Témata: alamoviny

ales - 5/12/2019 - 21:56

Nedá se nic dělat, musím založit alamoviny (abych se pokusil snížit množství off-topic příspěvků). Přesunu sem příspěvky, které se netýkají kosmonautiky, ale nějak souvisí s alamem (napsal je alamo, nebo reakce na tyto příspěvky). Toto téma bude potlačeno (skryto z úvodní strany fóra).

Pokud alamo bude psát o kosmonautice (přímo a jasně), tak takový příspěvek sem nepřesunu.


alamo - 5/12/2019 - 14:21

Mne to pripadá dosť absurdné..
"Podstata" testu - experimentu..


Petr_Šída - 5/12/2019 - 14:25

citace:
Mne to pripadá dosť absurdné..
"Podstata" testu - experimentu..


Prečo?


alamo - 5/12/2019 - 15:02

Pretože sa pri ňom nič neotestuje.


alamo - 5/12/2019 - 16:27

Keď mám viacnásobne použiteľný prvý stupeň.
A v podstate aj viacnásobne použiteľnú kabínu.
Tak posadiť tú kabínu na ten prvý stupeň a testovať, za prevádzkových podmienok, by malo byť lacnejšie a efektívnejšie.
Než k tomu pridávať "TPH motor"..
Netestuje sa predsa, odhodenie vežičky aerodinamického prekrytu atď.. Celá sekvencia..
Toto je niečo iné..
Všetko je tu "kompaktné"..


Petr_Šída - 5/12/2019 - 16:39

citace:
Keď mám viacnásobne použiteľný prvý stupeň.
A v podstate aj viacnásobne použiteľnú kabínu.
Tak posadiť tú kabínu na ten prvý stupeň a testovať, za prevádzkových podmienok, by malo byť lacnejšie a efektívnejšie.
Než k tomu pridávať "TPH motor"..
Netestuje sa predsa, odhodenie vežičky aerodinamického prekrytu atď.. Celá sekvencia..
Toto je niečo iné..
Všetko je tu "kompaktné"..


Ty alamo, čo to táráš?

Jaký TPH motor, jaká věžička, jaký aerodynamický kryt?


Ten test odstartuje na úplně normálním Falconu, jenom na něm nebude motor druhého stupně, jak jinak bys to chtěl otestovat...

Nepleteš si to náhodou s testem pro Orion? Mmch, ten už proběhl [upraveno 5.12.2019 17:45]


alamo - 5/12/2019 - 17:35

@ Petr Šída
Žiadny takýto konkrétny popis experimentu som nikde nenašiel..
He..
Len teraz neviem, čo im bráni urobiť s toho rovno "súpravu" pre "balistické" lety, a s veľkým "haló" ich predaj inzerovať?
Bazos na to staval extra stroj.. A furt nič s toho..
Virgin galactic, to je ešte horší prípad..
Čosi na tom ako na "koncepte" podnikateľského zámeru hapruje?

"Ja osobne".. Prečo by som mal míňať ťažké tisíce za bslistický skok, keď za pár "drobných" naviac si môžem kúpiť týždenný pobyt na LEO?
V reále nemám ani na jedno s toho..
Ale obávam sa že ľudia čo na to majú, uvažujú práve takto..
Čo ak sú balistické skoky, ako "tovar" jednoducho "pasé"?
A táto možnosť prišla neskoro..


Petr_Šída - 5/12/2019 - 17:49

Ono by stačilo místo filozofování o blbostech čí výplodech vlastní představivosti si o problému něco přečíst, že?

tady máš celé vlákno a můžeš se vzdělat

http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=89&t=2829&sid=924cce72d1362759ab9a18492837efc1


alamo - 5/12/2019 - 17:59

Na "kosmonautix" s istých "historických" dôvodov nechodím..
"Dugi" by sa mi musel ospravedlniť a poprosiť ma aby som tam znovu začal chodiť..
Asi je to odo mňa fakt "nabubrelosť", ale naozaj mám pre ňu dôvod..


alamo - 5/12/2019 - 18:28

Bóžé..
On to všetko tam zmazal.. Zdá sa..
Na internete..
He.. Sa pokúsiť "všetko" zmazať..


alamo - 5/12/2019 - 18:31

Soráč..
Ospravedlňujem sa..
Furt "to" tam je..
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=44&t=1899&p=66871&hilit=alamo#p66871
Iba sa to ťažšie hľadá..


alamo - 5/12/2019 - 18:40

Prepáčte..
Ale keď napríklad tvrdím že "Zem je guľatá.. A nie je to žiadna placka.."
A oponuje mi niekto kto tvrdí že to "placka je.."..
Ja si myslím, že mám to právo a doslova povinnosť, robiť si s neho už preukrutnú srandu..
[upraveno 5.12.2019 18:40]


alamo - 5/12/2019 - 19:08

Čo slovo to "perla"..
JHošek

citace:
Moje osobní zkušenost - v roce 2010 jsem na kosmo.cz založil téma "Space Launch System" pro sdílení informací o tehdy novém programu kosmického nosiče. alamo začal okamžitě vlákno ničit svým tvrzením, že je "na prd", psal tam přísloví, básničky, psal, že lepší je "skrížiť sojuz s deltou H..", že "nasa potrebuje peňazí ako pliev, už len na naplánovanie uprdnutia si", zaváděl téma na jiné rakety (i přes moje upozornění, že v tomto tématu to není vhodné), psal příběh o siamském slonovi, vymyslel si neexistující 200-tunovou verzi nosiče Ares V, aby jí okamžitě začal kritizovat, a na mojí žádost, aby psal seriózně, odpověděl "je mi ľúto, ale ničím serióznym poslúžiť nemôžem". V reakci na to jsem se zaregistroval na kosmonautix a začal přispívat sem.
Držím Dugimu palce ve snaze zachovat vysokou úroveň kosmonautixu.


JiříHošek - 5/12/2019 - 20:38

citace:
Na "kosmonautix" s istých "historických" dôvodov nechodím..
To ani nejde. Před třemi a půl rokem jste dostal od administrátora ban.


alamo - 5/12/2019 - 20:49

Nedostal..
Proste som tam pestal čokoľvek písať..
Nemalo to zmysel, keď so mnou nikto nekomunikoval..
Akože "nekŕm trolla"..
Ale "ban" som nedostal..
Skutočne nebolo prečo..
V tej debate som ja troll nebol..

Mám tam napísať "Ahoj Jiří"?

Hmm..
Ee..
Nech ma o to "Dugi" poprosí..
[upraveno 5.12.2019 20:50]


Petr_Šída - 5/12/2019 - 21:11

citace:
Na "kosmonautix" s istých "historických" dôvodov nechodím..
"Dugi" by sa mi musel ospravedlniť a poprosiť ma aby som tam znovu začal chodiť..
Asi je to odo mňa fakt "nabubrelosť", ale naozaj mám pre ňu dôvod..



Já myslím, že jsme všichni radi, ze tam takovéhle výlevy cist nemusíme

Fakt nezalozime alamoviny?


petrpetr - 5/12/2019 - 21:51

alamo je ještě nedospělý...


alamo - 24/7/2020 - 18:40

Tak prejdime k osobným ponukám..
@Martin Jediný
Už sme sa osobne stretli..
Prepáč.. Snažil som sa ti naznačiť že s tvojich plánov nič nebude..
Soráč.. Musíš dať odpoveď verejne..
Chcel by si sa zase so mnou osobne stretnúť a odznovu to prebrať?


alamo - 25/7/2020 - 06:46

@PinkasJ
Všetky tie výpočty tu.
Ja neviem.
Prečo ich vlastne robíš?
:)


tom - 26/7/2020 - 20:40

citace:
@PinkasJ
Všetky tie výpočty tu.
Ja neviem.
Prečo ich vlastne robíš?
:)


Ja ich mám rád. Dávajú predstavu o možnostiach.


alamo - 26/7/2020 - 20:50

Nedávajú..


admin - 26/7/2020 - 21:08

citace:
Nedávajú..



Buď přesný. Tobě nedávají.


alamo - 27/7/2020 - 07:00

@Martin Kostera
Vznikajú za pomoci "matematiky" aká je napríklad v Drakeovej rovnici.
Niekto sa odpočíta k miliónom E.T. iný vypočíta 10 mimozemšťanov na galaxiu.
A úplne rovnaké je to s posudzovaním toho čo je alebo nie je efektívne pri raketových nosičoch.
Alebo dokonca "solárnych ostrovných systémoch".
[upraveno 27.7.2020 07:01]


PinkasJ - 27/7/2020 - 08:26

Výpočty letů od LEO výše na základě Ciolkovského rovnice jsou tak přesné, jak jsou přesné vstupní údaje, tedy vstupní a konečná hmota a Isp.

Při letu ze Země do vesmíru, kdy přistupuje odpor vzduchu, gravitace, doba vyvedení na LEO, lze Ciolkovského rovnici použít jen s tzv. „charakteristickou rychlostí“, která tyto vlivy zahrnuje. Je různá pro různé rakety i velikosti nákladu a málokterý výrobce ji udává, neboť závisí i na poměru velikosti nákladu vzhledem k maximální nosnosti rakety (a tím času a tvaru křivky vyvedení na dráhu)

Každý výrobce raket si jistě dělá přesné výpočty těchto vlivů jejich postupnou integrací a na tomto serveru to uvedl pan Holub ještě s jedním pánem. Nejsem si jistý jeho jménem, ani názvem tématu, snad mně někdo doplní
[upraveno 27.7.2020 08:30]


alamo - 27/7/2020 - 08:42

@PinkasJ
A čo stav ekonomiky.. Keď je dobrý, ľudia nakupujú ako divý.. Je to fajn..
Ale keď nie, tak ľudia nenakupujú.. A všetko ide "dolu vodou".

Rakiet sa to netýka?

V Ciolkovského rovnici toti nič takéhoto nie je..


yamato - 27/7/2020 - 08:53

@PinkasJ
mam pocit ze alamova predstava o diskusii o kozmonautike je hlavne vzdychanie a lamentovanie, ako je vsetko zle, a ak nie je tak bude, vytahovanie vselijakych nepodlozenych obav a katastrofickych predstav, a hlavne to vsetko dobre zamiesat dohromady, ekonomiku s technikou, politiku s chemiou, aby vznikol gulas ktory uz nebude nikto sledovat

tvoje vypocty su pre temu Starship ovela prinosnejsie nez alamove filozofovanie, pocitaj dalej


alamo - 27/7/2020 - 10:05

Hmm..
A čo to vlastne teda znamená keď sa povie "hurá je tu komercionalizácia kozmonautiky"?
Ale tešíme sa ňu.. Všetci..


alamo - 10/8/2020 - 15:24

Podľa mňa to slovo komercionalizácia.
Znamená nevyhnutne aj sekularizáciu, oddelenie vojenského od civilného.

Napadlo by vás súdiť sa s armádou o to aby zrušila vlastné dopravné lietadlá a kupovala letenky na civilné lietadlá?
Nenapadlo.
Čakáte že s raketami to bude inak?
Sklamete sa.


[upraveno 10.8.2020 16:52]


alamo - 11/8/2020 - 18:18

Dugi..
Čo mne sa na ňom osobne nepáči?
Skúste s ním diskutovať napríklad o tom či by sa aj v EU nevyplatilo vyrábať, vlastnú pilotovanú loď. Okamžite vám odpovie, nevyplatilo lacnejšie bude kúpiť si letenku niekde inde.
Buďto je to tzv. užitočný idiot..
Alebo a to by bola fakt sranda, taký ten týpek.
"Aha chlapci dívajte sa tamto, tamto letí lietadlo!"

Veľmi málo pravdepodovné.. Ale predsa?
Toto mazať nebudem..


alamo - 12/8/2020 - 12:14

Prečo som bol celé tie roky, tak neuveriteľne naštvaný?
Už to viem..
Tá otázka "tu so mňa niekto asi robí vola?"
Dokáže človeka neuveriteľne zožierať.


alamo - 30/8/2020 - 20:25

@velinsto @Petr Šída
A chcete mi vôbec rozumieť?


alamo - 30/8/2020 - 21:25

Ja tvrdím, že kúpiť dnes SLS nielen možno pár kusov od Boeingu a NASA, ale možno aj všetky tie stroje, výrobné priestory a zamestnancov, a kontrakty medzi NASA a Boeingom.
By bolo terno.

Chce sa vám vôbec diskutovať o tom, prečo si to myslím?


NovýJiřík - 30/8/2020 - 21:40

citace:
@velinsto @Petr Šída
A chcete mi vôbec rozumieť?

Hele, Slavomíre, i když to nepíšeš mně a přestože bych ti já osobně rád rozuměl, přečasto se mi to nedaří.


alamo - 30/8/2020 - 21:56

@Nový Jiřík
Neklameš tak trochu sám sebe?
Keby si mi chcel rozumieť, opýtal by si sa ma "prečo si myslím, že kúpiť SLS by bolo terno?" v téme ekonomika..

Inak ti hrozí že dopadneš ako chudák @Alchymista..
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=44&t=3197&p=113125#p113125
Čo ani nie je schopný, uviesť zdroje pre "svoje" nápady..

Asi sú totálne necitovateľné.. Lebo mu lezú na city..

Kedysi dávno o Lunárnych lávových kavitách, nemal nikto ani šajnu.. Tak si bolo treba vymýšľať, momentálne totálne zbytočnosti ako obrovské "iglú" z regolitu..


Ervé - 30/8/2020 - 22:49

citace:

Kedysi dávno o Lunárnych lávových kavitách, nemal nikto ani šajnu.. Tak si bolo treba vymýšľať, momentálne totálne zbytočnosti ako obrovské "iglú" z regolitu..



Jenže hochu, stanici musíš postavit tam, kde je led. Pokud tam poblíž nebude vhodná jeskyně, musí mít iglú z regolitu, protože led a solární panely a rovná plocha pro přistávání lodí má prostě přednost před dobrou jeskyní. A stejné je to i v jiných oborech. Parametrů je spousta a některé prostě dostanou nižší prioritu, ať se ti to líbí nebo ne.


milantos - 30/8/2020 - 22:59

citace:

Chce sa vám vôbec diskutovať o tom, prečo si to myslím?


Ne, ty si vystačíš v diskusi sám se sebou


alamo - 30/8/2020 - 23:08

Bohužiaľ.. Musím..


alamo - 30/8/2020 - 23:13

@Ervé
A uvažovať o tom, že ten istý mechanizmus ktorý napresoval prchavé prvky do kryo chladničiek na póloch..
Ich musí zákonite presovať aj do večných chladničiek v Lunárnych kavitách.. Aj keby boli na "rovníku"..
O tom ťa ešte uvažovať nenapadlo?


admin - 31/8/2020 - 00:52

citace:
Ja tvrdím, že kúpiť dnes SLS nielen možno pár kusov od Boeingu a NASA, ale možno aj všetky tie stroje, výrobné priestory a zamestnancov, a kontrakty medzi NASA a Boeingom.
By bolo terno.

Chce sa vám vôbec diskutovať o tom, prečo si to myslím?



Alamo, já ti takové příspěvky zřejmě začnu mazat.
1. Napiš, co máš na srdci a nepiš nic neříkající nesmysly.
2. Nauč se psát spisovně, protože ačkoli jsem poloviční Slovák a slovenština mi nedělá problémy, velice často ti nerozumím. Ty věty nejsou slovensky(teď to myslím obecně).
3. Konkrétní odpověď na tuto tvou otázku - nechce. Není o čem diskutovat. Viz bod 1.

P.S. Jestli mi konečně přestanou padat na hlavu všechny sr**ky(kolegové se konečně zjeví v práci), tak si projdu fórum za poslední 3 týdny.


alamo - 31/8/2020 - 06:00

@Martin Kostera
A čo tá naša stávka?
Tú sem dáš tiež?
Uzavreli sme ju alebo nie?
Bolo by od teba slušné.. Nejak jasne sa vysloviť, aspoň k tomu..


alamo - 20/9/2020 - 21:33

@Alchymista

citace:
Nehľadaj problémy kde nie sú.

Problémy hľadať netreba.. Kto ich nehľadá, toho si nájdu sami..

citace:

A keď to už nejde inak, tak sa paluba rozdelí sieťami na sektory, a stovka maníkov (nemôžem napísať černochov) tam tie balíky a balíčky naskladá ručne.

He..
Zaujímavá sci-fi vízia..
Kdesi k Mesiacu priletí Starship, stretne sa tam so špeciálnou lander verziou..
Nabehne tam sto NEGROV (ešte sprostejšie slovo.. našťastie ešte nie sme v AMÉRIKE..)
A začnú sa pri prekladaní v skafandroch, potiť jak.. SLOVÁCI pri páse v automobilke..
Je to fakt tvrdé sci-fi..


alamo - 20/9/2020 - 21:57

@Aleš Holub
To je ti naozaj tak ODPORNÉ, so mnou čo i len debatovať?
https://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=88&p=113588&sid=34caffca6189b5a0e6a19f221fd9f690#p113588

citace:
O žádných oficiálních číslech nevím. Na NSF vznikají jen fanouškovské odhady a porovnání. Podle těchto odhadů by měl být měsíční Starship vysoký cca 50 metrů (po optimalizaci spíš o pár metrů nižší), lander Alpaca od Dynetics by měl mít na výšku cca 6 metrů bez solárních panelů (a cca 12 až 15 metrů s sol. panely), a lander ILV od BO (National Team) kolem 10 metrů. Všechno jsou to výšky po přistání na Měsíci a jsou to opravdu jen velmi hrubé odhady.


alamo - 20/9/2020 - 22:45

@Aleš Holub

citace:
Alamo, obávám se, že se na ta čísla ohledně L2 díváš příliš optimistickým pohledem (až zkreslujícím). Při dopravě ze Země bude počet startů raket i souhrnné delta-v prakticky stejné, ať už se použije montáž na LEO nebo v L2. Z L2 sice nakonec budeš moci odletět k Marsu pomocí menšího impulzu (cca 1000 m/s proti cca 4000 m/s z LEO), ale tato "úspora" (cca 3000 m/s) byla tomu tělesu v L2 už předem "zapůjčena" palivem potřebným pro přelet mezi Zemí (LEO) a L2. V tom tedy žádná přímá výhoda není.

Když jsem psal, abys jasně napsal možné výhody stavby v L2, měl jsem na mysli něco jako následující body:
- v L2 stačí pro konečný odlet k Marsu manipulovat s cca jen třetinovým množstvím paliva, než na LEO [takže to snad bude malinko bezpečnější]
- v L2 je možno celé soulodí důkladně otestovat v podmínkách bližších meziplanetárnímu přeletu (než na LEO) [takže snad budeme malinko jistější]
- v L2 je stabilní osvětlení pro napájecí solární články (na LEO je skoro polovina doby ve stínu) [takže v L2 ušetříme za akumulátory]
- v L2 nezalétáme každých 90 minut do stínu (na LEO ano) [takže stavěná konstrukce je trochu méně tepelně namáhána]
- z LEO do L2 můžeme létat efektivnějšími fyzikálními pohony s nízkým tahem [takže ušetříme palivo i celkovou hmotnost vynášenou ze Země]
- z L2 můžeme efektivně létat na Měsíc opakovaně použitelným landerem [pro let k Marsu to ale nemá jasný přínos]
- v L2 nebo z L2 můžeme provádět servis teleskopů a družic v jiných libračních bodech [pro let k Marsu bez přínosu]
- z L2 můžeme efektivně odletět ke vhodnému NEO asteroidu [testovací mise použitelná i pro Mars]
- v L2 můžeme dlouhodobě ověřovat vlastnosti radiační ochrany i všech dalších klíčových systémů planetoletu [ještě před stavbou planetoletu]
- z L2 můžeme teleprezenčně řídit robotická zařízení na Měsíci (průzkum, základna, těžba, stavby, ISRU, ...) [pro let k Marsu bez přínosu]
- přes L2 může teoreticky operovat i vícenásobně použitelný planetolet
- z "halo" dráhy kolem L2 můžeme dobře komunikovat se Zemí, s odvrácenou stranou Měsíce i s planetami ve Sluneční soustavě
- (možná by se ještě našly nějaké další výhody bodu EML2, ale mne teď nic dalšího nenapadá)

Ovšem také LEO má proti L2 řadu svých výhod:
- na LEO ze Země dostaneme jedním startem cca 3x těžší náklad než do L2
- na LEO je mnohem menší radiace než v L2
- z LEO se na Zemi dostaneme mnohem rychleji a bezpečněji, než z L2
- na LEO už máme hodně zkušeností s montáží v kosmu
- komunikace ze Zemí je na LEO snadnější, rychlejší a kvalitnější než z L2
- (možná by se ještě našly nějaké další výhody montáže na LEO, ale mne teď nic dalšího nenapadá)

Když na ten soupis koukám, tak mi pořád montáž na LEO vychází výhodněji než v L2 (nebo jinak: L2 proti LEO nepřináší nijak zásadní "úspory", spíš naopak).

Možná by se to dalo i nějak zkombinovat v tom smyslu, že na LEO se sestaví holý planetolet, který na začátku mise k Marsu udělá i s posádkou několikadenní "smyčku" přes L2 (nebo podobné místo) aby se vše důkladně otestovalo v hlubším kosmu a teprve pak nastane konečný odlet k Marsu (nebo návrat posádky na Zemi, pokud testy nebudou OK [a planetolet přitom zůstane poblíž Země a pořád použitelný]). Z hlediska delta-v by ztráta měla být malá a přitom by se k misi využilo i pár výše zmíněných výhod L2 (hlavně těch testovacích). Určitě by to ale šlo z LEO i přímo k Marsu, bez využití L2.


ČLOVEČE TO TY MÁŠ PROBLÉM.. JA NIE!!!
TAK SA S TÝM UŽ KONEČNE NEJAK ZROVNAJ!!!
TREBÁRS SA CHOĎ PORADIŤ K NEJAKÉMU ODBORNÉMU "HLAVOLÓGOVI"!!!


alamo - 20/9/2020 - 23:17

@Aleš Holub

citace:

Osobně si ale myslím, že pro expanzi lidstvo ještě nedozrálo a předpokládám, že vhodná doba nastane po tzv "technologické singularitě" (kdy technologie předčí schopnosti člověka, včetně inteligence). Pokud bude vývoj probíhat jako dosud a nenastane nějaký nepřekonatelný problém, tak by lidstvo k tomuto bodu mohlo dospět už v tomto století (možná dokonce už kolem roku 2050). To změní vše, ale nikdo nedokáže říci jakým způsobem a jak pak bude svět vypadat.


To ty si "nedozrel"..
Bojíš sa tých následkov..
Tak si sa aspoň snažil ako "malý poctivý čecháček", všetko čo by ti narušilo klídek.. Mršiť..

Prerátal si sa.. Už na tom čo sem napíšem ja alebo ty nezáleží..

Rozhodol si sa, že veci a udalosti prebehnú "mimo našu kontrolu"..
Tak bežia..


alamo - 21/9/2020 - 09:51

@Aleš Holub
To ty tu celé roky tvrdíš, že ten "technologický zlom" Elonov Starship potrebujeme (a elektroautá Tesla k tomu).
Že to čo Elon Musk robí má nejaký zmysel a logiku.

Problém je že ten jasný zmysel a logiku je tam čoraz ťažšie nájsť. Iba "fanúšikovské dohady"..

Čo keď je to preto, lebo v Elonovom snažení jednoducho akýkoľvek zmysel a logika totálne absentujú?


ales - 21/9/2020 - 12:30

Já samozřejmě nevím, jestli Muskovo snažení má nějaký smysl a logiku (pro něj).

Jsem jen obyčejný člověk a stačí mi, že to dává smysl a logiku pro mne (protože bych se rád sám osobně podíval do kosmu). Víc nechci řešit.

Nepamatuji se, že bych tvrdil, že Starship "potřebujeme". Jen říkám, že by mohl fungovat a tím přiblížit lety do kosmu pro mnoho lidí, včetně mě.

Diskuzi s Tebou se nebráním, jen musí být slušná, rozumná a přímo o kosmonautice.


alamo - 21/9/2020 - 14:24

Prosím mohol by si mi nejak bližšie presnejšie objasniť, ako si ten tvoj let do kozmu predstavuješ?
Je to veľmi nekonkrétne..
Do "bych se rád sám osobně podíval do kosmu" sa zmestí všetko možné od balistického skoku nad atmosféru, cez týždňový pobyt na LEO v nejakom hoteli, oblet Mesiaca až po viac ako dvojročnú výpravu na Mars..

Myslím, že už som sa ťa raz na to pýtal..
Ale nejak si nespomínam na odpoveď..


ales - 21/9/2020 - 15:24

Konkrétně bych se prostě rád osobně podíval alespoň na oběžnou dráhu kolem Země jako turista. Zažít stav beztíže, prohlédnout si celou Zemi shora, vidět několik východů a západů Slunce z kosmu. Prostě klasická "orbitální kosmická turistika". Mělo by to být podobné jako delší cesta letadlem a za "přijatelnou cenu" (méně než průměrný roční plat). Asi by mi stačil i "balistický skok", pokud by vedl na druhou stranu zeměkoule, nebo alespoň na druhou stranu oceánu (a zpět). Stačí toto upřesnění?

Dodám k tomu ještě, že předpokládám, že jakmile bude takovýto "kosmický turismus" dostupný, bude možno začít "kosmos" využívat nejen pro vědu, ale i pro "průmysl" (komercionalizace kosmu).


alamo - 21/9/2020 - 16:33

Koľko to má mať niečo také ako Starship, cenu za jeden štart na LEO , iba za palivo?
Nepočítajme výrobnú cenu, údržbu ani mzdy pre posádku atď..
Iba palivo - energia, dva viacnásobne použiteľné stupne hore - dolu?

Zmestí sa to do "priemernej československej mzdy"?
...
Ehm..
Delené..
Počet spolupasažierov na palube..
"Turistická trieda" vraj dokáže zážitok s cestovania, neuveriteľne skaziť.. [upraveno 21.9.2020 16:42]
...
Soráč..
To ty tvrdíš, že by to "mohlo fungovať"..
Tak predpokladám, že to máš.. Tak nejak spočítané..
Aspoň odhad.. [upraveno 21.9.2020 16:55]


ales - 21/9/2020 - 17:08

Spočítané mám to, že pokud by sestava SHS měla očekávané hmotnosti a výkony motorů, tak by se měla dostat na LEO i s nejméně 100 tunami "nákladu".

Pokud by i mnohonásobná použitelnost fungovala podle Muskových představ, tak by jedna mise SHS na LEO (a zpět) mohla vyjít i na méně než 5 mil. USD. Při 250 cestujících v "turistické třídě" by pak "letenka" mohla stát cca 20000 USD, což je kolem 400000 Kč, což by už skoro mohl být ten "roční plat" (hrubého).

To je ten můj odhad. Netvrdím, že musí být správný, a nikomu ho také nevnucuji. Každý ať má svůj pohled na věc.


alamo - 21/9/2020 - 17:25

Soráč..
250 spolucestujúcich..
Ehm..
Asi to záleží na osobnom vkuse..
Ale radšej ako zdieľať spoločnosť 250 spolucestujúcich v "plechovke"..
Radšej by som ten ročný plat obetoval, na výlet pre jedného "Lindbergha".. Na ktorý sa budem dívať v "telke"..


alamo - 21/9/2020 - 17:46

Tak nejak.. Maximálna kapacita pasažierov o ktorej sa zmeňoval samotný Elon Musk, Zem - LEO..
100..
https://techcrunch.com/2020/03/31/spacexs-starship-user-guide-details-how-it-could-replace-the-space-shuttle-and-offer-comfy-passenger-flights/amp/
Netrúfam si odhadovať, kapacitu "turistickej triedy"..
Ale SpaceX a Elon niečo také sami neponúkajú.. [upraveno 21.9.2020 17:59]


ales - 21/9/2020 - 19:53

Samozřejmě záleží na osobním vkusu. I já se rád "v telce" podívám na pilotované mise k Měsíci, nebo třeba na libovolné mise Starshipu. Nejsem ale ochoten na to dát svůj "roční plat".

A ano, Musk ani SpaceX zatím nenabízí "výlet na LEO" pro více než 100 lidí naráz, ale objem "nákladového prostoru" Starshipu odpovídá zhruba prostoru pro cestující v Airbusu A380, takže by se tam teoreticky mohlo "narvat" až 500 lidí.

Pořád zůstává ta druhá mnou zmiňovaná možnost, tedy "skok" přes oceán (tzv. Point to Point doprava), u které Musk "tweetoval" že by letenka mohla cenou odpovídat současné vyšší třídě dopravy letadlem (na stejnou vzdálenost). A to už by se mělo vejít i do 10000 USD, tedy do 220000 Kč. I to by mi asi stačilo


alamo - 4/6/2021 - 16:45

Ľudia vitajte vo Vesmíre!
Vesmír je váš najlepší priateľ!
Prepáčte..
Musím sa ohradiť, voči tvrdeniam že "vesmír žerie ľudí".
Je to ošklivé ohováranie, ktoré sa nezakladá na pravde.
Vesmíru ľudia nechutia.. Vesmír žerie "prachy".




alamo - 4/6/2021 - 19:35

Ehm ..
To že existencia, entity menom "prachy" vo vesmíre, je tak nejak .. Ľudská myšlienka.. túžba.. idea.. fatamorgána..
Je nešťastná zhoda náhod.. Za ktorú Vesmír, nenesie žiadnu zodpovednosť..
Takisto pojem "hodnota" .. Alebo "cena".. atď.. Veličiny nemajúce nič spoločného s vedou menom fyzika..
Vylúčenie zodpovednosti..


Ervé - 4/6/2021 - 21:44

citace 4.6.2021 - 19:35 - Slavomír Fridrich:
Ehm ..
To že existencia, entity menom "prachy" vo vesmíre, je tak nejak .. Ľudská myšlienka.. túžba.. idea.. fatamorgána..
Je nešťastná zhoda náhod.. Za ktorú Vesmír, nenesie žiadnu zodpovednosť..
Takisto pojem "hodnota" .. Alebo "cena".. atď.. Veličiny nemajúce nič spoločného s vedou menom fyzika..
Vylúčenie zodpovednosti..



Ježíši, cos hulil? Co tě zase popadlo?
Cena je souhrný převedený název pro množství úsilí, práce, zdrojů a spotřebovaných nástrojů nutných pro splnění nějakého cíle. Je jedno, jestli je to vykopání studny, postavení domu nebo kosmický program.


alamo - 4/6/2021 - 22:49

@Ervé
Je to sranda..
Ale množstvo ľudskej práce vykonanej, na modelovej železnici mierky tt..
A skutočnej železnici..
Môže byť zhruba rovnaké..
Ale aj tak bude mať pre rozličných ľudí, rozličnú hodnotu..


alamo - 4/6/2021 - 23:27

@Ervé
Porovnávať stavbu modelovej železnice v mierke tt a skutočnej železnice a ich prínos pre spoločnosť.. Je predsa nonsens..

Žé?
A čo taká.. Obyčajná káva?
Koľko percent svetovej ekonomiky, tvorí pestovanie a konzumácia kávy?
Pritom je to "ľahká droga", ľahko návyková, ľudia ju konzumujú aby zahnali stres..
Keby žili pokojnejší život bez stresu, vôbec by kávu k životu nepotrebovali, ani ten blbý priemysel okolo toho..
A venovali by svoj čas a energiu niečomu užitočnejšiemu a rozumnejšiemu..
A zanechávali by menšiu uhlíkovú stopu, a boli viac v súlade s živktným prostredím..
Znie to dobre? Že to znie dobre?

Tak káva je "zbytočnosť".. Neekologická.. Neekonomická.. Neefektívne..
Treba ju zakázať..


Ako by to asi dopadlo v praxi?


Alebo je v tom nejaká skrytá chybička niekde?
Aká?


Toto téma přichází z:
http://www.kosmo.cz

Url tohoto webu:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=print&fid=3&tid=2082