Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3  >>
Téma: Google Lunar X-Prize
14.9.2007 - 01:51 - 
Ne, nedělám si z vás srandu

viz. oficiální tisková zpráva:
http://www.xprize.org/lunar/press-release/google-sponsors-lunar-x-prize-to-create-a-space-race-for-a-new-generation
zpráva na space.com:
http://www.space.com/news/070913_google_xprize.html
oficiální stránky:
http://www.googlelunarxprize.org/
oficiální video na youtube:


O co vlastně jde ?
Jde o cenu pro toho, komu se podaří do 5 let (31.12.2012)
vysadit na měsíc vlastní rover, splňující určité požadavky:
-> ujet alepoň 500 metrů
-> poslat zpět na zemi video, obrázky a data (cca 1 GB)
Kdo tohle splní, dostane 20 milionů dolarů

Dalších dohromady 5 milionů lze získat v bonusových cenách:
-> ujetí více než 5000 metrů
-> přežití lunární noci
-> objevení ložisek ledu
-> vyfocení stop lidské činnosti na měsíci (asi chtějí hlavně Apollo, ale nějaká ta luna/surveyor nebo lunochod by asi taky stačil

A 5 milionová cena čeká druhé místo.

To je všechno. Podlě mě je to dost šílené, aby to mohlo vyjít

 
14.9.2007 - 08:00 - 
quote:

To je všechno. Podlě mě je to dost šílené, aby to mohlo vyjít



Podle mne to neni silene, ale dobre vymyslene. Spise se bojim, aby jsme se se po moznem nalezeni stop lidske cinnosti nedozvedeli, ze je to predtocene ve studiu ;o)
 
14.9.2007 - 15:51 - 
quote:

Jde o cenu pro toho, komu se podaří do 5 let (31.12.2012)
vysadit na měsíc vlastní rover, splňující určité požadavky:



Jdu do toho!
 
14.9.2007 - 22:47 - 
Nejste sám
Robotici z Carnegie Mellon University už stihli založit tým:
http://www.lunarrover.org/
Každopádně to od nich není vůbec přehnané, mají už na kontě mnoho zajímavých robotických projektů, například plně autonomní ponorku DepthX nebo autonomní teréňáky:
http://www.frc.ri.cmu.edu/projects/depthx/
http://www.frc.ri.cmu.edu/robots/

 
16.9.2007 - 00:30 - 
Víte co nechápu, proč v tom videu je na začátku raketa Ares 5 (tedy kosmonautikou se nijak moc nezabývám, ale Ares 5 snad poznám) pouze s jinou samolepkou a kolem toho se mluví "its not government project..."... To se jim trošičku nepovedlo, nemyslíte? 
16.9.2007 - 10:58 - 
Tj, maj to trochu slepený dohromady z různejch videí Asi to berou že lidi co tomu rozumí to pochopí a ostatním se bude líbit velká raketa
Ale i tak, používat na to vozítko Ares V je solidní overkill, teda pokud jich nechcete vypustit tak 40-50 najednou
 
16.9.2007 - 11:22 - 
Chápu to dobře tak že když rusové přes nějaké s.r.o. v USA, udělají Lunochod 3 dostanou od googlu 20+5+5+5+5 mil USD? 
16.9.2007 - 16:19 - 
Samozřejmě ano, pokud tím "rusové" nemyslíš přímo ruskou vládu. Jde o cenu pro soukromou společnost. 
17.9.2007 - 00:31 - 
Me mrzi ze sou amici tak uzkoprsi a daji tu cenu jen americke firme. Dokazu si predstavit tak 5mil. dolaru za sondu a rover a 15mil za dopravu k Mesici. To by na amaterskou vypravu stacilo ale pokud se to bude jeste delit na nejakeho "parazita" v USA tak je to prodelecny podnik. Do toho nejdu.  
17.9.2007 - 10:11 - 
doporučuju si poslechnout reakci A.C.Clarka (na YouTube).

 
17.9.2007 - 10:35 - 
quote:
Chápu to dobře tak že když rusové přes nějaké s.r.o. v USA, udělají Lunochod 3 dostanou od googlu 20+5+5+5+5 mil USD?


Lunochod 3 není třeba vyrábět. Stojí v muzeu a je to letový exemplář, včetně přistávacího stupně.


 
17.9.2007 - 20:14 - 
Mě jenom mrzí, že se zase bude kecat o tom jestli Amíci nebo Rusíci. Sorry, ale pokud vim, tak u nás nevzniknul ani pořádnej motor, kerej by se na takovou věc hodil. Kdyby se tu našel alespoň jeden, kterej by se nebál něco takovýho zkusit stavět, tak by mě to fakt potěšilo. Pokud někdo v garáži opravdu montujete něco na aerozine, na vodík, nebo aspoň na kaučuk a rajskej plyn, tak mě opravte. 
17.9.2007 - 21:56 - 
quote:
Mě jenom mrzí, že se zase bude kecat o tom jestli Amíci nebo Rusíci. Sorry, ale pokud vim, tak u nás nevzniknul ani pořádnej motor, kerej by se na takovou věc hodil. Kdyby se tu našel alespoň jeden, kterej by se nebál něco takovýho zkusit stavět, tak by mě to fakt potěšilo. Pokud někdo v garáži opravdu montujete něco na aerozine, na vodík, nebo aspoň na kaučuk a rajskej plyn, tak mě opravte.


Je to už 14 let co jsem postavil pozemní prototyp raketového motoru na kyslík a letecký petrolej . Přetlaková dodávka paliva . Těžké problémy , ale nakonec to fungovalo 38s. Tepelné poškození okrajů výstupní trysky , abrazivní chlazení , nedokázal jsem namíchat pořádnou směs. Nelineární hoření , 6 variant rozprašovačů. Velké náklady , v jednom nerealizovatelné........do letového typu mně chybělo ještě spousta práce .....Habl....
 
17.9.2007 - 22:57 - 
Zdravim,

mal by som zopar hypotetickych otazok, ak by mal nahodou niekto cas a chut reagovat budem vdacny.

Pokial by samotne vozitko nebolo tazsie ako 10kg, ake by boli moznosti dopravit ho na mesiac?

Predpokladam, ze zo zeme na obeznu drahu to pojde len klasickou chemiou, alebo je aj ina realna alternativa?

Ake by boli moznosti "presunu" z obeznej drahy zeme na obeznu drahu mesiaca a nasledne brzdenie a pristanie na mesiaci?

Dakujem
 
18.9.2007 - 04:36 - 
quote:
Me mrzi ze sou amici tak uzkoprsi a daji tu cenu jen americke firme. .... To by na amaterskou vypravu stacilo ale pokud se to bude jeste delit na nejakeho "parazita" v USA tak je to prodelecny podnik. Do toho nejdu.


Doporucoval bych si precist nejdrive pravidla souteze, ktera je zamerene na mezinarodni spolupraci. Tymy mohou byt z jakokoliv zeme, to tedy neni vymluva.

Froim FAQ #14: What is your goal for the number of teams to sign up? Do you have any thoughts about what kinds of teams will compete?
Incentive prizes generate broad, international interest, especially from groups and individuals not previously thought of as traditional players in that sector of industry. The Ansari X PRIZE was one such example: we were pleasantly surprised by the number and diversity of teams that participated in the original Ansari X PRIZE. Twenty-six teams from seven nations competed (Argentina, Canada, Israel, Romania, Russian, United Kingdom and the United States). In the case of the Orteig Prize for non-stop trans-Atlantic travel, Charles Lindbergh headed one of nine teams, which collectively spent more than 16 times the value of the purse in pursuing that prize.

We hope the Google Lunar X PRIZE will attract over a dozen teams from numerous countries around the world.
 
18.9.2007 - 07:39 - 
Zdravím,

co takhle před odletem k Měsící zůstat chvilku na Z(z)emi a pak na nízké oběžné dráze?

http://www.czcube.cz
 
18.9.2007 - 14:56 - 
quote:
Zdravím,

co takhle před odletem k Měsící zůstat chvilku na Z(z)emi a pak na nízké oběžné dráze?

http://www.czcube.cz


Soukromé družice dnes už posílá do vesmíru kdekdo..
 
18.9.2007 - 17:13 - 
quote:
quote:
Zdravím,

co takhle před odletem k Měsící zůstat chvilku na Z(z)emi a pak na nízké oběžné dráze?

http://www.czcube.cz


Soukromé družice dnes už posílá do vesmíru kdekdo..


Komerční určitě. Ten odkaz ale vede na projekt amatérské družice.
 
18.9.2007 - 18:53 - 
clanek v CZ: http://ian.cz/detart_fr.php?id=2550

kde se mimo jine pise o zapojeni dalsich komercnich organizacich ktere maji snizit soutezicim naklady. Mimo jine SpaceX...
 
20.9.2007 - 08:16 - 
Sleva od SpaceXu je dobra, ale furt to je 6-8 Mio. USD heh Chce to dobrej koncept a zaujmout investory :-) 
20.9.2007 - 11:15 - 
quote:
Sleva od SpaceXu je dobra, ale furt to je 6-8 Mio. USD heh Chce to dobrej koncept a zaujmout investory :-)

Osobně si myslím, že podmínky ceny Google Lunar X-Prize by některá z větších světových firem mohla zvládnout už do roku 2010.

Základní komerční možnost, která by z této ceny mohla vzejít, vidím například v přímých TV přenosech plánovaných přistání lidí na Měsíci. Dovedu si představit, že velké zpravodajské stanice mohou mít v roce 2020 na Měsíci své dálkově řízené mobilní TV kamery a přenosová zařízení už předem, takže doufám, že přílet a přistání bude moci být snímáno i přímo z povrchu Měsíce a také při pohybu kosmonautů po Měsíci by jim zpravodajské kamery mohly "být v patách". Alespoň zpočátku by se tedy snad dalo vydělat na vysílacích právech z takových přenosů. Uvidíme. Mě by se to líbilo.

quote:
Pokial by samotne vozitko nebolo tazsie ako 10kg, ake by boli moznosti dopravit ho na mesiac?
Predpokladam, ze zo zeme na obeznu drahu to pojde len klasickou chemiou, alebo je aj ina realna alternativa?
Ake by boli moznosti "presunu" z obeznej drahy zeme na obeznu drahu mesiaca a nasledne brzdenie a pristanie na mesiaci?

Protože pro přistání na Měsíci je zatím v každém případě třeba klasický chemický raketový motor, asi je nejdostupnější variantou standardní komerční start na LEO nebo GTO, pak navedení vlastním motorem (třeba i na TPL) na vhodnou dráhu k Měsíci (např. s přímým a hodně kolmým dopadem na povrch) a pak motorické zpomalení před dopadem na Měsíc (při vhodné dráze by snad stačilo motor [na TPL] zapálit v přesný okamžik před dopadem tak, aby po dohoření mělo zbývající těleso minimální výšku a minimální relativní rychlost k povrchu Měsíce). Pokud bude rover dostatečně odolný (a ve vhodném "obalu"), tak dosednutí může snad být i trochu tvrdší (pár desítek m/s).

Pokud by se to všechno podařilo vtěsnat při startu ze Země např. do 100 kg "sondy" (včetně motorů pro TLI a přistání), tak by komerční cena za vynesení na LEO měla být nižší než 2 mil. USD. Teoreticky by tak získání GLXP v takovém případě mohlo přinést i zisk. Solidní základní kapitál pro vývoj to ale asi bude chtít v každém případě.

P.S.: Osobně nad tím budu hlouběji uvažovat až podle toho, co zvládneme při projektu czCube. Jako odrazový můstek by se to mohlo hodit
 
20.9.2007 - 21:08 - 
quote:
quote:
Mě jenom mrzí, že se zase bude kecat o tom jestli Amíci nebo Rusíci. Sorry, ale pokud vim, tak u nás nevzniknul ani pořádnej motor, kerej by se na takovou věc hodil. Kdyby se tu našel alespoň jeden, kterej by se nebál něco takovýho zkusit stavět, tak by mě to fakt potěšilo. Pokud někdo v garáži opravdu montujete něco na aerozine, na vodík, nebo aspoň na kaučuk a rajskej plyn, tak mě opravte.


Je to už 14 let co jsem postavil pozemní prototyp raketového motoru na kyslík a letecký petrolej . Přetlaková dodávka paliva . Těžké problémy , ale nakonec to fungovalo 38s. Tepelné poškození okrajů výstupní trysky , abrazivní chlazení , nedokázal jsem namíchat pořádnou směs. Nelineární hoření , 6 variant rozprašovačů. Velké náklady , v jednom nerealizovatelné........do letového typu mně chybělo ještě spousta práce .....Habl....


38 sekund není na amatéra vůbec špatný, nehledě na jistotu výbuchu,mě to opravdu příjemně překvapilo. Pro jednotlivce je to samozřejmě moc, ale nějaký sdružení by to možná zvládlo (myslim způsob Přispěj na raketu...) Petr T
 
20.9.2007 - 21:48 - 
quote:


38 sekund není na amatéra vůbec špatný, nehledě na jistotu výbuchu,mě to opravdu příjemně překvapilo. Pro jednotlivce je to samozřejmě moc, ale nějaký sdružení by to možná zvládlo (myslim způsob Přispěj na raketu...) Petr T


No v těchto časech před sto lety se Němci hraběti Zeppelinovi skládali po hospodách na vývoj jeho vzducholodí. Obyčejný občan z toho vůbec nic neměl. Ale přesto hostinští zdražili pivo aby mohli dodatečný zisk darovat Zeppelinovi.


Taková situace se asi již opakovat nebude. Dnešní občané by spíše hraběti Zeppelinovi odhlasovali vyšší daně ať nemá peníze ani chuť si hrát na vynálezce.
 
20.9.2007 - 23:08 - 
quote:

Taková situace se asi již opakovat nebude. Dnešní občané by spíše hraběti Zeppelinovi odhlasovali vyšší daně ať nemá peníze ani chuť si hrát na vynálezce.


To byl vtip. "Přispěj na raketu" je heslo z kampaně VfR. Byli na tom tenkrát podbně - měli kulový, ale dokázali s tím dost. Trochu mě štve, jek to teďka každej předem vzdává.
 
20.9.2007 - 23:31 - 
quote:
Trochu mě štve, jek to teďka každej předem vzdává.

Zalezi co vzdava. Ja treba nejsem priznivce klasickych raketovych motoru. Radeji bych videl neco jinyho. Spis nejaky vesmirn ultalight. Mam doma rozpracovany model iontoveho motoru pracujiciho s atmosferickym tlakem. Uz se tady o tom diskutovalo v POHONECH. Teoreticky by mel mit tah nekde kolem 0.4N/W a za palivo atmosferu (ale pripoustim - mozna je to koncepcni omyl a nebude fungovat). Ale nemam cas to ted dotahnout do konce. Momentalne ma prednost zdroj pro CUBESAT (Hned po vydelecnych projektech).
 
21.9.2007 - 00:00 - 
quote:
Mam doma rozpracovany model iontoveho motoru pracujiciho s atmosferickym tlakem. Uz se tady o tom diskutovalo v POHONECH. Teoreticky by mel mit tah nekde kolem 0.4N/W a za palivo atmosferu (ale pripoustim - mozna je to koncepcni omyl a nebude fungovat).


Proč na Zemi v atmosféře použít iontový pohon?

 

____________________
Áda
 
21.9.2007 - 01:27 - 
Zdravim vesmirnou komunitu v rodne krajine,

tato diskuze me velice zaujala a rad bych se vsech diskutujicich optal co vidi jako nejvetsi problem pro ceske soutezici tymy (penize, nedostatecne schopnosti v oblasti raketove techniky, neochota investovat penize/cas do rizika, obava ze soutezici tymy v zamori jsou dale, ...)

Dalsi co me zajima je jak byste si predstavovali akci podobnou X PRIZE Cupu v Evrope. Co by bylo treba upravit, aby vice tymu melo zajem soutezit (Prize money, zmenit pravidla, zacit mene obtiznym ukolem,...)

Btw. Delam na toto tema report - (kdo prispeje necim zajimavym, muze v pripade zajmu obdrzet moji ksiltovku X Prize)

 
21.9.2007 - 01:37 - 
quote:
Proč na Zemi v atmosféře použít iontový pohon?

Protoze az do vysky temer 80Km je dostatek "paliva", ktere sebou nemusim vest. Teprve pak by bylo nutne pouzit pridavne vstrikovani plynu do motoru. Nevyhoda je,ze sebou musim tahnout baterie... ale mohy by se postupne po vybiti cestou odhazovat.
 
21.9.2007 - 07:47 - 
quote:
Zdravim vesmirnou komunitu v rodne krajine,

tato diskuze me velice zaujala a rad bych se vsech diskutujicich optal co vidi jako nejvetsi problem pro ceske soutezici tymy (penize, nedostatecne schopnosti v oblasti raketove techniky, neochota investovat penize/cas do rizika, obava ze soutezici tymy v zamori jsou dale, ...)

Dalsi co me zajima je jak byste si predstavovali akci podobnou X PRIZE Cupu v Evrope. Co by bylo treba upravit, aby vice tymu melo zajem soutezit (Prize money, zmenit pravidla, zacit mene obtiznym ukolem,...)

Btw. Delam na toto tema report - (kdo prispeje necim zajimavym, muze v pripade zajmu obdrzet moji ksiltovku X Prize)




Myslím, že je problém s počáteční investicí, firmy v eu nemají tolik volných prostředků, žijí z projektu do projektu, a je tam nejistá návrtatnost neboť žádná vládní instituce pak od nich s největší pravděpodobností nekoupí technologie, jako v usa armáda a nasa. No a pak birokratické problémy. V eu to nikdy nemůže projít.
 
21.9.2007 - 08:04 - 
Spíš je nevýhodou poměr tahu a Isp. Iontové motory mají malý tah, takže v atmosféře s nimi nelze dosáhnout rychlosti která je potřeba na let ve větších výškách a k přechodu na oběžnou dráhu. Navíc jestli jsem to dobře pochopil, tak nejde o klasický iontový motor jaký se používá na kosmických sondách, ale nějaké zařízení typu lifteru(?). V tom případě ovšem s výškou klesá i tah, protože lifter ionizuje přímo atmosféru kolem sebe. Škoda, ale něco takového by to chtělo. Já jsem třeba dost zvědavý, jestli se nějak ujme lightcraft.
http://www.lightcrafttechnologies.com/
Ale všechno je to ještě na dlouhý lokte. Vždyť i magnetodynamický motor se probíral někdy před čtyřiceti lety a vypadalo to, že je to otázka několika let.

K X- prize
V Čechách by teď byla dobrá i amatérská sondážní raketa.
Takže bych navrhoval jako cíl schopný raketový motor (nebo alternativní) s danou minimální hranicí výkonu (například stejnou jako má motor Space Ship One) a minimální dobou činnosti (třeba 300 sekund). Problém je, že u nás chybí komponenty a investice do celého projektu kosmické rakety je moc vysoká, na to aby to všechno mohl zvládnout jeden tým. Prostě na soutěžení o oběžnou dráhu (nebo o Měsíc)potřebujeme nejdříve nějaké základy.
 
<<  1    2    3  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.269788 vteřiny.