Po havarii Columbie se myslim pozapomnelo na ATV. Jsem ted marod, takze jsem na netu vzdy jen chvili. Jestli si pamatuju, tak poprve by ATV mel letet nekdy v roce 2004 a to neni zase tak daleko. To by mohlo v pripade dlouhe vyluky letu raketoplanu dost pomoci...
Antonín Vítek - 4/2/2003 - 23:22
MEK příspěvek #2860
Jenže, pokud mne neplete paměť, nemám čas to jít kontrolovat, tak na to je Ariane 5-ECA, která bouchla a musí se předělávat motor! Takže zase průser.
avitek - 22/3/2007 - 18:44
Opět odklad prvního startu ATV "Jules Verne". Mluvčí CUP-M Alexej Krasnov oznámil, že z technických důvodů (nedořešené některé problémy zejména se software pro navigaci) se start odkládá z července 2007 na listopad 2007. Sice se pracovně předpokládá vzlet v období mezi 2007-11-10 a 2007-11-16, ale Krasnov připomněl, že současný plán operací u ISS v listopadu je hodně nadupaný, takže ještě není vůbec jisté, zda z provozních důvodů nebude nutno start ATV-1 odložit ještě víc.
Po startu z CSG Arianou má ATV-1 létat asi dva týdny samostatně, aby se dokonale vyzkoušely všechny systémy (byl by velký průšvih, kdyby se vymkl kontrole v posledních metrech přibližování ke stanici a narazil do ní). Jako cílové datum připojení k SM se zatím počítá 2007-11-27.
avitek - 15/6/2007 - 10:07
Další odklad: ESA oznámila, že vzhledem k nabitému časovému harmonogramu na konci roku 2007 přesouvá start ATV-1 na polovinu ledna 2008.
Archimedes - 15/6/2007 - 10:34
Na to se dá říct jen: Ách jo...
bejcek - 15/6/2007 - 11:41
Pro kosmonautiku je to typické. Pořád se pohybujeme v dosti neznámém a nepřátelském prostředí nejen pro člověka, ale i pro techniku.Rád bych se dočkal roku 2020, mám dojem, ža Ares-Orion poletí na Měsíc mnohem později.
avitek - 15/6/2007 - 12:40
Jen drobná poznámka: Ten nabitý časový harmonogram se týká provozu kolem ISS, nikoli snad v ESA interně.
Za chvíli zaktualizuji dlouhodobé plány ISS na SPACE-40, tam je to dobře vidět. Ale teď mě manželka volá k obědu, tak až potom.
Nemá smysl si nic namlouvat, dokud bude na ISS 3-tičlenná posádka, do té doby se ISS bez ATV v pohodě obejde.
Jen se ukazuje, že nebýt Columbie, tak se USA bez ostatních přicmrdovačů s jejich průtahy bez problémů obejde.
Ervé - 19/6/2007 - 14:59
Nový odklad startu ATV, tentokrát naštěstí jen o dva měsíce - na leden 2008 (takže únor), údajně z důvodů rušného provozu na ISS kolem konce roku. Chtějí mít pro první start klid, aby se nepřetlačovali s raketoplány. Pořád ale nevím, jak chtějí kotvit 6 měsíců na ISS, když tam jsou jen 3 ruské stykové otvory. Při šestičlenné posádce tam budou kotvit dva Sojuzy, to tam v tu dobu nepoletí žádný Progress? A střídání posádek bude probíhat tak, že jedna odletí a teprve potom přiletí náhrada?
citace:Nemá smysl si nic namlouvat, dokud bude na ISS 3-tičlenná posádka, do té doby se ISS bez ATV v pohodě obejde.
Jen se ukazuje, že nebýt Columbie, tak se USA bez ostatních přicmrdovačů s jejich průtahy bez problémů obejde.
No, da se to rict ale i jinak, nebejt Rusu (prez vsechny problemy ktery zpusobili s posunem zacatku stavby) Tak ISS dopadla jako skyLab, par vyprav a znova konec. Jasne to podle me ukazuje, ze mezinarordni spoluprace i prez neuveritelny tezkosti ktery prinasi je jedine mozna, protoze umoznuje mit sirokou skalu techniky, takze i kdyz dojde k nejakymu fatalnimu pruseru, tak to nepohrbi celej projekt.
Z ciste ekonomickejch duvodu by bylo mozna nejlepsi kdyby se tezkej nosic stavel mezinarodni a jednotlivy agentury by si delay jen lehky nosice pro naklad nebo lidi. Jinak to casem dopadne zas jako s atlasem resp. energii. Nebudou zakazky a bude to stat nekde nekde v hale.
Ervé - 21/6/2007 - 07:42
Buďme rádi za spolupráci, STS a Sojuzy/Progressy se skvěle doplňují. Bez USA by stanice nebyla (nebyly by peníze), bez Ruska taky ne.
Střední a těžké nosiče by globalizace zlevnila, v současnosti je ve 20t třídě Atlas 551/552, Delta 4H, Proton, Ariane 5, bude Ares 1, H-2B, CZ-5, možná i Angara - takže 8 typů raket s velmi podobnými parametry - pro celý svět by stačily 2 typy. Podobné je to i u středních a lehkých nosičů. Jenomže rakety nejsou o ekonomii, ale o politice, takže se svět těžko v dohledné době dohodne.
avitek - 12/7/2007 - 09:21
Tak už máme (snad definitivní) termín odeslání ATV-1 na kosmodrom CSG u Kourou ve Francouzské Guayaně:
2007-07-13 - Odjezd transportu ze střediska ESTEC, Noordvijk (Nizozemsko) do přístavu Rotterdam
2007-07-17 - Odplutí nákladní lodi z Rotterdamu
2007-07-29 - ATM-1 vyložen na kosmodromu.
V souladu s plánem první ATV dne 2007-07-13 opustil středisko ESTEC do nejbližšího říčního přístavu 5 km vzdáleného, odtud byl odeslán lodí do přístavu Rotterdam. Tam měl dorazit v neděli 2007-07-15 a dnes, tj. 2007-07-17 měla odplout loď MN Toucan (používaná normálně pro přepravu raket Ariane) směrem do Francouzské Guayany, kam by měla do přístavu Pariacabo dorazit po přibližně jedenáctidenní plavbě a odtud na kosmodrom CSG.
Pevné datum startu zatím není stanoveno, ale počítá se předběžně s lednem 2008. Připojení ke stanici ISS má proběhnout dva týdny po vzletu.
2007-07-31 - První letový exemplář automatického nákladového modulu ATV-1 [=Automated Transfer Vehicle] "Jules Verne" dorazil na kosmodrom CSG ve Francouzské Guayaně a byl umístěn v montážní hale S5.
ATV se má k ISS připojit až po odletu Endeavour STS-123. Předběžný termín připojení je 3.4.2008, ale může se ještě změnit v závislosti na výsledku manévrů v tzv. "demonstračních dnech". Musíme si uvědomit, že s řízením lodi ATV nejsou dosud žádné zkušenosti.
Předběžný plán autonomního letu nákladní lodi ATV-1 (z 13.2.2008):
March 8 - ATV-1 launch
March 12 - ATV CAM (Collision Avoidance Maneuver) demo
March 18 - ATV-1 parking orbit (loiter)
March 29 - ATV-1 Demo Day 1
March 31 - ATV-1 Demo Day 2
April 3 - ATV-1 Demo Day 3 (docking)
avitek - 22/2/2008 - 10:00
Dne 2008-02-18 byl ATV-1 připojen k nosné raketě. Datum startu bylo potvrzeno na 2008-03-08, čas startu předběžně na 04:23 UTC.
Příčinou zdržení byla nutnost kontroly zemnicího vodiče pyrotechniky oddělování ATV od 2. stupně nosné rakety, což si vyžadovalo sejmutí aerodynamického krytu. Odklad byl zejména z důvodu, aby se s tím vším nemuselo spěchat a aby se zbytečně nezvyšovala možnost chyby pozemního personálu.
H - 5/3/2008 - 17:40
ATV - no těpic to sem na to teda zvědaj jak to celý dopadne - to teda držim všechny place co mám.
avitek - 5/3/2008 - 20:44
NASA oznámila, že na NASA TV poběží přímý přenos startu ATV.
Čas startu upřesněn na 04:03 UTC = 05:03 SEČ 2008-03-09.
avitek - 7/3/2008 - 08:39
Vyvezení na rampu je naplánováno na dnešek 2008-03-07 ve 13:30 UTC = 14:30 SEČ .
Hawk - 8/3/2008 - 14:24
Přehnaný optimismus?
"Vlastní loď je na dosah ruky
"K dobývání vesmíru patří i vysílání lidí do kosmu,“ řekl během finálních příprav na start ATV Johannes von Thadden z firmy Astrium koncernu. Evropě podle něj zbývá k tomuto cíli jediný krok: vybavit AVT tepelným štítem, aby se mohla vracet na Zemi.
Jules Verne i další ATV totiž mají všechno potřebné k použití pro opakované lety s lidskou posádkou. Mají čtyři výkonné hlavní motory a 28 motorů pro jemné manévrování, velkou hermetickou kabinu, nákladové prostory, ochranu proti záření i mikrometeoritům a především špičkový navigační systém."
Dobrý den. Všude se píše o 7.5 tunách nákladu, na titulní stránce www.kosmo.cz je 1.6 tuny. Co je správně?
igi - 8/3/2008 - 19:11
citace:Přehnaný optimismus?
"Vlastní loď je na dosah ruky
"K dobývání vesmíru patří i vysílání lidí do kosmu,“ řekl během finálních příprav na start ATV Johannes von Thadden z firmy Astrium koncernu. Evropě podle něj zbývá k tomuto cíli jediný krok: vybavit AVT tepelným štítem, aby se mohla vracet na Zemi.
Jules Verne i další ATV totiž mají všechno potřebné k použití pro opakované lety s lidskou posádkou. Mají čtyři výkonné hlavní motory a 28 motorů pro jemné manévrování, velkou hermetickou kabinu, nákladové prostory, ochranu proti záření i mikrometeoritům a především špičkový navigační systém."
obavam sa ze je to skor zbozne prianie pana Johannesa von Thaddena... aj ked v podstate ma pravdu, prerobit ATV na pilotovanu lod by nemal byt az taky problem. Problem je skor to ze Ariane 5 neni human-rated
avitek - 8/3/2008 - 19:32
citace:Dobrý den. Všude se píše o 7.5 tunách nákladu, na titulní stránce www.kosmo.cz je 1.6 tuny. Co je správně?
Kusový náklad v případě prvního letu je přibližně 1,6 tuny, maximální možná hmotnost kusového nákladu je 5,5 tuny, celková nosnost (včetně pohonných látek modulu ATV, které zbydou po domanévrování k ISS mínus to, co bude potřeba pro odlet od stanice a řízený zánik v atmosféře, je 7667 kg. Podíl kusového nákladu a jiných složek nákladu (voda, plyny, palivo pro přečerpání na palubu ISS do nádrží modulu SM a palivo v manévrovacím systému ATV) se může podle potřeby měnit.
Udělal jsem podrobný popis ATV do SPACE-40 z řady různých zdrojů. včetně některých technických zpráv, odkaz na to najdete zatím na stránce ISS
část "Popis objektu", odrolovat torchu dolů, tam je seznam transportních prostředků pro obsluhu ISS, poslední je ATV, tam ťuknout.
Kdo najde nějakou chybu nebo budě vědět něco dalšího, uvítám jakoukoliv připomínku!
Luděk Fík - 8/3/2008 - 20:32
ATV - Jules Verne :
Watch the ATV launch - LIVE
Jules Verne, ESA's first Automated Transfer Vehicle is set for lift-off from Europe's Spaceport in Kourou, French Guiana, at 05:03 CET (04:03 UT), on Sunday 9 March. The launch transmission starts at 04:03 CET (03:03 UT) on 9 March, and will continue for 86 mins after the launch. http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEM35OK26DF_0.html
avitek - 8/3/2008 - 20:33
Udělal jsme zkrácený přístup na popis ATV v češtině:
time +T altitudevelocity /dle MSC Spaceflight Now
hh:mm:ss km km/s
0:00:00 0 0 noční start Korou
0:01:20 19 0,7 1:30 SRB na 90 %
0:02:00 46 1,9
0:02:45 81 2,1 2:19 oddělení SRB
0:04:15 124 2,7 3:29 oddělení krytu špičky
0:05:00 134 3,19
0:06:00 138 4
0:07:00 135 4,79
0:08:00 130 5,8 8:55 dohoření hl.motorů
0:10:30 143 7,11 9:01 oddělení 1. a 2. stupně
0:12:30 148 7,24 9:08 1.zapálení horního stupně
0:14:30 147,4 7,38
0:15:30 146,6 7,45
0:16:30 142,6 7,5 17:13 1. vypnutímotoru horního stupně
0:19:00 148 7,56 T+25min ATV nad Evropou
1:01:00 269 7,41 1:02:10 2.zapálení horního stupně
1:05:00 271,6 7,45 1:02:40 2.vypnutí motoru horního stupně
1:06:42 oddělení urychlovacího stupně od ATV, … potlesk v řídícím středisku
MIZ - 9/3/2008 - 09:55
V čem je vlastně ATV odlišný od stávajícího Progressu? Je větší, mladší. Ale jinak to je principiálně spíš duplicita, ne?
Akorát v závěru demo-videa na výše zmíněném webu jsou spojené 2 ATV ještě se Sojuzem nebo tak něco. Evropský mininástupce ISS? Nebo je v plánu jen nějakých 5 exemplářů k ISS?
JirkaP. - 9/3/2008 - 11:15
citace:V čem je vlastně ATV odlišný od stávajícího Progressu? Je větší, mladší. Ale jinak to je principiálně spíš duplicita, ne?
Akorát v závěru demo-videa na výše zmíněném webu jsou spojené 2 ATV ještě se Sojuzem nebo tak něco. Evropský mininástupce ISS? Nebo je v plánu jen nějakých 5 exemplářů k ISS?
Podobný účel=podobný princip, prostě náklaďák. Jinak velkou výhodou je možnost dopravy systémových skříní(s experimenty atd.), které se do Progressu (pokud se nepletu) nevejdou. Hawk - 9/3/2008 - 11:24
citace:V čem je vlastně ATV odlišný od stávajícího Progressu? Je větší, mladší. Ale jinak to je principiálně spíš duplicita, ne?
Akorát v závěru demo-videa na výše zmíněném webu jsou spojené 2 ATV ještě se Sojuzem nebo tak něco. Evropský mininástupce ISS? Nebo je v plánu jen nějakých 5 exemplářů k ISS?
Jak jsem odkazoval na článek výše, ATV lze dle článku relativně snadno předělat na human-rate dopravní prostředek. Tím by defacto ESA zabila dvě mouchy jednou ranou. V podstatě stejná platforma by flexibilně mohla sloužit po menších úpravách buď jako nakládˇák nebo jako osobák. Což je elegantní a levné řešení.
JirkaP. - 9/3/2008 - 11:33
citace:
Jak jsem odkazoval na článek výše, ATV lze dle článku relativně snadno předělat na human-rate dopravní prostředek. Tím by defacto ESA zabila dvě mouchy jednou ranou. V podstatě stejná platforma by flexibilně mohla sloužit po menších úpravách buď jako nakládˇák nebo jako osobák. Což je elegantní a levné řešení.
Souhlasím...
To by ale musela být upravena i Ariane5 na human-rate dopravní prostředek, a určitě by si to vynutilo úpravy startovací rampy.
Ale pokud by se to povedlo, tak to by byla BOMBA.
Máte někdo nějaké info, jestli se tím opravdu vážně zabývají, nebo jestli to je jen takové "machrování"
h - 9/3/2008 - 11:34
SUper, 1. krúček je za náma.
Panečku a proč má to Applo vlastně tak ohromnou trysku?
JirkaP. - 9/3/2008 - 11:40
citace:SUper, 1. krúček je za náma.
Panečku a proč má to Applo vlastně tak ohromnou trysku?
Protože, američani mají přece rádi velké motory... B. Chrenko - 9/3/2008 - 12:42
citace:
citace:
Jak jsem odkazoval na článek výše, ATV lze dle článku relativně snadno předělat na human-rate dopravní prostředek. Tím by defacto ESA zabila dvě mouchy jednou ranou. V podstatě stejná platforma by flexibilně mohla sloužit po menších úpravách buď jako nakládˇák nebo jako osobák. Což je elegantní a levné řešení.
Souhlasím...
To by ale musela být upravena i Ariane5 na human-rate dopravní prostředek, a určitě by si to vynutilo úpravy startovací rampy.
Ale pokud by se to povedlo, tak to by byla BOMBA.
Máte někdo nějaké info, jestli se tím opravdu vážně zabývají, nebo jestli to je jen takové "machrování"
Ariane 5 mala byť pôvodne nosičom raketoplánu Hermes, takže určite k tomu nemá ďaleko. Ale je aj možné, že k tomu použijú Sojuz.
Možno teraz potichu pripravia ATV s návratovou kabínou pre náklad a potom ju len "trošku" upravia pre ľudí. Asi to bude cesta pre organizáciu, ktorá to chce, ale nemá na to politickú podporu.
avitek - 9/3/2008 - 13:07
První závada na ATV. Nechodí záložní komplet řídicí elektroniky pohonného systému PDE [=Propulsion Drive Electronics].
Doufejme, že bude fugovat primární systém!
Mirko - 9/3/2008 - 13:13
Tak ako to vlastne je? Bolo vo vývoji Ariane 5 po zrušení Hermesu nadalej počítané s humen-rated? Súčasné návrhy rozvoja ATV http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEMNFZOR4CF_0.html Už by ostával len Malý krok pre Europanov do vesmíru
Abraxis - 9/3/2008 - 21:06
Mimochodem - proc ma ATV 4 motory (nebo alespon 4 trysky)? Nutne preci musi byt vetsi "rezie", nez kdyby ten motor byl jen jeden a zbytecne se tim snizuje nosnost.
avitek - 9/3/2008 - 22:01
citace:Mimochodem - proc ma ATV 4 motory (nebo alespon 4 trysky)? Nutne preci musi byt vetsi "rezie", nez kdyby ten motor byl jen jeden a zbytecne se tim snizuje nosnost.
Nejsou to jen trysky, ale skutečně čtyři nezávislé motory od americké firmy Aerojet.
Teď se ukázalo, jak je dobře, že má 4 hlavní motory. Situace s elektronickou je vážnější, než to podle prvních kusých zpráva vypadalo. Selháni jednoho kompletu řídicí elektroniky pohonného systému PDE totiž znamená, že nebude fungovat čtvrtina motorů. A vypadá to, že to asi nepůjde na dálku spravit.
Zatím byly všechny motorické manévry ATV do odvolání pozastaveny. Kdyby totiž se závada projevila znova, přešel by ATV do bezpečnostního módu a to by byl kámen úrazu.
Abraxis - 9/3/2008 - 22:45
OK, pochopil bych to jako redundanci u prototypu, ale i tak treba bych videl rozumne 2 motory s trojnasobnou elektronikou, ale 4 mne prijde opravdu jako over-kill...
Panečku a proč má to Applo vlastně tak ohromnou trysku?
Protože, američani mají přece rádi velké motory...
Protoze Apollo muselo provadet mnohem vetsi manevry a taky je tezsi. Jeden motor s vetsi tryskou ma taky vetsi ISP nez mensi motory a tudiz spotrebuje mene paliva. Pri jemnych manevrech na orbite taky neni zapotrebi velky tah motoru. Orion bude mit velice podobny motor tomu z Apolla ci OMS Space Shuttle (A taky horniho stupne Delty II). Tryska bude jeste vetsi.
Pinkas - 10/3/2008 - 16:09
Quote: Panečku a proč má to Applo vlastně tak ohromnou trysku?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeden důvod je samozřejmě ten, který uvádí Jirka – servisní sekce Apolla musela zajistit značně větší delta V než ATV.
Co se týče samotné trysky: Raketový motor musí přeměnit tlak uvnitř spalovací komory na výtokovou rychlost plynů. Čím větší je poměr výstupního průřezu trysky k jejímu kritickému průřezu, tím větší je výtoková rychlost. To platí ve vakuu a jelikož Apollo pracovalo ve vakuu, byl výstupní průměr trysky velký (i její délka) a prakticky omezen jen konstrukčně. Pokud motor pracuje při startu rakety v atmosférickém tlaku, ten působí proti výstupnímu tlaku plynů. Proto nejsou možné u takové trysky stejně velké poměry průřezů jako ve vakuu, neboť výstupní tak z trysky by byl příliš malý. Z toho důvodu je také Isp u hladiny moře téhož motoru menší, než Isp ve vakuu a pro prvé stupně se obvykle udávají obě hodnoty.
Co se týče ATV, domnívám se, že 4 motory nemusí být jen z důvodu zálohování (2+2) ale také z důvodu konstrukčního – aby tryska nevyšla příliš dlouhá.
Pinkas - 10/3/2008 - 16:32
Zapomněl jsem poznamenat, že čím větší je tlak v spalovací komoře, tím může být kritický průřez trysky menší a celkově vychází tryska menší (i kratší), nebo při stejném výstupním průřezu trysky jako u motoru s menším tlakem vychází větší výtoková rychlost a tedy i Isp.
Václav Maixner - 11/3/2008 - 12:58
Ve vedlejším vlákně STS jako ATV jsme se dobrali k otázce ceny ATV, ceny vypuštění a ceny vývoje. Zdroje se v této oblasti velmi rozcházejí. Máte někdo přesnější info?? kolik v dnešních Eurech stojí start Ariane5ES, kolik stojí výroba ATV, kolik stojí roční provoz infrastruktury (jak výrobní, tak pozemního segmentu), kolik stál vývoj a kolik ks ATV bylo do vývoje zahrnuto?
Děkuji za info.
ATV úspěšně provedl dva zrychlující manévry a dostal se do výše 303 km. Následovaly po 2 včera provedených manévrech. Jsou prováděny dvěma motory, oba systémy hlavní i záložní nyní pracují dobře. Potřebné zrychlení pro každý manévr bylo jen 6 m/s a bylo provedeno s přesností 0,3%. Dnes má být také proveden test Collision Avoidance Manoeuvre, CAM, což je systém, který je zcela nezávislý na normálním i záložním systému ATV a zapracoval by při automatickém spojování, kdyby oba tyto systémy selhaly a vzdálil by automaticky ATV od stanice, tedy jakási záloha zálohy.Při testu tedy budo zcela vypnut hlavní i záložní systém.
Nadherna animacia, len ma jednu chybu. Pred brzdiacim manevrom pre navrat do atmosfery sa po odpojeni od ISS sice zapnu pomocne trysky na otocenie, ale rotacia sa zastavuje akosi samostatne... Alebo som brzdenie rotacie prehliadol?
Jirka - 13/3/2008 - 16:50
citace:
citace:
citace:SUper, 1. krúček je za náma.
Panečku a proč má to Applo vlastně tak ohromnou trysku?
Protože, američani mají přece rádi velké motory...
Protoze Apollo muselo provadet mnohem vetsi manevry a taky je tezsi. Jeden motor s vetsi tryskou ma taky vetsi ISP nez mensi motory a tudiz spotrebuje mene paliva. Pri jemnych manevrech na orbite taky neni zapotrebi velky tah motoru. Orion bude mit velice podobny motor tomu z Apolla ci OMS Space Shuttle (A taky horniho stupne Delty II). Tryska bude jeste vetsi.
Zrejme jsem zapomel na nejdulezitejsi faktor proc ma Orion motor o vyssim tahu. Je to targeted landing abort a abort to orbit.
Cim vyssi tah motoru, tim lepe se muze Orion vyhnout nechtenemu pristani v severnim atlantiku, nebo dosahnout orbity i pri selhani motoru horniho stupne. Zhruba 30 vterin pred vyhorenim horniho stupne jen nebezpecny usek, kdy by selhani motoru vedlo k pristani v atlantiku mezi Kanadou a Irskem.
Podle zasoby paliva ktere Orion poveze je mozne tento vypadek nahradit zazehnutim hlavniho motoru a pomocnych motorku SM Orionu. Vzhledem k tomu ze Orion ma nadrze dimenzovane pro lunarni misi a pro misi k ISS potrebuje jen zlomek, vypada to, ze tento usek lze pokryt tak ze Orion prejde na obeznou drahu. To ovsem neznamena ze mu zustane dost paliva pro misi k ISS.
Tah motoru servisniho modulu je v techto poctech velice dulezity.
Jak to vypada tak "zaliba americanu ve velkych motorech" na Apollu a Orionu je vcelku racionalni.
Petr - 14/3/2008 - 08:41
viz animace.
By mne zajímalo, za jak dlouho skončí v atmosféře ty odhazované prvky.
dále se divím animaci uložení materiálu, bylo by určitě lepší zaskládat celý prostor, protože je jedno, jak to z toho prostoru vytahuje a nemusí do něj vlézt.
Také si myslím, že by možná bylo levnější vybavit na cesty k ISS pouze vnitřní baterií než dražšími panely, kde může být problém s jejich otevřením.
Délka autonomního letu modulu není zase podle mne tak velká, aby baterie musely být příliš velkou přítěží.
Martinjediny - 14/3/2008 - 10:46
citace:viz animace.
By mne zajímalo, za jak dlouho skončí v atmosféře ty odhazované prvky.
dále se divím animaci uložení materiálu, bylo by určitě lepší zaskládat celý prostor, protože je jedno, jak to z toho prostoru vytahuje a nemusí do něj vlézt.
Také si myslím, že by možná bylo levnější vybavit na cesty k ISS pouze vnitřní baterií než dražšími panely, kde může být problém s jejich otevřením.
Délka autonomního letu modulu není zase podle mne tak velká, aby baterie musely být příliš velkou přítěží.
Tie panely ma tiez prekvapili. Zrejme v kutiku duse uvazuju s ATV aj pre ine misie.
Ad ulozeny material: dava to logiku, ale pri dalsej misii predpokladam, ze budu jednu skatulu vyberat, druhu na jej miesto vkladat. Na ISS asi nebude miesto na najprv cele vylozenie nakladu vedla odpadu a potom na cele nalozenie odpadu do prazdneho ATV.
JirkaP. - 14/3/2008 - 15:08
citace:
Tah motoru servisniho modulu je v techto poctech velice dulezity.
Jak to vypada tak "zaliba americanu ve velkych motorech" na Apollu a Orionu je vcelku racionalni.
Ta zaliba byla myšlena jako takové pošťouchnutí proto taky ty smajlíky
JULES VERNE AND THE ISS: The European Space Agency's new robotic cargo carrier, the Jules Verne, has parked itself in orbit 2000 kilometers ahead of the International Space Station. This sets the stage for some beautiful double flybys in the nights ahead--the Jules Verne appears first, as bright as a 1st magnitude star, followed four and a half minutes later by the even brighter International Space Station. This is a must-see for sky watchers in cities and countryside alike. Visit http://spaceweather.com for flyby photos and timetables.
... ATV (~1mag) nyní prolétá 4,5 min před jasnější ISS
viz i http://www.n2yo.com/
... 21.3.2008 sice končí ranní viditelné průlety
ale 27.3.2008 začnou pozorovatelné průlety večerní
... 29. a 30.3.2008 dle plánu Demo Day 1 a 2 přiblížení ATV k ISS
s připojením 3.4.2008 / LF
LeeMer - 22/3/2008 - 13:19
Pekne video preletu ISS a ATV nad Nemeckem nasnimal amatersky astronom Till Credner. Prvni preleta ATV, pak ISS, kterou tesne pred jejim zmizenim ze zorneho pole krizuje jeste jeden pomerne jasny objekt. http://spaceweather.com/swpod2008/20mar08/issatv19mar08m-b.mpg (velikost videa je asi 2,8 MB)
Martinjediny - 25/3/2008 - 12:13
Bude mat posadka ISS v case spojenia s ATV (2008-04-03) na ISS oblecene skafandre, pripadne sediet rovno v zachrannych moduloch?
Dnešní přelet ISS a ATV-1 nad ČR byl dobře pozorovatelný (z Mostu) cca ve 20:08 SEČ nad jižním obzorem (v elevaci až 40°). ATV-1 byl poměrně slabý a na mé přesvětlené obloze byl na hranici rozumné viditelnosti okem. Přesto to bylo zajímavé. Těším se na další přelety a manévry.
Zítra, 29.3.2008, bude pro ATV-1 "Demo Day 1", kdy se přiblíží cca 3500 m za ISS a pak provede automatický úhybný ("escape") manévr (kolem 15:20 SEČ).
"Demo Day 2" je v plánu na pondělí 31.3.2008 odpoledne. ATV-1 se má postupně přiblížit až na 11 metrů k modulu Zvezda a pak se zase vzdálí. Tyto operace by měla přenášet i NASA TV od 16:00 SELČ.
Připojení ATV-1 k ISS je zatím plánováno na čtvrtek 3.4.2008 v 16:41 SELČ. Vše samozřejmě závisí na průběhu všech předchozích testů. Také připojení by měla přenášet NASA TV živě od 14:00 SELČ.
V příštích dnech je tedy ještě několik dalších příležitostí k pozorování blízkých přeletů ISS a ATV-1 nad ČR.
The first Demonstration day aims to check that ATV can perform relative navigation with the ISS, using relative GPS successfully, and safely manoeuvre the ATV to the S2 station keeping point, located 3.5 km behind the ISS, at the same orbital altitude. A test of the escape manoeuvre – similar to the CAM – will also be done.
Distance to ISS Critical events
*S-1/2 (39 km behind and 5 km below) 15:19 CET - Relative GPS using the relative positions of ATV and ISS to manoeuvre the ATV to S-1/2
S0 (30 km behind and 5 km below) Pre-homing. Proximity Link acquisition - ATV can now send and receive data from the ISS.
S1 (15.5 km behind and 5 km below) 16:05 CET - Homing
S2 (3.5 km behind and 100 m above) 16:51 CET - Station keeping point. External lights are activated. Russian Kurs radar-based system is activated and the ISS crew can begin using this data. Test of ISS crew commands HOLD and RETREAT (no motion will occur for this test).
18:29 CET - ATV-CC commands an ESCAPE manoeuvre.
S-1/2 (39 km behind and 5 km below) Once the Escape is performed, ATV will eventually be commanded to return to S-1/2. ATV-CC will analyse the flight results and give the go ahead to conduct Demonstration day 2.
*S: Station keeping points where ATV pauses and mission control checks ATV. They are numbered from S-5 (100 km away from the ISS) to S41 (12 metres away from the ISS)
Bitterfeel - 29/3/2008 - 19:05
Teď jsem sledoval ISS, a ATV byl(a) asi 0.5° od stanice. Letely pěkně u sebe.
Luděk F. - 29/3/2008 - 19:09
18:56 pozorován pěkný 1. dnešní večerní průlet ISS+ATV v těsném tandemu, pod jasnou ISS asi 0.5st níže slabší ATV nad jižním obzorem (JZ->J->Z). Kratší repete bude v 20:30 nad západním obzorem.
Z Kojetína Luděk Fík
Luděk F. - 29/3/2008 - 20:34
20:30 pozorován pěkný 2.dnešní večerní průlet ISS+ATV, méně jasný ATV ~3÷4st před jasnou ISS nad západním obzorem s ponořením do zemského stínu. Z Kojetína Luděk Fík
Stano - 29/3/2008 - 20:43
citace:20:30 pozorován pěkný 2.dnešní večerní průlet ISS+ATV, méně jasný ATV ~3÷4st před jasnou ISS nad západním obzorem s ponořením do zemského stínu. Z Kojetína Luděk Fík
Pekný prelet ISS ATV som ináč čakal o pár minút skôr. Tak som si nebol istý či ten slabý objekt (asi 0 mag.) tesne pred ISS je Verne
martinc - 29/3/2008 - 20:54
Průlet ATV asi 3 úhl.st. před ISS dnes ve 20:30 SEČ. Vlevo Betelgeuse a Bellatrix ze souhvězdí Orion.
[img]D: 1 - OBRÁZKY1 foto Olympus, kamera a mobilneupravené a netříděnéISS_ATV.jpg
martinc - 29/3/2008 - 21:01
tak bohužel nevím, jak vložit obrázek
avitek - 30/3/2008 - 21:24
Doplnil jsem do SPACE-40 podrobný popis manévrů ATV-1 v posledních dnech, viz
Plánovaný průběh pro dnešní "Demo Day 2" (31.3.2008) [přenos na NASA TV od 16:00 SELČ]:
14:26 SELČ - S-1/2 (39 km za a 5 km pod ISS) - ATV čeká na příkaz k pokračování přibližování
15:12 SELČ - S1 - zahájení GPS navigace
15:58 SELČ - S2 (3,5 km za a 100 m nad ISS) - aktivace systému Kurs
17:10 SELČ - S3 (249 m za ISS) - aktivace laserového navigačního systému (rychlost přibližování klesne z 40 cm/s na 7 cm/s)
18:13 SELČ - S4 (19 m za ISS) - vyrovnání do osy zadního portu modulu Zvezda
18:31 SELČ - S41 (11 m za ISS) - ATV udržuje pozici, posádka ISS vyšle povel RETREAT k návratu ATV do S4
18:38 SELČ - S4 (19 m za ISS) - posádka ISS vyšle ESCAPE příkaz pro bezpečné vzdálení ATV od ISS (do S-1/2 [39 km za a 5 km pod ISS], ATV pak bude čekat do 3.4.2008 na zahájení závěrečné setkávací sekvence).
obrazek vlozite jednoduse. Staci znat adresu obrazku. Napriklad pravym tlacitkem mysi kliknout na obrazek a zadat kopirovat adresu obrazku. Adresu pak vkopirovat mezi tagy img ktere vyvolate stisknutim ikony obrazku zde ve foru. Toto plati pro obrazky odkazovane z cizich webovych stranek. Pokud je obrazek na vasem pocitaci je treba jej nahrat napriklad na nejaky ftp server nebo nejakou verejnou fotobanku... pokud jiz nemate vlastni web. Nebo pokud nemate osobni pocitac jako webovy server J2930 - 31/3/2008 - 16:47
Demo Day 2 v obrazech
ales - 31/3/2008 - 16:58
ATV-1 už je na NASA TV hezky vidět.
[Upraveno 31.3.2008 poslal ales]
dubest - 31/3/2008 - 18:26
citace:ATV-1 už je na NASA TV hezky vidět. Konečně něco nového, to potěší! dnešní přiblížení je parádní, navíc pěkně osvětlené(východ slunce nad jižním pacifikem)!
ales - 31/3/2008 - 18:30
Pěkné blízké setkání ATV-1 a ISS:
... a maximální přiblížení na 11 m (pro dnešek) [hodnota je na jednom obrázku vlevo dole]
[Upraveno 31.3.2008 poslal ales]
18:13 CEST - ATV at S4
ATV now at S4, 19 m from the ISS.
ales - 31/3/2008 - 18:56
Rychlé vzdalování ATV-1 po plánovaném ESCAPE příkazu:
Demo Day 2 je úspěšně u konce. Těšme se na připojení k ISS, plánované na 3.4.2008 (kolem 16:41 SELČ).
[Upraveno 31.3.2008 poslal ales]
J2930 - 31/3/2008 - 19:25
citace:Demo Day 2 je úspěšně u konce. Těšme se na připojení k ISS, plánované na 3.4.2008 (kolem 16:41 SELČ).
Byla to parada. Jak se vyjarili na blogu ATV: WOW!
pospa - 31/3/2008 - 23:17
Byla to parada. Jak se vyjarili na blogu ATV: WOW!
Přidávám ještě jedno WOW WOOW! a to za fantastické přímé pozorování pouhým okem jak ISS letí ve formaci s ATV před sebou.
Stalo se téměř přesně dvě hodiny po tomto svičném přiblížení, dnes ve 20:40 prolétala obě tělesa nad Pardubicemi a okolím přímo v zenitu a to se skvělou jasností -2,4 mag. Úchvatný zážitek!
Sice pozdě ale přidávám taky WOW,WOW a perfektní fotky pánové.
Neměl by jste někdo prosím natočený záznam? Jaksi jsem nestihl přenos.
Předem dík.
jirka44 - 1/4/2008 - 08:40
Bylo to perfektní, jenom mne poněkud překvapila přesnost (tedy spíše nepřesnost) systému Kurs. Jestli jsem to dobře pochopil, tak vlevo byly údaje o vzdálenosti a relativní rychlosti od systémů ATV a vpravo totéž od Kursu. Zatímco vlevo bylo stabilních 11.1m, tak vpravo to skákalo od 8 do 13 m.
avitek - 1/4/2008 - 09:08
citace:Bylo to perfektní, jenom mne poněkud překvapila přesnost (tedy spíše nepřesnost) systému Kurs. Jestli jsem to dobře pochopil, tak vlevo byly údaje o vzdálenosti a relativní rychlosti od systémů ATV a vpravo totéž od Kursu. Zatímco vlevo bylo stabilních 11.1m, tak vpravo to skákalo od 8 do 13 m.
Ano, ale je to pochopitelné. Kurs užívá radiolokaci, navigační systém ATV (levý) laserovou lokaci. V komentáři k přenosu se o tom zmínili.
Omlouvám se také za potíže a zdržení s aktualizací SPACE-40- Zkolaboval mi hlavní domácí počítač a musím to řešit nouzově ze záložního. Doufám, že se během týdne situace uklidní...
digiart - 1/4/2008 - 21:26
Dnes jsem sledoval nad Jabloncem nad Nisou přelet ATV a ISS byly krásně vidět, akorád nevím co to letělo mezi nima?
Martin Gembec - 1/4/2008 - 22:03
Ahoj, také jsem tu družici mezi nima viděl, byla cca uprostřed a jasnost dost slabá. ISS šajnila, ATV mohla mít tak 0 mag a to mezi nima pod 3 mag. Letadlo to teda nebylo, ale co se mohlo odpojit?
Tady Říčany u Prahy, taky jsem mezi nima pozoroval třetí slabší oběkt.
Zbycho - 2/4/2008 - 12:14
Včera jsem si mezi nimi také ničeho nevšiml, ale obloha nebyla zrovna ideální, hold jsem blízko Prahy - když letí nad rudou září nad Prahou, tak už téměř nejsou vidět.
Spíš mne překvapila vzdálenost ATV od ISS, úžasné porovnání z pohledu pozemského pozorovatele. Předevčírem jsem nic neviděl, hold jsem trčel na schůzi, i když jsem jim říkal, že končíme, nebylo to nic platné.
Ze soboty na neděli jsme sledovali s dětmi na výpravě a pro ně to byl zážitek, stejně jako pro jednu vedoucí z Plzně, prý teď sleduje ISS a ATV celá policejní plzeňská vyšetřovačka, kde dělá
Jedna vec mi nie je jasná: Ak je jedna družica "nad" alebo "pod" druhou, ako môžu letieť synchrónne?
Veď predsa každej výške zodpovedá iná obežná doba. Výnimkou je iba situácia, keď si jedna z tých družíc motoricky udržuje rýchlosť, ktorá je pre jej výšku neprirodzená (ale to by bolo značným plytvaním paliva).
termix - 3/4/2008 - 12:05
Podle mě je pod ISS proto, že ji má dohnat. Nižší dráha má vyšší rychlost.
ales - 3/4/2008 - 12:27
citace:Jedna vec mi nie je jasná: Ak je jedna družica "nad" alebo "pod" druhou, ako môžu letieť synchrónne?
Veď predsa každej výške zodpovedá iná obežná doba. Výnimkou je iba situácia, keď si jedna z tých družíc motoricky udržuje rýchlosť, ktorá je pre jej výšku neprirodzená (ale to by bolo značným plytvaním paliva).
Jednoznačně to je tak, že v bodech "5 km pod ISS" neletí ATV synchronně s ISS, ale pomalu ji dohání (což je cílem). Rozdíl v bodě S2 už je pak jen 100 m a to dělá jen cca 10 cm/s a ATV je tam jen chvíli. Pak už je ATV ve stejné výšce jako ISS (od bodu S3).
J2930 - 3/4/2008 - 12:59
Na stránce http://193.233.61.44/test2.html pochopitelně ATV nechybí, jak jinak. Rusové s tímhle appletem fakt vytáhli - NASA TV je sice cool, ale tohle rozhodně taky...
Už jste přemýšleli, jak se budou jmenovat další ATV ? Mě by přišlo super pojmenovat je po jiných zesnulých klasicích sci-fi, kteří psali i o kosmických letech... logicky, spíše po těch evropského původu. Navrhuji pro další ATV jména Arthur C. Clarke a Stanisław Lem ... je možné ty návrhy posílat někam do ESA ? :-)
risa.ber - 7/4/2008 - 20:35
Je prosím někde video z otvírání průlezu ISS-ATV a záběry z nteriéru ATV po příletu k ISS?
Ladia - 7/4/2008 - 23:07
citace:Je prosím někde video z otvírání průlezu ISS-ATV a záběry z nteriéru ATV po příletu k ISS?
Našli jste někdo fotografie z připojení ATV (ne jenom tu jednu rozmazanou) a z interiéru po vstupu do ní?
Olda - 10/4/2008 - 12:50
citace:Na stránce http://193.233.61.44/test2.html pochopitelně ATV nechybí, jak jinak. Rusové s tímhle appletem fakt vytáhli - NASA TV je sice cool, ale tohle rozhodně taky...
Už jste přemýšleli, jak se budou jmenovat další ATV ? Mě by přišlo super pojmenovat je po jiných zesnulých klasicích sci-fi, kteří psali i o kosmických letech... logicky, spíše po těch evropského původu. Navrhuji pro další ATV jména Arthur C. Clarke a Stanisław Lem ... je možné ty návrhy posílat někam do ESA ? :-)
Návrh je to jistě dobrý, jenže obávám se politicky neprůchodný, byli to Angličan a Polák, a po Francii název pro sebe určitě prosadí v ESA aktivnější země jako Německo nebo Itálie.
Ervé - 10/4/2008 - 13:44
Ještě jsme zapomněli na H.G. Wellse (ne, to nebyl Američan, ale Angličan :-) ). Doufám, že ATV neponesou jména nějakých naprosto nevýznamných němců a italů jen z výše zmíněných důvodů (Hermanna Obertha bych ještě snesl).
xChaos - 11/4/2008 - 08:24
Uvidíme, jestli půjdou po spisovatelích, nebo po raketových vědcích... :-) každopádně se to alespoň nějak jmenuje... ty číslované Progresy a Sojuzy jsou nuda (každá americká kosmická loď z éry Mercury a Apollo nesla individuální jméno, kromě označení typu a čísla... jak to bylo s Gemini, to nevím...).
Loď ATV-1 Jules Verne se ukázala jako výhodná i pro neobvyklé a původně nepředpokládané způsoby využití jako např.:
- kosmonauti v ATV rádi spí, protože tam je menší hluk než jinde ve stanici
- kosmonauti se v ATV rádi "koupou", protože tam je soukromí a dostatek prostoru
- jihokorejka v ATV dělala experimenty při svém letu
- ATV při příletu ušetřila přes 800 kg svého paliva pro dodatečné zvýšení dráhy stanice
- do prázdných vodních nádrží ATV se začala uskladňovat odpadní voda ze stanice
- do ATV se před odletem umístí více odpadu, než se původně počítalo
Dne 2008-06-19 06:52:31 UTC se uskuteční korekce dráhy ISS motory modulu ATV-1, t = 19 min, dV = 3,41 m/s, výsledná výška dráhy perigeum 344,8, apogeum 346,0 km.
Derelict - 17/6/2008 - 11:10
citace:Dne 2008-06-19 06:52:31 UTC se uskuteční korekce dráhy ISS motory modulu ATV-1, t = 19 min, dV = 3,41 m/s, výsledná výška dráhy perigeum 344,8, apogeum 346,0 km.
Vcelku pravidelne vidam zminky o zmenach drahy. Vyvstava s tim ale otazka, jak je resena tuhost cele konstrukce ISS ? Jedna se o teleso s udavanou vahou okolo 200 tun. Cim se prenaseji sily pusobici pri zmene drahy ? Je fixace modulu provadena pouze stykovymi uzly, nebo nejakou dalsi podpurnou konstrukci ? Nektere uzly nejsou napojeny v ose, ale kolmo na ni. Diky tomu musi vznikat docela velke sily, ktere by stykove uzly znacne namahaly.
Dekuji za odpoved.
avitek - 17/6/2008 - 11:42
citace:... Je fixace modulu provadena pouze stykovymi uzly, nebo nejakou dalsi podpurnou konstrukci ? Nektere uzly nejsou napojeny v ose, ale kolmo na ni.
Co se týče části stanice vyráběné na západě, tak celé namáhání mezi přetlakovými moduly nesou stykovací uzly CBM (Common Berthing Mechanism), které mají podstataně větší rozměr, než stykovací uzly připojených lodí (včetně ATV) na ruské segmentu staníce. Ty mají o něco menší průměru a zámky nejsou tak tuhé. Proto po připojení techto dopravních lodí a otevření průlezů mezi nimi se ještě dodatečně zpevňují instalací několika (z hlavy nevím kolik, nemám s sebou manuály) svorek BZV (bystrosjomnyj zažim vintovyj = rychlosnímatelná šroubová svorka). Ty se zase před odpojením lodi musí sejmout.
z webu ESA. Na webu NASA jsem ji nenasel... [Upraveno 19.6.2008 poslal J2930]
Whitsonova a Malencenko vypadaji oproti ostatnim dost nezdrave... a to jeste nevedeli co je ceka za pristani
pospa - 19/6/2008 - 16:16
citace: Whitsonova a Malencenko vypadaji oproti ostatnim dost nezdrave... a to jeste nevedeli co je ceka za pristani
... nevím, jestli se mi to jen zdá, ale řekl bych, že se oba "nezdraví" kosmonauti k sobě dost tisknou. :-)
Že by nějaký transatlantický románek ? maniscu - 20/6/2008 - 01:04
citace:... Je fixace modulu provadena pouze stykovymi uzly, nebo nejakou dalsi podpurnou konstrukci ? Nektere uzly nejsou napojeny v ose, ale kolmo na ni.
Co se týče části stanice vyráběné na západě, tak celé namáhání ...
- A jak je vyřešeno, aby při korekci dráhy ISS motory ATV, Progressy nebo raketoplánem byla osa tahu jejich motorů v souladu s těžištěm celé soustavy? Omlouvám se, že vstupuji jako laik, jen mi připadá že některé z nich, obzvláště STS, jsou k ISS pro motorické manévry připojeny tak "nějak moc z boku" ?
děkuji za odpověd´
Ervé - 20/6/2008 - 15:29
je to tak, proto STS nepoužívá ke zvyšování dráhy ISS motory OMS, které by byly nejlepší (protože jsou nejsilnější a mají nejvyšší Isp), ale jen slabé motorky systému RCS. U Zvezdy, Progressu a ATV (na osovém uzlu Zvezdy) je směr motorků vždy víceméně v ose ISS, takže mohou fungovat bez větších problémů. Při jednom z manévrů ale kvůli nesymetrické stanici došlo k přerušení manévru. Přesné určení polohy těžiště je taky jeden z důvodů, proč se všechny přesuny nákladu a vědeckých přístrojů musí sledovat. Díky množství manévrovacích motorků na Progresech a stanici by ale neměl být problém poskládat tahy několika různě směrovaných motorků tak, aby manévr byl možný. Potvrzením správnosti výpočtu je úspěšně provedený manévr - při překročení parametrů (vychýlení stanice) se manévr automaticky přeruší.
Trochu legrační, jak se ESA chlubí tímhle drobným úspěchem - který ale přitom neznamená nic jiného, že na palubě je instalován komplet stejný systém, jako na Progresech. jako jo, je to logické a je to dobře, že je to udělané... ale proč se vytahovat tím, že vlastně koupili hotový ruský systém, navíc zjevně léty prověřený - a on (kupodivu) funguje ?
...takže teď už můžeme považovat ATV tak trochu i za "naši" kosmickou loď ... :-)
Ervé - 26/6/2008 - 07:25
Je to trochu zvláštní, ale pravdou je, že integrace nádrží, potrubí a čerpadel se jim povedla a že teď máme po 30 letech teprve druhý systém loď/nádrž schopný dovézt palivo na stanici. Taky se Evropani naučili, jak to funguje a budou schopni sami postavit další generaci, totéž platí i pro ostatní koupené ruské systémy.
Mirek Pospíšil - 4/9/2008 - 15:28
V posledních dnech proběhla nakládka 900 kg pevného a 264 kg kapalného odpadu do útrob lodi a poslední kontrola stavu "na palubě" Jula Verna.
Dnes 4.9. bude ATV manuálně uzavřen.
Zítra 5.9. ve 23:30 CEST (21:30 UT) by mělo po pětiměsíčním společném letu dojít k automatickému odpojení ATV od ISS.
Řízený zánik v atmosféře je naplánován na 29.9.2008
Tlama - 4/9/2008 - 16:35
citace:V posledních dnech...
Tak to už obyvatelé ISS definitivně přišli o tiché "apartmá". Tak zase až další modul :-)
bejcek - 4/9/2008 - 21:36
citace:V posledních dnech proběhla nakládka 900 kg pevného a 264 kg kapalného odpadu do útrob lodi a poslední kontrola stavu "na palubě" Jula Verna.
Není toho nákladu málo, posádky na ISS si stěžují na množství odpadu a takhle nebude kapacita ATV, coby popelnice, zdaleka využita.
Alchymista - 5/9/2008 - 00:58
Skoro tona tuhého odpadu nie je práve málo - to je tak za dva až tri "sídliskové" kontajnery a poriadny sud tekutého odpadu k tomu... Myslím, že tam hore urobili poriadne upratovanie a naložili všetko, alebo skoro všetko...
martinjediny - 5/9/2008 - 09:44
citace:Skoro tona tuhého odpadu nie je práve málo - to je tak za dva až tri "sídliskové" kontajnery a poriadny sud tekutého odpadu k tomu... Myslím, že tam hore urobili poriadne upratovanie a naložili všetko, alebo skoro všetko...
Lenze kolko buduceho "odpadu" si tam doviezli. Dnes vyhrali, ale jak to natlacia do ATV nabuduce?bejcek - 5/9/2008 - 11:07
Nákladní loď ATV nese náklad o celkové hmotnosti 6018 kg pro potřeby provozu stanice ISS a dovezla tam toho dost:
* kusový náklad v přetlakovém modulu EPM, celkem 2569 kg:
o vlastní kusový náklad (1150 kg, podle některých údajů asi 1300 kg): - potraviny (přibližně 500 kg);
-náhradní díly (136 kg);
-oblečení (přibližně 60 kg);
obaly pro kusový náklad (1419 kg), inu vyspělá obalová technika;
z toho bude skutečně odpad, cca 2,5 tuny.
Další náklad se spotřebuje na činnost stanice (i když z té pitné vody bude také odpad):
* plyny a kapaliny v nehermetizovaném úseku EEB,celkem 1149 kg:
pohonné látky Zvezda (856 kg); pitná voda (270 kg); kyslík (21 kg);
* pohonné látky a plyny v pohonném úseku EPB (5858 kg, z toto pro potřeby korekce dráhy ISS přibližně 2300 kg):
palivo (2177 kg); okysličovadlo (3575 kg); tlakovací helium (66 kg).
Nie je mi celkom jasné - obalový materiál zo zásielky zostal v ATV alebo bol započítaný do odvážaného odpadu? Druhá varianta nie je príliš optimistická.
pospa - 15/9/2008 - 11:22
Videzáznam z odpojení a odletu ATV Jules Verne od ISS dne 5.9.2008 ve 23:29 CEST (21:29 UT).
Příští pondělí 29.9. pomocí dvou finálních zážehů:
1) 10:11 GMT (12:11 CEST), 6 min 1 s, - 29,7 m/s, 220-330 km (výška na konci zážehu) a
2) 13:09 GMT (15:09 CEST), 13 min 56 s, -69,8 m/s
vstoupí ATV ve výšce 120 km do atmosféry v 13:42 GMT (15:42 CEST)
s dopadem zbylých úlomků do jižního Pacifiku v 13:54 GMT (15:54 CEST)
Celé toto ohnivé divadlo budou v UV a viditelném spektru sledovat ESA-NASA týmy z letadel DC8 a Gufstream V, letící ve výškách 12-14 km.
Včera večer jsem se snažil vygůglovat jméno ATV-2 a nikde nic, asi ještě nebyl pojmenován, jestli se tedy nepletu. Má někdo přesnější informace? Ale poletí už skoro za rok, v říjnu 2009. To to letí...
Jiří Hošek - 28/9/2008 - 21:59
citace:ATV-2 ... poletí už skoro za rok, v říjnu 2009.
Druhé ATV v pořadí ponese jméno po německém astronomu Johannesi Keplerovi.
Momentálně je ve výrobě v EADS Astrium v Brémách, start je v plánu na léto 2010.
pro EN je to tady http://www.esa.int/esaCP/SEMGNHWX3RF_index_0.html
a zmiňují tam i naši Prague
doufám, že své citové výlevy nedostanu ban, ale nebojte, já se zase za chvíli odmlčím, já většinou jenom čtu a jen jednou za čas mě popadne přispívat
Tlama - 19/2/2009 - 13:49
"platíš limonádu"
pěkně jsme se zdvojili
pospa - 19/2/2009 - 16:30
citace:...Akorát z toho předposledního odstavce mi není moc jasný, zda o tu modernizaci ATV zažádali nyní na tom zasedání nebo je to jen takové plácnutí do vody.
Myslím, že to může být seriozně myšlené zadání na derivát CARV (Cargo Ascent and Return Vehicle), nebo aspoň na podrobnou studii proveditelnosti, hlavně pak aktualizovaný rozpočet.
Tento model by měl být schopen dokování k US segmentu ISS a umožnit mj. dodávky kompletních standardních skříní ISPR (International Standard Payload Racks)
Trochu se zapomíná, že loď NA PRVNÍ POKUS provedla automatické přistání na ISS, což bylo dosud opěvovanou doménou sovětů.
Archimedes - 19/2/2009 - 18:07
Jo, to je dobrý kladný puntík pro ESA O to větší škoda by byla, kdyby pilotovaná verze ATV nevznikla, mohla by se stát "Sojuzem" začátku 21. století...
Ale asi bych chtěl moc...
Patek Luboš - 19/2/2009 - 18:57
citace:Trochu se zapomíná, že loď NA PRVNÍ POKUS provedla automatické přistání na ISS, což bylo dosud opěvovanou doménou sovětů.
Až na to, že systém zajišťující přiblížení a spojení je Kurs a je z Ruska a spojovací uzel také. Pokud se nepletu tak koluvé zelené nárdže na ATV měli na sobě nápisy v azbuce.
leemer - 19/2/2009 - 19:05
citace:Jo, to je dobrý kladný puntík pro ESA O to větší škoda by byla, kdyby pilotovaná verze ATV nevznikla, mohla by se stát "Sojuzem" začátku 21. století...
Ale asi bych chtěl moc...
Neboj, zrovna dneska jsem si o tom cetl a vypada to hezky a nadejneArchimedes - 19/2/2009 - 20:24
citace:Až na to, že systém zajišťující přiblížení a spojení je Kurs a je z Ruska a spojovací uzel také.
Spojovací uzel bych nevytýkal, už tak je "stanadrdů" zbytečně moc. A přesnější (?) systém stykovky s laserovým naváděním je Evropa-made, takže to není úplně "koupené" řešení.
yamato - 20/2/2009 - 08:59
citace:
citace:Jo, to je dobrý kladný puntík pro ESA O to větší škoda by byla, kdyby pilotovaná verze ATV nevznikla, mohla by se stát "Sojuzem" začátku 21. století...
Ale asi bych chtěl moc...
Neboj, zrovna dneska jsem si o tom cetl a vypada to hezky a nadejne
Tak bolo by to logicke, uz sme viacmenej na polceste. Mame vyvinute a odskusane systemy orientacie, pohonu, navigacie... Rozdelit ATV na 2 casti a tu nakladnu cast urobit ako navratovu kabinu by nemal byt az taky problem, pokial viem ESA uz uspesne testovala navratove teleso ARD, takze vieme co, vieme ako, staci to len urobit
P.S.: Tiez vam to tak pripada ze ten ARD bola taka nenapadna priprava na upgrade ATV? Aby to potom lahsie preslo u panov ministrov...
yamato - 20/2/2009 - 09:08
--------------------------------------------------------------------------------
Po projektu HERMES nastalo vakuum a je pohodlnější a levnější létat střídavě s RUskem a USA než se sami o něco pokoušet....
--------------------------------------------------------------------------------
... ale hlavny problem Hermesu vidim v cene Ariane
--------------------------------------------------------------------------------
Pokial si dobre spominam problem bol v tom ze Hermes vychadzal prilis tazky a Ariane prilis slaba. Ak by bol problem v cene, nelietal by ani ATV (teda ak man-rating nezvysi cenu rakety na dvojnasobok...)
---------------------------------------------------------------------------------
Hermes bol postupne znizeny na 2 miestnu lod. Az potom bol zruseny. Tvoj dovod vyzera logicky, ale neviem najst k tomu podrobnejsie udaje.
Dalo by sa vychadzat pre porovnanie z hmotnosti sojuzov?
Ervé - 3/6/2009 - 08:31
Problém Hermesu: zmenšováním rozměrů klesá hmotnost užitečného nákladu, tloušťka dlaždic tepelné ochrany a plošné zatížení křídla zůstává stejné, systémy se zmenšují mnohem hůř. Pokud posadíme raketoplán na obyčejnou raketu, ztrácíme téměř polovinu významu raketoplánu - záchranu drahých kyslíkovodíkových motorů a řídícího systému rakety. Zajímalo by mně, jak moc by reálně klesala nosnost MAKSu, kdyby se opravdu realizoval. Buran bez velkých motorů vážil 70 t, přitom STS se 3 SSME má 68 t, byla ta nosnost a váha MAKSU vůbec reálná?
pospa - 8/7/2009 - 11:02
Včera, 7.7.2009 byla v Brémách, u příležitosti oficiálního pojmenování lodi ATV-2 jménem "Johannes Kepler", podepsána dohoda mezi ESA a Astrium GmbH o studii dalšího vývoje technologií ATV, ústící do vývoje lodi ARV (Advanced Re-entry Vehicle), schopné bezpečného řízeného návratu do atmosféry.
citace:Dne 7.7.2009 byla v Brémách, ... podepsána dohoda mezi ESA a Astrium GmbH o studii dalšího vývoje technologií ATV, ústící do vývoje lodi ARV (Advanced Re-entry Vehicle), ...
Dodávám, že kontrakt je na 18-ti měsíční vývojovou fázi A za 21 mil EUR.
citace:Pokud posadíme raketoplán na obyčejnou raketu, ztrácíme téměř polovinu významu raketoplánu - záchranu drahých kyslíkovodíkových motorů a řídícího systému rakety.
S těmi motory máš pravdu, ale proč by řídící systém nemohl v něm zůstat?
yamato - 27/7/2009 - 20:08
citace:Dodávám, že kontrakt je na 18-ti měsíční vývojovou fázi A za 21 mil EUR.
Uf, to bude papierov...
martinjediny - 27/7/2009 - 21:39
citace:Dodávám, že kontrakt je na 18-ti měsíční vývojovou fázi A za 21 mil EUR.
...Uf, to bude papierov...
Mozno Adolf by vedel odhadnut kolko odbornych kapacit je mozne z tohto baliku zaplatit a kolko vedeckych clovekohodin je mozne odpracovat.
ATV-2 "Jophannes Kepler" je připraven k dodání na kosmodrom CSG ve Francouzské Guayaně.
ATV-3 je pojmenován "Edoardo Amaldi", podle italského fyzika (*1905 -+1989), který stál u zrodu arganizací ESRO (předchůdce ESA), evropského institutu CERN pro nukleární výzkum a italského národního ústavu nukleárních studií Istituto Nazionale di Fisica Nucleare (INFN). ATV-3 je ve fázi kompletace ve výrobním závodě Astrium v Brémách.
ATV-4 - celková montáž začne v brzké době.
ATV-5 - vyrábějí se díly a sysémy.
Tlama - 2/2/2011 - 13:42
Asi to tu už někde proběhlo a snad se nemýlím, ale 15.2. má startovat Ariane 5 s ATV-2 "Jophannes Kepler"
Tak budu "nám" zase držet palce.
Tlama - 15/2/2011 - 22:24
Automated Transfer Vehicle 2 bude startovat dnes 15. února 2011 ve 22:13 GMT (23:13 SEČ) na Ariane 5 z kosmodromu Kourou. Přenos začne v 21:57 GMT (22:57 SEČ).
2011-02-15 22:13:27 UTC - Vzlet
2011-02-23 15:20:47 UTC - Připojení ATV-2 k modulu Zvezda
2011-03-10 až 2011-03-11 - Korekce dráhy komplexu motory ATV-2
2011-06-04 (bude upřesněno) - Odpojeni ATV-2 od komplexu
Několik sekund z onboard kamery, minuty schematické grafiky a unavených obličejů v řídícím středisku. Že jsem se vůbec díval.
Ervé - 17/2/2011 - 07:15
Ale martine, hlavní snad je, že start byl úspěšný. ATV-2 je na orbitě!
admin - 17/2/2011 - 07:28
citace:Ale martine, hlavní snad je, že start byl úspěšný. ATV-2 je na orbitě!
Njn. Ale když to srovnáš s americkými záběry startů... M: - 17/2/2011 - 09:45
citace:Několik sekund z onboard kamery, minuty schematické grafiky a unavených obličejů v řídícím středisku. Že jsem se vůbec díval.
Kedze som pri uspavani deti ako spravny rodic siel prikladom, tak som ATV uspesne prespal.
Ad "unavených obličejů v řídícím středisku"
V riadiacom stredisku sedia najvacsi suchari zo vsetkych. inteligentni, mudri, bez stipky tvorivosti a emocii. (ak nahodou nejakou disponuju tak nepouzivaju)mrf - 17/2/2011 - 09:50
citace:
citace:Ale martine, hlavní snad je, že start byl úspěšný. ATV-2 je na orbitě!
Njn. Ale když to srovnáš s americkými záběry startů...
Již delší dobu si říkám že nebýt NASA a otevřenosti Amíků
tak bychom z kosmonautiky viděli kulový ..
jaro. - 17/2/2011 - 09:54
citace:
Již delší dobu si říkám že nebýt NASA a otevřenosti Amíků
tak bychom z kosmonautiky viděli kulový ..
to boli udaje online, alebo zo simulatora?
leemer - 18/2/2011 - 00:17
Jméno ATV-4 bude s největší pravděpodobností "Albert Einstein" na základě návrhu zaslaného včera ESA Švýcarskem. Pro úplnost - ATV-3 je pojmenované Edoardo Amaldi.
Ludek_F - 20/2/2011 - 08:53
Kdo jste sledovali 16.2.2011 přímý přenos Arine 5 s ATV-2,
mohli jste během přenosu postřehnout hlášení posádky ISS o pozorování staru z oběžné dráhy z pauby ISS.
Zde jsou fotodůkazy.
Fotografie pořídil italský palubní inženýr Paolo Nespoli z "okenního staničního vikýře" Cupola.
Plán závěrečného přibližování a připojení ATV-2 k ISS:
(bude to pozítří, ve čtvrtek 24.2.2011, časy jsem převedl do našeho SEČ)
14:09 – 14:41 ATV2 S2 position keeping at 3.5 km distance from ISS (zastávka 3,5 km od ISS)
14:41 – 15:21 Closing (přibližování)
15:21 – 16:00 ATV2 S3 position keeping at 249 m (zastávka 249 m od ISS)
16:00 – 16:23 Approach 1 (přiblížení 1)
16:23 – 16:38 ATV2 S4 position keeping at 19 m (zastávka 19 m od ISS)
16:38 – 16:40 Approach 2 (přiblížení 1)
16:40 – 16:45 ATV2 S41 position keeping at 11 m (zastávka 11 m od ISS)
16:45 – 16:49 Final Approach (závěrečné přiblížení)
16:49 ATV2 Docking to ISS (připojení ATV-2 k ISS [k zadnímu uzlu modulu Zvezda])
(16:49 + cca 16min) = 17:05 Mating of connectors and closure of hooks (propojení konektorů a uzavření zámků)
P.S.: Mimochodem, připojení ATV-2 k ISS má nastat cca 2 hodiny před tím, než mají kosmonauti na KSC odjet na rampu 39A ke startu STS-133.
ales - 24/2/2011 - 15:29
ATV-2 se pomalu blíží k ISS. Už je méně než 400 m od stanice. Oficiální přenos z připojování bude na NASA TV od 16:15 SEČ, ale už teď je ATV-2 vidět na live streamu z ISS - http://www.nasa.gov/multimedia/isslivestream.asx .
ales - 24/2/2011 - 16:22
Přenos na NASA TV už běží. Kromě toho vysílá i ESA TV (trochu jiný obsah) přes družici Eutelsat W2A@10degE, 11023 MHz, horizontal, Symb rate: 6.1113 Ms/s, FEC: 3/4, MPEG2 4:2:0 16:9 SD PAL (mě to funguje).
PV - 24/2/2011 - 16:25
70 m
PV - 24/2/2011 - 16:28
50 m
PV - 24/2/2011 - 16:35
Co je s tím panelem na ISS, je trochu zkroucený ?...
Archimedes - 24/2/2011 - 16:39
19m
ales - 24/2/2011 - 16:40
ATV-2 je na "zastávce" S4 (19 m od ISS). Zbývá už jen jedna "zastávka" S41 (11 m od ISS) a pak už připojení.
ales - 24/2/2011 - 16:54
citace:Co je s tím panelem na ISS, je trochu zkroucený ?...
Asi máš na mysli "odchlíplý" povrch jednoho radiátoru na ISS (viz obrázek níže). Takhle to vypadá už roky a nic s tím nedělají, takže to asi nevadí.
Archimedes - 24/2/2011 - 17:01
16:58 kontakt, ATV je doma. [Upraveno 24.2.2011 Archimedes]
ales - 24/2/2011 - 17:02
ales - 24/2/2011 - 17:16
Bylo dokončeno pevné připojení ATV-2 k ISS. Všechno je OK. Dobrá práce.
za par dni bude ISS mat pripojene sojuzy, ATV, HTV a Shuttle. To fakt stoji za snimku
bejcek - 25/2/2011 - 09:19
Bude to největší umělý objekt ve vesmíru, VELMI dlouho budeme čekat na opakování!
avitek - 26/5/2011 - 14:17
ATV-4 dostal jméno Albert Einstein. Už druhý náklaďák, který nese jméno člověka, který část svého profesního života prožil v Praze!
yamato - 26/5/2011 - 19:08
citace:ATV-4 dostal jméno Albert Einstein. Už druhý náklaďák, který nese jméno člověka, který část svého profesního života prožil v Praze!
dalsi sa moze volat Jara Cimrman Conquistador - 26/5/2011 - 19:51
spíš bych navrhnul Nikola Tesla či Wernher von Braun.... [Upraveno 26.5.2011 Conquistador]
Ervé - 27/5/2011 - 07:23
A já zase pro příští loď jméno H.G. Wells (jen jeden evropský spisovatel sci-fi - Jules Verne, mi přijde málo).
derelict - 27/5/2011 - 07:47
citace:A já zase pro příští loď jméno H.G. Wells (jen jeden evropský spisovatel sci-fi - Jules Verne, mi přijde málo).
Pak by chybela k dokonalost jen drobnost. Aby pilotoval Pirx, ridici pocitac by byl HAL 9000, byli by vystreleni z dela nikoliv leteli raketou a z vesmiru by delal zivou reportaz o napadeni zeme kamenozroutem cervenym .... ;o)
Ted vazne, to neni spatny napad. Ale zustal bych u lidi, kteri se zaslouzili o poznani. A pokud spisovatele SCI-FI, tak bych vedle Verna dal jeste Lema a Clarka (hard sci-fi a futurologie).
astropl - 27/5/2011 - 10:18
citace:
A pokud spisovatele SCI-FI, tak bych vedle Verna dal jeste Lema a Clarka (hard sci-fi a futurologie).
Druzice Lem poleti do kosmu koncem tohoto roku (no, spise pocetkem pristiho).
Hmm, 46,5 krychlových metrů přetlakovaného prostoru není k zahození a bylo by k dispozici téměř hned, bez většího vývoje a úprav.
logicke, ale totalne neamericke
a este k tomu by sa musela vyvinut EUSA vlajka, co by si vyziadalo minimalne 5 rokov vyvoja a konzultacii a zhltlo by to najmenej 100 mil.raul - 27/8/2011 - 16:59
Thomas Reiter dnes oznámil, že start ATV-3 je posunut ze 7.3. na 29.2.
xChaos - 30/9/2011 - 16:27
citace:logicke, ale totalne neamericke
rozhodně logičtější než raketa Liberty, jejímž výsledkem by - za cenu obrovských nákladů na vývoj - byla raketa se stejnou nosností na LEO, pravděpodobně ovšem dražší a vzhledem k výšce i daleko nákladnější co se pozemních operací týče.
Jako já bych takovouhle euro-americkou spolupráci v kosmu rozhodně podporoval... jestli to projde, to je jiná věc (Amíky by mohlo uspokojit, že Evropa by byla v roli dodavatele "pomocné sekce" a oni by se mohli holedbat "command module"... ego je všechno, o co tady jde...)
yamato - 30/9/2011 - 16:41
citace:
citace:logicke, ale totalne neamericke
rozhodně logičtější než raketa Liberty, jejímž výsledkem by - za cenu obrovských nákladů na vývoj - byla raketa se stejnou nosností na LEO, pravděpodobně ovšem dražší a vzhledem k výšce i daleko nákladnější co se pozemních operací týče.
Jako já bych takovouhle euro-americkou spolupráci v kosmu rozhodně podporoval... jestli to projde, to je jiná věc (Amíky by mohlo uspokojit, že Evropa by byla v roli dodavatele "pomocné sekce" a oni by se mohli holedbat "command module"... ego je všechno, o co tady jde...)
v skutocnosti ide o spickovy vyskum a vyvoj, ktory skoncentruje a motivuje najlepsie mozgy planety, ktore vytvaraju cenne technologie uz len tym ze pocas prace len tak mimochodom riesia aj prakticke problemy (tak nejak tusim vzniklo http), ovsem aby nejaky populista v senate pustil na nieco tak "nadpozemske" nejaky ten chlp, tak sa to musi zaobalit do narodneho egoizmu leemer - 30/1/2012 - 10:18
Pátá evropská nákladní kosmická loď ATV ponese název Georges Lemaître, na počest belgického astronoma a kosmologa.
Agamemnon - 30/1/2012 - 10:26
citace:Pátá evropská nákladní kosmická loď ATV ponese název Georges Lemaître, na počest belgického astronoma a kosmologa.
ach, tak uz to schvalili? oks
chcem sa opytat:
videl som nejake informacie o planovanych atv-6 a atv-7 (v suvislosti s predlzenim cinnosti iss)...
ma to nejaky realny zaklad alebo je to len dohad nejakych novinarov?
leemer - 30/1/2012 - 11:08
citace:
chcem sa opytat:
videl som nejake informacie o planovanych atv-6 a atv-7 (v suvislosti s predlzenim cinnosti iss)...
ma to nejaky realny zaklad alebo je to len dohad nejakych novinarov?
Nevím v jakých novinách co novináři psali, kdyžtak sem hoď link. Pokud vím, tak po ATV-5 se v rámci barterové dohody s NASA plánuje spolupráce ESA na MPCV, konkrétně na servisním modulu. S konečnou platností se ale o tomto stavu rozhodne v listopadu letošního roku.
leemer - 30/1/2012 - 11:11
citace:
chcem sa opytat:
videl som nejake informacie o planovanych atv-6 a atv-7 (v suvislosti s predlzenim cinnosti iss)...
ma to nejaky realny zaklad alebo je to len dohad nejakych novinarov?
Nevím v jakých novinách co novináři psali, kdyžtak sem hoď link. Pokud vím, tak po ATV-5 se v rámci barterové dohody s NASA plánuje spolupráce ESA na MPCV, konkrétně na servisním modulu. S konečnou platností se ale o tomto stavu rozhodne v listopadu letošního roku.
dakujem,
v podstate - tiez som videl info z relevantnejsich zdrojov ako tu barterovu dohodu...
tie atv-6/7 boli z nie velmi doveryhodnych zdrojov, preto som to nikdy nebral vazne - ale tak radsej som sa opytal ze co keby nieco... zdroje uz asi nenajdem teraz - uz ani nepamatam, ze kde to vlastne bolo...
[Edited on 30.1.2012 Agamemnon]
Agamemnon - 30/1/2012 - 11:42
- francúzi (cnes) chcú navrhnúť nástupcu pre ATV (v novembri na esa kongrese)
- APEX - Advanced Platform for EXploration (išlo by o variabilnú loď na spoločnej platforme)
- zvládal by to, čo atv: dovoz materiálu + paliva + vody k iss, pridokovanie, reboost, odvoz odpadu
- návrat na zem (nie je z článku jasné, či ide o deorbit, alebo o pristátie)
- ďalší variant by bol schopný priblížiť sa k troskám na orbite, zoskenovať ich, zachytiť a deorbitovať (prípadne odviezť na nejaké odpadlisko)
- tento "upratovací" variant by bol výhodný aj ako pomoc pri stavbe väčších lodí na orbite
- dovoz vzoriek zozbieraných na povrchu marsu
- doplňovanie paliva pre satelity
- predbežné štúdie sú už ukončené (začali v r 2008 - cnes + astrium + dlr)
- prínos APEXu - ďalšie inovácie zo strany európy - čo by pomohlo zachovávať špičkové technológie v európe (vývoj)
- zatiaľ bez designu - plánuje sa oi. aj silneší motor ako má ATV (bude potrebný)
- na zachytávanie "nespolupracujúcich" objektov - pracuje sa na viacerých nápadoch - siete, harpúny, etc.
- financovanie z peňazí, ktoré má esa na iss (resuply vehicle pre iss) - nasa možno nebude súhlasiť, chce service module pre orion (moja pozn.: už by s tým nasa mohla prestať konečne...) - to sa francúzom nepáči, keďže v tom nie sú žiadne inovácie
- odhadovaná suma na vývoj - €1mld.
Boostre sa oddelili pri 2 km/s vo vyske 65km. to je zvladnutelne pomaly aj pre ramjet.
Agamemnon - 26/3/2012 - 07:36
atv malo po starte problem s antenou, ked riadiace stredisko sice prijalo signal o vysunuti anteny, ale uz nie o ukotveni anteny na jej mieste... preto bola posadka iss poziadana o fotky pri prelete atv okolo iss (104km)...
atv nakoniec signal o ukotveni anteny vyslalo, takze situacia je vyriesena...
podla iss status reportu, pettit, burbank a kuipers urobili nejake foto atv...
citace:atv malo po starte problem s antenou, ked riadiace stredisko sice prijalo signal o vysunuti anteny, ale uz nie o ukotveni anteny na jej mieste... preto bola posadka iss poziadana o fotky pri prelete atv okolo iss (104km)...
atv nakoniec signal o ukotveni anteny vyslalo, takze situacia je vyriesena...
podla iss status reportu, pettit, burbank a kuipers urobili nejake foto atv...
podla iss status reportu je antena v poriadku aj podla fotiek
Agamemnon - 28/3/2012 - 12:11
aby sa nezabudlo, dnes 0034 cet je planovane pripojenie atv k iss... vysiela nasa tv
ako tomu rozumieť?
o tom čo ďalej sa začne uvažovať, až po ukončení programu..
najlepšia cesta ako všetko zahodiť, a zase zostať bez nádeje na vlastnú pilotovanú loď
Agamemnon - 2/4/2012 - 17:13
citace:ako tomu rozumieť?
o tom čo ďalej sa začne uvažovať, až po ukončení programu..
najlepšia cesta ako všetko zahodiť, a zase zostať bez nádeje na vlastnú pilotovanú loď
kto vie... ja by som povedal, že o tom, čo ďalej sa bude rozhodovať v novembri, či kedy je tá konferencia esa o budgete na ďalšie 4 roky...
plus, niekde to je link, nie veľmi starý, o tom, čo po atv...
http://www.spaceflightnow.com/news/n1204/02atvfuture/
v tom článku sa píše že jeden let ATV prijde na 450 miliónov eur (600 miliónov dolárov)
v zásade s ATV to robí ešte nehspodárnejší dopravný prostriedok ako bol raketoplán, a ESA ešte väčšieho molocha ako je nasa
tá cena, to je niečo absurdné
Agamemnon - 3/4/2012 - 20:29
citace:http://www.spaceflightnow.com/news/n1204/02atvfuture/
v tom článku sa píše že jeden let ATV prijde na 450 miliónov eur (600 miliónov dolárov)
v zásade s ATV to robí ešte nehspodárnejší dopravný prostriedok ako bol raketoplán, a ESA ešte väčšieho molocha ako je nasa
tá cena, to je niečo absurdné
myslím, že to je jeden z dôvodov, prečo s nimi chcú prestať...
yamato - 3/4/2012 - 20:51
este stale niekto pochybuje ze sa to ma robit komercne?
Agamemnon - 3/4/2012 - 20:57
citace:este stale niekto pochybuje ze sa to ma robit komercne?
sorry, ale toto je fakt nezmysel...
a navyše... nikto to komerčne nerobí
edit:
inak, tu sa tiež môže uplatniť obľúbené: ak by viac lietali, bolo by to lacnejšie a to platí pre všetkých providerov... 2 lety ročne crew dragonu dole cenu nestiahnu... 1 let ročne atv takisto znamená, že je to drahé...
[Edited on 03.4.2012 Agamemnon]
yamato - 3/4/2012 - 21:00
citace:
ale nikto to komerčne nerobí
kazda cesta ma svoj zaciatok
citace:
a najlacnejší sú aj tak rusi
ak momentalne nepadaju do stepi, tak dostanu na ISS kolko? 2 tony?
Agamemnon - 3/4/2012 - 21:02
citace:
citace:
a najlacnejší sú aj tak rusi
ak momentalne nepadaju do stepi, tak dostanu na ISS kolko? 2 tony?
všimni si prvé 2 pozície potom tretí sú číňania, a štvrtí zase rusi
btw - rusi sú lacní, lebo lietajú často... všetci tu obhajujú, že treba lietať často... a bla bla bla...
jediný nosič, ktorý niečo také aspoň čiastočne spĺňa (ale aj ten má od toho dosť ďaleko), je soyuz
edit:
btw, to je inak, imo, aj dôvod, prečo sa skylon sa neuchytí, ak sa vôbec podarí dokončiť... nebude mať dosť letov a bude drahý
edit 2:
sorry, som zabudol:
ročne, v súčte, vynesú rusi najviac k iss... viac ako veľké atv, a viac ako japonci...
[Edited on 03.4.2012 Agamemnon]
alamo - 3/4/2012 - 21:07
citace:btw, to je inak, imo, aj dôvod, prečo sa skylon sa neuchytí, ak sa vôbec podarí dokončiť... nebude mať dosť letov a bude drahý
nakazil si sa mojou "ekonomicko" skepsou?
Agamemnon - 3/4/2012 - 21:10
citace:
citace:btw, to je inak, imo, aj dôvod, prečo sa skylon sa neuchytí, ak sa vôbec podarí dokončiť... nebude mať dosť letov a bude drahý
nakazil si sa mojou "ekonomicko" skepsou?
hehe možno, neviem
optimistom nie som už dlho... však ono, všeobecne tu vystupujem dosť negatívne voči novým nápadom yamato - 3/4/2012 - 21:16
tak som trosku pocital. Podla googla je cena za kilo per progress okolo 22-25 tisic, per ATV okolo 91 tisic. Zasadny rozdiel je v palive. ATV nesie 4 tony paliva, s ktorym sa rata na reboost, a to je viac nez polovica hmotnosti celeho progressu. Ak ratame toto polivo ako naklad, tak cena ATV je cca 57 tisic za kilo.
Takze sa jedna o kompletne ine lode s inymi schopnostami a porovnavanie ich ceny za kilo je pomerne zavadzajuce. Napriek tomu to povazujem za nehorazne drahe a pozadujem napravu
yamato - 3/4/2012 - 21:20
ups, pardon, tie 4 tony su v ramci 6.6 ton kapacity. Takze to vychadza na tych 91 tisic. Cele zle...
M: - 3/4/2012 - 21:26
citace:
citace:http://www.spaceflightnow.com/news/n1204/02atvfuture/
v tom článku sa píše že jeden let ATV prijde na 450 miliónov eur (600 miliónov dolárov)
v zásade s ATV to robí ešte nehspodárnejší dopravný prostriedok ako bol raketoplán, a ESA ešte väčšieho molocha ako je nasa
tá cena, to je niečo absurdné
myslím, že to je jeden z dôvodov, prečo s nimi chcú prestať...
Porovnavate neporovnatelne.
1/ STS bol dotovany, takze ATV je len trikrat drahsie
2/ ATV je humanrated, co je pre mna nepochopitelne
vozit 21 kozmonautov? kam?
btw uz pri 12 by boli lacnejsi jak sojuz, ale ani tych nie je kam poslat.
3/Nema zmysel prerabat ATV na return verziu. tolko maleho nakladu za to obvykle nestoji.
Jednoducho ATV je vaznom ustrelenej vizie a podpory Ariane5.
Agamemnon - 3/4/2012 - 21:38
citace:ups, pardon, tie 4 tony su v ramci 6.6 ton kapacity. Takze to vychadza na tych 91 tisic. Cele zle...
palivo nosí a reboost robí aj progress... a dokáže to urobiť len progress a atv... s atv sa dokonca počítalo ako loďou, ktorá bude robiť deorbit, ale tak ten plán asi budú musieť zmeniť alebo postaviť jedno špeciálne atv kvôli deorbitu
Agamemnon - 3/4/2012 - 21:39
citace:2/ ATV je humanrated, co je pre mna nepochopitelne
vozit 21 kozmonautov? kam?
btw uz pri 12 by boli lacnejsi jak sojuz, ale ani tych nie je kam poslat.
čo??? to vážne?
alamo - 3/4/2012 - 22:02
že je human rated ariane, o to viem.. ale ATV? eee..
Agamemnon - 3/4/2012 - 22:11
citace:že je human rated ariane, o to viem.. ale ATV? eee..
ariane nie je... resp. nie úplne... to bol plán, ale pokiaľ viem, tak to celé nebolo dokončené nakoniec... yamato - 3/4/2012 - 22:19
citace:
citace:ups, pardon, tie 4 tony su v ramci 6.6 ton kapacity. Takze to vychadza na tych 91 tisic. Cele zle...
palivo nosí a reboost robí aj progress... a dokáže to urobiť len progress a atv... s atv sa dokonca počítalo ako loďou, ktorá bude robiť deorbit, ale tak ten plán asi budú musieť zmeniť alebo postaviť jedno špeciálne atv kvôli deorbitu
to je jasne ze robi aj progress, rozdiel je ze hau mac (alebo tiez po nasom how much)
celkom sa mi pacila idea pouzit servisnu sekciu ATV ako servisny modul Orionu. Ak amici povedia nie, treba urobit trucpodnik a letiet k asteroidu s rusmi M: - 3/4/2012 - 22:30
citace:že je human rated ariane, o to viem.. ale ATV? eee..
vsak nie uplne
tomu par "detailov" chyba. + podpora zivota., tep. stit,... len sa s tym nestastnici furt pohravaju.
A potom to, co robia, k HR smeruje, resp. HR splna.
ale toto mam zapamatane z nejakych dvoch - troch vystupeni zo zaciatkov ATV. neviem, ci to dohladam.
V kazdom pripade si ATV a Ariane "nemoze" dovolit zlyhanie. a to je zle. 99,99% konstrukcie su nenormalne drahe, pri com kontrola a testy tvoria dominantnu cast ceny. Agamemnon - 3/4/2012 - 22:31
citace:celkom sa mi pacila idea pouzit servisnu sekciu ATV ako servisny modul Orionu. Ak amici povedia nie, treba urobit trucpodnik a letiet k asteroidu s rusmi
to je opačne inak nasa chce, aby esa urobila z atv sm pre orion - ako splátku za iss (a lockmartu sa to samozrejme nie veľmi páči)
edit: resp. "chce" je asi silné slovo.. proste bol/je to nápad nasa, nie esa
a esa do toho veľmi nechce - teda 2 z 3 hlavných (fra, ita) sa to nepáči... kvôli tomu, že to neprinesie žiaden bonus pre esa, žiadne inovácie, nové schopnosti, etc... tretí - nemci sú niekde v strede, skôr za to...
fra a ita chcú radšej pokračovať vo vývoji, s tým, že to prinesie nejaké nové schopnosti, skills pre európu, etc...
[Edited on 03.4.2012 Agamemnon]
M: - 3/4/2012 - 22:32
citace:celkom sa mi pacila idea pouzit servisnu sekciu ATV ako servisny modul Orionu. Ak amici povedia nie, treba urobit trucpodnik a letiet k asteroidu s rusmi
Dufam, ze tam s rusmi nedoletia tyzden pred amikmi, lebo by tu na fore niekoho trafil slak.
btw. ak to chcu pouzit ako servisnu sekciu orionu, tak to asi trosku HR bude... Agamemnon - 3/4/2012 - 22:34
citace: pri com kontrola a testy tvoria dominantnu cast ceny.
toto mi je jasné... viem si veľmi ľahko predstaviť, ako tam funguje QA a aké sú za tým peniaze
ono, ale... ak sa to robí dobre, tak sa to oplatí...yamato - 4/4/2012 - 07:59
citace:
to je opačne inak nasa chce, aby esa urobila z atv sm pre orion - ako splátku za iss (a lockmartu sa to samozrejme nie veľmi páči)
edit: resp. "chce" je asi silné slovo.. proste bol/je to nápad nasa, nie esa
a esa do toho veľmi nechce - teda 2 z 3 hlavných (fra, ita) sa to nepáči...
aha... tak potom by nasa mala urobit trucpodnik s japoncami a pouzit ich HTV yamato - 4/4/2012 - 09:24
ta cast linku "#new" znamena, ze to posunie obrazovku na tvoje nove prispevky (pripadne na moje, resp. toho, kto je prihlaseny)... nie na ten prispevok, ktory chces...
ak chces mat link na nejaky konkretny prispevok, tak ked kliknes na neho (jeho nadpis alebo ako to nazvat), tak ti zmeni link na taky, ktory bude koncit na napr. "#msg880320" (namiesto #new) - to znamena potom, ze ti posunie obrazovku na prispevok s danym cislom (880320) yamato - 4/4/2012 - 10:35
astrium má urobiť 2 štúdie možného vývoja atv v budúcnosti:
- ako servisný modul pre orion
- ako ťahač (space tug), prípadne opravárenskú loď
nielen v cine...
NASA zase rozdava 200 milionov na studiu, ze ci motor F1 funguje...
statna efektivita je proste nadherna. Ak ste statny dodavatel Agamemnon - 26/7/2012 - 08:12
hovori sa o tom, ze atv by sa malo pouzit ako sm pre orion a sucasne by malo mat schopnost sluzit aj ako "space tug" (tj. vesmirny tahac):
tu je nejake info a obrazky o tom space tug pouziti (+ aj nejake dalsie info aj o sm pouziti je v tom threade, v predch. prispevkoch)
citace:hovori sa o tom, ze atv by sa malo pouzit ako sm pre orion a sucasne by malo mat schopnost sluzit aj ako "space tug" (tj. vesmirny tahac):
tu je nejake info a obrazky o tom space tug pouziti (+ aj nejake dalsie info aj o sm pouziti je v tom threade, v predch. prispevkoch)
hehe, jedna z vyhod je, ze je "itar free"... europania si kopnu do itaru kde mozu
[Edited on 19.9.2012 Agamemnon]
Kdyz by mel ATV pruchozi stredovou cast a "Orion" spodni viko, tak by stredova cast mohla slouzit jako prechodova odtlakovana komora pri EVA. Kosmonauti by vychazeli "zadkem" ven. ATV by mohl mit motory po obvodu vcetne nadrzi, aby stred byl "tunelem" na pruchod ven. friendly allien - 3/10/2012 - 16:46
citace: ...
Kdyz by mel ATV pruchozi stredovou cast a "Orion" spodni viko, tak by stredova cast mohla slouzit jako prechodova odtlakovana komora pri EVA. Kosmonauti by vychazeli "zadkem" ven. ATV by mohl mit motory po obvodu vcetne nadrzi, aby stred byl "tunelem" na pruchod ven.
ATV má 4 motory a i nádrže rozmístěné po obvodu. Nicméně zabudovat "přechodovou komoru" není tak jednoduché ...
Agamemnon - 3/10/2012 - 20:21
citace:ATV má 4 motory a i nádrže rozmístěné po obvodu. Nicméně zabudovat "přechodovou komoru" není tak jednoduché ...
RYS psal o služebním modulu Orionu poslaveném na základě ATV, a ten má mít centrální motor, možná OMS z raketoplánu. Realizaci RYSova nápadu tedy si nedovedu představit.
atv-4 sa posuva na 7.6., kvoli vymene elektrickej jednotky
LeeMer - 16/4/2013 - 21:12
citace:atv-4 sa posuva na 7.6., kvoli vymene elektrickej jednotky
Start ATV-4 je nyní plánován na 5. června 2013. Na ISS má vynést 860 kg paliva pro motory ruského segmentu ISS, 570 kg vody, 66 kg vzduchu, 33 kg kyslíku, 2235 kg paliva pro zvýšení oběžné dráhy ISS pomocí motorů ATV a 2501 kg kusového nákladu (vše dle http://blogs.esa.int/atv/2013/04/11/atv-4-things-are-moving-forward).
Mezi nákladem bude několik významných vědeckých zařízení. Jedná se o vybavení pro projekt FASES (bude umístěno ve FSL v modulu Columbus), jehož úkolem je sledovat vliv povrchového napětí na stabilitu emulzí. Dále se jedná o mikroskop pro Biolab se sadou ověřovacích experimentů a vybavení pro experiment ENERGY, který zkoumá změnu výdeje energie kosmonautů při dlouhodobých pobytech na ISS. ATV-4 dopraví na ISS také jedno z čerpadel WPA (Water Pump Assembly). Tato čerpadla jsou v modulu Columbus dvě a 13. ledna 2013, pří plánovaném přepnutí (pravidelně po třech měsících se čerpadla přepínají) z prvního čerpadla na druhé, došlo k závadě a WPA2 se nepodařilo nahodit. Proto se od té doby jede pouze na WPA1. Je to relativně kritická záležitost, protože tento systém se stará nejenom o rozvod vody po celém modulu, ale také pro úpravu jeho teploty, což je životně důležité pro jednotlivé experimenty. Alex - 19/4/2013 - 07:16
prečo tam?
arianespace.tv má prenos v hd, s veľmi dobrým zvukom... (a nasa tv preberá ten prenos od arianespace)
btw -
atv aj horný stupeň sú na parkovacej orbite... horný stupeň ešte urobí cirkularizačný zážih a potom sa odpojí... to bude o nejakých 40 min.
[Edited on 06.6.2013 Agamemnon]
Agamemnon - 6/6/2013 - 07:33
let bol uspesny uplne... atv bolo odpojene podla planu po druhom zazihu... solarne panely a anteny otvorene podla planu...
horny stupen bol navedeny naspat do atmosfery
teraz poleti k iss...
bude sa cakat na vysledky ruskeho eva v suvislosti s moznym poskodenim priblizovacieho mechanizmu progressom (po jeho odlete) - konkretne laserovy retroreflektor... poskodenie sa sice neprepoklada, ale v pripade, ze by bolo, tak by prv muselo dojst k vymene - nahradny kus sa nachadza na iss (vyneseny poslednym sojuzom)
[Edited on 06.6.2013 Agamemnon]
Primej prenos byl i v tv v programu EbS+ na satelitu Eutelsat 9A na pozici 9stE.
Vysilaji zde dva programy Evropske Unie:
EbS a EbS+ na kmitoctu 11900MHz / H / SR 27500 / FEC 2/3 .
Obraz je v SD-MPEG4 a 27 doprovodnych monofonnich zvukovych stop je v MPEG4-AAC+ (AC3), trinacty audiokanal je cestina.
Bohuzel tentokrat primej prenos z Korou nebyl komentovan v cestine.
Vysilani jsem nahraval, jestli by byl zajem, tak bych to prevedl do divx a ulozil na uloz.to .
Muj satelitni prijimac IceCrypt STC4000HDPVR uklada na IDE disk nativni zaznam s koncovkou .ts .
Pochopitelne, mohu tam ulozit ten nativni zaznam bez "zkresleni do divx-avi".
Silne doporucuji, aby jste si ke svemu sat prijimaci doplnili LNB pro 9stE, samozrejme STB musi umet i MPEG4 HD/SD, audio AC3.
Ty prenosy z EU parlamentu jsou vetsinou v cestine, ale jsou zajimave dokumenty z vedy, kosmonautiky, jizni evropske observatore atd... .
Poslední fotky interiéru posledního ATV před odpojením od ISS. Nejprostornější kosmický náklaďák dneška končí.
Dopad trosek ATV-5 Georges Lemaître do jižního Pacifiku se očekává dnes v 19:12 CET
pospa - 15/2/2015 - 18:15
Odlétající ATV-5
pospa - 15/2/2015 - 18:20
Právě proletěla nad Evropou ... doufám, že jste se dívali ... nad Pardubicemi zcela jasno - byla krásně vidět.
... a ISS o pár minut později taky.
Geal - 15/2/2015 - 18:38
Ten pán na tom druhém snímku má velikánskou hlavu. (Že by širokoúhlý objektiv?)
pospa - 15/2/2015 - 19:15
Contact lost ... GAME OVER !
pospa - 15/2/2015 - 20:04
Samantha zachytila reentry ATV-5.
Erakis - 15/2/2015 - 22:25
citace:Právě proletěla nad Evropou ... doufám, že jste se dívali ... nad Pardubicemi zcela jasno - byla krásně vidět.
... a ISS o pár minut později taky.