Témata: Soukromý pilotovaný let kolem Měsíce (SpaceX)

ales - 3/3/2017 - 12:46

Zakládám toto téma pro soustředění příspěvků a informací o soukromém pilotovaném letu kolem Měsíce, který ohlásil E.Musk ze SpaceX 27.2.2017 s plánovaným termínem realizace do konce roku 2018. Uvidíme, jaká bude realita.

Viz http://www.spacex.com/news/2017/02/27/spacex-send-privately-crewed-dragon-spacecraft-beyond-moon-next-year


kamilfredo - 27/2/2017 - 22:33

https://twitter.com/NPR/status/836326687197528065

SpaceX founder Elon Musk says the mission will take approximately a week, and there will be no landing on the surface.

https://twitter.com/NPR/status/836326600916492288

The individuals will travel in the Dragon 2 capsule, which is the same capsule used to bring supplies to the International Space Station.

https://twitter.com/NPR/status/836326687197528065

The rocket used will be a “Falcon Heavy,” a larger version of the company’s current Falcon 9 rocket.

https://twitter.com/NPR/status/836326851203198977

SpaceX said the individuals paid "a significant amount of money" for the moon trip.

prebrate z NSF


NovýJiřík - 27/2/2017 - 22:43

V roce 2018 vypustí poprvé Dragona s posádkou prostřednictvím F9 kolem Země a ještě tentýž rok za pomoci FH k Měsíci? No, tak to chci vidět.


admin - 27/2/2017 - 22:58

Takže ne Proton se Sojuzem, ale Dragon s Falconem Heavy? A 3 roky před Orionem?
Zajímavé...


admin - 27/2/2017 - 23:14

http://www.spacex.com/news/2017/02/27/spacex-send-privately-crewed-dragon-spacecraft-beyond-moon-next-year


admin - 27/2/2017 - 23:45

http://spaceflightnow.com/2017/02/27/spacex-to-send-two-private-citizens-around-the-moon-and-back/

http://www.space.com/35844-elon-musk-spacex-announcement-today.html

Space.com to má i s videem startu FH.


Petr_Šída - 28/2/2017 - 00:19

quote:
http://spaceflightnow.com/2017/02/27/spacex-to-send-two-private-citizens-around-the-moon-and-back/

http://www.space.com/35844-elon-musk-spacex-announcement-today.html

Space.com to má i s videem startu FH.


Tak a teď by opravdu začalo dávat smysl, kdyby na premiérový let poslali nahoru letěný Dragon a letěli s ním k měsíci


yamato - 28/2/2017 - 06:53

quote:

Tak a teď by opravdu začalo dávat smysl, kdyby na premiérový let poslali nahoru letěný Dragon a letěli s ním k měsíci


ano, za tychto okolnosti to dava perfektny zmysel, ako "sekundarny ciel" misie


xChaos - 28/2/2017 - 09:40

Wow, přesně v to jsem doufal :-)
https://science.slashdot.org/story/17/02/27/2142244/spacex-plans-to-send-two-people-around-the-moon-in-2018


dodge - 28/2/2017 - 12:04

Space X říká, že dokáže porazit NASA v dobývání Měsíce, jelikož dva vážní zájemci o kosmickou turistiku, zaplatili blíže neurčenou zálohu.

http://aviationweek.com/space/spacex-says-it-can-beat-nasa-moon?NL=AW-05&Issue=AW-05_20170228_AW-05_217d&sfvc4enews=42&cl=article_2&utm_rid=CPEN1000000980369&utm_campaign=8865&utm_medium=email&elq2=6673133d14b5443dbda7a89eec51a9f0


ejencik - 28/2/2017 - 12:07

2018 asi spise 2019 ale i tak super.
Nekdy v te dobe by uz mohla byt hotova studie "Mission profile for first crewed flight of Orion".


yamato - 28/2/2017 - 12:51

quote:
Space X říká, že dokáže porazit NASA v dobývání Měsíce,


Nič také neříká, SpX si dáva veľký pozor aby sa nedostala do pozície konkuretna NASA.
Tento trip zjavne nebol v plánoch SpX a iniciatívu vyvinuli tí dvaja citizeni. SpX v tej dobe (ne)bude mať hotový nosič aj BEO loď, tak si plácli. SpX má aj ďalších záujemcov a tieto misie zrejme budú mať dosť dobrú maržu (o PR ani nehovoriac), takže prečo nie. Kradnutím trenírok sa ten ITS asi nezaplatí...


tycka - 28/2/2017 - 13:53

I Technet píše o plánovaném letu SpaceX k Měsíci.

http://technet.idnes.cz/spacex-dragon-mesic-musk-08u-/tec_vesmir.aspx?c=A170227_230850_tec_vesmir_kuz


admin - 28/2/2017 - 13:57

Horzně by mě zajímalo, kde vzali těch 333 tun. Objevilo se to před tím i na Novinkách.
Zřejmě Česká Trapná Kancelář...


Arccos - 28/2/2017 - 15:05

Tak, jako jsem fanoušek kosimckých letů, inovací a podobně, tak na rovinu řeknu, že já bych si na tu první cestu rozhodně netroufl. Těch nevyzkoušených věcí, které budou všechny potřeba k bezpečnému letu a návratu, bude zkrátka moc. A ani tak tím nemyslím raketu samotnou (může selhat, ale loď má záchraný systém), jako spíš loď samotnou nebo zvládnutí návratového manévru.
Jako budoucí divák se nemůžu dočkat, ale sám bych do toho asi nevlezl.


Libertarián - 28/2/2017 - 15:57

Jak tak na celé to Muskovo podnikání koukám, tak mu všechno tak nějak zapadá do sebe. Elektroauta - dopravní prostředek, který funguje i bez potřebné atmosféry. Hyperloop - možnost dopravy lidí, ale i nákladů z těles s nižší gravitací ve formě katapultu. Kosmická loď, která místo na padácích přistává pomocí motorů a tedy může pak přistávat na jakémkoliv tělese a v neposlední řadě vyvíjení univerzálně a nekolikanásobně použitelného prvního stupně, který se může spojovat a vynášet tak těžší náklady. Teoreticky by mohlo být spojeno i víc prvních stupňů než tři.
Takže držím palce a jsem jeho velkým fanouškem.


Ohara - 28/2/2017 - 16:41

Stejne tak razeni tunelu a podzemnich prostor.


NovýJiřík - 28/2/2017 - 17:49

Space X říká, že dokáže porazit NASA v dobývání Měsíce,



Nič také neříká, SpX si dáva veľký pozor aby sa nedostala do pozície konkuretna NASA.

Aj keď nič také neříká (Yamato má skvělou českoslovenštinu, vzpomínám na vojenskou službu na jižní Moravě, Češi a Slováci zhruba fifty fifty), reálně tak jedná, a to je, zejména v souvislosti s nástupem nové administrativy USA, dobře. Přemýšlím, jestli a nakolik to náhlé vyhlášení souvisí s Trumpem a jeho kosmickými plány. Pro NASA se ve chvíli, kdy Dragon zopakuje let Apolla 8 (skvělé 50. výročí, kdyby to vyšlo, byla by to opravdu paráda), otevře zajímavé dilema. Pokračovat ve vývoji SLS, přestože bude mít oproti SpaceX zpoždění jako prase, cpát do toho horem dolem další peníze, a to všechno s perspektivou jednoho startu ročně (kdoví jestli) v době, kdy Musk už bude mít možná k dispozici i ITS? Anebo poslat SLS i se všemi subdodavateli a dosud investovanými penězi k čertu, a přesedlat na koně, který umí a je navíc i rychlý? Myslím, že za ty peníze, co SLS stála a ještě stát bude, by Musk postavil hvězdolet.


alamo - 1/3/2017 - 18:51

pozrel som sa na stránky space x.. a nič.. žiadna zmena..
http://www.spacex.com/falcon-heavy
LEO.. GTO.. Mars.. Pluto..
o Mesiaci ani ťuk
je mi ľúto.. ja nemám byť s čoho nadšený


admin - 2/3/2017 - 10:01

"Jak se tam poletí" od Space.com

http://www.space.com/35876-how-spacex-moon-flight-will-work.html

http://www.space.com/35862-spacex-to-the-moon-2018-a-lofty-goal-video.html#ooid=s4NGozYTE6XM0dVqN5Gg4OeT25vxtFy5


admin - 2/3/2017 - 10:03

quote:
pozrel som sa na stránky space x.. a nič.. žiadna zmena..
http://www.spacex.com/falcon-heavy
LEO.. GTO.. Mars.. Pluto..
o Mesiaci ani ťuk
je mi ľúto.. ja nemám byť s čoho nadšený


"Falcon Heavy was designed from the outset to carry humans into space and restores the possibility of flying missions with crew to the Moon or Mars."

Po pravdě vůbec nerozumím Tvému příspěvku. To jako musí být v popisu FH, aby to byla pravda? Tiskovka Elona Muska nestačí?


Petr_Šída - 2/3/2017 - 11:30

quote:
"Jak se tam poletí" od Space.com

http://www.space.com/35876-how-spacex-moon-flight-will-work.html

http://www.space.com/35862-spacex-to-the-moon-2018-a-lofty-goal-video.html#ooid=s4NGozYTE6XM0dVqN5Gg4OeT25vxtFy5


Po pročtení popisu plánu mě překvapila jedna věc, při prezentaci zaznělo v popisu let dráhou volného návratu, tady se ale nakonec hovoří i o usazení na oběžné dráze Měsíce, tedy kompletní zopakování Apolla 8

Měl bych dotaz na znalé (hlavně pan Hošek), jak na tom bude FH a Dragon 2 s nosností a delta v, je to reálné provést pomocí motorů Superdraco?

Díky


ales - 2/3/2017 - 14:14

Informace na space.com mi v tomto případě připadají dost nepřesné a tím i nevěrohodné. Uvádějí tam například nepřesně minimální výšku Apolla 8 nad Měsícem. Je pravda, že i Muskovo vyjádření bylo zřejmě dost vágní, takže vydedukovat si z toho může každý trochu něco jiného.

Na wikipedii je uvedena citace "This would be a long loop around the moon. . .It would skim the surface of the moon, go quite a bit further out into deep space and then loop back to Earth." (tedy něco jako "Byla by to dlouhá smyčka kolem měsíce. Vedla by kolem povrchu Měsíce, pak by šla dále do hlubšího kosmu a nakonec by se vrátila zpět k Zemi.").

To by podle mne mohlo znamenat, že loď má u Měsíce udělat nějaký "gravitační manévr" (průlet), který ji dostane dále za Měsíc (někam za oblast L2 systému Země/Měsíc?), ale současně to bude dráha volného návratu k Zemi. Jak z toho na space.com vyvodili obíhání Měsíce, to netuším.

Ohledně použitelného delta_v Falconu Heavy (FH) i samotného Dragonu 2 (Crew Dragonu) nelze zatím nic přesného říci, protože prakticky všechny dostupné informace jsou jen neoficiální. Podle mého odhadu může mít Crew Dragon zásobu delta_v někde kolem 500 m/s. To je dost málo na nějaké intenzivnější navádění na oběžnou dráhu kolem Měsíce a pak zase na odlet k Zemi. U FH zase záleží na tom, jestli poletí v jednorázovém režimu (pak by snad mohl mít nosnost i přes 13 tun na dráhu k Měsíci [po TLI]), nebo jestli bude snaha o znovupoužitelnost startovacích stupňů (pak podle mne FH nedostane k Měsíci ani 9 tun [po TLI]). I těch 9 tun po TLI by teoreticky mohlo stačit na oblet Měsíce se setrvačným výletem za L2, protože současné odhady uvádějí suchou hmotnost Crew Dragonu méně než 6,5 tuny a i s palivem (cca 1,2 tuny) a nákladem (posádkou se zásobami) by to mohlo hmotnostně vyjít. Bylo by to ale "jen tak tak", takže za bezpečnější bych považoval použití "expendable" Falconu Heavy. Ale uvidíme, určitě se to časem vyjasní a upřesní.


Petr_Šída - 2/3/2017 - 15:07

díky moc, a myslím že to mohu napsat za všechny čtenáře


yamato - 2/3/2017 - 15:51

viac ako nosnosť FH ma zaujímajú úpravy navigačného a komunikačného systému - za Mesiacom je GPS celkom že nanič a bez nejakej vysokoziskovej antény to asi tiež nepôjde...


alamo - 2/3/2017 - 19:42

quote:
Po pravdě vůbec nerozumím Tvému příspěvku. To jako musí být v popisu FH, aby to byla pravda? Tiskovka Elona Muska nestačí?

asi začínam byť na "staré kolená" nechutný perfekcionista
s istých dôvodov ma proste, každá zmienka o doprave, konkrétne jedného kilogramu čohokoľvek kamkoľvek vo vesmíre veľmi osobne zaujíma
ale inak.. mňa predsa Mesiac nezaujíma ani zbla.. už by to mohlo byť jasné po tých rokoch
hm..
môj najzamilovanejší obrázok

cesta tam "kde nič nie je"


JiříHošek - 2/3/2017 - 22:02

quote:
Na wikipedii je uvedena citace "This would be a long loop around the moon. . .It would skim the surface of the moon, go quite a bit further out into deep space and then loop back to Earth." (tedy něco jako "Byla by to dlouhá smyčka kolem měsíce. Vedla by kolem povrchu Měsíce, pak by šla dále do hlubšího kosmu a nakonec by se vrátila zpět k Zemi.").

To by podle mne mohlo znamenat, že loď má u Měsíce udělat nějaký "gravitační manévr" (průlet), který ji dostane dále za Měsíc (někam za oblast L2 systému Země/Měsíc?), ale současně to bude dráha volného návratu k Zemi.

E.Musk řekl toto: "This would do a long leap around the moon. We’re working out the exact parameters, but this would be approximately a week-long mission, and it would skim the surface of the moon, go quite a bit farther out into deep space, and then loop back to Earth. I’m guessing probably distance-wise, maybe 300,000 or 400,000 miles."

Maximální vzdálenost od Země by tedy měla být někde mezi 480.000 a 650.000 kilometry.


alamo - 2/3/2017 - 22:47

quote:
E.Musk řekl toto..

dvaja anonymný investori, zaplatili za niečo, o čom vlastne ani netušia ako bude nakoniec vyzerať?
radšej asi zostanem skeptický


xChaos - 2/3/2017 - 22:48

Tak hlavně se dá předpokládat, že by si to před tím chtěli alespoň jednou vyzkoušet bez posádky, že jo. A startů F9H do té doby zas tolik nebude...


alamo - 2/3/2017 - 23:01

keby bola prioritou čo najnižšia cena a najnižší čas do realizácie
ja sa domnievam že FH, by nebolo potrebné použiť
lunar flyby "Lindbergh-Zond" zvládne podľa mňa aj "obyčajnčná" f9na
ale ako pravidelný dopravný prostriedok, by bol výsledok totálne nepoužiteľný


admin - 2/3/2017 - 23:34

quote:
quote:
E.Musk řekl toto..

dvaja anonymný investori, zaplatili za niečo, o čom vlastne ani netušia ako bude nakoniec vyzerať?
radšej asi zostanem skeptický


Že to nevíš ty, neznamená, že to neví oni.


admin - 2/3/2017 - 23:46

quote:
keby bola prioritou čo najnižšia cena a najnižší čas do realizácie
ja sa domnievam že FH, by nebolo potrebné použiť
lunar flyby "Lindbergh-Zond" zvládne podľa mňa aj "obyčajnčná" f9na
ale ako pravidelný dopravný prostriedok, by bol výsledok totálne nepoužiteľný


To těžko.

Suchá hmotnost CrewDragona má být 6400kg. To F9 na TLI nedá.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dragon_2

http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=index&fil=/m/zaklady/sim.htm


alamo - 3/3/2017 - 10:34

quote:
To těžko.

Suchá hmotnost CrewDragona má být 6400kg. To F9 na TLI nedá.


ja som uvažoval o upravenej "jedničke" 4,200 kg
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Dragon

quote:
Že to nevíš ty, neznamená, že to neví oni.

ak majú istotu že s toho niečo bude, prečo chcú zostávať v anonymite?
chcú si ju užiť kým sa dá?
v momente keď nasadnú do kabíny, bude po anonymite asi na dobro


admin - 3/3/2017 - 10:40

Jakmile Dragona předěláš na pilotovaného, hmotnost ti vzroste.

Nevím proč. Až budu jednou miliardář a pochopím to, tak ti to řeknu. Slibuji...


alamo - 3/3/2017 - 11:14

o koľko hmotnosť vzrastie?
bude alebo nebude to v rámci limitu?
bez nejakého oficiálneho vyjadrenia od space x "pre TLI to dá toľkoto", o tom ťažko debatovať
na stránke to jednoducho nemajú
je to už dobrý dôvod na "hudrovanie"?


RiMr - 3/3/2017 - 11:38

Ne.


ales - 3/3/2017 - 13:09

Ohledně možnosti použít Dragon 1 je třeba si uvědomit, že 4200 kg je odhadovaná SUCHÁ hmotnost lodi. K tomu je ovšem třeba připočítat odhadovaných 1000 až 1300 kg paliva (určeného pro manévrování v kosmu). Samotný prázdný Dragon 1 (bez nákladu a bez systému dlouhodobější podpory života) tak už váží cca 5500 kg.

Z odhadovaných simulací mi vychází maximální TLI nosnost (na dráhu od Země k Měsíci) Falconu 9 FT na cca 6000 kg (v "expendable" módu a bez rezervy). Pro případný pilotovaný Dragon 1 k Měsíci je proto podle mne taková nosnost už nedostatečná. Faktem je, že i podle oficiálních prohlášení má soukromá mise kolem Měsíce proběhnout pomocí Falconu Heavy a Dragonu 2, takže asi nemá smysl spekulovat o možnosti použít jen F9 a pilotovaný Dragon 1.


Petr_Šída - 3/3/2017 - 13:20

Dragon 1 pilotovaně použít navíc nejde, jelikož nemá možnost záchrany

podstatnou část nárůstu hmotnosti dělají motory Superdraco s palivem


dodge - 4/3/2017 - 07:26

Může SpaceX skutečně vyslat člověka kolem Měsíce v příštím roce?

http://www.space.com/35884-spacex-moon-mission-2018-feasibility.html?utm_source=sp-newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20170303-sdc


PinkasJ - 5/3/2017 - 07:09

Oficiální nosnosti raket SpX jsou zde: http://www.spacex.com/about/capabilities
Simulace p. Holuba bude OK. Ovšem s FH by byla nosnost k Měsíci, včetně zaparkování na LLO víc než dostatečná. Zdá se, že SpX chce odstartovat nový závod o Měsíc, tentokrát soutěžit s NASA. V tom zpočátku může vyhrát, protože nemusí dodržovat takové bezpečnostní standardy jako NASA. Pro přistání člověka na Měsíci Saturn 5 k němu vysílal cca 47 tun hmoty. Pro stejný výkon by tedy byly třeba s reservou 4 starty FH a s tím spojené velké komplikace.


JiříHošek - 5/3/2017 - 08:51

quote:
Ovšem s FH by byla nosnost k Měsíci, včetně zaparkování na LLO víc než dostatečná. Zdá se, že SpX chce odstartovat nový závod o Měsíc, tentokrát soutěžit s NASA.
Nosnost FH je sice dostatečná, ovšem schopnosti Crew Dragonu končí tam, kde schopnosti Orionu začínají. Hlavní rozdíl je ve schopnosti přejít na oběžnou dráhu Měsíce a vrátit se odtud na Zemi.
SpaceX nechce soutěžit s NASA. Naopak, Elon Musk v oznámení o pilotovaném obletu Měsíce vyzdvihl pomoc od NASA, spočívající ve finanční injekci, bez které by pilotovanou loď nevyvinul. A zdůraznil, že NASA jako nejdůležitější zákazník bude mít vždy přednost a v případě zájmu dostane místa v prvním Crew Dragonu směřujícímu k Měsíci. Turisté mohou počkat.


yamato - 5/3/2017 - 09:14

quote:
V tom zpočátku může vyhrát, protože nemusí dodržovat takové bezpečnostní standardy jako NASA.


nie je to paradox? NASA, ktorá bola založená za účelom "vydať sa tam kam sa nikto doteraz nevydal" je brzdená bezpečnostnými štandardmi, zatiaľčo súkromná "dopravná" spoločnosť, ktorá "iba" predáva letenky, brzdená nie je. Něco shnilého je v tom státě americkém


martinjediny - 5/3/2017 - 10:27

quote:
... Ovšem s FH by byla nosnost k Měsíci, včetně zaparkování na LLO víc než dostatečná...Saturn 5 k němu vysílal cca 47 tun hmoty...


1/ verim, ze let typu Saturn sa nebude opakovat

2/ je niekolko vyhodnejsich koncepcii, pokial sa s Mesiacom uvazuje perspektivne.
Potom by na let na Mesiac mohli stacit aj 2 lety FH


xChaos - 5/3/2017 - 10:52

Mě to teda smysl dává.

Jednoduše, mise FH9+Crew Dragonu bude "Zond", mise SLS+Orion bude "Apollo".

Samotný volný průlet bez navedení na oběžnou dráhu s sebou nese relativně malou politickou prestiž (je to "méně než Apollo"), relativně vysoké riziko (let nejde přerušit, zkrátit - je to spíš srovnatelné s historií balónového létání) a hlavně relativně vysoké náklady. Ale jinak vlastně všechny parametry raket i kosmických lodí lze stejně otestovat při jiných misích.

Elon Musk sice NASA symbolicky "trumfne" - ale fakticky jí trumfne v ekonomice provozu (znovupoužití 1.stupně a boosterů, možná i lodi), medializaci ("první pilotovaný let k Měsíci po 50 letech", "první soukromý let do hlubokého kosmu", "rekordní vzdálenost od Země").

Fakticky to je problém spíš pro Čínu a Indii, které o prestiž usilují - a zejména Indie mohla touto relativně technicky nenáročnou misí, která je spíše o přesnosti navedení na dráhu, trpělivosti, výdrži a disciplíně "turisty", docela snadno trumfnout industriálně hodně náročný program čínské pilotované stanice.

S velmi podobným obletem Měsíce se totiž podle astronauti.com uvažovalo u "lunární Gemini", kdy urychlovacím stupněm mohl být buď poslední stupeň jiné rakety (nacvičováno při setkání s Agenou, která byla v jednom případně i znovu zažehnuta pro zvýšení dráhy) nebo mohla být použita některá varianta Titanu III s boostery (indická raketa GSLV Mk.III je téměř přesnou kopií tohoto a i jejich loď se v podstatě má podobat Gemini... a např. jeden kosmonaut místo třeba by na palubě asi mohl vydržet déle)

Čína se asi nespokojí s něčím druhořadým a pokud pošlou k Měsíci člověka, budou chtít okopírovat alespoň to nejprestižnější, co předtím předvedl jen program Apollo.

Takže podle mě SpaceX vyfoukl tuhle metu právě ISRO. Právě oblet Měsíce, možná s nějakým složitým manévrováním typu postupné zvyšování eliptické dráhy a s riskantní průlety posádky radiačními pásy, bylo něco, co bylo v dosahu ISRO spíš, než vlastní kosmická stanice... navíc by stačil nejspíš jen jeden start místo několika startů, apod.

Na druhou stranu... v případě té Indie by to vyvolalo debaty o chudobě, přelidnění, znečištění prostředí, plýtvání zdroji, apod. Zatímco v případě SpaceX je Elon Musk naopak Mirek Dušín, zavádějící elektromobily a solární střechy - takže to nevyvolá kritiku, ale obdiv.

Navíc první stupně F9H v té době už téměř určitě poletí jednou použité, takže to bude demonstrovat i něco jako že kosmická turistika vlastně není zas tak dramatickým plýtváním zdroji, apod. Jsem fakt zvědav, kdo poletí. Kdyby to byl nakonec fakt režisér Cameron, dovedu si představit, že to bude stunt při příležitosti uvedení Avatara 2, nebo tak něco (ten je zatím ohlášený na prosinec 2018...)


RiMr - 5/3/2017 - 11:19

...jakým způsobem je placená vesmírná turistika plýtvání zdroji?


yamato - 5/3/2017 - 12:01

Cameron nepoleti, uz bolo oznamene ze to nie je nikto z holywoodu.

Co sa tyka ceny a kapacity FH, zabudame na expendable variant s vyuzitim pouzitych boostrov na konci zivotnosti. Taketo boostre su uz "odpisane", zaplatene a sucasne je mozne vyuzit ich plnu kapacitu. Viem si predstavit ze SpX bude pouzivat taketo boostre prave na tie energeticky najnarocnejsie misie.

Mimochodom uz prvy let FH ma vyuzit olietane boostre, mam dokonca dojem ze oba bocne. Pokles nakladov je zjavne tak velky, ze idu do rizika pouzitia leteneho hardwaru pri najklucovejsom starte od premiery F9...


NovýJiřík - 5/3/2017 - 21:00

http://www.elonx.cz/oblet-mesice-nejpalcivejsi-otazky-zodpovezeny-1-cast/


NovýJiřík - 5/3/2017 - 21:07

Ještě k ceně "letenek". Pořád se v souvislosti s cenou diskutuje o tom, za kolik to bude, jestli poletí nové součásti (raketa/loď), nebo již použité a olítané atd., aby se to SpaceX vyplatilo. Nevím, ale myslím, že daleko větší prachy půjdou za reklamu, vysílací práva atd., takže v konečné důsledku by z první výpravy k Měsíci od časů Apolla mohl být docela slušný vývar.


tycka - 6/3/2017 - 23:33

quote:

Mimochodom uz prvy let FH ma vyuzit olietane boostre, mam dokonca dojem ze oba bocne. Pokles nakladov je zjavne tak velky, ze idu do rizika pouzitia leteneho hardwaru pri najklucovejsom starte od premiery F9...

A nebo můžeme trochu spekulovat proč je to tak - výmluva na selhání již jednou použitého stupně stupně - může pak být jen vhodnou zástěrkou za závažnější selhání jiné části rakety. [Upraveno 07.3.2017 tycka]


tycka - 6/3/2017 - 23:42

quote:
quote:
V tom zpočátku může vyhrát, protože nemusí dodržovat takové bezpečnostní standardy jako NASA.


nie je to paradox? NASA, ktorá bola založená za účelom "vydať sa tam kam sa nikto doteraz nevydal" je brzdená bezpečnostnými štandardmi, zatiaľčo súkromná "dopravná" spoločnosť, ktorá "iba" predáva letenky, brzdená nie je. Něco shnilého je v tom státě americkém


Žádný paradox to zřejmě není - oznámit totiž může jakoukoliv akci. Podle mne pokud je i on nesplní - tak prostě nedostane povolení ke startu z území USA. Stejně jako letecká společnost co neplní bezpečnostní požadavky platné v USA - tak nemůže létat do USA.


yamato - 7/3/2017 - 09:00

quote:

A nebo můžeme trochu spekulovat proč je to tak - výmluva na selhání již jednou použitého stupně


zase konspirujeme? Si ma rozosmial, do akych absurdit sa az da dohnat apatia voci Muskovi
Je ti jasne ze planovanie startu tak, aby bol neuspesny, len kvoli "vyhovorke", ktora by v skutocnosti cely neuspech este podtrhla, je holy nezmysel?

quote:
oznámit totiž může jakoukoliv akci. Podle mne pokud je i on nesplní - tak prostě nedostane povolení ke startu z území USA


ale poslednych 10 rokov si neprespal, ze? Videl si ako vyvinuli F9 a Dragon za desatinu obvyklych nakladov, a ako s tym lietaju z uzemia USA, dokonca k obyvanej vesmirnej stanici, ze?

A uvedomujes si ze to bolo mozne vdaka tomu, ze sa nemusia topit v papierovych "bezpecnostnych standardoch" ako NASA, ktora za rovnaku dobu a mnohonasobne naklady predviedla jeden skusobny let Orionu a vyprodukovala dokumentaciu o risk-reduction o hmotnosti mensieho asteroidu?


alamo - 7/3/2017 - 10:29

ja ale musím pripustiť, že aj NASA má ohľadom bezpečnostých štandardov veľmi pružné postoje
keď si spomeniem na dlhoročnú prevádzku STS, ktorý akožto dopravný prostriedok pri každom štarte umožňoval pre posádku titul kandidáti na dokonalý vikingský pohreb
alebo súčasné pochybnosti ohľadom sojuzu

odvolávanie sa na bezpečnostné štandardy, môže byť dvojsečná zbraň [Upraveno 07.3.2017 alamo]


yamato - 7/3/2017 - 10:41

bezpecnostne standardy su hlavne velmi ucinny nastroj, ako zabit akukolvek aktivitu v akejkolvek oblasti. Ono najprv je vyvoj techniky, potom sa mozeme bavit o bezpecnosti.
Predstavme si ze by Lindbergov pretazeny, nestabilny a naslepo letiaci stroj musel najprv splnit dnesne standardy FAA. Chodili by sme na lodickach do USA este dnes...


Petr_Šída - 7/3/2017 - 11:47

Mimochodom uz prvy let FH ma vyuzit olietane boostre, mam dokonca dojem ze oba bocne.

letěný by měl být jen jeden


tycka - 7/3/2017 - 13:21

quote:
bezpecnostne standardy su hlavne velmi ucinny nastroj, ako zabit akukolvek aktivitu v akejkolvek oblasti. Ono najprv je vyvoj techniky, potom sa mozeme bavit o bezpecnosti.
Predstavme si ze by Lindbergov pretazeny, nestabilny a naslepo letiaci stroj musel najprv splnit dnesne standardy FAA. Chodili by sme na lodickach do USA este dnes...

Ten létal jen nad polem, kde tudíž nikoho jiného neohrožoval na zdraví a životě.
Předpokládám, že až spadne startující letadlo na školu ve vesnici blízko letiště - tak rodičům těch dětí co v té škole zemřeli - půjdete osobně vysvětlit, že nějaké bezpečnostní standarty FAA byli zrušeny jako přežitek minulosti.
Stejně jako pozůstalým po těch pasažérech v tom letadlo. Že stát již téměř nic negarantuje a je tudíž jen na jejich osobní odpovědnosti jak kvalitní leteckou společnost si vyberou.
Ano stát se to může i s těmito předpisy - jenže díky nim je to omezeno na přijatelné minimum.



tycka - 7/3/2017 - 13:30

Připouštím, že pokud bude zajištěno, že soukromá startující raketa nikoho neohrozí na životě - tak by skutečně mohla nést kosmické turisty na své vlastní nebezpečí. Aby nehrozilo, že právníci pozůstalých budou v případě havárie po státu vymáhat vysoké odškodnění.
NASA létá za státní peníze a to jsem již probírali - veřejnost si prostě nepřeje neúspěšnou misi za veřejné peníze.


yamato - 7/3/2017 - 14:01

to co pisete sa vobec neprekryva s realitou, mily priatelu. Lietadla splnajuce statom stanovene bezpecnostne standardy obcas padaju, a obcas padaju aj na tie skoly s detmi. A je to preto, že ponad tie skoly lietaju. Skratka, aj stat s jeho predpismi akceptoval urcite riziko v zaujme normalne fungujucej leteckej prepravy.

Na druhej strane, rakety ponad skoly nelietaju (okrem cinskych...). Lietaju ponad ocean alebo neobyvane oblasti. Napriek tomu sa NASA snazi dosiahnut absolutnu bezpecnost a spolahlivost pre zopar profesionalov, ktori su si vedomi rizika a vedome ho podstupuju.

Nevidim ziadny problem ani ohrozenie verejnosti, ak si do tej rakety letiacej ponad ocean sadne niekto, kto si je vedomy zvyseneho rizika, a toto riziko sa rozhodne podstupit. Tie cvicenia v dokonalosti, ktore NASA praktikuje, nie su nic ine nez politicky alibizmus - je to vladna organizacia a ziadny politik nechce robit smutocne tlacovky.


xChaos - 7/3/2017 - 14:35

Tak ono je to i o penězích. Třeba zvednout spolehlivost z 99% na 99.9% ve většině odvětví představuje třeba až zdesetinásobení nákladů.

Nechci ale v tomhle kritizovat NASA, když (zejména v USA) jsou třeba federální výdaje na obranu nesrovnatelně vyšší. Problém je, že ta spolehlivost se hodí. Třeba pro některé mise je potřeba se trefit do celkem přesného startovního okna, kdyby se nestihlo, tak i prostředky vynaložené na ten vývoj byly vlastně vyhozené oknem... takže na těch lidech se to tak jako "trénuje" či "zdůvodňuje", ale drahé je to i z jiných důvodů.

Jinak souhlasím, že by mělo být umožněno podstoupit (přijatelné) riziko zvlášť těm, kteří si to navíc ještě financují sami. (Je to navíc i divácky atraktivní...). Stát ale z podstaty svého fungování, když něco staví, tak obvykle věci které by selhávat neměly (u dopravní infrastruktury: námatkou mosty) - a víceméně je to asi i nějaký atribut, podle kterého lidi naopak rozlišují, že něco je asi stát a musí to brát vážně. Je to složitý hlavolam politických zájmů a prosté setrvačnosti... ale pokud vedlejší efekt je, že sondy na zajímavá místa pořád startují, tak to nevidím jako problém...

Samozřejmě, všichni doufáme, že se bude létat víc a na víc míst... ale zase kdyby se to pojalo čistě ekonomicky, tak by se brzy celá ekonomika outsourcovala do Číny a Indie, protože i věda a technologie začíná být na Západě moc drahá...

Podle mě je to takhle celkem správně nastavené... kdo si ta platí sám, ať si riskuje za výlet bez skutečného přínosu a ustavování rekordů, jako tomu bude v případě SpaceX. No a NASA dostává víceméně konstantní peníze a v podstatě potřebuje donutit ty, kdo o ní rozhodují, aby se taky za ty peníze něco fakt zajímavého dělo - takže je to všechno nebo nic.

Jinak SLS je samozřejmě taky sestaveno z dílů od soukromých dodavatelů, kromě pár velmi NASA-specifických provozů jsou za tím stejné firmy, jaké tvoří ULA. Takže SpaceX je zajímavý spíš tím, že je to jediná na mega-korporátní ULA skutečně nezávislá americká kosmická firma, která skutečně s něčím někam létá... (no dobře, Orbital/ATK... ale...)

Tady se pořád šije do NASA a její byrokratičnosti a neochotě podstupovat riziko... ale spíš by bylo na místě zamyslet se nad tím, proč je ULA tak drahá a jak to vlastně nějaký americký antimonopolní úřad mohl nechat dojít takhle daleko, apod. Kdyby jednotlivé členské korporace ULA spolu místo vytvoření kartelu "kooperativně soutěžily" (to může znamenat např. i využívání stejných subsystémů v systémech
různých dodavatelů, apod.), mohly už dávno být tam, kde je dnes SpaceX.

Nebo jinak: proč se ULA spokojila s vládními zakázkami a nesoutěžila o soukromé zakázky skrz to, že by pracovala na vícenásobném použití na vlastní náklady, jako SpaceX? Problémy korporátního sektoru nejsou tak nepodobné problémům v Rusku (až na to, že by si přeci jen nemohli dovolit, aby jim to padalo díky zfušované práci tak často, jako Rusům). Korporace jsou nakonec tak trochu "socialismus" a "centrální plánování". Nejde ani tak o to, jestli ten, kdo se pouští do soutěžení je "vládní" indická ISRO (ta nakonec ale hodně stojí na nadšencích...) nebo "soukromník" Elon Musk a SpaceX. Problém je, že korporace jsou strašně neosobní mechanismy, které se nakonec zaměřují jen na udržení podílu na trhu a skutečný smysl toho, co dělají, je jim buřt.

Prostě navrhuju místo trefování se do NASA trefovat se do ULA. (Celí SpaceX jsou možní vlastně stejně z velké části díky zakázkám od NASA a jejich objem menší, než vše, co kdy NASA zaplatila ULA a Orbital/ATK...)


yamato - 7/3/2017 - 20:34

quote:
Mimochodom uz prvy let FH ma vyuzit olietane boostre, mam dokonca dojem ze oba bocne.

letěný by měl být jen jeden


nie, uz je tam zmena. Letene maju byt oba bocne boostre.

https://www.nasaspaceflight.com/2017/03/spacex-falcon-9-echostar-23-slc-40-return/


Petr_Šída - 8/3/2017 - 00:35

quote:
quote:
Mimochodom uz prvy let FH ma vyuzit olietane boostre, mam dokonca dojem ze oba bocne.

letěný by měl být jen jeden


nie, uz je tam zmena. Letene maju byt oba bocne boostre.

https://www.nasaspaceflight.com/2017/03/spacex-falcon-9-echostar-23-slc-40-return/


Aha, to mi uniklo, to bude zajímavé


kamilfredo - 8/3/2017 - 11:46

Zial FH pomaly ale isto sklzava na 1Q 2018...


Petr_Šída - 8/3/2017 - 12:35

quote:
Zial FH pomaly ale isto sklzava na 1Q 2018...


Zdroj?


rak - 8/3/2017 - 14:01

Motto : SpaceX nechce soutěžit s NASA. Naopak,....

SpaceX ale původně prohlašovali, že je Měsíc vůbec nezajímá, jejich cílem je Mars.


kamilfredo - 8/3/2017 - 14:48

quote:
quote:
Zial FH pomaly ale isto sklzava na 1Q 2018...


Zdroj?


Myslim ze je to citatelne aj z posledného clanku na nsf:

...Engineers continue to repair the pad in preparation for what is currently classed – according to the latest source information – as a target of August for the return of its operational capability...

a

...It was also noted that SpaceX is working a plan that involves returning operations to SLC-40 before then working on 39A to prepare it for the maiden launch of the Falcon Heavy rocket.

This work will take “ at least 60 days” to complete, ...

kde je dolezite slovo "at least" ....


cize august + 2 mesiace (najmenej ...) a sme v novembri...

A samozrejme ostatne "upresnenia" su na nsf L2...


Petr_Šída - 8/3/2017 - 15:37

A díky, četl jsem v rychlosti a zaměnil, k čemu časový údaj je, oni nemají na T/E stůl pro 3 první stupně

každopádně jim zbývá ještě listopad a prosinec, tak snad hned nebude tak zle (a návrat v srpnu taky nemusí být na konci měsíce).


kamilfredo - 8/3/2017 - 17:30

quote:
A díky, četl jsem v rychlosti a zaměnil, k čemu časový údaj je, oni nemají na T/E stůl pro 3 první stupně

každopádně jim zbývá ještě listopad a prosinec, tak snad hned nebude tak zle (a návrat v srpnu taky nemusí být na konci měsíce).


Najviac dovodov posunu sa ale skryva v tej mojej poslednej vete. V ramci info na L2 boli spomenute argumenty, ktore prakticky vylucuju start v tomto roku...

napríklad ten moj doraz na "najmenej 60dni ..."

ak si spomeniete obnova SLC-40 bola najskôr tiez optimisticky predpokladana na marec-april 2017...

skratka su odovodnene predpoklady pre posuny terminov...


yamato - 8/3/2017 - 18:46

z dlhodobeho hladiska je podla mna najdolezitejsi start tohto roku SES-10. Realne znovupouzitie boostra a realne technicke a ekonomicke data z tohto znovupouzitia - to je to, co rozhodne ci sa o par rokov budu vozit turisti k mesiacu alebo RedDragon k marsu.

FalconHeavy bol odlozeny uz tolko krat, ze na NSF sa zauzivalo porekadlo "FH ma premieru o 6 mesiacov - vzdy" Treba ale dodat ze pre odklady su objektivne dovody - Falcon9 ako zaklad pre FalconHeavy sa tiez niekolko krat menil a upravoval, takze aj FH museli zjavne par krat prerabat (k lepsiemu). Navyse dnesny F9 sa nosnostou blizi prvemu navrhu FH, takze aj ekonomicke motivacie sa trochu zmenili.


Eudoxus - 20/10/2018 - 15:12

Yusaku Maezawa pozval umelcov na oblet mesiaca. A uz sa mu jeden hlasi:


kopapaka - 20/10/2018 - 16:29

No, on není jeden a ani první...
https://www.geekwire.com/2018/spacexs-round-moon-trip-vr-space-bar-flight-entertainment/
Jedna z těch prvních byla Linsdey Stirling- no a u ní se tak nějak nedivím- asi se poznala na jedné vizualizaci BFR


admin - 18/5/2019 - 23:57

Jak je to s majetkem Maezawy?

https://www.latimes.com/business/la-fi-maezawa-spacex-big-spender-20190507-story.html


Toto téma přichází z:
http://www.kosmo.cz

Url tohoto webu:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=print&fid=3&tid=1887