Témata: Nosiče ESA

alamo - 23/11/2010 - 16:18

http://technet.idnes.cz/poprve-v-historii-se-ceska-firma-bude-podilet-na-vyrobe-kosmicke-rakety-13v-/tec_vesmir.asp?c=A101123_134102_tec_vesmir_vse

Poprvé v historii se česká firma bude podílet na výrobě kosmické rakety

aký noví nosič?
o čom viem je vega, a vylepšená ariane 5 s novím motorom


Jaro. - 24/6/2011 - 22:56

Na salóne LeBourget sa rozprávalo i o nástupcovi Ariane 5:

http://www.danielmarin.blogspot.com/

http://www.cnes.fr/web/CNES-fr/6115-communiques-de-presse.php?item=5265


bejcek - 27/6/2011 - 14:06

ESA připravuje vlastní raketoplán.
Evropská kosmická agentura ESA by měla v létě formálně schválit výrobu demonstrátoru kosmického raketoplánu pod vedením italských konstruktérů, který bude vypuštěn do vesmíru pomocí nosné rakety, zpět k Zemi poletí jako letadlo a nakonec přistane na padáku na hladině Tichého oceánu.


http://www.astro.cz/clanek/4733


yamato - 27/6/2011 - 15:20

nejde o raketoplan, ale o maly technologicky demonstrator. Predpokladam ze sa uskutocni jeden let, vysledky sa vyhodnotia a strcia do suflika. ESA uz robila uspesne pokusy s navratovymi telesami, ale k ziadnej serioznej navratovej, toboz pilotovanej kabine to neviedlo. ESA si totiz zvolila pohodlnu rolu druholigistu, tak ako cela EU (sorry, dnes mam blbu naladu)


martinjediny - 27/6/2011 - 22:18

citace:
nejde o raketoplan, ale o maly technologicky demonstrator. Predpokladam ze sa uskutocni jeden let, vysledky sa vyhodnotia a strcia do suflika. ESA uz robila uspesne pokusy s navratovymi telesami, ale k ziadnej serioznej navratovej, toboz pilotovanej kabine to neviedlo. ESA si totiz zvolila pohodlnu rolu druholigistu, tak ako cela EU (sorry, dnes mam blbu naladu)

Ale toto robia Taliani... Pri trochu dobrej nalade by to slo.

Zaujimalo by ma ale, v akom stave je VEGA


Jaro. - 27/6/2011 - 22:40

http://www.esa.int/SPECIALS/Launchers_Home/SEMVRKJSDNG_mg_1.html


avitek - 28/6/2011 - 13:34

citace:

Zaujimalo by ma ale, v akom stave je VEGA


Orientačně je první zkušební start s družicí LARES (plus 9 družic Cubesat a družice Almasat) plánován na říjen 2011.


HonzaVacek - 22/8/2012 - 14:59

Článek Jana Koláře o dalším vývoji Ariane.
http://technet.idnes.cz/evropska-raktea-ariane-0by-/tec_vesmir.aspx?c=A120821_145804_tec_vesmir_vse


kratas - 27/8/2012 - 15:20

Prosim admini jestli by mohli zmenit stav u rakety VEGA. Jiz neni ve vyvoji, ale aktivni.


alamo - 9/3/2013 - 20:19

Daniel Marín na margo ariane 6, položil otázku, či je to pokus o najošklivejšiu raketu v histórii

http://danielmarin.blogspot.cz/2013/03/ariane-6-el-cohete-mas-feo-de-la.html


Erakis - 9/3/2013 - 20:41

Tak osobne za najošklivejšiu raketu považujem britský Black Arrow, ale Ariane 6 mu veru šlape na päty


Agamemnon - 9/3/2013 - 21:08

mne sa náhodou tá A6 páči... vyzerá to super
mám rád nosiče takých tvarov - napr. atlas 55x - ten je skvelý... ale nepáči sa mi napr. atlas 4xx, alebo hoc aj atlas 50x... alebo nepáči sa mi trojica zenit-falcon-delta - vyzerajú zle

edit:
ten black arrow je hrozný
a napr. aj saturn v, alebo n-1 sú škaredé [Edited on 09.3.2013 Agamemnon]


Machi - 9/3/2013 - 21:10

To mě se líbí baculky. Taková Ariane 5 nebo Eněrgia, to jsou krásky!
Ariane 6 by šla, ale ten spodek je divný.


yamato - 9/3/2013 - 21:16

tiez mam rad baculky, vodikove sudy ako Ariane5, Delta4, Shuttle ET alebo Energija vyzeraju cool. Kerozinove rakety su skaredsie, u Atlasu to este zachranuje ten velky aerodynamicky kryt, Falcon9 uz je blee a F9v1.1 vyzera jak ceruzka, fuj


Agamemnon - 27/3/2013 - 20:43

ed kyle má pekný prehľad možností pre ariane 6

http://www.spacelaunchreport.com/ariane6.html


Machi - 27/3/2013 - 22:35

Už vypadá mnohem lépe než minule.


Agamemnon - 28/3/2013 - 17:11

myslím, že tie obrázky, čo tam má, sú neaktuálne...

tieto by mali byť novšie - myslím:
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31484.msg1031705#msg1031705


Agamemnon - 25/4/2013 - 12:22

start vegy posunuty o 24 hod, z 2.5. na 3.5...


LeeMer - 4/5/2013 - 00:36

Start by měl proběhnout dnes v 04:06:31 SELČ a na palubě Vegy jsou družice Proba-V, ESTCube 1 a VNREDSat 1. Na družici Proba-V jsou mimochodem nainstalovány také detektory záření připravené českými vědci. Přenos ze startu bude možné sledovat na adrese http://spaceinvideos.esa.int/esalive


LeeMer - 4/5/2013 - 09:07

citace:
Start by měl proběhnout dnes v 04:06:31 SELČ a na palubě Vegy jsou družice Proba-V, ESTCube 1 a VNREDSat 1. Na družici Proba-V jsou mimochodem nainstalovány také detektory záření připravené českými vědci. Přenos ze startu bude možné sledovat na adrese http://spaceinvideos.esa.int/esalive


Z důvodu nevyhovujícího počasí byl start odložen. V příštích hodinách by se mělo rozhodnout, kdy se uskuteční další pokus. Nejbližší termín, který je ve hře je v noci ze soboty na neděli.


LeeMer - 6/5/2013 - 17:35

Další pokus zítra v 04:06:31 SELČ.


LeeMer - 7/5/2013 - 07:45

citace:
Další pokus zítra v 04:06:31 SELČ.


Pro ty kdo se brzy ráno nedívali je zde záznam http://spaceinvideos.esa.int/Videos/2013/05/Vega_launch_sequence_replay


Agamemnon - 7/5/2013 - 08:00

vďaka...
rád pozerám na štarty všetkého možného, ale toto bolo fakt v zlom čase


LeeMer - 7/5/2013 - 09:45

citace:
vďaka...
rád pozerám na štarty všetkého možného, ale toto bolo fakt v zlom čase


No já jsem se náhodou vzbudil, ale také jsem to neměl vzhledem k času startu v plánu. Jinak je na webu ESA dostupný záznam celého přenosu ve dvou částech:

* part 1 http://spaceinvideos.esa.int/Videos/2013/05/Vega_launch_transmission_replay_-_Part_1
* part 2 http://spaceinvideos.esa.int/Videos/2013/05/Vega_launch_transmission_replay_-_Part_2


-=RYS=- - 9/5/2013 - 14:01

Tak Estonsky CubeSat ESTCube-1 uz funguje.
Ve vysce 820km se sklonem 98.1st obehne Zemi jednou za 98 minut.

Na kmitoctu 437.505MHz FSK AX25 (siroka FMka 20kHz) jedou download data rychlosti 9k6 AX25 vykonem 1.1W PA do 1/4L whip anteny.

Na kmitoctu 437.250MHz vysila majak CW vykonem 100mW PA do stejne anteny jako datovy vystup.
V Morse majaku se vysilaj palubni informace v textove podobe.
http://www.estcube.eu/en/radio/beacon-decoding



Ovladaci vstup je 9k6 FSK na 145.875MHz FM.

Satelit pomoci vysouvaciho tetheru o delce 10m meri solarni vitr a nabite castice ze Slunce a magnetosfery Zeme.

Palubni pocitac je ARM STM32F103.
CubeSat ma 16MB flash pameti a 256kb EEPROM typu FRAM.
CubeSat je napajen sesti fotovoltaickyma clankama a v pripade Zemskeho stinu je on-line zaloha 2ks Li-Ion aku Panasonic P-CGR 18650C. Pomoci CPU rizeneho menice je palubni napeti 3.3Vdc, 5Vdc a 12Vdc. Typicky vykon napajeni je 2.4-3.6W.
Popis napajeni CubeSatu najdete zde:
https://docs.google.com/file/d/0B4mrmnzASbfwVkZ4aDJiMElxRm8/edit?pli=1

Vice infa zde:
http://www.estcube.eu/en/home
http://en.wikipedia.org/wiki/ESTCube-1


Palubni VGA kamera (na Zem se prenasi RAW format).






Agamemnon - 28/5/2013 - 09:31

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31494.msg1057879#msg1057879

nejake vyjadrenia ku ariane 6
oni ocakavaju znizenie hmotnosti satelitov, ktore pojdu priamo na gto, kvoli zacatiu vyuzivania elektrickych pohonov... aj preto znizenie nosnosti na gto pre a6
tiez na elektrickych pohonoch pre satelity pracuju


Agamemnon - 31/5/2013 - 10:32

http://www.spacenews.com/article/launch-report/35546europe-urged-to-halt-work-on-‘dead-end-ariane-6-design#.Uahfkz4zZBF

Europe’s Air & Space Academy says the French and European space agencies are moving in the wrong direction on the future Ariane 6 rocket ... The academy-favored rocket would use liquid propulsion instead of solid


alamo - 31/5/2013 - 16:30

citace:
http://www.spacenews.com/article/launch-report/35546europe-urged-to-halt-work-on-‘dead-end-ariane-6-design#.Uahfkz4zZBF

Europe’s Air & Space Academy says the French and European space agencies are moving in the wrong direction on the future Ariane 6 rocket ... The academy-favored rocket would use liquid propulsion instead of solid


mno.. podľa mňa, ariane 6, ako bola predstavená, má byť nosič, totálne nevhodný pre pilotované lety..
v tom vidím, jediný "zmysel" toho dizajnu
[Upraveno 31.5.2013 alamo]


Agamemnon - 31/5/2013 - 16:57

esa nechce nosič pre pilotované lety...


alamo - 31/5/2013 - 17:43

to je zjavné..
ale dôvody, sú veľmi diskutabilné


Agamemnon - 31/5/2013 - 19:52

dôvody sú celkom logické


alamo - 2/6/2013 - 12:16

existuje mnoho druhov a odnoží logiky
je teda celkom prirodzené, že to môže byť aj "logické"


Agamemnon - 2/6/2013 - 13:47

to je úplne logické aj z toho najpriamejšieho pohľadu...
si pozri, aké sú ciele esa, na čo hlavne dáva peniaze, etc... a potom sa zamysli, prečo nemá pilotovanú loď + zohľadní koľko by ich to stálo...

je to úplne logické...
a podľa mňa to zameranie esa na nepilotovaný výskum vesmíru a zeme (esa má snáď väčšiu flotilu satelitov zameraných na výskum zeme/atmosféry/počasia/prírody/etc ako nasa) je úplne správne...
pilotované lety môžu robiť iní... na mars aj tak pôjdu spolu...


alamo - 3/6/2013 - 00:25

akú nosnosť by vlastne mala ariane 5, na MEO dráhu vo výške 18 000 - 20 000 km?
perčo vlastne esa pri doprave satelitov galileo používa sojuz?


Agamemnon - 3/6/2013 - 07:37

citace:
akú nosnosť by vlastne mala ariane 5, na MEO dráhu vo výške 18 000 - 20 000 km?

teoreticky vynesie min. 4 galileo sat. naraz (verzia es), ecb ich teda asi viac

citace:
perčo vlastne esa pri doprave satelitov galileo používa sojuz?

afaik:
sucasny horny stupen (eca) ma motor, ktory nema schopnost restartu - to bude mat az vinci... to limituje moznosti ariane 5
(fregat, ktory nosi galilea, restart vie)
+ mozno cena (videl som cenu pre sojuz+fregat pre dualny galileo start z kourou na cca 75 mil.)

edit:
ak si dobre pamatam, tak cast satelitov poleti aj na ariane... ale prv musi byt vinci (hmm, ale mozno sa mylim, a hladat teraz zdroj nemozem)
[Edited on 03.6.2013 Agamemnon]


alamo - 3/6/2013 - 09:25

mal som za to že to, je obdoba vynášania satelitov na geo, vrchný stupeň umiestni satelity na prechodovú dočasnú dráhu, a tie potom použijú vlastný pohon
vypadá to výhpddnejšie, keď sa ich nesie viac naraz
prečo sa tento postup nepoužíva, aj v tomto prípade?


Agamemnon - 3/6/2013 - 09:36

ono, aj na geo sa obcas vynasaju satelity tak, ze sa umiestnia priamo na poziciu... napr. proton+blok-m to z casu na cas robia...
predlzuje to vyrazne zivotnost satelitu potom


fritz.lochmann - 6/6/2013 - 07:51

Tejto "matematike" akosi nerozumiem. Chystajú sa používať len A6, alebo zachovajú oba nosiče? Ak len A6, v čom je lepšia, výhodnejšia oproti A5?


Agamemnon - 6/6/2013 - 07:54

zo zaciatku oba nosice... potom a5 postupne vyradia...

lepsia? cnes si mysli (by chcel), ze bude lacnejsia...

edit:
trochu som tu cast o cnes a lacnejsom nosici preformuloval
[Edited on 06.6.2013 Agamemnon]


fritz.lochmann - 6/6/2013 - 08:01

citace:
... cnes si mysli (by chcel), ze bude lacnejsia...
A nosnosť? A5 má na LEO tuším okolo 20 ton.


Agamemnon - 6/6/2013 - 08:06

citace:
citace:
... cnes si mysli (by chcel), ze bude lacnejsia...
A nosnosť? A5 má na LEO tuším okolo 20 ton.


ich zaujima hlavne nosnost na gto a escape...
a5 eca ma nejakych 10.5 t na gto... a5 ecb (vinci motor) by mala mat 12 t na gto...
a6 ma mat 7-8 t na gto


fritz.lochmann - 6/6/2013 - 08:30

citace:
ich zaujima hlavne nosnost na gto a escape...
a5 eca ma nejakych 10.5 t na gto... a5 ecb (vinci motor) by mala mat 12 t na gto...
a6 ma mat 7-8 t na gto
OK, Ď za upresnenie


alamo - 8/6/2013 - 12:24

http://www.france24.com/en/20130604-new-chief-urges-ariane-5-modification-big-satellites
nový šéf arianspace žiada urýchlený vývoj širšieho aerodynamického prekrytu na ariane 5, má to umožniť vynášať satelity s väčšími rozmermi,
očakáva totiž nástup solárnoelektrických pohonov satelitov


Agamemnon - 9/6/2013 - 18:18

podľa nsf...
vládne dotácie na ariane 5 klesajú - v 2011 to bolo 120 mil. eur, v 2012 to kleslo na 90 mil. eur... dôvodom je podľa príspevku na nsf spoľahlivosť nosiča...


Agamemnon - 17/6/2013 - 08:37

vyzera to, ze arianespace pracuje na update pre a5 tak, aby a5 mohla niest 2 velke satelity naraz (v sucasnosti su to jeden velky - 5 m - a jeden mensi - 4 m - kvoli sylde):
http://spaceflightnow.com/news/n1306/16ariane5/#.Ub6uNj4zZBE


Agamemnon - 9/7/2013 - 12:10

Článek ESA

zvolili zakladnu konfiguraciu pre ariane 6:
1. stupen - 3 motory na pevne palivo P135 (velmi podobne tomu, co sa pouziva na vege)
2. stupen - 1 motor P135
3. stupen - "ESC-B" - horny stupen z a5me s motorom vinci

cielom je cca 6.5 t na gto a nizka cena...

moja pozn:
vyzera to, ze aj ta cena sa mozno bude dat dosiahnut - ak budu mat dost letov, je tam vsade rovnaky cely motorovy blok (3x v prvom stupni, 1x v druhom) + je podobny aj na vege...

ale tak uvidime politika a tak nas este caka asi


Agamemnon - 9/7/2013 - 14:06

a ešte článok od jonathana amosa k základnej konfigurácií ariane 6
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-23241158


martinjediny - 9/7/2013 - 17:59

citace:
a ešte článok od jonathana amosa k základnej konfigurácií ariane 6
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-23241158


da sa takato skladacka miesto
3 + 1 + Vinci
poskaldat ako
7 + 3 + Vinci?


Agamemnon - 9/7/2013 - 18:01

viem si predstaviť, že ak by s tým plánovali od začiatku (tj. ešte je na to čas), tak to pôjde... asi to bude závisieť od pevnosti motorových blokov...

ale nikde som nevidel, že by esa uvažovala s takouto verziou toho nosiča


Alex - 17/7/2013 - 06:25

http://www.osel.cz/index.php?clanek=7015


Agamemnon - 17/7/2013 - 07:58

citace:
http://www.osel.cz/index.php?clanek=7015

aha ho, tento článok hmm hmm...
[Edited on 17.7.2013 Agamemnon]


pospa - 10/10/2013 - 18:02

Ředitel Arianspace, Stéphane Israël, v rozhovoru pro francouszký průmyslový časopis prohlásil, že se konkurence ze strany SpaceX neobává. Se svými třemi nosiči údajně Arianespace drží 62% trhu. Uvidíme, jak dlouho mu ta sebejistota vydrží...

http://www.arianespace.com/news-feature-story/2013/10-3-2013-Stephane-Israel-interview.asp


yamato - 10/10/2013 - 19:17

citace:
Ředitel Arianspace, Stéphane Israël, v rozhovoru pro francouszký průmyslový časopis prohlásil, že se konkurence ze strany SpaceX neobává. Se svými třemi nosiči údajně Arianespace drží 62% trhu. Uvidíme, jak dlouho mu ta sebejistota vydrží...

http://www.arianespace.com/news-feature-story/2013/10-3-2013-Stephane-Israel-interview.asp


Titanic je nepotopitelna lod a Lehman brothers nikdy nebude na predaj :-)

Inak ak to niekto cital, je to smutne citanie. Cisty biznis, nic viac. Prices, cost effectivness, availability, customers, market, blabla. Ked rozprava Musk je to same reusability, mars, colonies, future. Preto som SpaceXfil a preto ma oldspace vobec nevzrusuje
[Edited on 10.10.2013 yamato]


Agamemnon - 10/11/2013 - 10:56

celkom zaujímavý dokument, nejaké techn. údaje, info o ariane 6
http://emits.sso.esa.int/emits-doc/ESA_HQ/Technicalconditionsv10.pdf


alamo - 28/11/2013 - 14:04

arianespace oznámila znižovanie cien, pre menší z dvojice satelitov vynášaných na A5
http://www.spacenews.com/article/launch-report/38331spacex-challenge-has-arianespace-rethinking-pricing-policies
je to reakcia na konkurenciu zo strany space x


martinjediny - 28/11/2013 - 20:02

citace:
arianespace oznámila znižovanie cien, pre menší z dvojice satelitov vynášaných na A5
http://www.spacenews.com/article/launch-report/38331spacex-challenge-has-arianespace-rethinking-pricing-policies
je to reakcia na konkurenciu zo strany space x


a to este ma rezervu sojuz,
a buduce nosice ariane6 a angara...

Falcon to nebude mat lahke...


Agamemnon - 28/11/2013 - 20:19

v podstate zrazu zistíme, že všetky nosiče majú rezervy v cenách, a kľudne môžu ísť s cenami dolu (napr. okrem ariane a sojuzu má takéto možnosti aj ula s atlasom, afaik)


Agamemnon - 14/1/2014 - 15:11

vyzera to, ze motory pre ariane 6 budu nakoniec p145 (a nie p135) - to znamena, ze budu mat viac paliva...
sucasne doslo k miernemu znizeniu hmotnosti prazdneho stupna

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31494.msg1148011#msg1148011


Agamemnon - 30/4/2014 - 08:00

vega uspesne vyniesla na orbitu satelit na pozorovanie zeme dzz-hr pre kazachstan


M.Filip - 30/4/2014 - 22:31

citace:
dzz-hr

30.04.2014 - z Kourou (ELA-1) odstartovala raketa Vega (3.start rakety Vega ozn.VV03) s družicí KazEOSat 1 (DZZ-HR) (dálkový průzkum Země pro Kazachstán) :
KazEOSat 1 (DZZ-HR) : http://space.skyrocket.de/doc_sdat/kazeosat-1.htm
http://space.skyrocket.de/doc_lau/vega.htm
Družice KazEOSat 2 (DZZ-MR) by měla být vynesena v letošním roce raketou Dněpr (20.start rakety Dněpr)(ze sila na ruské vojenské základně mezi městy Jasnyj a Dombarovskij (v Orenburgské oblasti) :
KazEOSat 2 (DZZ-MR) : http://space.skyrocket.de/doc_sdat/kazeosat-2.htm
http://space.skyrocket.de/doc_lau_det/dnepr-1.htm


Agamemnon - 19/6/2014 - 18:21

došlo k spojeniu raketových divízií astrium a safran (snecma)...
oi. to vyzerá, že dôjde k zmene dizajnu ariane 6 na kvapalný nosič vychádzajúci z a5 (cca to má logiku) s variabilným počtom boosterov (cca ako atlas)

z infa na nsf nejak takto:
- využívala by rampu pre a5 + a5 infraštruktúru (lox, lh2, plnenie boosterov) - čím sa ušetria peniaze za stavbu rampy, infraštruktúry a pod.
- nosnosť na gto od 2,2 t (bez boosterov) až po 8,5 t (6 boosterov)
- prvý let 4 t verzie 2019 (a5me 2017)
- cca to vyzerá takto: core s 2x vulcain-3 motorom + horný stupeň z a5me (tj. vinci)
- boostre odhadli odvodené z vegy (čo tiež dáva ako tak zmysel)

detaily budeme vedieť najneskôr v dec., kedy je ministerská konferencia esa

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31494.msg1215686#msg1215686


Eudoxus - 22/6/2014 - 10:54

citace:

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31494.msg1215686#msg1215686

V tom disk. vlakne je aj tento zaujmavy odkaz:
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1984/1984%20-%200608.html?search=Ariane%205P

Uz vtedy (1984) zvazovali znovupouzitelnost nosica!


Agamemnon - 22/6/2014 - 13:10

o znovupoužiteľnosti sa hovorilo už dávno


dodge - 11/7/2014 - 11:30

Tvrdé probuzení Arianespace ze spánku tváří v tvář konkurenci SpaceX.

http://aviationweek.com/space/opinion-arianespace-facing-shake-compete-spacex?NL=AW-05&Issue=AW-05_20140711_AW-05_173&YM_RID=%27email%27&YM_MID=%27mmid%27&sfvc4enews=42&cl=article_2


yamato - 11/7/2014 - 12:15

Ma este zmysel vraviet, ze som to vravel? Ako vzdy som bol oznaceny za fanatika a pouceny o neotrasitelnej pozicii arianespace...

Anyway, boli tu dohady o skutocnych cenach SpX. Vzhladom na reakcie trhu (vyjma stastlivcov zahojenych na blokovych kontraktoch) to vyzera ze SpX je skutocne vyrazne lacnejsia nez zapadna konkurencia.


LeeMer - 20/11/2014 - 10:58

Německo a Francie se konečně dohodly a bude se tak pracovat na vývoji nové rakety Ariane 6. Modernizace Ariane 5 ve verzi Ariane 5 ME se nebude realizovat. V prvním stupni Ariane 6 bude kyslíkovodíkový motor Vulcain Mk. 2+, dva nebo čtyři postranní urychlovací bloky P120C na tuhé pohonné látky, horní stupeň opět kyslík+vodík a motor Vinci. Nosnost v konfiguraci se dvěma boostery je 5,8 t na GTO, se čtyřmi pak 10,9 t na GTO. První testovací let v roce 2020, operační nasazení nejpozději 2023.


Jaro - 7/6/2015 - 00:30

Objavili sa informácie o štúdii možnosti návratu motora a avioniky Ariane 6.



http://sen.com/news/airbus-is-testing-concepts-to-reuse-rocket-parts

http://spacenews.com/meet-adeline-airbus-response-to-reusable-spacex-rocket/

http://www.bbc.com/news/science-environment-33006056


yamato - 7/6/2015 - 09:51

To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?


NovýJiřík - 7/6/2015 - 11:53

citace:
To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?

Škoda jen, že Číňani jsou pořád tak kosmicky vlažní. Kdyby se do toho pustili se stejným elánem jako do ekonomického dobývání zeměkoule, třeba bychom viděli nové vesmírné závody a možná ještě lepší než v 60. letech.


alamo - 7/6/2015 - 12:01

citace:
To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?

"robia sa, že robia" - "dělají se, že dělají"


martinjediny - 7/6/2015 - 12:09

citace:
To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?

zeby pokrok v elektronike, o ktorej sa nam v case vyvoja prave pouzivanych nosicov ani nesnivalo?


Ervé - 24/6/2015 - 14:12

23.6. vzlétla raketa Vega už ke svému 5. úspěšnému startu - vynesla družici Sentinel-2A: http://technet.idnes.cz/copernicus-sentinel-vypusten-deg-/tec_vesmir.aspx?c=A150623_153955_tec_vesmir_vse


pet.rok - 31/1/2016 - 18:52

Spoločný podnik Airbus - Safrane zodpovedný za vývoj a výrobu novej rakety Ariane 6 poskytol 28.1. niektoré informácie ohľadne montáže rakety ako aj plánovanej organizácie výroby.
Montáž bude prebiehať v horizontálnej polohe na rozdiel od vertikálnej používanej u Ariane 5.
Výrobca si od toho sľubuje najmä zjednodušenie montáže a redukciu investičných nákladov na stavbu motnážnej budovy.
Má dôjsť k redukcii dodávateľských reťazcov napr. veľké kovové diely ma dodávať výhradne MT Aerospace, kompozitné diely CASA a aerodynamický kryt podobne ako u Ariane 5 Ruag.

viac info tu:
http://www.msn.com/fr-fr/actualite/technologie-et-sciences/ariane-6-sera-fabriquée-à-lhorizontale/ar-BBoPewn

alebo tu:
http://www.bbc.com/news/science-environment-35435108


dodge - 11/4/2016 - 18:13

Ariane 6 se stává skutečností.

http://aviationweek.com/space/ariane-6-becomes-reality#slide-0-field_images-1434561


PinkasJ - 12/4/2016 - 21:02

Re: http://www.bbc.com/news/science-environment-35435108

Tvůrci Ariane 6 si věří, že ačkoliv používají špičkovou technologii rakety – první i druhý stupeň vodíkový + 2 nebo 4 boostery na TPH, budou moci dobře konkurovat dokonce bez návratu stupně. Do budoucna plánují návrat jen motoru Vulcain + řídící elektroniku systémem Adeline, který má přistávat na dráhu a bude znovupoužitelný. Znamenalo by to minimální výkonovou penaltu a snadnou dopravu návratových částí k znovupoužití.

Zajímavý je názor CEO Alain Charmeau :
And we have other specificities in Europe, such as the technology of propulsion, which is much better than the US one, both in solid and cryogenic propulsion. This allows us to launch [two satellites at once], which is another factor for competitiveness, maybe much better than re-usability - we will see in the future. And one characteristic, for example, is that we have only one (main) engine on the Ariane 64, whereas our competitor is going for re-usability because he is using much more engines. (The Falcon 9 has nine engines on its first stage.)

Ariane 64 vynese na GTO 10.500 kg tedy více než 2x tolik kolik Facon 9FT (4850 kg) . Může tedy vynášet 2 těžké satelity současně. Ariane 62 (jen 2 boostery) vynese poloviční náklad.

Po zavedení rakety Vulcan v ULA bude konkurence na trhu asi značně ostrá.


xChaos - 12/4/2016 - 21:14

Hmm, Adeline.. pěkné. Prý na tom pracovali 5 let... chápu, ale že když se zadaří konkurenci, tak je dobrý čas přijít s bombastickou tiskovou zprávu :-) přesto myslím, že znovupoužití celé rakety ušetří ještě víc - nejen peněz, ale i času, protože prostě umožní zvýšit frekvenci startů...


ucvrnkls - 12/4/2016 - 21:46

Jestli motory mají samostatně přistávat, tak tam bude separátní nádrž na pohoné hmoty? Jakýs mínus první stupeň?


PinkasJ - 12/4/2016 - 22:16

Hrubý popis i schéma letu je v http://sen.com/news/airbus-is-testing-concepts-to-reuse-rocket-parts , který uvedl Jaro.

Zřejmě by šlo o balistický návrat okřídleného stroje s tepelnou ochranou a pak uvolnění pohonu proudovými motory ( na schematu s vrtulemi), přistání na dráhu. Je třeba vidět, že Ariane 6 má jen jeden motor 1. stupně. Realizace nemá být dříve než v 2030


xChaos - 12/4/2016 - 22:43

V jednom z článků uváděli 2025. Ale je to rok staré, není to reakce na aktuální úspěchy SpaceX...


ucvrnkls - 13/4/2016 - 00:08

2030? Tou dobou snad už bude Musk drantit v Tesle na Marsu.


pet.rok - 13/4/2016 - 01:20

navrat centralneho stupna Ariane je zas trochu iny level ako 1. stupen F9.
MECO pri rychlosti okolo 6.5 km/s a vyske 150km je to uz takmer porovnatelne s navratom 2. stupna F9.
Preto by snaha o zachranu celeho stupna vysla draho kym navrat najcennejsich casti (motor, instrumentalna sekcia) dava vcelku zmysel.


admin - 13/8/2016 - 15:43

Už jen 4 roky. Na toto jsem zvědav...

http://spaceflightnow.com/2016/08/13/ariane-6-rocket-holding-to-schedule-for-2020-maiden-flight/


NovýJiřík - 14/8/2016 - 11:30

citace:
Už jen 4 roky. Na toto jsem zvědav...

http://spaceflightnow.com/2016/08/13/ariane-6-rocket-holding-to-schedule-for-2020-maiden-flight/

Všechno je to hrozně pomalý, vývoj jde tempem, typickým pro předchozí desetiletí. Já jsem zase zvědavý, kdy zavedeným hráčům dojde, že příchodu nových dravých subjektů na trh bude pro udržení pozice nutné "šlápnout do pedálů".


PinkasJ - 14/8/2016 - 19:50

Vývoj Ariane 64/62 je nesporně složitější než F9, kde si SpX rozhoduje sám o všem a snaží se vyrobit většinu dílů „doma“. Překonávat byrokracii jednotlivých států ve financování a koordinovat vše mezi více výrobci musí být horor. Nicméně zřejmě nespí na vavřínech. V článku je několik zajímavostí:

-A64 s nosností 10,5 tun na GTO má létat za $100 mil., pokud ponese 2 satelity, pak každý za $50 mil. SpX současně prodává za $61 mil.

-Přechod bude postupný, v r.2020 poletí 6x A6 + 7x A5. Montáž bude horizontální, pouze montáž nákladu bude v již ve vertikální poloze na startovní rampě. A6 bude mít novou rampu i montážní budovou

Od r. 2010 prověřují možnosti znovupoužitelnosti. Výsledkem je ADELINE – plně automatický re-entry modul, který se oddělí od prvního stupně, ponese motor a avioniku a pomocí proudového motoru přistane na dráze. Testy přistání z nízkých výšek již začaly. Avionika a hlavní motor tvoří 70 – 80% ceny nosiče. Řešení má snížit v budoucnu cenu startu o 30% bez podstatného zvýšení spotřeby paliva.

Dalším projektem je vývoj nového velkého methanového motoru Prométheus, který má mít stejný tah jako Vulcain 2 (cca 140 tun) a má přispět k podstatnému snížení nákladů a ceny. Zda úpravy pro Adeline a Prométheus budou provedeny u A6, nebo půjde o jinou raketu A7 ještě nemohou říci



admin - 13/9/2016 - 21:39

ESA udělila konečný souhlas s vývojem Ariane 6. Firma Airbus Safran Launchers obdrží peníze v říjnu.

http://spacenews.com/esa-gives-final-approval-for-ariane-6-airbus-safran-launchers-now-in-control/


admin - 15/9/2016 - 23:25

Vega s družicemi PeruSat 1 a SkySat ve 3:43 SELČ

http://spaceflightnow.com/2016/09/15/vv07-mission-status-center/


admin - 16/9/2016 - 07:08

A start byl úspěšný.


yamato - 16/9/2016 - 08:51

citace:
ESA udělila konečný souhlas s vývojem Ariane 6. Firma Airbus Safran Launchers obdrží peníze v říjnu.

http://spacenews.com/esa-gives-final-approval-for-ariane-6-airbus-safran-launchers-now-in-control/


o Adeline ani slovo, predpokladam teda ze pre Ariane6 sa so zachranovanim motora nepocita?


PinkasJ - 16/9/2016 - 22:04

Adeline asi tak brzy nebude, dříve musí prověřit samotnou raketu. Navíc si myslím, že pokud chtějí do budoucna nahradit hlavní vodíkový motor metanovým motorem Prométheus, musela by být konstrukce Adeline jiná a tak možná bude výhodnější nejdříve zavézt Prométheus, jestli k tomu vůbec dojde. [Upraveno 16.9.2016 PinkasJ]


martinjediny - 17/9/2016 - 16:07

citace:
citace:
ESA udělila konečný souhlas s vývojem Ariane 6. Firma Airbus Safran Launchers obdrží peníze v říjnu.

http://spacenews.com/esa-gives-final-approval-for-ariane-6-airbus-safran-launchers-now-in-control/


o Adeline ani slovo, predpokladam teda ze pre Ariane6 sa so zachranovanim motora nepocita?


1/ Ak ma ESA tvrdu predletovu kontrolu, tak moze prekracovat vyrobne naklady. Vtedy moze byt kontrola pocas seriovej vyroby vyhodnejsia.

Pokial nejdes lietat jak SpaceX bez kontroly, pristanes, natankujes, letis, tak znovupouzitelnost nema podstatny vyznam.
A na riesenia SpX nema ESA odvahu.

2/ Ak predimenzovavas diely pre znovupouzitelnost, mozes stratit tolko nosnosti, ze vyrobne naklady sa ti takmer vyrovnaju so ziskom za znovupouzitelnost.

Myslim si, ze ESA ide osvedcenou, spolahlivou a ekonomicky efektivnou cestou.

Musk zatial nesetri ani 30%, co ESA hravo prepije na predletovej certifikacii. Takze ich postup sa mi zda byt logicky.



pet.rok - 17/9/2016 - 17:28

myslim ze hlavnym dovodom preco Arianespace zatial berie znovu pouzitelnost platonicky su technicke problemy a z toho prameniace vyssie naklady na mozne riesenie.
MECO centralneho stupna EPC prebieha pri daleko vyssej rychlosti (v rade 6,5 km/s pri vyske 150km+) a teda bez dostatocnej termickej ochrany by motorova sekcia neprezila.
Pre porovnanie MECO 1.st F9 je pri rychlosti 2300-2700m/s podla misie.
Kde by bolo mozne riesit znovupouzitelnost jednoduchsie su boostery (MECO 2km/s) ale to by museli byt kvapalinove a nie na TPH.


Alchymista - 17/9/2016 - 21:07

Stupeň pri rýchlosti 6500m/s má desať krát! väčšiu kinetickú energiu než pri rýchlosti 2000m/s. Tepelná ochrana ekvivalentný návratovým kabínam je tam už bezpodmienečne nutná, je to bezmála 70% kinetickej energie pri orbitálnej rýchlosti (7800m/s).


martinjediny - 17/9/2016 - 22:07

obaja mate pravdu, len si nemyslim, ze by ESA mala problem skopirovat koncept F9, resp. zmenit rozlozenie rychlosti a pod...

...ja si myslim, ze ESA to ma spocitane a preukazatelna navratnost nestoji za rec, resp. za riziko a to ani napriek Muskovym efektnym (neefektivnym?) vykonom...

...alebo tu je niekto, kto by si trufol obvinit ESA zo spiatocnictva, ci nehospodarnosti?
Spravila ESA chybne rozhodnutie?


Alchymista - 18/9/2016 - 01:36

citace:
len si nemyslim, ze by ESA mala problem skopirovat koncept F9, resp. zmenit rozlozenie rychlosti a pod...
Myslím, že práve v tom je problem - pokiaľ chceš zmeniť rozdelenie rýchlostí medzi prvý a druhý stupeň, musíš raketu znovu prepočítať - a teda nanovo skonštruovať.

Navyše - pri štarte s Guajany pristane (prekonštruovaný) stupeň niekde uprostred atlantiku. Máš ho na pristávacej bárke a problém je - kam s ním. Môžeš späť do Guajany (ako Musk na Floridu) - lenže tam asi nemáš potrebné technické zázemie, takže preložíš stupeň na loď a odvezieš do Francúzska na repasaciu... A po repasácii ju odvezieš zasa do Guajany... Riešenie takmer hodné europskej komisie.
Druhá možnosť - repasácia vo Francúzskej Guajane. Šlo by to, ale vznikne politický problém - miestny na to asi nestačia, takže špecialistov musíš doviezť (z Europy). Miestny budú zazerať. A zazerať budú aj v Europe, pretože jedna repasovaná raketa znamená jednu raket, ktorá sa nevyrobí - a to okrem iného znamená prepustenie minimálne pár desiatok ľudí vo výrobnom závode a v kooperujúcich firmách.

Tadiaľto cesta nevedie.

citace:
Spravila ESA chybne rozhodnutie?
Ťažko súdiť, výsledok spoznáme za desať rokov, najskôr.

[Upraveno 18.9.2016 Alchymista]


pet.rok - 18/9/2016 - 01:36

zmenit rozlozenie rychlosti by ale znamenalo spravit novu raketu.
ked si vezmeme A6 tak je to prakticky A5 s mierne lahsim centralnym stupnom, polovicnymi boostermi u A62 (u A64 su 4 cize hmotnostne je to iste ako u A5) a viac nez dvojnasobnym druhym stupnom.
ostava rovnaky priemer vdaka comu sa vyrobna instrumentacia nebude musiet menit, motor centralneho stupna, palivo a horny stupen sa vyvijal povodne uz na A5.
cize je to technicky skor evolucia s dorazom na lepsiu skalovatelnost (varianty pre 1 a 2 satelity na GTO s hmotnostou 5t), optimalizaciu vyroby a znizenie nakladov.


PinkasJ - 18/9/2016 - 09:36

Všechny výše uvedené příspěvky jsou velmi racionální a zahrnují různé pohledy. Asi důležitým problémem znovupoužitelnosti je zda raketa používá boostery, zvláště TPH boostery. V tom případě středni (prvý) stupeň již má jen slabý motor na KPH u Ariane 6 necelých 140 tun tahu, dosahující vysokých rychlostí, neboť má značný Isp. Záchraňovat jen jeden motoru je již méně efektivní, zvláště pokud by byl později na Methan (Prométheus). Záchrana včetně celého stupně je technicky obrovský oříšek, který by se asi ekonomicky nevyplatil. U F9 jde o záchranu 9 motorů včetně stupně, který má jen malou rychlost.
Proto základní otázka Ariane (ale i Atlas 5, Vulcan, SLS)) v oblasti znovupoužitelnosti je použití TPH boosterů. S nimi se záchrana celého středního stupně velmi znesnadňuje, vyplatí se snad jen záchrana motoru a u motoru na Methan asi ani to. Ovšem použití TPH boosterů zvláště u Vulcanu (až 6 ks) je velmi efektivní způsob regulace nosnosti rakety podle požadavku zákazníka a to je také jedna z cest úspor. U Vulcvanu jsou boostery značně menší než u Ariane 6 , střední motor značně silnější, tam se záchrana motoru asi vyplatí. [Upraveno 18.9.2016 PinkasJ]


pet.rok - 18/9/2016 - 10:30

s mnohym sa da bezpochyby suhlasit, ale co sa tyka "hodnoty" motora nie vzdy musi vykon korespondovat s nakladmi na vyrobu a testovanie, vseobecne H2LOX bude asi nakladnejsi ako keroLOX alebo metaLOX.
Vyrobne komplikovane partie ako injektor obycajne velmi ovplyvnuju cenu.

Z mojho laickeho pohladu je injektor Vulcainu (Ariane) vyrobne velmi narocny a preto cena jedneho motora bude nemalá. To bude ako bolo publikovane pravdepodobne jedna z oblasti kde sa budu realizovat zjednodusenia a redukcia vyrobnych nakladov.

RD-180 aj ked pouziva narocnejsi uzavrety cyklus tak tazi z dobrej vyladenosti, historicky vyssich vyrobnych objemov a nizsej "vychodnej" ceny. osobne si myslim ze ho nebude jednoduche "preskocit" vo viacerych parametroch (vratane ceny) nejakou novou konstrukciou.


PinkasJ - 18/9/2016 - 13:03

To, že je H2LOX motor značně dražší než KeroLOx vím, ale spíše jsem měl na mysli budoucí methahový motorPrometheus, kde ceny mohou být podobné pro stejný tah jako kerolox. Space X vyšel z toho, že chtěl vše hlavní vyrábět sám, neměl TPH boostery ani neměl silný keroloxový motor. Musel použít 9 motorů a to mu umožnilo dosedat jedním motorem, i když neumožnil zregulování pro vznášení. Pokud by do F9H dali později Raptory s cca 3x větším tahem, bude mít s přistáním problém, leda že by ponechali jeden motor Merlin 1D.
Prostě použití boosterů TPH nebo silných motorů v 1. stupni ( viz např. Zenit a RD170) mění zcela možnosti přistávání stupně metodou a´la F9.


kopapaka - 18/9/2016 - 13:20

Jenže SpaceX už přistála i s třemi běžícími motory, což znamená, že to nejspíš dokáže i s Raptorem...
Na výkonu sice záleží, ale rozhodující je spíš přesnost ovládání motoru/ů.


pet.rok - 18/9/2016 - 14:22

o Prometheovi je trochu predcasne spekulovat nakolko nepozname detaily. i ked technicke moznosti vyvoja (rozne simulacne techniky) su dnes daleko lepsie predsa len vyvoj bezne trva 5+ rokov od zaciatku plne dotovaneho vyvoja a neviem ci je to tento pripad. Kazdopadne si myslim ze ak bude Prometeus schopny nasadenia bude to v case ked uz bude A6 bezne lietat (aspon dufam) cize pojde skor o novy nosic (A7?).
V pripade ze pojde o motor s uzavretym cyklom bude cas pravdepodobneho nasadenia este dalej.
Co sa tyka cien (neviem nakolko to bol spolahlivy zdroj) tak sucastny Vulcain 2 ma stat asi 10 mil. kym Prometheus asi 1 mil.
Mne osobne by sa kvapalinove boostery (s moznostou recyklacie) páčili ale obavam sa ze by to znamenalo prakticky novy nosic.

SpaceX moze ist u Raptora cestou vacsieho rozsahu regulacie, hodnoty 40-100% sa dosahuju u merlina po modifikaciach uz dnes.
U RD-180 je rozsah tahu takisto velmi dobry 47-100%.


martinjediny - 18/9/2016 - 21:46

citace:
... A zazerať budú aj v Europe, pretože jedna repasovaná raketa znamená jednu raket, ktorá sa nevyrobí - a to okrem iného znamená prepustenie minimálne pár desiatok ľudí vo výrobnom závode a v kooperujúcich firmách.

Tadiaľto cesta nevedie. ...

ESA je politicky podnik a TPH armadna priorita.

ok, mozno pre/proti znovupouzitelnosti hladat aj tieto dovody...
Na druhej strane neverim, ze by si ESA dovolila vyrabat druhotriednu raketu a neustale pocuvam jej doraz na ekonomicku efektivnost...

btw. viem si predstavit, ze ESA dokaze zvladnut uplne novy koncept rakety bez najmensich problemov. v tomto smere nemam pochybnost. takze ak by Muskovo riesenie bolo revolucne, verim, ze by o niecom ekvivalentnom aspon uvazovali.
nemozu za 5 rokov vyliezt s raketou, ktora bude 10x drahsia ako Muskova. A zrejme si nemozu dovolit ani 2x drahsiu...


yamato - 18/9/2016 - 21:57

citace:
Jenže SpaceX už přistála i s třemi běžícími motory, což znamená, že to nejspíš dokáže i s Raptorem...
Na výkonu sice záleží, ale rozhodující je spíš přesnost ovládání motoru/ů.


nepristala. Robil sa zaverecny brzdny zazeh na tri motory, ale samotne dosadnutie bolo vzdy na jeden motor. Tutiz s raptorom by pristat nedokazali.

Co sa tyka ariane6, ESA ako statny aparat, podobne ako NASA, nepojde do nicoho noveho a riskantneho. Mozno po x rokoch, ked SpX alebo BO budu lietat za zlomkove ceny, tak aj ESA uzna ze uz je to dostatocne low-risk a okopiruje osvedcene riesenie.


admin - 18/11/2016 - 09:59

Ze včerejšího startu.


admin - 21/11/2016 - 07:55

Zpomalené záběry a fotky ze startu Ariane 5 s družicemi Galileo

http://spaceflightnow.com/2016/11/20/slow-motion-replays-and-high-resolution-images-from-thursdays-ariane-5-flight/


admin - 26/11/2016 - 17:25

Umělecká představa ELA-4 a Ariane 6


admin - 29/11/2016 - 12:17

Část švédské politické reprezentace nechce financovat Ariane 6, protože podle jejich mínění nebude konkurenceschopná vůči Falcon 9.
Peníze chtějí přesunout na jiné projekty.

http://www.dn.se/ekonomi/s-vill-vanta-med-ateranvandningsbar-rymdraket/


martinjediny - 29/11/2016 - 19:10

citace:
Část švédské politické reprezentace nechce financovat Ariane 6, protože podle jejich mínění nebude konkurenceschopná vůči Falcon 9.
Peníze chtějí přesunout na jiné projekty.

http://www.dn.se/ekonomi/s-vill-vanta-med-ateranvandningsbar-rymdraket/


1/ ESA je schopna urciteho monopolu, takze minimalne vlastne projekty si pokryje, preto prepadak to nebude
2/ Ariane ma fantasticku spolahlivost, to Musk moze len snivat
3/ Ak by Musk chcel, tak polovicne ceny moze nasadit aj bez znovupouzitelnosti. Ale to nema zmysel, ani to nie je jeho cielom.


pet.rok - 29/11/2016 - 22:30

V tom clanku sa v skratke pise toto:
Isty pan z istej opozicnej strany ktora ma 5% v parlamente (co by normalne malo vahu ako prd motyla ale kedze vo Svedsku vladne mensinova vlada tak to ma vahu ako prd holuba) sa pozastavoval nad tym preco Ariane 6 nebude znovupouzitelna a debatoval o tom s prislusnym ministrom (ministerkou) a pretoze celkovy podiel Svedska v projekte je 1,86% a navyse nechcu ohrozit pozicie svedskych firiem spolupracujucich na projekte usudili ze uz nebudu v tejto faze na europskych partnerov prilis "tlacit" ale ze v buducnosti urcite budu presadzovat znovupouzitelnost.

Cize realne sa nic nedeje a jeden svedsky opozicny politik sa zviditelnil (aj ked sme ho nemenovali) a to dokonca v zahranici.


admin - 30/11/2016 - 14:36

Družice Gokturk 1 byla instalována na raketu Vega, která by ji měla vynést 5.12. v 14:52 SEČ.

http://spaceflightnow.com/2016/11/28/turkish-military-satellite-joined-with-vega-launcher/


admin - 5/12/2016 - 15:20

Raketa Vega zatím fungovala správně, čeká ji ještě druhý zážeh 4. stupně(AVUM).

http://spaceflightnow.com/2016/12/05/vv08-mission-status-center/


admin - 5/12/2016 - 16:39

16:11
Officials from Telespazio, prime contractor for the Gokturk 1 project, report the satellite is communicating with ground controllers after today's launch.


admin - 21/12/2016 - 10:09

Ve 21:30 SEČ by měla odstartovat raketa Ariane 5 ECA a vynést družice Star One D1 a JCSAT 15.

Fota z přípravy

http://spaceflightnow.com/2016/12/20/photos-ariane-5s-journey-to-the-launch-pad/

Online přenos

http://spaceflightnow.com/2016/12/21/va234-mission-status-center/


admin - 21/12/2016 - 21:50

Družice ještě nejsou na finální dráze, ale první a druhý stupeň fungoval dobře a vypadá to na další úspěšný start Ariane 5. Letos poslední start.


admin - 21/12/2016 - 22:44

22:29 Mission success!
Arianespace chairman and CEO Stephane Israel has confirmed today's launch was a success, bringing the Ariane 5 rocket's streak to 76 successful flights in a row, dating back to 2003.


miky - 14/2/2017 - 09:58

dnes vecer start

http://spaceflightnow.com/2017/02/13/ariane-5-launcher-set-for-sunset-blastoff-tuesday/


admin - 15/2/2017 - 10:35

Evropani taky vypouštěli

http://spaceflightnow.com/2017/02/14/video-ariane-5-darts-through-cloudy-skies-with-sky-brasil-1-and-telkom-3s/


lamid - 6/5/2017 - 09:00

Link na pdf o Arian 5 VA236
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2017/03/DDP_VA236-May-2017_GB.pdf







A aj link na pdf
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2011/07/Ariane5_Users-Manual_October2016.pdf [Editoval 06.5.2017 lamid]


admin - 21/9/2017 - 00:34

Ariane 6 má první dva nasmlouvané náklady.

https://spaceflightnow.com/2017/09/20/six-firm-launch-contracts-booked-with-arianespace/


Ervé - 21/9/2017 - 08:35

Evropská komise podporuje Ariane zárukou startů. Nakonec je ale Ariane 6 jen úpravou Ariane 5, takže žádný významný pokrok. Škoda.


xChaos - 9/10/2017 - 19:26

Ariane 6 could use reusable Prometheus engine, designer says
http://spacenews.com/ariane-6-could-use-reusable-prometheus-engine-designer-says/

Dobrá zpráva je samozřejmě, že přemýšlejí o vícenásobné použitelnosti motoru (dokonce se může ukázat, že zachraňovat samotný motor na padácích či nějakém tom rogallu dává lepší smysl, než přistávat s velkým kusem hliníku či kompozitu... i když zase opakované použití jen po dotankování podle mě povede).

Špatná zpráva je toto... co to proboha má být?

Bonguet said reusability would essentially erase the production efficiencies ArianeGroup is striving for, starving the Ariane 6 industrial base of the work upon which it relies.

Tady se někdo musí rozhodnout, jestli chce létat do vesmíru, nebo "vytvářet pracovní místa". Proboha... přesně kvůli tomuhle nesmyslnému pohledu podporuju věci jako základní příjem! Přece nesoutěžíme v tom, kdo postaví více raket, ne? Cílem je něco úplně jiného...


Libertarián - 9/10/2017 - 19:44

citace:

Tady se někdo musí rozhodnout, jestli chce létat do vesmíru, nebo "vytvářet pracovní místa". Proboha... přesně kvůli tomuhle nesmyslnému pohledu podporuju věci jako základní příjem! Přece nesoutěžíme v tom, kdo postaví více raket, ne? Cílem je něco úplně jiného...


A přesně kuli tomu základnímu příjmu nakonec nikam létat nebudeme.


xChaos - 9/10/2017 - 21:05

citace:

A přesně kuli tomu základnímu příjmu nakonec nikam létat nebudeme.


úplně naopak... budeme plnit plán výroby jednorázově použitelných raket, aby průmysl měl důvod vytvářet pracovní místa.

řešením je dohnat a předehnat SpaceX, každopádně.


NovýJiřík - 10/10/2017 - 09:47

úplně naopak... budeme plnit plán výroby jednorázově použitelných raket, aby průmysl měl důvod vytvářet pracovní místa.



Velmi smutné a velmi realistické konstatování.


yamato - 10/10/2017 - 09:58

konštatoval som to už dávnejšie: Európa nemá v tomto businesse budúcnosť.


pet.rok - 10/10/2017 - 13:06

Este ze si nas na to upozornil


Alchymista - 10/10/2017 - 21:46

citace:
A přesně kuli tomu základnímu příjmu nakonec nikam létat nebudeme.
"Nikam nelietame" prakticky už teraz - lietanie či nelietanie nemá so základným príjmom nič spoločné. Dokonca ani tie peniaze.

Problém je v niečom celkom inom, ako v peniazoch alebo v schopnostiach. Problém je vo vôli a vízii. [Upraveno 10.10.2017 Alchymista]


admin - 5/11/2017 - 15:21

Vega by měla 8.11. ve 2:42 SEČ (1:42 UTC) vynést družici Mohammed VI-A.

http://www.spaceflightinsider.com/organizations/arianespace/arianespace-poised-launch-vega-mohammed-vi-satellite/


admin - 8/11/2017 - 07:58

Start byl úspěšný


admin - 28/11/2017 - 12:12

Práce na obslužné věži a rampě pro Arieane 6 pokračují. Zde aktuální fota.

http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Transportation/Building_Ariane_6_mobile_gantry_at_Europe_s_Spaceport


admin - 30/11/2017 - 11:44

ESA podepsala kontrakt s Thales Alenia Space a ELV na vývoji nových verzí Vegy.

http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Transportation/Vega_Evolution_preparation_and_Space_Rider_development


admin - 10/3/2018 - 23:29

Test motoru Zefiro 40. Druhého stupně připravované verze Vegy C.


admin - 25/4/2018 - 16:22

Moje nemilovaná Vega má asi daleko světlejší budoucnost, než jsem si představoval...

http://spacenews.com/avio-eyes-larger-chunk-of-smallsat-launch-market/


dodge - 25/4/2018 - 18:12

Evropa urychluje studie o opakovaně použitelných nosičích

http://aviationweek.com/space/europe-accelerates-studies-reusable-launchers?NL=AW-05&Issue=AW-05_20180425_AW-05_69&sfvc4enews=42&cl=article_4&utm_rid=CPEN1000000980369&utm_campaign=14597&utm_medium=email&elq2=b0600bb461594772bc724a37fcdf66bd


PinkasJ - 26/4/2018 - 09:03

Zajímavé je, že pro malý demonstrátor reusability má být použit vodíkový motor. Motor Prometheus plánovaný do budoucnosti pro Ariane 6 měl být methanový a podle článku má být cca 10 x levnější než současný Vulcanin 2. Vulcanin 2 má tah (vac) cca 140 tun. Prometheus by mohl mít značně vyšší, ale zase nižší Isp, což by mohlo ovlivnit nosnost. Bude zajímavé, zda dojde k přechodu na methanový motor.


admin - 17/7/2018 - 00:37

První hot fire P120C.

https://spaceflightnow.com/2018/07/16/powerful-new-european-solid-fueled-rocket-motor-aces-first-test-firing/


admin - 2/8/2018 - 00:34

Vega C user manual

http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2018/07/Vega-C-user-manual-Issue-0-Revision-0_20180705.pdf


admin - 10/8/2018 - 16:23

Aeolus na cestě k rampě.

http://blogs.esa.int/eolaunches/2018/08/10/aeolus-on-a-roll/


admin - 14/8/2018 - 13:37


admin - 20/8/2018 - 13:16

Zítra ve 23:20 SELČ (21:20 UTC) by měl odstartovat nosič Vega s meteorologickou družicí ADM-Aeolus.

https://en.wikipedia.org/wiki/ADM-Aeolus


admin - 21/8/2018 - 23:58

Příliš silný vítr znemožnil start družice pro studium větru. Určitě to udělal schválně.
Další pokus zítra.

https://spaceflightnow.com/2018/08/20/vega-launch-delayed-24-hours/


admin - 22/8/2018 - 23:17

Za pár minut.


admin - 22/8/2018 - 23:25

To byl odpich...


admin - 22/8/2018 - 23:53


admin - 23/8/2018 - 00:26

Družice byla úspěšně vynesena.


lamid - 23/8/2018 - 00:33




http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2018/08/DDP-VV12-GB.pdf


lamid - 23/8/2018 - 07:57

Aeolus

Name: 18066A
USSPACECOM Nr: 43600
Internat. Designator: 2018-066A
Orbit: 311.1 x 312.2 km, 90.8min Inclination: 96.7°


admin - 25/9/2018 - 14:26

Vega C má další kontrakt.

https://spacenews.com/arianespace-signs-fifth-vega-c-contract/


xChaos - 29/10/2018 - 12:19

Schylovalo se k tomu už dlouho... ale 100.výročí republiky, moje včerejší návštěva v Technickém museu na Letné (protože bylo zadarmo) a současně pirátský úspěch v Praze a vyjednání postup primátora ("pirátora" :-)) pro Zdeňka Hřiba mě dohromady nějak nakoplo... a rozhodl jsem zatlačit jakožto zakládající člen Pirátské strany (kterého nikdy nepřestalo bavit platit členský příspěvek) k takovému menšímu plácnutí pádlem do vody.

ČR je členská země ESA a jako taková může mluvit do toho, za co budou utráceny prostředky, které do ESA pošle. Tyto prostředky by pak měly směřovat zpět k tuzemským hi-tech a aerospace firmám... pokud budou mít co předvést

Viz můj podnět:
https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?f=531&t=44338

(javascriptová kalkulačka Aleše Holuba před lety ukázala, že "koncept xChaos" je marginálně realizovatený - tedy můj postřeh, že ze dvou unifikovaných vztlakových těles typu "raketoplán", spřažených při startu k sobě, dokáže jeden zřejmě s minimálním užitečným zatíženém dosáhnout oběžné dráhy, aniž by bylo nutné během startu odhazovat nějaké boostery, nádrže či jiné komponenty :-)) tím samozřejmě nechci tvrdit, že to nenechám celé na chytřejších lidech, ale létání je drahé a o peníze jde až v první řadě...) [Upraveno 29.10.2018 xChaos]


admin - 29/10/2018 - 13:09

Zatím nic moc odezva...


xChaos - 29/10/2018 - 14:24

citace:
Zatím nic moc odezva...


To je pravda... nejsem součástí "vnitřní strany". Některé z mých nápadů se ale za rok za dva vynoří z úplně jiných směrů a třeba v pozměněné podobě, tak co :-) Nicméně je taková trochu "pasivní špionáž" - když to zmatlají dohormady se Zemanovým kanálem, tak bude jasné, odkud vítr vane...


PinkasJ - 29/10/2018 - 14:28

https://spacenews.com/frances-prometheus-reusable-engine-becomes-esa-project-gets-funding-boost/
https://spacenews.com/france-germany-studying-reusability-with-a-subscale-flyback-booster/

Již kdysi jsem psal, že Aibus Safran Launchers dostal dotaci od ESA vyvinout nový metanový reusable motor pro Ariane 6 pod názvem Prometheus, který by měl nahradit vodíkový Vulcanin 2.1. Cílová cena Prometheus je 1 mil. EUR, což je 1/10 ceny Vulcaninu . Motor by se měl vracet na Zem. Mezitím německo-francouzský program „Callisto“ financovaný z projektu A6 studuje a staví zmenšený model celého návratového stupně (13,5 m vysoký, dia 1m) pro Guiana Sapce Center a tak projekt Callisto + Prometheus by měl přinést první evropskou reusable raketu.
Ještě doplňuji: Třetí krok k snížení ceny je využití 3D tisku při výrobě Auxiliary Power Unit APU s malým tahem, který umožňuje vrchnímu stupni Vinci vynášet více satelitů na různé dráhy a nakonec deorbitovat Vinci. Podobný systém umožňuje v Guiane i stupeň Fregat, kvůli kterému také zvolili Sojuz raketu. Podobně fungují i Breez-M a Volga upper stage. Je to jeden z nedostatků rakety F9
[Upraveno 29.10.2018 PinkasJ]


xChaos - 29/10/2018 - 18:05

To je super, něco jsem o tom slyšel, ale existence projektu Callisto je pro mě novinka.

Podle mě bychom se ale v ČR reálně měli zkusit poohlédnout, jestli tu nemáme firmu, která by pro reusable nosič nemohla něco vyvíjet, i kdyby šlo o nějaký blbý kousek laserem vyřezávaného titanu nebo uhlíkového kompozitu, nebo whatever.

Když tu můžeme mít firmy co vyráběj karbonový rámy na kola, tak stejně tak můžeme vyrábět i součástky k reusable raketám, je to jen, že se neumíme v ESA přihlásit a říct, že to umíme....

To, co dělá SpaceX je super, ale prostě je to hrozné nevyužití toho potenciálu, jak to všichni napjatě sledujeme a retweetujeme kolem toho každý pšouk.

Mělo by jít jednoznačně dodat "a u nás na tom samém díky našemu členství v ESA pracují tihleti a támhleti". (tohle je ostatně to, co Rusové nedokázali v rámci RVHP, kdy ke klíčovým utajovaným technologiím nepustili z "bratrských" států v podstatě nikoho...)


xChaos - 29/10/2018 - 18:29

Trochu škoda je, že už rok je o tom ticho po pěšině...
https://www.popularmechanics.com/space/rockets/a14833314/europe-is-building-its-own-reusable-rocket/


martinjediny - 30/10/2018 - 18:17

citace:
...
Viz můj podnět:
https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?f=531&t=44338

(javascriptová kalkulačka Aleše Holuba před lety ukázala, že "koncept xChaos" je marginálně realizovatený - tedy můj postřeh, že ze dvou unifikovaných vztlakových těles typu "raketoplán", spřažených při startu k sobě, dokáže jeden zřejmě s minimálním užitečným zatíženém dosáhnout oběžné dráhy, aniž by bylo nutné během startu odhazovat nějaké boostery, nádrže či jiné komponenty :-)) tím samozřejmě nechci tvrdit, že to nenechám celé na chytřejších lidech, ale létání je drahé a o peníze jde až v první řadě...) [Upraveno 29.10.2018 xChaos]


mas na mysli nieco ako Martin Astrorocket z konca 60tych rokov minuleho storocia?
http://www.hitechweb.genezis.eu/spacefighters0.htm
http://www.hitechweb.genezis.eu/spacefighters0b.htm


PinkasJ - 30/10/2018 - 22:33

https://satelliteobservation.net/2018/06/02/cnes-director-of-launchers-talks-reusable-rockets/

Konečná konfigurace reusable rakety od ESA má pracovní název Ariane Next. Její vývoj má začít již zmíněným zmenšeným demonstrátorem Callisto, který má však být ještě na vodíkové palivo a má použít nějaký japonský motor(y). Pak se mají pohnout k velkému demonstrátoru pod názvem Themis, který bude mít již 7 metanových motorů Prometheus v prvém stupni, někdy 2023-2025. To bude základ rakety Ariane Next, s druhým stupněm jen s jedním motorem Prometheus, někdy 2025-30.
Poněkud hlemýždí tempo, ale zřejmě se řídí příslovím „co se vleče, neuteče“.


Ervé - 31/10/2018 - 07:32

citace:
https://satelliteobservation.net/2018/06/02/cnes-director-of-launchers-talks-reusable-rockets/

Ariane Next. vývoj má začít Callisto na vodíkové palivo a japonský motor(y). Pak Themis bude mít 7 metanových motorů Prometheus v prvém stupni, někdy 2023-2025. Ariane Next, s druhým stupněm jen s jedním motorem Prometheus 2025-30.
Poněkud hlemýždí tempo, ale zřejmě se řídí příslovím „co se vleče, neuteče“.


Jakmile se rozhodli pro konzervativní Ariane 6, větší tempo se nedá čekat. Z Kourou můžou jen sedat na plošinu nebo se vracet. Možná by šanci měl nástupce Vegy nebo Sojuzu.


admin - 20/11/2018 - 23:24

Zítra ve 2:42 SEČ (1:42 UTC) by měla odstartovat raketa Vega s družicí Mohammed VI-B pro DPZ.


admin - 21/11/2018 - 02:05

Online zde


admin - 21/11/2018 - 02:55

AVUM, čtvrtý stupeň hoří a víc už nevydržím.
Snad bude start úspěšný, jako dosavadní průběh.


miky - 21/11/2018 - 03:02

Proč Mohammed? To musí všecko pojmenovat po něm?


admin - 21/11/2018 - 09:20

citace:
Proč Mohammed? To musí všecko pojmenovat po něm?


Ano a ne.

Je po "něm" pojmenován marocký král, Mohammed šestý. A po něm zas ta družice...


admin - 21/11/2018 - 09:41

13. start Vegy byl úspěšný a drží si 100%ní úspěšnost.


admin - 29/12/2018 - 00:17

Po jednom roce a 75M€ uskutečnil 3D tištěn plynový generátor budoucího metalox motoru Prometheus úspěšný zážeh. Měl by být 10x levnější než Vulcain 2.


xChaos - 3/3/2019 - 21:37

Nenašel jsem samostatné vlákno pro demonstrátor Themis. Protože zatím není jasné, co z toho doopravdy bude, tak odkaz dávám sem:
https://arstechnica.com/science/2019/02/europe-unveils-design-of-reusable-rocket-that-looks-a-lot-like-a-falcon-9/


admin - 11/3/2019 - 10:55

Dočkáme se "mikronosičů"?

http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Transportation/Microlaunchers_to_grow_Europe_s_economy


admin - 12/3/2019 - 01:36

Nosič Vega C prošel CDR.

https://www.esa.int/Our_Activities/Space_Transportation/Vega-C_enters_qualification_phase_for_maiden_flight


admin - 13/3/2019 - 10:14

Premiéra Vega C bude až příští rok.

https://spacenews.com/vega-c-debut-slips-to-2020/


admin - 14/3/2019 - 16:07

Technologický demonstrátor PRISMA se připravuje na start, který je plánován na příští pátek.


admin - 14/3/2019 - 18:43


admin - 21/3/2019 - 22:31

Zítra ve 2:50 SEČ (1:50 UTC) by měla odstartovat Vega s italskou technologickou družicí PRISMA.

https://spaceflightnow.com/2019/03/21/vega-vv14-mission-status-center/

https://www.asi.it/en/flash/observing-earth/prisma


admin - 21/3/2019 - 22:33


admin - 22/3/2019 - 09:05

Start byl úspěšný.


admin - 10/5/2019 - 20:43

Avio má zajištěn odběr nových Vega-C.

https://spacenews.com/avio-gets-esa-assurance-for-transition-missions-from-vega-to-vega-c/


admin - 6/7/2019 - 09:57

Pozítří ve 3:53 SELČ(1:53 UTC) by měla odstartovat Vega s průzkumnou družicí Spojených arabských emirátů Falcon Eye 1.

Online zde:


admin - 6/7/2019 - 09:59


admin - 6/7/2019 - 10:03


RiMr - 6/7/2019 - 13:10

Jsou dostupné údaje, kolik za vynesení nákladu zákazník zaplatí?


admin - 6/7/2019 - 19:30

citace:
Jsou dostupné údaje, kolik za vynesení nákladu zákazník zaplatí?


Jediné, co jsem našel, bylo toto:
https://www.nextspaceflight.com/launches/details/411
tedy 37M$. Přičemž tady
https://spacenews.com/vega-expected-be-price-competitive-russian-rockets/
tvrdí, že při minimálně 4 startech ročně cena spadne na 22M$. A letos se očekávájí 4 starty.


admin - 8/7/2019 - 10:25

Star byl odsunut. NET 9.7.


admin - 8/7/2019 - 23:01

NET 10.7.


admin - 10/7/2019 - 20:59

Další termín zítra.


admin - 11/7/2019 - 07:08

Tak Vega poprvé selhala.

https://spaceflightnow.com/2019/07/11/uae-military-satellite-lost-in-vega-launch-failure/


RiMr - 11/7/2019 - 12:20

...opla... malé faux pas...


admin - 11/7/2019 - 14:44


Alchymista - 11/7/2019 - 14:56

Naštartoval druhý stupeň, alebo nie? na videu "ostala tma" najmenej šesť sekúnd a potom naskočí až do konca len animácia


admin - 11/7/2019 - 15:11

citace:
Naštartoval druhý stupeň, alebo nie? na videu "ostala tma" najmenej šesť sekúnd a potom naskočí až do konca len animácia


Zatím jsem na nic nenarazil. IMHO prostě nenastartoval a příčinu se dozvíme snad posléze...


yamato - 12/7/2019 - 17:18

citace:
citace:
Naštartoval druhý stupeň, alebo nie? na videu "ostala tma" najmenej šesť sekúnd a potom naskočí až do konca len animácia


Zatím jsem na nic nenarazil. IMHO prostě nenastartoval a příčinu se dozvíme snad posléze...


je to failure


Ervé - 16/7/2019 - 12:56

citace:
citace:
citace:
Naštartoval druhý stupeň, alebo nie? na videu "ostala tma" najmenej šesť sekúnd a potom naskočí až do konca len animácia


Zatím jsem na nic nenarazil. IMHO prostě nenastartoval a příčinu se dozvíme snad posléze...


je to failure


Došlo k selhání oddělení 1. stupně (a motor 2. se tedy nemohl zapálit) nebo k selhání zážehu? Žádné nové zprávy sem nenašel.


admin - 5/9/2019 - 16:06

Závada byla zřejmě na stupni Z23.

http://www.esa.int/Newsroom/Press_Releases/Vega_flight_VV15_findings_of_the_Independent_Inquiry_Commission_s_investigations


xChaos - 7/9/2019 - 11:32

No konečně nějakej důvod bejt hrdej, že jsme v ESA :-) Už byl čas na nějakej ten Fantomasův létající Citroen :-)
https://twitter.com/JmAstorg/status/1170264345433055232


xChaos - 7/9/2019 - 11:33

http://altair-h2020.eu/news/altair-preparing-europe%E2%80%99s-future-launching-small-satellites


admin - 11/9/2019 - 18:01

ArianeWorks? Evropa zdraví Lockheed Martin!

https://www.space.com/arianeworks-reusable-rockets-themis-callisto-video.html


admin - 4/6/2020 - 10:12

Zdá se, že Prometheus zdárně pokračuje.

http://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/ESA_moves_ahead_on_low-cost_reusable_rocket_engine


admin - 27/6/2020 - 22:58

Zítra ve 3:51 SELČ (1:51 UTC) by měl odstartovat nosič Vega.
Zajímavostí je nový dispencer české výroby.


https://spaceflightnow.com/2020/06/27/vega-vv16-mission-status-center/


admin - 27/6/2020 - 23:08


LeeMer - 28/6/2020 - 04:02

Kvůli nepříznivému počasí byl start opět odložen.


LeeMer - 28/6/2020 - 08:19

citace:
Kvůli nepříznivému počasí byl start opět odložen.


Arianespace oznámila ještě jeden pokus o start v pondělí 29. června 2020, opět ve 3:51:10.


LeeMer - 1/8/2020 - 08:51

Včerejší start Ariane 5 ECA+ (VA253) s družicemi BSAT-4B, Galaxy 30 a MEV-2 byl z důvodu problému na vzletové rampě odložen o 24 hodin. Odpočítávání se zastavilo v čase T -00:01:43 a následně bylo přenastaveno na T -00:07:00. Závadu se nepodařilo odstranit do konce startovního okna a došlo tedy k odkladu. Opakování startu je tedy naplánováno na dnešní večer od 23:30 SELČ a startovní okno bude otevřeno do neděle 00:16 SELČ.


LeeMer - 1/8/2020 - 21:41

I dnešní start je odložen z důvodu atypického chování jednoho ze senzorů ve vodíkové nádrži horního stupně. Nosná raketa se přesouvá do budovy BAF. Nové datum startu bude oznámeno v pondělí 3. srpna.


admin - 3/9/2020 - 00:51

Dnes ve 3:51 SELČ (1:51 UTC) další pokus o start.


Ervé - 3/9/2020 - 07:05

citace:
Dnes ve 3:51 SELČ (1:51 UTC) další pokus o start.



Start úspěšný, všechno fungovalo. Dobrá práce.


admin - 3/9/2020 - 12:38


admin - 3/9/2020 - 16:39

V masmédiích se furt přetřásá česká vlajka na VV16. Viděl ji někdo?


admin - 10/11/2020 - 12:05

UNOOSA dohodla pro rozvojové státy sloty na startu Vegy C.

https://opportunities.africanews.space/unoosa-and-vega-c-are-providing-satellite-slots-for-developing-countries/


admin - 11/11/2020 - 00:26

Tak ne, že by se tu nic nedělo, ale naskakovat do pořádně rozjetého vlaku bude těžké...

https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/ESA_signs_first_Boost!_commercial_space_transportation_contracts


admin - 11/11/2020 - 00:28

https://www.hyimpulse.de/en/
https://www.isaraerospace.com/
https://www.rfa.space/


Ervé - 11/3/2021 - 13:45

Demonstrátor opakovaně použitelného stupně Themis má podepsaný vývoj.
https://www.ariane.group/en/news/arianegroup-signs-contract-with-esa-to-develop-themis-reusable-stage-demonstrator/
Teď se do toho chtějí zapojit (přisát) i francouzi s projektem Flying Whales - velkých vzducholodí.
https://www.ariane.group/en/news/itw-flying-whales-what-if-a-giant-airship-were-used-to-transport-the-themis-reusable-launcher-stage-demonstrator/?utm_campaign=newsletter&utm_source=en_US

Themis OK, ale drahé a obtížně ovladatelné vzducholodi, navíc s hybridním/elektrickým pohonem bych do toho netahal. Jen přibude velmi problematický člen. když se dodnes neprosadili pro přepravu rozměrných nákladů, moc šancí nemají ani do budoucna.
Leda že by Zelení ještě přitvrdili. [upraveno 11.3.2021 14:44]


LeeMer - 7/4/2021 - 10:10

Návrat nosné rakety Vega do služby se opět odkládá. Tentokrát na 27. dubna ve 3:50 SELČ.


xChaos - 12/6/2021 - 12:28

https://www.deviantart.com/brickmack/art/Ariane-543C-878854203
Ze všech možných powerpointů různých kosmických agentur měla tahle "Ariane 5 heavy" určitě slušné šance na realizovatelnost, potřebovala by nejspíš jen speciální rampu.


petrpetr - 12/6/2021 - 20:57

Nosiče ESA - není to jen na powerpointech?


novák - 13/6/2021 - 12:22

citace 12.6.2021 - 20:57 - petrpetr:
Nosiče ESA - není to jen na powerpointech?


Není.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ariane_5
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vega_(raketa)


xChaos - 13/6/2021 - 21:02

Pointa byla, že kdyby se ESA rozhodla pro tu Ariane 5 Heavy - 3x Vulcain a core stage, 4x solid booster, modifikovaný horní stupeň s 2 motory . tak by rázem měla k dispozici jednu z nejsilnějších nosných raket vůbec. I když teda z hlediska parametrů typu vícenásobná použitelnost by to nebylo nic moc nového... spíš takový slušny "asparagus staging", terminologií Kerbal space programu.

Místo toho máme Ariane 6, která slibuje být výrazně levnější. Osobně jsem zvědav na další vývoj... metanový motor a vícenásobná použitelnost by Evropu určitě vrátily do hry. Ale pointa je, že kdyby členské státy ESA chtěly, tak by superheavy booster mohly mít naprosto kdykoliv (akorát kolem toho nedělají zbytečně rámus, protože dobře vědí, že o jednorázovém použití nosičů to už brzy nebude vůbec...)


Ervé - 14/6/2021 - 07:21

Postavit supernosič není pro ESA nic těžkého od postavení Ariane 5, ale neměl by smysluplné využití.


LeeMer - 31/7/2021 - 08:27

https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1421354996344500230


Ervé - 1/8/2021 - 12:47

Úspěch je vždycky dobrá zpráva. Snad bude Ariane 6 aspoň podobně úspěšná jako Ariane 5.


LeeMer - 16/8/2021 - 20:46

Na dnešní noc je naplánován ze vzletové rampy ELV na evropském kosmodromu CSG ve Francouzské Guyaně start nosné rakety Vega (mise VV19). Vzlet je očekáván v úterý ve 03:47:06 SELČ.

Hlavním nákladem je francouzská družice Pléiades-Neo 4 pro pozorování Země s prostorovým rozlišením až 30 cm. Družice o hmotnosti 922 kg bude umístěna na retrográdní oběžnou dráhu s výškou perigea 614 km, apogea 625 km a sklonem 97,89°. Pléiades-Neo 4 doplní v dubnu vypuštěnou družici číslo 3. V roce 2022 přibudou ještě dvě družice Pléiades-Neo a bude tak dokončena malá konstelace. Družice Pléiades-Neo budou následně schopny s vysokým rozlišením nasnímat 2 miliony km² za den. S přenosem takto velkého objemu dat budou využívat optické vysokorychlostní přenosové linky na družice evropského systému družic EDRS.

Nosná raketa Vega při zítřejším startu vynese ještě 4 další menší družice v rámci služby SSMS (Small Spacecraft Mission Service) zaštitované italskou společnosti Avio. Nebude využit speciální adaptér (HEXA), ale vypouštěcí kontejnery budou přímo na klasickém adaptéru PLA 1194. Náklad menších družic při misi VV19 tvoří francouzský 6U CubeSat BRO 4 sloužící k monitoringu radiofrekvenčního spektra a sběr signálů pro zpravodajskou činnost (SIGINT) z námořních a leteckých cílů. Do konce roku 2021 má na oběžné dráze tvořit malou konstelaci 7 družic BRO a další rozšíření se plánuje do roku 2025. Dva další CubeSaty byly vyvinuty v rámci technologického programu ESA. 3U CubeSat RadCube slouží k odzkoušení miniaturizovaného detektoru RadMag pro sledování toku elektronů, protonů a těžších nabitých částic a magnetometru na 80 cm dlouhém rameni. 2U CubeSat SUNSTORM má za úkol ověřit vysoce miniaturizovaný rentgenový monitor XFM (energie 1,5–25 keV) pro sledování kosmického počasí. Měření bude probíhat v jednominutových intervalech. XFM by v budoucnu měl být použit na misi do Lagrangeova bodu L5. Poslední družicí je studentský 1U CubeSat LEDSAT postavený studenty Università di Roma. Družice bude vybavena elektroluminiscenčními diodami a koutovými odražeči pro sledování její orientace na oběžné dráze pomocí dalekohledu a laserového dálkoměru.

CubeSaty budou vypuštěny na oběžné dráze s výškou perigea 540 km, apogea 554 km a sklonem 97,55°. Celkový náklad nosné rakety Vega je 1029 kg a zahrnuje i adaptéry a vypouštěcí kontejnery. Po vypuštění všech družic provede horní stupeň AVUM poslední motorický manévr pro zánik v atmosféře Země.


Ervé - 17/8/2021 - 07:01

Start úspěšný, družice jsou na orbitě. Dobrá práce.


LeeMer - 17/8/2021 - 07:53

https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1427507876554215425


LeeMer - 23/10/2021 - 18:14

O den odložený start nosné rakety Ariane 5 ECA+ je naplánován z kosmodromu CSG na zítra (24. října 2021). Startovní okno se otevírá v 03:01 do 05:30 SELČ. Optimální okamžik startu je na začátku startovního okna. Na oběžnou dráhu mají být vyneseny dvě geostacionární družice. Jako první se 29 minut a 35 sekund po startu oddělí telekomunikační družice SES 17. Družice o hmotnosti 6411 kg založená na platformě SpacebusNeo200 bude zavěšena nad 61,1° z.d, kam se dostane vlastním pohonem. Družice bude pokrývat významnou část Severní a Jižní Ameriky. Po odhození adaptéru SYLDA se 38 minut a 41 sekund po startu oddělí vojenská komunikační družice Syracuse 4A. Provozovatelem 3852kg družice bude Generální ředitelství pro vyzbrojování DGA, resp. Velitelství kosmických sil CdE. Družice je založena na platformě SpacebusNeo100. Při zítřejším startu vynese nosná raketa Ariane 5 ECA+ na GTO oběžnou dráhu s výškou perigea 250 km, apogea 35200 km a sklonem 6°celkem 11210 kg nákladu. Z toho 10263 kg připadá na družice a 947 kg na tři použité adaptéry.


Ervé - 23/10/2021 - 21:46

Tento start je důležitý i pro Webbův teleskop. Při předchozích došlo k drobným problémům s aerodynamickým krytem, které by ale byly pro Webba nebezpečné. Tento start ověří upravený kryt.


milantos - 23/10/2021 - 21:59

Je to druhý start k ověření krytu- což byla podmínka.


LeeMer - 24/10/2021 - 08:30

https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1452160088542781442


petrpetr - 24/10/2021 - 15:02

Sledovala bedlivě nasa. JWST je příliš vzácný.
https://spaceflightnow.com/2021/10/24/arianespace-breaks-payload-mass-record-on-final-ariane-5-launch-before-webb/


LeeMer - 16/11/2021 - 08:31

https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1460503510794002433


admin - 16/11/2021 - 10:08


LeeMer - 22/6/2022 - 21:24

https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1539689697299120133


LeeMer - 23/6/2022 - 07:13

https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1539838881662746624


Ervé - 24/6/2022 - 07:59

Gratulace k úspěšnému letu, Ariane 5 prohrává v souboji s Falconem 9 od SpaceX a Ariane 6 je odložena až na příští rok. Kolik si teď Arianespace účtuje za Ariane 5? Na wiki je cca 150 mil. eur, což je hodně.


martinjediny - 24/6/2022 - 08:23

jedna otazka je, co je v cene?
druha, ze v ramci EU ma Ariane monopolne postavenie...

Jak pisal casey handmer https://caseyhandmer.wordpress.com/2021/10/28/starship-is-still-not-understood/
vid https://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&start=1269&page=43&tid=220#pid177175

Kozmonautika nie je pripravena na priemyselne nasadenie/sluzby nosicov...

Pred par rokmi som povedal, ze rakety Muskovho typu su druhorada zalezitost, ktoru dokaze postavit ktokolvek, kto ma dost penazi...
Nemyslim, ze by sa moj nazor na to prilis zmenil. Musk nikdy nemusel siahnut pod TRL7, takze len inzinierska praca, ine priority a peniaze. Neznalí sa moze hadat o TRL5 ale skutocny prelom by bol TRL3 a o tom ani nesnival.

Ani priaznivci Muska sa nedokazali cez toto preniest, ze by mohol nastat cas priemyselnych rakiet a Musk je len prvy v rade...

Aj zlaty vek pocitacov nastal az vo chvili, ked neboli pocitace uz len pre vedu...


Grofino - 24/6/2022 - 10:33

Věk PR je špatný název. Prumysl vždy vyráběl rakety, jen SpaceX aplikuje zkušenosti z automobilového průmyslu. A hlavně mají promakane kontroly s rychlou zpětnou reakcí.
Dobrý článek...
https://www.elonx.cz/pohled-za-oponu-opakovaneho-pouziti-raket-falcon-ktere-nyni-mohou-startovat-az-patnactkrat/

S cenou to má ESA složité, protože vodik a vše okolo je velmi drahé.

[upraveno 24.6.2022 10:42]


alamo - 24/6/2022 - 12:22

citace:
Musk nikdy nemusel siahnut pod TRL7, takze len inzinierska praca, ine priority a peniaze. Neznalí sa moze hadat o TRL5 ale skutocny prelom by bol TRL3 a o tom ani nesnival.

Vysvetlenie pojmu - stupnice TRL
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/%C3%9Arove%C5%88_technologick%C3%A9_p%C5%99ipravenosti

@Martin Jediny
Kto si má vlastne, nad pochopením možností nového dopravného systému lámať hlavu? ESA?
Ani Space X zatiaľ sama o sebe neponúkla, nejakú predstavu dopravy nákladu na GTO, alebo dokonca priamo GEO. [upraveno 24.6.2022 12:51]


Grofino - 24/6/2022 - 15:39

Nevím, že by GTO nabízeli a nedopravovali?
https://www.spacex.com/rideshare/
GEO je specifická dráha. Tu si obsazují druzice pro ni určené.
A SpaceX umístění nerozdává.
Stačí si proklikat...


alamo - 24/6/2022 - 15:53

@Grofino
Keď už sa šírenie internetu sťahuje do vesmíru. Logické by tam bolo nakoniec odsťahovať aj samotný "server".
https://fortune.com/2015/01/29/connectx-space-data/
To by si ale žiadalo, fakt poriadnu dopravnú kapacitu.
Takže fakt sú dôvody, prečo uvažovať ako na to využiť Starship.

Otázka je, kto tú logistiku má vymýšľať a projektovať.


Grofino - 24/6/2022 - 16:00

Nechce se mi to hledat, ale v rámci artemis by něco podobného mělo být na Měsíci. Je třeba sledovat NASA.
Bylo by to včetně rychlého propojení k Zemi.


LeeMer - 5/7/2022 - 07:59

https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1544198789002629120


Grofino - 5/7/2022 - 11:16

Super raketka na HTPB palivo a pak hydrazin pro vypouštění malých nakladů.
S.A.B. Aerospace z Brna pro vegu vyrábí dispenser.



Grofino - 11/7/2022 - 15:32

Biometan nebo vodík. Znovupoužitelná. Jen těch peněz je nejak málo.
https://www.euronews.com/next/2022/07/05/move-over-spacex-arianegroup-to-make-europes-first-reusable-and-eco-friendly-rockets
https://twitter.com/Phrankensteyn/status/1546461594149953536


martinjediny - 11/7/2022 - 16:44

citace 11.7.2022 - 15:32 - Grofino:
Biometan nebo vodík. Znovupoužitelná. Jen těch peněz je nejak málo.
https://www.euronews.com/next/2022/07/05/move-over-spacex-arianegroup-to-make-europes-first-reusable-and-eco-friendly-rockets...

cital si ten clanok?

projekty SALTO (reuSable strAtegic space Launcher Technologies & Operations) a ENLIGHTEN (European iNitiative for Low cost, Innovative & Green High Thrust Engine)
Financovanie týchto dvoch projektov bude celkovo 56,4 milióna eur, ale je to projekt EU cez Horizont a ESA to len koordinuje.

tiez sa nezacina od nuly, takze to su dalsie nezapocitane naklady a cas...
ESA podniká prvé kroky k letovej demonštrácii prototypu opakovane použiteľného prvého stupňa rakety s názvom Themis do roku 2025.
kompletna raketa je chystana na rok 2030.
https://kosmonautix.cz/2021/12/dalsi-faze-vyvoje-znovupouzitelne-themis/

to, ze znovupouzitelne rakety vzlietnu o 4 roky "Očakáva sa, že nové opakovane použiteľné rakety vzlietnu zo štartovacej rampy bývalých rakiet Diamant v Kourou vo Francúzskej Guyane už o štyri roky." ocakava pre zmenu ESA, nie EU. A podla planu pre Themis pojde 2025 asi "len" o prvy stupen. https://en.wikipedia.org/wiki/Themis_programme

SALTO ma 39 mil na najblizsie dva roky. Nehovori kolko sa minulo, ani kolko sa este minie, kym poleti funkcna raketa...
[upraveno 11.7.2022 16:52]


Grofino - 11/7/2022 - 17:04

Právě že četl:
ENLIGHTEN will strengthen the new propulsion system initiatives in order to create a European family of reusable, high-power engines using bio-methane or green hydrogen.

Snadné cerpání dotací z greendealu se tomu říká.
No a za 4 roky poletí max manager projektu nebo ředitel.
Jako motor prometheus?
Už létá?

Podobné je to u vývoje turbín v energetice. Čerpají dotace na biometan a vodík. Pak už nikdo nezjistí, že to jede na klasický metan.
Takový mikropodvod...
[upraveno 11.7.2022 17:09]


martinjediny - 11/7/2022 - 19:02

THEMIS a PROMETHEUS su pripravene na testy... 20.5 2022
https://www.ariane.group/en/news/themis-and-prometheus-ready-to-blaze-a-trail/


Grofino - 11/7/2022 - 19:32

Super, škoda že raptory jsou už otestované a brzy poletí.

Proč je uvažovaný tah o dost menší oproti raptoru?
Nízký tlak? Velikost?

Příští rok má letět themis.
Tak jsem zvědav.




LeeMer - 13/7/2022 - 10:59

Dnes by měl ve 13:13 SELČ proběhnout z kosmodromu CSG ve Francouzské Guyaně premiérový start nové nosné rakety Vega-C. Ta se od své předchůdkyně liší novým první a druhým stupněm, stejně jako vylepšeným čtvrtým stupněm AVUM+ a větším aerodynamickým krytem. Adekvátně tomu se zvýšila nosná kapacita. Vega-C se bude používat zejména pro dopravu družic na dráhy SSO a na oběžné dráhy s vyšším sklonem vůči rovní a dráhy polární. Při dnešní startu bude na náklad dopraven na dráhu s výškou okolo 5900 km a sklonem 70°. Hlavní náklad tvoří italská družice LARES-2 vybavena koutovými odražeči pro laserovou lokaci umožňující měřit vzdálenost ke družici s centimetrovou přesností. Dále to pak bude šest CubeSatů, pro které je cílová dráha poměrně atypická. Jde o italské CubeSaty AstroBio, Greencube a ALPHA, slovinský CubeSat Trisat-R a francouzské CubeSaty MTCube-2 a Celesta. Hlavní náklad se oddělí hodinu a 24 minut po startu, CubeSaty pak v čase 2 hodiny a 10 minut po startu.


jch - 13/7/2022 - 13:07

Tak snad se start rakety Vega-C zdaří napoprvé

LIVE: Arianespace, ESA Launch LARES-2 | Vega-C Maiden Flight


jch - 13/7/2022 - 13:16

Hodiny se zastavily 1:29 před startem. Prý máme zůstat na příjmu. [upraveno 13.7.2022 13:16]


jch - 13/7/2022 - 13:18

Hodiny posunuty zpět na 4:00, ale neběží.


jch - 13/7/2022 - 13:42

První start rakety Vega-C byl odložen na 12:13 UT, tedy 14:13 SELČ. Přenos začne ve 14:07 SELČ.


martinjediny - 13/7/2022 - 15:12

Spustili odpocet...
edit:
viditelnost mizerna, ale start isel hladko [upraveno 13.7.2022 15:19]


Grofino - 13/7/2022 - 17:41

Budoucí booster pro ariane 6?
Vodíkový pohon potřebuje na začátek pomoci tahem.


martinjediny - 14/7/2022 - 11:14

Okrem znovupouzitelnosti je moznost znizenia ceny nosicov unifikovatelnostou.


LeeMer - 14/7/2022 - 11:26

https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1547212790523387905


admin - 12/8/2022 - 21:41

Ehm...

https://twitter.com/thesheetztweetz/status/1558056376433344513


Ervé - 13/8/2022 - 09:35

Konečně náznak zdravého rozumu. Při té příležitosti koupit jeden CrewDragon pro jednu pilotovanou misi ESA ročně, prosím.


martinjediny - 13/8/2022 - 09:46

citace 13.8.2022 - 09:35 - Ervé:
Konečně náznak zdravého rozumu. Při té příležitosti koupit jeden CrewDragon pro jednu pilotovanou misi ESA ročně, prosím.

Ak je to hlasovanie, tak som za
Snad by ich to zaujalo na tolko, aby sa pustili aj do vlastnej lode... [upraveno 13.8.2022 09:48]


Toto téma přichází z:
http://www.kosmo.cz

Url tohoto webu:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=print&fid=3&tid=1488