Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2  >>
Téma: Rozpočet NASA na FY 2008
06.2.2007 - 18:54 - 
Dne 2007-02-07 proběhla tiskovka v ústředí NASA ve Washingtonu k návrhu rozpočtu na FY 2008, který teď jde do Kongresu. Prezident Bush navrhuje pro NASA 17,3 miliardy USD, což je 3,1% nárůst proti požadavku na FY 2007. Ten ale byl seškrtán o více než 0,5 miliardy USD.

Přepis tiskovky v kompletu je např. na

http://www.spaceref.com/news/viewsr.html?pid=23238

 

____________________
Antonín Vítek
 
07.2.2007 - 10:45 - 
Pro porovnání: Bush navrhuje vydat na operace v Afghánistánu a Iráku dalších 235 miliard $. Letošní armádní rozpočet tak má být přes 700 miliard.
(Toto nemá být kritika USA v těchto konfliktech, ale poukázání na almužnu, která se dnes kosmonautice dostává.)
 
07.2.2007 - 11:53 - 
Co je dulezite je fakt, ze Griffin celkem striktne poprel moznost prodlouzeni letu STS po roce 2010.
Sice jsem spekuloval o moznosti, ze by tak bylo mozno snizit mezeru do prvniho letu Ares1/Orionu, ale rocni ucet za lety STS ve vysi 3.5mld USD to asi nedovoluje.
 
07.2.2007 - 12:12 - 
citace:
Pro porovnání: Bush navrhuje vydat na operace v Afghánistánu a Iráku dalších 235 miliard $. Letošní armádní rozpočet tak má být přes 700 miliard.
(Toto nemá být kritika USA v těchto konfliktech, ale poukázání na almužnu, která se dnes kosmonautice dostává.)


Pokud vezmeme v uvahu ze NASA zamestnava 19000 lidi tak jeji rozpocet neni urcite bezvyznamny v porovnani s rozpoctem na Irak a Afganistan, kde je aktivne nasazeno vic jak 160000 lidi (a spousty jich musi byt v aktivnich zalohach).
Jinak armadni rozpocet je pak hodne relevantni i pro rozvoj kosmonautiky, robotiky, novych technologii a materialu, coz jiste pocituje i ceska armada.

 
07.2.2007 - 12:44 - 
citace:
Co je dulezite je fakt, ze Griffin celkem striktne poprel moznost prodlouzeni letu STS po roce 2010.


Dejme tomu ze letost stihnou pouze 4 starty... za rok take 4 starty..v roce 2009 take 4. Na rok 2010 jsou planovane zatim starty 2, pricteme-li zpozdene 2 starty vychazi to na rok 2010 opet na 4 starty. Celkem jeste 16 startu.. jo to by se do konce roku 2010 stihnout melo.

kdyz tak tam je planovana castka 116.2 na rok 2011

http://www.nasa.gov/pdf/168652main_NASA_FY08_Budget_Request.pdf

 
07.2.2007 - 13:26 - 
citace:
citace:
Co je dulezite je fakt, ze Griffin celkem striktne poprel moznost prodlouzeni letu STS po roce 2010.


Dejme tomu ze letost stihnou pouze 4 starty... za rok take 4 starty..v roce 2009 take 4. Na rok 2010 jsou planovane zatim starty 2, pricteme-li zpozdene 2 starty vychazi to na rok 2010 opet na 4 starty. Celkem jeste 16 startu.. jo to by se do konce roku 2010 stihnout melo.

kdyz tak tam je planovana castka 116.2 na rok 2011


http://www.nasa.gov/pdf/168652main_NASA_FY08_Budget_Request.pdf




Zatim ale nevime jesli dva Contingency flights ULF-4,ULF-5 poletijou pak by to byly v r 2009 3 a 2010 asi taky 3 kdyz se budeme drzet toho ze letos odpadne jeden a pristi rok 2 starty
 
18.2.2007 - 17:18 - 
citace:
Co je dulezite je fakt, ze Griffin celkem striktne poprel moznost prodlouzeni letu STS po roce 2010.


Ha ha, on si to chlapec ješte rozmyslí. Nenechá přece kvůli zbývajícím 2-3 startům létat na oběžné dráze nedokončený polotovar, jen aby dodržel časový harmonogram.
 
18.2.2007 - 18:36 - 
citace:
citace:
Co je dulezite je fakt, ze Griffin celkem striktne poprel moznost prodlouzeni letu STS po roce 2010.


Ha ha, on si to chlapec ješte rozmyslí. Nenechá přece kvůli zbývajícím 2-3 startům létat na oběžné dráze nedokončený polotovar, jen aby dodržel časový harmonogram.

Poslední tři starty Endeavouru nejsou stavební. Jak již poznamenal Mário, mise ULF4 a ULF5 jsou koncipovány jako rezervní lety.

Líbí se mi nedávný Griffinův výrok, že když nebude časový harmonogram, nebude disciplína.

http://www.floridatoday.com/floridatoday/blogs/spaceteam/uploaded_images/planningmanifest-715690.jpg

 
20.2.2007 - 07:50 - 
Komentář k rozpočtu:

http://www.thespacereview.com/article/811/1

 

____________________
Antonín Vítek
 
20.2.2007 - 23:56 - 
citace:
Komentář k rozpočtu:

http://www.thespacereview.com/article/811/1


Citovaný článek se netýká rozpočtu NASA.
 
21.2.2007 - 12:58 - 
citace:
citace:
Komentář k rozpočtu:

http://www.thespacereview.com/article/811/1


Citovaný článek se netýká rozpočtu NASA.


Omlouvám se, chyba při kopírování URL, správně je

http://www.thespacereview.com/article/814/1

Týká se to rozpočtu na 2007, ale s 2008 to souvisí...
[Upraveno 21.2.2007 poslal avitek]

 

____________________
Antonín Vítek
 
21.2.2007 - 16:58 - 
Tak se podivejme na autora:

"Stephen Metschan is the author of TeamVision’s “An Alternate Approach towards Achieving the New Vision for Space Exploration” AIAA Space 2006 paper AIAA-2006-7517."


Myslim ze to mluvi samo za sebe. Jak to vystizne vyjadril nekdo v internetove diskuzi k tomuto clanku:

"Stephen Metschan offers yet another alternate approach to returning to the Moon using EELVs without answering the reasons made by NASA why it did not choose that option to start with. And he compares himself to John Houbolt, author of the Lunar Orbit Rendezvous approach used by Apollo.

Metschan's reasoning is that the half billion dollar shortfall demands that the current approach be abandoned and his be chosen. Without a true cost/benefit analysis of his plan over the current one, he hasn't actually made the case. We've also been down the road of redesigning projects (i.e. the space station) willy nilly to respond to shifting winds of congressional whim. I'm pretty sure we don't want to do that again."


Je vubec zajimave ze k Jonu Houboltovi se prirovnava kdekdo.
Pokud vsak vezmeme na pomoc tvrda cisla, tak nam vychazi ze rozvolnenim fincancovani VSE o jeden rok lze priblizne ziskat navic 7mld USD, coz je rocni rozpocet na VSE mezi lety 2011 a 2014.
Navic se zda, ze NASA se stale nevzdava nadeje uskutecnit prvni operacni let Aresu1/Orionu k ISS v roce 2013.

http://www.launchspace.com/articles/ares21607.shtml

Ares a Orion je posledni sance NASA. Pokud selze, tak skoncila s pilotovanymi lety.
 
22.2.2007 - 10:23 - 
citace:
http://www.launchspace.com/articles/ares21607.shtml

Zajímavé!

Plán ze října 2006:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Constellation_missions

-----
Plán z 4.1.2007:
http://launchspace.com/articles/ares1407.shtml
http://www.spaceref.com/news/viewsr.html?pid=22950

Dotazy:
1) Start Aresu I v červnu 2011 je nově vložený, nebo se jedná o odložený start Aresu I-1 z dubna 2009?
2) Opravdu došlo ke změně plánů tak, že první posádka má být již v lodi Orion 3 oproti původně předpokládanému Orionu 5? (uspíšení pilotovaného letu o rok)
3) Všechny následující lety Orionu budou pilotované? (došlo ke zvolnění frekvence na půlroční intervaly)

-----
Plán z 16.2.2007:
http://www.launchspace.com/articles/ares21607.shtml

Dotazy:
1) Dá se urychlení letů Orionu o půl roku oproti harmonogramu z 4.1.2007 zdůvodnit tak, že při první pilotované misi v březnu 2013 bude použit nosič původně plánovaný pro test v červnu 2011?
2) Opravdu je uvedený harmonogram v souladu se změnami v rozpočtu NASA na FY 2007 a FY 2008? (předpokládám, že ano, proč by jej NASA jinak zveřejňovala)
3) Pokud byl první pilotovaný let Orionu skutečně uspíšen o 1,5 roku (z 9/2014 na 3/2013), neměla by se pauza v pilotovaných letech spíš srovnávat s obdobími leden 1986 až podzim 1988 a leden 2003 až léto 2005, než s pauzou 1975 - 1981?
 
01.3.2007 - 15:35 - 
Poslední únorový den vystoupil Griffin před Podvýborem pro vesmír, letecví a příbuzné obory Výboru pro obchod, vědu a dopravu Senátu amerického Kongresu. Kompletní řeč je na

http://commerce.senate.gov/public/_files/Testimony_MichaelDGriffin_NASA_FY2008PostureStatementFINAL22707.pdf " target=_blank> http://commerce.senate.gov/public/_files/Testimony_MichaelDGriffin_NASA_FY2008PostureStatementFINAL22707.pdf

V proslovu upozorňuje, že současné škrty v rozpočtu NASA vedou k tomu, že přerušení pilotovaných letů bude delší, než se počítalo, a že pravděpodobně první pilotovaný let Orionu se neuskuteční, jak bylo předpokládáno, v roce 2014 (viz str. 2 citovaného dokumentu).

 

____________________
Antonín Vítek
 
01.3.2007 - 16:03 - 
citace:
Poslední únorový den vystoupil Griffin před Podvýborem pro vesmír, letecví a příbuzné obory Výboru pro obchod, vědu a dopravu Senátu amerického Kongresu. Kompletní řeč je na

http://commerce.senate.gov/public/_files/Testimony_MichaelDGriffin_NASA_FY2008PostureStatementFINAL22707.pdf " target=_blank> http://commerce.senate.gov/public/_files/Testimony_MichaelDGriffin_NASA_FY2008PostureStatementFINAL22707.pdf

V proslovu upozorňuje, že současné škrty v rozpočtu NASA vedou k tomu, že přerušení pilotovaných letů bude delší, než se počítalo, a že pravděpodobně první pilotovaný let Orionu se neuskuteční, jak bylo předpokládáno, v roce 2014 (viz str. 2 citovaného dokumentu).


No spise rekl ze Orion/Ares1 nemusi byt pripraven do roku 2014.

"NASA will continue forward at the best possible pace with the development of the Orion and Ares I crew vehicles. However, due to the cumulative effect of Space Shuttle Return to Flight and operations cost increases and the FY 2007 appropriation, NASA may not be able to bring these new capabilities on-line by 2014. If we do not quickly come to grips with this issue, America may have a prolonged gap between the end of the Shuttle program and the beginning of Orion and Ares I operational capability, a gap similar to the one that occurred from 1975 to 1981 when our Nation transitioned from Apollo to the Space Shuttle."

NASA ma ale spoustu vnitrnich rezerv, tak at se hosi snazi. Pozitivnim faktem je ze nyni ma vetsina pracovniku NASA prirazeny nejaky projekt na kterem muzou pracovat.
To muselo byt obzvlaste deprimujici kdyz chudaci zamestnanci nemeli co delat.

 
01.3.2007 - 16:43 - 
citace:

Dotazy:
1) Dá se urychlení letů Orionu o půl roku oproti harmonogramu z 4.1.2007 zdůvodnit tak, že při první pilotované misi v březnu 2013 bude použit nosič původně plánovaný pro test v červnu 2011?
2) Opravdu je uvedený harmonogram v souladu se změnami v rozpočtu NASA na FY 2007 a FY 2008? (předpokládám, že ano, proč by jej NASA jinak zveřejňovala)
3) Pokud byl první pilotovaný let Orionu skutečně uspíšen o 1,5 roku (z 9/2014 na 3/2013), neměla by se pauza v pilotovaných letech spíš srovnávat s obdobími leden 1986 až podzim 1988 a leden 2003 až léto 2005, než s pauzou 1975 - 1981?



1) To opravdu nevim kde se tam vzal start Aresu 1 v roce 2011. Vzhledem k tomu ze od zacatku bylo jasne ze J-2X nemuze byt v tu dobu pripraven, tak je to zrejme nejaky pozustatek z dob minulych.
3) Pilotovany let se uspisil tim, ze puvodne mel letet Orion dvakrat nepilotovany. Nejdrive na LEO (Orion 3) a pak k ISS (Orion 4).
Ted by mel letet Orion 3 hned pilotovany a o pul roku drive na pilotovanou zkousku k ISS a potom Orion 4 na prvni ostrou misi k ISS.
 
01.3.2007 - 22:40 - 
citace:
To opravdu nevim kde se tam vzal start Aresu 1 v roce 2011. Vzhledem k tomu ze od zacatku bylo jasne ze J-2X nemuze byt v tu dobu pripraven, tak je to zrejme nejaky pozustatek z dob minulych.

Následující text jsem psal 7.9.2006 v tématu Nové nosiče Ares. Žádný nosič odpovídající startu Ares 1 Launch z harmonogramu z 4.1.2007
http://launchspace.com/articles/ares1407.shtml
tam nebyl.
Nosič zmíněný v bodě 4. následujícího příspěvku (7/2012) je nyní označovaný jako Ares 2 Launch (9/2012).

07.9.2006 - 16:22 - Jiří Hošek
quote
Proponovaný harmonogram zkoušek Ares I, viz
http://www.msnbc.msn.com/id/14699227/
/quote


Pokus o převodový můstek aneb od ESAS k současným plánům:

1.Testy LAS byly urychleny z období 9/09-4/11 na přelom 2008-09.
2.Byl vložen letový test 4-segmentového Ares 1-1 na 4/09 (1.stupeň + hmotnostní simulátor).
3. V případě neúspěchu dubnového testu bude v 10/09 opakování.
4. Původní letový test RRF-1 se pod novým názvem ADFT odkládá z 6/10 na 7/12, nově je vložen letový test motoru J-2S v horním stupni 5-segmentového nosiče (původně zde měl být balast).
5. Původní nepilotovaný jednodenní orbitální test RRF-2 se pod novým názvem ODFT-1 odkládá z 3/11 na konec 2012, první let Orionu.
6. Původní nepilotovaný jednodenní orbitální test RRF-3 se pod novým názvem ODFT-2 odkládá z 5/11 na rok 2013, druhý let Orionu
7. Nákladní nepřetlakový modul pro zásobování ISS, jehož 1.let k ISS byl pod názvem UCM-1 plánován na 7/11, byl zrušen.
8. Původní první pilotovaný orbitální test ISS-1 se pod novým názvem ODFT-3 odkládá z 8/11 na 9/14; původní plán připojení k ISS při tomto letu je zřejmě zrušen. Všechny tři lety ODFT vykoná jeden exemplář Orionu (dle původní sekvence ESAS by to zřejmě muselo být víc exemplářů).
 
16.4.2007 - 14:40 - 
citace:
Poslední únorový den vystoupil Griffin před Podvýborem pro vesmír, letecví a příbuzné obory Výboru pro obchod, vědu a dopravu Senátu amerického Kongresu...
V proslovu upozorňuje, že současné škrty v rozpočtu NASA vedou k tomu, že přerušení pilotovaných letů bude delší, než se počítalo, a že pravděpodobně první pilotovaný let Orionu se neuskuteční, jak bylo předpokládáno, v roce 2014...

http://Odklad letů Orionu je naznačen i v grafu
images.spaceref.com/news/2007/MPIM-rev-2007-04.m.pdf

1.pilotovaný zkušební let (Orion 2) - odklad na březen 2015
2.pilotovaný zkušební let (Orion 3) - odklad na podzim 2015
3.pilotovaný, operační let (Orion 4) - odklad na březen 2016
 
16.4.2007 - 14:50 - 
http://images.spaceref.com/news/2007/MPIM-rev-2007-04.m.pdf
 
16.4.2007 - 20:26 - 
Zatím jsme stále v optimistické fázi projektu provázené pouhými odklady. Zrušením lunárního projektu a deklasováním Orionu na pilotovaný prostředek pro lety na LEO se dostaneme do reality.
Navíc pro USA bude daleko důležitějši přesměrovat činnost NASA k prioritnějším potřebám zejména SDI, které fandí celé politické spektrum(hlavně demokraté).
 
16.4.2007 - 20:33 - 
Že by prní vlaštovka lepších časů?

http://www.space.com/businesstechnology/070416_business_monday.html

Stará taktika vzít si prestižní úkol, kvůli kterému se musí ničit oblíbené "staré hračky", což vzbudí tolik lítosti, že je přehodnocen rozpočet zase funguje.

 

____________________
Áda
 
16.4.2007 - 20:36 - 
Jak jsem už psal o:
ASTRONOMY now April 20007

"Mission status", S. Young, (krátké info), -
Grifin v kongresu: zkrácení rozpočtu NASA znamená 4-6 měsíční opoždění Ares-Orion.
Je tam toho o něco víc, nemám Astronomy po ruce.

Jinak je to přesně to, čeho se od počátku obávám. Drobné ústupky, odklady a nakonec to dopadne jak řešení úplatkářských afér v české politice. Nakonec tam ti číňani budou dřív - kolem roku 2030?!
 
17.4.2007 - 10:26 - 
citace:
Že by prní vlaštovka lepších časů?

http://www.space.com/businesstechnology/070416_business_monday.html

Stará taktika vzít si prestižní úkol, kvůli kterému se musí ničit oblíbené "staré hračky", což vzbudí tolik lítosti, že je přehodnocen rozpočet zase funguje.


Adolfovy rozpoctove kotvy.
Kdyz to funguje s tak malouckym projektikem za par stovek milionu, jak to teprve bude fungovat s Mesicnim planem.
Uz ted je Orion a Ares 1 pevne a trvale zakotven. Do konce tohoto roku budou vsechny soucasti nasmlouvane a bude nemozne ty projekty zrusit. Uz nyni se delaji nezvratitelna rozhodnuti k ukonceni vyroby a udrzby ET a SSME. Mozna ze se dokonce bude nektera infrastruktura schvalne nicit aby uz nebyla cesta zpet.
Co se tyce odlozeni letu Ares/Orion kvuli financim tak me osobne pul roku, nebo treba rok moc nebere. Stejne neni kam letat. Az bude ISS dostavena, tak tam Americne stejne budou nejspis delat jen medicinsky vyzkum pro lety na Mars, nebo dlouhodobe pobyty na Mesici, coz je nekolik dekad daleko.
Vzhledem k 7miliardovemu rozpoctu Constellations po ukonceni letu STS prinese pulrocni odklad letu navic 3.5 miliardy coz by ten nekolikalety vypadek v rozpoctu melo pokryt.
Dalsi cesta by bylo zvysit efektivitu NASA, coz je ale kvuli politickemu tlaku neunosne. Proto kdyz uz bude jednou tym v MSFC pracujici na hornim stupni Aresu 1 pohromade, tak bude politicky neunosne nepokracovat i v praci na jadru Ares V a EDS.
Myslim ze uplynulych nekolik desitek let nas melo poucit jak to ve vesmirnych agenturach chodi. Dokud STS kraloval, tak ho nemel sanci ohrozit zadny konkurencni projekt. Ted kral padl a NASA si nasla noveho favorita. Budme radi, ze ma NASA alespon nejako vizi ke ktere se muze plazit a neplazi se porad v kruhu jak to bylo dosud.
Je ale uplne mozne ze to nakonec dopadne jako s ISS a STS. Po stovkach proinvestovanych miliard nakonec zjistime ze ani na Mesici nelze delat nic zajimaveho nebo uzitecneho krome dukazu sve technicke "nadrazenosti".
Stejne jako v pripade LEO to vsak nezjistime driv nez to zkusime.
Za nejdulezitejsi pouceni z vystavby ISS povazuji lekci jakym zpusobem nestavet zakladny ve vesmiru, to jsem zvedav jak dopadne zakladna na Mesici. Pokud budu dlouho ziv, tak se to dozvim.
 
17.4.2007 - 11:27 - 
... no spíš než rušit infrastrukturu a celý program SST, by možná bylo vhodnější jej odprodat soukromému provozovateli. Nejlépe za symbolickou cenu 1 USD.

Počítejte se mnou: Raketoplán uveze pilota a deset platících turistů, každý za 30milionů USD (je to sice drazší, než rusové, ale jedná se přeci jen o hezčí technologii). Údajné čisté režijní náklady na start raketoplánu jsou asi 60 milionů. Takže zbývá na každém startu hezkých 240 000 000 USD zisku.

Po výplatě bych do toho šel, jen ještě potřebuju společníky. Kdo se hlásí?
 
17.4.2007 - 11:43 - 
citace:
... no spíš než rušit infrastrukturu a celý program SST, by možná bylo vhodnější jej odprodat soukromému provozovateli. Nejlépe za symbolickou cenu 1 USD.

Počítejte se mnou: Raketoplán uveze pilota a deset platících turistů, každý za 30milionů USD (je to sice drazší, než rusové, ale jedná se přeci jen o hezčí technologii). Údajné čisté režijní náklady na start raketoplánu jsou asi 60 milionů. Takže zbývá na každém startu hezkých 240 000 000 USD zisku.

Po výplatě bych do toho šel, jen ještě potřebuju společníky. Kdo se hlásí?


O tom ze by raketoplan unesl jedenact lidi jsem nikdy neslysel a naklady na STS jsou rocne cca 3.5 miliard dolaru a to se nemusi uskutecnit ani jeden let. Tudiz mi neni jasne co je mysleno temi rezijnimi naklady. Myslim ze castka kolem 60mil se objevovala jako naklady na pripravu dvou SRB ke znovupouziti, vyroba ET by moha stat taky tak. Je nutne si uvedomit, ze nejvice zdroju zbasti udrzba nezbytne nutne infrastruktury, orbiter a priprava a rizeni mise. Kdesi jsem slysel ze jen odlozeni startu o jeden den v pripade spatneho pocasi stoji vic nez milion dolaru. Snad ma nekdo lepsi pamet nez ja a opravi me.
 
17.4.2007 - 12:40 - 
citace:
...a naklady na STS jsou rocne cca 3.5 miliard dolaru a to se nemusi uskutecnit ani jeden let.


Koho trapi tech cca 3.5 miliard dolaru? Na svete je dost lidi, kteri jsou schopni ty prachy do toho vrazit, ale musel by to byt jiny kram nez raketoplan. Nebezpecny a nakladny kram. Jenze NASA neproda... Doufam aspon, ze ty technologie neprozene skartovackou tak jako u Apolla.

Pocita se do tech 3.5 miliard i cviceni kosmonautu? AAAA dva tri, aaaa dva tri.
 
17.4.2007 - 15:10 - 
citace:
... O tom ze by raketoplan unesl jedenact lidi jsem nikdy neslysel ...


... pokud mne paměť neklame, tak se uvažovalo o deseti, jako o reálném nouzovém řešení. Takže by asi i jedenáct šlo (váhově určitě - nákladový prostor by byl jen s nějakým SpaceHABem).

citace:
... naklady na STS jsou rocne cca 3.5 miliard dolaru ...


... myslím, že se mýlíte. 3.5 miliardy je režijní cena velké části NASA (která se nějak dotýká raketoplánu). Soukromá firma by to určitě stáhla výrazně níž ...

... a ještě poznámku: Raketoplán není ideální, ale není ani krám. Ze spousty hledisek se jedná o nejlepší systém (hlavně proto, že neexistuje srovnatelný stroj). To že si tady budeme navzájem přizvukovat a stěžovat - to s faktickým stavem věcí nic neudělá. To, že bude lítat a procházet evolucí a modernizacemi - to je jedinná cesta, jak mu zvýšit spolehlivost.
 
17.4.2007 - 15:42 - 
citace:
citace:
... O tom ze by raketoplan unesl jedenact lidi jsem nikdy neslysel ...


... pokud mne paměť neklame, tak se uvažovalo o deseti, jako o reálném nouzovém řešení. Takže by asi i jedenáct šlo (váhově určitě - nákladový prostor by byl jen s nějakým SpaceHABem).



Vic jak sedm lidi by se asi na palubu skutecne veslo a kdyby byl v nakladovem prostoru SpaceHAB, tak by se na orbite o sebe mozna ani navzajem neprerazili. Sice by takove reseni NASA nezkousla, ale teoreticky to asi mozne je.
Urcite by to obnaselo vic nez jen par extra sedacek pri nouzovem pristani astronautu uvizlych na ISS. NASA takove lety nedela asi z toho duvodu, ze jeste nikdy nebyl duvod narvat do raketoplanu tolik lidu. Dokonce je obcas podezrivam z toho ze vozi vic lidi nez je nutne.

citace:

citace:
... naklady na STS jsou rocne cca 3.5 miliard dolaru ...


... myslím, že se mýlíte. 3.5 miliardy je režijní cena velké části NASA (která se nějak dotýká raketoplánu). Soukromá firma by to určitě stáhla výrazně níž ...



Soukroma firma by musela prevzit startovaci komplex s veskerou infrastrukturou, a veskerou infrastrukturu nejak spojenou s raketoplanem, vcetne zaloznich letist, lodi budov spojovaciho strediska atd. Nebo by si sluzby musela kupovat od NASA. Nebo si snad myslite ze je mozne dostat raketoplan za dolar a odstartovat se sve zahradky na vysocine?

citace:

... a ještě poznámku: Raketoplán není ideální, ale není ani krám. Ze spousty hledisek se jedná o nejlepší systém (hlavně proto, že neexistuje srovnatelný stroj). To že si tady budeme navzájem přizvukovat a stěžovat - to s faktickým stavem věcí nic neudělá. To, že bude lítat a procházet evolucí a modernizacemi - to je jedinná cesta, jak mu zvýšit spolehlivost.


Tohle je vecne tema. Ja jsem netvrdil ze STS je kram. Jen je to neperspektivni koncepce.
 
17.4.2007 - 16:01 - 
citace:
To, že bude lítat a procházet evolucí a modernizacemi - to je jedinná cesta, jak mu zvýšit spolehlivost.


Jedinou evoluci by bylo kdyby NASA prodala technologie a nekdo je zmodernizoval a postavil novy raketoplan (a treba i v blede modrym, ktery by mohl litat i pres silvestra, napr :-)). Vsechno ostatni by bylo investici do nostalgicke vzpominky. Veteran club STS.

citace:
Soukroma firma by musela prevzit startovaci komplex s veskerou infrastrukturou, a veskerou infrastrukturu nejak spojenou s raketoplanem, vcetne zaloznich letist..


To jiste. Ale pocty zamestnancu by jiste snizit povedlo. Nebo postavit nove rampy a nova letiste. Treba min nakladne nez to co je v pousti. A hlavne pouzitelne bez nutnosti kompletni generalky raketoplanu... to se pak taky odrazi v rezii...
 
17.4.2007 - 23:01 - 
citace:
... no spíš než rušit infrastrukturu a celý program SST, by možná bylo vhodnější jej odprodat soukromému provozovateli. Nejlépe za symbolickou cenu 1 USD.

Počítejte se mnou: Raketoplán uveze pilota a deset platících turistů, každý za 30milionů USD (je to sice drazší, než rusové, ale jedná se přeci jen o hezčí technologii). Údajné čisté režijní náklady na start raketoplánu jsou asi 60 milionů. Takže zbývá na každém startu hezkých 240 000 000 USD zisku.

Po výplatě bych do toho šel, jen ještě potřebuju společníky. Kdo se hlásí?


Jediné, co si v tomto kontextu jsem schopen představit si jako "čisté režijní náklady na start" v uvedené výši, jsou náklady na režii té show, co je s každým startem spojena.

 

____________________
Áda
 
<<  1    2  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.127685 vteřiny.