Projekt firmy Orbital Space Corp. (OSC) v rámci programu COTS (Commercial Orbital Transportation Services) tvořený:
- standardizovaný nákladový modul Cygnus s přetlakovým nákladním úsekem odvozeným od italského nákladního modulu MPLM (firma Thales Alenia Space), řídicí, orientační, stabilizační a korekční systém s využitím komponent pro družice STAR a LEO Star
- nosná raketa Taurus 2
Určen pouze pro dopravu na ISS, zpět odpad k likvidací zánikem v zemské atmosféře (jako Progress, ATV nebo HTV).
Užitná nosná kapacita Cygnusu se 2000 kg v základní verzi, 2700 ve zdokonalené verzi.
Dva stupně - 1. na AJ-26, což je NK-33 a 2. s TPH motorem je opravdu něco, 6,5 t je ale teorie, k ISS dostanou 5 t loď - mrkněte na Users Manual str. 22 a 23 - na ISS dostane 4,5 t nebo 5 t při použití 2,5. stupně (ORK).
04.2.2010 - 17:15 - JirkaSalek
Presto by to bylo dostatecne vynest lod typu Gemini o hmotnosti 3.85t. Mozna by se tam vlezli i tri cestujici.
Je jasne ze soukrome firmy si nemuzou dovolit nejaky narocny vyzkum.
5ti tunová loď pro tři lidi by byla pěkná, náklady za start ale hradí 2 turisti/cestující, u 6místného Dragonu je to 5 cestujících - 2,5x víc - náklady tedy můžou být až 2x vyšší a pořád bude levnější než Cygnus. Reálně Cygnus nevyjde o mnoho levnější - náklady na vývoj lodi a cena za stavbu bude zhruba stejná, samotný levnější (snad) Taurus II to nezachrání.
Objevil se problém: Dodávka prvního stupně rakety Taurus 2 z Južmaše na Ukrajine má pro technické příčiny zpoždění 1 až 2 měsíce. Místo v srpnu má být do USA dodána až v září nebo v říjnu 2010.
V pátek 2010-12-17 se v NASA Stennis Space Center uskutečnila druhá statická zkouška v trvání 55 sekund motoru AJ26 (licenčně vyráběný ruský motor NK-33), které mají být použity v nosné raketě Taurus II firmy Orbital Sciences Corp., která má sloužit jako nosič pro nákladní loď Cygnus, vyvíjenou v rámci programu COTS. Je plánován ještě třetí pokus.
Takže pokud se zadaří, první testovací let Taurus 2 plánován na začátek října letošního roku a první demo let Cygnus k ISS v rámci COTS v prosinci. V prvním čtvrtletí 2012 první zásobovací mise k ISS. http://spaceflightnow.com/news/n1104/21taurus2/
Orbital se v průběhu léta potýká s problémy s motorem AJ-26 (ruským NK-33) ve snaze k uskutečnění prvního suborbitálního letu jejich rakety Taurus II v polovině září. Při zážehových zkouškách na testovacím standu ale došlo k úniku paliva z potrubí motoru, požáru a zničení motoru.
Plánovaný demo (suborbitální) let je tedy odložen na prosinec a orbitální COTS let k ISS potom až na půli února příštího roku.
Doufejme tedy, že SpaceX podobné problémy mít nebude a prosincový termín Dragon C2/C3/ORBCOMM bude moci dodržet a bez problémů vyjde, aby v únoru mohl dle plánu zase letět na první CRS. [Upraveno 17.8.2011 raul]
Jinak abych to ještě upřesnil.. jde zatím pouze o nákladový tlakový modul (PCM - Pressurized Cargo Module)z ThalesAlenia, tak jak je na obrázku na kontejneru. Ve Wallops ještě Orbital musí dokončit montáž servisního modulu s avionikou, pohonným systémem a FV zdrojem energie. Loď CygnusTM bude tedy tento PCM + SM - Servisní modul od Orbitalu.
PCM je samozřejmě vyroben na základě zkušeností s MPLM dovážených raketoplány, ale i ATV. [Upraveno 26.8.2011 raul] [Upraveno 26.8.2011 raul]
Jinak leckoho už při pohledu na SM Cygnusu může napadnout,že se nikoliv nepodobá možnostem pro automatický servis a dotankování satelitů.
O programu Cygnus RST (Refueling Space Tug) totiž Orbital také uvažuje. Připojením robotické ruky a tankovacího adaptéru ho bude možné použít ke zvyšovaní životnosti starých, ale stále funkčních satelitů. Pro operace na LEO s pomocí Taurus II a pro operace na GEO s pomocí Atlas V nebo Delta IV, příp samozřejmě i FH. http://ssco.gsfc.nasa.gov/workshop_2010/day3/Warren_Frick/Cygnus_Satellite_Servicing_R4.pdf
Zajímalo by mne, jak by se ty satelity dotankovávaly.Kdo by je dopravil k "pumpě"a kdo by je dopravil zpět.Nebo by "pumpa"létala za nimi, vždyť jsou na různých drahách, nebo je to myšleno jen pro GEO ?Dnešní konstrukce mají stejně životnost /myslím ty z NASA/ 10 a více let, tak jaképak "tankování", ty ruské s životností několik měsíců to ovšem asi potřebují a též opravy , že by se rodila nová "ISS"?
citace:Cygnus včera dorazil obřím Antonovem na základnu ve Wallops.
Podle oficiálního údaje na webu NASA Wallops Flight Facility to bylo už o den dříve, tedy 2011-08-23.
Podle jiného článku @NASA_Wallops i spousty jiných zdrojů se tedy hovoří o příletu 4 p.m. EDT Wednesday.
"Reporters are invited to cover the arrival of Cygnus' Pressurized Cargo Module (PCM) at 4 p.m. EDT Wednesday. NASA officials and Orbital representatives will be available for interviews. To attend, journalists must contact Keith Koehler at 757-824-1579 or e-mail keith.a.koehler@nasa.gov by noon EDT on Aug. 23." http://www.nasa.gov/centers/wallops/news/release-11-173.html
Je to ale dobře vidět v následujícím @NASA shrnutí událostí z tohoto týdne.
feature=channel_video_title
Fakt ale také je, že let VDA1396, CYQX - KWAL, Antonov An-124 Ruslan přistál ve Wallops Flight Facility Airport ve středu, 24. srpna 2011 15:59 EDT s pouze 11-ti minutovým zpožděním oproti plánovanému přistání, viz následující track-log. http://uk.flightaware.com/live/flight/VDA1396
Jestli to spravne chapu, tak Cygnus nebude standartni i navratova pilotovana lod ala CST100 nebo Dragon, ale hermeticky modularni modul pro kosmicke habitat obyvatelne stanice/LEO hotely/planetolety/L2 stanice/LEO lodenice/Lunarni orbitalni stanice/vedecke obyvatelne stanice atd..
Cili neco jako "konkurence" pro Bigelowa.
Je to tak?
To neni spatny smer, dosavadni moduly ISS je kazdy unikatni proprietarni zarizeni. Jestli jsem to spravne pochopil, tak by to mohlo byt neco jako univerzalni modul Columbus na ISS, jen o neco vetsi.
Myslim si taky, ze do toho mluvil i stat, protoze zainteresoval do systemu i ATK na pevne palivo. Zrejme, aby se udrzela zamestnanost v tom meste v Utahu kde ATK ma fabriku.
Tak si rikam, ze kdyz by se tech modulu dostalo na orbit alespon 16, tak by se za pomoci "lomenych" prestupnich spojovacich dilu dalo vytvorit neco co kdyz by se otacelo kolem sve osy, tak by mohlo vytvaret umelou gravitaci na vnitrni strane kazdeho modulu a to na vnitrni stene modulu co je dal od stredu otaceni.
Dva lomene prestupni dily by mohli mit bocni propojku smerek ke stredu otaceni, kde by byl multiuzlovej modul pro pripojeni lodí v nulove gravitaci.
A jelikoz ma kazdy modul sve raketove motory s palivem, tak by slo ze dvou-tri takovych lodi vytvorit soulodi pro pravidelne prelety mezi orbitami Zeme a Mesice. Neco jako pravidelna "linka".
Pravda, nevidel jsem na zadni motorove casti stykovaci zarizeni s prulezem. Ale to by nemusel byt az takovej problem neco takoveho vytvorit, aby slo projit skrz celou "lod"/modul.
Jenomže Cygnus je výrazně menší než Columbus - má průměr 3,07 m, délka modulu 3,66 m, celková lodě 4,86 m - Taurus II má nosnost k ISS jen 5 t, z toho 1,5-2 t nákladu.