Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma >
Téma: SSTO - VTOL
14.2.2010 - 10:50 - 
koľko je vlastne skupín čo sa snažia o niečo také (alebo podobné)?
http://www.masten-space.com
napadá ma Armadillo Aerospace
potom Blue Origin
 
25.2.2010 - 23:06 - 
použil som zlí názov.. ono to má vlastnú skratku VTVL
http://en.wikipedia.org/wiki/VTVL
 
30.5.2010 - 10:13 - 
Masten Space Systems predviedli úspešný reštart motora počas letu

http://masten-space.com/blog/?p=532

myslím že výsledný "tvar vecí budúcich" je trochu iný, ako si väčšina ľudí predstavuje dnes (ako vždy, v podstate..)
 
31.5.2010 - 21:12 - 
Nerozumiem tomu celkom.

JAXA vyvijala RVT 5 rokov a dostala sa do vysky 42 metrov - http://en.wikipedia.org/wiki/Reusable_Vehicle_Testing

Na dosiahnutie 100 km, aj ked pre velmi znovopouzitelny nosic (5 startov denne, 2500 rocne), odhaduje naklady na 50 mld jenov, teda na pol miliardy dolarov.

Carmack uz lieta do kilometrovej vysky, pricom cely vyvoj doteraz stal velmi priblizne 3.5 miliony dolarov. Naklady na dokoncenie odhaduje na dalsie 2 miliony. Dohromady teda 5.5 miliona, stotina odhadovanych JAXA nakladov.

Je Carmack o tolko efektivnejsi? Masten, pokial sa nemylim tiez hovori o nakladoch v radoch milionov dolarov, nie stonasobnych. V com je ten radovy rozdiel v nakladoch?

 
31.5.2010 - 21:52 - 
Asi bych to zase viděl na rozdíl mezi státní instituce s fůrou papírování vs mladá firma která víc staví než papíruje

RVT je podle mě dražší a složitější už tím, že líta na vodík a kyslík. Program se tedy prodražuje už jen kvůli zacházení s ultrastudeným vodíkem. Navíc asi nechtějí příliš riskovat drahý a složitý stroj, postupují proto při testech velice obezřetně (= pomalu).

Oproti tomu Carmack lítá na kyslík + etanol/metan, obojí je levné a dobře dostupné. Armadillo navíc se zničením stroje během testů defakto počítá, už se to taky párkrát stalo Vzhledem k relativně nízké ceně a složitosti, není problém zachránít z vraku co se dá a spíchnout stroj nový
 
31.5.2010 - 22:13 - 
quote:
Asi bych to zase viděl na rozdíl mezi státní instituce s fůrou papírování vs mladá firma která víc staví než papíruje

RVT je podle mě dražší a složitější už tím, že líta na vodík a kyslík. Program se tedy prodražuje už jen kvůli zacházení s ultrastudeným vodíkem. Navíc asi nechtějí příliš riskovat drahý a složitý stroj, postupují proto při testech velice obezřetně (= pomalu).

Oproti tomu Carmack lítá na kyslík + etanol/metan, obojí je levné a dobře dostupné. Armadillo navíc se zničením stroje během testů defakto počítá, už se to taky párkrát stalo Vzhledem k relativně nízké ceně a složitosti, není problém zachránít z vraku co se dá a spíchnout stroj nový


V tom okamziku se naskyta otazka:
Sedli by jste si do toho?
 
31.5.2010 - 23:18 - 
Preco teda JAXA pouziva/zvolila drahy vodik? V com je to vyhodnejsie? 
01.6.2010 - 06:13 - 
quote:
Preco teda JAXA pouziva/zvolila drahy vodik? V com je to vyhodnejsie?
Domnívám se, že jedním z důvodů může být vyšší specifický impuls (Isp) kyslíkovodíkového pohonu oproti jiným standardním kombinacím. S menším množstvím "paliva" (vyjádřeno v kilogramech) tak raketa může mít vyšší nosnost, nebo dosáhne vyšší konečnou rychlost. Kyslíkovodíkový pohon tak teoreticky umožňuje postavit i jednostupňový kosmický nosič (SSTO), což u jiných kombinací prakticky nejde.
 
01.6.2010 - 11:57 - 
Nerad se s tebou hádám: ale historicky se SSTO poháněné kerosenem a LOXem už téměř povedlo:

http://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_missile
http://en.wikipedia.org/wiki/Stage-and-a-half#Stage-and-a-half

to "odhazování motorů" nikdo neví přesně, kam zaškatulkovat, ale However, by modern standards the engines ran at low pressure and thus not particularly high specific impulse and were not especially lightweight; using engines operating with a higher specific impulse would have eliminated the need to drop engines in the first place.

Tehdejší přístup byl trochu podobný tomu ruskému u R-7: v 50. letech znamenalo nastartování všech motorů už dole na Zemi prakticky jedinou jistotu, kterou konstruktéři měli (kybernetické dálkově ovládané systémy byly tehdy ještě plenkách).

Já se přiznám, že mě pořád přijde logické, aby se místo SSTO použily 2 identické stupně, oba křídlaté, oba startující zády k sobě (takže se tím současně pořeší i ochrana tepelného štítu před námrazou, apod.). Oba stupně by měly motory na kerosen/LOX. byly by identické jen do té míry, že jeden by v nákladovém prostoru měl přídavné palivové nádrže.

Při startu a ve fázi 1 letu by hořelo až 6 motorů.

Ve fázi dva letu by hořely u urychlovacího stupně dále všechny tři (případně s možností vypnutí toho prostředního, kdyby zrychlení příliš narůstalo - např. u pilotovaných letů ?), u oritálního stupně by se dva motory vypnuly a hořel by jen jeden (asi prostřední)

Před fází tři letu by se urychlovací stupeň, konzumující palivo 3x rychleji, oddělil, a normálně by vrátil na základnu, kde by přistál jako letadlo.

Ve fázi tři letu by orbitální stupeň se zbytkem paliva a pomocí jediného zbývajícího motoru dosáhl oběžné dráhy (ovšem dva vypnuté motory by na rozdíl od Atlasu neodhazoval)

Sice to není SSTO - ale výhodou je, že orbitální i urychlovací stupeň jsou zcela identické a zcela autonomní stroje, a že je lze na startu libovolně kombinovat - podle toho, které jsou právě letuschopné. (Typicky si představuji koloběh ǰednoho stupně jako urychlovací - orbitální - kompletní servisní prohlídka).

Nevýhodou je, že taková sestava není schopná v případě poruchy motoru bezpečně přistát se zbytkem nevyhořelého paliva na palubě (ale to se týká samozřejmě i všech jiných SSTO)

Nákresy dodám :-)


 
01.6.2010 - 13:44 - 
quote:
Nerad se s tebou hádám: ale historicky se SSTO poháněné kerosenem a LOXem už téměř povedlo
Souhlasím, měl jsem spíš napsat, že s LOX/LH2 je naděje na použitelné SSTO o trochu větší, než u jiných kombinací. Upřesňuji ještě, že za "použitelné SSTO" považuji jen zařízení, které nejen že jedním stupněm dosáhne LEO, ale také se dokáže celé bezpečně a měkce vrátit na Zemi ke znovupoužití. Jinak by SSTO asi nemělo moc smysl. A právě dodatečná hmotnost toho "reentry vybavení" je jednou z věcí, která dělá z SSTO "tvrdý oříšek" (tedy těžko realizovatelnou záležitost).
 
04.9.2011 - 14:57 - 

blue origin konečne ukázala na čom to pracuje
http://online.wsj.com/article/SB10001424053111904716604576546712416626614.html?mod=googlenews_wsj
http://nasawatch.com/archives/2011/09/blue-origin-suf.html
 
04.9.2011 - 15:59 - 
Leta jim to a to je pro investory to nejdulezitejsi.
Pro prvotni testy to pro 10km vysku staci i kdyz by se to rozmlatilo.
Zrejme potrebovali na zivo odzkouset vsechny motorove casti...neco jako test Arese 1 bez motoroveho horniho stupne pred 2 roky do 35km.

 
05.9.2011 - 08:45 - 
Předevčírem jim to spadlo, což je taky pro investory důležité, ale je to vývoj, nejvíc se naučí haváriemi (ale strašně to leze do peněz).

quote:
Leta jim to a to je pro investory to nejdulezitejsi.
Pro prvotni testy to pro 10km vysku staci i kdyz by se to rozmlatilo.
Zrejme potrebovali na zivo odzkouset vsechny motorove casti...neco jako test Arese 1 bez motoroveho horniho stupne pred 2 roky do 35km.


 
05.9.2011 - 08:47 - 
Oprava - ne předevčírem, ale 24. srpna. 
24.9.2012 - 08:38 - 
http://masten-space.com/2012/09/11/xaero-test-update/

Masten hlási stratu Xaera.
 
 


Stránka byla vygenerována za 0.195018 vteřiny.