Dnes, tj. 2009-01-26 hovořil na zasedání kolegia Federální kosmické agentury (FKA) vicepremiér Ruské federace Sergej B. Ivanov, který potrvdil, že první kosmický start se z tohoto kosmodromu má uskutečnit v roce 2015; možná půjde o start nákladní lodi k ISS. První pilotovaný let z Votočného se očekává v r. 2018.
to nepíše. V citovaných polooficiálních a oficiálních zdrojích se pouze zmiňují také o "těžkém nosiči ... pro (ruský) lunární program".
____________________ Antonín Vítek
27.1.2009 - 15:50 - Jaro.
Ako prvá (prioritne) by mala štartovať raketa pre nový ruský pilotovaný systém, nosnosť okolo 18-22 ton. Výber ešte stále len prebieha medzi firmami Energija, Makeev, Chruničev a Progress. Anatoly Zak na tom linku má zobrazené niektoré návrhy týchto spoločností, chýba tam Progress s rodinou rakiet Rus. Neskôr by mali byť vypúšťané i rakety iných nosností, potencionálne i niekedy v ďalekej budúcnosti nejaká 100 tonová v rámci mesačného programu....
Od 2009-06-03 do 2009-06-08 má v Uglegorsku pracovat přibližně padesátičlenná expertní skupina, která má uskutečnit průzkum oblasti výstavby plánovaného kosmodromu, jak z hlediska získání podkladů pro projektové práce, tak s ohledem na vyjasnění problémů se získáním příslušných povolení místních úřadů a vyjasnění vlastnických práv k pozemkům, které bude nutno získat do vlastnictví státu. Zjišťovat se bude také možnost využití stávající dopravní infrastruktury a požadavky na její úpravu a výstavbu nových dopravních cest.
Uvádí se zde opět některé plánované termíny:
2012 - zahájení vlastní výstavby
2015 - start prvního bezpilotního objektu
2018 - start první pilotované lodi
po r. 2020 - zahájení výstavby komplexu pro vzpouštění těžšího nosiče
S těmi vlastnickými právy to nebude tak složité. Jednak vlastní kosmodrom bude na území bývalé raketové základny, dvojak v Rusku pořád ještě není obvyklé soukromé vlastnictví půdy. Tedy problémy známé od nás ze stavby dálnice, kdy jeden tvrdohlavý sedlák nebo několik zelených potížistů ji dokáže zablokovat na léta, asi nehrozí.
K základně vede odbočka z transsibiřské magistrály, na Zeje je přístav, dvě města Svobodnyj (tuším 16 a 18, jedno je přejmenováno na Uglegorsk) stojí a jsou použitelná. A kolem kilometry a kilometry tajgy. Rakety budou létat přes málo osídlenou tajgu. A když se na Sibiři řekne "máloosídlená tajga", tak to znamená, že je tam víc medvědů než lidí...
citace:S těmi vlastnickými právy to nebude tak složité. Jednak vlastní kosmodrom bude na území bývalé raketové základny, dvojak v Rusku pořád ještě není obvyklé soukromé vlastnictví půdy. Tedy problémy známé od nás ze stavby dálnice, kdy jeden tvrdohlavý sedlák nebo několik zelených potížistů ji dokáže zablokovat na léta, asi nehrozí.
K základně vede odbočka z transsibiřské magistrály, na Zeje je přístav, dvě města Svobodnyj (tuším 16 a 18, jedno je přejmenováno na Uglegorsk) stojí a jsou použitelná. A kolem kilometry a kilometry tajgy. Rakety budou létat přes málo osídlenou tajgu. A když se na Sibiři řekne "máloosídlená tajga", tak to znamená, že je tam víc medvědů než lidí...
v jakutsku nas presviedcali, ze na sibiri je mensia hustota zaludnenia ako na pusti...
11.6.2009 - 18:29 - Vítězslav Novák
Podíval jsem se do wikipedie -
Alžírsko má 14,2 ob./km2
Libye 3,1 ob./km2
Rep. Sacha 0,3 ob./km2
Amurská obl. 2,5 ob./km2
Svobodnyj je v Amurské oblasti, to Jakutsko (Sacha) je i hodně na severu. Ale ono to mýlí - Svobodnyj (stanice) je město na Transsibu, základna s oběma městy je v tajze - ale i tam bude vyšší hustota.
A kolem nic a nic a nic. Tedy lesy a lesy a lesy... Pokud takový jako jsem viděl na BAMu a kolem Bajkalu, tak nádherný lesy.
Ministrský předseda Putin řekl na shromáždění vedoucích pracovníků ruskéheo kosmického a raketového průmyslu v RKK Eněrgija dne 2010-07-19, že na výstavbu kosmodromu Vostočnyj bude ve federálním rozpočtu Ruska v nejbližších třech létech alokováno celkem 24,7 miliard rublů.
Generální ředitel Rosskosmosu Anatolij Perminov prohlásil 2010-08-15 v rozshlasovím pořadu stanice "Golos Rossii" ("Hlas Ruska"), že kosmodrom Vostočnyj, který se buduje v Amurské oblasti na plném východě Ruska, nemůže nahradit kosmodrom Bajkonur. Prohlásil, že "je to teď nereálné".
Na finanční rok 2011 je vyděleno na kosmodrom Vostočnyj ve federálním rozpočtu 3,5 miliardy rublů (RUR); použijí se zejména na vybudování dopravní infrastruktury. Na tříleté období 2011-2013 se počítá v částkou 24,7 miiardy RUR, kterou slíbil ministerský předseda Putin.
Potvrdil, že první bezpilotní starty by se měly z nového kosmodromu uskutečnit v roce 2015, pilotované v rozmězí 2018 až 2020. Řekl také, že doufá, že se rampa pro Sojuzy ve Francouzské Guayaně uvede do provozu do konce letošního (2010) roku
Ke stavbě kosmodromu Vostočnyj se vyjádřili 2010-08-28 jak ministerský předseda Vladimir Putin, tak jeho náměstek Sergej Ivanov. Oba opět potvrdili předpokládané termíny jeho výstavby, na jehož první fázi (3 roky) vláda alokovala 24,5 miliardy RUR.
Termíny:
2011 - dokončení vytovření organizační a řídicí struktury kosmodromu
2015-16 - dokončení výstavby prvního startovního komplexu a zahájení startů bezpilotních kosmických objektů
2016-18 - výstavba druhého startovního komplexu
2018-20 - první pillotované lety z kosmodromu Vostočnyj
Putin potvrdil, že i nadále bude využíván kosmodrom Bajkonur v Kazachstánu.
Podle slov ministra Amurské oblasti pro výstavbu kosmodromu Vostočnyj (Konstantin Čmarov) jsou dokončeny všechny zásadní předstihové úkoly. Zbývá jen vyřídit nějaké byrokratické věci (podle zkušeností u nás je to horší než vlastní projekční práce a v Rusku to nebude lepší) a dokončit stěhování specialistů firmy "Specstroj" potřebných při výstavbě kosmodromu do města Uglegorsk (tzv. uzavřené sídlo městského typu, tedy vojenské městečko).
Stavba kosmodromu začne letos (2011), postavením odbočky železnice, silnic a linek vysokého napětí na místo stavby. Vlastní stavba objektů startovního komplexu se dvěma rampami započne napřesrok, tedy 2012.
____________________ Antonín Vítek
01.3.2011 - 12:21 - Vítězslav Novák
Ta byrokracie nemusí být až tak strašná -
1) staví se v čemsi jako je u nás vojenský újezd, tam stačí zavelet
2) staví se v tajze, kde nebudou řádit Zelení - tajga je na stovky a stovky kilometrů okolo a co zvláštniho chránit na bývalé vojenské základně? Nota bene základně, kde byly desítky podzemních sil zničeny výbuchem.
3) je to státem sledovaná stavba - byrokrat, který bude příliš byrokratit, nezůstane byrokratem dlouho. V Rusku ne.
Budou-li peníze - a my a hlavně naše auta s staráme o stabilní přísun - bude i kosmodrom.
citace:Hlavne musi byt Putin prezidentem, aby zustal Ruskej kosmickej program nazivu.
a ako sa konkrétne Putin, nejakým výnimočným spôsobom zasadil o ruský vesmírny sektor?
ja by som skôr povedal, že ten nie je ani len na okraji Putinovjo záujmu, ale hlboko pod ním, alebo totálne mimo jeho záujmy
citace:Hlavne musi byt Putin prezidentem, aby zustal Ruskej kosmickej program nazivu.
a ako sa konkrétne Putin, nejakým výnimočným spôsobom zasadil o ruský vesmírny sektor?
ja by som skôr povedal, že ten nie je ani len na okraji Putinovjo záujmu, ale hlboko pod ním, alebo totálne mimo jeho záujmy
Putin napriklad doslova tlaci Glonass a jeho aplikace. Pravidelne se ucastni MAKSu vcetne expozic kosmickeho prumyslu atd. Hlavne ale drzi (castecne) na uzde zlodeje kteri za Gorbacova a Jejcina rozkradali vetsinu majetku Ruska a vyvazeli/tunelovali je na Zapad. Proto ted ma Rusku vubec nejake penize na kosmonautiku.
Na tomto odkaze je dlouhý podrobný obsah tendru k vytvoření Kosmického Raketového Komplexu (KRK) těžké třídy „AMUR“. Obsahuje mnoho požadavků, včetně vlastní rakety, startovného komplexu. Vyjímám některé:
- Plně automatizovaný cyklus od začátku plnění do startu bez účasti personálu
- Účastník tendru musí udat specifikaci dob výdrže v pohotovosti, přechodu z nižšího stupně pohotovosti k vyššímu. Stanovují se 4 druhy pohotovosti.
- Minimální obslužný personál
- Ochrana rakety (zřejmě v hale), montáž, doprava na rampu a uvedení do pohotovosti.
- KRK musí především být schopný vynášet pilotovanou kosmickou loď PPTS se základní sklonem 51.7°. Pro jiné účely se sklonem 64,8, 72 a 82°.
- Vyvedení PPTS na dráhu letu k Měsíci
- Vyvedení různých nákladů včetně vojenských a komerčních
- Termín startu rakety od doby postavení na rampě max. 20 dní, minimálně 10 startů ročně z jedné rampy.
- Raketa musí fungovat ve 2-stupňové a 3-stupňové versi
- Nosnost rakety min. 20 tun na LEO 200 km, sklon 51,7°., 8 tun na GTO, 5 tun na GSO (s použitím třetího stupně KVTK (LOX/LH2) nebo 6,5 tun na GTO a 3,7 tun na GSO s třetím stupněm DM (LOX/RP)
- Maximální zrychlení při vyvedení 4g, max. aerodynamická síla 4000 kg /m2
- Spolehlivost jednotlivých motorů od začátku musí být min. 0,999
- Pomocí systému GLONASS a GPS musí být zjištěno místo dopadu prvých a druhých stupňů a také parametry dráhy nákladu musí být zjištěny pomocí GLONASS a GPS.
- Dále je tam mnoho požadavků na havarijní, protipožární systémy, dopady stupňů, řídící systémy, spojení s raketou při startu.
Pozn: Samozřejmě, raketa s nosností 20 tun nemůže vynést PPTS k Měsíci, takže tento tender je stavěn zřejmě pro Angaru
Na NSF se píše:
Lopota yesterday said that the lunar vehicle itself will weigh about 20 tons (minus an Earth-departure and Earth-return stage) and that in order to send such a vehicle to the Moon a rocket with a LEO capacity of 120 to 130 tons will be required. He added that with current technology Russia can only field a 60 to 70-ton class booster and that the lunar mission may therefore have to use a dual-launch scheme. One rocket would orbit the spacecraft+Earth return stage and another the Earth departure stage.
RKK Energiya's plan may be to build some kind of Zenit upgrade to reach the 20-ton LEO capacity from Vostochnyy and this could then evolve into the 70-ton class Russian/Ukrainian/Kazakhstan Commonwealth booster also announced by Lopota yesterday (essentially several Zenit first stages strapped together plus a Zenit second stage). Lopota's comments suggest this vehicle would fly from an existing Energiya pad at Baikonur (which also explains Kazakhstan's involvement in the proposal). However, the idea may be to eventually fly it from Vostochnyy as well. This at least is suggested by this RKK Energiya slide (dated 8 December 2011) posted on the NK forum :
Stručně: Lunární modul bude vážit asi 20 tun, proto by byla třeba raketa o nosnosti 120 až 130 tun na LEO. S tím co nyní mají mohou postavit raketu 60-70 tun, takže se předpokládají 2 starty: Prvý kosmickou loď + ERS, druhý EDS. Předpokládá se zvýšit nosnost Zenitu na 20 tun a z něho dovodit sdružením prvých stupňů nosič 70 tun Rusko/Ukrajina/Kazachstán. Starty z Bajkonuru, v budoucnu snad z Vostočnyj také.
Na tomto odkaze je dlouhý podrobný obsah tendru k vytvoření Kosmického Raketového Komplexu (KRK) těžké třídy „AMUR“. Obsahuje mnoho požadavků, včetně vlastní rakety, startovného komplexu. Vyjímám některé:
dakujem za preklad/info
____________________ Per aspera ad astra - 42
04.9.2012 - 21:54 - Jiří Hošek
citace:Na NSF se píše:
Lopota yesterday said that the lunar vehicle itself will weigh about 20 tons (minus an Earth-departure and Earth-return stage) and that in order to send such a vehicle to the Moon a rocket with a LEO capacity of 120 to 130 tons will be required. He added that with current technology Russia can only field a 60 to 70-ton class booster and that the lunar mission may therefore have to use a dual-launch scheme. One rocket would orbit the spacecraft+Earth return stage and another the Earth departure stage.
Stručně: Lunární modul bude vážit asi 20 tun, proto by byla třeba raketa o nosnosti 120 až 130 tun na LEO. S tím co nyní mají mohou postavit raketu 60-70 tun, takže se předpokládají 2 starty: Prvý kosmickou loď + ERS, druhý EDS. Předpokládá se zvýšit nosnost Zenitu na 20 tun a z něho dovodit sdružením prvých stupňů nosič 70 tun Rusko/Ukrajina/Kazachstán. Starty z Bajkonuru, v budoucnu snad z Vostočnyj také.
Díky za skvělý příspěvek. Pro upřesnění jen dodám, že překlad "lunární modul" může být zavádějící. Lopota mluvil o 20-tunové kosmické lodi pro let ze Země na oběžnou dráhu kolem Měsíce a zpět.
Je neuvěřitelné, kolik rozporných a mlžících informací přichází z Roskosmosu, Energie, Chruničeva , RIA Novosti, Zaka a pak ještě z Forum Nasa Space. Jako příklad uvedu zadání údajného tendru na Kosmický raketový komplex KRK. Jedním z bodů tendru je vyvedení kosmické lodě PPTS na dráhu letu k Měsíci a při specifikaci rakety je dána nosnost na LEO min. 20 tun, což dohromady je zřejmý nesmysl.
Dále se stále směšují pojmy „těžká raketa, raketa střední třídy a supertěžká raketa.“. Je zřejmé, že Roskosmos nemá vůbec jasnou koncepci pilotovaných letů mimo LEO, tedy ani odpovídajících nosných prostředků. Zatím je snad jasné jen dokončení Angary a PPTS, možná Vostočného. Zbytek jsou jen návrhy Energie a dalších podniků kosmického průmyslu bez zajištění peněz a jasné objednávky a koncepce. Ani není známa reakce Kazachstánu nebo Ukrajiny k návrhu Energie k spolupráci na oblet Luny.
09.9.2012 - 08:04 - Jiří Hošek
citace:Je neuvěřitelné, kolik rozporných a mlžících informací přichází z Roskosmosu, Energie, Chruničeva , RIA Novosti, Zaka a pak ještě z Forum Nasa Space. Jako příklad uvedu zadání údajného tendru na Kosmický raketový komplex KRK. Jedním z bodů tendru je vyvedení kosmické lodě PPTS na dráhu letu k Měsíci a při specifikaci rakety je dána nosnost na LEO min. 20 tun, což dohromady je zřejmý nesmysl.
Tento tender je na předběžný návrh komplexu s termínem do 31.5.2013, čemuž odpovídá maximální hodnota kontraktu 10 milionů rublů, tj. cca 350 000 dolarů.
kde je nákres urychlovacího stupně KVTK2B se spojovacím uzlem, a současně je uvedena nosnost systému Angara-A7V/KVTK2B 19,0 tun na dráhu kolem Měsíce (ОИСЛ = орбита искусственного спутника Луны při spojení s nákladem na dráze kolem Země (ОИСЗ.
09.9.2012 - 13:47 - PINKAS J
Ano, raketa Angara 7 se 7 moduly se stupněm КВТК2Б-А7В by byla schopna vyvézt náklad 19 tun na dráhu k Měsíci, ovšem za předpokladu, že by samotný náklad 19 tun vynesla na LEO jiná raketa a došlo ke spojení naq LEO. V tom případě by snad mohl Churničev zvládnout navedení kosmické lodi na LLO svou raketou Angara.
Ovšem Energia navrhuje řešení, které by pomocí 3-4 modulů Zenit s nosností na LEO až 70 tun, která by let na LLO zvládla bez startu 2 raket a setkání na LEO. Navíc je zde perspektiva, že startem 2 takových raket lze realizovat vlastní přistání na Měsíci. Bude zajímavé, která možnost bude nakonec zvolena.
10.9.2012 - 23:17 - Jiří Hošek
citace:Ovšem Energia navrhuje řešení, které by pomocí 3-4 modulů Zenit s nosností na LEO až 70 tun, která by let na LLO zvládla bez startu 2 raket a setkání na LEO.
Uvažuju takhle: Představitelé Roskosmosu formulací zadání právě proběhlého výběrového řízení nepokrytě deklarovali záměr vynášet lodě PPTS raketou Angara z Vostočného. Současně to vypadá, že raketový komplex KRK bude schopen podporovat i starty verze Angara 7 pro duální lety k Měsíci.
Jestli se skutečně bude realizovat KRK v této podobě, tak by se tím(podle mne) měly snížit šance na budoucí posazení PPTS na špici rakety sestavené ze 3-4 modulů Zenit za účelem letu k Měsíci jedinou raketou. Ten 3-4Zenit by pak měl mít reálnou šanci jen jako nákladní nosič (EDS/ERS), a zde by se měly poměřit jeho výhody/nevýhody (i finanční) s nákladní Angarou 7.
11.9.2012 - 12:13 - PINKAS J
S tím mohu souhlasit. Faktem je, že nosnost A7 s КВТК2Б-А7В na LEO je téměř 50 tun a setkání na LEO je dnes rutinní otázka, dokonce v automatickém režimu a v prvém oběhu. To znamená, pokud Angara 7 bude vyvinuta, což je velmi pravděpodobné, není aktuální nutnost kvůli dopravě PPTS na LLO vyvíjet novou raketu založenou na modulu Zenit. Ta by byla velmi vhodná pro přistání na Měsíci nebo pilotované lety k Marsu (bez přistání), na což je čas