízení byla touto dobou do značné míry pasé skoro celá americká kosmonautika. Je to téměř 10 let, co zařízli raketoplány, a už se pracuje na SLS, páni!

Yamato: Dík za tu opravu u Ares 1, je vidět, že spoléhat na vlastní paměť není úplně nejlepší nápad.

O několik dnů později: Moc pěkné video
V čase 7:43 je tam i ukázka nákladního STS včetně parametrů. [upraveno 18.5.2020 13:32]
Dysonova sféraNovýJiřík16.05.2020 19:30O kosmonautice
quote:
quote:
...
V ruském segmentu jsou všechny moduly hodně nezávislé (mají vlastní solární panely, akumulátory a jejich chlazení), ale důsledkem je patlanice propojovacích kabelů na 28VDC a hadic a také výrazně nižší výkon dostupný pro experimenty.
V americkém segmentu už je organizace infrastruktury jiná. Energetický systém používá koncept specializovaných zdrojů ("elektráren" na koncích nosníku) napájejících páteřní zálohovaný rozvod na vyšším napětí. Toto umožňuje vyšší flexibilitu, výrazně vyšší výkony a menší ztráty (podobně jako pozemská rozvodná síť vysokého napětí).



Vyšší flexibilitu, ale take vyšší zranitelnost. Je to vždy otázkou vyvážení mezi bezpečností a provozuschopností. Každý z přístupů má svoje. V běžném provozu je podstatně lepší americký přístup, v případě krize je lepší mít více záložních zdrojů.

Ehm, v čem přesně spočívá větší zranitelnost systému, který má zdroje energie decentralizované na jednotlivé vzájemně nezávislé moduly? Pokud vím, máme přísloví, že není moudré cpát všechna vejce do jednoho košíku. Je snad také "více zranitelný" systém fotovoltaických tašek na střeše vlastního domu, abych připomněl další z projektů Elona Muska? Já bych spíš řekl, že až se něco podělá a celý kontinent postihne blackout, tak ten s vlastním zdrojem elektřiny (a případně ještě vlastní studnou na zahradě) to jasně vyhraje. Poukazu na krizi moc nerozumím, v podstatě veškeré kosmické aktivity jsou vždy a za všech okolností jednou nohou v krizi, a to ani nemusí přijít pandemie.
Dysonova sféraAlchymista16.05.2020 17:29O kosmonautice
Problém je, že stanicu "americkej koncepcie" nepostavíš z nuly a zrejme sa tiež nedá zostaviť bez výraznej "ľudskej asistencie".
Takže tak či tak musíš na miesto stavby dopraviť najprv "ruský modul" - "niečo", čo je plne autonomne, schopné samostatne fungovať - zabezpečiť si priestorovú orientáciu, stabilizáciu dráhy, dlhodobé elektrické napájanie, spojenie s ďalšími objektami, prípadne je aj obyvateľné, tj. obsahuje všetky systémy zabezpečenia životných podmienok osádky a primerané zásoby.
Dysonova sféraJan Dusatko16.05.2020 16:15O kosmonautice
quote:
...
V ruském segmentu jsou všechny moduly hodně nezávislé (mají vlastní solární panely, akumulátory a jejich chlazení), ale důsledkem je patlanice propojovacích kabelů na 28VDC a hadic a také výrazně nižší výkon dostupný pro experimenty.
V americkém segmentu už je organizace infrastruktury jiná. Energetický systém používá koncept specializovaných zdrojů ("elektráren" na koncích nosníku) napájejících páteřní zálohovaný rozvod na vyšším napětí. Toto umožňuje vyšší flexibilitu, výrazně vyšší výkony a menší ztráty (podobně jako pozemská rozvodná síť vysokého napětí).



Vyšší flexibilitu, ale take vyšší zranitelnost. Je to vždy otázkou vyvážení mezi bezpečností a provozuschopností. Každý z přístupů má svoje. V běžném provozu je podstatně lepší americký přístup, v případě krize je lepší mít více záložních zdrojů.
Falcon HeavyPinkasJ16.05.2020 16:00O kosmonautice
https://en.wikipedia.org/wiki/Shuttle-Derived_Heavy_Lift_Launch_Vehicle
Shuttle Derived Heavy Lift

Důvodů, proč nepoužili STS jako nosič nákladů je více. Především :
- Čistá LEO nosnost bez horního stupně by byla 71 MT
- Čistá LEO nosnost s vrchním stupněm by byla 81 MT
- Čistá nosnost k Měsíci s vrchním stupněm by byla 35 tun

Tyto nosnosti nebyly velké, ale mohly být zvětšeny při použití 4 motorů RS 25 nebo i jiných SRB. Navíc stále by existovalo větší nebezpečí, při případném výbuch ET pro posádku při pilotovaném letu. Samozřejmě, to lze obejít vynesením posádky na LEO jinou raketou.
Boční uspořádání má větší aerodynamický odpor, neboť vektor tahu motorů musí směřovat do těžiště soustavy.
Výhodou tohoto uspořádání je snazší montáž a pozemní obsluha nákladu. Už je to ale vše pasé.
Falcon Heavyyamato16.05.2020 12:35O kosmonautice
quote:
A byla už hotová, letěla dva roky před koncem raketoplánů.
Tohle mi opravdu hlava nebere...


letel iba 4-segmentovy booster s atrapou horneho stupna. Ale keby to dotiahli, davalo by to zmysel. Navyse ak by zdielal v hornom stupni technologie s tym cargo-shuttlom (hlavne motor)...
Falcon HeavyNovýJiřík16.05.2020 12:28O kosmonautice
quote:
Odpověď na otázku z úvodu se skrývá v druhé části příspěvků, u in line nosiče se lépe řeší záchrana posádky
Navíc pokud nemá sloužit jenom jako náklaďák na Leo. Je in line uspořádání také lepší.

To se přece nijak nevylučuje. STS předělaný na náklaďák mohl jednorázově vynášet nahoru stotunová monstra, a pro posádku stačilo vyvinout poměrně malou raketu typu Falcon 9. Tehdy se přece právě za tím účelem stavěla Ares 1, taky odvozovaná ze sytému STS (1. stupeň SRB). A byla už hotová, letěla dva roky před koncem raketoplánů.
Tohle mi opravdu hlava nebere...
Falcon HeavyPetr_Šída16.05.2020 09:52O kosmonautice
Odpověď na otázku z úvodu se skrývá v druhé části příspěvků, u in line nosiče se lépe řeší záchrana posádky

Navíc pokud nemá sloužit jenom jako náklaďák na Leo. Je in line uspořádání také lepší

Politiku bych viděl až za tou cenou [upraveno 16.5.2020 09:53]
Falcon Heavyyamato16.05.2020 09:46O kosmonautice
quote:
Cargo varianta STS se opravdu zvažovala, nevím přesně, proč ji nerealizovali.



myslim ze tento koncept bol chvilu v hre aj po zruseni STS. Preco sa nakoniec nerealizoval, a namiesto toho sa zacali liat miliardy do SLS, tomu asi nikto racionalny nerozumie a strasne z toho smrdi politika a lobbing. Holt americka kozmonautika mohla byt uplne inde, keby sa veci robili racionalne.

Este k tomu raketoplanu - naklady zacali strmo stupat po havarii Challengeru a neskor Columbie, kedy NASA zistila ze ma nie velmi spolahlivy system bez systemu zachrany, ktory nedokaze lietat bez ludskej posadky.
Naproti tomu Starship, ktory tiez nebude mat system zachrany, bude lietat vacsinou nepilotovany, a vdaka firemnej kulture SpaceX bude priebezne upgradovany. Takze pri prvych pilotovanych letoch by uz mali byt aplikovane vsetky ziskane data a podstatne znizena pravdepodobnost nehody. Hoci nulova nebude nikdy.
Zajímavosti z WWWAlex16.05.2020 06:34O kosmonautice
Trochu z inej brandže ale týka sa to aj kozmonautiky

https://www.armadninoviny.cz/centroplan-f35-lightning-ii-je-mistrovske-dilo.html
Zajímavosti z WWWJosef Chlachula16.05.2020 06:01O kosmonautice
Gateway Foundation přejmenovala rotující kosmickou stanici The Von Braun Rotating Space Station, viz
https://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=220&pid=155850#pid155850
na Voyager Station.





Čínská kosmonautikaMiraH16.05.2020 01:03O kosmonautice
quote:
Poněkud nechápu ty uvozovky kolem slova soukromý.
Vůbec nechci zpochybnit, že by v Číně nebyly soukromé firmy. Jen jsem chtěl naznačit, že přes všechny úspěchy, kterých Čína dosahuje ve všech oblastech, tak je to pořád komunistická země a soukromé není až tak soukromé, jak bych si představoval. Můžete namítnout, že i v západních zemích nejrůznější zákony taky omezují soukromé podnikání. To je pravda.

Zajímavý článek je zde: https://sinopsis.cz/cinske-hospodarstvi-jako-stranicko-podnikovy-komplex/

Osobně čínským snahám o dobývání vesmíru fandím, ale nejsem zaslepený. Před nedávnem jsem se díval na profily čínských kosmonautů. Zaujalo mě, že jsou všichni členy Čínské komunistické strany. Ostatně, jak jinak.
Falcon HeavyVít Výmola15.05.2020 22:20O kosmonautice
Cargo varianta STS se opravdu zvažovala, nevím přesně, proč ji nerealizovali.
Mám spíš poznámku k té Eněrgii. Ve skutečnosti je rozdíl mezi STS a systémem Eněrgia-Buran dost značný. Přestože samotný Buran byl do jisté míry kopií raketoplánu, lišil se koncepcí: Zatímco u STS byly hlavní motory součástí raketoplánu, hlavní motory sovětského řešení byly na Eněrgii. Buran defakto vůbec nebyl raketoplán, ale kosmický kluzák.
Píši to proto, aby bylo zřejmé, že Eněrgia byla od začátku plánovaná jako samostatná nosná raketa. Buran byl jenom jedním z nákladů. Sověti tedy nemuseli vymýšlet novou nákladní variantu - už ji měli. [upraveno 15.5.2020 22:34]
Falcon HeavyNovýJiřík15.05.2020 21:58O kosmonautice
quote:
Kdyby rakety byly průhledné
Saturn 5 - Space Shuttle - Falcon Heavy - SLS
(Nevím zda je to správné vlákno, ale jedině Falcon Heavy je dnes v provozu, byť málo)


Nedá mi to, když jsem teď viděl video s průhlednými raketami, abych se nezeptal na jednu věc, i s rizikem, že budu vypadat jako blbec.
V čem byl vlastně problém, aby se systém STS s nosností na LEO nějak kolem 115-120 tun, z nichž ale cca 90 tun představoval opakovaně používaný orbiter, jednoduše předělal na systém se stejnou nosností, kde by ale namísto návratového "letadla" byla jednorázově použitelná užitečná zátěž?
Extrémní drahota každého startu raketoplánu byla do značné míry daná tím, že Columbia atd. musely jít po každém přistání de facto do generálky, samotná vodíková nádrž a oba boční stupně SRB zase až tak hrozně nákladné nebyly. Takhle provedená změna mi přijde o dost jednodušší, než předělávat STS na SLS, kdy se na jedné straně dbá na využití existujících technologií a současně se věci dělají jinak - a desítky miliard tečou do černé díry jen proto, aby se získalo několik málo tun nosnosti navíc.
Sovětská Energija byla přece koncipovaná právě tímhle způsobem. Mohla vynášet Buran, anebo namísto něj úplně stejně na boku uloženou jinou zátěž o podobné hmotnosti.
Čínská kosmonautikaNovýJiřík15.05.2020 14:59O kosmonautice
quote:
quote:
https://www.kosmonautix.cz/2020/05/galactic-energy-ze-zeme-do-kosmu-za-25-roku/
Ten odkaz mě pobavil. Za "25 roků". Ale v článku je to samozřejmě dobře za 2,5 roku. Na to, že je Čína komunistická země, tak tam vzniká dost "soukromých" projektů.

Poněkud nechápu ty uvozovky kolem slova soukromý.
Čínská kosmonautikaMiraH15.05.2020 12:20O kosmonautice
quote:
https://www.kosmonautix.cz/2020/05/galactic-energy-ze-zeme-do-kosmu-za-25-roku/
Ten odkaz mě pobavil. Za "25 roků". Ale v článku je to samozřejmě dobře za 2,5 roku. Na to, že je Čína komunistická země, tak tam vzniká dost "soukromých" projektů.
Čínská kosmonautikaNovýJiřík15.05.2020 10:58O kosmonautice
https://www.kosmonautix.cz/2020/05/galactic-energy-ze-zeme-do-kosmu-za-25-roku/
Čínská kosmonautikaPetr_Šída15.05.2020 09:34O kosmonautice
quote:
https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/cinane-upustili-na-zemi-volnym-padem-obri-kus-vesmirneho-smeti-40324124#seq_no=4&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.web.nexttoart&dop_req_id=Y0nRPAVNHEl-202005150543&source=clanky-home

Jde zřejmě o centrální vodíkový stupeň, který dosahuje téměř 1.kosmické rychlosti. Jestliže dopad do oceánu celý, je to důkazem, že asi tak trochu „plachtil“ a neshořel a nerozpadl se ve vrchních vrstvách atmosféry. Podobně asi dopadaly do oceánu i ET raketoplánu.
[upraveno 15.5.2020 09:02]


Nesmíte věřit všemu, co se píše na novinkách...

Jde o první stupeň z nedávného startu nové čínské kosmické lodi

Dosáhl orbity a několik dni (dokonce déle, než sama loď) kroužíl po silně protáhlé dráze s nízký perigeem až nakonec nad Atlantikem vstoupil neřízeně do atmosféry, při tom o 15 minut minul new York a část jeho trosek dopadla až na pobřeží Afriky

Žádný průlet vcelku se nekonal

A teď to srovnejte s údaji z článku a se spekulacemi na nich nabalenymi, má to smysl?
Čínská kosmonautikaPinkasJ15.05.2020 08:04O kosmonautice
https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/cinane-upustili-na-zemi-volnym-padem-obri-kus-vesmirneho-smeti-40324124#seq_no=4&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.web.nexttoart&dop_req_id=Y0nRPAVNHEl-202005150543&source=clanky-home

Jde zřejmě o centrální vodíkový stupeň, který dosahuje téměř 1.kosmické rychlosti. Jestliže dopad do oceánu celý, je to důkazem, že asi tak trochu „plachtil“ a neshořel a nerozpadl se ve vrchních vrstvách atmosféry. Podobně asi dopadaly do oceánu i ET raketoplánu.
[upraveno 15.5.2020 09:02]
Falcon HeavyJosef Chlachula15.05.2020 04:46O kosmonautice
Kdyby rakety byly průhledné

Saturn 5 - Space Shuttle - Falcon Heavy - SLS

(Nevím zda je to správné vlákno, ale jedině Falcon Heavy je dnes v provozu, byť málo)

Planet LabsMartin Kostera14.05.2020 21:49O kosmonautice
Firma se šesti družicemi připojí ke dvou startům Starlinku.

https://www.nasaspaceflight.com/2020/05/planet-labs-skysats-to-rideshare-with-spacex-starlink-launches/
Kolonizace MarsuAlchymista14.05.2020 13:51Mars
Alfa a omega:
Motor v teste vážil 230kg. Podstatné ale je, koľko by vážili zdroje pre trvalý výkon 200kW?
Až odtiaľ je možné počítať zrýchlenia... A tiež - aká je/bola hodinová či sekundová spotreba hnacieho média...
Našiel som síce hodnoty Isp 1800-2650 sekúnd čo by dávalo hodinovú spotrebu pracovného plynu 2,04-1,38 kg/h. To sa mi nejak nezdá... pripadá mi to veľa.
FyzikaSlavomír Fridrich13.05.2020 23:07O kosmonautice
Elementárna stredoškolská fyzika.
Ale bude ten iont s elektrónom na vyššej orbite, interagovať s tou elektomagnetickou pascou, rovnakým spôsobom ako ten nenabitý?
Ak to funguje čo i len trochu ako "inak silný magnet"..
Ako odlíšiť pôsobenie elektromagnetickej sily od pôsobenia hmotnosti?

V silnom magnetickom poli, dokáže levitovať aj živá žaba.. Ako by nič nevážila..


Je na tuti jasné že sa tam v tom experimente a magnetickou pascou prejavila zmena hmotnosti, a nie "magnetizmus"? [upraveno 13.5.2020 23:09]
Provoz ISSMartin Kostera13.05.2020 19:25O kosmonautice
NASA si koupila další sedadlo na letošní podzim.

https://spacenews.com/nasa-signs-deal-for-additional-soyuz-seat/
FyzikaPetr_Šída13.05.2020 16:10O kosmonautice
Taky mě přijde, že tu někomu uniká elementární středoškolská fyzika😂
Čínská kosmonautikaMartin Kostera13.05.2020 16:06O kosmonautice
Kuaizhou-1A včera úspěšně vynesla dvojici družic soustavy Xingyun. Má se otestovat mimo jiné i mezidružicový laserový přenos dat.

https://www.nasaspaceflight.com/2020/05/kuhaizhou-1a-satellites-tribute-wuhan/

Hypersonicky letAlchymista13.05.2020 15:09O kosmonautice
Zaujímavý nápad, ale zďaleka nie nový...
70.- 80. roky - sovietske experimentálne 125mm podkalibrové šípové strely s náporovými motormi na TPH - RAMJet APFSDS (Снаряд с ПВРД 1976)

Rusko - Federální kosmický program (politika, rozpočet)PinkasJ13.05.2020 13:26O kosmonautice
Na NSF byl uveřejněn: Interwiev with Alexander Lopatin , Deputy Director General of Roscosmos for rocket science

Otázka:
- Is it possible to conduct all checks in automatic mode? Are you working on creating such a system?

Odpověď:
- In the 80s of the last century, the first fully automated launch complex for the Zenit rocket was created, which was based on the concept of a “deserted launch”. Similar solutions will be used on the new Soyuz-5 and Soyuz-6 rockets at the Vostochny cosmodrome, where, in accordance with the laid out sequence diagram, from the moment they are transported to the launch complex to launch, all operations will be performed automatically.

Stručně: již v 80-tých letech min. století měl Zenit kompletně automatický systém kontroly (pozn.: včetně transportu na rampu, vztyčení, plnění a předstartovní kontrola). Takový systém budou mít i rakety Sojuz 5 a Sojuz 6 na Vostočném.
[upraveno 13.5.2020 13:29]
Hypersonicky letMartin Kostera13.05.2020 13:09O kosmonautice
Spíše taková TPH zajímavost.

https://twitter.com/MIL_STD/status/1260014468529963008

FyzikaAlchymista13.05.2020 13:04O kosmonautice
výpočtom
IMHO nechali dva iony/atomy behať po nejakej uzavretej dráhe vplyvom rovnakých vonkajších síl - a počítali kolečká alebo merali časy medzi prechodmi ionov nejakou "kontrolnou bránou".
Skôr či neskôr sa rozdielna rýchlosť pohybu (ako dôsledok rozdielnych hmotností, na ktoré pôsobia rovnaké sily) musela prejaviť nejakým "rozsynchonizovaním" pohybu "ľahšieho" a "ťažšieho" iontu (napríklad ľahší predbehol ťažší o "jedno kolečko"). A z času, za aký k tomu došlo, sa dá zasa dopočítať rozdiel rýchlostí a následne rozdiel hmotností.
FyzikaSlavomír Fridrich13.05.2020 04:34O kosmonautice
S popisu mi tá pasca pripadá ako miniatúrny "cyklotrón", excitovaný ión v ňom obiehal o niečo pomalšie ako neexcitovaný.
Mne nie e jasné ako tú silu, ktorá sa prejavila v tej magnetickej pasci vlastne stotožnili s hmotnosťou?
Veď dalo by sa to brať aj tak "že silnejšie zmagnetizovaný magnet,bude ťažší ako slabší".
Simulácie letov, orbit simulátoryAleš Holub12.05.2020 22:40O kosmonautice
Na https://iss-sim.spacex.com/ je online simulátor (běží přímo v prohlížeči) závěrečného přiblížení a připojení Crew Dragonu k ISS. Je to zřejmě od SpaceX, takže by se to co do ovládání mělo dost blížit skutečnému ručnímu ovládání Crew Dragonu. Je to docela hezké a chce to trochu soustředění a cviku.

SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemNovýJiřík12.05.2020 16:45O kosmonautice
Pěkné připomenutí:
FyzikaAlchymista11.05.2020 23:40O kosmonautice
to s akou presnosťou merali? desať na minus dvanáctu?

edit Podľa popisu je zrejmé že nemerali absolutne, ale "len" relatívne.
Na druhej strane - ak som to správne pochopil udržali ionizovaný A excitovaný stav atomu 130 dní... samo o sebe slušný výkon...
[upraveno 11.5.2020 23:46]
FyzikaSlavomír Fridrich11.05.2020 22:15O kosmonautice
Atóm ktorý prijal fotón je ťažší, ako rovnaký ale neexcitovaný.
Bolo odvážené.
https://phys.org/news/2020-05-successfully-infinitesimal-mass-individual-atoms.html
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemJosef Chlachula11.05.2020 05:17O kosmonautice
Kamera LabPadre od 13. května změnila URL na youtube.com/watch?v=5QbM7Vsz3kg . Pokračuje práce na zmenšování chvění. Čeká se nový hardware.


Kamera LabPadre, která na youtube.com/watch?v=VtpXx1luzUg od 1. května živě vysílá záběry na konstrukci StarShip, je 9,4 km daleko severně od Boca Chica v obytných blocích Condominiums Sapphire. Kamera se tedy dívá skoro přímo na jih. Používá elektronickou stabilizaci. Obraz se sice chvěje, ale při uvážení vzdálenosti 9,4 km to není špatné a pracují na zlepšení.
4K Cam Live! 24/7 SpaceX Boca Chica Starship Construction and Launch Facility

[upraveno 15.5.2020 03:18]
Čínská nosná raketa CZ-5MiraH10.05.2020 21:28O kosmonautice
quote:
Mimochodom - je to len môj dojem, alebo to skutočne vyzerá, že zemina pod kabínou je "rozhrabaná"? To by mohlo nasvedčovať aj nejakej forme "motorov mäkkého dosadnutia" na spôsob sojuzov...

Nějaké motory na zmírnění dopadu by tam být neměly. Čínani místo toho přidali airbagy a berou to jako vylepšení oproti lodím Shenzhou [Šen-čou], které ty přistávací rakety mají. Ale dovedu si představit, že kabina o hmotnosti několika tun, i přes airbagy, taky trochu "přeryje" zeminu.

Jen pro zajímavost. Přistání kosmické lodě Shenzhou 9 [Šen-čou 9]. Podívejte se, jaký kotrmelec udelala kabina při přistání (ve 02:35). Nevím, co se stalo, ale dřív byla Čína mnohem otevřenější, co se týče informací:

SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemNovýJiřík10.05.2020 15:42O kosmonautice
Popravdě, co se ziskovosti SpaceX týče, myslím, že to není klíčová otázka. Je to firma vlastněná dominantně Muskem a minoritně různými investory, má nějakou tržní hodnotu, a všechno ostatní je podružné. Jako muskofil bych si samozřejmě přál, aby SpX byla, nejlépe dlouhodobě, v zisku, ale ještě víc než její finanční výsledky mne zajímají výkony, jakých dosahuje "fyzicky". A tady nemá v současné době na světě konkurenci, a to zcela objektivně.
Takže i kdyby fungovali se ztrátou, kterou by záplatovali kdovíjakým obskurním způsobem, je mi to vcelku fuk, pokud tím kosmonautiku přenesou někam dál, než kde posledních skoro 50 let přešlapuje, a pokud tím strhnou aspoň část dalších firem a agentur ke svému následování. Jestli by vydrželi nějakých 10 let, kosmonautika bude díky tomu vypadat už úplně jinak.
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemnovák10.05.2020 10:29O kosmonautice
Jsem se slušně a nezáludně zeptal. Nic jsem nezpochybňoval (kromě svých googlovských dovedností). Hysterická reakce muskofilů je šokující.

Že se ptám pokládám za normální: tvrzení o zisku či ztrátě jakékoliv firmy se musí opírat o čísla. Jestliže je máte a jsou hezká, proč je neuvedete? Proč musíme číst hysterické reakce, když je tu krásná příležitost ukázat jaký je Musk frajer, jaká je SpaceX úspěšná firma, jací jste vy frajeři?

Ad yamatem linkované rozhovory: co si pamatuji, tak yamato nikdy neuvedl nějaká čísla, v jeho odkazech Swhotwellová mlžila stylem "jestli jsme v zisku nebo ve ztrátě se nedozvíte, ale máme operační zisk". Čili na otázku odpovídala mezi řádky.

Možná se pamatuju špatně. Pak je ale záhadou, proč není možné jednoduše napsat SpaceX měla za roky 2018, 2017, 2016... celkové výnosy X, Y, Z... celkové náklady M, N, O,... takže byla v zisku ve výši A, B, C... zdroj je na xyz. Na internetech jsou zástupy muskofilů, proč pro prostý lid nekreslí názorné grafy s Y,X,Z, M,N,O, A,B,C?

Operační zisk se zjistit dá, např. dle Wall Street Journal:

https://si.wsj.net/public/resources/images/P1-BZ811_SPACEX_9U_20170112174552.jpg

Ani WSJ nám ale nenamaloval graf se ziskem nebo ztrátou. A z jeho grafu se dá soudit to samé, co ze slov Shotwellové - kdyby zisk byl, tak by to neopoměli uvést. Tučnými titulky. Kdyby byl. Jenže... Tak jsem se zeptal. V naději že yamato má lepší informace, než čtyři roky starý WSJ. V naději že se SpaceX za ty čtyři roky někam posunula. Jako Tesla.

A yamato mé naděje rozdupal a pohřbil hluboko pod zem. Protože po takové reakci - na obyčejný dotaz po třech číslech - jsem se ze snu o firmě vydělávající peníze, velké peníze, vynášením nákladů do vesmíru probudil do ošklivé reality.




Tu na fóru se probírají různá témata, u řady z nich je běžné, že na to či ono tvrzení se reaguje požadavkem "dolož to čísly" a následně se hledá nebo pokouší spočítat. Vlákna o letech na Měsíc a Mars jsou čísel plná. Nikdo z toho nemá hysterický záchvat, nikdo to nepovažuje za trollování.



SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemJosef Chlachula10.05.2020 08:01O kosmonautice
SN4 má možná právo ještě i poskočit.

SN4 passed high pressure (7.5 bar) & engine thrust load at cryo
https://twitter.com/elonmusk/status/1259344535991140352
SpaceX satelity (Starlink)Josef Chlachula09.05.2020 21:33O kosmonautice
SpaceX is committed to making future satellite designs as dark as possible.... https://www.spacex.com/news/2020/04/28/starlink-update

Uvidíme jak zeslábne devátá a další dávky starlinků.
Proč létat na Měsíc?xChaos09.05.2020 16:38O kosmonautice
Proč posílat kosmonauty na Měsíc? Aby se tam vymočili do betonu :-)


Moč astronautů by se mohla využít při výrobě lunárního betonu, informovali experti v nové studii
https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/vesmir/moc-astronautu-mohla-byt-pouzita-pri-vyrobe-lunarniho-betonu_2005082218_ada [upraveno 9.5.2020 16:39]
ARCAAlchymista09.05.2020 16:31O kosmonautice
IMHO ani z tohoto oblaku pršať nebude...
Ale nejaké doláriky na "ekologickú raketu" od naivných *** by to autorom nápadu vyniesť mohlo - a to je hlavný cieľ.
ARCAEudoxus09.05.2020 15:34O kosmonautice
Parna raketa v podani ARCA space:

Čínská nosná raketa CZ-5Alchymista09.05.2020 14:27O kosmonautice
Ak zvýšili pred zostupom apogeum na 8000+km, ako píše MoraH, tak vstupná rýchlosť blízko perigea dosiahla 9150-9250m/s - a to predstavuje zvýšenie kinetickej energie zhruba o jednu tretinu. A teda aj zvýšenie namáhania tepelného štítu a ďalších systémov. Takže "overovanie funkcie za sťažených podmienok" - a to sa prejaví všade.

Mimochodom - je to len môj dojem, alebo to skutočne vyzerá, že zemina pod kabínou je "rozhrabaná"? To by mohlo nasvedčovať aj nejakej forme "motorov mäkkého dosadnutia" na spôsob sojuzov...
Čínská nosná raketa CZ-5Slavomír Fridrich09.05.2020 10:20O kosmonautice
Vypadá to dosť "oflambovane".
Nemohlo by to byť po skúšaní, aerodynamického manévrovania nakláňaním kabíny?
Zdá sa mi že to osmahnutie má akýsi "vzor" akoby podľa príkreho náklonu..
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemyamato09.05.2020 08:58O kosmonautice
quote:
quote:
Jenom internetoví blbečci mají dojem, že soukromá společnost musí s veřejností sdílet svoje účetnictví. Dohledejte si to sami, zřejmě ta čísla všude leží.


Musk v rozhovoru potvrdil, že již prodává dva ze svých pěti domů, přičemž za ně požaduje 39,5 milionů dolarů (skoro 1 miliardu Kč). Další budou následovat. Proč tak najednou?

https://www.autoforum.cz/predstaveni/elon-musk-v-rozhovoru-oznamil-dalsi-odklad-potvrdil-rozprodej-sveho-majteku/


a v akej situacii by to nebolo "najednou"? Tesle sa dari, SpaceX bodovala v dalsich dvoch programoch NASA, chysta sa na starty pre pentagon... a chlapik sa rozhodne ze nepotrebuje 5 domov, stacia tri. Skutocne podozrive
Vy sa fakt chytate uz uplne vsetkeho

Mimochodom Musk o svojich dovodoch hovoril u Joe Rogana (je to trochu aj o vas chlapci). Ale uz som si zvykol ze tunajsi hejteri nebyvaju oboznameni s dostupnymi informaciami, radsej vypisuju "dokaz mi" [upraveno 9.5.2020 09:03]
Čínská nosná raketa CZ-5MiraH08.05.2020 23:08O kosmonautice


Snímky pořízené z kamer na vnějším plášti lodi. Bohužel nevalné kvality.


Sice to není oficiálně potvrzeno, ale podle odhadu Jonathana McDowella 7. května 2020 kolem 11:30 UT zvýšila loď nové generace v perigeu rychlost o asi 190 m/s a tím zvýšila apogeum až na 8 013 km. Tam provedla brzdící manévr snížením své rychlosti o asi 120 m/s, což ji navedlo do atmosféry. Rychlost vstupu do atmosféry v 05:38 UT překročila 9 km/s.

V 04:14 - 04:21 UT byl provedený brzdící manévr.
V 05:33 UT došlo k oddělení servisního modulu.
V 05:38 UT kabina vstoupila do atmosféry.
V 05:49 UT 8. května 2020 kabina přistála ve vymezené pouštní oblasti Dongfeng [Tung-feng].




Kabina přistávala na třech padácích. Po odhození tepelného štítu byly nafouknuty airbagy, které zmírnily dopad. Podle mě ale snímek není ze skutečného přistání. Řekl bych, že byl pořízený při některém testovacím přistání.





Kabina prototypu kosmické lodě nové generace po přistání.




Na palubě, kromě zkušební 3D tiskárny, byly i vzorky semen, které tak prolétly vnitřním Van Allenovým radiačním pásem.




Snímek z montáže nosné rakety Dlouhý pochod 5B. Na otevřeném spodku aerodynamického krytu je vidět záď nové kosmické lodě s připevněným složeným experimentálním návratovým pouzdrem.


Při startu nosné rakety Dlouhý pochod 5B 5. května 2020 se na velmi nízkou oběžnou dráhu dostal i první stupeň nosné rakety. Stupeň o průměru 5 m, délce 31,7 m a hmotnosti asi 20 tun se pohybuje na dráze 155 x 305 km se sklonem 41°. Očekává se jeho nekontrolovatelný vstup do atmosféry někdy mezi 10. a 12. květnem 2020.


Dvě shrnující videa o misi, přípravě a testování kosmické lodě a přistání:






https://twitter.com/aj_fi
https://spacenews.com/new-chinese-spacecraft-landing-marks-step-toward-future-crewed-lunar-missions/
https://twitter.com/planet4589
https://twitter.com/NamusLake
https://twitter.com/LaunchStuff [upraveno 9.5.2020 21:42]
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemjosr08.05.2020 18:25O kosmonautice
quote:
Jenom internetoví blbečci mají dojem, že soukromá společnost musí s veřejností sdílet svoje účetnictví. Dohledejte si to sami, zřejmě ta čísla všude leží.


Musk v rozhovoru potvrdil, že již prodává dva ze svých pěti domů, přičemž za ně požaduje 39,5 milionů dolarů (skoro 1 miliardu Kč). Další budou následovat. Proč tak najednou?

https://www.autoforum.cz/predstaveni/elon-musk-v-rozhovoru-oznamil-dalsi-odklad-potvrdil-rozprodej-sveho-majteku/
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemJosef Chlachula08.05.2020 18:15O kosmonautice
Raptor SN18 vymontovaný ze StarShip SN4, nejspíš na podrobnou revizi.

https://twitter.com/MarcusHouseGame/status/1258744096119590912




Demontáž:

t=270 [upraveno 8.5.2020 18:29]
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemmilantos08.05.2020 17:48O kosmonautice
Překvapuje mě, že se nikdo nechce podělit o ta čísla, ale má potřebu psát sáhodlouhý článek, v němž je jediný argument věta : "to je všeobecně známá věc " . Celkem radost si sem přijít pro nějaké informace
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemdodge08.05.2020 16:38O kosmonautice
quote:
Jenom internetoví blbečci mají dojem, že soukromá společnost musí s veřejností sdílet svoje účetnictví. Dohledejte si to sami, zřejmě ta čísla všude leží.


Děkuji, konečně odpověď svědčící o vysoké úrovni pižmofilů.
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemVít Výmola08.05.2020 14:24O kosmonautice
Jenom internetoví blbečci mají dojem, že soukromá společnost musí s veřejností sdílet svoje účetnictví. Dohledejte si to sami, zřejmě ta čísla všude leží.
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemdodge08.05.2020 13:48O kosmonautice
quote:
...tohle mi připomíná debatu na Armadnich novinách "dokaž, že Rusko není ohledně elektroniky minimálně na stejné úrovni jako západ/USA"...

A tak zatímco se nejen zdejší trolíci třesou obavami o finanční kondici SX, Tesly a celého západu, SX vybírá z komerční dopravy co se dá, vyvíjí a testuje, "plevelí oblohu" svým strojem na peníze, investoři stojí ve frontě.... a Rogozin trénuje na trampolíně...

Myslím, že se tomu říká "psi štěkají a karavana jde dál"...

Mě spíš zajímá, co BO, nechce se mi věřit, že se najednou otevřou vrata hangáru a najednou vyjede hotová mašina připravená k letu (ale třeba jo, bylo by to zase něco nového ohledně přístupu) a taky mě zajímá případná setrvačnost a kontinuita SX v nastavených procesech a přístupech v případě kdyby se s Muskem nedejbože něco stalo. Jestli to celé nezvolní do tempa "tak pojďme už jen vydělávat love tím co máme".

Přesně tak, že je SpaceX zisková, to přece všichni vědí.
A co všichni vědí to netřeba dokazovat.
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemRiMr08.05.2020 13:34O kosmonautice
...tohle mi připomíná debatu na Armadnich novinách "dokaž, že Rusko není ohledně elektroniky minimálně na stejné úrovni jako západ/USA"...

A tak zatímco se nejen zdejší trolíci třesou obavami o finanční kondici SX, Tesly a celého západu, SX vybírá z komerční dopravy co se dá, vyvíjí a testuje, "plevelí oblohu" svým strojem na peníze, investoři stojí ve frontě.... a Rogozin trénuje na trampolíně...

Myslím, že se tomu říká "psi štěkají a karavana jde dál"...

Mě spíš zajímá, co BO, nechce se mi věřit, že se najednou otevřou vrata hangáru a najednou vyjede hotová mašina připravená k letu (ale třeba jo, bylo by to zase něco nového ohledně přístupu) a taky mě zajímá případná setrvačnost a kontinuita SX v nastavených procesech a přístupech v případě kdyby se s Muskem nedejbože něco stalo. Jestli to celé nezvolní do tempa "tak pojďme už jen vydělávat love tím co máme".
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemdodge08.05.2020 12:43O kosmonautice
quote:
Najskor nam ty sdel nejaku prinosnu informaciu, ktoru si sem naposledy poslal. Ja si nejako nespominam.

Znovu opakujem ze ja nic dokazovat nemusim. Chapem ze trolom a konspiratorom to naburava cely koncept, ale to nie je moj problem. Dokazovat ma ten kto obvinuje, inkvizicia skoncila uz hodne davno. [upraveno 8.5.2020 12:34]


Ale yamato ty jsi na řadě a nikdo jiný.

Je s chutí do toho a šup sem - náklady, výnosy, zisk.

[upraveno 8.5.2020 12:44]
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemyamato08.05.2020 12:28O kosmonautice
Najskor nam ty sdel nejaku prinosnu informaciu, ktoru si sem naposledy poslal. Ja si nejako nespominam.

Znovu opakujem ze ja nic dokazovat nemusim. Chapem ze trolom a konspiratorom to naburava cely koncept, ale to nie je moj problem. Dokazovat ma ten kto obvinuje, inkvizicia skoncila uz hodne davno. [upraveno 8.5.2020 12:34]
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemdodge08.05.2020 12:14O kosmonautice
quote:
quote:
quote:
SpaceX je podla dostupnych vyjadreni ziskova, okrem rokov ked mali nehody.


Google se na mě dneska zlobí a nechce mi ukázat čísla. S Teslou přitom není problém, rošťák jeden.

Mohl by jste odkázat na dostupná vyjádření? Stačí pro každý rok dvě čísla z následující trojice: celkové náklady, výnosy, zisk.


nie nemohol. Na tieto vase trollovacie techniky vam neskocim.

Nech dokazuje ten, kto obvinuje. Kacenka tvrdi ze spacex nie je v zisku, cim spochybnuje slova generalnej riaditelky, tak nech dokaze ze to tak je. Ja som sem prislusne rozhovory linkoval uz viackrat, ze ich ignorujete nie je moj problem.


Ale nono yamato, mistr trolovacích technik jsi na fóru přece ty, my ostatní na tebe nemáme.
Jen nám hloupým trolům sděl ta tvoje dostupná vyjádření, která prokazují ziskovost SpaceX, všichni se rádi poučíme kde je čerpat.
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemyamato08.05.2020 12:03O kosmonautice
quote:
quote:
SpaceX je podla dostupnych vyjadreni ziskova, okrem rokov ked mali nehody.


Google se na mě dneska zlobí a nechce mi ukázat čísla. S Teslou přitom není problém, rošťák jeden.

Mohl by jste odkázat na dostupná vyjádření? Stačí pro každý rok dvě čísla z následující trojice: celkové náklady, výnosy, zisk.


nie nemohol. Na tieto vase trollovacie techniky vam neskocim.

Nech dokazuje ten, kto obvinuje. Kacenka tvrdi ze spacex nie je v zisku, cim spochybnuje slova generalnej riaditelky, tak nech dokaze ze to tak je. Ja som sem prislusne rozhovory linkoval uz viackrat, ze ich ignorujete nie je moj problem.
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemnovák08.05.2020 11:29O kosmonautice
quote:
SpaceX je podla dostupnych vyjadreni ziskova, okrem rokov ked mali nehody.


Google se na mě dneska zlobí a nechce mi ukázat čísla. S Teslou přitom není problém, rošťák jeden.

Mohl by jste odkázat na dostupná vyjádření? Stačí pro každý rok dvě čísla z následující trojice: celkové náklady, výnosy, zisk.
Čínská nosná raketa CZ-5Václavík Michal08.05.2020 08:25O kosmonautice
Potvrzeno, to co již bylo naznačeno o příspěvek níže. V 6:21 byl ukončen brzdící manévr a následně v 7:33 oddělen služební modul. V 7:38 vstoupil návratový modul rychlostí okolo 9 km/s do atmosféry a v 7:49 úspěšně přistál pomocí trojice padáků a airbagů. /časy jsou v SELČ a mohou být ještě korigovány/

Čínská nosná raketa CZ-5Václavík Michal08.05.2020 08:07O kosmonautice
Návratový modul nové generace čínských pilotovaných kosmických lodí (zatím podle vnitřních zdrojů) úspěšně přistál ve vyznačené oblasti.
Kosmické právoNovýJiřík07.05.2020 20:54O kosmonautice
quote:
Teď budou chtít všichni na jižní pól Měsíce. Budou muset dořešit právní otázky...

No já nevím, možná že tady na Zemi se člověk málem ani neuprdne bez toho, aby se tím dostal do rozporu s řadou zákonů a nařízení (např. o produkci skleníkových plynů - před pár dny byl 1. máj a tedy vzácná příležitost manifestovat "S Evropskou unií na věčné časy a nikdy jinak"), ale myslím, že na Měsíci bude situace o dost přehlednější a jednoznačnější:
Na místě X přistane výprava a začne tam budovat základnu. Tím je místo X s nějakým okolím natrvalo zabrané, ledaže by se noví příchozí rozhodli ty dřívější pobít a jejich základnu obsadit. Což se asi nerozhodnou, místa je na Měsíci dost, a proto začnou vytvářet vlastní základnu třeba o několik kilometrů dál na místě Y. Nejvýhodnější místa budou postupně obsazená, pro pozdější zájemce zůstanou místa ne tak ideální, ale tak už to chodí, že kdo zaváhá, ten nežere. A právníci, zástupci OSN a dalších převážně destruktivních spolků, včetně aktivistů různých zrůdných (ne)ziskovek se můžou klidně stavět na hlavu. A tak to bude fungovat nejen na Měsíci, ale i na Marsu, na Vestě, na Cereře a dalších tělesech.
Humor kosmický, kosmologický i vzdáleně souvisejícíEudoxus07.05.2020 20:51O kosmonautice
Čínská nosná raketa CZ-5Václavík Michal07.05.2020 20:14O kosmonautice
Výška apogea nové čínské kosmické lodi je nyní 6278 km.
Provoz ISSEudoxus07.05.2020 17:52O kosmonautice
Plavajte virtualne cez ISS !

Photogrammetry ISS reconstruction :

https://sketchfab.com/3d-models/international-space-station-interior-7753b422ca8046b4ae783d44b2bd6cfc
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemyamato07.05.2020 16:38O kosmonautice
quote:
https://twitter.com/elonmusk/status/1258308230725292032
Elon Musk
Flare stack flamed out. In a few weeks we’ll be recondensing methane using solar power, so no flare stack.

Že by konec odpařování a tedy i spalování metanu z nádrže? Možná o krok blíž ke skladování metanu na orbitě.


presne tak

nasleduje: vyroba metanu z atmosferickeho CO2
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemJosef Chlachula07.05.2020 16:34O kosmonautice
https://twitter.com/elonmusk/status/1258308230725292032
Elon Musk
Flare stack flamed out. In a few weeks we’ll be recondensing methane using solar power, so no flare stack.

Že by konec odpařování a tedy i spalování metanu z nádrže? Možná o krok blíž ke skladování metanu na orbitě.
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemyamato07.05.2020 16:26O kosmonautice
quote:
quote:
quote:
Nepřeháníte trochu? ULA, BO, Ariane, Boeing a další nepotřebují stavět několik prototypů svých raket a zkoušet, kam až mohou jít se sílou stěny. Dovedou to spočíst a pro ověření jim stačí jedna tlaková destruktivní zkouška. Navíc ULA koupila v té době nejlepší motor RD 180 a pro Vulkan koupí opět nejlepší metanovvý BE-4. Koupila nejlepší vodíkové stupně Centaur a pro Vulkan plánuje ještě lepší ACES, který má vydržet v kosmu týdny místo hodiny. Také boostery na TPH samozřejmě nevyvíjí sama, ale kupuje od osvědčené firmy.




Ale žádná z těchto firem neumí s raketou přistát a znovu ji poslat nahoru … ono jedna věc je to spočítat a předimenzovat, druhá věc udělat něco takhle monstrózně nového

PS - z čeho usuzujete, že je BE-4 nejlepší metanový motor? o tom bych docela polemizoval


jen pár poznámek:
1) po žádné z konkurenčních raket se znovupoužití nechtělo. Firmy sdružené v ULA to přitom umí (jak předvádí u spousty sond - například už v roce 1966 automaticky přistáli na Měsíci se sondou Surveyor).

2) SpaceX předváděné znovupoužití vypadá úžasně. Ale stále není jasné, jestli se vyplatí.

3) rakety ULA (Delta, Atlas) nejsou o moc dražší než F9/F9H a přitom mají lepší spolehlivost a technicky lepší parametry (např. Delta IV dostane na GTO dráhu větší náklad než F9 při téměř poloviční startovní hmotě). Podívejte se jaké rakety jsou schopné poslat sondy dál než na LEO.

4) ULA je v zisku, zatímco SpaceX pořád táhne několik miliard USD půjček a "dlouhodobých investic". Budoucnost ukáže, ale nyní to vypadá tak, že oba přístupy si nacházejí svoje zákazníky ... ;-)




ehm, no... nemam uz silu neustale kacenku vracat do reality, ale v zaujme zachovania informacnej hodnoty tohto fora:

1. znovupouzitie je svaty gral kozmonautiky od jej vzniku. Uz na rakety Saturn existovali studie k zachrane prvych stupnov. Shuttle, DC-X, VentureStar, Spiral, MAXS, Buran... miliardy a miliardy preinvestovane na nieco co sa podla kacenky nechcelo. NASA pritom vzdy vypisuje sutaz na navrhy od dodavatelov, takze tvarit sa ze od LM a Boeingu nikto nikdy nechcel znovupouzitelnu raketu je len taky zufaly pokus.

Porovnavat parkilogramove sondy brzdiace vo vakuu do pristavacej elipsy dlhej stovky km, s boostrom Falconu 9 velkym jak panelak, ktory zostupuje z Mach5 turbulentnou zemskou atmosferou s pouzitim supersonickeho retrozazehu, aby pristal na kymacajucej sa barke kdesi v mori... no co dodat.

2. SpaceX opakovane uviedla, ze znovupouzitie stoji menej nez polovicu oproti novej rakete. Niektori ludia to skratka odmietaju prijat, nikdy ale neukazali nic co by tvrdenia SpaceX vyvracalo. Ta naopak pouziva tie iste boostre aj 5x, co o niecom svedci (na efekt staci recyklovat raz)

3. rakety ULA su o HODNE drazsie a spolahlivost maju rovnaku

4. SpaceX je podla dostupnych vyjadreni ziskova, okrem rokov ked mali nehody. Znova to niektori ludia skratka nedokazu akceptovat a neustale rozsiruju nicim nedolozeny mytus o stratovosti.



SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemJosef Chlachula07.05.2020 16:21O kosmonautice
@YoavOffek
Hey @elonmusk how did the 2nd static fire go? Successful?


Elon Musk
Replying to @YoavOffek
Yes. Static fire feeding from fuel header vs main tank.
Wide Field Infrared Survey Telescope (WFIRST)Eudoxus07.05.2020 13:46O kosmonautice
A Tale of Two Telescopes: WFIRST and Hubble
by Ashley Balzer
NASA’s Goddard Space Flight Center

http://www.parabolicarc.com/2020/05/06/a-tale-of-two-telescopes-wfirst-and-hubble/#more-73537

Kosmické právoEudoxus07.05.2020 13:43O kosmonautice
Trump administration drafting 'Artemis Accords' pact for moon mining - sources
The Trump administration is drafting a legal blueprint for mining on the moon under a new U.S.-sponsored international agreement called the Artemis Accords, people familiar with the proposed pact told Reuters.
https://www.msn.com/en-us/news/technology/trump-administration-drafting-artemis-accords-pact-for-moon-mining-sources/ar-BB13DKwm?ocid=spartanntp
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemPetr_Šída07.05.2020 12:52O kosmonautice
Zatímco tu řešíme, kdo ho má silnější a kdo ji má tenčí (motor a nádrž prosím ), tak SpaceX provedlo druhý úspěšný statický zážeh raptoru na SN4

s lety se čeká už jenom na povolení, snad po 20.5.

jinak v kontextu výše napsaného - i raptor je pro loď takových rozměrů v pohledu klasické optiky slabý motor a nemá na prvním stupni co dělat

asi bychom se měli smířit s tím, že se časy mění a to co platilo v rakovém inženýrství před pár lety už neplatí ...
Dysonova sférakacenka07.05.2020 11:33O kosmonautice
quote:
...
ISS by som nebral ako "bernú mincu" pre akékoľvek úvahy. Spôsob jej konštrukčnej prípravy a hlavne spôsob stavby silne pripomína spôsob akým psíček a mačička piekli tortu... A aby to potom nejak fungovalo, je použité množstvo "dočasných riešení nafurt". Napríklad hadice vzduchovej ventilácie a káble "odbohviekiaľ bohviekam"...


... musíte rozlišovar ruský a americký segment ISS. Například energetický systém:
V ruském segmentu jsou všechny moduly hodně nezávislé (mají vlastní solární panely, akumulátory a jejich chlazení), ale důsledkem je patlanice propojovacích kabelů na 28VDC a hadic a také výrazně nižší výkon dostupný pro experimenty.
V americkém segmentu už je organizace infrastruktury jiná. Energetický systém používá koncept specializovaných zdrojů ("elektráren" na koncích nosníku) napájejících páteřní zálohovaný rozvod na vyšším napětí. Toto umožňuje vyšší flexibilitu, výrazně vyšší výkony a menší ztráty (podobně jako pozemská rozvodná síť vysokého napětí).
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemkacenka07.05.2020 10:39O kosmonautice
quote:
quote:
...Takže jediný závěr je výsledek typu "BOUCHLO/NEBOUCHLO" . Asi bych v tom nechtěla letět ...

nevieme presne ciele ake mali. SpX si ide svojou cestou a maju efektne (otazka ci efektivne) riesenia a toto je jedno z nich. Navyse ich riesenia maju prvok strategickej vyhody.
Takze urcite to nebol kvalifikacny test a ani ja by som si do toho nesadol, ale ciele ktore mali splnit, sa splnit mohli na 100%. Aj keby boli len PR.
A urcite potesili kazdeho fanusika kozmonautiky


Souhlas ... ;-)
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport SystemMartin Jediny07.05.2020 10:36O kosmonautice
quote:
...Takže jediný závěr je výsledek typu "BOUCHLO/NEBOUCHLO" . Asi bych v tom nechtěla letět ...

nevieme presne ciele ake mali. SpX si ide svojou cestou a maju efektne (otazka ci efektivne) riesenia a toto je jedno z nich. Navyse ich riesenia maju prvok strategickej vyhody.
Takze urcite to nebol kvalifikacny test a ani ja by som si do toho nesadol, ale ciele ktore mali splnit, sa splnit mohli na 100%. Aj keby boli len PR.
A urcite potesili kazdeho fanusika kozmonautiky
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systemkacenka07.05.2020 10:34O kosmonautice
quote:
quote:
Nepřeháníte trochu? ULA, BO, Ariane, Boeing a další nepotřebují stavět několik prototypů svých raket a zkoušet, kam až mohou jít se sílou stěny. Dovedou to spočíst a pro ověření jim stačí jedna tlaková destruktivní zkouška. Navíc ULA koupila v té době nejlepší motor RD 180 a pro Vulkan koupí opět nejlepší metanovvý BE-4. Koupila nejlepší vodíkové stupně Centaur a pro Vulkan plánuje ještě lepší ACES, který má vydržet v kosmu týdny místo hodiny. Také boostery na TPH samozřejmě nevyvíjí sama, ale kupuje od osvědčené firmy.




Ale žádná z těchto firem neumí s raketou přistát a znovu ji poslat nahoru … ono jedna věc je to spočítat a předimenzovat, druhá věc udělat něco takhle monstrózně nového

PS - z čeho usuzujete, že je BE-4 nejlepší metanový motor? o tom bych docela polemizoval


jen pár poznámek:
1) po žádné z konkurenčních raket se znovupoužití nechtělo. Firmy sdružené v ULA to přitom umí (jak předvádí u spousty sond - například už v roce 1966 automaticky přistáli na Měsíci se sondou Surveyor).

2) SpaceX předváděné znovupoužití vypadá úžasně. Ale stále není jasné, jestli se vyplatí.

3) rakety ULA (Delta, Atlas) nejsou o moc dražší než F9/F9H a přitom mají lepší spolehlivost a technicky lepší parametry (např. Delta IV dostane na GTO dráhu větší náklad než F9 při téměř poloviční startovní hmotě). Podívejte se jaké rakety jsou schopné poslat sondy dál než na LEO.

4) ULA je v zisku, zatímco SpaceX pořád táhne několik miliard USD půjček a "dlouhodobých investic". Budoucnost ukáže, ale nyní to vypadá tak, že oba přístupy si nacházejí svoje zákazníky ... ;-)

   Nejnovější témata (10)>> 50 témat
Dysonova sféraMartin Kostera27.04.2020 13:38O kosmonautice
Lunar Polar Propellant Mining Outpost - LPMOMartin Kostera09.04.2020 02:52O kosmonautice
Družice pro Prahu? :-)xChaos18.02.2020 21:26Česká kosmonautika
KOSMOS-NEWS PARTY 2020Milan Halousek26.01.2020 20:46Česká kosmonautika
Exodus Space CorporationMartin Kostera24.01.2020 14:25O kosmonautice
VIPER - Volatiles Investigating Polar Exploration RoverMartin Kostera14.01.2020 23:48O kosmonautice
GOLEMMartin Kostera14.01.2020 00:24Česká kosmonautika
Specializovaný knihovní fond Milan Halousek10.01.2020 22:07O kosmonautice
CScubeMartin Kostera10.01.2020 09:12Česká kosmonautika
Filipínská kosmonautikaMartin Kostera09.01.2020 16:14O kosmonautice
1917 témat/ 159577 příspěvků / 566 uživatelů
Nejnovější uživatel je Dustin Kjocz.

= Nové příspěvky ve fóru od poslední návštěvy
= Nejsou nové příspěvky od poslední návštěvy

Stránka byla vygenerována za 2.551281 vteřiny.