Ak to bolo na mna, tak ano
admin - 4/1/2020 - 20:15
citace:
Ak to bolo na mna, tak ano
Promiň. Asi ještě novoroční zbytkáč.
lamid - 5/1/2020 - 03:16
citace:lamid: To je hezký. 3D tiskárna?
pekné to je.
Ja sa plastovým modelom úspešne vyhýbam.
Obdivujem nadšencov, viem koľko je to práce a penazí.
3d modely a ich zobrazovanie áno, toho som nadšenec,
ale 3d tlač modelov nechcem, nelepil som ani plastové modely.
V tomto som iný. yamato - 5/1/2020 - 06:29
Penazi to (zatial) vela nie je, kupil som Ender3 v zlave za 150 dolarov a stale ficim na prvej rolke filamentu v cene asi 20 euro.
Ale s tou pracou mas pravdu, len donutit ten kram aby vobec nieco vytlacil je kopec roboty. O dosahovanej kvalite pomlcim, ale je pravda ze nepatrim medzi fanatikov co tu tlaciaren piplaju do dokonalosti.
lamid - 5/1/2020 - 07:19
Len otázočka, koľko času trvalo vytlačenie?
A ktorý (po)kus je to?
Teda koľko kusov vytlačíš, pokiaľ si spokojný?
yamato - 5/1/2020 - 08:45
citace:Len otázočka, koľko času trvalo vytlačenie?
A ktorý (po)kus je to?
Teda koľko kusov vytlačíš, pokiaľ si spokojný?
toto konkretne je prvy pokus (a nie som spokojny, neviem preco je povrch taky strapaty)
trvalo to cca 12 hodin, ale dalo by sa to aj rychlejsie. Ja som to tlacil vcelku nohami dohora. Je tam aj polgulove dno s motorom, a kvoli nemu si ta tlaciaren musela urobit support (take "lesenie"). Keby som vytlacil zvlast steny a zvlast to dno, tak ten support by bol podstatne mensi.
fritz.lochmann - 5/1/2020 - 15:00
citace:... len donutit ten kram aby vobec nieco vytlacil je kopec roboty. O dosahovanej kvalite pomlcim,
V tomto je dobrá 3D tlačiareň Pruša. Je síce drahšia, ale s tlačou ani so SW problém nemá. Kamarát ju používa na tlač ND a prototypov súčiastok yamato - 5/1/2020 - 17:07
poznam Prusu, ale tak nebudem si kupovat volvo ked sa ucim jazdit...
turican - 5/1/2020 - 19:13
Před třemi lety jsem si stavěl tiskárnu vzoru PRUSA I3 z číny a s PRUSA MK3 to nelze srovnat. Není to srovnání VOLVO versus TRABANT, protože jak dokazuje Dan Pribáň i trabantem lze bez problému jezdit, ale spíše srovnání Škodovky a starého veteránu. Tiskárny Prusa jsou celkem levné(PRUSA MINI pod 10000,-), a lepší, než kupovat něco levnějšího je nekupovat nic. Pokud za tiskárnou nestojí firma, která věnovala tisíce hodin jejímu doladění, je s ní pak jen zlobení a nakonec skončí na skříni.
alamo - 5/1/2020 - 20:49
Nepresťahujete túto debatu niekam inam?
Zaujímalo by ma totiž či existuje pre tieto tlačiarne aj nejaká verejná "knižnica šablón" pre tlač.. Alebo ako to nazvať.. Hotový softvér pre veci ktoré už niekto "napísal" a vytlačil?
yamato - 5/1/2020 - 21:00
citace:Nepresťahujete túto debatu niekam inam?
Zaujímalo by ma totiž či existuje pre tieto tlačiarne aj nejaká verejná "knižnica šablón" pre tlač.. Alebo ako to nazvať.. Hotový softvér pre veci ktoré už niekto "napísal" a vytlačil?
samozrejme, je toho plny internet, platene aj free
alamo - 5/1/2020 - 23:32
Ako to vlastne funguje?
Je ten súbor alebo "šablóna", nejak prenositeľný univerzálny pre tlačiarne od rôznych výrobcov, alebo má každý výrobca nejaký vlastný formát?
Hm.. Alebo tam treba robiť nejaké prispôsobenie pre materiál s ktorého sa tlačí?
RiMr - 6/1/2020 - 09:31
Co žere 3D tisk
alamo - 6/1/2020 - 09:59
Pardón..
Ale toto bola asi tá najpríšernejšia "prednáška", akú som si kedy vypočul.
:)
Od úvodu, v ktorom sa dôkladne a mnohokrát vysvetľuje že je to pre totálnych "nevedkov".
Až po "perlu ultra extra" a "vrchol popularizácie".
"A ako to presne funguje?
O to sa nezaujímajte.. Nó..
Viete ako presne funguje diaľkový ovládač alebo mobil?
Neviete!
A trápi vás to? netrápi!
Tak sa netrápte!"
Skoro som sa uchechtal.
RiMr - 6/1/2020 - 10:37
Tak vy jste vesmírný fyzik a mistr světa, ale toto je natočené pro naprosté laiky, často i v technické oblasti jako takové. Není třeba se pošklebovat a dělat machra, protože někdo není takový gurutaknějakvevšem jako Vy
Moji zákazníci si tuto formu pochvalují a právě touto formou jsem jich už MNOHO k 3D tisku přivedl. A když proti sobě postavím Váš názor a názory například velmi vděčných důchodců, kteří díky této "vidlácké" formě pochopí co a jak a i ve velmi pokročilém věku začínají s 3D tiskem a po čase "tisknou jak fretky", myslím, že to touto formou "najpríšernejšia "prednáška"" budu dělat i nadále
Každopádně děkuji za feedback [upraveno 6.1.2020 10:38]
ejencik - 6/1/2020 - 20:32
Super video, diky
kacenka - 7/1/2020 - 02:26
citace:Ako to vlastne funguje?
Je ten súbor alebo "šablóna", nejak prenositeľný univerzálny pre tlačiarne od rôznych výrobcov, alebo má každý výrobca nejaký vlastný formát?
Hm.. Alebo tam treba robiť nejaké prispôsobenie pre materiál s ktorého sa tlačí?
Funguje to ve třech krocích (následující popis je mírně zjednodušený):
1) Vytvoříte si model Vašeho výrobku v nějakém 3D modeláři, načtete existující předmět 3D skenerem, vygenerujete model ze sady panoramatických fotografií, stáhnete z netu (například odsud: https://free3d.com/3d-models/stl ). Tento model je (téměř) nezávislý na konkrétním modelu tiskárny a způsobu tisku.
Pro většinu tisků je podstatný pouze tvar povrchu vyrobku. Takže se povrch výrobku definuje pomocí skupiny nějakých ploch společně s informací o lícové a rubové straně každé plochy. Existují různé formáty souborů používající rozdíné typy ploch. Obecně platí, že pokud se použijí "inteligentnější" plochy, pak jich stačí méně k věrnému popisu povrchu výrobku. A naopak pokud použijete jednodušší formát, pak budou v souboru tisíce malých plošek aproximující povrch Vašeho výrobku (třeba z malých trojúhelníků):
- v automobilovém a leteckém průmyslu se používají IGES soubory, které umí definovat parametrizované a zakřivené plochy (např: Coonsovy pláty: https://en.wikipedia.org/wiki/Coons_patch, atd).
- u věcí běžně modelovaných v 3D modelářích (soubory formátu 3DS, DWG, DXF, TGA, ...) se vyskytují jednoduché rovinné a zakřivené plochy (rovinný čtverec, části válcové plochy a pod.)
- relativně nejjednodušší je formát STL ( https://cs.wikipedia.org/wiki/STL ), kde je povrch aproximován z trojúhelníkových plošek. Jde o starší souborový formát, kde jsou všechna data a souřadnice uložena v jednoduše strukturovaném textu. Takže výsledné soubory jsou sice objemné, ale snadno přenositelné.
2) Protože 3D tiskárny tisknou po vrstvách, tak potřebujete nějaký program, který na základě parametrů Vaší tiskárny a Vašeho nastavení model rozřeže na jednotlivé vrstvy a doplní některé technologické věci (doplní výplně vnitřku dílce, vygeneruje podpěry přesahujících částí, spočítá rychlost pohybu tiskové hlavy, ...) a vygenruje instrukce pro pohyb hlavy 3D tiskárny a související pomocné funkce. Výsledkem je soubor s kódem (většinou obdobou ISO G-kódu velkých CNC strojů) řídícím Vaší konkrétní tiskárnu.
Velmi oblíbený je volně šiřitelný program "Slic3r".
3) do Vaší tiskárny založíte materiál, nahrajete řídící kód, zmáčknete Start a za nějaký čas máte výrobek hotový ... ;-)
alamo - 7/1/2020 - 08:35
Existuje nejaké hodnotenie 3D tlačiarní podľa veľkosti "pixelov", alebo aké jemné detaily sú schopné vytlačiť?
alamo - 8/1/2020 - 01:41
Som sa "kedysi" pokúsil postaviť vodnú raketu, s časovačom na náporový vzduch.
Lenže papier, gumičky a "sekunďák" na niečo také nestačili, ukázalo sa.
Na stole to pekne fungovalo, ale akonáhle raketka odštartovala, tak niečo nevydržalo a bol s toho "boeing".
:) http://www.papirove-modely.cz/img/55484 http://www.papirove-modely.cz/img/53764
Hmm.. Možno s 3D tlačiarňou, by šlo začať odznovu.
Vymeniť kladky a gumičky za ozubené prevody, turbínka a kanál na vzduch by mohli mať sofistikovanejšie tvary?
kacenka - 9/1/2020 - 12:02
citace:Existuje nejaké hodnotenie 3D tlačiarní podľa veľkosti "pixelov", alebo aké jemné detaily sú schopné vytlačiť?
Ano existuje (ale pro hodnocení těchto tiskáren se příliš nehodí):
pixel = picture element
voxel = volume element
Pro vysvětlení je třeba se podívat na obvyklý 3D tisk podrobněji:
- výrobek se nanáší po vrtsvách, tedy tloušťka vrstvy je velmi důležité kritérium jemnosti výtisku (jde vlastně o výšku voxelu). Ovšem vlastnosti materiálu (jeho tekutost, viskozita, tepelná vodivost a rychlost tuhnutí) ovlivňují tloušťku reálně použitelné vrstvy. Pokud jdete do příliš tenkých vrstev, tak potřebujete hodně tekutý materiál a pak se zase rozlévá do stran (a zhoršuje se přesnost tisku). Obecně dnešní materiály jsou vhodné pro vrstvy tloušťky 0.05mm - 0.2mm u běžných 3D tiskáren.
Tiskárna pro "tisk" obytného domu in-situ (např. habitatu na Měsíci) má tloušťku vrstvy jinde, klidně třeba 20mm)
- v rámci vrstvy je tisková hlava pozicována s nějakou přesností (s pomocí sub-krokování běžných motorků jde obvykle o přesnost v setinách milimetru). Pro výsledek tisku je ale podstatné, jaký průměr trysky je použit a tedy jaká je minimální šířka linie/bodu. Zase z chování obvyklých materiálů vyplývá optimální tryska o průměru 0.4mm při materiálové struně průměru 2mm.
Pokud by se jednalo o samostatné body, tak by toto bylo rozlišení 3D tisku v osách X a Y (rozměry příslušného voxelu). Toto ovšem nejsou samostatné body ale šířka nanášené stopy materiálu. Laicky řečeno: pro diskrétní prvky je to polovina minimálního rozměru (viz Nyquistův teorém), ale pro souvislé větší prvky spíš jde o míru přesnosti tvaru výrobku.
Celková přesnost výrobku je hodně ovlivněna použitým materiálem a inteligencí tiskárny při jeho ukládání. Tady asi je největší rozdíl mezi jednotlivými modely tiskáren. A tady je důvod proč vyladěná tiskárna Prusa za dvacet tisíc je o řád lepší než skládačka z eBaye. A to je také důvod proč o trochu lepší profi tiskárna za sto tisíc má sice stejné motory jako Prusa ale je vestavěná v klimatizované budce s řízenou teplotou (a tímto je optimalizováno a standardizováno chování materiálu).
ps: To uzavření 3D tiskárny do budky má někdo patentováno, takže existencí budky snadno rozlišíte Profi/neprofi stroj. Nebo naopak umístěním standardní tiskárny do budky s ventilátorem a termostatem zlepšíte parametry tisku.
Nicméně pokud přesto chcete nějaké zjednodušené orientační hodnoty přesnosti obvyklého 3D tisku, tak berte: 0,4mm x 0,4mm x 0,05mm
kacenka - 9/1/2020 - 12:07
citace:Som sa "kedysi" pokúsil postaviť vodnú raketu, s časovačom na náporový vzduch.
Lenže papier, gumičky a "sekunďák" na niečo také nestačili, ukázalo sa.
Na stole to pekne fungovalo, ale akonáhle raketka odštartovala, tak niečo nevydržalo a bol s toho "boeing".
:) http://www.papirove-modely.cz/img/55484 http://www.papirove-modely.cz/img/53764
Hmm.. Možno s 3D tlačiarňou, by šlo začať odznovu.
Vymeniť kladky a gumičky za ozubené prevody, turbínka a kanál na vzduch by mohli mať sofistikovanejšie tvary?
... to by docela šlo! Zkuste si pro začátek dojít za někým z okolí a nechte si to namodelovat a vytisknout. Dneska už existují kluby nadšenců, sdílené dílny (viz. Průša v Praze-Holešovicích), nebo profi firmy.
@kačenka
Dík za odpoveď a upresnenie..
Takže ten "strapatý povrch" na ktorý si sťažoval yamato.. Je v podstate "pixelácia"? (neviem či som to nazval správne)
A dalo by sa to aj pri použití lacnejšej tlačiarne obmedziť, polohou v ktorej sa tlačí a rozdelením na viac dielov?
Potom je tu otázka vhodného lepidla, pomocou ktorého by sa dali vytlačené diely pevne spojiť.
Treba na to niečo špeciálne?
RiMr - 9/1/2020 - 13:22
Kačenko, dělám screenshoty z Vašeho výkladu a koukáme na to s ostatními tiskaři, kteří reálně roky tiskneme a můžeme se s prominutím uchechtat smíchy, jakou vesmírnou vědu z toho děláte a jak jste si sebevědomě pevný v kramflecích...v teorii. Noalenechmeto... nic proti ničemu a nikomu...
___
Pane Fridrich, nejpoužívanější materiál na 3Dtisk - PLA, se lepí "obyčejným" kynoakrylátovým lepidlem (sekunďákem). NApříklad letecké modely níže jsou takto lepené a díly jsou lepená z dílů "natupo", kdy tloušťka stěny/potahu je 0,42 mm.:
Stejně tak tento model tanku je vytištěný z "obyčejného" PLA a slepený kynoakrylátem:
Nebo tento parník - trup je vytištěný taktéž z PLA, následně vytmelen, vybroušen atd atd. Tam je zajímavé to, že PLA je materiál který "vadne" cca při 50-60 stC, ale parní stroj má okolní teplotu při uzavření horní paluby běžně vyšší. Proto je kolem parního stroje důkladná tepelná izolace a finální nástavby mají řízený nucený oběh vzduchu "podpalubím" řízený podle teploty v několika bodech, nejen pro ochlazování vnitřního prostoru ale samozřejmě i pro přísun kyslíku hořáku kotle:
Mimochodem, mám rozkreslený parník v podobě SpaceX plošiny vracející se s prvním stupněm, kde ten bude sloužit jako komín
Vady povrchu výtisku jsou způsobeny buď viditelným vrstvením v ose Z (pak nejde o chybu ale "vlastnost"), která je jen částečně řešitelná orientací modelu a výškou vrstev (u FFF tiskáren se v reálném tisku používá min. výška vrstvy 0,1mm, méně jen velmi vyjímečně, v některých případech je zmenšení výšky vrstev spíš ku škodě věci). Nebo je povrch "nekvalitní" kombinací špatně nastaveného tisku resp. sliceru, rychlosti (hlavně takzvané "duchování" za hranami), nekvalitního materiálu... kombinací "jak to podělat" je spousta
Dále může tiskárna prostě přesně vytisknout tvar který je z 3D aplikace vyexportovaný s nízkým nastavením kvality, pak jsou viditelné polygony které tvoří povrch. Lepší desky s kvalitními drivery (v ceně cca od 800 Kč, spíše tak 1200Kč, například SK3 v 1.3 s drivery TMC 2130, to skutečně není nějaký Průšův vynález na jeho předražených tiskárnách či jeho specialita... ) pak umí softwarově do určité míry tyto povrchy vyhlazovat (a umí i spoustu jiných věcí).
Například toto je tištěné na obyč. čínské tiskárně, kde nic z výše uvedených doplňkových funkcí není, jen je tam vylepšený krátký extruder:
Mimochodem tato konkrétní tiskárna už tiskne více jak dva roky skoro nonstop, stále s původní "všivou" elektronikou, řemeny, kladkami pojezdu... protáhla sebou už kilometry a kilometry filamentu včetně na tisk náročných materiálů. Pořád čekám kdy klekne a budu ji moci vybavit lepší deskou, ventilátory atd, ale potvora stále tiskne..
3D tisk není žádná věda, pro člověka kterému je technika blízká, je to brnkačka. Když se pak v dalším levelu postoupí například k materálům vypalitelným při přesném odlévání metodou ztraceného "vosku", nebo expandovatelným materiálům jejichž expanze se řídí teplotou tisku, nebo spékatelným filamentům, možnosti použití narůstají geometrickou řadou.
A to se bavíme jen o FDM resp. FFF (protože STratasys) 3D tisku...
kacenka - 9/1/2020 - 13:34
citace:@kačenka
Dík za odpoveď a upresnenie..
Takže ten "strapatý povrch" na ktorý si sťažoval yamato.. Je v podstate "pixelácia"? (neviem či som to nazval správne)
... v podstatě ano. ;-)
Podle té jedné publikované fotky nelze dělat moc přesných závěrů. Ale vypadá to, že to "střapatění" není rovnoměrné, což svědčí o nestejnoměrném zahřívání tiskové hlavy, nerovnoměrném posunu materiálu, různých parazitních vibracích mechaniky a podobně. Tímto už třeba ta zmiňovaná tiskárna od Průši netrpí (přestože má stejný materiál a obdobný průměr trysky).
Shrnutí: Yamato má "příliš levnou" tiskárnu ... a vyjet stejný model na lepší tiskárně (třeba na tom "referenčním" Průšovi) by dopadlo o dost jinak.
Standardní Průša stojí kolem 20 tisíc, verze MINI pak kolem 10kKč. To nejsou nedosažitelné sumy, ale stejně bych si to nejdřív šel někam zkusit ...
citace:A dalo by sa to aj pri použití lacnejšej tlačiarne obmedziť, polohou v ktorej sa tlačí a rozdelením na viac dielov?
Potom je tu otázka vhodného lepidla, pomocou ktorého by sa dali vytlačené diely pevne spojiť.
Treba na to niečo špeciálne?
Částečně dalo. Tiskárnu umístit do nějakého boxu se stálou teplotou, zkusit dopnout tuhost konstrukce, ... atd.
Při lepení z menších kousků zanášíte do výrobku určité nepřesnosti jiného charakteru než má 3D tisk. Takže je obecně lepší vyrábět větší kousky. Nebo velmi pečlivě rozmyslet rozdělení výrobku.
U spacehopperu by možná bylo dobré vytisknout bandasku a nohy zvlášť (nohy budou položené a vrstvy vyjdou ve směru letu, což bude méně rušivé a asi i obecně hezčí). Tedy tisknout vše najednou, ale nohy jako samostatné prvky a pak je nacvaknout/zalepit do těla "toho vodojemu".
Lepidla na bázi Xylenu na tyto plasty jsou běžně dostupná ...
kacenka - 9/1/2020 - 14:35
p.RIMR: Nikdo netvrdí, že 3D tisk je nedostupná super-duper-hi-věda! Ale má to svoje háčky a to jsem chtěla naznačit v mojí odpovědi. ;-)
Jo a těší mne, že modelaříte s 3D tiskem. A ano, existují i velmi levné 3D tiskárny. Ale panu Fridrichovi jste neodpověděl a ani nic moc neporadil ...
Přikládám srovnání několika tiskáren (včetně Průši i CR10 zmiňované v příspěvku od p.RIMRa). Z testovaných kousků tiskárna Průša dává nejlepší kvalitu a je za slušnou cenu ... ;-)