Témata: Ukrajinská kosmonautika

novák - 23/1/2015 - 09:31

http://gazeta.dp.ua/5738/21-января-взбунтовался-днепропетровск

http://www.politnavigator.net/blog/dnepropetrovsk-kollektiv-yuzhmasha-podnyal-bunt

21.1. demonstrovali zaměstnanci Južmaše. Nelíbí se jim neplacení výplat (ještě nedošla kompletní červencová, a o podzimních a zimních škoda mluvit). Na podzim měli třídenní pracovní týden, od 1. prosince sedí doma. Odstávka měla být pár týdnů, aktuálně je do 2. března. (Pochopitelně se týká jen provozů, nikoliv ředitelství, což pochopitelně dělníky s..e dvojnásob.)

Vedení vypráví pohádky - místo raket je budou živit traktory a do začátku dubna doplatí dlužné mzdy (79 mil hřiven).


novák - 22/4/2015 - 12:38

http://112.ua/ekonomika/na-yuzhmashe-soobshchyly-o-pohashenyy-poluhodovoi-zadolzhennosty-po-zarplate-222999.html

Južmaš vyplatil mzdy až po únor 2015.

Odstávka prodloužena do konce II. kvartálu.


novák - 4/5/2015 - 10:30

http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum10/topic14472/message1370939/#message1370939

V souvislosti s nehodou Progressu se probírá kde co, vč. ukrajinských součástek. V debatě na Novosti kosmonavtiki zmínili kouzelnou historii, že analogový řídící systém Sojuzu-U a -FG dělá charkovský Kommunar. Ukrajinci v rámci politiky deindustrializace zkusili zastavit i tyto dodávky. Nicméně Američani nechtějí problémy s lety na ISS, takže vše vyřešil jeden telefonát z Washingtonu do Kyjeva.... Tak fungují "nezávislé prozápadní státy".


tycka - 4/5/2015 - 13:03

citace:
http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum10/topic14472/message1370939/#message1370939

V souvislosti s nehodou Progressu se probírá kde co, vč. ukrajinských součástek. V debatě na Novosti kosmonavtiki zmínili kouzelnou historii, že analogový řídící systém Sojuzu-U a -FG dělá charkovský Kommunar. Ukrajinci v rámci politiky deindustrializace zkusili zastavit i tyto dodávky. Nicméně Američani nechtějí problémy s lety na ISS, takže vše vyřešil jeden telefonát z Washingtonu do Kyjeva.... Tak fungují "nezávislé prozápadní státy".


Když vás někdo, kdo je váš spojenec o něco slušně požádá a vysvětlí důvody tak vy mu jako nevyhovíte ?
Není to prostě žádný nátlak, ale pouze přátelské vyhovění spojenci, kterému by to mohlo způsobit potíže.
Nezávislí ještě neznamená, že svým přátelům na jejich osobní žádost nevyhovím - stejně jako vyhovím své rodině a komarádům - byť mi to může částečně způsobit potíže.


novák - 21/5/2015 - 11:26

http://www.segodnya.ua/economics/enews/ukraina-planiruet-perenesti-startovuyu-ploshchadku-dlya-kosmicheskogo-kompleksa-ciklon-4-v-ssha-617201.html

Jelikož Brazilci zamrazili už roku 2013 výstavbu startu pro nosné rakety Cyklon-4 v Alcantaře, prohlásil šéf ukrajinské kosmické agentury, že nejreálnějším místem pro start Cyklonů jsou USA. Co udělá s místními ekology neříkal.


(ad výše: přátelství a vazalství jsou diametrálně odlišné vztahy)


Alchymista - 1/7/2015 - 12:19

O ukrajinskom kozmickom priemysle (rusky)

Je v tom síce kus propagandy, ale základ je pravdivý - podniky zanikajú, ľudia, ktorý niečo vedia - utekajú, do Ruska aj inam...


NovýJiřík - 1/7/2015 - 15:13

citace:
O ukrajinskom kozmickom priemysle (rusky)

Je v tom síce kus propagandy, ale základ je pravdivý - podniky zanikajú, ľudia, ktorý niečo vedia - utekajú, do Ruska aj inam...

To se netýká jen kosmonautiky, z Ukrajiny utíkají všichni, nejčastěji vojáci.


Alchymista - 1/7/2015 - 15:41

Vojaci ani nie - ale povolanci/branci utekajú vo veľkom... údajne okolo 150-200 000 do Ruska, okolo 10000 do Bieloruska a toľko aj na "západ". A tí, čo už vonku sú, radšej návrat/návštevu ukrajiny neriskujú. Z poslednej vlny čiastočnej mobilizácie sa miesto predpokladaných 50 tisíc podarilo získať ani nie 15 tisíc vojakov.
-------------------------------------------------------------------

http://interfax.com.ua/news/political/275216.html
http://ria.ru/world/20150701/1107163180.html

ukrajina žiada od Brazílie vyjasnenie a oficiálne stanovisko k spoločnému projektu nosnej rakety Ciklon-4.
Brazílske médiá písali o úvahách ukončiť 12 rokov trvajúci projekt pre jeho stratovosť.
Projekt beží od roku 2003, prvý štart sa mal uskutočniť už v roku 2006, projekt trpí neustálymi odkladmi - stavbu pozemného komplexu v Alcântara Launch Center začali Brazílčania v roku 2010 a prvý štart sa mal uskutočniť v roku 2014
Stretnutie prvého zástupcu brazílskeho ministera pre vedy, technológie a inovácie a vedúceho ukrajinskej Štátnej kozmickej agentúry prebehlo včera? (asi 30.6.2015) v režime videokonferencie. Na videokonferencii sa zúčastnili aj zástupcovia ministerstiev zahraničia a fondu štátneho vlastníctva ukrajiny(?).

Bez komentára...

Brazílci sa v posledných dvoch-troch rokoch celkom dosť intenzívne zaujímajú o možnosti spolupráce s Ruskom a prejavili záujem o derivát rakety Angara, spočiatku zrejme podobným spôsobom ako Južná Korea... [Upraveno 01.7.2015 Alchymista]


Ervé - 2/7/2015 - 07:18

Pro Brazílii je rozhodně perspektivnější kyslíko-kerosenová Angara s možností velkého růstu nosností s většími verzemi než Cyklon 4 s toxickým UDMH/N2O4, bez budoucnosti. Ukrajina je kvůli Rusku na dně a bez peněz, s mizerným výhledem do budoucna.


novák - 2/10/2015 - 10:47

Integrace Ukrajiny do Evropy pokračuje. Južmaš od 1.10. nejméně do konce roku přechází na jednodenní pracovní týden. Ohledně mezd, tak naposled vyplatil 23 % z květnové výplaty.
http://ubr.ua/market/industrial/ujmash-budet-rabotat-odin-raz-v-nedelu-359459


admin - 2/9/2016 - 11:24

Bude Cyclone 4 startovat z Kanady?

https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=41063.0;attach=1364221;sess=38918


Alchymista - 2/9/2016 - 11:29

Takže výpredaj posledných zvyškov sovietskych technológií na ukrajine beží naplno...


novák - 3/9/2016 - 08:27

citace:
Takže výpredaj posledných zvyškov sovietskych technológií na ukrajine beží naplno...


To ne. Postavení startovací rampy v zahraničí bych za výprodej nepovažoval, takovou technologii nezdědili. (Ostatně Sojuz v Kourou taky není "výprodej", že.)

Samozřejmě je od Ukrajinské kosmické agentury hezké, že Južmaši dala souhlas k debatám s Kanaďany, ale je otázka jestli z toho bude něco víc, než pár výletů do Ottawy. Kdyby to Ukrové mysleli s se stavbou rampy vážně, už létají z Brazílie. Kdyby to bylo výhodné, nevybouchly by jim rozhovory s Američany.

Stav vývoje rakety taky optimismu nepřidá.


Alchymista - 3/9/2016 - 10:23

Sú to dve celkom rozdielne veci:
Z Kourou ELS lietajú rakety Sojuz-2 vo verzii Sojuz-ST a tie už nie sú sovietske, ale ruské, zavedené po roku 2004 (rok 2004 Sojuz-2-1a, rok 2006 Sojuz-2-1b, rok 2011 Sojuz-ST z Kourou)

Južnoe robilo v dobách ZSSR aj štartovacie šachty pre rakety R-36, takže rampa je iste "veľký pokrok".
A samotný "Cyklon-4" nie je nič iné, ako civilná verzia sovietskej R-36 prestavaná na kozmický nosič (rovnako ako Dnepr)

OKB Južnoe malo ešte jeden sovietsky tronf - rakety Zenit. Lenže Zenit-3Sl skončil, ako skončil...



novák - 3/9/2016 - 10:39

No a co z toho plyne? tak za Sojuzu stavěli startovací šachty. Uniká mi logika, podle které bude "výprodej sovětských technologií", když nyní v zahraničí postaví společně s těmi cizinci startovací rampu pro svou raketu.


Alchymista - 3/9/2016 - 11:23

čo z toho plynie? že za štvrťstoročie nedokázali vytvoriť nič nové, len rozpredávajú sovietske dedičstvo.

A že postavia rampu s cudzincami? ak to cudzinci zaplatia kompletne aj so 100% ukrajinskou rozkrádačkou
Nedokázali splniť ani kontrakt s brazilcami, ktorý platil od roku 2003 alebo 2004 - a to bol v tých rokoch OKB Južnoe a Južmaš v oveľa lepšej kondícii aj finančne i personálne (politické výmeny vedenia, odchod/emigrácia špecialistov do Ruska) a ani ukrajina nebola ešte tak zruinovaná ako dnes.

Mimochodom - idú vám stránky Južmašu??


novák - 4/9/2016 - 08:47

Ok. proti výprodeji v tomto konkrétním případě protestuji, s "nic nepostavili, žijí z podstaty" souhlasím.

Stránky Južmaše mi nejdou. Bude to dlouhodobý problém, na enwiki mají od poloviny července odkaz na web.archive místo přímého. Špatné znamení.

A další špatné zprávy - http://ukraina.ru/exclusive/20160801/1017127881.html - (Boeing vymáhá dluhy po Sea Launchu, po Južmaši chce 44 mil UDS, což samozřejmě Južmaš nedá.


Alchymista - 4/9/2016 - 09:21

tak to vymáhanie dlhov od Južmašu je svinstvo - väčšinu dlhov spoločnosti SeaLaunch vyrobil podľa všetkého práve management Boeing

A je to nejaké divné aj preto, že v roku 2010 chcel Boeing dosiahnuť bankrot spoločnosti Sea Launch - z dlhov vtedy spoločnosť vykúpila NPO Energia, ktorá sa tak stala 95% vlastníkom spoločnosti. [Upraveno 04.9.2016 Alchymista]


admin - 12/11/2016 - 22:00

Válka o území je jedna věc, ale byznys je byznys.


http://russianspaceweb.com/angosat.html#11

http://space.skyrocket.de/doc_sdat/angosat-1.htm


JiříHošek - 13/11/2016 - 10:55

citace:
V odkazech se píše o tom, že Južmaš - navzdory nenávistné rusofobní rétorice ukrajnského režimu - snaží navázat spolupráci s Rusy, kterou sám přerušil, v tomto případě ohledně startu angolské družice Angosat na Zenitu.
Nikoli, iniciativa přichází z ruské strany. Už jsem nezávisle na této diskusi odeslal podklady pro článek na kosmonautix.cz, dám sem pak odkaz.
[Upraveno 13.11.2016 JiříHošek]


JiříHošek - 15/11/2016 - 06:31

Tady je ten slíbený odkaz
http://www.kosmonautix.cz/2016/11/zakonci-zenit-svou-karieru-misi-pro-angolu/


admin - 16/3/2017 - 21:34

Tak Kanaďani tomu zřejmě důvěřují

http://www.russianspaceweb.com/tsyklon4m.html



PinkasJ - 17/3/2017 - 08:11

O kvalitě rakety (zejména jejího vrchního stupně) dost vypovídá poměr mezi nosností na LEO a GTO, ovšem při stejném zem. šířce kosmodromu k rovníku a steném dV ke GO. Tento poměr bývá u LOX/LH2 vrchních stupňů kolem 2, u vrchních stupňů na LOX/RP kolem 3. U Cyclone 4-M je více než 5 a to ještě pro dV ke GO 2250 m/s. Nicméně tato raketa má být používána pro nízké, nebo polární dráhy, kde její nosnost vzhledem k startovní hmotě je celkem dobrá, přes použití 4 ks starých motorů RD 120 v 1. stupni, každý o start. tahu cca 80 tun. [Upraveno 17.3.2017 PinkasJ]


novák - 17/3/2017 - 08:44

citace:
Tak Kanaďani tomu zřejmě důvěřují

http://www.russianspaceweb.com/tsyklon4m.html


Kanaďani?

In February 2017, three US firms formed a joint venture called Maritime Launch Services, MLS, ... According to MLS, initial funding for the project was obtained in 2016 from United Paradyne Corporation, UPC, in Santa Maria, CA.

Američani.


admin - 16/4/2017 - 01:18

Přehledný článek Zaka o budoucím kosmodronu Canso.

http://russianspaceweb.com/canso.html


admin - 29/8/2017 - 16:19

Yuzhnoye získalo posilu v podobě člověka z programu Antares a je optimistický ohledně schopnosti Cyclone-4M konkurovat na trhu nosičů.
Tak snad to uvidíme.

https://aerospaceamerica.aiaa.org/ukraine-vies-for-place-in-crowded-launch-market/


admin - 29/8/2017 - 16:22

Tady ještě k motoru pro úplnost:
http://www.russianspaceweb.com/rd870.html


admin - 20/12/2017 - 14:02

26.12. by měla odstartovat nosná raketa Zenit 2SB(3F) s druhým stupněm Fregat a první angolskou družicí(postavenou v Rusku) Angosat.


admin - 24/12/2017 - 21:38


Alchymista - 25/12/2017 - 17:50

kedy bol ten zenit vyrobený?


admin - 26/12/2017 - 01:35

Start by měl proběhnout dnes ve 20:00 SEČ (19:00 UTC).

http://russianspaceweb.com/zenit-angosat.html


admin - 26/12/2017 - 01:59

Zde můžete sledovat online

http://online.roscosmos.ru/


fritz.lochmann - 26/12/2017 - 20:36

citace:
Zde můžete sledovat online
http://online.roscosmos.ru/
Tak Zenit vyletel, Fregat zatiaľ pracoval, ešte dva zážehy a družice bude na svojej orbite: http://www.russianspaceweb.com/zenit-angosat-launch.html

[Editoval 26.12.2017 fritz.lochmann]


PinkasJ - 26/12/2017 - 21:18

Zenit je relativně stará raketa – první start v r. 1985. Přesto patří stále mezi nejlepší expandable rakety. Má v každém stupni vždy jen jeden, stále moderní motor, stupně jsou na jednotné palivo ( v případě použití třetího stupně DM-SL). Nyní použil Fregat 3. stupeň se skladovatelným palivem.
Je dobře, že RKK Energia nakonec prosadila konstrukci modernizovaného Zenitu – rakety Sojuz 5 jak pro Sea Lounch, tak pro další účely, pro starty kosmické lodě Federace na LEO i pro stavbu nové supertěžké rakety Energia. Snad bude sloužit i jako základ návratového 1. stupně RRM (Bajkal 2)


lamid - 27/12/2017 - 06:07

Zenit úspešne vyniesol Angosat na obežnú dráhu:
https://www.roscosmos.ru/24513/
"РКК «ЭНЕРГИЯ». КА «АНГОСАТ» ВЫВЕДЕН НА ОРБИТУ
27.12.2017 06:58"

Zenit-3F launches AngoSat 2:23 min


PinkasJ - 27/12/2017 - 08:47

Je zajímavé, že Fregat zřejmě vyvedl Angosat přímo na GEO, nikoliv jen na GTO:
viz: http://www.russianspaceweb.com/zenit-angosat-launch.html

Cituji: The third maneuver also did most of the job of tilting the orbital plane of the mission to match the Equatorial plane. The Angosat-1 spacecraft separated two minutes after an almost nine-minute firing of the main engine, completing the mission nearly nine hours after the launch.


admin - 27/12/2017 - 13:55

Během rozvinutí solárních panelu ztratilo řídící středisko kontakt s družicí Angosat.


admin - 27/12/2017 - 14:18

citace:
Během rozvinutí solárních panelu ztratilo řídící středisko kontakt s družicí Angosat.


http://www.russianspaceweb.com/zenit-angosat-launch.html#problem


Patek - 27/12/2017 - 15:46

Úspěšný start NR "Зенит-3SLБФ" dne 26.12.17. si připíše do statistiky kdo? Ukrajina, Rusko, Kazachstán nebo USA?


admin - 27/12/2017 - 16:01

citace:
Úspěšný start NR "Зенит-3SLБФ" dne 26.12.17. si připíše do statistiky kdo? Ukrajina, Rusko, Kazachstán nebo USA?


IMHO Ukrajina.


Patek - 27/12/2017 - 17:03

citace:
citace:
Úspěšný start NR "Зенит-3SLБФ" dne 26.12.17. si připíše do statistiky kdo? Ukrajina, Rusko, Kazachstán nebo USA?


IMHO Ukrajina.

Ale jak podle: http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=26990.msg1760561#msg1760561 tak i podle: http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum14/topic16307/message1722760/#message1722760 je to vedeno jako ruský start.


fritz.lochmann - 27/12/2017 - 19:21

Ruský či ukrajinský štart to je ****, pretože Angosat-1 prerušil spojenie s kontrolným strediskom. Štart rakety úspešný, ale družica už menej. Kto ju vyrobil?
http://www.russianspaceweb.com/zenit-angosat-launch.html


novák - 28/12/2017 - 13:18

citace:
Štart rakety úspešný, ale družica už menej. Kto ju vyrobil?


Kdo ji vyrobil je ve vámi odkazovaném článku. RKK Energija.


mikes - 28/12/2017 - 18:35

Spojení s družicí obnoveno

http://tass.com/science/983564


admin - 28/12/2017 - 19:52

Tady to je Ukrajina i Rusko

https://en.wikipedia.org/wiki/2017_in_spaceflight#By_rocket

Tady jen Ukrajina

https://en.wikipedia.org/wiki/2017_in_spaceflight#By_country

Nějaký standard pro označování asi neexistuje...


Alchymista - 29/12/2017 - 02:34

ukrajinská raketa - do ktorej rusi dodávajú motory prveho stupňa aj riadiaci systém...


PinkasJ - 29/12/2017 - 13:51

citace:
ukrajinská raketa - do ktorej rusi dodávajú motory prveho stupňa aj riadiaci systém...


Je otázka, jestli jí nazvat "ukrajinská", když Rusové do ní dodávají hlavní motor 1. stupně o tahu 800 tun, hlavný motor druhého stupně RD 120, celý třetí stupeň (nyní to byl Fregat, dříve také Block DM), dále řídící systém. Podle dřívějších údajů, hodnota ruského podílu je min 75%.


Alchymista - 29/12/2017 - 16:03

nie som istý, mám ale zafixované, že RD-120 vyvinuli v Energomaš, ale robili v Južmaš


novák - 29/12/2017 - 19:14

citace:
Je otázka, jestli jí nazvat "ukrajinská"....


Za rozhodující bych považoval původ rakety = sídlo konstrukční kanceláře.

A Zenit vymysleli Ukrajinci. Teda občané Ukrajinské SSR - ruskojazyční inženýři vesměs ruské národnosti - z KB Južnoje v Dněpropetrovsku.

Tím chci říct, že např. Hyundai z Nošovic jsou korejská auta, i když smontovaná v Česku z dílů vyrobených bůhvíkde.


PinkasJ - 30/12/2017 - 09:29

https://spaceflightnow.com/2017/12/29/communications-restored-with-newly-launched-angolan-satellite/
S Angosatem 1 bylo obnoveno spojení, všechny systémy pracují normálně a bude postupně driftovat do své operační polohy 13° E nad rovníkem.

U rakety Zenit, dříve jsem někde četl, že ruský podíl je nejméně 75%, v čemž hlavní podíl je v Motoru RD 171, třetím stupni (Block DM nebo Fregat) a řídícím systému.
Co se týká motoru RD 120, viz https://en.wikipedia.org/wiki/RD-120 – History.
Čekla ho obvyklý osud u většiny ruských motorů : vývoj a konstrukce prototypů a prvních kusů prováděl Energomash v Moskvě a u menších motorů sériová výroba byla předána jinam – zde Južnoje na Ukrajině. Myslím že to bylo už při stavbě Zenit 3SL pro Sea Launch.
Podobně je to i u raket, např. Angara: První kusy musel vyrobit Chruničev, motory Energomash a sériová výroba motorů RD 191 se se má rozběhnout v podniku Proton PM v Permu, sériová výroba raket Angara bude v moderním podniku v Omsku od r. 2020: http://www.russianspaceweb.com/angara-production.html


Patek - 30/12/2017 - 12:19

citace:
Je zajímavé, že Fregat zřejmě vyvedl Angosat přímo na GEO, nikoliv jen na GTO:
viz: http://www.russianspaceweb.com/zenit-angosat-launch.html

Cituji: The third maneuver also did most of the job of tilting the orbital plane of the mission to match the Equatorial plane. The Angosat-1 spacecraft separated two minutes after an almost nine-minute firing of the main engine, completing the mission nearly nine hours after the launch.

Podle Roskosmosu byl Angosat vyveden na GTO a na GEO se dostal pomocí vlastního motoru. Viz: https: //www.roscosmos.ru/24513/ P.S.: lze to přepnout i do angličtiny.


PinkasJ - 30/12/2017 - 12:57

Ano, je to velmi pravděpodobné:
" Довыведение космического аппарата будет осуществляться с помощью его собственной двигательной установки."

"The third maneuver also did most of the job of tilting the orbital plane of the mission to match the Equatorial plane."

I když to "dovyveděnije" by bylo možno chápat jen jako přesunutí v rámci GEO do přesné operační polohy 13°E, jde spíše také o přesun z GTO a GEO.
V anglickém citátu je napsáno, že Fregat udělal třetím manévrem většinu práce na srovnání roviny dráhy Angosatu s rovinou rovníku, ne tedy celou práci. Snad se někde objeví parametry GTO.


Patek - 30/12/2017 - 13:03

citace:
citace:
Je otázka, jestli jí nazvat "ukrajinská"....


Za rozhodující bych považoval původ rakety = sídlo konstrukční kanceláře.

A není to třeba podle provozovatele rakety? Například Sojuz ST-A a ST-B, všichni určitě se mnou souhlasíte, že je to Ruská raketa, je uváděn jako start Arianespace. Viz: http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum14/topic9743/message1691812/#message1691812 a http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=6114.msg1759334#msg1759334


milantos - 30/12/2017 - 13:56

citace:
Ano, je to velmi pravděpodobné:
" Довыведение космического аппарата будет осуществляться с помощью его собственной двигательной установки."

"The third maneuver also did most of the job of tilting the orbital plane of the mission to match the Equatorial plane."

I když to "dovyveděnije" by bylo možno chápat jen jako přesunutí v rámci GEO do přesné operační polohy 13°E, jde spíše také o přesun z GTO a GEO.
V anglickém citátu je napsáno, že Fregat udělal třetím manévrem většinu práce na srovnání roviny dráhy Angosatu s rovinou rovníku, ne tedy celou práci. Snad se někde objeví parametry GTO.

Chápu to tak, že byl satelit vyveden na dráhu tak, že se pomalu přesunuje do budu umístění a tam bude jeho dráha jemně upravena vlastními motory.


alamo - 30/12/2017 - 14:26

http://www.russianspaceweb.com/zenit-angosat-launch.html#problem
ak som ten preklad s google pochopil správne
According to NORAD radar, all orbital parameters of the Angosat mission seemed normal. According to the nominal flight program, the Angosat-1 satellite was supposed to be released at a point 56.6 degrees East longitude over the Equator into an orbit with a radius of 42,314 by 42,404 kilometers. The resulting trajectory would be around 157 kilometers higher than the geostationary orbit, which would give the satellite a westerly drift relative to the Earth's surface at a rate of around 2.5 degrees per day. As a result, it would appear over its final position in the geostationary orbit in 17 days, industry sources said.

Parkovačka na ktorú fregat umiestnil satelit, bola o 157 kilometrov vyššie ako GEO. Vďaka tomu sa satelit zdanlivo "retrográdne" posúval o 2,5 stupňa za deň "dozadu" smerom nad svoje finálne postavenie na GEO, do ktorého sa dostal vlastným pohonom.
Ale čo sa potom stalo so stupňom fregat?
Zhodili ho "dolu"? Nechali na tej parkovačke?
Logické by asi bolo poslať ho na "cintorín" geostacionárnych satelitov.. [Upraveno 30.12.2017 alamo]


mikes - 30/12/2017 - 14:58

Oba (Angosat i Fregat) jsou přibližně na GEO

2017-086A - 1449.05 min - 0.06° - 36117 x 35963 km - Angosat
2017-086B - 1463.58 min - 0.21° - 36770 x 35875 km - Fregat


PinkasJ - 30/12/2017 - 16:04

Tak zřejmě platí, co jsem napsal poprvé (27.12), že Fregat vynesl Angosat přímo na GEO.
Není to nic neobvyklého, dělal to někdy i Proton, často Zenit3SL, Ariane, neslyšel jsem o tom, že by to dělal F9. Samozřejmě, z Bajkonuru je to dost složitá a energeticky náročná operace. Vynesený satelit pak nemusí ani měnit sklon dráhy k rovníku, ani zakruhovat výslednou dráhu a ušetří své palivo. [Upraveno 30.12.2017 PinkasJ]


novák - 30/12/2017 - 20:16

citace:
A není to třeba podle provozovatele rakety? Například Sojuz ST-A a ST-B, všichni určitě se mnou souhlasíte, že je to ruská raketa, je uváděn jako start Arianespace.


U Sojuzů z Kourou je to jasné - Rusové vyrobí raketu, prodají ji Arianespace a ta ji vystřelí.

No a kdo je provozovatel bajkonurských Zenitů? Zřejmě společnost Совместное предприятие ООО "Международные космические услуги" (МКУ ["Space International Services, Ltd"] sídlící v Moskvě s ruskými a ukrajinskými vlastníky. (kdo shání zakázky atd je vysvětlené v http://sea-launch.info/landlaunch.htm ).

Takže podle provozovatele by to byl ruský start (firma sídlí v Moskvě čili je ruská).


JiříHošek - 30/12/2017 - 21:41

citace:
No a kdo je provozovatel bajkonurských Zenitů? Zřejmě společnost Совместное предприятие ООО "Международные космические услуги" ( МКУ ) ["Space International Services, Ltd"] sídlící v Moskvě s ruskými a ukrajinskými vlastníky.
To bývalo. Start posledního Zenitu zajistila soukromá ruská společnost S7 Space, která projekt koupila.
https://lenta.ru/news/2017/12/27/s7/
[Upraveno 30.12.2017 JiříHošek]


Patek - 31/12/2017 - 13:46

Podrobnosti o navádění Angosatu na dráhu:
http://s7space.ru/upload/resize_cache/iblock/12f/1300_1300_1/12f42ad7d92bd0102bdf6616d4fbb88d.jpg
http://s7space.ru/upload/resize_cache/iblock/d82/1300_1300_1/d82115eb3e296562062b186f57c8cc25.jpg


Patek - 31/12/2017 - 14:01

citace:
citace:
No a kdo je provozovatel bajkonurských Zenitů? Zřejmě společnost Совместное предприятие ООО "Международные космические услуги" ( МКУ ) ["Space International Services, Ltd"] sídlící v Moskvě s ruskými a ukrajinskými vlastníky.
To bývalo. Start posledního Zenitu zajistila soukromá ruská společnost S7 Space, která projekt koupila.
https://lenta.ru/news/2017/12/27/s7/
[Upraveno 30.12.2017 JiříHošek]

Při tomto startu (Angosat) plnil S7 Space funkci operátora startu z pověření "РКК Энергия". Pravděpodobně "РКК Энергия" byla majitelem Zenitu-3F.


novák - 31/12/2017 - 14:53

citace:
S7 Space... Při tomto startu (Angosat) plnil S7 Space funkci operátora startu z pověření "РКК Энергия". Pravděpodobně "РКК Энергия" byla majitelem Zenitu-3F.


Ech, jasně. Pozapomenul jsem na S7.

Takže jestli jsem situaci správně pochopil "staré" Zenity seskládal Južmaš, prodal МКУ/SIS a ta zorganizovala start z Bajkonuru. Čili raketa postavená Ukrajinci, vlastník rakety ruský.

V tomhle startu zřejmě roli majitele rakety převzala Energija, která však vlastní organizací startu pověřila S7. Čili raketa postavená Ukrajinci, vlastník rakety ruský.

A v případných budoucích startech S7 koupí od Južmaše a ruských firem patřičné části Zenitů (a družici), a na Bajkonuru vše poskládá a odpálí. Čili raketa sestavená Rusy, vlastník ruský.


JiříHošek - 31/12/2017 - 18:58

citace:
citace:
Start posledního Zenitu zajistila soukromá ruská společnost S7 Space, která projekt koupila.
https://lenta.ru/news/2017/12/27/s7/

Při tomto startu (Angosat) plnil S7 Space funkci operátora startu z pověření "РКК Энергия". Pravděpodobně "РКК Энергия" byla majitelem Zenitu-3F.
Ano, majitelem tohoto exempláře Zenitu byla RKK Eněrgija, která jej objednala a koupila od Južmaše ještě před krizí mezi oběma zeměmi pro astrofyzikální observatoř Roskosmosu Spektr-RG (její vynesení se stále odkládá a nyní je plánováno na jaro 2019 Protonem).

Slovy "projekt koupila" jsem nemyslel samotný Zenit. Citovaný zdroj uvádí "космодром Морской старт и проект «Наземный старт» купила российская компания S7 Space".

Definice "projektu" je tady: http://s7space.ru/launch-ground/
Проект «Наземный старт» - это проверенная на опыте сработанность и компетентность партнеров, поскольку партнерами проекта являются те же компании, что и в проекте "Морской старт".


PinkasJ - 1/1/2018 - 17:28

Ukrajinská raketa Tsyklon-4M:
Má navázat na dřívější Tsyklon 2 a 3, což byly deriváty ICBM R36 s hypergolickým, tedy jedovatým palivem. Nová raketa má být na LOX/RP palivo a prvém stupni má mít 4 motory RD-870, což jsou deriváty motorů RD 120 z 2. stupně Zenitu.

Jak jsem již psal, pro rakety Zenit byly motory 1. stupně a celý třetí stupeň dodávány z Ruska. Motor 2. stupně RD 120 byl sice kompletován a zčásti vyráběn v Južnoje podle dokumentace moskevského Energomash, avšak jeho spalovací komora včetně výstupní trysky byly vyráběny a dodávané z Energomash. To skončilo po r. 2014.
Južnoje chtělo tyto motory RD120 upravit a použít do 1. stupně své nové rakety Tsyklon-4M nejdříve pro brazilský kosmodrom, po neúspěchu nyní pro kanadský kosmodrom. Problém byl, že neměli dodávky spalovacích komor z Ruska a tak vzali spalovací komory z motorů RD-263, kterých mají v zásobě 50 ks. To byly však motory určené pro ICBM a hypergolické palivo a pro LOX/RP museli u nich použít injektory z RD-120, které vyráběli a provézt další modifikace. Tak vznikl motor RD 870 pro práci u země a RD 872 pro vakuum, byly doplněny i výkyvným mechanismem.
Do září 2017 měl být dokončen vývoj společné jednotky 4 x RD 870. Zatím není vyvinuta nová spalovací komora, až spotřebují 50 ks starých komor. Pro její vývoj by muselo být podstatně modernizováno výrobní zařízení Južmaše .
Zajímavé je, že podle komerční dohody s Čínou jim zřejmě dodali dokumentaci a snad i hotové motory KRD-120, z nichž vznikly čínské YF-100 motory. Zda se něco také nedostalo do S.Koreje je otázka.
http://www.russianspaceweb.com/rd870.html [Upraveno 02.1.2018 PinkasJ]


novák - 2/1/2018 - 12:41

Cyklon-4M


admin - 10/1/2018 - 15:49

Zdá se, že to Ukrajinci s pomocí Indů nakonec zvládnou.

http://www.russianspaceweb.com/rd810.html


admin - 12/3/2018 - 16:05

Ukrajinci by rádi vypouštěli rakety z Austrálie.

https://thewest.com.au/technology/space/ukrainian-government-wants-to-send-rockets-into-orbit-from-was-kimberley-ng-b88765608z


Alchymista - 13/3/2018 - 19:14

oni by ich radi púšťali kdekoľvek...

15. 4. 2011 - z Brazílie
17. 3. 2017 - z Kanady
12. 3. 2018 - z Austrálie


admin - 14/3/2018 - 21:11

No tak Saudi ještě pořád mají dost peněz, což o to...

https://www.popularmechanics.com/space/rockets/a18212031/ukraine-saudi-arabia-space-plane/


admin - 7/3/2019 - 08:55

Mno, jsem poměrně skeptický. Nemají moc peněz a že by jim to někdo zaplatil, to docela pochybuji...

https://jamestown.org/program/ukrainian-space-sector-anticipates-big-changes/


Alchymista - 7/3/2019 - 14:33

ukrajina, presnejšie Južmaš, chce postaviť kozmodrom na plávajúcej plošine v oblasti Chersonu

https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/2647730-u-hersoni-planuut-stvoriti-persij-ukrainskij-plavucij-kosmodrom.html


admin - 17/6/2019 - 10:07

Ukrajinci provedli první zážeh motoru RD-8 po pěti letech.


Eudoxus - 28/9/2019 - 12:07

citace:
Ukrajinská raketa Tsyklon-4M:
Má navázat na dřívější Tsyklon 2 a 3, což byly deriváty ICBM R36 s hypergolickým, tedy jedovatým palivem. Nová raketa má být na LOX/RP palivo a prvém stupni má mít 4 motory RD-870, což jsou deriváty motorů RD 120 z 2. stupně Zenitu.

Jak jsem již psal, pro rakety Zenit byly motory 1. stupně a celý třetí stupeň dodávány z Ruska. Motor 2. stupně RD 120 byl sice kompletován a zčásti vyráběn v Južnoje podle dokumentace moskevského Energomash, avšak jeho spalovací komora včetně výstupní trysky byly vyráběny a dodávané z Energomash. To skončilo po r. 2014.
Južnoje chtělo tyto motory RD120 upravit a použít do 1. stupně své nové rakety Tsyklon-4M nejdříve pro brazilský kosmodrom, po neúspěchu nyní pro kanadský kosmodrom. Problém byl, že neměli dodávky spalovacích komor z Ruska a tak vzali spalovací komory z motorů RD-263, kterých mají v zásobě 50 ks. To byly však motory určené pro ICBM a hypergolické palivo a pro LOX/RP museli u nich použít injektory z RD-120, které vyráběli a provézt další modifikace. Tak vznikl motor RD 870 pro práci u země a RD 872 pro vakuum, byly doplněny i výkyvným mechanismem.
Do září 2017 měl být dokončen vývoj společné jednotky 4 x RD 870. Zatím není vyvinuta nová spalovací komora, až spotřebují 50 ks starých komor. Pro její vývoj by muselo být podstatně modernizováno výrobní zařízení Južmaše .
Zajímavé je, že podle komerční dohody s Čínou jim zřejmě dodali dokumentaci a snad i hotové motory KRD-120, z nichž vznikly čínské YF-100 motory. Zda se něco také nedostalo do S.Koreje je otázka.
http://www.russianspaceweb.com/rd870.html [Upraveno 02.1.2018 PinkasJ]


Druhe úspešne zapálenie motora tretieho stupňa ( podla dostupnych informacii ma mat len 2 stupne ( ? ) )
Другий успішний прожиг третього ступеня РН «Циклон-4»


Eudoxus - 2/5/2020 - 14:00

Canso spaceport:
Proposed spaceport gathers steam, but questions linger

https://www.thechronicleherald.ca/business/local-business/proposed-spaceport-gathers-steam-but-questions-linger-399767/

[upraveno 2.5.2020 14:01]


Alchymista - 11/9/2021 - 11:07

https://ria.ru/20210911/proval-1749620630.html

citace:
Ukrajina oznámila zlyhanie vesmírnych programov
Poslanec Rady Taruta: Ukrajina zlyhala vo vesmírnych programoch, míňa miliardy dolárov

Ukrajina neuspela v niekoľkých vesmírnych programoch, na ktoré minula približne dve miliardy dolárov. Na brífingu v Najvyššej rade to vyhlásil poslanec za stranu Otčina Sergej Taruta.
"Ukrajina na projekt "Sea Launch" vynaložila 200 miliónov dolárov. V rámci projektu Cyklón-4 Ukrajina vynaložila 672 miliónov USD. Na projekte Lebed /SWAN vznikli straty vo výške 350 miliónov dolárov, v dôsledku čoho je táto družica v Krasnojarsku a vesmírna agentúra dodnes nemá jasný program, čo bude robiť ďalej," povedal poslanec.

Taruta zdôraznil, že úrady musia zachovať a rozvíjať obrovský vesmírny potenciál, ktorý krajina zdedila po Sovietskom zväze. "Čo máme v tejto chvíli? Z 33 podnikov zostalo len šesť a tie sú vo veľmi ťažkej situácii - sotva sa vyplácajú mzdy a neexistuje jasný štátny program, čo ďalej," sťažuje sa poslanec.
Povedal, že na to, aby sa Ukrajina stala vesmírnou veľmocou, je potrebné nájsť vinníkov a namiesto stratených kozmodrómov vybudovať nové.
Šéf ukrajinskej štátnej vesmírnej agentúry Volodymyr Taftaj predtým povedal, že krajina sa chce vrátiť do klubu vesmírnych krajín bez Ruska.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)


fritz.lochmann - 12/1/2022 - 23:49

Ide to aj bez Moskvy

Ukrajina sa vráti do vesmíru so
Sich-2-30


Anatoly Zak: http://www.russianspaceweb.com/sich2-30.html


novák - 13/1/2022 - 12:39

Samozřejmě že to jde i bez Moskvy, nikdo nikdy netvrdil, že ruské rakety jsou jediná možnost jak dostat družici na orbitu.

Pozitivní je, že v Kyjevě pochopili, že výklady o ukrajinské nosné raketě a ukrajinsko-brazilském resp. ukrajinsko-kanadském kosmodromu byly jen snahou zbytků ukrajinského raketového průmyslu o získání státních dotací, ale nikdy vážně míněným budováním něčeho reálného.

Trvalo těm politikům jen deset let než jim došlo, že předkladatelé kosmo-powerpointů jsou stejní jako oni Za tu dobu mohli mít družic tucet..


Alchymista - 27/1/2022 - 17:07

"Sič-infekcia": Ukrajinský satelit "chorý" a stratil sa, žiadna komunikácia s ním

citace:
Prvý ukrajinský satelit Sič-2-30 vypustený za posledných jedenásť rokov je pravdepodobne stratený. Na svojej stránke na Facebooku to dnes, 26. januára, oznámil bývalý nezávislý poradca šéfa Štátnej vesmírnej agentúry Ukrajiny Andrij Kolesnik.

Podľa ukrajinskej strany kozmická loď ešte nebola identifikovaná, hoci podľa dohody medzi Kyjevom a Washingtonom podpísanej v roku 2021 ju už USA mali zapísať do databázy na špeciálnej webovej stránke.

Vzhľadom na nedostatočnú identifikáciu Kolesnik naznačil, že došlo ku komunikačným problémom:

"So satelitom Sič-2-1 ("Sič-2-30") nie je stabilná (alebo vôbec žiadna komunikácia), takže nie je možné poskytnúť americkej strane informácie o parametroch jeho rozšíreného pohybu na úplnú identifikáciu."

Ako uvádza denník Izvestija, satelit bol vypustený 13. januára na nosnej rakete Falcon 9 amerického podnikateľa Ilona Muska.

Satelit bol navrhnutý na monitorovanie využívania pôdy, vegetácie, lesných a vodných zdrojov, zmierňovanie následkov katastrof a ďalšie úlohy.

Pilot kozmonautov Alexander Lazutkin povedal televízii REN, prečo sa mohol Sič-2-30 stratiť.

"Mohla sa stratiť v tom zmysle, že nezačala fungovať. Najjednoduchšia možnosť. Nedostal sa do kontaktu, a to je všetko," povedal odborník a zdôraznil, že zariadenie sa považuje za stratené len v tomto prípade, a nie vtedy, keď satelit "zhasol a nedá sa nájsť".

"Buď je nefunkčný, alebo sa niečo stalo, keď bol vyňatý a satelit neexistoval. Možno sa stane nejaký zázrak a bude to tam signalizovať o nejaký čas neskôr a potom sa niečo vráti, ale je to veľmi malá šanca," uzavrel odborník.

Koncom decembra 2021 však Dmitrij Rogozin, šéf Roskosmosu, oznámil, že o tri až štyri roky svet zažije "štartovací boom", keď Rusko začne vypúšťať viacsatelitnú orbitálnu konšteláciu Sphere.

Podľa neho Rusko vypustí ročne 50 až 75 rakiet. Podľa Rogozina majú ruskí raketoví špecialisti dostatok zručností na to, aby na obežnú dráhu vyniesli desiatky satelitov na jeden štart, pretože majú dostatok skúseností s uvádzaním komunikačných satelitov britskej spoločnosti OneWeb do prevádzky.


Viac informácií na: https://eadaily.com/ru/news/2022/01/26/sich-infekciya-ukrainskiy-sputnik-zabolel-i-propal-svyaz-s-nim-otsutstvuet

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)


novák - 28/1/2022 - 19:21

Podstatné info z článku: už je to několik dní co byl vypuštěn, a Američani ho ještě nezařadili do katalogu kosmických těles. Kdyby vše probíhalo podle plánu, tak by Ukrajinci už navázali spojení, zjistili dráhu a informovali Američany (aby ho ti mohli identifikovat mezi tělesy která se oddělila od nosné rakety..). To zjevně neproběhlo, takže spojení je nestabilní nebo žádné. Žádné spojení = družice asi ztracená.

Jde zatím jen o úvahy komentátorů, z ukrajinské kosmické agentury se nikdo neozývá. (Kdyby bylo vše dobré, tak se ozvou s jásotem. Ale jásot není.)


PS. V jednom z článků o situaci, v rámci posměchu nad Ukrajinou, uvedli soupis ukrajinských družic:

(Jméno, hmotnost, rok vypuštění, životnost)

* Sič 1, 1915 kg, 1995, 6 let a 4 měsíce
* Sič 1M, 2223 kg, 2004, 1 rok a 4 měsíce
* Mikron, 66 kg, 2004, 9 měsíců
* Sič 2, 176 kg, 2011, 1 rok a 4 měsíce
* Sič 2-30, 180 kg, 2022, asi ztracena po startu

Čili nejnovější ztráta po startu jen trochu předbíhá trend..
(plus byly ještě dva nanosputniky)


smvojj - 28/1/2022 - 19:28

Další balast na orbitu?


NovýJiřík - 28/1/2022 - 20:36

citace 28.1.2022 - 19:28 - smvojj:
Další balast na orbitu?

Síč, hm...
Možná že další se bude jmenovat Ataman a pak přijde Taras Bulba. Ale ještě aby to opravdu lítalo.


admin - 12/3/2022 - 23:01

Znovu vydaný článek z roku 2016, který jsem zaznamenal až dnes.

https://spacenews.com/from-the-archives-an-untethered-ukraine-seeks-new-orbits-for-its-space-industry/

Snad zásadní dokumenty a data evakuovaly včas.


admin - 16/3/2022 - 16:17

Ostřelování ruským agresorem je zatím ušetřeno Yuzhmash a Yuzhnoye.

https://spacenews.com/ukrainian-space-industry-players-continue-work-eye-european-projects-amid-war/


admin - 23/3/2022 - 23:23

Zamyšlení nad budoucností ukrajinské kosmonautiky. Pokud se povede vyhnat ruské okupanty.

http://nasawatch.com/archives/2022/03/ukraine-the-eu.html


Kamil73 - 24/3/2022 - 23:34

Po vítězné válce bude ten pravý čas poskytnout Ukrajincům prostor na Cape Canaveral (nebo v Kourou), aby tam postavili rampu pro svoje rakety. To by byla opravdu silná podpora ukrajinskému raketovému průmyslu.


admin - 20/4/2022 - 21:35

I přes ruskou agresi rozvoj kosmonautiky na Ukrajině pokračuje.
Autofagující raketa. Suborbitální let už letos.

https://www.space.com/ukraine-startup-engine-test-self-devouring-rocket

https://www.linkedin.com/company/prominaerospace/

https://prominaerospace.com/


Grofino - 21/8/2022 - 16:12

Rusové vyvinuli podobný motor.
https://twitter.com/SpaceXMR/status/1561218698928705536


admin - 17/11/2022 - 19:17

Dnešním cílem orků asi bylo KB Pivdenne.

https://twitter.com/KyleJGlen/status/1593174875019284480


Toto téma přichází z:
http://www.kosmo.cz

Url tohoto webu:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=print&fid=3&tid=1781