ESA připravuje vlastní raketoplán.
Evropská kosmická agentura ESA by měla v létě formálně schválit výrobu demonstrátoru kosmického raketoplánu pod vedením italských konstruktérů, který bude vypuštěn do vesmíru pomocí nosné rakety, zpět k Zemi poletí jako letadlo a nakonec přistane na padáku na hladině Tichého oceánu.
nejde o raketoplan, ale o maly technologicky demonstrator. Predpokladam ze sa uskutocni jeden let, vysledky sa vyhodnotia a strcia do suflika. ESA uz robila uspesne pokusy s navratovymi telesami, ale k ziadnej serioznej navratovej, toboz pilotovanej kabine to neviedlo. ESA si totiz zvolila pohodlnu rolu druholigistu, tak ako cela EU (sorry, dnes mam blbu naladu)
martinjediny - 27/6/2011 - 22:18
citace:nejde o raketoplan, ale o maly technologicky demonstrator. Predpokladam ze sa uskutocni jeden let, vysledky sa vyhodnotia a strcia do suflika. ESA uz robila uspesne pokusy s navratovymi telesami, ale k ziadnej serioznej navratovej, toboz pilotovanej kabine to neviedlo. ESA si totiz zvolila pohodlnu rolu druholigistu, tak ako cela EU (sorry, dnes mam blbu naladu)
Ale toto robia Taliani... Pri trochu dobrej nalade by to slo.
Zaujimalo by ma ale, v akom stave je VEGA
Jaro. - 27/6/2011 - 22:40
Tak osobne za najošklivejšiu raketu považujem britský Black Arrow, ale Ariane 6 mu veru šlape na päty
Agamemnon - 9/3/2013 - 21:08
mne sa náhodou tá A6 páči... vyzerá to super
mám rád nosiče takých tvarov - napr. atlas 55x - ten je skvelý... ale nepáči sa mi napr. atlas 4xx, alebo hoc aj atlas 50x... alebo nepáči sa mi trojica zenit-falcon-delta - vyzerajú zle
edit:
ten black arrow je hrozný
a napr. aj saturn v, alebo n-1 sú škaredé [Edited on 09.3.2013 Agamemnon]
Machi - 9/3/2013 - 21:10
To mě se líbí baculky. Taková Ariane 5 nebo Eněrgia, to jsou krásky!
Ariane 6 by šla, ale ten spodek je divný.
yamato - 9/3/2013 - 21:16
tiez mam rad baculky, vodikove sudy ako Ariane5, Delta4, Shuttle ET alebo Energija vyzeraju cool. Kerozinove rakety su skaredsie, u Atlasu to este zachranuje ten velky aerodynamicky kryt, Falcon9 uz je blee a F9v1.1 vyzera jak ceruzka, fuj
Start by měl proběhnout dnes v 04:06:31 SELČ a na palubě Vegy jsou družice Proba-V, ESTCube 1 a VNREDSat 1. Na družici Proba-V jsou mimochodem nainstalovány také detektory záření připravené českými vědci. Přenos ze startu bude možné sledovat na adrese http://spaceinvideos.esa.int/esalive
LeeMer - 4/5/2013 - 09:07
citace:Start by měl proběhnout dnes v 04:06:31 SELČ a na palubě Vegy jsou družice Proba-V, ESTCube 1 a VNREDSat 1. Na družici Proba-V jsou mimochodem nainstalovány také detektory záření připravené českými vědci. Přenos ze startu bude možné sledovat na adrese http://spaceinvideos.esa.int/esalive
Z důvodu nevyhovujícího počasí byl start odložen. V příštích hodinách by se mělo rozhodnout, kdy se uskuteční další pokus. Nejbližší termín, který je ve hře je v noci ze soboty na neděli.
LeeMer - 6/5/2013 - 17:35
vďaka...
rád pozerám na štarty všetkého možného, ale toto bolo fakt v zlom čase
LeeMer - 7/5/2013 - 09:45
citace:vďaka...
rád pozerám na štarty všetkého možného, ale toto bolo fakt v zlom čase
No já jsem se náhodou vzbudil, ale také jsem to neměl vzhledem k času startu v plánu. Jinak je na webu ESA dostupný záznam celého přenosu ve dvou částech:
Tak Estonsky CubeSat ESTCube-1 uz funguje.
Ve vysce 820km se sklonem 98.1st obehne Zemi jednou za 98 minut.
Na kmitoctu 437.505MHz FSK AX25 (siroka FMka 20kHz) jedou download data rychlosti 9k6 AX25 vykonem 1.1W PA do 1/4L whip anteny.
Na kmitoctu 437.250MHz vysila majak CW vykonem 100mW PA do stejne anteny jako datovy vystup.
V Morse majaku se vysilaj palubni informace v textove podobe. http://www.estcube.eu/en/radio/beacon-decoding
Ovladaci vstup je 9k6 FSK na 145.875MHz FM.
Satelit pomoci vysouvaciho tetheru o delce 10m meri solarni vitr a nabite castice ze Slunce a magnetosfery Zeme.
Palubni pocitac je ARM STM32F103.
CubeSat ma 16MB flash pameti a 256kb EEPROM typu FRAM.
CubeSat je napajen sesti fotovoltaickyma clankama a v pripade Zemskeho stinu je on-line zaloha 2ks Li-Ion aku Panasonic P-CGR 18650C. Pomoci CPU rizeneho menice je palubni napeti 3.3Vdc, 5Vdc a 12Vdc. Typicky vykon napajeni je 2.4-3.6W.
Popis napajeni CubeSatu najdete zde: https://docs.google.com/file/d/0B4mrmnzASbfwVkZ4aDJiMElxRm8/edit?pli=1
nejake vyjadrenia ku ariane 6
oni ocakavaju znizenie hmotnosti satelitov, ktore pojdu priamo na gto, kvoli zacatiu vyuzivania elektrickych pohonov... aj preto znizenie nosnosti na gto pre a6
tiez na elektrickych pohonoch pre satelity pracuju
Europe’s Air & Space Academy says the French and European space agencies are moving in the wrong direction on the future Ariane 6 rocket ... The academy-favored rocket would use liquid propulsion instead of solid
Europe’s Air & Space Academy says the French and European space agencies are moving in the wrong direction on the future Ariane 6 rocket ... The academy-favored rocket would use liquid propulsion instead of solid
mno.. podľa mňa, ariane 6, ako bola predstavená, má byť nosič, totálne nevhodný pre pilotované lety..
v tom vidím, jediný "zmysel" toho dizajnu
[Upraveno 31.5.2013 alamo]
Agamemnon - 31/5/2013 - 16:57
esa nechce nosič pre pilotované lety...
alamo - 31/5/2013 - 17:43
to je zjavné..
ale dôvody, sú veľmi diskutabilné
Agamemnon - 31/5/2013 - 19:52
dôvody sú celkom logické
alamo - 2/6/2013 - 12:16
existuje mnoho druhov a odnoží logiky
je teda celkom prirodzené, že to môže byť aj "logické"
Agamemnon - 2/6/2013 - 13:47
to je úplne logické aj z toho najpriamejšieho pohľadu...
si pozri, aké sú ciele esa, na čo hlavne dáva peniaze, etc... a potom sa zamysli, prečo nemá pilotovanú loď + zohľadní koľko by ich to stálo...
je to úplne logické...
a podľa mňa to zameranie esa na nepilotovaný výskum vesmíru a zeme (esa má snáď väčšiu flotilu satelitov zameraných na výskum zeme/atmosféry/počasia/prírody/etc ako nasa) je úplne správne...
pilotované lety môžu robiť iní... na mars aj tak pôjdu spolu...
alamo - 3/6/2013 - 00:25
akú nosnosť by vlastne mala ariane 5, na MEO dráhu vo výške 18 000 - 20 000 km?
perčo vlastne esa pri doprave satelitov galileo používa sojuz?
Agamemnon - 3/6/2013 - 07:37
citace:akú nosnosť by vlastne mala ariane 5, na MEO dráhu vo výške 18 000 - 20 000 km?
teoreticky vynesie min. 4 galileo sat. naraz (verzia es), ecb ich teda asi viac
citace:perčo vlastne esa pri doprave satelitov galileo používa sojuz?
afaik:
sucasny horny stupen (eca) ma motor, ktory nema schopnost restartu - to bude mat az vinci... to limituje moznosti ariane 5
(fregat, ktory nosi galilea, restart vie)
+ mozno cena (videl som cenu pre sojuz+fregat pre dualny galileo start z kourou na cca 75 mil.)
edit:
ak si dobre pamatam, tak cast satelitov poleti aj na ariane... ale prv musi byt vinci (hmm, ale mozno sa mylim, a hladat teraz zdroj nemozem)
[Edited on 03.6.2013 Agamemnon]
alamo - 3/6/2013 - 09:25
mal som za to že to, je obdoba vynášania satelitov na geo, vrchný stupeň umiestni satelity na prechodovú dočasnú dráhu, a tie potom použijú vlastný pohon
vypadá to výhpddnejšie, keď sa ich nesie viac naraz
prečo sa tento postup nepoužíva, aj v tomto prípade?
Agamemnon - 3/6/2013 - 09:36
ono, aj na geo sa obcas vynasaju satelity tak, ze sa umiestnia priamo na poziciu... napr. proton+blok-m to z casu na cas robia...
predlzuje to vyrazne zivotnost satelitu potom
fritz.lochmann - 6/6/2013 - 07:51
Tejto "matematike" akosi nerozumiem. Chystajú sa používať len A6, alebo zachovajú oba nosiče? Ak len A6, v čom je lepšia, výhodnejšia oproti A5?
Agamemnon - 6/6/2013 - 07:54
zo zaciatku oba nosice... potom a5 postupne vyradia...
lepsia? cnes si mysli (by chcel), ze bude lacnejsia...
edit:
trochu som tu cast o cnes a lacnejsom nosici preformuloval
[Edited on 06.6.2013 Agamemnon]
fritz.lochmann - 6/6/2013 - 08:01
citace:... cnes si mysli (by chcel), ze bude lacnejsia...
A nosnosť? A5 má na LEO tuším okolo 20 ton.
Agamemnon - 6/6/2013 - 08:06
citace:
citace:... cnes si mysli (by chcel), ze bude lacnejsia...
A nosnosť? A5 má na LEO tuším okolo 20 ton.
ich zaujima hlavne nosnost na gto a escape...
a5 eca ma nejakych 10.5 t na gto... a5 ecb (vinci motor) by mala mat 12 t na gto...
a6 ma mat 7-8 t na gto
fritz.lochmann - 6/6/2013 - 08:30
citace:ich zaujima hlavne nosnost na gto a escape...
a5 eca ma nejakych 10.5 t na gto... a5 ecb (vinci motor) by mala mat 12 t na gto...
a6 ma mat 7-8 t na gto
podľa nsf...
vládne dotácie na ariane 5 klesajú - v 2011 to bolo 120 mil. eur, v 2012 to kleslo na 90 mil. eur... dôvodom je podľa príspevku na nsf spoľahlivosť nosiča...
zvolili zakladnu konfiguraciu pre ariane 6:
1. stupen - 3 motory na pevne palivo P135 (velmi podobne tomu, co sa pouziva na vege)
2. stupen - 1 motor P135
3. stupen - "ESC-B" - horny stupen z a5me s motorom vinci
cielom je cca 6.5 t na gto a nizka cena...
moja pozn:
vyzera to, ze aj ta cena sa mozno bude dat dosiahnut - ak budu mat dost letov, je tam vsade rovnaky cely motorovy blok (3x v prvom stupni, 1x v druhom) + je podobny aj na vege...
da sa takato skladacka miesto
3 + 1 + Vinci
poskaldat ako
7 + 3 + Vinci?
Agamemnon - 9/7/2013 - 18:01
viem si predstaviť, že ak by s tým plánovali od začiatku (tj. ešte je na to čas), tak to pôjde... asi to bude závisieť od pevnosti motorových blokov...
ale nikde som nevidel, že by esa uvažovala s takouto verziou toho nosiča
aha ho, tento článok hmm hmm...
[Edited on 17.7.2013 Agamemnon]
pospa - 10/10/2013 - 18:02
Ředitel Arianspace, Stéphane Israël, v rozhovoru pro francouszký průmyslový časopis prohlásil, že se konkurence ze strany SpaceX neobává. Se svými třemi nosiči údajně Arianespace drží 62% trhu. Uvidíme, jak dlouho mu ta sebejistota vydrží...
citace:Ředitel Arianspace, Stéphane Israël, v rozhovoru pro francouszký průmyslový časopis prohlásil, že se konkurence ze strany SpaceX neobává. Se svými třemi nosiči údajně Arianespace drží 62% trhu. Uvidíme, jak dlouho mu ta sebejistota vydrží...
Titanic je nepotopitelna lod a Lehman brothers nikdy nebude na predaj :-)
Inak ak to niekto cital, je to smutne citanie. Cisty biznis, nic viac. Prices, cost effectivness, availability, customers, market, blabla. Ked rozprava Musk je to same reusability, mars, colonies, future. Preto som SpaceXfil a preto ma oldspace vobec nevzrusuje
[Edited on 10.10.2013 yamato]
Agamemnon - 10/11/2013 - 10:56
a to este ma rezervu sojuz,
a buduce nosice ariane6 a angara...
Falcon to nebude mat lahke...
Agamemnon - 28/11/2013 - 20:19
v podstate zrazu zistíme, že všetky nosiče majú rezervy v cenách, a kľudne môžu ísť s cenami dolu (napr. okrem ariane a sojuzu má takéto možnosti aj ula s atlasom, afaik)
Agamemnon - 14/1/2014 - 15:11
vyzera to, ze motory pre ariane 6 budu nakoniec p145 (a nie p135) - to znamena, ze budu mat viac paliva...
sucasne doslo k miernemu znizeniu hmotnosti prazdneho stupna
došlo k spojeniu raketových divízií astrium a safran (snecma)...
oi. to vyzerá, že dôjde k zmene dizajnu ariane 6 na kvapalný nosič vychádzajúci z a5 (cca to má logiku) s variabilným počtom boosterov (cca ako atlas)
z infa na nsf nejak takto:
- využívala by rampu pre a5 + a5 infraštruktúru (lox, lh2, plnenie boosterov) - čím sa ušetria peniaze za stavbu rampy, infraštruktúry a pod.
- nosnosť na gto od 2,2 t (bez boosterov) až po 8,5 t (6 boosterov)
- prvý let 4 t verzie 2019 (a5me 2017)
- cca to vyzerá takto: core s 2x vulcain-3 motorom + horný stupeň z a5me (tj. vinci)
- boostre odhadli odvodené z vegy (čo tiež dáva ako tak zmysel)
detaily budeme vedieť najneskôr v dec., kedy je ministerská konferencia esa
Ma este zmysel vraviet, ze som to vravel? Ako vzdy som bol oznaceny za fanatika a pouceny o neotrasitelnej pozicii arianespace...
Anyway, boli tu dohady o skutocnych cenach SpX. Vzhladom na reakcie trhu (vyjma stastlivcov zahojenych na blokovych kontraktoch) to vyzera ze SpX je skutocne vyrazne lacnejsia nez zapadna konkurencia.
LeeMer - 20/11/2014 - 10:58
Německo a Francie se konečně dohodly a bude se tak pracovat na vývoji nové rakety Ariane 6. Modernizace Ariane 5 ve verzi Ariane 5 ME se nebude realizovat. V prvním stupni Ariane 6 bude kyslíkovodíkový motor Vulcain Mk. 2+, dva nebo čtyři postranní urychlovací bloky P120C na tuhé pohonné látky, horní stupeň opět kyslík+vodík a motor Vinci. Nosnost v konfiguraci se dvěma boostery je 5,8 t na GTO, se čtyřmi pak 10,9 t na GTO. První testovací let v roce 2020, operační nasazení nejpozději 2023.
Jaro - 7/6/2015 - 00:30
Objavili sa informácie o štúdii možnosti návratu motora a avioniky Ariane 6.
To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?
NovýJiřík - 7/6/2015 - 11:53
citace:To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?
Škoda jen, že Číňani jsou pořád tak kosmicky vlažní. Kdyby se do toho pustili se stejným elánem jako do ekonomického dobývání zeměkoule, třeba bychom viděli nové vesmírné závody a možná ještě lepší než v 60. letech.
alamo - 7/6/2015 - 12:01
citace:To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?
"robia sa, že robia" - "dělají se, že dělají"
martinjediny - 7/6/2015 - 12:09
citace:To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?
zeby pokrok v elektronike, o ktorej sa nam v case vyvoja prave pouzivanych nosicov ani nesnivalo?
Ervé - 24/6/2015 - 14:12
Spoločný podnik Airbus - Safrane zodpovedný za vývoj a výrobu novej rakety Ariane 6 poskytol 28.1. niektoré informácie ohľadne montáže rakety ako aj plánovanej organizácie výroby.
Montáž bude prebiehať v horizontálnej polohe na rozdiel od vertikálnej používanej u Ariane 5.
Výrobca si od toho sľubuje najmä zjednodušenie montáže a redukciu investičných nákladov na stavbu motnážnej budovy.
Má dôjsť k redukcii dodávateľských reťazcov napr. veľké kovové diely ma dodávať výhradne MT Aerospace, kompozitné diely CASA a aerodynamický kryt podobne ako u Ariane 5 Ruag.
Tvůrci Ariane 6 si věří, že ačkoliv používají špičkovou technologii rakety – první i druhý stupeň vodíkový + 2 nebo 4 boostery na TPH, budou moci dobře konkurovat dokonce bez návratu stupně. Do budoucna plánují návrat jen motoru Vulcain + řídící elektroniku systémem Adeline, který má přistávat na dráhu a bude znovupoužitelný. Znamenalo by to minimální výkonovou penaltu a snadnou dopravu návratových částí k znovupoužití.
Zajímavý je názor CEO Alain Charmeau :
And we have other specificities in Europe, such as the technology of propulsion, which is much better than the US one, both in solid and cryogenic propulsion. This allows us to launch [two satellites at once], which is another factor for competitiveness, maybe much better than re-usability - we will see in the future. And one characteristic, for example, is that we have only one (main) engine on the Ariane 64, whereas our competitor is going for re-usability because he is using much more engines. (The Falcon 9 has nine engines on its first stage.)
Ariane 64 vynese na GTO 10.500 kg tedy více než 2x tolik kolik Facon 9FT (4850 kg) . Může tedy vynášet 2 těžké satelity současně. Ariane 62 (jen 2 boostery) vynese poloviční náklad.
Po zavedení rakety Vulcan v ULA bude konkurence na trhu asi značně ostrá.
xChaos - 12/4/2016 - 21:14
Hmm, Adeline.. pěkné. Prý na tom pracovali 5 let... chápu, ale že když se zadaří konkurenci, tak je dobrý čas přijít s bombastickou tiskovou zprávu :-) přesto myslím, že znovupoužití celé rakety ušetří ještě víc - nejen peněz, ale i času, protože prostě umožní zvýšit frekvenci startů...
ucvrnkls - 12/4/2016 - 21:46
Jestli motory mají samostatně přistávat, tak tam bude separátní nádrž na pohoné hmoty? Jakýs mínus první stupeň?
Zřejmě by šlo o balistický návrat okřídleného stroje s tepelnou ochranou a pak uvolnění pohonu proudovými motory ( na schematu s vrtulemi), přistání na dráhu. Je třeba vidět, že Ariane 6 má jen jeden motor 1. stupně. Realizace nemá být dříve než v 2030
xChaos - 12/4/2016 - 22:43
V jednom z článků uváděli 2025. Ale je to rok staré, není to reakce na aktuální úspěchy SpaceX...
ucvrnkls - 13/4/2016 - 00:08
2030? Tou dobou snad už bude Musk drantit v Tesle na Marsu.
pet.rok - 13/4/2016 - 01:20
navrat centralneho stupna Ariane je zas trochu iny level ako 1. stupen F9.
MECO pri rychlosti okolo 6.5 km/s a vyske 150km je to uz takmer porovnatelne s navratom 2. stupna F9.
Preto by snaha o zachranu celeho stupna vysla draho kym navrat najcennejsich casti (motor, instrumentalna sekcia) dava vcelku zmysel.
Všechno je to hrozně pomalý, vývoj jde tempem, typickým pro předchozí desetiletí. Já jsem zase zvědavý, kdy zavedeným hráčům dojde, že příchodu nových dravých subjektů na trh bude pro udržení pozice nutné "šlápnout do pedálů".
PinkasJ - 14/8/2016 - 19:50
Vývoj Ariane 64/62 je nesporně složitější než F9, kde si SpX rozhoduje sám o všem a snaží se vyrobit většinu dílů „doma“. Překonávat byrokracii jednotlivých států ve financování a koordinovat vše mezi více výrobci musí být horor. Nicméně zřejmě nespí na vavřínech. V článku je několik zajímavostí:
-A64 s nosností 10,5 tun na GTO má létat za $100 mil., pokud ponese 2 satelity, pak každý za $50 mil. SpX současně prodává za $61 mil.
-Přechod bude postupný, v r.2020 poletí 6x A6 + 7x A5. Montáž bude horizontální, pouze montáž nákladu bude v již ve vertikální poloze na startovní rampě. A6 bude mít novou rampu i montážní budovou
Od r. 2010 prověřují možnosti znovupoužitelnosti. Výsledkem je ADELINE – plně automatický re-entry modul, který se oddělí od prvního stupně, ponese motor a avioniku a pomocí proudového motoru přistane na dráze. Testy přistání z nízkých výšek již začaly. Avionika a hlavní motor tvoří 70 – 80% ceny nosiče. Řešení má snížit v budoucnu cenu startu o 30% bez podstatného zvýšení spotřeby paliva.
Dalším projektem je vývoj nového velkého methanového motoru Prométheus, který má mít stejný tah jako Vulcain 2 (cca 140 tun) a má přispět k podstatnému snížení nákladů a ceny. Zda úpravy pro Adeline a Prométheus budou provedeny u A6, nebo půjde o jinou raketu A7 ještě nemohou říci
admin - 13/9/2016 - 21:39
ESA udělila konečný souhlas s vývojem Ariane 6. Firma Airbus Safran Launchers obdrží peníze v říjnu.
o Adeline ani slovo, predpokladam teda ze pre Ariane6 sa so zachranovanim motora nepocita?
PinkasJ - 16/9/2016 - 22:04
Adeline asi tak brzy nebude, dříve musí prověřit samotnou raketu. Navíc si myslím, že pokud chtějí do budoucna nahradit hlavní vodíkový motor metanovým motorem Prométheus, musela by být konstrukce Adeline jiná a tak možná bude výhodnější nejdříve zavézt Prométheus, jestli k tomu vůbec dojde. [Upraveno 16.9.2016 PinkasJ]
martinjediny - 17/9/2016 - 16:07
citace:
citace:ESA udělila konečný souhlas s vývojem Ariane 6. Firma Airbus Safran Launchers obdrží peníze v říjnu.
o Adeline ani slovo, predpokladam teda ze pre Ariane6 sa so zachranovanim motora nepocita?
1/ Ak ma ESA tvrdu predletovu kontrolu, tak moze prekracovat vyrobne naklady. Vtedy moze byt kontrola pocas seriovej vyroby vyhodnejsia.
Pokial nejdes lietat jak SpaceX bez kontroly, pristanes, natankujes, letis, tak znovupouzitelnost nema podstatny vyznam.
A na riesenia SpX nema ESA odvahu.
2/ Ak predimenzovavas diely pre znovupouzitelnost, mozes stratit tolko nosnosti, ze vyrobne naklady sa ti takmer vyrovnaju so ziskom za znovupouzitelnost.
Myslim si, ze ESA ide osvedcenou, spolahlivou a ekonomicky efektivnou cestou.
Musk zatial nesetri ani 30%, co ESA hravo prepije na predletovej certifikacii. Takze ich postup sa mi zda byt logicky.
pet.rok - 17/9/2016 - 17:28
myslim ze hlavnym dovodom preco Arianespace zatial berie znovu pouzitelnost platonicky su technicke problemy a z toho prameniace vyssie naklady na mozne riesenie.
MECO centralneho stupna EPC prebieha pri daleko vyssej rychlosti (v rade 6,5 km/s pri vyske 150km+) a teda bez dostatocnej termickej ochrany by motorova sekcia neprezila.
Pre porovnanie MECO 1.st F9 je pri rychlosti 2300-2700m/s podla misie.
Kde by bolo mozne riesit znovupouzitelnost jednoduchsie su boostery (MECO 2km/s) ale to by museli byt kvapalinove a nie na TPH.
Alchymista - 17/9/2016 - 21:07
Stupeň pri rýchlosti 6500m/s má desať krát! väčšiu kinetickú energiu než pri rýchlosti 2000m/s. Tepelná ochrana ekvivalentný návratovým kabínam je tam už bezpodmienečne nutná, je to bezmála 70% kinetickej energie pri orbitálnej rýchlosti (7800m/s).
martinjediny - 17/9/2016 - 22:07
obaja mate pravdu, len si nemyslim, ze by ESA mala problem skopirovat koncept F9, resp. zmenit rozlozenie rychlosti a pod...
...ja si myslim, ze ESA to ma spocitane a preukazatelna navratnost nestoji za rec, resp. za riziko a to ani napriek Muskovym efektnym (neefektivnym?) vykonom...
...alebo tu je niekto, kto by si trufol obvinit ESA zo spiatocnictva, ci nehospodarnosti?
Spravila ESA chybne rozhodnutie?
Alchymista - 18/9/2016 - 01:36
citace:len si nemyslim, ze by ESA mala problem skopirovat koncept F9, resp. zmenit rozlozenie rychlosti a pod...
Myslím, že práve v tom je problem - pokiaľ chceš zmeniť rozdelenie rýchlostí medzi prvý a druhý stupeň, musíš raketu znovu prepočítať - a teda nanovo skonštruovať.
Navyše - pri štarte s Guajany pristane (prekonštruovaný) stupeň niekde uprostred atlantiku. Máš ho na pristávacej bárke a problém je - kam s ním. Môžeš späť do Guajany (ako Musk na Floridu) - lenže tam asi nemáš potrebné technické zázemie, takže preložíš stupeň na loď a odvezieš do Francúzska na repasaciu... A po repasácii ju odvezieš zasa do Guajany... Riešenie takmer hodné europskej komisie.
Druhá možnosť - repasácia vo Francúzskej Guajane. Šlo by to, ale vznikne politický problém - miestny na to asi nestačia, takže špecialistov musíš doviezť (z Europy). Miestny budú zazerať. A zazerať budú aj v Europe, pretože jedna repasovaná raketa znamená jednu raket, ktorá sa nevyrobí - a to okrem iného znamená prepustenie minimálne pár desiatok ľudí vo výrobnom závode a v kooperujúcich firmách.
Tadiaľto cesta nevedie.
citace:Spravila ESA chybne rozhodnutie?
Ťažko súdiť, výsledok spoznáme za desať rokov, najskôr.
zmenit rozlozenie rychlosti by ale znamenalo spravit novu raketu.
ked si vezmeme A6 tak je to prakticky A5 s mierne lahsim centralnym stupnom, polovicnymi boostermi u A62 (u A64 su 4 cize hmotnostne je to iste ako u A5) a viac nez dvojnasobnym druhym stupnom.
ostava rovnaky priemer vdaka comu sa vyrobna instrumentacia nebude musiet menit, motor centralneho stupna, palivo a horny stupen sa vyvijal povodne uz na A5.
cize je to technicky skor evolucia s dorazom na lepsiu skalovatelnost (varianty pre 1 a 2 satelity na GTO s hmotnostou 5t), optimalizaciu vyroby a znizenie nakladov.
PinkasJ - 18/9/2016 - 09:36
Všechny výše uvedené příspěvky jsou velmi racionální a zahrnují různé pohledy. Asi důležitým problémem znovupoužitelnosti je zda raketa používá boostery, zvláště TPH boostery. V tom případě středni (prvý) stupeň již má jen slabý motor na KPH u Ariane 6 necelých 140 tun tahu, dosahující vysokých rychlostí, neboť má značný Isp. Záchraňovat jen jeden motoru je již méně efektivní, zvláště pokud by byl později na Methan (Prométheus). Záchrana včetně celého stupně je technicky obrovský oříšek, který by se asi ekonomicky nevyplatil. U F9 jde o záchranu 9 motorů včetně stupně, který má jen malou rychlost.
Proto základní otázka Ariane (ale i Atlas 5, Vulcan, SLS)) v oblasti znovupoužitelnosti je použití TPH boosterů. S nimi se záchrana celého středního stupně velmi znesnadňuje, vyplatí se snad jen záchrana motoru a u motoru na Methan asi ani to. Ovšem použití TPH boosterů zvláště u Vulcanu (až 6 ks) je velmi efektivní způsob regulace nosnosti rakety podle požadavku zákazníka a to je také jedna z cest úspor. U Vulcvanu jsou boostery značně menší než u Ariane 6 , střední motor značně silnější, tam se záchrana motoru asi vyplatí. [Upraveno 18.9.2016 PinkasJ]
pet.rok - 18/9/2016 - 10:30
s mnohym sa da bezpochyby suhlasit, ale co sa tyka "hodnoty" motora nie vzdy musi vykon korespondovat s nakladmi na vyrobu a testovanie, vseobecne H2LOX bude asi nakladnejsi ako keroLOX alebo metaLOX.
Vyrobne komplikovane partie ako injektor obycajne velmi ovplyvnuju cenu.
Z mojho laickeho pohladu je injektor Vulcainu (Ariane) vyrobne velmi narocny a preto cena jedneho motora bude nemalá. To bude ako bolo publikovane pravdepodobne jedna z oblasti kde sa budu realizovat zjednodusenia a redukcia vyrobnych nakladov.
RD-180 aj ked pouziva narocnejsi uzavrety cyklus tak tazi z dobrej vyladenosti, historicky vyssich vyrobnych objemov a nizsej "vychodnej" ceny. osobne si myslim ze ho nebude jednoduche "preskocit" vo viacerych parametroch (vratane ceny) nejakou novou konstrukciou.
PinkasJ - 18/9/2016 - 13:03
To, že je H2LOX motor značně dražší než KeroLOx vím, ale spíše jsem měl na mysli budoucí methahový motorPrometheus, kde ceny mohou být podobné pro stejný tah jako kerolox. Space X vyšel z toho, že chtěl vše hlavní vyrábět sám, neměl TPH boostery ani neměl silný keroloxový motor. Musel použít 9 motorů a to mu umožnilo dosedat jedním motorem, i když neumožnil zregulování pro vznášení. Pokud by do F9H dali později Raptory s cca 3x větším tahem, bude mít s přistáním problém, leda že by ponechali jeden motor Merlin 1D.
Prostě použití boosterů TPH nebo silných motorů v 1. stupni ( viz např. Zenit a RD170) mění zcela možnosti přistávání stupně metodou a´la F9.
kopapaka - 18/9/2016 - 13:20
Jenže SpaceX už přistála i s třemi běžícími motory, což znamená, že to nejspíš dokáže i s Raptorem...
Na výkonu sice záleží, ale rozhodující je spíš přesnost ovládání motoru/ů.
pet.rok - 18/9/2016 - 14:22
o Prometheovi je trochu predcasne spekulovat nakolko nepozname detaily. i ked technicke moznosti vyvoja (rozne simulacne techniky) su dnes daleko lepsie predsa len vyvoj bezne trva 5+ rokov od zaciatku plne dotovaneho vyvoja a neviem ci je to tento pripad. Kazdopadne si myslim ze ak bude Prometeus schopny nasadenia bude to v case ked uz bude A6 bezne lietat (aspon dufam) cize pojde skor o novy nosic (A7?).
V pripade ze pojde o motor s uzavretym cyklom bude cas pravdepodobneho nasadenia este dalej.
Co sa tyka cien (neviem nakolko to bol spolahlivy zdroj) tak sucastny Vulcain 2 ma stat asi 10 mil. kym Prometheus asi 1 mil.
Mne osobne by sa kvapalinove boostery (s moznostou recyklacie) páčili ale obavam sa ze by to znamenalo prakticky novy nosic.
SpaceX moze ist u Raptora cestou vacsieho rozsahu regulacie, hodnoty 40-100% sa dosahuju u merlina po modifikaciach uz dnes.
U RD-180 je rozsah tahu takisto velmi dobry 47-100%.
martinjediny - 18/9/2016 - 21:46
citace: ... A zazerať budú aj v Europe, pretože jedna repasovaná raketa znamená jednu raket, ktorá sa nevyrobí - a to okrem iného znamená prepustenie minimálne pár desiatok ľudí vo výrobnom závode a v kooperujúcich firmách.
Tadiaľto cesta nevedie. ...
ESA je politicky podnik a TPH armadna priorita.
ok, mozno pre/proti znovupouzitelnosti hladat aj tieto dovody...
Na druhej strane neverim, ze by si ESA dovolila vyrabat druhotriednu raketu a neustale pocuvam jej doraz na ekonomicku efektivnost...
btw. viem si predstavit, ze ESA dokaze zvladnut uplne novy koncept rakety bez najmensich problemov. v tomto smere nemam pochybnost. takze ak by Muskovo riesenie bolo revolucne, verim, ze by o niecom ekvivalentnom aspon uvazovali.
nemozu za 5 rokov vyliezt s raketou, ktora bude 10x drahsia ako Muskova. A zrejme si nemozu dovolit ani 2x drahsiu...
yamato - 18/9/2016 - 21:57
citace:Jenže SpaceX už přistála i s třemi běžícími motory, což znamená, že to nejspíš dokáže i s Raptorem...
Na výkonu sice záleží, ale rozhodující je spíš přesnost ovládání motoru/ů.
nepristala. Robil sa zaverecny brzdny zazeh na tri motory, ale samotne dosadnutie bolo vzdy na jeden motor. Tutiz s raptorom by pristat nedokazali.
Co sa tyka ariane6, ESA ako statny aparat, podobne ako NASA, nepojde do nicoho noveho a riskantneho. Mozno po x rokoch, ked SpX alebo BO budu lietat za zlomkove ceny, tak aj ESA uzna ze uz je to dostatocne low-risk a okopiruje osvedcene riesenie.
admin - 18/11/2016 - 09:59
Ze včerejšího startu.
admin - 21/11/2016 - 07:55
Zpomalené záběry a fotky ze startu Ariane 5 s družicemi Galileo
Část švédské politické reprezentace nechce financovat Ariane 6, protože podle jejich mínění nebude konkurenceschopná vůči Falcon 9.
Peníze chtějí přesunout na jiné projekty.
citace:Část švédské politické reprezentace nechce financovat Ariane 6, protože podle jejich mínění nebude konkurenceschopná vůči Falcon 9.
Peníze chtějí přesunout na jiné projekty.
1/ ESA je schopna urciteho monopolu, takze minimalne vlastne projekty si pokryje, preto prepadak to nebude
2/ Ariane ma fantasticku spolahlivost, to Musk moze len snivat
3/ Ak by Musk chcel, tak polovicne ceny moze nasadit aj bez znovupouzitelnosti. Ale to nema zmysel, ani to nie je jeho cielom.
pet.rok - 29/11/2016 - 22:30
V tom clanku sa v skratke pise toto:
Isty pan z istej opozicnej strany ktora ma 5% v parlamente (co by normalne malo vahu ako prd motyla ale kedze vo Svedsku vladne mensinova vlada tak to ma vahu ako prd holuba) sa pozastavoval nad tym preco Ariane 6 nebude znovupouzitelna a debatoval o tom s prislusnym ministrom (ministerkou) a pretoze celkovy podiel Svedska v projekte je 1,86% a navyse nechcu ohrozit pozicie svedskych firiem spolupracujucich na projekte usudili ze uz nebudu v tejto faze na europskych partnerov prilis "tlacit" ale ze v buducnosti urcite budu presadzovat znovupouzitelnost.
Cize realne sa nic nedeje a jeden svedsky opozicny politik sa zviditelnil (aj ked sme ho nemenovali) a to dokonca v zahranici.
admin - 30/11/2016 - 14:36
Družice Gokturk 1 byla instalována na raketu Vega, která by ji měla vynést 5.12. v 14:52 SEČ.
16:11
Officials from Telespazio, prime contractor for the Gokturk 1 project, report the satellite is communicating with ground controllers after today's launch.
admin - 21/12/2016 - 10:09
Ve 21:30 SEČ by měla odstartovat raketa Ariane 5 ECA a vynést družice Star One D1 a JCSAT 15.
Družice ještě nejsou na finální dráze, ale první a druhý stupeň fungoval dobře a vypadá to na další úspěšný start Ariane 5. Letos poslední start.
admin - 21/12/2016 - 22:44
22:29 Mission success!
Arianespace chairman and CEO Stephane Israel has confirmed today's launch was a success, bringing the Ariane 5 rocket's streak to 76 successful flights in a row, dating back to 2003.
Dobrá zpráva je samozřejmě, že přemýšlejí o vícenásobné použitelnosti motoru (dokonce se může ukázat, že zachraňovat samotný motor na padácích či nějakém tom rogallu dává lepší smysl, než přistávat s velkým kusem hliníku či kompozitu... i když zase opakované použití jen po dotankování podle mě povede).
Špatná zpráva je toto... co to proboha má být?
Bonguet said reusability would essentially erase the production efficiencies ArianeGroup is striving for, starving the Ariane 6 industrial base of the work upon which it relies.
Tady se někdo musí rozhodnout, jestli chce létat do vesmíru, nebo "vytvářet pracovní místa". Proboha... přesně kvůli tomuhle nesmyslnému pohledu podporuju věci jako základní příjem! Přece nesoutěžíme v tom, kdo postaví více raket, ne? Cílem je něco úplně jiného...
Libertarián - 9/10/2017 - 19:44
citace:
Tady se někdo musí rozhodnout, jestli chce létat do vesmíru, nebo "vytvářet pracovní místa". Proboha... přesně kvůli tomuhle nesmyslnému pohledu podporuju věci jako základní příjem! Přece nesoutěžíme v tom, kdo postaví více raket, ne? Cílem je něco úplně jiného...
A přesně kuli tomu základnímu příjmu nakonec nikam létat nebudeme.
xChaos - 9/10/2017 - 21:05
citace:
A přesně kuli tomu základnímu příjmu nakonec nikam létat nebudeme.
úplně naopak... budeme plnit plán výroby jednorázově použitelných raket, aby průmysl měl důvod vytvářet pracovní místa.
řešením je dohnat a předehnat SpaceX, každopádně.
NovýJiřík - 10/10/2017 - 09:47
úplně naopak... budeme plnit plán výroby jednorázově použitelných raket, aby průmysl měl důvod vytvářet pracovní místa.
Velmi smutné a velmi realistické konstatování.
yamato - 10/10/2017 - 09:58
konštatoval som to už dávnejšie: Európa nemá v tomto businesse budúcnosť.
pet.rok - 10/10/2017 - 13:06
Este ze si nas na to upozornil
Alchymista - 10/10/2017 - 21:46
citace:A přesně kuli tomu základnímu příjmu nakonec nikam létat nebudeme.
"Nikam nelietame" prakticky už teraz - lietanie či nelietanie nemá so základným príjmom nič spoločné. Dokonca ani tie peniaze.
Problém je v niečom celkom inom, ako v peniazoch alebo v schopnostiach. Problém je vo vôli a vízii. [Upraveno 10.10.2017 Alchymista]
admin - 5/11/2017 - 15:21
Vega by měla 8.11. ve 2:42 SEČ (1:42 UTC) vynést družici Mohammed VI-A.
Zajímavé je, že pro malý demonstrátor reusability má být použit vodíkový motor. Motor Prometheus plánovaný do budoucnosti pro Ariane 6 měl být methanový a podle článku má být cca 10 x levnější než současný Vulcanin 2. Vulcanin 2 má tah (vac) cca 140 tun. Prometheus by mohl mít značně vyšší, ale zase nižší Isp, což by mohlo ovlivnit nosnost. Bude zajímavé, zda dojde k přechodu na methanový motor.
Schylovalo se k tomu už dlouho... ale 100.výročí republiky, moje včerejší návštěva v Technickém museu na Letné (protože bylo zadarmo) a současně pirátský úspěch v Praze a vyjednání postup primátora ("pirátora" :-)) pro Zdeňka Hřiba mě dohromady nějak nakoplo... a rozhodl jsem zatlačit jakožto zakládající člen Pirátské strany (kterého nikdy nepřestalo bavit platit členský příspěvek) k takovému menšímu plácnutí pádlem do vody.
ČR je členská země ESA a jako taková může mluvit do toho, za co budou utráceny prostředky, které do ESA pošle. Tyto prostředky by pak měly směřovat zpět k tuzemským hi-tech a aerospace firmám... pokud budou mít co předvést
(javascriptová kalkulačka Aleše Holuba před lety ukázala, že "koncept xChaos" je marginálně realizovatený - tedy můj postřeh, že ze dvou unifikovaných vztlakových těles typu "raketoplán", spřažených při startu k sobě, dokáže jeden zřejmě s minimálním užitečným zatíženém dosáhnout oběžné dráhy, aniž by bylo nutné během startu odhazovat nějaké boostery, nádrže či jiné komponenty :-)) tím samozřejmě nechci tvrdit, že to nenechám celé na chytřejších lidech, ale létání je drahé a o peníze jde až v první řadě...) [Upraveno 29.10.2018 xChaos]
admin - 29/10/2018 - 13:09
Zatím nic moc odezva...
xChaos - 29/10/2018 - 14:24
citace:Zatím nic moc odezva...
To je pravda... nejsem součástí "vnitřní strany". Některé z mých nápadů se ale za rok za dva vynoří z úplně jiných směrů a třeba v pozměněné podobě, tak co :-) Nicméně je taková trochu "pasivní špionáž" - když to zmatlají dohormady se Zemanovým kanálem, tak bude jasné, odkud vítr vane...
PinkasJ - 29/10/2018 - 14:28
Již kdysi jsem psal, že Aibus Safran Launchers dostal dotaci od ESA vyvinout nový metanový reusable motor pro Ariane 6 pod názvem Prometheus, který by měl nahradit vodíkový Vulcanin 2.1. Cílová cena Prometheus je 1 mil. EUR, což je 1/10 ceny Vulcaninu . Motor by se měl vracet na Zem. Mezitím německo-francouzský program „Callisto“ financovaný z projektu A6 studuje a staví zmenšený model celého návratového stupně (13,5 m vysoký, dia 1m) pro Guiana Sapce Center a tak projekt Callisto + Prometheus by měl přinést první evropskou reusable raketu.
Ještě doplňuji: Třetí krok k snížení ceny je využití 3D tisku při výrobě Auxiliary Power Unit APU s malým tahem, který umožňuje vrchnímu stupni Vinci vynášet více satelitů na různé dráhy a nakonec deorbitovat Vinci. Podobný systém umožňuje v Guiane i stupeň Fregat, kvůli kterému také zvolili Sojuz raketu. Podobně fungují i Breez-M a Volga upper stage. Je to jeden z nedostatků rakety F9
[Upraveno 29.10.2018 PinkasJ]
xChaos - 29/10/2018 - 18:05
To je super, něco jsem o tom slyšel, ale existence projektu Callisto je pro mě novinka.
Podle mě bychom se ale v ČR reálně měli zkusit poohlédnout, jestli tu nemáme firmu, která by pro reusable nosič nemohla něco vyvíjet, i kdyby šlo o nějaký blbý kousek laserem vyřezávaného titanu nebo uhlíkového kompozitu, nebo whatever.
Když tu můžeme mít firmy co vyráběj karbonový rámy na kola, tak stejně tak můžeme vyrábět i součástky k reusable raketám, je to jen, že se neumíme v ESA přihlásit a říct, že to umíme....
To, co dělá SpaceX je super, ale prostě je to hrozné nevyužití toho potenciálu, jak to všichni napjatě sledujeme a retweetujeme kolem toho každý pšouk.
Mělo by jít jednoznačně dodat "a u nás na tom samém díky našemu členství v ESA pracují tihleti a támhleti". (tohle je ostatně to, co Rusové nedokázali v rámci RVHP, kdy ke klíčovým utajovaným technologiím nepustili z "bratrských" států v podstatě nikoho...)
(javascriptová kalkulačka Aleše Holuba před lety ukázala, že "koncept xChaos" je marginálně realizovatený - tedy můj postřeh, že ze dvou unifikovaných vztlakových těles typu "raketoplán", spřažených při startu k sobě, dokáže jeden zřejmě s minimálním užitečným zatíženém dosáhnout oběžné dráhy, aniž by bylo nutné během startu odhazovat nějaké boostery, nádrže či jiné komponenty :-)) tím samozřejmě nechci tvrdit, že to nenechám celé na chytřejších lidech, ale létání je drahé a o peníze jde až v první řadě...) [Upraveno 29.10.2018 xChaos]
Konečná konfigurace reusable rakety od ESA má pracovní název Ariane Next. Její vývoj má začít již zmíněným zmenšeným demonstrátorem Callisto, který má však být ještě na vodíkové palivo a má použít nějaký japonský motor(y). Pak se mají pohnout k velkému demonstrátoru pod názvem Themis, který bude mít již 7 metanových motorů Prometheus v prvém stupni, někdy 2023-2025. To bude základ rakety Ariane Next, s druhým stupněm jen s jedním motorem Prometheus, někdy 2025-30.
Poněkud hlemýždí tempo, ale zřejmě se řídí příslovím „co se vleče, neuteče“.
Ariane Next. vývoj má začít Callisto na vodíkové palivo a japonský motor(y). Pak Themis bude mít 7 metanových motorů Prometheus v prvém stupni, někdy 2023-2025. Ariane Next, s druhým stupněm jen s jedním motorem Prometheus 2025-30.
Poněkud hlemýždí tempo, ale zřejmě se řídí příslovím „co se vleče, neuteče“.
Jakmile se rozhodli pro konzervativní Ariane 6, větší tempo se nedá čekat. Z Kourou můžou jen sedat na plošinu nebo se vracet. Možná by šanci měl nástupce Vegy nebo Sojuzu.
admin - 20/11/2018 - 23:24
Zítra ve 2:42 SEČ (1:42 UTC) by měla odstartovat raketa Vega s družicí Mohammed VI-B pro DPZ.
admin - 21/11/2018 - 02:05
Online zde
admin - 21/11/2018 - 02:55
AVUM, čtvrtý stupeň hoří a víc už nevydržím.
Snad bude start úspěšný, jako dosavadní průběh.
miky - 21/11/2018 - 03:02
Proč Mohammed? To musí všecko pojmenovat po něm?
admin - 21/11/2018 - 09:20
citace:Proč Mohammed? To musí všecko pojmenovat po něm?
Ano a ne.
Je po "něm" pojmenován marocký král, Mohammed šestý. A po něm zas ta družice...
admin - 21/11/2018 - 09:41
13. start Vegy byl úspěšný a drží si 100%ní úspěšnost.
admin - 29/12/2018 - 00:17
Po jednom roce a 75M€ uskutečnil 3D tištěn plynový generátor budoucího metalox motoru Prometheus úspěšný zážeh. Měl by být 10x levnější než Vulcain 2.
citace:Kvůli nepříznivému počasí byl start opět odložen.
Arianespace oznámila ještě jeden pokus o start v pondělí 29. června 2020, opět ve 3:51:10.
LeeMer - 1/8/2020 - 08:51
Včerejší start Ariane 5 ECA+ (VA253) s družicemi BSAT-4B, Galaxy 30 a MEV-2 byl z důvodu problému na vzletové rampě odložen o 24 hodin. Odpočítávání se zastavilo v čase T -00:01:43 a následně bylo přenastaveno na T -00:07:00. Závadu se nepodařilo odstranit do konce startovního okna a došlo tedy k odkladu. Opakování startu je tedy naplánováno na dnešní večer od 23:30 SELČ a startovní okno bude otevřeno do neděle 00:16 SELČ.
LeeMer - 1/8/2020 - 21:41
I dnešní start je odložen z důvodu atypického chování jednoho ze senzorů ve vodíkové nádrži horního stupně. Nosná raketa se přesouvá do budovy BAF. Nové datum startu bude oznámeno v pondělí 3. srpna.
admin - 3/9/2020 - 00:51
Dnes ve 3:51 SELČ (1:51 UTC) další pokus o start.
Ervé - 3/9/2020 - 07:05
citace:Dnes ve 3:51 SELČ (1:51 UTC) další pokus o start.
Themis OK, ale drahé a obtížně ovladatelné vzducholodi, navíc s hybridním/elektrickým pohonem bych do toho netahal. Jen přibude velmi problematický člen. když se dodnes neprosadili pro přepravu rozměrných nákladů, moc šancí nemají ani do budoucna.
Leda že by Zelení ještě přitvrdili. [upraveno 11.3.2021 14:44]
LeeMer - 7/4/2021 - 10:10
Návrat nosné rakety Vega do služby se opět odkládá. Tentokrát na 27. dubna ve 3:50 SELČ.
Pointa byla, že kdyby se ESA rozhodla pro tu Ariane 5 Heavy - 3x Vulcain a core stage, 4x solid booster, modifikovaný horní stupeň s 2 motory . tak by rázem měla k dispozici jednu z nejsilnějších nosných raket vůbec. I když teda z hlediska parametrů typu vícenásobná použitelnost by to nebylo nic moc nového... spíš takový slušny "asparagus staging", terminologií Kerbal space programu.
Místo toho máme Ariane 6, která slibuje být výrazně levnější. Osobně jsem zvědav na další vývoj... metanový motor a vícenásobná použitelnost by Evropu určitě vrátily do hry. Ale pointa je, že kdyby členské státy ESA chtěly, tak by superheavy booster mohly mít naprosto kdykoliv (akorát kolem toho nedělají zbytečně rámus, protože dobře vědí, že o jednorázovém použití nosičů to už brzy nebude vůbec...)
Ervé - 14/6/2021 - 07:21
Postavit supernosič není pro ESA nic těžkého od postavení Ariane 5, ale neměl by smysluplné využití.
Úspěch je vždycky dobrá zpráva. Snad bude Ariane 6 aspoň podobně úspěšná jako Ariane 5.
LeeMer - 16/8/2021 - 20:46
Na dnešní noc je naplánován ze vzletové rampy ELV na evropském kosmodromu CSG ve Francouzské Guyaně start nosné rakety Vega (mise VV19). Vzlet je očekáván v úterý ve 03:47:06 SELČ.
Hlavním nákladem je francouzská družice Pléiades-Neo 4 pro pozorování Země s prostorovým rozlišením až 30 cm. Družice o hmotnosti 922 kg bude umístěna na retrográdní oběžnou dráhu s výškou perigea 614 km, apogea 625 km a sklonem 97,89°. Pléiades-Neo 4 doplní v dubnu vypuštěnou družici číslo 3. V roce 2022 přibudou ještě dvě družice Pléiades-Neo a bude tak dokončena malá konstelace. Družice Pléiades-Neo budou následně schopny s vysokým rozlišením nasnímat 2 miliony km² za den. S přenosem takto velkého objemu dat budou využívat optické vysokorychlostní přenosové linky na družice evropského systému družic EDRS.
Nosná raketa Vega při zítřejším startu vynese ještě 4 další menší družice v rámci služby SSMS (Small Spacecraft Mission Service) zaštitované italskou společnosti Avio. Nebude využit speciální adaptér (HEXA), ale vypouštěcí kontejnery budou přímo na klasickém adaptéru PLA 1194. Náklad menších družic při misi VV19 tvoří francouzský 6U CubeSat BRO 4 sloužící k monitoringu radiofrekvenčního spektra a sběr signálů pro zpravodajskou činnost (SIGINT) z námořních a leteckých cílů. Do konce roku 2021 má na oběžné dráze tvořit malou konstelaci 7 družic BRO a další rozšíření se plánuje do roku 2025. Dva další CubeSaty byly vyvinuty v rámci technologického programu ESA. 3U CubeSat RadCube slouží k odzkoušení miniaturizovaného detektoru RadMag pro sledování toku elektronů, protonů a těžších nabitých částic a magnetometru na 80 cm dlouhém rameni. 2U CubeSat SUNSTORM má za úkol ověřit vysoce miniaturizovaný rentgenový monitor XFM (energie 1,5–25 keV) pro sledování kosmického počasí. Měření bude probíhat v jednominutových intervalech. XFM by v budoucnu měl být použit na misi do Lagrangeova bodu L5. Poslední družicí je studentský 1U CubeSat LEDSAT postavený studenty Università di Roma. Družice bude vybavena elektroluminiscenčními diodami a koutovými odražeči pro sledování její orientace na oběžné dráze pomocí dalekohledu a laserového dálkoměru.
CubeSaty budou vypuštěny na oběžné dráze s výškou perigea 540 km, apogea 554 km a sklonem 97,55°. Celkový náklad nosné rakety Vega je 1029 kg a zahrnuje i adaptéry a vypouštěcí kontejnery. Po vypuštění všech družic provede horní stupeň AVUM poslední motorický manévr pro zánik v atmosféře Země.
Ervé - 17/8/2021 - 07:01
Start úspěšný, družice jsou na orbitě. Dobrá práce.
O den odložený start nosné rakety Ariane 5 ECA+ je naplánován z kosmodromu CSG na zítra (24. října 2021). Startovní okno se otevírá v 03:01 do 05:30 SELČ. Optimální okamžik startu je na začátku startovního okna. Na oběžnou dráhu mají být vyneseny dvě geostacionární družice. Jako první se 29 minut a 35 sekund po startu oddělí telekomunikační družice SES 17. Družice o hmotnosti 6411 kg založená na platformě SpacebusNeo200 bude zavěšena nad 61,1° z.d, kam se dostane vlastním pohonem. Družice bude pokrývat významnou část Severní a Jižní Ameriky. Po odhození adaptéru SYLDA se 38 minut a 41 sekund po startu oddělí vojenská komunikační družice Syracuse 4A. Provozovatelem 3852kg družice bude Generální ředitelství pro vyzbrojování DGA, resp. Velitelství kosmických sil CdE. Družice je založena na platformě SpacebusNeo100. Při zítřejším startu vynese nosná raketa Ariane 5 ECA+ na GTO oběžnou dráhu s výškou perigea 250 km, apogea 35200 km a sklonem 6°celkem 11210 kg nákladu. Z toho 10263 kg připadá na družice a 947 kg na tři použité adaptéry.
Ervé - 23/10/2021 - 21:46
Tento start je důležitý i pro Webbův teleskop. Při předchozích došlo k drobným problémům s aerodynamickým krytem, které by ale byly pro Webba nebezpečné. Tento start ověří upravený kryt.
milantos - 23/10/2021 - 21:59
Je to druhý start k ověření krytu- což byla podmínka.
Gratulace k úspěšnému letu, Ariane 5 prohrává v souboji s Falconem 9 od SpaceX a Ariane 6 je odložena až na příští rok. Kolik si teď Arianespace účtuje za Ariane 5? Na wiki je cca 150 mil. eur, což je hodně.
martinjediny - 24/6/2022 - 08:23
jedna otazka je, co je v cene?
druha, ze v ramci EU ma Ariane monopolne postavenie...
Kozmonautika nie je pripravena na priemyselne nasadenie/sluzby nosicov...
Pred par rokmi som povedal, ze rakety Muskovho typu su druhorada zalezitost, ktoru dokaze postavit ktokolvek, kto ma dost penazi...
Nemyslim, ze by sa moj nazor na to prilis zmenil. Musk nikdy nemusel siahnut pod TRL7, takze len inzinierska praca, ine priority a peniaze. Neznalí sa moze hadat o TRL5 ale skutocny prelom by bol TRL3 a o tom ani nesnival.
Ani priaznivci Muska sa nedokazali cez toto preniest, ze by mohol nastat cas priemyselnych rakiet a Musk je len prvy v rade...
Aj zlaty vek pocitacov nastal az vo chvili, ked neboli pocitace uz len pre vedu...
S cenou to má ESA složité, protože vodik a vše okolo je velmi drahé.
[upraveno 24.6.2022 10:42]
alamo - 24/6/2022 - 12:22
citace: Musk nikdy nemusel siahnut pod TRL7, takze len inzinierska praca, ine priority a peniaze. Neznalí sa moze hadat o TRL5 ale skutocny prelom by bol TRL3 a o tom ani nesnival.
@Martin Jediny
Kto si má vlastne, nad pochopením možností nového dopravného systému lámať hlavu? ESA?
Ani Space X zatiaľ sama o sebe neponúkla, nejakú predstavu dopravy nákladu na GTO, alebo dokonca priamo GEO. [upraveno 24.6.2022 12:51]
Grofino - 24/6/2022 - 15:39
Nevím, že by GTO nabízeli a nedopravovali? https://www.spacex.com/rideshare/
GEO je specifická dráha. Tu si obsazují druzice pro ni určené.
A SpaceX umístění nerozdává.
Stačí si proklikat...
alamo - 24/6/2022 - 15:53
@Grofino
Keď už sa šírenie internetu sťahuje do vesmíru. Logické by tam bolo nakoniec odsťahovať aj samotný "server". https://fortune.com/2015/01/29/connectx-space-data/
To by si ale žiadalo, fakt poriadnu dopravnú kapacitu.
Takže fakt sú dôvody, prečo uvažovať ako na to využiť Starship.
Otázka je, kto tú logistiku má vymýšľať a projektovať.
Grofino - 24/6/2022 - 16:00
Nechce se mi to hledat, ale v rámci artemis by něco podobného mělo být na Měsíci. Je třeba sledovat NASA.
Bylo by to včetně rychlého propojení k Zemi.
citace 11.7.2022 - 15:32 - Grofino:Biometan nebo vodík. Znovupoužitelná. Jen těch peněz je nejak málo.
https://www.euronews.com/next/2022/07/05/move-over-spacex-arianegroup-to-make-europes-first-reusable-and-eco-friendly-rockets...
cital si ten clanok?
projekty SALTO (reuSable strAtegic space Launcher Technologies & Operations) a ENLIGHTEN (European iNitiative for Low cost, Innovative & Green High Thrust Engine)
Financovanie týchto dvoch projektov bude celkovo 56,4 milióna eur, ale je to projekt EU cez Horizont a ESA to len koordinuje.
tiez sa nezacina od nuly, takze to su dalsie nezapocitane naklady a cas...
ESA podniká prvé kroky k letovej demonštrácii prototypu opakovane použiteľného prvého stupňa rakety s názvom Themis do roku 2025.
kompletna raketa je chystana na rok 2030. https://kosmonautix.cz/2021/12/dalsi-faze-vyvoje-znovupouzitelne-themis/
to, ze znovupouzitelne rakety vzlietnu o 4 roky "Očakáva sa, že nové opakovane použiteľné rakety vzlietnu zo štartovacej rampy bývalých rakiet Diamant v Kourou vo Francúzskej Guyane už o štyri roky." ocakava pre zmenu ESA, nie EU. A podla planu pre Themis pojde 2025 asi "len" o prvy stupen. https://en.wikipedia.org/wiki/Themis_programme
SALTO ma 39 mil na najblizsie dva roky. Nehovori kolko sa minulo, ani kolko sa este minie, kym poleti funkcna raketa...
[upraveno 11.7.2022 16:52]
Grofino - 11/7/2022 - 17:04
Právě že četl:
ENLIGHTEN will strengthen the new propulsion system initiatives in order to create a European family of reusable, high-power engines using bio-methane or green hydrogen.
Snadné cerpání dotací z greendealu se tomu říká.
No a za 4 roky poletí max manager projektu nebo ředitel.
Jako motor prometheus?
Už létá?
Podobné je to u vývoje turbín v energetice. Čerpají dotace na biometan a vodík. Pak už nikdo nezjistí, že to jede na klasický metan.
Takový mikropodvod...
[upraveno 11.7.2022 17:09]
Super, škoda že raptory jsou už otestované a brzy poletí.
Proč je uvažovaný tah o dost menší oproti raptoru?
Nízký tlak? Velikost?
Příští rok má letět themis.
Tak jsem zvědav.
LeeMer - 13/7/2022 - 10:59
Dnes by měl ve 13:13 SELČ proběhnout z kosmodromu CSG ve Francouzské Guyaně premiérový start nové nosné rakety Vega-C. Ta se od své předchůdkyně liší novým první a druhým stupněm, stejně jako vylepšeným čtvrtým stupněm AVUM+ a větším aerodynamickým krytem. Adekvátně tomu se zvýšila nosná kapacita. Vega-C se bude používat zejména pro dopravu družic na dráhy SSO a na oběžné dráhy s vyšším sklonem vůči rovní a dráhy polární. Při dnešní startu bude na náklad dopraven na dráhu s výškou okolo 5900 km a sklonem 70°. Hlavní náklad tvoří italská družice LARES-2 vybavena koutovými odražeči pro laserovou lokaci umožňující měřit vzdálenost ke družici s centimetrovou přesností. Dále to pak bude šest CubeSatů, pro které je cílová dráha poměrně atypická. Jde o italské CubeSaty AstroBio, Greencube a ALPHA, slovinský CubeSat Trisat-R a francouzské CubeSaty MTCube-2 a Celesta. Hlavní náklad se oddělí hodinu a 24 minut po startu, CubeSaty pak v čase 2 hodiny a 10 minut po startu.
jch - 13/7/2022 - 13:07
Tak snad se start rakety Vega-C zdaří napoprvé
LIVE: Arianespace, ESA Launch LARES-2 | Vega-C Maiden Flight
jch - 13/7/2022 - 13:16
Hodiny se zastavily 1:29 před startem. Prý máme zůstat na příjmu. [upraveno 13.7.2022 13:16]
jch - 13/7/2022 - 13:18
Hodiny posunuty zpět na 4:00, ale neběží.
jch - 13/7/2022 - 13:42
První start rakety Vega-C byl odložen na 12:13 UT, tedy 14:13 SELČ. Přenos začne ve 14:07 SELČ.
Konečně náznak zdravého rozumu. Při té příležitosti koupit jeden CrewDragon pro jednu pilotovanou misi ESA ročně, prosím.
martinjediny - 13/8/2022 - 09:46
citace 13.8.2022 - 09:35 - Ervé:Konečně náznak zdravého rozumu. Při té příležitosti koupit jeden CrewDragon pro jednu pilotovanou misi ESA ročně, prosím.
Ak je to hlasovanie, tak som za
Snad by ich to zaujalo na tolko, aby sa pustili aj do vlastnej lode... [upraveno 13.8.2022 09:48]
Grofino - 13/8/2022 - 16:18
citace 13.8.2022 - 16:18 - Grofino:Oslovují dle článku reuters SpaceX, japonce, indy.
Kde je evropský program raketových nosičů?
Jak jsou na tom motory pro rakety?
Proto mi byl vymazán tweet? https://twitter.com/ArianeGroup/status/155561821407951257
Oslovuju tych, co rakety potrebnej nosnosti maju, pretoze EU program nie je len o raketach, ale i o spickovej vede, ktoru treba do vesmiru vyniest... ...a zial momentalne tam bude v EU nejaka medzera v nosicoch.
citace 13.8.2022 - 18:33 - Martin Jediny:
EU program nosicov existuje a tato medzera planovana nebola...
Prosím rozlišovat EU a ESA. Jsou to dvě úplně rozdílné organizace.
Grofino - 13/8/2022 - 22:36
citace 13.8.2022 - 19:29 - Václavík Michal:
citace 13.8.2022 - 18:33 - Martin Jediny:
EU program nosicov existuje a tato medzera planovana nebola...
Prosím rozlišovat EU a ESA. Jsou to dvě úplně rozdílné organizace.
A není obojí tj. EU i ESA černá díra na peníze bez smysluplného efektu? martinjediny - 14/8/2022 - 00:10
1/ Ano je rozdiel medzi EU a ESA, ale pre bezny kontext, v zmysle pokroku USA/Rusko/ESA/ nebyva pre laika rozhodujuci... ci uz to robia vlady EU vramci ESA, alebo rovno EU, ide to z jeho dani v europskom formate
2/ Su urcite pripady kedy by rozdiel EU/ESA mala pochopit i laicka verejnost a pre VM to moze byt dolezite z viacerych dovodov
3/ Kazde verejne financie sklzavaju do ciernej diery, minimalne treba priznat prachy na administraciu projektu... Ale su to verejne financie, ktorych uzitocnost chcu politici preukazat takze o efektivitu by som sa az tak velmi nebal.
4/ ESA ma vyznamne projekty na ktore normalny vzdelany clovek musi byt hrdy. Vzdy sa tvori velky vlajkovy projekt ESA a k tomu stredne projekty. Su to svetovo vedecky spickove projekty a v kvalitativnej urovni im dokaze konkurovat mozno tak NASA.
Arianespace potvrdila, že počasí by dnešnímu startu nosné rakety Ariane 5 s telekomunikační družicí EUTELSAT CONNECT VHTS mělo přát. Startovní okno se otevírá ve 23:45 SELČ a má délku 1 hodinu a 26 minut. Více informací v předešlých příspěvcích.
citace 4.6.2023 - 20:03 - Slavomír Fridrich:Ee.. Pachtili sme sa za lacnými ruskými cenami. Podobne, ako za ten ruský plyn.
Asi to nebude najrozumnejšie, pachtiť sa za najnižšou cenou.
Je rozumné hnát se za nejnižší cenou, ale jen když si ponecháte kapacitu pro krizové nahrazení vlastními nebo důvěryhodnými zdroji. On ten norský plyn taky není moc levný a plně věřit pošahaným norům taky není rozumné.
NovýJiřík - 10/6/2023 - 00:01
citace 9.6.2023 - 14:22 - Ervé:
citace 4.6.2023 - 20:03 - Slavomír Fridrich:Ee.. Pachtili sme sa za lacnými ruskými cenami. Podobne, ako za ten ruský plyn.
Asi to nebude najrozumnejšie, pachtiť sa za najnižšou cenou.
Je rozumné hnát se za nejnižší cenou, ale jen když si ponecháte kapacitu pro krizové nahrazení vlastními nebo důvěryhodnými zdroji. On ten norský plyn taky není moc levný a plně věřit pošahaným norům taky není rozumné.
Jojo, zvlášť když je to sajrajt s vysokým obsahem síry, která ničí měděné součásti plynových kotlů. Ale zase díky tomu vzniká moc pěkná modrá skalice... [upraveno 10.6.2023 00:02]
alamo - 11/6/2023 - 09:02
citace: V Evropě Rusové tušili nový trh a snili o pilotovaných, tedy komerčně zajímavých startech z Kourou na Mir a později k ISS.
He.. Ervé - 11/6/2023 - 10:16
Protože 100+1 trochu líp platí? Nevím.
Ale lidi z kosmonautixu a odsud si to stejně najdou?
Sojuz byl v podstatě jedinou možností, protože Proton a spol. používal toxické pohonné látky - to by neprošlo.
Pamatuju si ale na to, jak Rusko přešvihlo náklady na rampu atd. a z výhodné spolupráce se jako obvykle stalo tradiční ruské ždímání eur za cokoliv.
Pokud jde o pilotované lety, spíš to byl tlak na Kazachstán. Náklady na zavedení a udržování pilotované architektury (kontroly, záchranné prostředky a systémy, výcvikové a karanténní prostory) by neumožnily Rusku provozovat oba dva kosmodromy jako pilotované.
alamo - 11/6/2023 - 11:21
Podľa mňa na kosmonautixe, by debata už fakt vybuchla. Proste na takéto problémy, tam nie sú vôbec zvyknutý.
A v článku tá zmienka "Francii byla uvedená snaha trnem v oku: Sama totiž o lehký nosič usilovala, a italské počínání proto sabotovala, kde se dalo. Itálie pro změnu házela klacky pod nohy programu modernizace Ariane 5 Plus."
To je zaujímavý vesmírna sonda, do zákulisia spoločnej Európskej spolupráce na niečom spoločnom Európskom.
Kondenzát "solidarity".
alamo - 12/6/2023 - 18:10
Oficiálny plagát "Le dernier lancement d’Ariane 5"
citace:Posledné spustenie Ariane 5 znamená koniec jednej éry. Je to jediný launcher, ktorý mnohí ľudia poznali, vstúpil do „popovej kultúry“, vysvetľuje Olivier Sanguy, šéfredaktor Cité de l'espace.
To je fakt ťažký titulok, nad optimistickým článkom. Ervé - 14/6/2023 - 07:13
Zas taková hrůza to není. Ariane 6 (příští rok) a Vega C (snad už letos) snad budou úspěšné. Jen je třeba rozjet vývoj pro budoucnost: 1. levný opakovaně použitelný nosič. 2. smysluplný program - měl by to být podíl na Artemis a základně na Měsíci pomocí nákladní lodi a k tomu pilotovaná loď pro stanici na LEO postavenou ve spolupráci se soukromými firmami a turisty. Teď prostě není důvod se stydět za používání Falconu 9 a CrewDragonu - nic lepšího na světě není.
kacenka - 14/6/2023 - 11:52
citace 14.6.2023 - 07:13 - Ervé:Zas taková hrůza to není. Ariane 6 (příští rok) a Vega C (snad už letos) snad budou úspěšné. Jen je třeba rozjet vývoj pro budoucnost: 1. levný opakovaně použitelný nosič. 2. smysluplný program - měl by to být podíl na Artemis a základně na Měsíci pomocí nákladní lodi a k tomu pilotovaná loď pro stanici na LEO postavenou ve spolupráci se soukromými firmami a turisty. Teď prostě není důvod se stydět za používání Falconu 9 a CrewDragonu - nic lepšího na světě není.
... nebudu se bavit o tom, jestli je nebo není na světě něco lepšího. A jistěže není důvod se stydět za případnou spolupráci se SpaceX ... ;-)
ALE ...
Jde o suverenitu, samostatnost a bezpečnost. Pokud chce být Evropa suverénní a nezávislá, pak musí mít vlastní program a nespoléhat se na jiné mocnosti (viz kooperace s rusy a Soyuzy z Kourou), nebo na rozmary a zájmy různých korporací a miliardářů (viz SpaceX a Muskovy čachry kolem Gigafactory v Německu). Pochopili to Číňani, Američani, Izraelci i Indové a další. Tak snad to pochopí i evropani...
Dokud je dobře a svítí sluníčko, tak jsou všichni vstřícní a "heppy jak dva grepy". Ale my musíme být připraveni i na jiné počasí ... NovýJiřík - 14/6/2023 - 15:42
citace 14.6.2023 - 07:13 - Ervé:Zas taková hrůza to není. Ariane 6 (příští rok) a Vega C (snad už letos) snad budou úspěšné. Jen je třeba rozjet vývoj pro budoucnost: 1. levný opakovaně použitelný nosič. 2. smysluplný program
Ervé, ty jsi vážně vtipálek
Grofino - 14/6/2023 - 18:42
Třeba se ESA ztopoří za 4,9 mld € rozpočtu by to mohli dokázat.
A nebo taky ne.
Ve své době se psalo celkem o 7 mld € ročně, část peněz přímo z EU.
Ervé - 15/6/2023 - 06:59
citace 14.6.2023 - 15:42 - NovýJiřík:
citace 14.6.2023 - 07:13 - Ervé:Zas taková hrůza to není. Ariane 6 (příští rok) a Vega C (snad už letos) snad budou úspěšné. Jen je třeba rozjet vývoj pro budoucnost: 1. levný opakovaně použitelný nosič. 2. smysluplný program
Ervé, ty jsi vážně vtipálek
Asi ne, protože nerozumím.
alamo - 15/6/2023 - 12:33
@Ervé
Ja zase nerozumiem, pre zmenu vášmu postoju.
Súčasťou kozmonautiky je aj to "posúvanie ľudských možností ďalej".
Prečo by sa mala Európa, vyhýbať snahe sama viac investovať, do niečoho takého?
Ervé - 15/6/2023 - 15:40
citace 15.6.2023 - 12:33 - Slavomír Fridrich:@Ervé
Ja zase nerozumiem, pre zmenu vášmu postoju.
Súčasťou kozmonautiky je aj to "posúvanie ľudských možností ďalej".
Prečo by sa mala Európa, vyhýbať snahe sama viac investovať, do niečoho takého?
Protože začít se musí začátkem?
Evropa se podílá na Artemis a Gateway. Takže nemá smysl rozjíždět samostatný stejný program. Smysl má pomáhat amíkům v Artemis a dodávat moduly a díly Měsíční architektury výměnou za sedadla v Orionech. jenže těch je a bude málo a zájemců bude dost. Takže by se hodila vlastní kosmická loď a stanice na LEO, kam by zase výměnou létali amíci, až ISS skončí. A s výrazným zapojením turistů a komerčních aktivit.
alamo - 15/6/2023 - 16:12
@Ervé
To už znie, ako prepracovanejšie argumenty.
Len teda, potom je tu otázka koľko leteniek na dopravný prostriedok pre LEO, by sme museli nakúpiť my "čechoslováci"?
Mysli globálne, konaj lokálne.. Keď už teda "budeme musieť byť lojálny" s Európou, a aj nejaké tie letenky kupovať (a pravidelne!).
Aby sa taký dopravný systém rozbehol a bol schopný konkurovať SpaceX, bolo by naň nutné predobjednať naozaj veľa leteniek..
NovýJiřík - 15/6/2023 - 16:14
citace 15.6.2023 - 15:40 - Ervé:
citace 15.6.2023 - 12:33 - Slavomír Fridrich:@Ervé
Ja zase nerozumiem, pre zmenu vášmu postoju.
Súčasťou kozmonautiky je aj to "posúvanie ľudských možností ďalej".
Prečo by sa mala Európa, vyhýbať snahe sama viac investovať, do niečoho takého?
Protože začít se musí začátkem?
Evropa se podílá na Artemis a Gateway. Takže nemá smysl rozjíždět samostatný stejný program. Smysl má pomáhat amíkům v Artemis a dodávat moduly a díly Měsíční architektury výměnou za sedadla v Orionech. jenže těch je a bude málo a zájemců bude dost. Takže by se hodila vlastní kosmická loď a stanice na LEO, kam by zase výměnou létali amíci, až ISS skončí. A s výrazným zapojením turistů a komerčních aktivit.
Ervé, jestliže nerozumíš, tak to zkusím po lopatě. Evropa kdysi něco znamenala. Znamenala i v kosmonautice, která je prakticky celá postavená na Evropanech. Němcích (Hohmann, von Braun) a Rusech (Ciolkovskij, Koroljov). Uvádím vždy jen dvě jména, jednoho teoretika a jednoho konstruktéra, ale bylo by jich mnohem a mnohem víc. Von Braun doma po válce neměl šanci, tak postavil na nohy kosmonautiku v USA. Koroljov udělal kosmonautiku SSSR. A dál?
Ta ruská sice existuje dodnes, ale kdeže slavné časy jsou, dneska je to pěkná bída. Zbytek Evropy se nezmohl skoro na nic, což se projevuje tím, že ESA prakticky jenom přicmrdává Američanům. Tvými slovy: "Evropa se podílá na Artemis a Gateway. Takže nemá smysl rozjíždět samostatný stejný program. Smysl má pomáhat amíkům v Artemis a dodávat moduly a díly Měsíční architektury výměnou za sedadla v Orionech."
OK, takže podle tebe má smysl dělat dodavatele součástek a sem tak za to dostat nějaký drobek, co spadne ze stolu. No, já to tak nevidím, já to považuji za typický projev koloniálního vztahu (domorodci dodávají, co je potřeba, a za to se jim pustí sem tam nějaký chlup). Zajímavé je, že někdejší skorokolonie Čína a kolonie Indie to vidí úplně jinak, rozvíjejí vlastní programy, a jak jedou! Naproti tomu Velká Británie, kdysi vládkyně Indie a skorovládkyně Číny, si v kosmonautice skoro ani neprdne. A taková je nejen VB, ale celá ta slavná Evropa dneška, kdysi vládkyně světa! A to jsem se ještě vůbec nezmínil o těch důležitých technologických aspektech, jako je grýndýl, podpora LGBT, vyživování milionů a milionů "uprchlíků" atd.
Vážně si za těchto okolností stojíš za svým tvrzením, že "Jen je třeba rozjet vývoj pro budoucnost: 1. levný opakovaně použitelný nosič"?
No, už to vidím. A proto jsem napsal, že jsi vtipálek. [upraveno 15.6.2023 16:18]
alamo - 15/6/2023 - 16:27
@NovýJiřík
To je síce všetko zaujímavé.
Ale dilema, loď pre LEO vs. loď pre Mesiac, je zaujímavejšia.
Mne to nejako vychádza, že teda vyvíjať a prevádzkovať dopravný systém na Mesiac, by nás paradoxne vyšlo lacnejšie..
Ale v zásade, keď už sme sa ocitli v tej nešťastnej situácii, vznikla príležitosť naliať do Euro kozmonautiky fakt veľa peňazí.
Neviem, prečo by som mal práve teraz nejak extra agitovať za racionalitu.
NovýJiřík - 15/6/2023 - 20:35
citace 15.6.2023 - 16:27 - Slavomír Fridrich:@NovýJiřík
To je síce všetko zaujímavé.
Ale dilema, loď pre LEO vs. loď pre Mesiac, je zaujímavejšia.
Mne to nejako vychádza, že teda vyvíjať a prevádzkovať dopravný systém na Mesiac, by nás paradoxne vyšlo lacnejšie..
Ale v zásade, keď už sme sa ocitli v tej nešťastnej situácii, vznikla príležitosť naliať do Euro kozmonautiky fakt veľa peňazí.
Neviem, prečo by som mal práve teraz nejak extra agitovať za racionalitu.
citace:Podľa tohto plánu je návrat k letu naplánovaný najneskôr do konca roka. Je to možné ? Vzhľadom na zostávajúce kritické kroky je ešte príliš skoro hovoriť.
K problémom s Ukrajinou.
citace:Celé mesiace sme boli zvedaví, ako dlho Vega a Vega-C vydržia, kým Avio dojdú ukrajinské motory. Výkonný riaditeľ Yuzhmahu, s ktorým viedla rozhovor Futura, však potvrdil, že výrobné miesto nie je v prednej zóne a je veľmi málo bombardované. Nedávno bolo dodaných šesť motorov RD-843.
Aby sme mali Vega-C bez mimoeurópskeho subdodávateľa, Avio pracuje na verzii Vega-E s motorom M10, ktorý nahradí RD-843. S testovacím motorom už prebehlo približne 24 požiarnych testov, vrátane jedného z 200 sekúnd, druhý požiarny test je naplánovaný o týždeň, pred testovaním letového modelu v roku 2024. Prvý testovací let je naplánovaný už na rok 2025. zmena z pevného pohonu, verzia Vega s hnacími motormikvapaliny(metán /kyslíkkvapalina) sa skúma.
Ervé - 23/6/2023 - 20:02
Normální Vega má startovat v srpnu. Snad stihnou s Vega-C odstartovat ještě letos.
citace:Pri teste statického zapaľovania motora Zefiro 40, ktorý poháňa druhý stupeň novej európskej rakety Vega-C, bola zistená nová anomália, oznámil vo štvrtok jej konštruktér, talianska letecká a kozmická skupina Avio.
"Je jasné, že táto anomália bude mať vplyv na náš plán návratu Vega-C k letu", plánovaný na koniec roka, vyhlásil Josef Aschbacher, generálny riaditeľ Európskej vesmírnej agentúry (ESA). ), po zasadnutí rady v Štokholme.
citace: Po 40 sekundách streľby však došlo k bližšie nešpecifikovanej anomálii. To spôsobilo zníženie tlaku v motore pred ukončením 97-sekundovej streľby. Spoločnosť nezverejnila ďalšie podrobnosti o povahe anomálie alebo strate výkonu.
citace: Dôsledky v reálnom svete
Tieto oneskorenia nie sú dobré pre európsky priemysel spúšťania. Pripomeňme si, že kontinent vyvinul raketu Ariane 6, aby bola konkurencieschopná s Falcon 9. Teraz musí Európska vesmírna agentúra presunúť niektoré zo svojich najhodnotnejších misií na raketu SpaceX.
Napríklad v sobotu Európa vypustila svoj vysokohodnotný vesmírny teleskop Euclid na rakete Falcon 9, pretože funkčná raketa Ariane 6 nebude pre misiu k dispozícii minimálne do roku 2025.
Oneskorenia v Ariane 6 tiež podnietili Európsku vesmírnu agentúru, aby súhlasila s vypustením svojej sondy asteroidov Hera na Falcon 9 z Mysu Canaveral v roku 2024. A generálny riaditeľ vesmírnej agentúry Josef Aschbacher povedal, že družica pre vedu o Zemi s názvom EarthCARE bude mať tiež odštartovať na SpaceX Falcon 9 kvôli problémom s jeho európskou raketou Vega C.
..
Takže keď odlieta posledná Ariane 5, Európa sa plaví do neistých morí, kým sa Ariane 6 konečne rozbehne.
citace:...
Napríklad v sobotu Európa vypustila svoj vysokohodnotný vesmírny teleskop Euclid na rakete Falcon 9, pretože funkčná raketa Ariane 6 nebude pre misiu k dispozícii minimálne do roku 2025.
..
Euclid nikdy na Ariane 6 letět neměl. Měl letět na Sojuzu.
alamo - 3/7/2023 - 18:15
Kde bolo, tam bolo. Boli časy keď bol Sojuz štartujúci z Kourou, považovaný za Európsky nosič.
LeeMer - 3/7/2023 - 20:13
citace 3.7.2023 - 18:10 - Machi:
Euclid nikdy na Ariane 6 letět neměl. Měl letět na Sojuzu.
Zálohou pro start kosmického dalekohledu byla několik let Ariane 62, takže nemáte pravdu.
Machi - 3/7/2023 - 21:08
citace 3.7.2023 - 20:13 - Václavík Michal:
citace 3.7.2023 - 18:10 - Machi:
Euclid nikdy na Ariane 6 letět neměl. Měl letět na Sojuzu.
Zálohou pro start kosmického dalekohledu byla několik let Ariane 62, takže nemáte pravdu.
Ok, to mi uniklo, díky za upozornění! [upraveno 3.7.2023 21:18]
alamo - 6/8/2023 - 16:09
citace:Minulý mesiac bol na štartovacej rampe v džungli Francúzskej Guyany testovaný plnohodnotný testovací model európskej Ariane 6. Prvýkrát štartovací tím na tropickom kozmodróme naložil kryogénny kvapalný vodík a kvapalný kyslík do Ariane 6 v priebehu maratónskej 26-hodinovej testovacej kampane.
Ale trvalo týždeň, kým Európska vesmírna agentúra, ktorá financuje vývoj Ariane 6 v hodnote 3,8 miliardy eur (4,1 miliardy USD), zverejnila aktualizáciu testu . Ukázalo sa, že štartovací tím nedokázal splniť jeden z hlavných cieľov odpočítavacej skúšky: Krátke štvorsekundové zapálenie hlavného motora Ariane 6.
A po tomto "úspechu", bolo operatívne rozhodnuté že nijaké testy A6 radšej na živo vysielané nebudú. alamo - 2/10/2023 - 21:05
citace:https://www.lesechos.fr/industrie-services/air-defense/spatial-la-crise-des-lanceurs-europeens-saggrave-1983763
Vesmír: Kríza európskych nosných rakiet sa zhoršuje
Stredne veľká nosná raketa Vega C, ktorá zmeškala svoj štart v júli 2022, nebude môcť opäť lietať pred koncom roka 2024. Európska vesmírna agentúra žiada svojho talianskeho výrobcu Avio o preskúmanie konštrukcie motora druhého stupňa. Nové oneskorenie škodlivé pre vesmírnu Európu.
citace: Airbus a Safran chcú viac verejných peňazí na prevádzku Ariane 6
ArianeGroup, ktorú vlastní Airbus a Safran, podľa potvrdených zdrojov rokuje s členskými štátmi Európskej vesmírnej agentúry o veľmi jasnom prehodnotení podpory prevádzky Ariane 6 z dôvodu dôsledkov inflácie. Priemyselník požaduje 350 miliónov eur ročne, čo zodpovedá nárastu o...150 %.
alamo - 8/10/2023 - 21:01
Povedal by som, že kozmonautika funguje ako lakmusový papierik, ukazujúci v akom stave sa nachádza spoločnosť.
Ervé - 9/10/2023 - 06:57
Při šesti startech ročně to vychází na 58 miliónů euro na start pouze fixní náklady na výrobní linku a provoz ramp, výroben paliva a hal - bez samotné ceny za výrobu a start. Kdyby o tohlke navýšily cenu startu rakety, zruší kontrakt i zbytek zákazníků (včetně vlád kromě Francie). No to je super, že máme ten samostatný přístup do kosmu a že je Ariane 6 tak moderní (ve skutečnosti upgrade 30 let staré Ariane 5). Jasně říct ne a zaplatit jen částečné navýšení. Okamžitě zahájit vývoj moderní levné rakety a dát jí prioritu. Do roku 2030 to se skřípáním zubů snést, pak A6 nahradit.
Ervé - 9/10/2023 - 08:33
Vega VV23 úspěšně odstartovala. Aspoň tohle vyšlo. Náklad uvolněn na správnou dráhu. [upraveno 9.10.2023 08:36]
Pěkné shrnutí. Ariane 6 je jen upgrade Ariane 5, měla být levnější, ale veškeré úspory sežrala inflace a zdržení vývoje. Nepřináší nic nového, vlivy konzerv v Německu a Francii převládly. K tomu ten nehorázný požadavek na 350 mega ročně na udržení provozu.
alamo - 17/10/2023 - 00:05
citace:https://europeanspaceflight.com/two-vega-vv23-payloads-failed-to-deploy/
Dvojicu nákladov, ktoré boli medzi 12 vynesenými na obežnú dráhu na palube letu Vega VV23 riadeného Arianespace, sa nepodarilo rozmiestniť a pravdepodobne zhoreli v atmosfére, ktorá je stále pripevnená k hornému stupňu rakety.
"Po štarte VEGA VV23 minulú nedeľu má ARIANESPACE silné podozrenie, že vaše satelity ESTCube-2 a ANSER-Leader neboli, žiaľ, oddelené od svojich príslušných nasadzovateľov," uviedol e-mail.
Ervé - 17/10/2023 - 07:07
citace 17.10.2023 - 00:05 - Slavomír Fridrich:
citace:https://europeanspaceflight.com/two-vega-vv23-payloads-failed-to-deploy/
Dvojicu nákladov, ktoré boli medzi 12 vynesenými na obežnú dráhu na palube letu Vega VV23 riadeného Arianespace, sa nepodarilo rozmiestniť a pravdepodobne zhoreli v atmosfére, ktorá je stále pripevnená k hornému stupňu rakety.
"Po štarte VEGA VV23 minulú nedeľu má ARIANESPACE silné podozrenie, že vaše satelity ESTCube-2 a ANSER-Leader neboli, žiaľ, oddelené od svojich príslušných nasadzovateľov," uviedol e-mail.
Hlavní náklad úspěšně vypustili. U Cubesatů se to občas stane. SSMS už použili v září 2020 úspěšně. Druhý start tedy měl potíže. Buď to nemají vyladěné, nebo můžou problém dělat cubesaty. Mají je pojištěné?
alamo - 6/11/2023 - 22:19
Bola dosiahnutá dohoda.
citace:https://www.lemonde.fr/sciences/article/2023/11/06/espace-la-fusee-ariane-6-soutenue-financierement-par-les-etats-de-l-agence-spatiale-europeenne_6198577_1650684.html
Dvadsaťdva členov ESA sa dohodlo na „finančnej podpore“, aby sa zabezpečila ekonomická rovnováha nosnej rakety do roku 2030.
..
Táto dohoda zahŕňa ročnú dotáciu na financovanie ekonomickej bilancie rakety (A6) od jej 16. do 42. letu , čo zodpovedá štartom plánovaným od roku 2026 do roku 2030.
..
Pre malú taliansku raketu Vega-C, odstavenú po havárii v decembri 2022, by dotácia od štátov mohla od 26. do 42. letu podľa pána Aschbachera dosiahnuť 21 miliónov eur ročne.
..
Táto dohoda predstavuje „veľkú úľavu“ , zdôveril sa pán Aschbacher počas tlačovej konferencie, keďže postoje hlavných prispievajúcich krajín boli veľmi protichodné. Paríž žiadal o takúto podporu pre Ariane-6 a Rím o podobnú podporu pre Vega-C, zatiaľ čo Berlín odsúdil „bankrot systému“ a požadoval, aby boli európske nosné rakety zaradené do súťaže.
..
Celkovo sa členské štáty ESA dohodli na zmene modelu pre ďalšiu generáciu nosných rakiet tým, že budúce nosné rakety zaradia do súťaže, čo by malo umožniť vznik mikroodpaľovacích zariadení a miniodpaľovacích zariadení. Výmenou za túto maximálnu ročnú dotáciu 340 miliónov eur pre Ariane-6 sa výrobcovia zodpovední za program, predovšetkým ArianeGroup, zaviazali znížiť svoje náklady o 11 %, oznámil francúzsky minister hospodárstva Bruno Le Maire, počas konferenčného hovoru.
Ano, je hezké, že zveřejní test.
Ale ta nehorázná podpora Ariane 6 je něco děsného. Italové za svůj souhlas získají 21 miliónů Eur ročně na podporu Vegy. To je ještě snesitelné, sice je to 4-5 mega na start (pro 4-5 startů ročně), ale není to tak obří suma. Zaručit 4 starty ročně pro evropský náklad na Ariane 6 je taky v pohodě. Ale těch až 340 mega eur ROČNĚ! za Ariane 6, to si dělají prdel? Navíc kdo ví, kdy vůbec lety 16 až 42 proběhnou, plán je 2026-30. A zaplatí to jen Francie, Itálie a Německo? To se nenašel nikdo, kdo by řekl, sorry, ale víc než 100 mega ročně prostě nezaplatíme, postavili jste raketu podle roku 2000, takže 4 starty ročně a co nejdřív úplně nová raketa.
ales - 23/11/2023 - 22:05
Test Ariane 6 dnes proběhl a motor Vulcain 2.1 centrálního stupně běžel na rampě cca 7 minut.
Záznam testu (záznam je dlouhý 1,5 hodiny, protože zážeh byl postupně odkládán, ale nakonec proběhl):
citace: Pôvodne sa plánovalo, že zážih bude trvať 470 sekúnd, teda trvanie zážihu Vulcain 2.1 v reálnej misii, ale nakoniec to bolo o niečo kratšie, 420 sekúnd, z dôvodov, ktoré neboli oficiálne objasnené. V každom prípade, minimum na to, aby sa test považoval za úspešný, bolo 250 sekúnd, takže tento údaj bol značne prekročený.
Mno.. keď už som zagratuloval k úspechu SpaceX..
Tak patrí sa.. Gratulujem ArianeGroup k úspechu. martinjediny - 26/11/2023 - 09:11
Este som si nezvykol na X...
Referovat o uspechoch ESA na X ma tak nejak drazdi, na twitteri to bolo ok...
Dufam, ze raz nebudem za masloX a chliebX platit X-coinmi...
Bohuslav_Chrenko - 26/11/2023 - 23:53
Off topic: To X sa mi vždy zobrazuje v pravom hornom rohu okna. Už som na to niekoľkokrát klikal, aby som zavrel okno.
Takže sice máme evropský kosmodrom Saxavord, ale německá firma už před půl rokem raději přesunula raketu do Austrálie k prvnímu startu. Tuhý parafín a kapalný kyslík, suborbitální raketa je dobrá pro ověření technologie a udržovací občasné starty, snad bude úspěšná a levná i jako kosmický nosič.
V 03:50 SELČ odstartovala ze vzletové rampy ELV na kosmodromu CSG nosná raketa Vega. Na retrográdní SSO oběžnou dráhu s výškou 775 km a sklonem 98°34′ vynesla evropskou družici Sentinel-2C pro pozorování Země. Družice o hmotnosti 1143 kg je postavena na družicové platformě AstroBus-L. Po tříměsíční kalibraci začne její sedmiletá mise, která bude moci být prodloužena na 10 let. Sentinel-2C přebere úkoly od staršího Sentinelu-2A, kterému právě dobíhá 10letá životnost.
Družice Sentinel-2C je vybavena jediným palubním přístrojem, kterým je multispektrální snímkovací zařízení MSI pracující ve třinácti spektrálních pásmech s vysokým prostorovým rozlišením a šířkou záběru 290 km. Pozorování může probíhat v pěti pracovních režimech. S prostorovým rozlišením 10 m pozorují čtyři klasické kanály se středy pásem od 493 do 833 nm. S rozlišením 20 m pozoruje 6 kanálů určených zejména pro sledování vegetace se středy pásem od 705 do 2190 nm. Pro sledování oblačnosti s prostorovým rozlišením 60 m slouží 3 kanály se středy pásem od 443 do 1374 nm vhodně vybraných pro aerosol, vodní páru a detekci cirrů. Přístroj MSI pracuje ve viditelné, blízké infračervené a krátké infračervené oblasti elektromagnetického spektra.
Ervé - 5/9/2024 - 07:15
Dobrá práce. Vega úspěšně ukončila kariéru.
Snad se podaří listopadový návrat Vega-C (zatím plán 15.11.). [upraveno 5.9.2024 07:16]
LeeMer - 5/9/2024 - 11:22
Dnešní start nosné rakety Vega byl její poslední. V segmentu lehkých nosných raket ESA ji plně nahradí modernizovaná Vega-C. Sluší se tak ohlédnout se za kariérou Vegy malou statistikou. Její první start proběhl 13. února 2012. Od té doby se uskutečnilo celkem 22 startů nosné rakety Vega, z nichž dva byly neúspěšné. Příčinou v roce 2019 bylo prohoření spalovací komory motoru druhého stupně a v roce 2020 špatné propojení kabelů na horním stupni AVUM. Statistická spolehlivost tak dosáhla 91 %. Při 20 úspěšných startech bylo vyneseno 108 družic a jedno suborbitální návratové těleso. Celková hmotnost vyneseného nákladu byla 24309 kg, z čehož na družice připadlo 20584,53 kg a na družicové adaptéry a deployery 3724,47 kg. Nejtěžším vyneseným nákladem byla v prosinci 2015 LISA Pathfinder se startovní hmotnosti 1906 kg. Při dvou haváriích byl ztracen náklad o hmotnosti 2471 kg. Z toho na tři družice připadalo 2122 kg a na družicové adaptéry 349 kg.