Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

  Fórum: Témata: Příspěvky: Poslední příspěvek:
Portál  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Pokec o portálu - vzhled, provoz,...
481517
22/3/2020 - 18:16
poslal Tlama
Česká kosmonautika  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Vše co se týká české kosmonautiky
1174520
27/3/2020 - 19:42
poslal Aleš Holub
O kosmonautice  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Diskuse o kosmonautice v celé její šíři
1655150107
28/3/2020 - 19:55
poslal petrpetr
CubeSat  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Pokus o stavbu amatérské sondy
291488
21/2/2020 - 09:42
poslal xChaos
Sdružení  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Kosmo Klub
381338
12/3/2020 - 15:29
poslal Martin Kostera
Raketová modelařina  (Moderuje: Aleš Holub, Martin Kostera)
Stavba raket vlastníma rukama
24725
23/1/2020 - 01:27
poslal Martin Kostera
Kdo je on-line - Uživatelé: 0 , návštěvníci: 6
 

   Témata s nejnovějšími příspěvky (20)>> 50 témat
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systempetrpetr28.03.2020 19:55O kosmonautice
Gateway / Lunar Orbital Platform / Deep Space Habitat / Deep Space Gateway / Cislunar StationSlavomír Fridrich28.03.2020 12:30O kosmonautice
Souvislosti kosmonautikySlavomír Fridrich28.03.2020 11:46O kosmonautice
OneWebAlchymista28.03.2020 09:50O kosmonautice
Různé možnosti letů na MarsPinkasJ28.03.2020 08:26O kosmonautice
Úmrtí - nekrologyAleš Holub27.03.2020 19:42Česká kosmonautika
SpaceX satelity (Starlink)kacenka26.03.2020 14:44O kosmonautice
Provoz SpaceXSlavomír Fridrich26.03.2020 14:41O kosmonautice
Projekt ArtemisJiří Hošek26.03.2020 09:54O kosmonautice
Elektromobilita a Tesla/Musk/kosmonautikakacenka23.03.2020 16:21O kosmonautice
Humor kosmický, kosmologický i vzdáleně souvisejícíMartin Kostera23.03.2020 15:46O kosmonautice
Zasílání meilůTlama22.03.2020 18:16Portál
Chang'e 3 a 4 - čínské landery a rovery na MěsíciAlchymista22.03.2020 17:17O kosmonautice
Planetární kartografieMiraH21.03.2020 22:26O kosmonautice
Jak vkládat obrázkyMiraH20.03.2020 23:02Portál
KOSMOS-NEWS PARTY 2020Milan Halousek20.03.2020 19:11Česká kosmonautika
SpacemanicMartin Kostera19.03.2020 22:33O kosmonautice
Space Launch System SLSLubos19.03.2020 08:14O kosmonautice
Provoz BoeinguNovýJiřík18.03.2020 19:57O kosmonautice
Čínská kosmonautikaErvé17.03.2020 06:54O kosmonautice

   Nejnovější příspěvky (20) - řazeno od nejnovějšího (nahoře) po nejstarší (dole)>> 100 příspěvků
SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport Systempetrpetr28.03.2020 19:55O kosmonautice
Budou přesuny po silnici:
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=48895.0;attach=1622523;image
Gateway / Lunar Orbital Platform / Deep Space Habitat / Deep Space Gateway / Cislunar StationSlavomír Fridrich28.03.2020 12:30O kosmonautice
Na stránkach SpaceX o tom nikde nič neni..
https://www.spacex.com/falcon-heavy
LEO, GTO, Mars, Pluto..
O Mesiaci a novej lodi ani ťuk..

Asi sa hanbia?
Gateway / Lunar Orbital Platform / Deep Space Habitat / Deep Space Gateway / Cislunar StationJiří Hošek28.03.2020 12:23O kosmonautice
quote:
mají vynést loď o hmotě přes 5 tun
Těch pět tun se týká nákladu vynášeného v zásobovací lodi. Podle zadávacích podmínek výběrového řízení má mít loď schopnost doručit na stanici minimálně 3,4 tuny nákladu v hermetizovaném prostoru a minimálně 1 tunu v nehermetizovaném prostoru.
OneWebAlchymista28.03.2020 09:50O kosmonautice
OneWeb podal na súd žiadosť o dobrovoľnom bankrote podľa hlavy 11 príslušného zákona na súde štátu New York.
https://www.oneweb.world/media-center/oneweb-files-for-chapter-11-restructuring-to-execute-sale-process
quote:
LONDÝN, Spojené kráľovstvo, 27. marca 2020 - OneWeb („OneWeb“, „spoločnosť“), globálna komunikačná spoločnosť s cieľom priniesť konektivitu pre všetkých na celom svete, dnes oznámila, že spoločnosť a niektorí z jej kontrolovaných pridružených spoločností sa dobrovoľne prihlásili úľava podľa kapitoly 11 konkurzného poriadku na Konkurznom súde USA v južnom okrese New York. Spoločnosť má v úmysle použiť toto konanie na uskutočnenie predaja svojho podnikania s cieľom maximalizovať hodnotu spoločnosti.


[upraveno 28.3.2020 09:53]
Gateway / Lunar Orbital Platform / Deep Space Habitat / Deep Space Gateway / Cislunar StationPinkasJ28.03.2020 08:45O kosmonautice
Ty zkušenosti s navigací jim předá NASA, to nebude problém. Důležité je, že využijí FH a jestliže mají vynést loď o hmotě přes 5 tun, velmi pravděpodobně mohou nechat přistát zpět alespoň oba boční boostery.
Různé možnosti letů na MarsPinkasJ28.03.2020 08:26O kosmonautice
Možná využijí jen vysokou oběžnou dráhu někde za dráhou Měsíce, nebo zůstanou u NRHO, nebo také nebude žádná Gateway.

Ještě k projektu Zubrina: Z hlediska bezpečnosti se mi zdá dobrý, ale asi má jeden problém: Návratná raketa ERV má mít nádrže jen na 97 tun paliva, i když je dvoustupňová, nemůže vynést na TEI nějak velkou hmotu, když uvážíme 4 kosmonauty, zásoby pro ně na řekněme 6 měsíců, všechna zařízení pro udržení života a navíc těžký tepelný štít kabiny posádky, která má přistát z 2.kosmické rychlosti.
Zřejmě by se to muselo řešit nějakým lehkým obytným prostorem (možná nafukovacím) a samostatnou lodí pro přistání s tepelným štítem, něco jako Orion. Takový Orion bez servisního modulu má hmotu cca 10 tun. Chtělo by to spočíst, ale k tomu je nutno znát rozdělení hmot na jednotlivé stupně.
Gateway / Lunar Orbital Platform / Deep Space Habitat / Deep Space Gateway / Cislunar Stationyamato28.03.2020 08:17O kosmonautice
no ak nemusia riesit navrat, tak im odpada obrovske mnozstvo problemov. Na druhu stranu musia riesit navigaciu bez GPS, ktovie kolko s tym maju skusenosti
Gateway / Lunar Orbital Platform / Deep Space Habitat / Deep Space Gateway / Cislunar StationPetr_Šída27.03.2020 23:42O kosmonautice
quote:
Další zdroj financí...
Otázka je, jak dalece se bude lišit od Dragonu, Crew Dragonu a tak dál. Navíc to bude znamenat loď, která se bude pohybovat dál než dosud SpX běžně létalo což také má svou cenu.


bude to obyčejná nákladní plechovka pod aerodynamický kryt bez návratu na Zemi, něco na způsob lodi Cygnus, nic složitého co by nestálo za tu trochu námahy, už na tom několik měsíců dělají

výhoda Falconu heavy
Gateway / Lunar Orbital Platform / Deep Space Habitat / Deep Space Gateway / Cislunar Stationkopapaka27.03.2020 23:30O kosmonautice
Další zdroj financí...
Otázka je, jak dalece se bude lišit od Dragonu, Crew Dragonu a tak dál. Navíc to bude znamenat loď, která se bude pohybovat dál než dosud SpX běžně létalo což také má svou cenu.
Různé možnosti letů na MarsAlchymista27.03.2020 23:26O kosmonautice
quote:
Proč L2 a ne L1? Mám za to, že mnohem větší aktivita se dá očekávat na přivrácené straně Měsíce, kde by základna v L2 byla k ničemu. Z L1 je naopak přímé spojení se Zemí i Měsícem.

Väčšinu spojovacích potrieb na privrátenej strane dokážeš pokryť priamo zo Zeme antenami s priemerom do 10 metrov. Na "mesačnej strane" pritom vystačíš s vysielačmi do 1W a jednoduchými anténami, pretože na "pozemskej strane" nie je problém využiť vysielacie výkony desiatok kilowatt.
Na odvrátenej strane to ale predstavuje problém - môžeš síce použiť satelit na "halo dráhe", ale "mesačný koniec" linky by musel mať pohyblivé antény zameriavané na satelit - alebo výrazne väčšie vysielacie výkony. Jedno lezie do hmotnosti, druhé zasa do energetických zdrojov. Takže v určitom momente začína byť výhodné mať stacionárny satelit/stanicu v L2, ktorá s veľkou antenou a s výkonným vysielačom obsluhuje celý dosiahnuteľný povrch odvrátenej strany (nejakých 85-90% povrchu) a na halo dráhe je len retranslačný satelit pre linku Zem-L2 sledovaný na oboch koncoch pohyblivými anténami s "rozumnými" rozmermi aj výkonom.
Samozrejme - pri takejto schéme spojenia nie je v pomerne širokom páse medzi privrátenou a odvrátenou stranou Mesiaca zabezpečené nepretržité spojenie. Bohužiaľ nie je zabezpečené ani pre strategicky zaujímavú oblasť okolo Južného pólu. Ale to sa dá do istej miery vyriešiť komunikačnými vežami - jednak na pokrytie záujmového územia a jednak pre rádioreleové linky do oblastí, kde je spojenie so Zemou alebo s L2 dostatočne kvalitné.
Různé možnosti letů na MarsSlavomír Fridrich27.03.2020 23:16O kosmonautice
Hodnota delta v pre presun z L1 do L2 sa štandardne uvádza ako 0,14.
Podľa mňa znamená že tá "stanica" = "loď".
Je ju možné presúvať medzi týmito dvoma pozíciami podľa potreby.

Nevýhodou L1 sú vyššie náklady na station keeping.
Bol L2 je troch stabilnejší..

Bod L2 si žiada mierne nižšie delta v pri transporte zo Zeme.
Bod L1 je ale bližšie.

Podľa mňa je to jedno, vzhľadom k mobilite.
Gateway / Lunar Orbital Platform / Deep Space Habitat / Deep Space Gateway / Cislunar StationNovýJiřík27.03.2020 23:05O kosmonautice
https://www.nasaspaceflight.com/2020/03/dragon-xl-nasa-spacex-lunar-gateway-supply-contract/

Ještě další kosmická loď? To si tedy ve SpaceX troufají. Připadalo by mi to rozumné, kdyby nestavěli Spaceship, ale k čemu jim bude Dragon XL, jestliže Spaceship uvedou do provozu? Aby nakonec zbytečně netříštili síly...
Různé možnosti letů na MarsPinkasJ27.03.2020 22:53O kosmonautice
quote:

Proč L2 a ne L1? Mám za to, že mnohem větší aktivita se dá očekávat na přivrácené straně Měsíce, kde by základna v L2 byla k ničemu. Z L1 je naopak přímé spojení se Zemí i Měsícem.

Pro odlety z libračního bodu L2 k Marsu potřebuje zřejmě loď méně paliva než z L1, kde je po vzdálení od bodu v silnějším gravitačním poli Země než u L2. Ale ta studie NASA uváděl vysokou oběžnou dráhu Země, NEBO Lagrangiang points. Otázka je, co by bylo praktičtější. To L2 možná ne. Je otázka, jestli by šlo z L1 využít gravitační manévr kolem Měsíce [upraveno 27.3.2020 23:00]
Různé možnosti letů na MarsJiří Hošek27.03.2020 22:03O kosmonautice
quote:
Jelikož s Gateway se v novém plánu pro Měsíc nepočítá, může být Gateway umístěno na vysoké dráze, např. u libračního bodu L2.
Aktuálně se nepočítá s využitím Gateway pro přistání na Měsíci v rámci Artemis III. Důvodem je priorita Artemis III. Plán dalších misí zůstává nezměněn.
Gateway / Lunar Orbital Platform / Deep Space Habitat / Deep Space Gateway / Cislunar Stationyamato27.03.2020 20:35O kosmonautice
https://www.nasaspaceflight.com/2020/03/dragon-xl-nasa-spacex-lunar-gateway-supply-contract/
Různé možnosti letů na MarsNovýJiřík27.03.2020 20:33O kosmonautice
S pomocí SLS a Orionu se lze dostat především na Gateway a to je zcela podstatné. Jelikož s Gateway se v novém plánu pro Měsíc nepočítá, může být Gateway umístěno na vysoké dráze, např. u libračního bodu L2.

Proč L2 a ne L1? Mám za to, že mnohem větší aktivita se dá očekávat na přivrácené straně Měsíce, kde by základna v L2 byla k ničemu. Z L1 je naopak přímé spojení se Zemí i Měsícem.
Úmrtí - nekrologyAleš Holub27.03.2020 19:42Česká kosmonautika
quote:
Prosím o doplnění do databáze MEK/Kosmo.cz a opravu seznamu (je zdvojený): https://mek.kosmo.cz/bio/zemreli.htm
Seznam na MEK jsem dnes doplnil a opravil.
Různé možnosti letů na MarsPinkasJ27.03.2020 19:37O kosmonautice
quote:

Podstatné je to kam sa pomocou SLS a Orionu bude dať lietať.


S pomocí SLS a Orionu se lze dostat především na Gateway a to je zcela podstatné. Jelikož s Gateway se v novém plánu pro Měsíc nepočítá, může být Gateway umístěno na vysoké dráze, např. u libračního bodu L2.

Jinak je zajímavé, že všechny 3 studie letu na Mars – Zubrinův Mars Direct, Muskův plán kolonizace a NASA plán letu na Orbit Marsu a pak přistání na Marsu mají hodně společného. Zubrin odmítá jakékoliv rendezvous na LEO nebo na LMO.
Nejvíce asi čerpá ze Zubrinovo plánu Musk – především jeho myšlenku přímého letu na Mars i z něho zpět a výrobu methanu a O2 na Marsu. Zubrin chtěl použít 3 lety Ares 5, Musk chce použít supernosiče SH/SS, ale jejich kapacitu zvýšit několika dotankováním na LEO. Zubrin chce poslat 4 kosmonauty s návratem, Musk více kolonistů s podmíněným návratem. Navíc ARES 5 byl expendable a Zbrin tvrdí, že jakékoliv znovupoužití je dražší, než jednorázové použití.

Zubrinova koncepce počítá s automatickou výrobou paliva na Marsu před příchodem lidí. Cargo loď s nosností 40 tun k Marsu doveze 2-stupňový návratový stupeň ERV, k něm bude připojen 100 kW reaktor (odjede automaticky několik set metrů daleko s nataženým kabelem), automatický soubor pro výrobu paliva a 6 tun tekutého H2.
H2 má katalyticky reagovat s CO2 v atmosféře a vytvořit metan a vodu. Voda má být elektrolyticky rozložena na O2 a H2 a z H2 opět bude vyráběn CH4. Tak má být vyrobeno 24 tun CH4 a 48 tun O2. Dalších 36 tun O2 m být vyrobeno redukcí CO2 v z atmosféry. Celkem 108 tun paliva bude vyrobeno, což je 18 x více než přivezeného H2. 97 tun paliva bude naplněno do návratového stupně ERV, 11 tun bude určeno pro pozemní operace roveru s CH4/O2 spalovacím motorem s dojezdem až 1000 km

Další podobné 2 Ares 5 budou vyslány po sobě v dalším okně. Prvý vynese na Mars obytný modul se 4 kosmonauty a potřebami pro 3 roky a rover. Na Marsu je očekává plně natankovaný ERV, který bude sloužit také jako naváděcí radio - maják. Druhý Ares 5 ponese opět automatickou výrobnu paliva a druhý ERV. Ten bude sloužit jako další záloha pro případ, že by posádka přistála mnoho set km daleko od prvého ERV. V tom případě by druhý ERV byl přesměrován k místu přistání. Přistání všech modulů předpokládá aerobrakingem a padáky.

http://www.marspapers.org/paper/Zubrin_1991.pdf

Tato Zubrinova koncepce je dobře promyšlena, ale ARES 5 již není, mohla by ho nahradit SLS/Block 2. Musk plánuje mnohem více lidí, ale výroba paliva na Marsu by asi byla podobná. Stejně tak zdroj energie – jaderný reaktor.

Podstatným rozdílem plánu NASA je prvý krok jen na orbit Marsu a to přes Gateway. Jelikož Gateway bude na velmi vysoké dráze, odlet i přílet by zvládly i elektrické iontové pohony ( s pomocí chemických), nejlépe ovšem jaderné tepelné. Velká výhoda je, že kosmická loď i s pohony by nepřistávala a mohla by se vrátit na Gateway ke kontrole, znovu-vybavení a dalšímu letu. Také rozměry a vybavení kosmické lodi mohou být podstatně větší, než při letu přímo na povrch nebo z něho k Zemi. Posádka by byla dopravena těsně před odletem na Gateway v Orionu (až 6 lidí). Podle posledních úvah by Orion zůstal na Gateway, mohl by odvézt posádku Gateway pro střídání a po návratu lodi od Marsu ke Gateway by pro posádku přiletěl a odvezl ji na Zem. Ve stísněném prostoru by tedy posádka vždy byla jen několik dnů

Přistání na Marsu by pak mohlo být v druhé etapě, kdy byl dopraven jedno okno předem na Mars celý komplex pro výrobu paliva, včetně návratného landeru, asi jako v projektu Zubrina. Návratný lander by nevyslal lidi přímo k Zemi ale jen na čekající loď na dráze Marsu a ta by se v relativním pohodlí vrátila na Gateway.

To vše byly plány a představy, ale co bude po té epidemii je ve hvězdách
[upraveno 27.3.2020 20:28]
Různé možnosti letů na MarsSlavomír Fridrich27.03.2020 13:23O kosmonautice
@kocourek
Prepáčte.. Ale pripadá mi to vaše snaženie trošku "Cimrmanovské"..

Ale pravdu povediac.. Konkrétnu odpoveď, ako by sa to malo robiť "inak", aby taká snaha dopadla lepšie ako vaša, vlastne nemám.
Různé možnosti letů na Marskocourek27.03.2020 13:04O kosmonautice
cituji:
"Ale veci by prospelo, keby vznikla nejaká "nadácia" organizácia ktorá by sa snažila sformulovať a presadzovať, naozaj dlhodobý program, v ktorom by sa Mars a Mesiac, robotický aj pilotovaný prieskum dostali do zmysluplného celku."

=>

Už 10 let "Hvězdolet" (www.hvezdolet.cz). Zatím jen s minimální odezvou, tj. "cíl se líbí, ale počkáme až to za nás někdo udělá". ;-) Bohužel takhle to nefunguje. :-(

PS: Mnohými zaklínaný Musk jen primitivně kopíruje mé závěry z mé první přednášky v roce 2011 "Hledá se posádka hvězdoletu". Speciálně zmínka, že je třeba pro smysluplnou přepravu lidí stavět "kosmické zaoceánské parníky" namísto dnešních "kosmických kajaků". Což mimo jiné umožní použití lacinějších materiálů a především srazí cenu hvězdoletenky o několik řádů, tj. "Starship".
Tj. myšlenka byla: velikost korábu zlevní i kosmickou cestu!
Akorát Muskovi schází řada technologií, které jsou nezbytné, a hlavně posádka tak speciální, že se koupit/zaplatit nedá! Nemluvě o prodělečnosti celého podniku, což je pro komerční firmu zásadní problém, tj. na kolonizaci jiných planet pozemšťané vydělat nemůžou! (cena meziplanetární přepravy znemožňuje ziskový obchod)

   Nejnovější témata (50)>> 10 témat
Družice pro Prahu? :-)xChaos18.02.2020 21:26Česká kosmonautika
KOSMOS-NEWS PARTY 2020Milan Halousek26.01.2020 20:46Česká kosmonautika
Exodus Space CorporationMartin Kostera24.01.2020 14:25O kosmonautice
VIPER - Volatiles Investigating Polar Exploration RoverMartin Kostera14.01.2020 23:48O kosmonautice
GOLEMMartin Kostera14.01.2020 00:24Česká kosmonautika
Specializovaný knihovní fond Milan Halousek10.01.2020 22:07O kosmonautice
CScubeMartin Kostera10.01.2020 09:12Česká kosmonautika
Filipínská kosmonautikaMartin Kostera09.01.2020 16:14O kosmonautice
MethaneSATMartin Kostera08.01.2020 13:23O kosmonautice
3D tisk kosmických modelůAleš Holub05.01.2020 22:01Raketová modelařina
PF 2020Martin Kostera24.12.2019 13:48O kosmonautice
alamovinyAleš Holub05.12.2019 21:56O kosmonautice
Maďarská kosmonautikaMartin Kostera02.12.2019 14:41O kosmonautice
Kosmonautický seminář Valmez 2019Martin Kostera22.11.2019 17:03Česká kosmonautika
Reálná spotřeba [kg/s] turbočerpadel (turbín) u raketových motorůPirochta06.10.2019 12:18O kosmonautice
Sputnik 1Vladimír Mařan04.10.2019 22:47Portál
15 let Kosmo KlubuMartin Kostera15.09.2019 12:49Česká kosmonautika
Kepler CommunicationsMartin Kostera13.09.2019 17:30O kosmonautice
Angolská kosmonautikaMartin Kostera04.09.2019 15:30O kosmonautice
Provoz na oběžné drázeMartin Kostera04.09.2019 00:06O kosmonautice
Elektricky metanovy motorwintermute22.08.2019 21:39O kosmonautice
Chinarocket Martin Kostera17.08.2019 03:01O kosmonautice
LinkSpaceMartin Kostera15.08.2019 14:58O kosmonautice
EuclidMartin Kostera24.07.2019 22:40O kosmonautice
Chandrayaan-3Martin Kostera24.07.2019 20:18O kosmonautice
Alba OrbitalMartin Kostera24.07.2019 17:05O kosmonautice
ArchinautMartin Kostera18.07.2019 21:57O kosmonautice
Sojuz MS-13Martin Kostera18.07.2019 20:14O kosmonautice
LOFTID - Low-Earth-Orbit Flight Test of an Inflatable DeceleratorMartin Kostera17.07.2019 00:08O kosmonautice
SlunceMartin Kostera13.07.2019 11:58O kosmonautice
IXPE - Imaging X-Ray Polarimetry ExplorerMartin Kostera10.07.2019 23:50O kosmonautice
Novozélandská kosmonautikaMartin Kostera05.07.2019 23:13O kosmonautice
Polská kosmonautikaMartin Kostera04.07.2019 22:15O kosmonautice
Lucky-7Martin Kostera02.07.2019 16:21Česká kosmonautika
FEDORMartin Kostera29.06.2019 15:29O kosmonautice
PUNCH - Polarimeter to Unify the Corona and HeliosphereMartin Kostera23.06.2019 15:13O kosmonautice
Irská kosmonautikaMartin Kostera21.06.2019 23:11O kosmonautice
StratolityMartin Kostera13.06.2019 15:14O kosmonautice
Maritime Launch ServicesMartin Kostera11.06.2019 14:30O kosmonautice
ČVUT - výuka kosmonautikyMartin Kostera29.05.2019 00:56Sdružení
Laserový přenos datMartin Kostera24.05.2019 14:49O kosmonautice
Cloud ConstellationMartin Kostera21.05.2019 23:47O kosmonautice
Telesat LEOMartin Kostera20.05.2019 23:48O kosmonautice
Apollo FusionMartin Kostera18.05.2019 23:04O kosmonautice
Rocket CraftersMartin Kostera16.05.2019 21:06O kosmonautice
Projekt ArtemisMartin Kostera15.05.2019 01:49O kosmonautice
AstropropMartin Kostera11.05.2019 15:03O kosmonautice
Musk vs. BezosMartin Kostera11.05.2019 14:14O kosmonautice
The Humans to Mars SummitMartin Kostera10.05.2019 22:08O kosmonautice
Virtuální kosmonautikaMartin Kostera02.05.2019 09:59O kosmonautice
1915 témat/ 159042 příspěvků / 566 uživatelů
Nejnovější uživatel je Dustin Kjocz.

= Nové příspěvky ve fóru od poslední návštěvy
= Nejsou nové příspěvky od poslední návštěvy

Stránka byla vygenerována za 0.348536 vteřiny.