Témata: Vulcan - nový nosič ULA

pospa - 14/4/2015 - 11:09

Dne 13.4.2015 představila United Launch Alliance detaily plánu vývoje nového nosiče Vulcan.
Do tohoto vlákna budou přesunuty všechny relevantní příspěvky z jiných témat.


dodge - 25/3/2015 - 09:11

Můžete hlasovat při výběru jména pro nový americký nosič od ULA.


Pomozte najít jméno příští americké rakety.

Jeden malý krok pro ULA, ale velký skok pro výzkum vesmíru. Hlasujte pro jméno: Eagle, Freedom, nebo GalaxyOne?

http://www.universetoday.com/119555/you-can-vote-to-name-americas-new-rocket-from-ula/


dodge - 31/3/2015 - 05:38

United Launch Alliance chce váš hlas pro pojmenování nové rakety.


Do 6.4.2015 je možno volit ze tří jmen - Eagle, Freedom nebo GalaxyOne.

http://www.space.com/28969-united-launch-alliance-rocket-name-vote.html?cmpid=559185


Ervé - 31/3/2015 - 07:12

Co to vlastně bude za raketu? Zveřejnil někdo nějaké údaje? Pohon, nosnost?


dodge - 31/3/2015 - 07:56

citace:
Co to vlastně bude za raketu? Zveřejnil někdo nějaké údaje? Pohon, nosnost?


“Next Generation Launch System,” (NGLS), představí nový prezident a generální ředitel společnosti Tory Bruno, spolu s vybraným jménem na Národním kosmickém sympoziu 13. dubna 2015 v Colorado Springs, Colorado.


Jaro - 31/3/2015 - 08:18

citace:
Co to vlastně bude za raketu? Zveřejnil někdo nějaké údaje? Pohon, nosnost?


K pohonu sa už vyjadrili. Vyvíjaný metanový BE-4 od Blue Origins, na ktorom teraz spolupracujú s ULA. Záloha AR-1 od Aerojet. Bruno akoby naznačil, že by malo/mohlo dochádzať k znovupoužitiu motorov.


alamo - 31/3/2015 - 09:58

citace:
Můžete hlasovat při výběru jména pro nový americký nosič od ULA.

citace:
Co to vlastně bude za raketu? Zveřejnil někdo nějaké údaje? Pohon, nosnost?

Bezosov "rukopis", asi im to poradil on..
citace:
http://finmag.penize.cz/recenze/279946-ve-firme-ktera-chce-zabit-vlastni-obor
Kult testování má ale i v Amazonu své meze: Bezos si třeba umanul, že hlavní stránka obchodu ponese velkou reklamu na nové Kindly, přestože v tu chvíli nebyly na skladě. Zákazníky to mátlo a firmě utíkaly peníze, které mohla vydělat, kdyby exkluzivní prostor propagoval dostupné zboží — ale Šéf se tak prostě rozhodl a tečka.

a len tak mimochodom, ULA si mala Bezosa preštudovať
citace:
Stone cituje zaměstnance Amazonu, podle kterých spolupráce externích firem s gigantickým obchodem připomíná návyk na heroinu: ze začátku znamená „být na Amazonu“ ohromný příliv objednávek, dlouhodobě je to pro ně ale destruktivní. Gigant totiž neustále snižuje marže a je mu úplně jedno, jestli nějaké nakladatelství nebo třeba nožířství zkrachuje. Jeden podnikatel mluví doslova o „závodu k nule“ a připomíná tak knihu Who Owns the Future. V té Jaron Lanier píše o „internetových sirénách“, několika málo firmách, které k sobě přivolají uživatele i dodavatele, komplikují jim cestu nazpátek a postupně likvidují konkurenci.

Čímž se opět dostáváme k Jobsům a nově i Bezosům v poličkách. Není mi úplně jasné, čím jsou ti chlapíci inspirativní – vždyť jejich cíle spíš než kapitalistické ideály připomínají vrcholný feudalismus. Ačkoliv, i tehdy vlastně vazalové svoje lenní pány upřímně obdivovali…


komu "ktorej gazele" ten asi ide po krku dnes?
citace:
http://www.etrend.sk/firmy/arogantny-gigant-s-menom-amazon.html
Projekt Gazela

Amazon okamžite zbystril pozornosť a chcel sa konkurencie zbaviť odkúpením. Keďže manažéri Quidsi chceli byť nezávislým obchodom, J. Bezos vymyslel stratégiu „Gazela“. Dravec uženie svoju korisť k smrti. Amazon okamžite znížil ceny plienok a iných výrobkov pre deti o 30 percent. Amazon vytvoril aj vlastnú službu pre mamičky s názvom Amazon Mom, kde ponúkal lákavé zľavy a výhody.

Quidsi ceny dorovnal, ale dostal sa pod drobnohľad cenovej polície z Amazonu. Cenová vojna si vyžiadala svoju daň – Amazon prišiel za tri mesiace síce o sto miliónov dolárov, ale Quidsi potopil. Firmu Amazon nakoniec odkúpil za 540 miliónov dolárov.

Ide len o príklad ako sa J. Bezos dokázal uchýliť k studenej obchodnej vojne o plienky a stratový program Amazon Mom mal slúžiť len na jeden účel – uhnať Diapers.com do strát a odkúpiť ich.

..
pripomeniem
zatiaľ čo amazon a ula sú "mašiny na zisk", space x (aj ostatné muskove firmy) zatiaľ produkuje kopec očakávaní a fungje s dlhodobých investícií [Upraveno 31.3.2015 alamo] [Upraveno 31.3.2015 alamo]


alamo - 11/4/2015 - 00:14

už ani nie dva dni
v "pondelok trinásteho"..
http://www.spacelaunchreport.com/nglv.html
Potential NGLS Appearance (Unofficial Estimates)
[Upraveno 11.4.2015 alamo]


xChaos - 13/4/2015 - 22:12

Heh, paralelní tiskovka ULA těsně přes očekávanýn návratem F-9 je fakt dobrý pí-ár vtip. ULA musej bejt pěkně zoufalý, když to načasovali takhle trapně :-)


Jaro - 13/4/2015 - 22:16

Áno, máme Vulcan [Upraveno 13.4.2015 Jaro]


xChaos - 13/4/2015 - 22:18

... ovšem vícenásobně použít jen motory, místo celého prvního stupně, to vypadá jako celkem chytrý tah (aspoň z finančního hlediska). Ale Elon Musk a SpaceX to stejně dělá víc cool - tihle měli šanci to předvést minulých 20 let a kašlali na to...


Petr_Šída - 13/4/2015 - 22:38

Jakoby četli příspěvek pana Davida

ne sorry, teď vážně, až zkušenosti ukážou, zda je to cesta, ale podělat se tam toho taky může dost (minimálně náchylnost na počasí bude ještě větší, než u řízeného přistání)


pospa - 14/4/2015 - 11:19

Startující Vulcan v nejsilnější variantě




Advanced Cryogenic Evolved Stage (ACES)




Pár informací k postranním boosterům




Schéma znovupoužitelnosti motorové sekce





dodge - 14/4/2015 - 11:45

http://aviationweek.com/space/ula-s-vulcan-rocket-embraces-reusability-new-upper-stage?NL=AW-05&Issue=AW-05_20150414_AW-05_969&YM_RID=%27email%27&YM_MID=%27mmid%27&sfvc4enews=42&cl=article_2


yamato - 14/4/2015 - 12:08

No vida, 50 rokov sa nedalo a zrazu sa da. Milujem konkurencny suboj Uvidime koho koncept prinesie vacsie uspory.

SLS bde za chvilu vyzerat ako dinosaurus z praveku...


dodge - 14/4/2015 - 12:18

citace:
No vida, 50 rokov sa nedalo a zrazu sa da. Milujem konkurencny suboj Uvidime koho koncept prinesie vacsie uspory.

SLS bde za chvilu vyzerat ako dinosaurus z praveku...


Stále většinou platí tři vývojové etapy:

1. Konstrukční nadšení

2. Realizační vystřízlivění

3. Návrat k původní variantě


yamato - 14/4/2015 - 12:20

citace:
citace:
No vida, 50 rokov sa nedalo a zrazu sa da. Milujem konkurencny suboj Uvidime koho koncept prinesie vacsie uspory.

SLS bde za chvilu vyzerat ako dinosaurus z praveku...


Stále většinou platí tři vývojové etapy:

1. Konstrukční nadšení

2. Realizační vystřízlivění

3. Návrat k původní variantě


Ano, tymto postupom sme sa dostali od pazurika ku kryogenickym raketovym motorom


PinkasJ - 14/4/2015 - 14:01

NGLS bude nesporně tvrdý konkurent pro kohokoliv, nejen návratem motorů, ale i vynikajícími horními LOX/LH2 stupni. To se oproti SpaceX značně projeví hlavně v zakázkách pro GTO a mimo oblast Země. Zajímalo by mne přesto skutečné ekonomické porovnání např. ATLAS V 421, který má GTO nosnost 6,9 tun a startovní váhu 415 tun (bez návratu stupně) s FH, který má podobnou GTO nosnost 6,4 tuny a startovní váhu 1450 tun s návratem 3 stupňů.

Co se týče ULA cituji: ...former ULA CEO Michael Gass claimed an average launch price of $225 million, with future launches as low as $100 million . FH bude účtovat přibližně stejně.
Myslím, že kdyby ULA reálně ořezala své dosud monopolní ceny odvozené od cen pro vojáky, mohla by na GTO již nyní konkurovat FH a s NGLS určitě.


NovýJiřík - 14/4/2015 - 14:45

No vida, 50 rokov sa nedalo a zrazu sa da. Milujem konkurencny suboj Uvidime koho koncept prinesie vacsie uspory.
SLS bde za chvilu vyzerat ako dinosaurus z praveku...



Stále většinou platí tři vývojové etapy:
1. Konstrukční nadšení
2. Realizační vystřízlivění
3. Návrat k původní variantě

Ano, tymto postupom sme sa dostali od pazurika ku kryogenickym raketovym motorom

To je tím, že se občas vyskytne nějaký blbec, který např. neví, že letadlo těžší vzduchu nemůže létat, a postaví ho. Jinak je ale pravda, že dokonalejší nůž, než je dobře štípnutý pazourek (tloušťka ostří 10 molekul) dodneška nikdo nevyrobil. [Upraveno 14.4.2015 NovýJiřík]


xChaos - 14/4/2015 - 22:49

hehe, tak práva ke jménu Vulcan má prý Paul Allen :-)


ucvrnkls - 14/4/2015 - 23:16

citace:
FH bude účtovat přibližně stejně.



nevěřím, že jakákoli firma která si sebou vleče historicky nabalený balast zvládne konkurovat velmi štíhle fungující SpaceX.
Na druhou stranu je to hodně dobře že toto existuje protože díky tomu se spacex dostane s cenou tam kam stejně její interní propočty počítají že slezou.

A hlavně SpaceX lítá,má Dragona,za měsíc bude mít znovupoužitelnost 1.stupně,téměř má Dragon Ridera, a o dokončení FH taky už nikdo nepochybuje. ULA má min 3-4 roky zpoždění.


David - 15/4/2015 - 09:04

Právě jsem se seznámil s tiskovkou Vulcanu . Předpokládají záchranu motorů prvého stupně, zkráceně : odstřelení motorové sekce, nafukovací brzdící štít,
padák a zachycení helikoptérou ve vzduchu.


xChaos - 15/4/2015 - 11:01

citace:
Právě jsem se seznámil s tiskovkou Vulcanu .


Gratuluji. Nás ostatní s ní seznámil 14.4.2015 ve 11:19 Mirek Pospíšil :-)


alamo - 15/4/2015 - 11:51

http://osel.cz/index.php?clanek=8196
možno aj metán..
možno aj znovupoužitelnosť..
možno nič s toho
humbug..

h..
heavy verzia založená na paralelnom združovaní, v "ponuke" nie je


alamo - 15/4/2015 - 12:07

"zaručene" sa stanú dve veci
a, zbavia sa ruských motorov
b, zbavia sa použitia vodíka v prvom stupni
tomu vravím prevratné a "saltomortálne" REVOLUČNÉ zmeny

neviem či sa smiať, alebo plakať..


NovýJiřík - 15/4/2015 - 17:24

citace:
http://osel.cz/index.php?clanek=8196
možno aj metán..
možno aj znovupoužitelnosť..
možno nič s toho
humbug..

Humbuk - naprosto souhlasím. V článku samé "mělo by se", fakta veškerá žádná, o nějakých závazných termínech ani nemluvě, s tím, že nejsilnější verze "Vulkána" by měla unést ani ne polovinu toho, co FH, ale ve vývoji stát dvě miliardy (coz znamená, že to bude víc) Kolik že stál vývoj F9 a FH?. A pardon, zapomněl jsem na pěkné několikavteřinové demo video, které má z praktického hlediska asi stejnou cenu jako záběr na kluky, pouštějící na poli draky. [Upraveno 15.4.2015 NovýJiřík]


alamo - 16/4/2015 - 03:48

musím ale povedať
je to ten "správny" humbug
dospeli sme do bodu, keď sa ani na dva roky dopredu, nedá naplánovať totálne nič
napríklad nie je jasné čo narobia s "trhom" droni, lietajúci v atmosfére
nie je jasné čo bude s ISS
čo bude s celou nasa, to je fakt v tme atď..

môžete iba nasľuboval všetko a nič odrazu


dodge - 16/4/2015 - 12:26

Vedení ULA považuje termín nasazení motoru AR-1 na rok 2018, deklarovaný výrobcem, za "směšný".

http://aviationweek.com/defense/ula-ceo-calls-2018-availability-date-ar-1-engine-ridiculous?NL=AW-05&Issue=AW-05_20150416_AW-05_74&YM_RID=%27email%27&YM_MID=%27mmid%27&sfvc4enews=42&cl=article_2


admin - 12/9/2016 - 15:57

Výběr motoru pro Vulcan odložen na rok 2017 až poté, co se ukáže světu kompletní AR-1 a prokáže predikované schopnosti.


http://spacenews.com/decision-on-vulcan-engine-could-slip-to-2017/

Zajímavost: ULA vyhrála kontrakt na vynesení dvou družic NRO na roky 2020 a 2023. Cena 700M$ za oba starty.


miky - 25/2/2017 - 13:28

http://www.spaceflightinsider.com/organizations/aerojet-rocketdyne/aerojet-rocketdyne-conducts-record-setting-ar1-test/


PinkasJ - 25/2/2017 - 22:18

Není mi jasné, proč firmě Rocketdyne, která v 60-tých letech vyvinula motor F1 bude trvat do r. 2019, než vyrobí ekvivalent ruského motoru RD 180. Přičemž RD 180 je jen zmenšený (poloviční) bratr motoru RD 171, který prvně letěl v Zenitu již v r. 1985. Není to tím, že v USA došlo k „outsourcování“ mnoha špičkových strojírenských technologií a lidé, kteří něco znali již zemřeli, nebo jsou v důchodu? Na druhé straně však v USA zůstávají špičkoví výrobci civilních i vojenských letadel a především jejich motorů, které jsou nejméně tak složité, jako raketové motory.


admin - 1/4/2017 - 00:56

V návalu euforie z F9 reusable to skoro nejde "slyšet".


kopapaka - 1/4/2017 - 02:51

Sportovním autem ke hvězdám?
První mě napadlo...

...to bude tak výkonné nebo drahé?!?


Pardón, ale nešlo odolat


admin - 16/4/2017 - 00:03

Švýcarská firma RUAG Space je zapojena do vývoje Vulcanu.

http://www.spaceflightinsider.com/organizations/ula/ruag-joins-ula-in-decatur-as-development-of-vulcan-continues/


admin - 10/5/2017 - 12:36

Aerojet Rocketdyne úspěšně provedla hot-fire s full-scale preburnerem pro nový motor AR-1. Zatím stíhají harmonogram pro letuschopný motor v roce 2019.

http://www.spaceflightinsider.com/organizations/aerojet-rocketdyne/aerojet-rocketdyne-completes-ar1-preburner-hot-fire-test/


dodge - 12/6/2017 - 12:53

USAF bude nadále investovat do vývoje motoru Aerojet Rocketdyne AR-1 vzhledem k potížím při vývoji motoru Blue Origin BE-4



http://aviationweek.com/space/usaf-keep-ar-1-work-going-amid-be-4-setback?NL=AW-05&Issue=AW-05_20170612_AW-05_215&sfvc4enews=42&cl=article_2&utm_rid=CPEN1000000980369&utm_campaign=10376&utm_medium=email&elq2=2913fb60edbf445894670d4c69360cc2


admin - 27/2/2018 - 19:39

Příliš komplikované. Ale třeba tu cenu fakt sníží pod 100M$.

http://www.businessinsider.sg/how-vulcan-rocket-works-united-launch-alliance-2018-2/


PinkasJ - 28/2/2018 - 09:20

Cena Atlas V nebo Vulcanu závisí značně na počtu SRB. Atlas 5 používá 0-5 Aerojet 60A SRB, každý o tahu 130 tun.
Pro novou raketu Vulcen bude používat 0-6 GEM 63, nebo i GEM-63 XL od Orbital ATK, přičemž GEM-63 XL bude mít tah až 204 tun. Jsou to největší monolitické SRB na světě. Při použití 6ks SRB by to byl tah až cca 1200 tun ( pro srovnání FH má celkový tah u země cca 2500 tun).
Bohužel , nikde nemohu najít ceny těchto boosterů, ale myslím, že jsem někde četl cca 10 mil. USD/ks, takže cena Vulcanu by byla značně variabilní. Nicméně ULA myslím tvrdila, že cena za integraci nákladu a start tvoří až 70% výrobní ceny rakety


admin - 5/3/2018 - 13:09

ULA furt čeká s rozhodnutím o výběru motoru. BO zatím usilovně testují.

http://spacenews.com/be-4-engine-tests-continue-as-ula-waits-to-make-vulcan-engine-decision/


admin - 10/3/2018 - 00:11

Aerojetu je málo 2/3 dotací na vývoj nového motoru.

http://spacenews.com/air-force-and-aerojet-rocketdyne-renegotiating-ar1-agreement/


admin - 11/5/2018 - 22:00

Druhý stupeň Vulcanu bude pohánět motor RL10C-X.

http://spacenews.com/ula-selects-aerojet-to-provide-vulcan-upper-stage-engine/


admin - 25/5/2018 - 16:58

Myslím, že tam není nic nového, že už to tu někde je. Tak snad pro zopakování - Vulcan v nejsilnější konfiguraci má stát 1/3-1/4 Delta 4 Heavy. Ta stojí 350M$.


https://www.cbsnews.com/news/spacex-united-launch-alliance-pentagon-contracts-vulcan-rocket/


PinkasJ - 26/5/2018 - 00:55

Bruno z ULA položil základní otázku: je lépe zachránit při každém letu jen motor, který tvoří 70% ceny 1. stupně, nebo zachránit celý stupeň, ale jen když to dovolí hmota vynášeného nákladu. Podle jeho názoru a jejich průzkumu trhu je výhodnější prvé (jejich) řešení. Problém je, že ho ještě zdaleka nemají realizované, ale také to, že u Vulcanu zůstává nevratný nejen 2 stupeň, ale i boostery.
Vulcan má vynášet až 36 tun na LEO a téměř 16 tun na GTO, to jsou vysoké výkony i proti expandable F9 a zvláště pak proti reusable F9. Navíc změnou počtu boosterů se Vulcan může optimálně přizpůsobit různě těžkým nákladům.

FH je sice výkonnější, ale na GTO jen v expandable versi, v reusable versi má GTO nosnost poloviční. Navíc FH je značně složitější a těžší a bude mít asi problém se více uplatnit v komerční sféře.
SpX bude mít dva těžké konkurenty – Vulcan a New Glenn.


pet.rok - 26/5/2018 - 14:27

ja by som asi nepovedal ze Vulcan bude nutne tvrdy konkurent SpX (z cisto komercneho pohladu), predsa len ich navrh je zatial velmi tradicny a pokus o ciastocnu znovupouzitelnost nie uplne jasny. Kazdopadne pravdepodobne ostane nadalej vyznamnym vynasatelom vladnych satelitov, kde citlivost na cenu nie je taka velka.

New Glen je od pociatku navrhovany na znovupouzitelnost (s moznostou vyuzitia skusenosti a konceptov od SpX) takze si myslim ze ma lepsie (komercne) vyhliadky.

Pre oba nosice ale plati ze pridu neskor a v biznise casto plati ze prvy berie najviac.

Takisto by som rozporoval tezu ze FH je prilis zlozity (napr. v porovnani s Vulcanom). Ten sa sklada s 3 roznych, kym FH v podstate z dvoch kde jeden je navyse vyrobne zdielany s F9 (a druhy ciastocne) a tankuje len jedno palivo.


admin - 26/5/2018 - 17:18

citace:

Pre oba nosice ale plati ze pridu neskor a v biznise casto plati ze prvy berie najviac.



Vidím to úplně stejně. Proto mám trochu obavu, jestli bude dost nákladu i pro ostatní. Jestli trh SpaceX v podstatě nevyluxuje...


PinkasJ - 26/5/2018 - 18:11

citace:

Takisto by som rozporoval tezu ze FH je prilis zlozity (napr. v porovnani s Vulcanom). Ten sa sklada s 3 roznych, kym FH v podstate z dvoch kde jeden je navyse vyrobne zdielany s F9 (a druhy ciastocne) a tankuje len jedno palivo.
.
Tento argument je oprávněný, avšak při porovnání výkonů na GTO by mohl FH konkurovat Vulcanu jen v expandable versi, což je neekonomické. Je však reálné, že by mohli brát pro FH olétané stupně z F9, kterých asi budou mít dost, ale nosnost bude poloviční.
V každém případě instalovat, zajistit napojení potrubí, ventilů, snímačů, řídit a kontrolovat za letu i po přistání stav 27 motorů je asi složitější, než 2 motorů. Rovněž přistání modulů FH na 3 různých místech a doprava zpět něco stojí.
Časové hledisko, které zdůrazňujete je velmi závažné. SpX má šanci především s F9 obsadit rozhodující část komerčních letů, než budou létat Vulcan a New Glen, potom už to nebude jednoduché. Myslím, že hlavní tahoun a zdroj zisků SpX bude F9, nikoliv FH nebo BFR.


pet.rok - 27/5/2018 - 00:52

ked hovorime o komercnej sfere tak nosnost 10+t na GTO absolutne postacuje na 99% nakladu. v podstate Ariane 5 vyuziva takuto nosnost na dualny naklad, lebo prevazna vacsina telco druzic na GEO ma 3-5t. cize F9 ma teraz v podstate idealnu nosnost pre jednu telco druzicu v "reusable" konfiguracii.

v pripade vladnych zakazok to ma vacsi vyznam nakolko niektore specialne druzice NRO mozu dosahovat 10 a viac ton, ale za ich nie je tolko : vidno to z poctu startov rakety Delta IV Heavy, ktora mala doteraz najvyssiu nosnost na GTO.

Situacia sa moze ciastocne zmenit ak pribudnu nosice schopne vynasat viac za "rozumnu" cenu, najma u vojenskych druzic mozu chciet dostupnu kapacitu vyuzit ale tu predpokladam ze sa o zakazky nejako "bratsky" podelia napr. ULA 70% a SpX 30 ako to uz byva

citace:

V každém případě instalovat, zajistit napojení potrubí, ventilů, snímačů, řídit a kontrolovat za letu i po přistání stav 27 motorů je asi složitější, než 2 motorů. Rovněž přistání modulů FH na 3 různých místech a doprava zpět něco stojí.


iste rezia znovupouzitia FH bude vyssia ako expendable Vulcan, na druhu stranu uspora nakladov a hlavne rovnaky pristup k udrzbe ako v pripade F9 dava velke sance ze FH nebude lietat len raz do roka.

citace:

SpX má šanci především s F9 obsadit rozhodující část komerčních letů, než budou létat Vulcan a New Glen, potom už to nebude jednoduché. Myslím, že hlavní tahoun a zdroj zisků SpX bude F9, nikoliv FH nebo BFR.


a
citace:

Vidím to úplně stejně. Proto mám trochu obavu, jestli bude dost nákladu i pro ostatní. Jestli trh SpaceX v podstatě nevyluxuje...



suhlasim, tak to asi dopadne. i ked ako som uz pisal predtym, moze aj dojst k pozitivnemu zlomu v dopyte v dosledku masivneho zlacnenia a znizenia cakacej doby a vzniknu nove necakane prilezitosti tak ze nebudu stihat vynasat ani vsetci spolu.

riziko pre SpX, alebo skor pre fanusikov, vidim v tom ze akcionari (neviem presne ake je rozlozenie) nebudu chciet minat peniaze na dalsi vyvoj BFR ale budu chciet si z toho spravit "dojnu kravu". Ale zase moze zauradovat NASA a nieco zadotovat [Upraveno 27.5.2018 pet.rok]


PinkasJ - 27/5/2018 - 13:22

V podstatě souhlasím z vašimi názory, ale chtěl bych zdůraznit jeden aspekt u Vulcanu: Jde o raketu s dosud největší adaptivností a variabilností. Prostou změnou počtu TPH boosterů vlastně vytváří řadu 7 raket od nosnosti cca 10 tun LEO / 4 tuny GTO až po cca 35 tun LEO / 15 tun GTO. Přitom základ rakety zůstává stejný s návratnou motorovou sekcí. Pokládám to za optimální technické řešení pro jednotlivé i případně vícenásobné náklady.
Po zavedení vrchního stupně ACES (cca 2024) bude tento mít možnost operovat ve vesmíru až několik dní a bude mít 2 varianty objemu 41/73 tun a může být vypuštěn bez motoru jako tanker opět ve 2 variantách objemu. Další variantou je vesmírné depo pro LOX/LH2.
To jsou zatím jen plány a v budoucnu se uvidí, zda u komerčních nákladů se prosadí vyspělá technika spolu s cenovou konkurenceschopností


Ervé - 28/5/2018 - 07:26

Variabilita TPH boosterů má ale za následek, že centrální stupeň musí být vyztužený pro každou variantu, letový profil pokaždé jiný, navíc TPH boostery jsou celkem drahé. Kyslík-vodík ve druhém stupni dává velký výkon přímo na GEO nebo dál, pro GTO ale rozdíl není až tak velký, při vyšší ceně stupně. Snad jim to vyjde, ULA (a Arianespace) ztratily nejmíň dva roky podceněním Muska, teď musí dohánět.
Vyšší cenu za start Falconu IX pro Pentagon tvoří 1. vyšší náklady na bezpečnost a péči o náklad
2. v době nabídky kontraktu nebyla jistota snížení ceny při dalším vývoji
3. nebyla reálná konkurence, takže nebylo třeba jít s cenou níž
Vulcan bude znamenat konkurenci, uvidíme, kam cena Falconu IX a FH klesne.


PinkasJ - 29/5/2018 - 11:26

Ta připomínka k TPH boosterům je důležitá, hlavně v otázce ceny. Boosery plánované pro Vulcan budou GEM 63XL, každý o tahu cca 90 tun, celkem max. 540 tun při 6 boosterech, to je jen o málo více, než mají mít celkový tah 2 hlavní motory (celkem cca 500 tun). Takže to namáhání centrálního stupně nebude až tak velké. Např. u FH je centrální stupeň bočními moduly namáhán 2x větší silou, než je jeho vlastní tah ( přitom chtějí použít i letěné moduly z F9 bez velkých úprav). U SLS bude namáhání centrálního stupně od 2x SRB cca 4x vyšší, než od tahu hlavních motorů.
Co se týče paliva LOX/LH2 u vrchního stupně (zejména ACES), nosnost Vulkanu s těmito stupni s možností restartů a životnosti až řádově dny umožní m.j. vynášet většinu satelitů až na GEO a ušetří se tak provozovatelům palivo satelitu potřebné pro změnu GTO na GEO (dv 1800m/s u F9/FH)


HonzaB - 29/5/2018 - 11:51

citace:
Bruno z ULA položil základní otázku: je lépe zachránit při každém letu jen motor, který tvoří 70% ceny 1. stupně, nebo zachránit celý stupeň, ale jen když to dovolí hmota vynášeného nákladu. Podle jeho názoru a jejich průzkumu trhu je výhodnější prvé (jejich) řešení. Problém je, že ho ještě zdaleka nemají realizované ...


Jen poznamenávám, že ULA navrhuje něco jako návrat k již použitým technologiím:

- odhazování motorů tady už bylo. Původní ATLAS (verze A až F a MA-5) startoval se třemi motory a později za letu vypínal, uzavíral potrubí z jedinné nádrže a následně odhazoval dva boční motory.
- vzdušné zachycení nákladu snášeného se na padáku se provozovalo například u družic Corona/Discoverer.

... a ještě poznámku:
Jedním z hlavních problémů tehdejší doby byla spolehlivost motorů a problém s jejich náběhem. Proto se preferoval start a náběh všech motorů na zemi spíš než použití dalších stupňů se startem motoru za letu. Stejně to měla i ruská R-7 (a je to i jeden z důvodů ruské "interstage" u odvozených konstrukcí ve formě klece umožňující předstart motorů druhého stupně ještě za chodu stupně prvního.
Dneska je důvodem cena ...


MP3 - 29/5/2018 - 11:52

citace:
V podstatě souhlasím z vašimi názory, ale chtěl bych zdůraznit jeden aspekt u Vulcanu: Jde o raketu s dosud největší adaptivností a variabilností. Prostou změnou počtu TPH boosterů vlastně vytváří řadu 7 raket od nosnosti cca 10 tun LEO / 4 tuny GTO až po cca 35 tun LEO / 15 tun GTO.


Díky tomuto komentáři jsem si uvědomil, že FH se dá chápat jako řada min. 4 raket s různou nosností (a cenou) aniž by se na něm muselo cokoli přidávat nebo měnit. Jen cíl přistání 1. stupně.

1. Boostery – zem, centrální stupeň – prám
2. Boostery – zem, centrální stupeň – moře
3. Boostery – prám, centrální stupeň – moře
4. Boostery – moře, centrální stupeň – moře


admin - 24/7/2018 - 23:49

citace:
Druhý stupeň Vulcanu bude pohánět motor RL10C-X.

http://spacenews.com/ula-selects-aerojet-to-provide-vulcan-upper-stage-engine/


Tištěná komora má za sebou sérii úspěšných zážehů.

https://spacenews.com/printing-the-next-generation-of-rocket-engines/


PinkasJ - 25/7/2018 - 08:08

To by spíše napovídalo, že pro 1. stupeň nakonec zvolí AR1 namísto BE-4. Nemuseli by měnit průměr stupně, ani skladové a tankovací zařízení. Uvidíme.


pet.rok - 25/7/2018 - 15:27

citace:
To by spíše napovídalo, že pro 1. stupeň nakonec zvolí AR1 namísto BE-4. Nemuseli by měnit průměr stupně, ani skladové a tankovací zařízení. Uvidíme.


myslim ze v otazke motorov pre druhy stupen bolo jasne ze vyberu variant RL10 cize Aerojet.
V pripade 1. stupna to ale tak iste nie je, myslim ze BE-4 ma stale sancu.


admin - 24/9/2018 - 16:04

Tak Aerojet je asi mimo hru...

https://arstechnica.com/science/2018/09/financial-document-reveals-vulcan-rocket-engine-competition-is-over/


PinkasJ - 24/9/2018 - 20:16

Aerojet vždy představuje AR1 jako dvojče (twin). Nikde není uvedeno, zda mají společné čerpadlo, ale nejspíše ne. Pro Vulkan by bylo asi technicky lepší použít 2x BE-4, ale v konstrukci 1. stupně to znamená větší změny oproti Atlas 5, včetně změny pozemních zařízení. Nakonec asi rozhodnou výsledky testů a také, kdo dříve zajistí výrobu a to bude nejspíše Blue Origin.


admin - 27/9/2018 - 22:29

A je to venku. Bude to metan.

https://www.ulalaunch.com/about/news-detail/2018/09/27/united-launch-alliance-building-rocket-of-the-future-with-industry-leading-strategic-partnerships


admin - 27/9/2018 - 22:50

Aerojet ale zůstává optimistický.


https://twitter.com/AerojetRdyne/status/1045413083781509120


admin - 25/10/2018 - 08:05

Vulcan Centaur Heavy by měl nahradit Delta 4 Heavy a mít nosnost až 35 tun na LEO.

https://www.ulalaunch.com/docs/default-source/commercial-space/elbon-von-braun-symposium_compressed.pdf


yamato - 27/10/2018 - 09:49

https://spacenews.com/ula-now-planning-first-launch-of-vulcan-in-2021/

rocny odklad


JiříHošek - 28/10/2018 - 11:39

citace:
rocny odklad
Nejde o celých 12 měsíců. A myslím, že by bylo fér napsat důvod odkladu, zvlášť když to v tom článku je. ULA je z technického hlediska schopna splnit termín startu v polovině roku 2020. Důvodem odkladu na duben 2021 je harmonogram Air Force.


yamato - 28/10/2018 - 11:59

stale si neviem uplne predstavit konkurencieschopnost takehoto nosica (rovnako Ariane6) na komercnom trhu. Myslim si ze Falcony a NewGlenn si komercny trh v tejto kategorii viacmenej rozdelia medzi sebou.

Nejde len o nizke ceny, ale aj o kadenciu startov. Ked musite vyrobit komplet novu raketu na kazdy start, tak skratka nikdy nebudete konkurovat niekomu, kto 80-90% z tej rakety musi len poumyvat, skontrolovat a natankovat.


xChaos - 28/10/2018 - 12:00

Dobře.. ale to, že "všechno to, co by se vám líbilo, vlastně umíme, ale chceme na to víc peněz" mi přijde jako jednotící problém NASA, ULA i ESA/Arianespace.

Víc mě baví ti, kteří to "neumí a přesto se o to snaží" za ty peníze, které mají k dispozici - což nejlíp vystihují hlavně SpaceX a ISRO, ale nakonec i všichni malí a noví launch provideři a velká část cubesatů.

(Speciální případ jsou pak Rusové, kteří se vytahují, že to umí, ale často to nezvládnou i když dostanou ty peníze co chtějí :-)

No abych zůstal ontopic: Mě osobně metanový motor připadá jako dost podobné vaporware v podání SpaceX i Blue Origin. Snad nikdy předtím neměl žádný takto moc medializovaný projekt ohlášené pevné datum startu, když potřebný raketový motor nebyl předtím nikdy otestován za letu... no snad jen kdysi Space Shuttle, no.


kacenka - 28/10/2018 - 13:49

citace:
stale si neviem uplne predstavit konkurencieschopnost takehoto nosica (rovnako Ariane6) na komercnom trhu. Myslim si ze Falcony a NewGlenn si komercny trh v tejto kategorii viacmenej rozdelia medzi sebou.

Nejde len o nizke ceny, ale aj o kadenciu startov. Ked musite vyrobit komplet novu raketu na kazdy start, tak skratka nikdy nebudete konkurovat niekomu, kto 80-90% z tej rakety musi len poumyvat, skontrolovat a natankovat.


Kadence startů nemá přímou souvislost se znovupoužitelností nosiče.
Ono to "poumyvat a zkontrolovat" může trvat déle (a být nákladnější), než z valníku sundat nový a zkontrolovaný stroj. Naposledy raketoplán takto dopadl ...


yamato - 28/10/2018 - 14:12

Block5 je mozne dostat spat na rampu do 4 tyzdnov - https://www.teslarati.com/spacex-falcon-9-block-5-boosters-great-condition-competitor-anxiety/


najrychlejsie doterajsie znovupouzitie bolo pri B1045 - 71dni. To bol Block 4, este neoptimalizovany na recyklaciu. To je o malo rychlejsie nez vyrobit novy booster, avsak je zrejme ze na recyklacii nepracuje cela fabrika (kedze stale produkuje nove boostre)
[Edited on 28.10.2018 yamato]


tycka - 28/10/2018 - 15:12

citace:
0-90% z tej rakety musi len poumyvat, skontrolovat a natankovat.

Rekonstrukce jednoho stroje vyšla dráž než koupě nového. Jediným důvodem proč se zadala rekonstrukce - bylo to, že začátkem 90.let byl tento stroj ještě nedostatkový a na pořadník.
Takže i jinde v praxi může být levnější hodit stroj do šrotu než ho nákladně opravovat.


yamato - 28/10/2018 - 15:25

neviem preco stale opakujete svoje dojmy, ked uz su k dispozicii realne data. Confirmation bias?


PinkasJ - 28/10/2018 - 15:56

citace:
Myslim si ze Falcony a NewGlenn si komercny trh v tejto kategorii viacmenej rozdelia medzi sebou.

Je nepochybné, že pro komerční zákazníky je cena „až na prvém místě“. Závisí ovšem na tom, jak velké náklady a kam chtějí dostat. Pro zákazníky na LEO +, SSO existují různé levnější alternativy než F9: Na př: Dněpr- již 23 startů (dále již nepoužíván), Rocket – 32 startů, Strela – 3 starty. Konkurenční bude i Antares, Sojuz 2-1v, Angara 1, (zvlášť kdyby přistávala na křídlech - Bajkal) a i další menší nosiče, nemluvě o čínských raketách.
Jen Falcony a New Glenn si nemohou rozdělit komerční zakázky ani na GTO. Např. Proton měl před známými tech. problémy i přes značnou nevýhodu startu z vysoké z.š. stále dost zakázek. Bude je mít i jednoduchý Sojuz 5. Znovu-použitelnost je nesporná cenová výhoda a budou se o ni snažit tak nebo onak i ostatní výrobci, buď záchrannou jen hlavních motorů (ESA, ULA) nebo celého stupně na řiditelných padácích (Rusko, S7)
[Upraveno 28.10.2018 PinkasJ]


yamato - 28/10/2018 - 16:55

citace:
existují různé levnější alternativy než F9


stale nepozname marzu pri F9reusable. Ake tam ma SpX velky vankus (co je pravdepodobne), tak moze tie aj lacnejsie alternativy podliezt.


milantos - 28/10/2018 - 17:16

citace:


stale nepozname marzu pri F9reusable. Ake tam ma SpX velky vankus (co je pravdepodobne), ...

aha, tak tohle jsou ta reálná data - (viz tvůj příspěvek výše výše) a pádné argumenty.Ve smyslu : píšu, abych psal....


kacenka - 28/10/2018 - 17:32

citace:
citace:
existují různé levnější alternativy než F9


stale nepozname marzu pri F9reusable. Ake tam ma SpX velky vankus (co je pravdepodobne), tak moze tie aj lacnejsie alternativy podliezt.



1) Přesná čísla nejsou dostupná, takže můžeme pouze spekulovat. Nicméně pochybuji, že je na Falconu9 vůbec nějaký (natož velký) zisk.

Nezapomínejte, že Spx je dnes kolos s 7000+ zaměstnanci (v listopadu 2017 vykazovali 7000 zaměstnanců a od té doby ještě nabírali) a se spoustou provozů a technického zařízení. Tedy že má obrovskou režii.

Odhadem: Při obvyklém poměru materiálových a personálních nákladů 1:1 a při průměrném platu v SpX ve výši 90 tisíc USD ročně a při 18 startech ročně (loni jich bylo 17 a letos zatím 18) vychází náklady na start 90000*7000*2/18=70 milionů USD. Údajně Spx prodává start průměrně za 62 milionů USD, tedy se ztrátou 8 milionů USD na každém startu. Pravděpodobně je tato ztráta dorovnána příjmy z plateb za doplňkové služby, integraci rakety a ostatními příjmy (Dragon, ...).

2) Pro hodně komerčních nákladů je požadavek startu z amerického území na americkém nosiči (zákony o exportu technologií, atd.). Toto vytváří pro Spx relativně monopolní segment trhu. A tedy Spx ani není nuceno extra zlevňovat.


JiříHošek - 28/10/2018 - 19:16

citace:
stale si neviem uplne predstavit konkurencieschopnost takehoto nosica na komercnom trhu. Myslim si ze Falcony a NewGlenn si komercny trh v tejto kategorii viacmenej rozdelia medzi sebou.

ULA dlouhodobě cílí hlavně na vládní zakázky.
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1540&pid=148390#pid148390


yamato - 28/10/2018 - 19:50

citace:
citace:
stale si neviem uplne predstavit konkurencieschopnost takehoto nosica na komercnom trhu. Myslim si ze Falcony a NewGlenn si komercny trh v tejto kategorii viacmenej rozdelia medzi sebou.

ULA dlouhodobě cílí hlavně na vládní zakázky.
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1540&pid=148390#pid148390


viem, preto som hovoril o komercnom trhu


Petr_Šída - 28/10/2018 - 19:52

citace:
citace:
stale si neviem uplne predstavit konkurencieschopnost takehoto nosica (rovnako Ariane6) na komercnom trhu. Myslim si ze Falcony a NewGlenn si komercny trh v tejto kategorii viacmenej rozdelia medzi sebou.

Nejde len o nizke ceny, ale aj o kadenciu startov. Ked musite vyrobit komplet novu raketu na kazdy start, tak skratka nikdy nebudete konkurovat niekomu, kto 80-90% z tej rakety musi len poumyvat, skontrolovat a natankovat.


Kadence startů nemá přímou souvislost se znovupoužitelností nosiče.
Ono to "poumyvat a zkontrolovat" může trvat déle (a být nákladnější), než z valníku sundat nový a zkontrolovaný stroj. Naposledy raketoplán takto dopadl ...


To je nesmysl už dnes

pokud máte výrobní linku nastavenou na 12 prvních stupňů za rok, tak jedinou možností, jak zvýšit kadenci je: A) postavit další výrobní linku se všemi náklady s tím spojenými
B) znovupoužívat stupně

na kadenci startů tak má znovupoužití zcela zásadní vliv


Petr_Šída - 28/10/2018 - 19:57

citace:
citace:
citace:
existují různé levnější alternativy než F9


stale nepozname marzu pri F9reusable. Ake tam ma SpX velky vankus (co je pravdepodobne), tak moze tie aj lacnejsie alternativy podliezt.



1) Přesná čísla nejsou dostupná, takže můžeme pouze spekulovat. Nicméně pochybuji, že je na Falconu9 vůbec nějaký (natož velký) zisk.

Nezapomínejte, že Spx je dnes kolos s 7000+ zaměstnanci (v listopadu 2017 vykazovali 7000 zaměstnanců a od té doby ještě nabírali) a se spoustou provozů a technického zařízení. Tedy že má obrovskou režii.

Odhadem: Při obvyklém poměru materiálových a personálních nákladů 1:1 a při průměrném platu v SpX ve výši 90 tisíc USD ročně a při 18 startech ročně (loni jich bylo 17 a letos zatím 18) vychází náklady na start 90000*7000*2/18=70 milionů USD. Údajně Spx prodává start průměrně za 62 milionů USD, tedy se ztrátou 8 milionů USD na každém startu. Pravděpodobně je tato ztráta dorovnána příjmy z plateb za doplňkové služby, integraci rakety a ostatními příjmy (Dragon, ...).

2) Pro hodně komerčních nákladů je požadavek startu z amerického území na americkém nosiči (zákony o exportu technologií, atd.). Toto vytváří pro Spx relativně monopolní segment trhu. A tedy Spx ani není nuceno extra zlevňovat.



jasně, takže už X let krachují

ne vážně, na jedné straně tvrdíte, že znovupoužití nemá vliv na nic a na druhé straně se dopouštíte chyby v odhadu tím, že ho neuvažujete …

materiální a personální náklady budou posunuté, zvlášť ve chvíli kdy dvě třetiny startujících prvních stupňů vůbec nemusíte vyrobit ….

osobně v předchozím příspěvku vidím víc záměr, než reálná data ...


tycka - 28/10/2018 - 20:42

citace:
Nezapomínejte, že Spx je dnes kolos s 7000+ zaměstnanci

Zde se SpaceX musím zastat. Je totiž velký rozdíl mezi počtem zaměstnanců nutným pro běžný provoz a další částečné vylepšování. A zaměstnanci pracující na dalším rozvoj technologií firmy.
Do režie je totiž nutné započítat pouze tu první část - bez kterých starty nejdou prostě zajistit v požadovaném množství.
Ten zbytek je investice do budoucnosti a nikoliv náklady na běžnou režii startu.
Co se stane, když nebudou mít peníze?
Přesně co se stalo ve firmě, kde jsem pracoval - rozvojové projekty byli zrušeny až na pár vy-jímek a zůstali pouze ti, co zajišťovali rozvoj již zákazníkům dodávaných technologií.
A přesně toto by udělala SpaceX, kdyby neměla peníze - velmi zásadně by omezila rozvoj propuštěním řady zaměstnanců a tím pádem by zůstala v mírném zisku jako firma, u které jsem pracoval.


martinjediny - 28/10/2018 - 21:47

citace:
citace:
Nezapomínejte, že Spx je dnes kolos s 7000+ zaměstnanci

Zde se SpaceX musím zastat. Je totiž velký rozdíl mezi počtem zaměstnanců nutným pro běžný provoz a další částečné vylepšování. ...

1/to mas sice pravdu, ale kacenka so zamestnancami popisuje sucasny stav a nie co Spx moze robit a tam sa s tym odhadom radovo asi trafila.
Aj ked asi mozme prijat argument, ze cielom SpX nie je vytvarat zisky ale vyvoj Martanskych technologii.

2/ znovupouzitelnost by naklady Spx na start mohla rozpocitat na viacere starty, ale su urcite naklady, ktore sa nerozpocitavaju, pripadne su naviac. Setrim len cenu nosica minus kontrola/oprava pred startom a predletova priprava ostava fixna. ta zavisi len od kadencie startov bez ohladu na znovupouzitelnost.


tycka - 28/10/2018 - 22:13

citace:
Aj ked asi mozme prijat argument, ze cielom SpX nie je vytvarat zisky ale vyvoj Martanskych technologii.

Anebo jednoduše řečeno - cílem je neustálý rozvoj firmy, na který je veškerý zisk využit.


yamato - 28/10/2018 - 22:13

bolo jasne povedane ze SpaceX je profitabilna kazdy rok ked nie su havarie. To len k tomu nevytvaraniu zisku...


PinkasJ - 28/10/2018 - 22:56

Nesmíme uplatňovat 2 extrémní názory: znovu-použitelnost nic moc nepřinese a druhý – vzhledem k znuvupoužitelnosti F9 nebude mít konkurenci pro komerční projekty.
Ten prvý názor je samozřejmě chybný, jen je nejasný rozsah úspor. Např. ULA tvrdí ( již jsem to někde kdysi citoval), že startovní náklady – integrace nákladu, obsluha startu, palivo, pojištění tvoří 70% celkové ceny. Jelikož F9 bude konkurenční především na GTO, možná polovina startů bude muset být bez návratu, takže úspora by byla cca 15 % ceny z provedených startů +/- X a z toho ještě jen z podílu ceny 1.stupně minus náklady na přistání, návrat, kontrolu. To už by mohlo být v toleranci ceny pracovní síly různých výrobců. Přesto znovu-použitelnost by měla nesporně přinášet výhodu a zřejmě bude cílem i jiných výrobců.

Dále kosmické aktivity dnes netvoří jen starty na GTO, je to obrovský rozsah nákladů na různé dráhy, dnes se spíš rozvíjí trh s menšími náklady. Velkou část takových startů zajistí menší, značně levnější rakety než F9. Např. 21.11.2013 vynesl Dněpr najednou 32 satelitů, cena startu 29 mil. USD. Sortiment těchto raket se spíše rozšiřuje a ani se nevyplácí znovu-použitelnost. Např. ICBM UR-100, z kterých je odvozena raketa Rockot bylo vyrobeno mnoho set ks a postupně se vyřazují a i jiných lehkých raket přibývá. Některé drahé náklady – např. vesmírné sondy budou spíše svěřeny Atlasu 5/Vulcanu než F9. Takže o nějakém monopolu F9 nemůže být ani řeči, avšak určitě si udrží velký podíl.


yamato - 29/10/2018 - 06:46

Block5 uz prakticky nema lietat expendable misie. Naklady nad jeho moznosti obsluzi FH. Takze predpoklad o zahodeni polovice boostrov bude asi nespravny.

Dalej - startove naklady. Tie priamo suvisia s frekvenciou startov, a ta znova suvisi s recyklovanim boostrov. Dalsim faktorom je automatizacia niektorych procesov (napr. FTS), na ktoru je takisto tlak az pri vysokej frekvencii startov.

Za tretie - s kazdym dalsim uspesnym startom sa zvysuje miera uspesnosti F9, a uz ziskava aj drahe armadne naklady. Ta barlicka v podobe vyssej spolahlivosti Atlasu sa rychlo vytraca. A taky FH si medziplanetarne vedecke sondy priam pyta.

Monopol F9 nebude, ale tlak na nizke ceny tu jednoznacne je, a kto sa bude snazit robit veci po starom skratka vypadne z trhu. Preto si myslim ze F9 a NG budu dominovat, pretoze su vyvojovo najdalej. Ostatni hraci este len vcera uznali ze trh sa zmenil, dnes si trhaju vlasy a menit svoje postupy zacnu az zajtra.


xChaos - 29/10/2018 - 11:40

Myslím si, že by byla frajeřina, kdyby ČR, jako členský stát ESA, přihodila do rozpočtu ESA nějaké peníze s tím, že si přeje, aby se české aerospace firmy podílely na zakázkách souvisejících s budoucím vícenásobně použitelným boosterem.

Bylo by to jen gesto, ale bylo by podle mě fajn ho udělat... zvlášť třeba k 100. výročí republiky.. už jen proto, že ČR jako vnitrozemský stát bez kolonií nikdy nemůže čekat, že z našeho území budou startovat rakety, jejichž první stupně budou někomu v Maďarsku padat na hlavu (tak, jako to dělají třeba v Číně)

(sorry za offtopic, příspěvek určitě patří někam jinam... ale zdejší debata fakt působí tak, jako že nemáme jiné možnosti, jak světové dění v kosmonautice ovlivnit, než jen soutěžit, kdo přijde s moudřejším komentářem na fóru, které skoro nikdo nečte... což určitě není pravda)


admin - 2/12/2018 - 00:37

Byly dovezeny a instalovány nádrže na zemní plyn u rampy SLC-41.


admin - 29/3/2019 - 11:17

Podle Toryho Bruna první kus Vulcanu.


PinkasJ - 29/3/2019 - 15:13

To je zcela jistě Isogrid technologie. To by asi těžko ohýbali někde na louce a svařovali ruční svářečkou. Holt musí napřed přesně počítat a projektovat a teprve pak vyrábět - běžný postup. Ovšem, zahodit takový kousek po letu by byla škoda. Snad jim Bezos poradí [upraveno 29.3.2019 15:18]


miky - 7/4/2019 - 15:16

Vulcan má ňákých 30 tun na leo. Co kdyby udělali Vulcan Heavy, nebo Vulcan Super Heavy se čtyřma prvními stupni jako boostry?


PinkasJ - 7/4/2019 - 17:18

https://www.businessinsider.com/how-vulcan-rocket-works-united-launch-alliance-2018-2

To, jak navrhuje miky by byla obdoba ruské superrakety Don, jen mírně slabší. Don bude mít boostery každý o tahu cca 740 tun sl a průměru 4,1 m. U Vulcanu by měli tak modulu cca 500 tun a průměr 5,4 m.
Hlavní otázka je, co by s takovou raketou dělali. Vulcan s 6 boostery na TPH bude mít LEO nosnost 40 tun. Kolik je takových nákladů za rok? Navíc jelikož bude mít vodíkový vrchní stupeň, bude mít nosnost k Měsíci jako plně expendable FH, nebo lepší. Kromě toho bude brzy v provozu raketa New Glenn s podobnou nosností. Vulcan chce zachraňovat motory- viz odkaz. Jeho velkou výhodou je snadné škálování nosnosti směrem dolů změnou počtu boosterů.


admin - 7/4/2019 - 17:46

Já se taky domnívám, že to malinko postrádá smysl. Vulcan Centaur Heavy se zvažovaným stupněm ACES má mít nosnost na GTO cca 16 tun. Zvažovaná verze s dvěma core boostery měla mít 23 tun. Ale náklad chybí. Není třeba takové rakety.
Nicméně trochu jsem si pohrál a tu je výsledek:

Základní verze s šesti GEM63XL a Centaurem s dvěma motory RL-10. Nosnost mi vyšla o necelé 3 tuny více, než se udává.



Pěkná shoda(samozřejmě je to spíše náhoda) se zvažovanou 3 core verzí.


No a 5 core verze.



Všechny tyhle úvahy plavou na vodě, spousta těch údajů je jen odhadnutých, takže berte s velmi velkou rezervou. Že je tam nápis Atlas 552 je jen proto, že jsem to vzal jako mustr.


admin - 7/4/2019 - 17:55

citace:
Vulcan s 6 boostery na TPH bude mít LEO nosnost 40 tun.



S Centaurem 5 cca 28 tun.

A zapomněl jsem zmínit, že jsem našel 2 verze toho, co znamená "heavy":
1. 2xRL-10
2. ACES

Pokud platí verze 1, tak s ACES by se výkony ještě zvedly.


admin - 10/4/2019 - 12:34

Jediná zásadnější komponenta, která už nebyla použita dříve, by na Vulcanu měl být motor BE-4.
I software by měl být z 80% původní. Ale neviděl jsem zmínku, zda je to z Delty, nebo Atlasu.


PinkasJ - 10/4/2019 - 17:30

citace:
Jediná zásadnější komponenta, která už nebyla použita dříve, by na Vulcanu měl být motor BE-4.
.
Budou zcela nové nádrže většího průměru, neboť Metan je značně lehčí než RP.


admin - 17/4/2019 - 11:06

Komponenty Vulcanu začnou letos létat na Atlasu 5, aby získali zkušenosti. Nesníží to bezpečnost Atlasu 5?

https://spacenews.com/ula-to-fly-vulcan-technology-on-atlas-5-to-gain-flight-heritage/


admin - 15/5/2019 - 02:12


admin - 20/5/2019 - 21:40

FDR hotov.

https://www.ulalaunch.com/about/news/2019/05/20/ula-completes-final-design-review-for-new-vulcan-centaur-rocket


admin - 10/6/2020 - 13:28

Tak do roka bychom se mohli dočkat.

https://www.nasaspaceflight.com/2020/06/vulcan-2021-moon-flight/


admin - 2/7/2020 - 21:30

BO dodala první, vývojový exemplář BE-4.

https://spacenews.com/blue-origin-delivers-the-first-be-4-engine-to-united-launch-alliance/


alamo - 12/9/2020 - 13:00

ULA vraj uvažuje o Vulcan Heavy verzii.
https://spacenews.com/ula-studying-long-term-upgrades-to-vulcan/


petrpetr - 13/9/2020 - 07:55

Modely by jim šly, otázka je co realita.


NovýJiřík - 13/9/2020 - 12:08

citace:
Modely by jim šly, otázka je co realita.


PinkasJ - 19/11/2020 - 18:10

https://spacenews.com/ula-pushing-forward-with-vulcan-amid-concerns-about-engine-delays/

Tory Bruno vysvětluje situaci s motory pro Vulcan a s 2. fází kontraktů pro US Space Force. Největší zdržení pro ULA představuje zpoždění vývoje motorů BE-4 od Blue Origin


admin - 21/1/2021 - 23:52

GEM 63XL má za sebou úspěšný test.

https://news.northropgrumman.com/news/releases/northrop-grumman-successfully-completes-validation-test-of-new-rocket-motor-for-united-launch-alliance


admin - 25/3/2021 - 13:18

Vulcan to bude mít těžké...

https://www.teslarati.com/spacex-falcon-9-beats-ula-vulcan-on-cost/


admin - 11/4/2021 - 15:15

Centaur 5 s vyšší vytrvalostí. A představy o 600 násobku.

https://spacenews.com/bruno-the-next-big-thing-for-ula-is-a-long-endurance-upper-stage/


petrpetr - 6/8/2021 - 21:07

https://spacenews.com/tory-bruno-says-the-challenges-with-be-4-are-real-but-the-engine-is-moving-forward/

Tony stojí za motorem. Vleče se to.


alamo - 6/8/2021 - 21:43

Je tam odkaz na ďalší článok a v ňom je toho o príčinách meškania viac.
https://arstechnica.com/science/2021/08/blue-origins-powerful-be-4-engine-is-more-than-four-years-late-heres-why/
Napríklad toto je fakt sranda

citace:
Jeden z najtrvalejších problémov, uviedli zdroje, je, že program testovania a vývoja motora BE-4 je v posledných rokoch relatívne „hardvérovo chudobný“. Účinne to znamená, že továreň vo Washingtone nemá dostatok komponentov na výrobu vývojových motorov, a to viedlo k dlhším obdobiam, počas ktorých na stánkoch v Texase neprebehlo žiadne testovanie.

Bolo prekvapujúce to počuť, pretože ešte na jar 2017 spoločnosť Blue Origin verejne vyhlásila, že jej vývojový program je bohatý na hardvér . Po príchode na pozíciu generálneho riaditeľa na konci roku 2017 sa však zdá, že sa Smith viac zameral na podstatnú reorganizáciu vedenia spoločnosti Blue Origin než na vývoj hardvéru. Prioritou boli aj ďalšie programy, takže tím BE-4 nezískal všetky zdroje a voľnosť, ktoré potreboval na to, aby mohol pokračovať na plný plyn.


kopapaka - 7/8/2021 - 00:54

Tak si říkám, copak asi vedení ULA pocítilo při pohledu na dvacet devět motorů Raptor na jistém nejmenovaném prvním stupni?


milantos - 7/8/2021 - 01:42

Asi to, že k planetám zase poletí Vulkán


NovýJiřík - 7/8/2021 - 09:19

citace 7.8.2021 - 01:42 - milantos:
Asi to, že k planetám zase poletí Vulkán

BE-4 není a kdovíkdy bude. To ten Vulkán k těm planetám poletí na warpový pohon?


petrpetr - 7/8/2021 - 16:13

Tony věří a nic nepoví. Raptor ladil spacex intenzivně 4 roky?
Měli by to zadat spacex...


alamo - 7/8/2021 - 18:06

citace 7.8.2021 - 16:13 - petrpetr:
Tony věří a nic nepoví.

Nemá si prečo sťažovať.
Lockheed si tiež nesťažuje.
To "on" uprednostnil motory od Blue Origin, pred ponukou starého dodávateľa Aerojet Rocketdyne.
Je zaujímavé že v roku 2015 chcel Aerojet Rocketdyne kúpiť ULA za dve miliardy dolárov.
https://www.seradata.com/analysis-aerojet-rocketdyne-makes-us2-billion-survival-offer-for-ula-but-boeing-rebuffs-bid/
Čo bolo odmietnuté hlavne zo strany Boeingu.

Dnes naopak plánuje, kúpiť spoluúčastník v ULA Lockheed Martin pre zmenu Aerojet Rocketdyne za 4,4 miliardy.

Zaujímavý veletoč, to celé asi aj vrátane toho zdržania spôsobilo.


petrpetr - 7/8/2021 - 19:04

Trochu mi to připomíná prehazovani pilin vidlema.


xChaos - 8/8/2021 - 14:16

citace 7.8.2021 - 01:42 - milantos:
Asi to, že k planetám zase poletí Vulkán


Misi Psýché vyhrál F9H (s přidaným třetím stupněm na TPH, což se očekávalo dlouho a není to velké překvapení, stejně startovaly i sondy vypouštěné např. Shuttlem).

Europa Clipper ještě nemá nosič určený, ale jisté je, že STS to nebude... takže co asi.

U DragonFly sázím na F9H s třetím stupněm.

Která první sonda k planetám poletí na Starship, to bude zajímavé... ale přípaná expendable verze Starship (pouze s vakuovými Raptory) bude mít převahu nad čímkokliv. Nemluvě o tom, že se do ní může vejít klidně nejen 3., ale i 4. a 5.stupeň :-)

Těžko k planetám poletí raketa bez motorů prvního stupně... :-)
[upraveno 8.8.2021 14:17]


xChaos - 8/8/2021 - 21:17

https://spacenews.com/tory-bruno-says-the-challenges-with-be-4-are-real-but-the-engine-is-moving-forward/
Tory Bruno says the challenges with BE-4 are real but the engine is moving forward


petrpetr - 9/8/2021 - 02:55

Už zde odkaz je. Tonyho dohání realita? Powerpointy jsou hezké, ale z jich se nenajíme...


milantos - 9/8/2021 - 05:28

Ale hlavně , že máš o čem psát, i když o tom nic nevíš ...


Ervé - 9/8/2021 - 07:38

Jestli by teď nebylo lepší vychytat spolehlivost a začít létat. Výkon, Isp a opakovatelnost můžou vyladit až v průběhu vývoje zlepšené varianty. Pentagon má zákonem daný limit 1.1.2023, a pokud nebude mít Vulcan za sebou úspěšnou kvalifikaci, nepoletí s vojenskými náklady.


alamo - 9/8/2021 - 08:44

@Ervé
Pán Bob Smith stále zostáva vo funkcii, tak je zjavné že s výsledkami administratívne spôsobeného zdržania "hardvérová chudoba" ktoré bolo jeho rozhodnutiami spôsobené, je spokojný aj Jeff Bezos osobne.
Domnievam sa že teraz, keď dôvody pre toto "mierme" zdržiavanie vývoja motorov pominuli, pôjde ich dokončenie veľmi rýchlo. [upraveno 9.8.2021 08:45]


petrpetr - 9/8/2021 - 17:19

Těžko klukům radit. Naslibovali hory doly a skutek zatím utek.
Našel jsem hezký historický souhrn k BFR a raptorům.
https://www.nasaspaceflight.com/2018/08/evolution-big-falcon-rocket/
Více nežli 10 let úvah a prací.


alamo - 26/8/2021 - 09:11

https://spaceflightnow.com/2021/08/25/ula-readies-vulcan-booster-for-cryogenic-tanking-test/
ULA začala testovať tankovanie paliva, interakcie prvého stupňa a pozemného hardvéru.


petrpetr - 15/12/2021 - 20:09

A já tak blue origin a bezosovi věřil...:-)
https://arstechnica.com/science/2021/12/ula-disappointed-in-be-4-delay-but-still-aiming-for-2022-vulcan-launch/


admin - 12/3/2022 - 20:11

Jeff Who? No raději bez komentáře...

https://twitter.com/DerekdotSpace/status/1502111251731824641


Grofino - 12/3/2022 - 23:21

Snad to není maketa.


admin - 23/3/2022 - 00:11

Tak kdo ví, jestli vůbec letos...

https://arstechnica.com/science/2021/12/ula-disappointed-in-be-4-delay-but-still-aiming-for-2022-vulcan-launch/


Ervé - 23/3/2022 - 06:50

Co se dá dělat, třeba to ještě stihnou.
Musk se usmívá.


Grofino - 26/4/2022 - 19:51

Bruno nadšen...otázka je, zdali budou letové.
https://twitter.com/torybruno/status/1518965639272177665


PinkasJ - 28/4/2022 - 11:28

Jsou to opravdu letové motory BE-4 ? Ta část nad tryskou se mi zdá příliš malá – viz srovnání s Raptory.


yamato - 28/4/2022 - 13:25

citace 28.4.2022 - 11:28 - PinkasJ:
Jsou to opravdu letové motory BE-4 ? Ta část nad tryskou se mi zdá příliš malá – viz srovnání s Raptory.


to the build stand - na montovnu. Toto su len trysky a (zrejme) cast spalovacej komory, nie kompletny motor.


JiříHošek - 28/4/2022 - 14:08

citace 28.4.2022 - 13:25 - yamato:
to the build stand - na montovnu. Toto su len trysky a (zrejme) cast spalovacej komory, nie kompletny motor.
V pozadí jsou dvě montážní stanoviště. Na pravém montážním stanovišti (uprostřed fotografie) je jeden motor ve vysoké fázi integrace (ten zřejmě není letový).
[upraveno 28.4.2022 14:12]


PinkasJ - 28/4/2022 - 14:31

Ano, podle níže uvedeného odkazu je zřejmě vidět jen část (nebo celá ?) spalovací komora na kterou je následně napojen celý turboagregát:

https://en.wikipedia.org/wiki/BE-4#/media/File:Blue_Origin_BE-4_rocket_engine,_sn_103,_April_2018_--_LCH4_inlet_side_view,_minus_nozzle.jpg


Grofino - 5/5/2022 - 13:41

Tory ukázal červeně natrený vulcan?
https://twitter.com/torybruno/status/1522020886315945988


A blue origin tvrdí, že motor jede...
https://twitter.com/blueorigin/status/1521204209516834816
Tak snad vzlétnou.


Grofino - 22/6/2022 - 22:14

Tory nemá radost. Vulcan vzlétne nejdříve 2023.
https://twitter.com/SciGuySpace/status/1539696431509954567


Grofino - 12/7/2022 - 23:15

Tory věští krizi. Asi ví.
https://spacenews.com/space-industry-warned-to-prepare-for-impact-from-lurking-recession/


martinjediny - 12/7/2022 - 23:33

citace 12.7.2022 - 23:15 - Grofino:
Tory věští krizi. Asi ví.
https://spacenews.com/space-industry-warned-to-prepare-for-impact-from-lurking-recession/

Tory len skonštatoval všeobecne známu skúsenosť, že pri vyšších úrokových sadzbách sa investuje viac na istotu. A on ULA za istotu poklada...


Grofino - 12/7/2022 - 23:41

ULA je jistota čerpání? Neříkám tak ani tak, ale na má slova dojde..


Toto téma přichází z:
http://www.kosmo.cz

Url tohoto webu:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=print&fid=3&tid=1787