Témata: Sea Launch - Zenit3SL

STAN - 25/1/2007 - 10:23

http://www.sea-launch.com/current_index_webcast.html
Zde by měl ve 23,05 GMT začít přenos ze startu Zenitu3SL.
Start ve 23.22 GMT tj. 00.22SEČ už26.01.2007.


STAN - 26/1/2007 - 00:17

Start odložen na 27.01.2007 23.22 GMT


tomas.pribyl - 31/1/2007 - 07:49

Raketa SeaLaunch explodovala na startovaci plosine Odyssey. Video zde:


Archimedes - 31/1/2007 - 09:00

http://www.spaceflightnow.com/sealaunch/nss8/

Vypadalo to hodne osklive, jeste ze je plosina pri startu bez lidi. Jsem zvedav jak to prezila plosina samotna.


Archimedes - 31/1/2007 - 09:01

Kdy naposled vlastne bouchla nejaka raketa jeste na rampe? Naposled si vybavuju tu tragedii Brazilcu...


ales - 31/1/2007 - 09:13

Podle informací na http://astro.zeto.czest.pl/n070116.htm#06 se plošina po výbuchu rakety nepotopila, ale je samozřejmě poškozená a bude potřebovat opravy v suchém doku.


avitek - 31/1/2007 - 10:05

citace:
Kdy naposled vlastne bouchla nejaka raketa jeste na rampe? Naposled si vybavuju tu tragedii Brazilcu...


To ale nebylo při startu.


avitek - 31/1/2007 - 10:07

Jinan za havárii samozřejmě můžu já. Protože kdykoliv si začnu připravovat stránku do SPACE-40 před startem, tak je s tím nějaký průůůůů... švih!


Archimedes - 31/1/2007 - 10:08

citace:
To ale nebylo při startu.
Vsak taky proto tam bylo tolik mrtvych.


tomas.pribyl - 31/1/2007 - 10:18

citace:
citace:
Kdy naposled vlastne bouchla nejaka raketa jeste na rampe? Naposled si vybavuju tu tragedii Brazilcu...


To ale nebylo při startu.


Vybuch jeste na rampe je opravdu vzacnosti... Tesne po vzletu bych si na nekolik vzpomnel (napr. Delta-2 v lednu 1997, CZ-3B v unoru 1996 nebo Zenit-2 v rijnu 1990), ale na rampe PRI STARTU (i kdyz dotaz se startu netykal) snad naposledy v cervnu 1987 tehdy jeste sovetska raketa Sojuz... Coz je temer dvacet let.


Jirka - 31/1/2007 - 10:28

Tak to je docela tragedie. Hodne to zamicha trhem s geostacionarnimi druzicemi. Tenhle neuspeh nesu opravdu tezce, protoze sluzby Sea Launch vypadaly opravdu hodne dobre. Snad bude mozne plosinu opravit, ale urcite to znamena minimalne rocni preruseni startu, mozna i dele.
Naparovani Ariane Space ted nezni tak povysene. Rusky Proton opravdu zrejme neslape tak jak by mohl a Atlas V je stale ponekud drazsi. Presto bych si tipnul ze tezit z teto havarie bude ULA a Atlas V.


ales - 31/1/2007 - 10:32

Jsem zvědav, co bude určeno jako příčina selhání. Podle videa to vypadalo tak, že raketa neměla dostatečný tah. Je opravdu smutné vidět raketu se zažehnutými motory, která po uvolnění z rampy nestoupá, ale rovnou klesá (očekával bych, že rampa raketu uvolní až po dosažení dostatečného tahu). K výbuchu pak zřejmě došlo až po nárazu rakety na hladinu nebo na konstrukci plošiny. To se ale asi vyjasní až při vyšetřování.


tomas.pribyl - 31/1/2007 - 10:43

Nemate prosim nekdo planovany "letovy rad" SeaLaunch na letosni rok (ev. i roky dalsi) plus seznam vsech planovanych nakladu, pro ktere byl podepsany kontakt na vypusteni touto raketou?


Jirka - 31/1/2007 - 10:51

citace:
Podle informací na http://astro.zeto.czest.pl/n070116.htm#06 se plošina po výbuchu rakety nepotopila, ale je samozřejmě poškozená a bude potřebovat opravy v suchém doku.


Jedna se o velmi velkou plosinu typu Semisubmersible, ktera ma pod vodou dva obri pontony. Pred startem je hloboce ponorena pro vetsi stabilitu. Samotna plosina je obvykle cca 40m nad dnem pontonu. Pontony samotne obvykle obsahuji i strojovnu s pozarnimi cerpadly a protoze byly v okamziku startu mnoho metru pod vodou, tak to mohly prezit a pozar uhasit samy.
Jsem opravdu zvedav v jakem stavu to ta plosina prezila. Paliva tam zase az tolik nebylo a vetsina asi zhorela pri tom vybuchu. Jestli pro tankovani rakety pouzivaji nadrze v pontonech, ktere jsou dobre kryty, tak ani nasledny pozar nebyl tak velky.
Zrejme se to neda srovnavat napriklad s pozarem Piper Alpha, kdy z nesmyslnych duvodu pokracovali v cerpani ropy na plosinu jeste mnoho hodin po vypuknuti pozaru.


Tomáš_Kovařík - 31/1/2007 - 11:24

Když jsem se koukal na video startu, tak mě tam zaujalo toto: Když probíhalo odpočítávání a bylo T-2s, tak raketa začala volným pádem padat dolů ( motory se zažehly v T-3s a za jednu vteřinu by těžko mohly vyvinout dostatečný tah-- zřejmě). Nemohla být příčina havárie selhání zařízení, které mělo raketu v T=0s pustit z rampy?


VR - 31/1/2007 - 11:40

Osobně bych tipnul na selhání motoru RD-171 při rozběhu v T-3 s - roztržení a poškození spodní části rakety a následný propad rakety startovacím stolem.

Také jsem zvědav jak to plošina přežila. Pro srovnání pravá startovací rampa na Bajkonuru to po nehodě 4.10.1990 už nerozchodila. Doufejme, že raketa v případě SL alespoň trochu "protekla" startovacím stolem a měla méně destruktivní účinky.

http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/content/photogallery/gallery_010/pages/BAIKONUR-11.html
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/content/photogallery/gallery_010/pages/BAIKONUR-12.html


mikes - 31/1/2007 - 11:55

Mně se zase zdá, že raketa spíše spadla na bok (směrem k nebo od kamery) ... jako by se na jedné straně neodpoutala od rampy a to ji pak převrátilo ...


Lubor Lejcek - 31/1/2007 - 12:18

citace:
Osobně bych tipnul na selhání motoru RD-171 při rozběhu v T-3 s - roztržení a poškození spodní části rakety ...

Možná, že je to dobrý tip: došlo-li k anomálii při rozběhu motoru, který je vysokotlaký, řídící počítač jej prostě někdy nestačí vypnout...


JuDu - 31/1/2007 - 14:34

Ahojte,

Je to mozne, ze raketa sa 'rozlomila' ? V anglickom clanku sa pise, ze raketa je drzena na mieste pomocou klapiek, ktore sa odpojuju len vtedy, ak pocitac dava na to signal - ak ma raketa dostatocnu silu na vzlet. Podla toho co som videl na videu, raketa sa 'rozlomila', nie je mozne ze prvy stupen ostal zafixovany na plosine a druhy stupen sa odpojil ?

Vdaka


Jirka Dlouhý - 31/1/2007 - 21:37

citace:
Nemate prosim nekdo planovany "letovy rad" SeaLaunch na letosni rok (ev. i roky dalsi) plus seznam vsech planovanych nakladu, pro ktere byl podepsany kontakt na vypusteni touto raketou?


Pro letošní rok podle tiskových zpráv SL měly být provedeny tyto další starty:
Sea Launch: 1.Q Thuraya 3
2.Q Spaceway 3
2.Q DirecTV 11
3.Q Galaxy 18
3.Q EchoStar 11
4.Q Intelsat Americas 9

Land Launch: 3.Q Horizons 2
4.Q AMOS 3

Jinak měla být vypuštěna ještě jedna US telekomunikační družice přes Land Launch možná před Horizons 2.

Na pozdější dobu je zatím oficiálně avizován pouze jeden start:

Sea Launch: 2.Q 2009 Eutelsat W7

S pozdravem,

Jirka Dlouhý


geo - 31/1/2007 - 23:43

Nedá mi to nepřemýšlet o Zenitu 2, let 15: "first stage engine exploded after 3 seconds".

Víme, že tyto skvělé motory dosahují svých extrémních výkonů také za pomoci extrémních tlaků ve spalovací komoře.

Samozřejmě, že tento tlak je třeba vyvinout a v tomto případě také relativně složitě distribuovat.

Moc rád bych viděl analýzu telemetrie motoru.

Moc mě ta věc mrzí.


geo - 1/2/2007 - 15:22

Zde píší nějaké podrobnosti. Doufám, že to inženýři prověří a Zenit čeká naprosto pohodová budoucnost.


Jirka - 2/2/2007 - 15:36

"A preliminary assessment of the Odyssey Launch Platform indicates that, while it has sustained limited damage, the integrity and functionality of essential marine, communications and crew support systems remains intact," Sea Launch said in a press release on Thursday. "The vessel is operating on its own power and is currently manned by the full marine crew. This team is performing a comprehensive assessment of all aspects of the vessel, including its structural integrity and sea- worthiness, in anticipation of identifying and planning the next steps. The team on the Sea Launch Commander is in excellent condition and is supporting these activities. The Commander incurred no damage during yesterday’s launch attempt, as it was positioned four miles from the launch platform at the time of lift-off." http://www.launchspace.com

Pisi ze Odyssey plosina by mela byt v poradku. Dnes jsem se dokonce bavil s kolegou z Glasgow, ktery se podilel na stavbe Commanderu. Je to ale jen potrubar, ktery puvodne pracoval v lodenicich. O raketach nic nevi.


avitek - 2/2/2007 - 16:00

Dost to vypadá, že Sea Launch úmyslně bagatelizuje škody, které vznikly na startovní plošině. Podle posledních informací má být odtažena do loděnic v Singapuru (!!!) a počítá se, že poškození na konstrukci trupu se tam bude odstraňovat asi 2 až 4 měsíce. Pak poputuje do Long Beach v Kalifornii, kde se vymění kabeláže, hydraulické systémy atd. Podle toho to vypadá, že letos SL nejspíš už nic nevypustí a tak není vyloučeno, že mu uteče hodně zákazníků.

Když budeme počítat, že opray v Kalifornii potravají tyka 4 měsíce, pak nám to vychází 1 (cesta do Asie) + 4 (Singapur) + 1 + 4 (Kalifornie) = 10 měsíců, pak příprava na start 2 měsíce a máte leden 2008 jen to fikne. Spíš je tento odhad časově ještě podhodnocen.

Kosmičeskije vojska RF se nechyly slyšet, že pozdrží (možná vůbec zruší) objednávky Zenitů pro vypouštění ruských vojenských družice. Zatím se uvažuje jen o tom, že se využíjí ty, které mají na skladě, ale pro méně důležité objekty.

Jinak se Ukrajina a Rusko vzájemně obviňují. Rusové tvrdí "Zenit je ukrajinská raketa", Ukrajinci prohlašují "Bouchnul motor, a ten vyrábí ruský Energomaš". Oba mají pravdu. Jen RKK (dodáva poslední stupně DM-SL) z toho vyšel bez zřejmé újmy na cti.


tomas.pribyl - 2/2/2007 - 16:21

citace:
Dost to vypadá, že Sea Launch úmyslně bagatelizuje škody, které vznikly na startovní plošině.


Absolutne souhlasim. Nic se nestalo, ale fotky dosud neukazali.

citace:
Podle posledních informací má být odtažena do loděnic v Singapuru (!!!) a počítá se, že poškození na konstrukci trupu se tam bude odstraňovat asi 2 až 4 měsíce. Pak poputuje do Long Beach v Kalifornii, kde se vymění kabeláže, hydraulické systémy atd. Podle toho to vypadá, že letos SL nejspíš už nic nevypustí a tak není vyloučeno, že mu uteče hodně zákazníků.


Taky souhlasim. Objevuje se mnoho nazoru, ze firma kvuli teto nehode skonci:
1) Pro zajisteni ziskovosti ten projekt potrebuje realizovat nejmene ctyri starty za rok. V tom pripade je na nule. To se povedlo jen v roce 2005 a 06 (v tom druhem dokonce pet startu, coz znamena jednou zhruba vyrovnane hospodareni a jednou mirny zisk za osm let aktivniho provozu - vyvoj v to nepocitaje). O nutnosti vydaju spojenych s opravou a neprovozovanim systemu dalsi nejmene rok ani nemluve.
2) Zakazniku ma uz tak malo (cca osm - srovnejte s Arianespace), nekteri z nich budou nuceni prejit na jine rakety. Nevypustit druzici rovna se nevydelavat.
3) Raketa Sea Launch se neukazuje jako nejspolehlivejsi (chran Buh do statistiky zapocitat i Zenit!).
4) Nad projektem dosud drzely ochrannou ruku Světová banka a Evropská banka pro obnovu a rozvoj - jejich zaruky za nekolik malo let vyprsi. Takze padne i tato "kotva".

citace:
Jinak se Ukrajina a Rusko vzájemně obviňují. Rusové tvrdí "Zenit je ukrajinská raketa", Ukrajinci prohlašují "Bouchnul motor, a ten vyrábí ruský Energomaš". Oba mají pravdu. Jen RKK (dodáva poslední stupně DM-SL) z toho vyšel bez zřejmé újmy na cti.


Dosud Rusove oznacovali raketu Sea Launch za rusko-ukrajinskou. Od stredy 31. ledna 2007 je uz jen "ukrajinska"... Viz muj blog www.kosmonaut.cz/blog

Jinak tady je nekolik zajimavych postrehu z jedne internetove diskuse, co jsem si vcera zkopiroval (tusim, ze to bylo na nasaspaceflight, ale nejsem si jisty). Je to od cloveka, ktery ma na projekt Sea Launch uzke vazby (omlouvam se za anglictinu, snad to aspon nekomu k necemu bude):


1) This is a joint venture that has a complex set of licensing protocols. These are implemented by the partner's nations to control transfer of sensitive technology. It goes both ways, there are technical details that the American partner is prohibited from transferring certain information to the Ukrainians and Russians (by DTSA), the Ukrainians and Russians are prohibited by their own respective nations from transferring certain details to the Americans.
see: http://www.dod.mil/policy/sections/policy_offices/dtsa/index.html

2) There is very tight segregation of technical information between the partners. Basically, the Americans are responsible for sales, PR, mission integration and payload. The Ukrainians and Russians are responsible for propulsion. This segregation is also physical, on the ACS (command ship) there is an American section of the mission center, and there is an Ukrainians/Russian section of the mission center. These are adjacent, but separate physically. In one of the "mission album" photos on the Sea Launch website, you can see a pix of people sitting at one of the console arrays. This shot is from the American "side" looking toward the Russian "side" which is perpendicular to the American consoles. You can see the back of the Russian data monitors hanging from the ceiling in the left center of the pix. The glassed in rooms on the wall in back of the American consoles are for observers and non-launch critical personnel, the customer, etc.

3) How and what the partners can share and say to each other is controlled by export compliance protocols and agreements negotiated between the partners and their governments. In general, Americans are privy to ballistics and loads information and specifications of the LV necessary to calculate and predict performance and orbital characteristics, payload environmentals, etc. They get a "black box" information set as far as the LV goes. They do NOT get specific detailed technical propulsion design and fabrication information. The Ukrainians and Russians have "under the hood" info on their LV which they do not share with anyone. Some of the avionics and all the payload "under the hood" information is not shared with the Ukrainians and Russians by the Americans.

4) So...there is a bit of the left hand not knowing (by design) what the right hand is doing going on here. All aspects of the investigation will be controlled by special licenses that will be drafted (as I write this I imagine). Fact gathering will also be segregated, the Americans capturing the facts and evidence for what they are responsible for...the Ukrainians/Russian will gather the facts and evidence, both data and physical forensics, for the part of the mission they are responsible for. The least amount of information will be shared, only that which will insure that this failure, whatever it is, is understood and can be accounted for in future flights.

Hence: This is not like a NASA, Delta, Atlas, etc. failure. The investigation will be keep under tight wraps because of international information transfer issues. This is not to say it will take any longer than any investigation of this sort, in fact the past two investigations have been very quick and efficient. So be patient... the basic cause of the failure will be reported. But unlike the Colombia investigation for instance, no real details will be allowed out by either side until the investigation is complete.

You cannot get any precision timing information from what you hear on the launch broadcast. What you are hearing are the Sea Launch interpreters doing a dual language countdown plus another interpreter translating (for the American controllers) what the interpreter is hearing from the Uk/Ru controllers as those controllers say it in real time (example "go inertial").

The exact launch sequencing is programmed, and varied per mission requirements and payload environmental requirements. It is unalterable except by a full abort followed by a "reset" (which takes a few hours to days depending what triggered the abort). It cannot be changed "on the fly". This sequence may be posted on the Sea Launch site... the major mission sequence timings are for sure. The launch sequence is known to all the partners, and many controllers (ballistics, range safety etc) have a sequence list that ticks off as the countdown proceeds. Some do not. Also, only about half the "action" is at sea. In Long Beach, Seattle and at various telemetry stations a lot is going on, and mission data is being assessed, orbit critical and communications data is being monitored (like condition of TDRS). So the vocal countdown and acknowledgements is to give the customer, the people in both Long Beach and Seattle that are on the launch network and those controllers that do not have responsibilities that are launch critical an approximate (relative to micro seconds or seconds) idea of what is happening, an aid to situational awareness for everyone on the team.


Jirka - 2/2/2007 - 18:31

citace:
Dost to vypadá, že Sea Launch úmyslně bagatelizuje škody, které vznikly na startovní plošině. Podle posledních informací má být odtažena do loděnic v Singapuru (!!!) a počítá se, že poškození na konstrukci trupu se tam bude odstraňovat asi 2 až 4 měsíce.


Docela bych veril tomu ze plosina opravdu moc poskozena neni. Nejakych sto tun horiciho benzinu nemuze na ocelove konstrukci napachat zase az takove skody. Obzvlaste kdyz se vetsina vylila do more.
Vetsi skody by teoreticky mohly vzniknout na zarizeni umistene na samotne plosine. Presto ale bude oprava trvat dlouho. Doky pro tak velke polosiny jsou vytzene praci pro ropny prumysl.
Ta plosina by sla urcite slusne zpenezit.


Jirka Dlouhý - 2/2/2007 - 21:01

Co se týká konkurence, která by mohla přetáhnout klienty Sea Launch, domnívám se, že tak rychle momentálně asi nikdo není schopen zareagovat.

1) Arianespace: má poměrně nabitý program na příští dva roky a svých pět až šest komerčních startů ročně má už vyprodáno. Nevím jak pružná je schopnost zvýšit výrobu NR i počet startů. Potíž je v tom, že k hlavním tel. satelitům, které vypouští Sea Launch potřebuje pro doplnění i lehčí družice. Ty by bylo možné převést z Land Launch, ale je jich oproti SL málo.

2) ILS: po odchodu LM z tohoto joint venture je patrný ústup. Je otázka zda by byly Protony -M schopny vynést všechny satelity SL na GTO a zda bude Chruničev schopen dodat odpovídající množství NR, protože pro tento rok se počítá s podstatným zvýšením počtu startů pro ruské státní a soukromé subjekty (vč. armády)

3) Starsem: Sojuzy nemají nosnou kapacitu na GTO ani jako náhrada za Land Launch.

4) Lockheed-Martin: oproti loňskému roku, kdy byl počet startů Atlasů 5 minimální, má od letoška podstatně nabitější letový program. Jednotlivé varianty by byly schopny pokrýt svou kapacitou jak SL, tak LL.

5) Boeing: v současnosti Delta 4H není cenově vhodná pro komerční programy a zatím měla jeden ne přílíš úspěšný testovací let. Ostatní varianty nejsou schopny nosnou kapacitou na GTO pokrýt požadavky SL. Bylo by možné zastoupit LL.

4)+5) ULA: Toto spojení je vhodné k většímu využití továrny v Decaturu. Je otázkou, jestli v současnosti jsou zde volné kapacity pro výrobu většího množství NR, když kapacitu nevyužitou Boeingem (také díky korupční kauze v EELV a převedení mnoha startů z Delt na Atlasy) začíná využívat LM, na který byly tyto zakázky převedeny.

6) NASDA: výroba raket H-2A je spíš kusová a je obsazena japonskými státními zakázkami. Přitom pouze H-2A ve verzi 204 je schopna kapacitně nahradit SL.

7) Great Wall Industry: Zatím je počet vypuštěných Zhang Zheng CZ-3B poměrně malý a pouze tato raketa by byla schopna alepoň z větší části pokrýt požadavky na nosnou kapacitu na GTO SL. Požadavky LL by částečně byla schopna pokrýt i verze 3A. Otazníkem je spolehlivost těchto nosičů jako taková, když jde o kusové starty a vliv zvýšení produkce na kvalitu a testování většího počtu NR. Také nevím, jestli stále USA neuplatňují embargo na vypouštění v USA vyrobených družic v Číně.

Čili celkově může nastat přetlak poptávky po nosné kapacitě na GTO a nárůst cen, čemuž se ovšem úspěšnější subjekty v komerčním vypouštění stacionárních družic určitě nebudou bránit.


Pinkas - 3/2/2007 - 04:06

Předpokládám, že konstruktéři plošiny věděli, že se z ní nebudou vypouštět papíroví draci, ale rakety Zenit s mnoha sty tunami paliva. Proto zcela jistě v zadání museli počítat s možností výbuchu rakety při startu a plošinu konstruovat tak, aby takový výbuch přežila bez poškození životně důležitých částí a systémů a vlastní nosné konstrukce. Při rozměrech a hmotách plošiny to zas není neřešitelný problém. Přesto při takovém výbuchu musela být poškozena řada věcí přímo související s upevněním rakety před startem, jejím uvolněním po zážehu, připojováním a odpojováním elektrických přívodů, přívodů paliva apod. Takové opravy a prověrky systémů nebudou krátké a při započítání přepravních časů je odhad odkladu dalšího startu 1 rok (který uvádí pan Vítek) velmi střízlivý.


avitek - 3/2/2007 - 09:46

citace:
Co se týká konkurence, která by mohla přetáhnout klienty Sea Launch, domnívám se, že tak rychle momentálně asi nikdo není schopen zareagovat. ...



Nejde tak ani o okamžité nahrazení kapacity, ale o poškození image firmy, která může ztratit zájemce dlouhodobě. Nikdy samozřejmě nebude očekávat, že družici, která např. měla startovat letos v červnu, vypustí jiný operátor ještě letos. I kdyby byla volná výrobní kapacita, tak je to otázka nejméně 24 měsíců, než je raketa sflikována pro konkrétní účel.

citace:

7) ... Zhang Zheng CZ-3B ...



Jen na okraj: Přepis názvu rakety je nesmyslný. V přepisu pinyin (oficiální čínský) je to "Chang Zheng" (odtud zkratky CZ), resp. v oficiální tónové pinyin transkripci "Cháng zhēng", anglický přepis je "Chang Cheng" (případně v exaktní Wade-Gilesově transkripci "Ch'ang Cheng"), v české transkripci "Čchang-čeng", ale nikdy ne tak, jak píšete.


- 3/2/2007 - 16:58

citace:
Předpokládám, že konstruktéři plošiny věděli, že se z ní nebudou vypouštět papíroví draci, ale rakety Zenit s mnoha sty tunami paliva. Proto zcela jistě v zadání museli počítat s možností výbuchu rakety při startu a plošinu konstruovat tak, aby takový výbuch přežila bez poškození životně důležitých částí a systémů a vlastní nosné konstrukce.


Myslite si, ze tvurci rampy rakety Zenit, predchudce SL, nevedeli, ze se nebudou vypoustet papirovi draci? Co udela vybuch rakety se zelezobetonovou rampou viz prispevek Vl. Rihy 31.1.2007 - 11:40...


avitek - 3/2/2007 - 17:33

Podstatný úryvek z posledního oficiálního prohlášení firmy Sea Launch:

LONG BEACH, Calif., Feb. 1 -- Following the unsuccessful launch of the NSS-8 spacecraft on January 30, and subsequent safing of all systems, Sea Launch is now in the process of securing the Odyssey Launch Platform and taking initial measures to determine the root cause and implement necessary corrective actions. Applications for all necessary permits and licenses required to proceed with these activities are also in process.

A preliminary assessment of the Odyssey Launch Platform indicates that, while it has sustained limited damage, the integrity and functionality of essential marine, communications and crew support systems remains intact. The vessel is operating on its own power and is currently manned by the full marine crew. This team is performing a comprehensive assessment of all aspects of the vessel, including its structural integrity and sea-worthiness, in anticipation of identifying and planning the next steps. The team on the Sea Launch Commander is in excellent condition and is supporting these activities. The Commander incurred no damage during yesterday's launch attempt, as it was positioned four miles from the Launch Platform at the time of lift-off.

Na stránkách CUP-M v Koroljovu:

Специалисты компании Sea Launch продолжают изучать последствия взрыва ракеты-носителя "Зенит-3SL" на стартовой платформе Odyssey. По предварительной информации, мореходные качества платформы не нарушены. Повреждения получил стартовый стол и ряд палубных надстроек, которые нуждаются в заводском ремонте. Не исключено, что для ремонта платформа будет отбуксирована в Сингапур и лишь затем возвратится в порт приписки Лонг-Бич.

Предварительный анализ телеметрической информации с большой долей вероятности указывает на двигатель РД-171, как на возможную причину аварии. Однако, это еще предстоит уточнить.

Výrobce Zenitu, GKB Južnoje v Dněpropetrovsku více méně mlčí, zatím dal 2007-02-01 pouze tuto informaci:

Ракета-носитель «Зенит-3 SL» компании Морской Старт, выводившая спутник NSS-8, претерпела 31 января аварию во время пусковых операций. Весь персонал находится в безопасности, никто не пострадал. Для определения первопричины данной аварии компания Морской Старт учреждает аварийную комиссию. Более подробную информацию, когда она станет доступной, можно получить по телефону экстренной связи компании Морской Старт 800.995.4123.

což je doslovný překlad první zprávy, vydané Sea Launch:

The Sea Launch Zenit-3SL vehicle, carrying the NSS-8 satellite, experienced an anomaly January 30 during launch operations. All personnel are safe and accounted for. Sea Launch will establish a Failure Review Oversight Board to determine the root cause of this anomaly. Please call the Sea Launch hotline at 800.995.4123 for further information, as it becomes available.

Podobné informace dávala ruská kosmická gentura FKA, ukrajinská NKAU a RKK Eněrgija.


Derelict - 3/2/2007 - 19:30

citace:
citace:
Předpokládám, že konstruktéři plošiny věděli, že se z ní nebudou vypouštět papíroví draci, ale rakety Zenit s mnoha sty tunami paliva. Proto zcela jistě v zadání museli počítat s možností výbuchu rakety při startu a plošinu konstruovat tak, aby takový výbuch přežila bez poškození životně důležitých částí a systémů a vlastní nosné konstrukce.


Myslite si, ze tvurci rampy rakety Zenit, predchudce SL, nevedeli, ze se nebudou vypoustet papirovi draci? Co udela vybuch rakety se zelezobetonovou rampou viz prispevek Vl. Rihy 31.1.2007 - 11:40...

Je rozdil ve vybuchu v budove/nad budovou na zemi, kde energie exploze nema kudy utect a vybuchem nad vodni hladinou.
1. Zjednodusene. Trup pod vodni hladinou je chraneny, hlavni poskozeni muze prijit razem z vrchnich, "nechranenych" pater. Cela problematika je podstatne slozitejsi, nastesti se ovsem vybuch neodehral pod vodni hladinou. V tom pripade by se uz existence plosiny nemusela resit.
2. Cast trupu nad vodni hladinou podle meho takove stesti nemela. Zalezi hodne na geometrii konstrukce, ktera muze umoznit smerovani/odvedeni tlaku a tim omezeni destruktivnich ucinku na konstrukci. Kazdopadne je zde obrovska vyhoda plovouci plosiny, velka cast energie se nepouzila na "reorganizaci konstrukce", ale proste predala plosine pohybovy impuls. Dalsi vyhoda vody. Budova na pevne zemi takove stesti mit nebude. Poskozeni bude patrne hlavne na vsech castech konstrukce, ktere stali v ceste tlaku. Pokud start probiha v trupu, je mozne ze energie poskodila bocni steny.
Vse zalezi na konstrukci, umisteni explodujiciho paliva vuci plovouci plosine a dobe exploze. Celkova energie se vzdy musi projevit, kazdopadne vzduch ustupuje nejsnaze.


Pinkas - 3/2/2007 - 22:18

Myslím, že hlavním důvodem, proč nebyla „rozchozena“ pravá rampa pro Zenit na Bajkonuru bylo, že po r. 1990 (kdy byla výbuchem Zenitu-2 poškozena) nastal vzhledem k rozpadu SSSR všeobecný útlum ruské kosmonautiky, včetně vojenské pro kterou byl Zenit především stavěn. Začalo jednání o projektu Sea Launch s využitím Zenitů-3 (které nikdy nebyly vypouštěny z Bajkonuru). Proto pro vypouštění Zenitů-2 z Bajkonuru plně postačovala jedna rampa a teprve s projektem Land Lunch vypouštěním Zenitů 3 z Bajkonuru se uvažuje o opravě pravé rampy. Jak SL tak LL má plně automatizované předstartovní operace, čímž se zkracuje několikanásobně doba přípravy ke startu ve srovnání s kterýmkoliv jiným nosičem. To samozřejmě vyžaduje mnohem složitější rampu a ta je tedy více náchylné k poškození. Nechci proto nijak bagatelizovat možný rozsah poškození vlastní rampy na plošině SL.


- 3/2/2007 - 23:34

citace:
Myslím, že hlavním důvodem, proč nebyla „rozchozena“ pravá rampa pro Zenit na Bajkonuru bylo, že po r. 1990 (kdy byla výbuchem Zenitu-2 poškozena) nastal vzhledem k rozpadu SSSR všeobecný útlum ruské kosmonautiky, včetně vojenské pro kterou byl Zenit především stavěn.


To je bez diskuse pravda. Ale je to uplne jina otazka - otazka toho, proc se rampa neobnovila. A ne toho, co vsechno (ne)vydrzela.


Pinkas - 4/2/2007 - 19:12

Na Russian Space Web.com byl uveřejněn tento článek:

On February 3, 2007, first images from the top deck of the Odyssey platform and its underside surfaced on the Internet. They revealed a missing flame deflector below the launch platform, sliding doors of the hangar blown off their tracks and limited traces of fire around the pad. However the rest of the structures looked intact, including fragile lights and radar antenna on the deck. A critical umbilical mast, which enables the interfaces between the rocket and launch equipment was found in retracted position and visibly intact, even though with burn marks.
In the meantime, the word came that the Odyssey platform and the support vessel were on the way back to their home port of Long Beach, California. Within 24 hours, Sea Launch finally released a first "official" post-accident photo showing slightly blackened platform steaming back to home port with the Sea Launch Commander command and control ship cruising along.
According to the latest unconfirmed reports from Russia, a preliminary analysis of the failure showed that the rocket lifted around 10-15 centimeters above the launch pad, after which pressurization of the oxidizer tank was lost, apparently leading to the main engine shutdown.
Hlavní postřehy:
- Odysea se vrací do Long Brach, nikoliv přes Singapur
- Má poškozeny nebo ztraceny některé části, konstrukce však vypadá netknutá, včetně radaru, osvětlení a stožáru nesoucího propojení rakety s vypouštěcími a plnícími zařízeními.
- Předběžná analýza ukazuje, že nevybuchl motor, ale byl vypnut krátce po zážehu (raketa s zvedla cca 10-15 cm), neboť došlo k ztrátě tlaku v nádrži O2 (zde není jasno o co šlo, zřejmě tlakování nádrže v průběhu odčerpávání O2 čerpadly motoru)


Jirka - 5/2/2007 - 10:29

citace:
Co se týká konkurence, která by mohla přetáhnout klienty Sea Launch, domnívám se, že tak rychle momentálně asi nikdo není schopen zareagovat.

4) Lockheed-Martin: oproti loňskému roku, kdy byl počet startů Atlasů 5 minimální, má od letoška podstatně nabitější letový program. Jednotlivé varianty by byly schopny pokrýt svou kapacitou jak SL, tak LL.

5) Boeing: v současnosti Delta 4H není cenově vhodná pro komerční programy a zatím měla jeden ne přílíš úspěšný testovací let. Ostatní varianty nejsou schopny nosnou kapacitou na GTO pokrýt požadavky SL. Bylo by možné zastoupit LL.

4)+5) ULA: Toto spojení je vhodné k většímu využití továrny v Decaturu. Je otázkou, jestli v současnosti jsou zde volné kapacity pro výrobu většího množství NR, když kapacitu nevyužitou Boeingem (také díky korupční kauze v EELV a převedení mnoha startů z Delt na Atlasy) začíná využívat LM, na který byly tyto zakázky převedeny.




4) to je muj typ, ovsem nevyjasnena zustava otazka motoru podobnych motorum v 1stp Zenitu

5) Boeing byl v minulosti spokojen se svou ulohou v SL a Deltou II. Pokud by SL i Delta II mely skoncit mozna prehodnoti cenovou politiku Delty IV a svou dalsi strategii, viz ULA.

4+5) Boeing zrejme bude dal dostavat starty pro DeltaIVH od DoD a to na preziti asi staci. Sam jsem zvedav jak se jim podari stlacit ceny spojenim s LM, ale myslim ze to byl rozumny tah.

LM a Atlas V bude urcite profitovat z problemu SL.


Jirka - 5/2/2007 - 10:43

citace:
citace:
Předpokládám, že konstruktéři plošiny věděli, že se z ní nebudou vypouštět papíroví draci, ale rakety Zenit s mnoha sty tunami paliva. Proto zcela jistě v zadání museli počítat s možností výbuchu rakety při startu a plošinu konstruovat tak, aby takový výbuch přežila bez poškození životně důležitých částí a systémů a vlastní nosné konstrukce.


Myslite si, ze tvurci rampy rakety Zenit, predchudce SL, nevedeli, ze se nebudou vypoustet papirovi draci? Co udela vybuch rakety se zelezobetonovou rampou viz prispevek Vl. Rihy 31.1.2007 - 11:40...


Plosina je prestavena klasicka ropna plosina. Vzhledem k cene pochybuju, ze tam byly nejake zvlastni upravy co se tyce zakladni konstrukce. Dokonce i samotne palivove nadrze LOX/LHX jsou zrejme umisteny na horni palube a je otazkou v jakem jsou stavu.
Je zrejme, ze nektere konstrukce blizko odvadece plamenu byly oblozeny protipozarnimi panely, nebo tak neco a tam mohla zrejme vzniknout nejvetsi skoda.


Jirka - 5/2/2007 - 10:56

citace:
Předběžná analýza ukazuje, že nevybuchl motor, ale byl vypnut krátce po zážehu (raketa s zvedla cca 10-15 cm), neboť došlo k ztrátě tlaku v nádrži O2 (zde není jasno o co šlo, zřejmě tlakování nádrže v průběhu odčerpávání O2 čerpadly motoru)



Dobra zprava pro Atlas V


VR - 5/2/2007 - 11:44

Dle různých diskuzí to vypadá, že se raketa opravdu zvedla ze startovacího stolu. Pak došlo k výpadku motoru z důvodu ztráty tlaku O2. Není ale zatím jaské o kolik se zvedla (různé údaje). Pro zasunutí podpěr stačí asi 90 mm, pro úspěšné odpojení "kabel-mačty" je potřeba asi 300 mm. Podle videa bych řekl, že kabel-mačta se odpojila (a podle fotky přežila). Jediné co mi tedy nějak nesedí je odpočítávání, ale to už je maličkost (komentované odpočítávání zřejmě nesedělo se skutečným odpočítáváním).

Dle fotek to vypadá, že to plošina přežila v neočekávaně dobrém stavu.
http://www.sea-launch.com/mission_nss-8/nss-8-in-transit.html
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=5037&postdays=0&postorder=asc&start=480


Derelict - 5/2/2007 - 18:36

citace:

Dle fotek to vypadá, že to plošina přežila v neočekávaně dobrém stavu.
http://www.sea-launch.com/mission_nss-8/nss-8-in-transit.html
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=5037&postdays=0&postorder=asc&start=480


No, neocekaval jsem az tak dobry stav. Ta zarizeni nad vyrazene dvere od hangaru dali az po vybuchu ? Podle detailu vypada, ze jeste stale maji sklo, coz bych necekal.


Jirka - 5/2/2007 - 19:25

Vypada to ze kerosin pekne zreagoval s kyslikem a vznikla energie se premenila na teplo a expandovala do volneho prostoru. Protoze tam neni co horet, tak skody vypadaji na betonu a oceli celkem male.
Me osobne uz driv prekvapilo ze se obvykle zarizeni v rafineriich dimenzuje na tlakovou vlnu v radech desetin baru. Pokud bezny vybuch uhlovodiku generuje skutecne tak nizky pretlak, tak ho muze vydrzet i jen trosku vic odolne zaskleni pristroju.
To bude asi pripad i zminenych pristroju nad hangarem, ktere jsou dimenzovany na poradny hurikan. Vydrzely tak i neprimy tlakovy raz od vybuchu.
Musime si taky uvedomit ze rychlost horeni kerosinu neni asi nijak zavratna v porovnani s beznymi vybusninami.


Derelict - 5/2/2007 - 19:51

citace:
Vypada to ze kerosin pekne zreagoval s kyslikem a vznikla energie se premenila na teplo a expandovala do volneho prostoru. Protoze tam neni co horet, tak skody vypadaji na betonu a oceli celkem male.
Me osobne uz driv prekvapilo ze se obvykle zarizeni v rafineriich dimenzuje na tlakovou vlnu v radech desetin baru. Pokud bezny vybuch uhlovodiku generuje skutecne tak nizky pretlak, tak ho muze vydrzet i jen trosku vic odolne zaskleni pristroju.
To bude asi pripad i zminenych pristroju nad hangarem, ktere jsou dimenzovany na poradny hurikan. Vydrzely tak i neprimy tlakovy raz od vybuchu.
Musime si taky uvedomit ze rychlost horeni kerosinu neni asi nijak zavratna v porovnani s beznymi vybusninami.


Vybusniny maji vetsinou kyslik obsazeny v dusicnanech nebo chlorecnanech. Naproti tomu cisty (kapalny) kyslik, pokud by se promichal s kerosenem, tak udela neco podobneho. Svym zpusobem tri-nitrat toluenu umoznuje uhlovodiku (toluenu) rychlejsi horeni diky pritomnosti kysliku. A co se tyka volneho horeni toluenu a kerosenu, zde zas tak velke rozdily nejsou.
Zarizeni v rafineriich nikdy nebude obsahovat smes uhlovodiku a kysliku, v takovem okamziku by se nejednalo jenom o desetiny baru. Vypada to, ze to horeni na rampe probihalo znacne pomalu, radove v sekundach a ne v desetinach sekund. Nema nekdo informace o konstrukci rakety ? Stacilo by priblizne. Zajimalo by mne, jestli je kyslikova nadrz nahore nebo vespod.


Vítězslav Novák - 6/2/2007 - 17:52

Zenit 2 - http://www.roscosmos.ru/Roket1Show.asp?RoketID=5
žlutě jsou nádrže paliva, azurově okysličovadla
Zenit 3SL bude podobný, obrázek chybí, parametry:
http://www.roscosmos.ru/Roket1Show.asp?RoketID=40


avitek - 19/2/2007 - 11:21

Plovoucí rampa Odyssey je už v domovském přístavu Long Beach, CA

http://www.boeing.com/special/sea-launch/mission_nss-8/nss-8-in-port.html

a teď se rozhoduje o jejích opravách. Vlastní "plovací" část poškozena není, největší poškození je v totálně utržený a ztracený deflektor plamene ve spodní šschtě, kam spadla havarující raketa. Podle vyjádření

http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5025

v Long Beach, CA nejsou na tuto opravu vhodné kapacity (doky). Původně se počítalo s přepravou do Singapuru, teď se uvažuje o přemístění blíž, pouze do Vancouveru, WA na severu USA.

Vyšetřování příčin havárie ještě není u konce, sice je podezření, že šlo o závadu na tlakování kyslíkové nádrže, která způsobila vypojení motoru a následný pád rakety. Ale ULA čeká s vypuštěním Atlasu 5, který používá podobný motor v prvním stupni, až bude vše jasné.

Jinak nákres nosiče SL je na stránce

http://www.boeing.com/special/sea-launch/sllaunch_vehicle.htm



Jirka - 21/2/2007 - 17:27

Zajimave je ze Ocean Odyssey uz jeden pozar kdysi zazila. Jak pise wikipedie:


On 22 September 1988 it suffered a blowout while under hire to ARCO, drilling the 22/30b-3 well on a prospect in the North Sea. The ultimate direct cause of the incident was a failure of the subsea wellhead equipment after a prolonged period of kick control. During the resulting fire the radio operator, Timothy Williams, was killed. He had been ordered from the lifeboats and back to the radio room by the rig's manager — who failed to countermand the order when the rig was evacuated.

The Odyssey spent the next several years as a rusting hulk looming over Dundee's docks. Its availability prompted Boeing to establish the Sea Launch consortium, for which it was bought by Kværner Rosenberg of Stavanger, Norway, and rebuilt in 1995-1997.


Zrovna dnes jsem byl na seminari, kde jsme mluvili o pozarech ropnych plosin a docela me prekvapilo, ze jsem tam slysel o starem znamem.


Jirka Dlouhý - 1/3/2007 - 21:43

Dnes Arianespace přetáhla vypuštění Spaceway 3 od Sea Launch. Start se má uskutečnit letos v srpnu, takže Arianespace musí udělat úpravu v objednaných startech.

Už předtím přetáhla od Land Launch AMC-21 s tou má letět v 2. kvartálu 2008.

Postupně se začíná zakázková náplň SL (LL) rozebírat.


avitek - 8/4/2007 - 12:43

Dne 2007-04-03 vydala společnost Sea Launch průběžnou zprávu o postupu vyšetřování havárie rakety Zenit a o odstraňování závad na plovoucí rampě:

http://www.boeing.com/special/sea-launch/news_releases/nr_070403.html

Stručně shrnuto:

1. Minulý týden zasedala komise vyšetřující příčiny havárie (FROB) u výrobce Zanitu, firmě Južnoje, v Dněpropetrovsku na Ukrajině. Práce FROB by měla být ukončena v červnu tr. Příčina je v blíže nespecifikované závadě motoru 1. stupně.

2. Rozsah škod na rampě je již stanoven a nyní začaly opravy. Náhradní deflektor plamenů za původní, který byl explozí utržen, spadl do oceánu a potopil se, se vyrábí v Sankt Petěrburgu. Poté bude přepraven do USA, kde bude namontován v některém doku na západním pobřeží. Opravy a následná nová certifikace plovoucí rampy mají být ukončeny v září tr.

3. Společnost Sea Launch předpokládá obnovení startů v říjnu 2007.


geo - 19/8/2007 - 23:34

Dobrý den,

nesehnal jsem lepší zdroj, tak nabízím alespoň prozatímní info o příčině chyby při startu NSS-8: zde .

Škoda, snad se nebudeme muset vracet směrem k RD-107/RD-108 .

Co myslíte, objeví se opět něco podobně spolehlivého?

Jirka


Honzac - 20/8/2007 - 13:04

citace:
Dobrý den,

nesehnal jsem lepší zdroj, tak nabízím alespoň prozatímní info o příčině chyby při startu NSS-8: zde .

Škoda, snad se nebudeme muset vracet směrem k RD-107/RD-108 .

Co myslíte, objeví se opět něco podobně spolehlivého?

Jirka


NA SEA-LAUNCH.com jsou už novější informace delší dobu: zde.

- příčina nehody: mimo jiné na základě prohlídky již vyrobených motorů byla určena příčina havárie vniknutí kovové částice do čerpadla LOX, její zaseknutí mezi pohyblivé a nepohyblivé části čerpadla a její zapálení teplem vzniklým třením. Tedy když čerpadlo RD-107/RD-108 nasaje kovový úlomek dopadne to stejně(viz: 15.10.2002 start FOTOM M-1). Je třeba vylepšit výrobní postupy, není třeba objevovat něco spolehlivějšího.

- Sea Launch očekává v září dodání družice Thuraya 3, a v říjnu očekává obnovení letů.


eudoxus - 8/5/2010 - 23:01

Firma Energia sa asi pokusa zachranit projekt Sea Launch:
http://rpc.blogrolling.com/redirect.php?r=62772fc078e53c63c78f4fac73e3e668&url=http%3A%2F%2Fwww.parabolicarc.com


Alchymista - 8/5/2010 - 23:20

Alebo ho získať "pre seba" - teda podnikať ďalej, ale bez Boeingu.


avitek - 9/5/2010 - 21:03

citace:
Alebo ho získať "pre seba" - teda podnikať ďalej, ale bez Boeingu.


Tohle je z webu Rosskosmosu:

Energia Overseas Limited Assumes DIP Financing For Sea Launch

:: 06.05.2010


Sea Launch has accepted the terms of agreement for debtor-in-possession (DIP) financing from Energia Overseas Limited ("EOL") (Korolev Rocket Space Corp Energia's subsidiary). As a result of the court-approved agreement, EOL will replace Sea Launch's existing DIP lender, Space Launch Services (SLS).

The new DIP financing agreement with EOL, which received interim approval from the U.S. Bankruptcy Court in Delaware on April 27, provides additional funding to Sea Launch, totaling $30 million.

Part of the proceeds of this facility will be used to repay all outstanding SLS DIP loans to date, amounting to approximately $19 million.

The remaining balance of this facility will be used to fund ongoing operations at Sea Launch through confirmation of its Plan of Reorganization.

The new arrangement is also expected to position Sea Launch for exit financing, as the company prepares for its successful emergence from the Chapter 11 bankruptcy proceedings.

The DIP financing transaction closed on April 30.

Sea Launch was assisted in the transaction by Jefferies and Company, Alston and Bird LLP and Chris Picone of Buccino and Associates, Inc. EOL was advised by Salans LLP and Avicon (UK).


http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=10502 (rusky)

http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=9323 (angl.)

Další info jsou na Space News

http://www.spacenews.com/launch/mystery-group-invests-more-bankrupt-sea-launch.html


Co se týče té společnosti Space Launch Services (SLS LLC), tak o ní je víc na stránce

http://spacereport.blogspot.com/2009/12/kansas-cosmosphere-has-until-july-to.html


PINKAS J - 20/5/2010 - 07:14

http://www.space-travel.com/reports/Sea_Launch_Files_Plan_Of_Reorganization_999.html

Kontrolu nad Sea Launch (85%) získává Energia Overseas Limited (EOL)


...bo - 13/12/2011 - 21:23

Není to zcela čerstvé, ale Sea Launch opět žije


PINKAS J - 12/2/2013 - 18:25

http://izvestia.ru/news/544220
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SEA LAUNCH BY MOHLO KOUPIT RUSKO.

Hlava RKK Energie Lopota navrhl státu převzít celý systém Sea Launch , kde Energie vlastní nyní 95%, Boeing a Aker 5% akcií. Závazky společnosti mírně nyní přesahují 300 mil. USD. Lopota tvrdí, že to je pro stát (Roskosmos) výhodné. Rusko dostane vlastní kosmodrom na rovníku za velmi malé peníze. Tím by bylo možno zde provádět starty i v rámci Federálního kosmického programu a nahradit i některé starty z Baikonuru, kde jsou problémy s Kazachstánem povolenými počty startů.

Pozn: na GTO vynese Zenit z rovníku jen o málo méně než Proton z Baikonuru:
Proton/Breez: Nosnost GTO (0°) : 6,5 tun
Zenit 3SL: Nosnost LEO: GTO(0°) : 6,2 tuny

Zájem o SEA LAUNCH prý mají i Čína, Austrálie, Ukrajina, ale i velké společnosti jako LM, jejíž Atlas 5 by dobře vyhovoval plovoucí platformě.

Problém je, že kotviště platformy a řídící lodi i příprava rakety a nákladu se provádí v USA, Boeing je zodpovědný užitečný náklad a jeho přípravu ke startu a dokonce souhlas se startem dávají americké orgány.Pokud by komplex převzalo Rusko, bylo by nutno změnit přístav jeho bazírování, zajistit jeho nezbytnou infrastrukturu. Vláda USA by však mohla zakázat vypouštět Zenitem satelity, v nichž je americká technologie.


alamo - 12/2/2013 - 18:57

citace:
Pozn: na GTO vynese Zenit z rovníku jen o málo méně než Proton z Baikonuru:
Proton/Breez: Nosnost GTO (0°) : 6,5 tun
Zenit 3SL: Nosnost LEO: GTO(0°) : 6,2 tuny



čisto teoreticky..
keby "to" kúpil Musk, a prispôsobil na vypúšťanie F9
o koľko by vylepšil nosnosť na GTO?


Jaro. - 12/2/2013 - 19:41

http://www.itar-tass.com/c49/647309.html

Rozhovor s Lopotom.


cernakus - 12/2/2013 - 21:10

citace:
citace:
Pozn: na GTO vynese Zenit z rovníku jen o málo méně než Proton z Baikonuru:
Proton/Breez: Nosnost GTO (0°) : 6,5 tun
Zenit 3SL: Nosnost LEO: GTO(0°) : 6,2 tuny



čisto teoreticky..
keby "to" kúpil Musk, a prispôsobil na vypúšťanie F9
o koľko by vylepšil nosnosť na GTO?


Čistě teoreticky cca 20% nosnosti navrch. Nicméně F9 není, jak by David řekl, ruský "výkovek". Domnívám se, že pro starty z lehce rozhoupané plošiny na moři není stavěná. Je to taková ta typická, křehká americká raketa (minimálně plášť rakety a nádrží) s vysokým konstrukčním číslem.

Navíc je to drahé. Udržovat tu plošinu, doprovodné lodě stojí značnou část startovní ceny.


PINKAS J - 13/2/2013 - 08:04

To: Alamo, Cerkansus:

Zenit 3SL má ze všech používaných nosičů největší přebytek tahu k startovní váze: 800 /471 tun : 1,7.
Takže mu moc nevadí houpání startovní plošiny, ale konstrukce nádrží musí být pevnější. Přesto celkové konstrukční číslo rakety je lepší než Falcon 9v1.1(Merlin 1D) také proto, že Zenit je 3-stupňový.

Falcon 9v1.1(Merlin 1D), který ještě neletěl má mít na GTO 0° nosnost 4,85 tuny. Kdyby z rovníku přidal 20 %, vynese 5,8 tuny, tedy:

Zenit 3SL na GTO 0° vynese 6,2 při startovní váze 471 tun
Falcon 9v1.1(Merlin 1D), 5,8 tuny při startovní váze 480 tun (při startu z rovníku)
přebytek tahu k váze má Falcon 598/480 tun = 1,25

K provozní ceně plošiny: Myslím, že pro každý stát, který má nebo bude mít kosmodrom relativně blízko rovníku (USA, ESA, Čína) vychází levněji pozemní základna. Pro Rusko nebo Ukrajinu by ale měl být SL výhodný, ale stálo by to do začátku dost peněz.


Agamemnon - 13/2/2013 - 08:51

citace:
Falcon 9v1.1(Merlin 1D), který ještě neletěl má mít na GTO 0° nosnost 4,85 tuny.


to odkial je ta nosnost?
ja som s pouzitim nls ii od nasa, pri cielovej orbite 185x35786 a inklinacii 0 st. dostal s falconom 9v1.1 nosnost okolo 500 kg (pri starte z ksc)

ak pouzijem tie iste data a urobim start z ksc na rovnake gto len s inklinaciou ksc (28.5), tak dostanem nosnost okolo 5.5 t - tj. tolko sa da cca ocakavat aj pre gto 0 pri starte z 0 (bude to mierne viac)...


Raul - 13/2/2013 - 09:44

citace:
citace:
Falcon 9v1.1(Merlin 1D), který ještě neletěl má mít na GTO 0° nosnost 4,85 tuny.
to odkial je ta nosnost?

EdKyle tuto nosnost udává na GTO 28.5° (z CC)

http://www.spacelaunchreport.com/falcon9.html


PINKAS J - 13/2/2013 - 09:44

To: Agamemnon:
Údaj je z http://www.spacelaunchreport.com/falcon9.html, zcela dole.


PINKAS J - 13/2/2013 - 09:46

Re: Jaro: http://www.itar-tass.com/c49/647309.html

Stručný obsah:
- K poslední havárii Zenit3SL: Pracuje na tom několik komisí: Roskosmos, Sea Lunch (tam je i Boeing a zákazník), Energomaš aj. Prozatím je možno říci, že podle všech telemetrických údajů pracoval motor dobře, systém řízení rovněž, po signálu o nestandardní situaci vyvedl řídící systém raketu od startovní plošiny a dal příkaz motoru k vypnutí. Je nutno čekat na konečné závěry.
- K efektivnosti SL: Aby nebyl systém ztrátový, musí startovat min. 3x za rok, což v r. 2012 bylo. SL používá nejpokrokovější systémy současnosti: nejlepší motor s tahem 800 tun, raketu s automatickou přípravu ke startu i vlastním startem. Mají nyní celkem 9 zákazníků, v r. 2014 plánují 4 starty, v r. 2015 5 startů.
- Neoficiálně několik zemí projevilo o SL zájem, oficiálně jen Austrálie, která by nechala SL kotvit v jejich přístavech.
- Prohlášení, že Lopota navrhl Rusku převzít SL nejsou pravdivé, může to být přáním konkurentů Energie. Na poradě s vicepremiér Rogozinem bylo konstatováno, že SL je jediný projekt, kde se letově uplatňují prvky využitelné k sestrojení v co nejkratším čase supernosiče a realizace cest k Měsíci a Marsu. RKK předložila svůj návrh, zatím ale bez odezvy.
- O zadluženosti RKK: konkurenti do toho počítají všechny provozní úvěry, které si bere pro uskutečnění pevných zakázek: Ročně RKK vyrábí 4 pilotované a 5 nepilotovaných lodí, celkem s výrobním cyklem cca 3 roky, nyní je v různém stupni rozpracováno celkem 30 kosmických lodí. Teprve po zhotovení je možno je prodat jako zboží a to se projevuje v oficiální kreditní zadluženosti. Vše je oficiálně publikováno
- SL je důležitý pro udržení unikátní technologie motorů RD 170 a nejlepší světové školy výroby raketových motorů - Energomaš. Je nutno vyrábět ročně min. 6-8 motorů. Od r. 2010 se stala RKK Energia řídící jednotkou NPO Energomaš. V r. 2010 se vyrobilo 8 motorů, v r. 2011 již 17, v r. 2012 celkem 19 motorů. Zisk se zvětšil z 2,8 mld Rbl na 8 mld. Rbl.
- V raketno-kosmickém průmyslu je asi 5 holdingů, je třeba je reorganizovat tak, aby si konkurovaly, ale také spolupracovaly a doplňovaly se. RKK Energia předložila své návrhy vládě.
- Při zajištění financování nová loď PTK bude hotová v r 2017, ale nebude asi hotová raketa pro něho (včetně startovního komplexu).
- Energia navrhla sestrojení mezinárodní MKS nového pokolení s uzlovým naučně-energetickým modulem NEM-1, na kterém se pracuje a konstrukce by měla být hotova do r. 2015. Modul bude mít moderní přístroje i řízení, systémy zajištění života a prostor pro kosmonauty 200 m3.
- V r. 2011 v Paříži za účasti Putina byl podepsán protokol s EDAS-Astrium o založení při RKK Energia podniku na společnou výrobu konkurenceschopných kosmických systémů. Formuje se jednotný tým , provádí vzájemné stáže specialistů. Již je zpracován a odsouhlasen projekt výroby na základě nejmodernějších světových technologiích. Na RKK se provádí přesuny stávající výroby a na vzniklém prostoru kompaktně vznikne výroba špičkové technologie. Předpokládá se dokončit všechny přípravy do 1,5 roku.


Agamemnon - 13/2/2013 - 09:55

jj, len v tej tabulke ed kyle ma cielovu orbitu s inklinaciou 28,5 (tj. ksc)... nie na gto s 0 - to ma na tom prekvapilo...

"Geosynchronous Transfer Orbit Payload (metric tons) 185x35,788 km x 28.5 deg
~1,800 m/s from GEO"


PINKAS J - 13/2/2013 - 10:03

To: Agamemnon:
Omlouvám se, v http://www.spacelaunchreport.com/falcon9.html je skutečně napsána nosnost Falcon 9 (Merlin1D) 4,85 tun ale na GTO se sklonem 28,5 stupně, ne jak jsem psal GTO 0°. Takže při startu z rovníku by mohl vynést nepatrně více vlivem větší rotace Země – cca 5 tun a ne jak jsem psal 5,8 tun. Takže rozdíl proti Zenitu je ještě větší.


Agamemnon - 13/2/2013 - 10:18

nic sa nedeje...
mna to len prekvapilo, takze som bol zvedavy, ze odkial je to cislo...


Jaro - 13/12/2013 - 08:16

http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/14657/

Zaujímavá, ale neviem aká dôveryhodná informácia. Roskozmos údajne vyjednával s Ukrajincami o kúpe dvoch Zenitov pre federálny program. Nakoniec od toho ustúpil, pretože Ukrajinci ponúkali len minimálne nižšiu sumu ako je cena Protonov. No a koniec správy hovorí, že i RKK Energija chce prestať používať Zenity v Sea Launch. Chce ho presunúť na Ďaleký východ.


fritz.lochmann - 13/12/2013 - 11:06

citace:
http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/14657/

Zaujímavá, ale neviem aká dôveryhodná informácia. Roskozmos údajne vyjednával s Ukrajincami o kúpe dvoch Zenitov pre federálny program. Nakoniec od toho ustúpil, pretože Ukrajinci ponúkali len minimálne nižšiu sumu ako je cena Protonov. No a koniec správy hovorí, že i RKK Energija chce prestať používať Zenity v Sea Launch. Chce ho presunúť na Ďaleký východ.
Ukrajinci chceli za Zenit 140 mld rbl, kým Rusi tvrdia, že za 150 mld rbl majú k dispozícii Proton s vyššou nosnosťou. Na druhej strane Kazachovia chcú prenajať a používať štartovací komplex Zenitu na Bajkonure. Každopádne je to zaujímavá a zamotaná situácia, najmä ak štart a používanie Angary sa odkladá a odkladá. On totižto Zenit tak ako je plne zastúpi Angaru A3, ktorá je len na papieri, ale predbežne sa s ňou neuvažuje a keď by ho vybavili boostermi, tak prekoná aj A5. Pritom je dostatočne moderný a na rozdiel od Protonu aj ekologický

[Upraveno 13.12.2013 fritz.lochmann]


Alchymista - 13/12/2013 - 13:00

jeden problém - motor RD-171 pre Zenity je ruský (НПО Энергомаш, takže bez účasti rusov to nepôjde


fritz.lochmann - 13/12/2013 - 15:26

citace:
... motor RD-171 pre Zenity je ruský ... takže bez účasti rusov to nepôjde
Ano, aj to je pravda, ale Ukrajinci sa nechali počuť, že majú vyvinuté motory s ťahom od niekoľko málo po 1000 ton a sú schopní ich komerčne dodávať. Tak včil buď z toho múdry, kto chceš
Ono to zrejme budú len silné reči, ale čo ak aj nie?


Jaro - 30/3/2016 - 18:35

http://www.i-mash.ru/news/nov_otrasl/77954-na-proekt-morskojj-start-nashelsja-pokupatel.html

Sea Launch už má podľa týchto správ kupcu. Mal by byť zverejnený niekedy v apríli.


admin - 25/9/2016 - 23:52

Za 2 dny na IAC více informací


http://russianspaceweb.com/sealaunch.html#s7


PinkasJ - 26/9/2016 - 12:48

S7 Airlines (Siberia Airlines), která má koupit Sea Launch je jedna z největších ruských leteckých společností, vlastní 66 letadel, všechny západní, skoupila postupně mnoho menších dopravců, dokonce i Vnukovo Airlines, přesunula se z Novosibirska do Moskvy a operuje převážně z letiště Domodědovo. Již v r. 2006 úspěšně prošly IATA International Safety Auditem (IOSA)
https://en.wikipedia.org/wiki/S7_Airlines


Patek - 7/10/2016 - 21:56

Rozhovor s generálním ředitelem "S7 Космические транспортные системы" Sergejem Sopovem:
http://tass.ru/opinions/interviews/3684329
Docela zajímavé počtení. Že by druhý dech pro Zenit3SL?


novák - 8/10/2016 - 12:37

Zajímavé. Podle životopisu by měl vědět o čem mluví...

Místy zábavné - "budoucí kosmické lodě budou vypouštěny dvoustupňovými raketami na kterých ony samy mohou být druhým stupněm" - co mi to jen připomíná

Zenit je mrtvý, minimálně dokud chlapík nevymění náčelníky v Dněpru a režim v Kyjevě.


yamato - 8/10/2016 - 13:45

citace:
"budoucí kosmické lodě budou vypouštěny dvoustupňovými raketami na kterých ony samy mohou být druhým stupněm"


no, kompletne reusable lod pre LEO mi v zasade vyjde vzdy takto - booster+nejaky shuttle s vlastnymi nadrzami.


PinkasJ - 8/10/2016 - 14:59

Zdá se , že soukromá společnost S7 Siberia Airlines chce začít tak raketový nástup do kosmonautiky, jako začala v letecké dopravě, kde z menší regionální společnosti se stala v krátké době jednou z největších v Rusku.
Její dceřiná společnost – Kosmické Trasnsportní Systémy ( dále jen KTS) má hodně ambiciózní cíle. Pro ty, kdo neznají rusky uvedu jen několik bodů rozhovoru s jejím ředitelem Sergejem Solovom:

- Společnost KTS podepsala na Konferenci v Mexiku koupi od RKK Energia : Loď Sea Launch Commander, Platformu Odyssea a pozemní vybavení v přístavu Long Beach, kde mají základnu. Tento kontrakt musí být ještě schválen vládou USA, neboť Sea Launch byl založen podle zákonů USA ( podíl měl Boeing). GŘ KTS osobně tlumočil záměr ve Stát. Depatmentu USA a setkal se s příznivou odezvou.

- V KTS budou pracovat z 80% specialisté, kteří pracovali v kosmické oblasti, mnoho jich na projektech Energia-Buran a Sea Launch.

- Základním úkolem KTS bude poskytovat starty do kosmu zákazníkům za cenu mírně vyšší než SpX – 65-75 mil$. Mohou si dovolit vyšší cenu, protože vždy budou mít v přístavu připravenou raketu a start může proběhnout během 6-7 měsíci. Na mezinárodním poli budou konkurovat s Protonem a F9. Budou spolupracovat s Roskosmosem a jejich podniky. Mohou jim na komerčním základě vypouštět jejich náklady, dokonce i loď Federace (pozn.: zřejmě jen pro bezpilotní zkoušky)

- Mohou nadále používat rakety Zenit, pokud bude výrobce Južmaš schopen je dodat, v opačném případě udělají pauzu cca 5 roků, než s ruskými výrobci postaví lepší raketu. Měla by to být raketa s návratovým prvním stupněm. Na ní mohou spolupracovat všichni 3 hlavní výrobci Ruska. Dále společně modernizují vybavení Sea Launch kosmodromu. Ročně plánují 10-12 startů od r. 2017.

- Dále mají za cíl ve spolupráci s RKK Energia postavit orbitální „Vesmírný kosmodrom“ , jehož základem by se stala modernizovaná ruská část ISS po r. 2025. Měl by být ve výšce 800 – 900 km a poskytoval by kosmické operace všem účastníkům v kosmu na komerční bázi : zajištění havarijní záchrany, montáž velkých kosmických objektů, doprava a tankování potřebných paliv a plynů, oprava kosmických aparátů. Vesmírný kosmodrom by mohl být postaven během 8-10 roků

- Neplánují stavět pilotované kosmické lodě, nýbrž pouze dopravní loď s hmotou 12 - 16 tun, přičemž chtějí vycházet z projektu ALMAZ. Perspektivu kosmických lodí vidí ve vypouštění pomocí dvoustupňových raket, kde druhý stupeň bude současně kosmickou lodí a doplní se palivem na LEO (pozn.: viz BFR/ITS).

Zdá se , že S7 a její KTS bude další štika v poklidném rybníku kosmických agentur, která může přinést tolik potřebné peníze. Není to v podnikání žádný nováček, svou dravost již osvědčili


novák - 4/6/2017 - 10:34

Tisková služba Južmaše oznámila ( http://www.yuzhmash.com/presscenter/news/new?id=284 ), že S7 si od nich objednala 12 Zenitů.

https://ria.ru/space/20170602/1495705706.html

ukrajinská média předstírají, že S7 je americkou společností a nemá nic společného s Ruskem: https://censor.net.ua/news/442561/yujmash_vozobnovil_proizvodstvo_raketnositeleyi_zenit_dlya_programmy_morskoyi_start

V Energii/Energomaši připoměli, že bez jejich motorů mohou dněprovci létat leda na pometlu: http://www.interfax.ru/russia/565156

kdo poprosí o jejich motory, jestli Ukrajinci, nebo S7 (která by pak raketu musela složit asi na Bajkonoru) se dozvíme v dalším díle seriálu


PinkasJ - 4/6/2017 - 14:48

U Sea Launch nejde jen o motor RD 171 prvého stupně Zenitu, ale ruský byl i motor druhého stupně a celý 3. stupeň. Nicméně si myslím že kvůli společnosti Sibéria S7 ruská strana nebude dělat problémy s výrobou těchto dílů, pokud Ukrajina povolí vývoz prvého stupně bez motoru, nebo naopak montáž v Južmaša a následný vývoz celé rakety . Tím Sea Launch překoná časovou mezeru než bude hotova raketa Sunkar (Fénix).


Patek - 13/12/2017 - 15:04

Zenit - 3SL se má montovat v USA z dílů dodaných z Ruska a Ukrajiny. Montáž prvého stupně bude v Kalifornii. To bude alespoň do doby než bude k dispozici Sojuz 5 (okolo roku 2022).


Jaro - 23/6/2018 - 21:27

http://rucompromat.com/articles/rossiyskiy_konkurent_ilona_maska_-_o_mnogorazovyih_raketah_i_arende_mks

Rozsiahly rozhovor s riaditeľom S7 Space Sergejom Sopovom o aktuálnej situácii. Mnoho úvah, stále sú v stave diskusií, vyjednávania, hľadania riešení. Zatiaľ sa im nepodarilo doriešiť Zenity, čo je v rozhovore viac krát zdôraznené ako momentálna priorita číslo jedna.

Prebiehajú zložité rokovania s RKK Energija, kde sa ich snažia dotlačiť do verzie Sojuzu-5, tzv. Sojuz-5SL, ktorá by mala viacnásobne použiteľný prvý stupeň (zatiaľ) a bola lacná. Momentálne je na stole verzia rakety s NK-33 a NK-43, vrátane odkúpenia práv na výrobu týchto motorov a vybudovania vlastnej továrne v Samare v hodnote 300 miliónov dolárov, kde by sa okrem týchto motorov vyrábal i systém riadenia. Netajá sa, že ich vzorom je Musk.

Znova opakuje informácie o ich návrhu projektu Orbitálny kozmodrom na základe ruskej časti ISS:

https://www.roscosmos.ru/media/files/docs/2017/SpAsBus/sopov_vizionerstvo.pdf


PinkasJ - 24/6/2018 - 23:18

Ještě k http://rucompromat.com/articles/rossiyskiy_konkurent_ilona_maska_-_o_mnogorazovyih_raketah_i_arende_mks :

GŘ soukromé ruské společnosti S7 Space, která koupila Sea Launch popsal všechny problémy s obnovou mořských startů:

Byly schváleny všechny dohody a formality s vládou a 5 různými ministerstvy USA. Dále dohody s vládou Ukrajiny, s Južmašem na Ukrajině a Roskosmosem o dodávkách dílů rakety Zenit. Chybí schválení této dohody ruskou vládou, která po volbách byla přestavěna a proto se schválení projektu vleče. Návrhy, aby Južmaš a Roskosmos dodat díly do USA a tam se provedla montáž jsou nereálné.

Byla založena společnost S7 Space v USA, která má na starosti hlavně lodě Sea Launch a má 38 lidí –většinou Američanů. V S7 Space se projektem zabývá celkem 130 lidí (včetně těch v USA). Byl podepsán kontrakt s Južmašem na dodávku 12 stupňů (1+2 stupeň) rakety Zenit, bylo jim předfinancováno 24 mil.USD, 3 kompety jsou prakticky hotové. Pokud bude do léta schválení ruské vlády, mohou být 2 rakety Zenit vypuštěny od ledna 2019 z Bajkonuru, celkem 2- 4 rakety. Sea Launch může létat max. 6x ročně kvůli složité logistice, plánují jen 4 starty za rok. Proto musí S7-Space paralelně provádět v budoucnu i pozemní starty z Bajkonuru. Z Bajkonuru může Zenit (Sojuz 5?) vynést na GTO 3,8 tun, avšak z SeaLaunch 6,2 tun

GŘ vybral skupinu cca 10 velmi zkušených lidí v oboru, většinou ve věku 60-65 let a ti si budují svá oddělení, většinou pomocí konkursů, zájem, hlavně mladých je veliký. Sám GŘ prožil na Bajkonuru 15 roků.

Do dnešního dne S7 Space již utratilo 160 mil. USD za nákup Sea Launch a přípravu celého komplexu. Dokončení bude stát dalších asi 30 mil. USD.

Jakmile bude dokončen projekt ruské rakety Sojuz 5 , může S-7 Space tuto raketu použít místo rakety Zenit a může se stát prvým velkým zákazníkem této rakety (mluvilo se až o 50 ks). Dále S7 Space chce vytvořit její modifikaci s návratovým prvním stupněm, neboť otázky efektivnosti jsou pro ně velmi důležité. Proto ustanovili pracovní skupinu s NPO Energia pro řešení tohoto problému. U Sojuzu 5 nemůže prvý stupeň přistávat jako u SpX, neboť má jen 1 výkonný motor. Proto chtějí zkonstruovat svůj slabší motor na základě modernizace NK33 a NK43 a vyrábět ho na vlastním závodě, který bude stát cca 300 mil. USD. Roskosmos nabízel S7- Space raketu Sojuz 5 za 35 mil. USD. Oni by byli schopni cenu pro zákazníka za vypuštění satelitu dosáhnout v hodnotě cca 62-72 mil. USD

- Plánují využít ruský segment ISS formou renty pro založení jakéhosi kosmodromu na LEO, kde by se prováděly opravy, plnění palivem a hlavně odtud startovaly vícenásobně použitelné tahače např. k Měsíci a vzdálenému vesmíru. Osvojení Měsíce ( ne jen jeho návštěvy) se nemůže uskutečnit na chemických palivech. Vesmírné tahače budou pohánět jiné druhy pohonu. V současnosti je to jedině jaderná energie s výkonem řádově MW a více, s dobou životnosti řádově roky. Jaderné tahače jsou jejich cíl.


[Upraveno 25.6.2018 PinkasJ]


Jaro - 8/11/2018 - 21:40

http://s7space.ru/news/u-s7-space-poyavilsya-glavnyy-konstruktor-po-orbitalnym-kosmicheskim-sredstvam/

http://s7space.ru/news/s7-space-predlozhila-roskosmosu-zakazat-do-2042-goda-76-mnogorazovykh-raket/

S7 Space stiahla z RKK Energija Igora Radugina a Nikolaja Brjuchanova. Prvý sa má zaoberať vývojom komerčnej verzie rakety Sojuz-5, nazývanej momentálne Sojuz-7, a druhý vývojom nákladnej lode.


PinkasJ - 9/11/2018 - 09:41

V prvém odkazu se uvádí, že A.B. Brjuchnov, který v RKK Energie vedl mnoho let programy orbitálních stanic a pilotovaných lodí jako Kliper, Federace, i automatických nákladních lodí, nyní přechází na místo hlavního konstruktéra orbitálních kosmických objektů u společnosti S7 Space, což je dcera známé letecké společnosti S7 (dříve Siberia 7).

V druhém odkazu se píše, že S7 předložila Roskosmosu objednat do r. 2024 76 ks svých perspektivních, reusable raket, v tom počtu 24 pro Mořský start, včetně kontraktů pro startovní služby. Nepotřebují žádné peníze (zřejmě myslí pro konstrukci reusable raket), pouze potvrdit pevnou zakázku a také kosmické objekty pro tyto rakety jak z Mořského startu, tak Pozemního startu. Ne budou ovšem stavět jen 76 raket, ale více, ostatní půjdou na volný kosmický trh.

Už informovali Roskosmos, o konstrukci vlastní reusable rakety a potřebují na této cestě podporu. Reusable raketu konstruují na základě rakety Sojuz 5 a bude mít název Sojuz 7 a Sojuz 7SL ( pro Sea Lounch). Projektové konstrukce pro prostředky startu a vyvedení vede Igor Radugin, který nedávno k nim přešel z RKK Energia.

Pozn.: Jestli bude S7 Space postupovat tak rychle, jako její matka – dravá soukromá letecká společnost S7, bude to jen dobře pro ruskou i světovou kosmonautiku.
V jiném článku (už nemám odkaz) se psalo, že zpracovávají různé možnosti přistání, včetně hypersonického padáku. Podstatné je pro ně zajistit znovu-použitelnost jednotlivých prvků rakety. Pokud vím, motor 1.stupně RD 181 byl navrhován a zkoušen pro raketu Energia minimálně na 10 násobnou znovu-použitelnost


novák - 9/11/2018 - 16:37

Brjuchanov odešel z Energie už v lednu, podle formulace Energije "na vlastní žádost v souvislosti s odchodem do důchodu".

https://lenta.ru/news/2018/07/17/1/

V článku z července 2018 to připomínají v souvislosti s hledáním viníků slimáčího pokroku lodě Federacija, s tím že to hodí na minulé vedení (Solncev a právě Brjuchanov).


Patek - 9/11/2018 - 21:29

Rozhovor s ředitelem S7 Space Sergejem Sopovem: https://tass.ru/interviews/5760322


novák - 28/2/2019 - 15:40

Když není samostatné vlákno pro S7 Space:

https://tass.ru/kosmos/6136055

Do S7 Space přešlo několik lidí z letově-zkušebního oddělení Energije, kde dělali na Federacii. Mezi nimi i Mark Serov.


Toto téma přichází z:
http://www.kosmo.cz

Url tohoto webu:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=print&fid=3&tid=1051