Jihokorejská kosmická agentura oznámila termín startu nosné rakety Nuri (KSLV-II) na 15. června 2022. Na oběžnou dráhu má být vynesena rozměrová a hmotnostní maketa družice o hmotnosti 1300 kg. Při prvním startu této rakety v říjnu 2021 nebylo pro závadu na horním stupni dosaženo oběžné dráhy.
Několik nových obrázků, které byly pořízené na samém počátku mise. První dva zachycují rover ještě na přistávací plošině TW-1, na dalším je přistávací plošina krátce po sjetí roveru na povrch Marsu a na posledním z nich je snímek odkládací kamery, kterou bylo pořízené selfie. Měly by to být snímky z pětidílného dokumentu o misi Tianwen 1, který je v těchto dnech vysílaný na CCTV.
Hezké fotky. O barvičkách loď není.
Spíš o spolehlivosti.
Neví se nějaké detaily o novém navigačním systému? Jedná se o 3d skener a nebo je to jiná technologie?
VESTA...Vision-based Electro-optical Sensor Tracking Assembly
Rover Zhurong již přešel do stavu hibernace pro přečkání nadcházející zimy. Očekává se, že jeho operace budou obnovené s příchodem jara v prosinci letošního roku.
Vzhledem k návratu poškozeného skafandru v Crew Dragonu až v červenci je srpnový výstup nereálný. Počítám nejdřív v září, a to jen když půjde všechno dobře.
Podle prohlášení Boeingu došlo při navádění kosmické lodi CST-100 Starliner k závadě (anomálii) na dvou motorech OMAC. Další oznámený problém byl pomalejší náběh systému pro chlazení vnitřku kosmické lodi.
Autora článku by měli zastřelit a toho kdo to sem dává pověsit do průvanu. Maurer měl "nacucanou" polovičku absorpční houby. Navíc z USOS se neplánuje výstup dříve než v srpnu.
Pohled přes západní část Three Forks směrem ke kopci Kodiak ze současné pozice Perseverance. Ta sice již začíná zvolna stoupat mezerou Hawksbill Gap, ale svůj rekord v elevaci ještě nepřekročila. Když byla na druhé straně, tam kam se kamerou dívá, byla o 14,7 m výš (−2520,9 m - sol 419), než je teď.
HazCam-L: 17.5.2022 22:59:11 UTC / 441 15:11:49 LMST
Na pátečních 00:54:47 SELČ je naplánován dlouho, ale opravdu dlouho, očekávaný start nosné rakety Atlas V N22 (což je fakticky verze 422) s kosmickou lodí CST-100 Starliner. Jedná se o opakování nepilotované zkoušky OFT nové kosmické lodi včetně jejího připojení k ISS. Start proběhne ze vzletové rampy SLC-41 na kosmodromu CCSFS. Od horního stupně nosné rakety se Starliner oddělí v 01:09:45 SELČ a k dokovacímu uzlu IDA-2 na modulu Harmony se připojí v sobotu v 01:10:26 SELČ. U ISS zůstane připojen přibližně pět dní, tedy cca do 26. května. Průlez mezi Starlinerem a ISS by měl být otevřen v sobotu okolo 17:45 SELČ. Na palubě Starlineru je přibližně na 470 kg nákladu včetně velkého množství památečních předmětů. Část se vrátí na Zemi a doplněno bude o 270 kg dalšího nákladu. Předpověď počasí podle 45 WS dává 80% šanci na příhodné podmínky pro start. Později večer přijdu s podrobnějším popisem zkoušky OFT-2, která je kritická pro zajištění pravidelného střídání posádek na Mezinárodní kosmické stanici ISS.
Mimochodem, rostliny taky dýchají, v čisté CO2 atmosféře by rychle chcíply. Takže CO2 a O2 je nutnost, stejně tak minimálně 0,5 baru. Dusík je v hnojivu, ale fazole a spol potřebují půdní bakterie a tedy vzdušný dusík.
Jo. Kolem 0,5 baru je zřejmě hranice přežití rostlin. Vcelku nemá smysl se bavit o marsovské atmosféře, musí být hustější.
A chemie mezi 1 bar a 0,5 bar nebude moc odlišná, bych si tipl.
Situace je jako na houpačce, takže opět změna po dnešním jednání. Samatha Cristoforetti by se mohla účastnit v druhé polovině června výstupu do volného kosmického prostoru VKD-55.
Zhruba před dvěma týdny se na internetu objevil hezký snímek, který pořídila Curiosity 7.5.2022 07:58 UTC / 3466 11:00 LMST kamerou MastCam, když začala stoupat z mělkého údolí nad soutěskou Maria Gordon směrem k údolí Gediz Vallis. Na snímku je otvor, který vypadá jako vytesaný vchod do skály. Otvor vznikl tak, že ve skále došlo k několika hlubokým lineárním prasklinám, které se kříží, a v tom místě kus kamenného bloku vypadl.
Nyní již máme i celou barevnou mozaiku, kde se tento otvor ve skále nachází, a dobře známe i jeho rozměry.
Dnes by mohla mezi 9:30 a 12:00 SELČ odstartoval z kosmodromu Pleseck nosná raketa Sojuz 2.1 s vojenskou průzkumnou družicí Bars-M3. Vyhlášené NOTAMs jsou totiž platné na stejné startovní okno až do neděle. Družice Bars-M3 (typové označení 14F148) je přímou náhradou za zrušený program družic Bars (17F112). Systém je nástupcem řady fotoprůzkumných družic Jantar, konkrétně pak typu 1KFT s prostorovým rozlišením okolo 2 metrů. Fotografická aparatura se u družic Jantar vracela zpět na Zemi v návratovém modulu a naexponované filmy byly před skončením mise dopraveny zpět ve dvou malých návratových kapslích. Oproti tomu je družicový systém Bars-M vybavení polovodičovou detekční technikou Karat. Družice má startovní hmotnost okolo 4000 kg a plánovanou životnost 5 let. Pracovní oběžná dráha je retrográdní s výškou perigea 540 km, apogea 570 km a sklonem 97°58′. Prostorové rozlišení se pohybuje od 1,10 do 1,35 m až v sedmi spektrálních kanálech.
Zůstal bych u tlaku 1 bar a pokojové teplotě. Vše ostatní pozemským rostlinám ubližuje.
Když kvasí kvas ve skleněném demižonu, tak se tam neuchytí ani řasy. CO2 ve velkém mnozství rostliny zabíjí. Na Visalajích ve skleníku AV kdysi onehdy přidávali 2x více CO2, ale stále to bylo malinko. A rostliny více prosperovaly. Je to molekula s nejnižším chemickým potenciálem. Fotosyntéze moc nerozumíme.
Můžeš udělat levný pokus. CO2 není drahé.
CO2: https://www.engineeringtoolbox.com/CO2-carbon-dioxide-properties-d_2017.html
Anatoly Zak: Radio systems aboard Zvezda cause concerns for ISS - Rádiové systémy na palube Zvezdy sú príčinou obáv o ISS
Ruskí špecialisti identifikovali niektoré komponenty rádiového systému na palube servisného modulu Zvezda ako potenciálny slabý článok v snahe predĺžiť prevádzku ruského segmentu ISS po roku 2024
V tomto článku je krátce zmíněný nejbližší plán pro Perseverance. Nyní by neměla již moc stoupat a vydá se po plánované trase odbočkou směrem na západ pod ty výrazné výchozy. Je to malá oblast, kterou nazvali Devils Tanyard. Tady okoukne místa, kde by se mohly odebrat vzorky, vrátí se na křižovatku a začne opět stoupat s několika dalšími zastávkami. Plánovaná trasa obhlídky Hawksbill Gap (ta horní cesta) končí v místě nazvaném Rocky Top. Cestou zpět do Three Forks pak teprve začne odebírat vzorky, ale to by mělo být podle Kena Farleyho až ve druhé polovině roku.
citace 18.5.2022 - 17:50 - Václavík Michal:Družice Kosmos 2555 (MKA-R), vypuštěná koncem dubna nosnou raketou Angara-1.2, dnes okolo 04:00 SELČ neřízeně zanikla v atmosféře Země. Za celou dobu na oběžné dráze neprovedla jediný motorický manévr.
Také tradične ruské. 25 rokov to pripravovali ( angaru, bajterek ) a potom nic.
Družice Kosmos 2555 (MKA-R), vypuštěná koncem dubna nosnou raketou Angara-1.2, dnes okolo 04:00 SELČ neřízeně zanikla v atmosféře Země. Za celou dobu na oběžné dráze neprovedla jediný motorický manévr.
Včerejší 441. sol se již Perseverance vydala do kopce a začala zvolna stoupat do mezery Hawksbill Gap. Zatím vystoupala 3 m a pak se traverzem vydala 19 m směrem na západ. Celková délka trasy byla 36 m. Perseverance nyní stojí ve svahu s celkovým náklonem necelých 12°.
NavCam-L: 17.5.2022 23:57:50 UTC / 441 16:08:54 LMST
Upraveno: v mapkách jsem ještě aktualizoval trasu Perseverance průzkumu Hawksbill Gap s některými možnými výjezdy k zajímavým lokalitám, tak jak je prezentoval Ken Farley na květnovém MEPAG.
Ještě krátké shrnutí výsledků mise InSight. V tomto shrnutí je jedna zajímavá zmínka o detekci prachových ďáblíků, do kterých byly vkládány naděje, že by mohly očistit solární panely. InSight jich detekoval tisíce jak tlakoměrem, který zaznamenal přímo „oko“ těchto minitornád, tak i seismometrem. Musely se tedy přehnat v těsné blízkosti sondy nebo přímo přes ní. Ale ani jednoho se nepodařilo vyfotografovat a ani jeden panely neočistil.
Na dnešní telekonferenci zaznělo to, co již nějakou dobu všichni tušíme. Mise InSight pomalu končí kvůli nedostatku energie ze zaprášených solárních panelů, na kterých množství prachu stále vzrůstá. Navíc v tomto období roste i množství prachu v atmosféře, které snižuje sluneční svit. Nyní solární panely dodávají pouze 1/10 energie ve srovnání se začátkem mise, a 7. května se sonda opět přepnula do nouzového režimu. Předpokládá se, že tyto epizody budou stále častější. Robotická paže se nyní zafixuje v klidové pozici a pravděpodobně během června dojde i k ukončení činnosti seismometru, pro který je upřednostňována energie, a do vypnutí se bude zapínat pouze v nočních hodinách, kdy není rušený větrem. Přes léto pak bude docházet k postupnému a trvalému odpojování zbývajících přístrojů, jak bude klesat příkon, a které již nyní jsou zapínané pouze zřídka. To se týká i kamer. Pak již bude pouze monitorovaný klesající příkon ze solárních panelů. Mise InSight byla sice prodloužena do konce roku, ale je to hlavně čas k tomu, aby tým mise mohl zkompletovat a archivovat naměřená data.
Silné zemětřesení, které InSight zaznamenal 4. května, bylo vlastně takovou velkou třešničkou na dortu celé mise, protože všichni předpokládali, že tak silná zemětřesení by se na Marsu měla vyskytovat, a na sklonku své mise to InSight potvrdil.
Vzhledem k Číně, Iránu a Rusku je rozpočet na špiony a nové zbraně pochopitelný.
Pokud jde o CST-100, doufám, že to letos Boeingu vyjde. Druhá loď je dobrá věc.
Zabúdate na jednu vec.
"Black budget". https://www.wired.com/1995/11/patton/
Teda aspoň podľa môjho názoru.
Tý páni z kongresu, neboli proti "komercionalizácii" z dôvodov korupcie.
Ale preto že sa dovtedy s rozpočtom NASA a výdavkami na "vedu" tak pekne a ľahko kreatívne pracovalo. A namiesto toho aby v rozpočte svietila položka 100 miliónov na vývoj napr. "neviditeľného dronu". Dala sa tá suma prirátať napríklad k SLS, alebo Starlineru.
Veď nikto sa donedávna nečudoval ani nijak nespochybňoval, že lety do vesmíru sú veľmi drahé.
Ak má niekto dneska problém, tak sú to kamuflovači "špeciálnych rozpočtov".
Ale ak chcete, už to spomínať nebudem.
Keď vám teda pripadá, zmysluplnejšie hudrovanie pána Ervé.
Skôr ako sa posekáte a ja začnem mazať, skúste si prečítať, že píšete prakticky to isté a čo sa mňa týka, som u Ervého bez problémov odlíšil osobný názor od komentára k článku, a bez ohľadu na to, či súhlasím, jeho rozčarovanie nad Boeingom je snáď pochopiteľné...
A obdobný graf sezónních výkyvů tlaku atmosféry, na kterém se prachová bouře nijak neprojevila.
[upraveno 14.5.2022 19:15]
Tady se nabízí srovnání teploty a tlaku atmosféry s parametry trojného bodu vody (611Pa, 0.01C). Výsledkem je zjištění, za měřenou dobu se vyskytují krátké denní okamžiky, kdy se zde mohla vyskytnout čistá kapalná voda. Je to dané především hloubkou kráteru Gale - jsme cca 4km pod úrovní "normálního povrchu planety" a z toho plynoucím vyšším tlakem atmosféry. ;-)
Důsledkem je také zjištění, že by stačil celkem jednoduchý "foliovník" ke zvýšení teploty natolik, aby byla kapalná voda k dispozici během některých denních period.
Pro trvalé udržení kapalné vody (teplé 0st.C) by "foliovník" musel udržet teplotu o cca 90 stupňů vyšší oproti okolí ...
Pokud by "foliovník" udržel i nějaký vnitřní přetlak, pak by uvnitř mohla existovat i voda teplejší. Pro cca 25 st.C by byl nutný tlak zhruba 3kPa, což se dá zajistit i běžnou fólií. (což je odkaz do filmu Marťan, ovšem pro biologické procesy a pěstování něčeho je třeba tlak výrazně vyšší) ... ;-)
[upraveno 17.5.2022 15:02]
citace 17.5.2022 - 07:04 - Ervé:Hlavně se mi líbí, jak na jednu stranu říká, že děkuje Boeingu za vstup do soutěže, protože tím program získal podporu lobbistů na Kapitolu a za to, že podepsali kontrakt s pevnou cenou (stejně jako SpaceX) a pak SieraNevada. A na druhou, že Boeing už to nikdy neudělá.
Protože přes silácké řeči se ukázalo, že je Boeing prohnilá neschopná firma s obrovskými problémy kam se podíváš. Navíc k notoricky známému MAXU podělali všechno, na co sáhli v tomto století. [upraveno 17.5.2022 07:06]
pane ERVE, mícháte původní článek a svoje představy, mícháte dojmy s pojmy:
Původní článek na twitteru v podstatě oceňuje účast Boeingu v soutěži o soukromého dopravce na LEO. Argumentuje tím, že přítomnost velkého a renomovaného partnera (firmy Boeing včetně jeho lobbingu) dala celé soutěži vážnost a pomohla ke změně odmítavého postoje zákonodárců USA a k jejímu odsouhlasení kongresem Spojených států. Na závěr Charlie Bolden říká, že si myslí, že pokud se dneska Boeing ohlédne zpět, tak by do toho (Boeing do programu Comercial Crew) zřejmě znovu nešel.
Zbytek Vašeho příspěvku (silácké řeči, názor na firmu Boeing, letadla MAX) je pak už pouze Váš názor. A jako takový by měl být oddělený od původní citace.
ps: Neříkám nic o tom jak si současný Boeing vede (souhlasím, že aerokosmická část firmy Boeing si vede bídně). Jen prosím nekomolte původní článek ...
citace:Problém je, že nemôžu. Spadli do outsourcingovej králičej diery. „X stojí príliš veľa“ pre MBA znamená „outsourcovať to niekomu inému“. Potom vyhodia všetkých ľudí, ktorí pracovali na X. Takže stratili odbornosť. Takže keď sa to pokúsia začleniť do toho, čo majú, nastanú problémy a nezostane nikto, kto by to vyriešil. Musia najať dodávateľa (niekoho, kto pôvodne pracoval na X) za veľký plat. Je to dočasné. X sa zase pokazí alebo spôsobí problémy s integráciou, alebo sa zmení dodávateľ, alebo...
Takže zrazu sa im zvýšia náklady a ich riešením je outsourcovať Y, potom Z a ďalej. Nakoniec sa snažia poskladať všetky kúsky dohromady a všetky sú pohyblivými cieľmi a nefungujú celkom správne.
citace: Predstavitelia Boeingu súkromne považujú vysvetlenie Aerojetu pre chybné ventily za snahu odvrátiť zodpovednosť za nákladné meškanie pre Starliner a vyhnúť sa plateniu za prerobený ventilový systém, uviedli dva zo zdrojov.
"Je to smiešne," povedala jedna osoba zapojená do spoločného vyšetrovania Boeingu a NASA v otázke hodnoty o tvrdení spoločnosti Aerojet, pričom anonymne hovorila o dôverných vzťahoch s dodávateľmi. "Prinútiť výrobcu ventilov alebo poskytovateľa pohonného systému, aby napísal: 'Áno, pokazil som to'... to sa nikdy nestane."
Aerojet totiž rvrdí, že za problém s koróziou vo ventiloch nemôže vzdušná vlhkosť ale niečo iné.
citace:Inžinieri a právnici Aerojet to vidia inak a obviňujú čistiacu chemikáliu, ktorú Boeing použil pri pozemných testoch, uviedli dva zo zdrojov.
Zatímco Perseverance se na jízdu do pořádného kopce teprve chystá, její kolegyně Curiosity již nic jiného, než jízdu do kopce prakticky nezná a neúnavně stoupá na horu Aeolis Mons. Od místa přistání již zdolala převýšení 564 m a během posledních deseti jízd 25 m. A s každou novou jízdou se jí také naskytuje nový pohled na okolní marsovskou krajinu jako je následující obrázek složený z několika snímků levé navigační kamery, které pořídila 15.5.2022 ~14:50 UTC / 3474 ~12:35 LMST.
Hlavně se mi líbí, jak na jednu stranu říká, že děkuje Boeingu za vstup do soutěže, protože tím program získal podporu lobbistů na Kapitolu a za to, že podepsali kontrakt s pevnou cenou (stejně jako SpaceX) a pak SieraNevada. A na druhou, že Boeing už to nikdy neudělá.
Protože přes silácké řeči se ukázalo, že je Boeing prohnilá neschopná firma s obrovskými problémy kam se podíváš. Navíc k notoricky známému MAXU podělali všechno, na co sáhli v tomto století. [upraveno 17.5.2022 07:06]
citace 15.5.2022 - 07:49 - Václavík Michal:
Tady to máš potvrzeno, že ses trefil. K 5. 5. urazil rover 1921 metrů.
Kráter sice jo, takže se mi ulevilo, že jsem nešířil dezinformaci , ale poloha mi vyšla o hodně blíž ke kráteru, než má CNSA na mapce. Rozdíl je nějakých 15 m. On ten snímek, podle kterého jsem to dělal, je oproti jiným docela úzký, takže ta chyba tam může být velká. Nezařadil jsem tedy tuto polohu na mapce mezi ověřené polohy, ale je to tam jenom jako odhad.
Podle té infografiky je mapka CNSA datovaná k 11.5., snímek je z 10.4. Čili od té doby se rover zřejmě nepohnul nebo maximálně pár metrů, ale spíše nepohnul, a je to i místo kde bude přečkávat zimu.
citace 16.5.2022 - 12:26 - Vít Výmola:
Samozřejmě, došlo ke zničení nosiče i nákladu a bylo to vinou systémů SpaceX. Ale šlo o závadu na pozemní části, nikoliv na raketě samotné.
pokiaľ sa bavíme o spoľahlivosti rakety ako takej, tak sa prikláňam k tomuto pohľadu.
AMOS bolo vyložene zlyhanie riadenia rizík v Spacex. Ak by satelit nebol na rakete, tak by jednoducho išlo o neúspešný test - a satelit vôbec nemusel byť na rakete. Takže táto udalosť nejaké "technické" štatistiky skôr pokriví a nič reálne nepovie.
Nezdráhal bych se do těchto statistik nezapočítávat zničení Amosu 6.
Samozřejmě, došlo ke zničení nosiče i nákladu a bylo to vinou systémů SpaceX. Ale šlo o závadu na pozemní části, nikoliv na raketě samotné. Když to dovedu do absurdna, taky bysme do statistiky nezapočítali, kdyby se Falcon třeba skoulel z přepravníku.
citace 15.5.2022 - 09:36 - MiraH:HTV už taky nelétá a nástupce HTV-X, myslím, ještě není připravený. Ale jinak máte pravdu. Japonský HTV i evropský ATV byly "pořádné náklaďáky". Jak už jsem uvedl, to srovnání není objektivní. Každý má něco "navíc".
HTV-X je v podstatě hotový. Co celý program brzdí je nosná raketa H3, která za sebou zatím nemá ani premiérový start. A to by HTV-X měla letět až po dvou testovacích startech H3. V manifestu programu ISS se s příletem HTV-X1 stále počítá začátkem druhé poloviny roku 2022, ale ...
citace 15.5.2022 - 00:17 - Honza Vacek:Před rokem 14.5.2021 23:16:59 UTC / 1 13:57:30 LMST dosedla v oblasti Utopia Planitia přistávací plošina Tianwen-1 s roverem Zhurong....
CNSA vytvořila k výročí infografiku s vyznačením významných okamžiků jak sondy Tchien-wen 1, tak i roveru Ču-žung. Je to akorát ve formátu nudle, takže pro pohodlné prohlížení je třeba si obrázek stáhnout.
citace 15.5.2022 - 09:23 - Ervé:Ve srovnání s Tianzhou 6 500 kg (z toho 5 000 kg kusový náklad, 1 500 kg pohonné hmoty) jste neuvedl HTV Kounotori 6000-6200 kg nákladu, další srovnatelný ATV už nelétá.
HTV má schopnost vozit kompletní skříně, to TZ nemá.
Cargo Dragon má schopnost dovézt na zem až 2 t nákladu. To Čína zatím nemá vůbec. Ve srovnání se Sojuzem sice Shenzhou doveze na Zem víc nákladu, větší kusy nebo metrák to ale nebude.
HTV už taky nelétá a nástupce HTV-X, myslím, ještě není připravený. Ale jinak máte pravdu. Japonský HTV i evropský ATV byly "pořádné náklaďáky". Jak už jsem uvedl, to srovnání není objektivní. Každý má něco "navíc".
Ve srovnání s Tianzhou 6 500 kg (z toho 5 000 kg kusový náklad, 1 500 kg pohonné hmoty) jste neuvedl HTV Kounotori 6000-6200 kg nákladu, další srovnatelný ATV už nelétá.
HTV má schopnost vozit kompletní skříně, to TZ nemá.
Cargo Dragon má schopnost dovézt na zem až 2 t nákladu. To Čína zatím nemá vůbec. Ve srovnání se Sojuzem sice Shenzhou doveze na Zem víc nákladu, větší kusy nebo metrák to ale nebude.