Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: Skylon / SABRE
26.5.2011 - 19:15 - 
http://www.physorg.com/news/2011-05-uk-european-space-agencies-skylon.html 
26.5.2011 - 22:58 - 
Skylon has received approval from a European Space Authority panel tasked with evaluating the design. ... hmm, tenhle projekt znám, ale pokládal jsem ho vždycky trochu za fantazii nebo vaporware.

pokud by toto byla evropská odpověď na bující americké kosmické soukromé start-upy, nebylo by to zlé... :-)
 
27.5.2011 - 08:55 - 
quote:
Skylon has received approval from a European Space Authority panel tasked with evaluating the design. ... hmm, tenhle projekt znám, ale pokládal jsem ho vždycky trochu za fantazii nebo vaporware.

pokud by toto byla evropská odpověď na bující americké kosmické soukromé start-upy, nebylo by to zlé... :-)


Vaporware to není, ale je to pěkně tvrdej oříšek k rozlousknutí.
Tady je video s popisem motoru, což je klíčová část celého konceptu.

http://www.space.co.uk/DataBank/VideoGallery/VideoPlayer/TabId/384/VideoId/60/Richard-Varvill-Of-Reactiion-Engines-At-IAC-2008.aspx
 
27.5.2011 - 13:39 - 
Na rozlousknutí tohoto oříšku podle mně neseženou peníze. Tohle nejde udělat v garáži, a myslím že pokud se jim nepodaří sehnat někoho jako Bill Gates nebo Warren Buffet, aby je x let mohutně sponzoroval, a aby byli schopni natahat špičkové odborníky z motorářských a raketových firem, nedostanou se přes dětské nemoci. Aby motor nasbíral dost vzduchu pro chod, musí být nízko a letět rychle, takže se celá loď bude zahřívat minimálně stejně jako SR-71, a to je v přímém rozporu s udržováním tekutého vodíku v trupu pro dosažení orbity. K tomu by jste ještě měli nabírat víc vzduchu, protože musíte nasbírat okysličovadlo pro let nad Mach 5 a výšku 26 km. 
14.6.2011 - 20:42 - 
Na wikipedii stojí, že by měli zkoušet technologický demonstrátor motoru nyní v červnu. Pokud bude fungovat mají prý slíbeno 350 mil. dolarů.
Obávám se (špatný výraz, spíše doufám v to ), že pokud Musk skutečně uspěje s Falconem a dodrží nízké ceny, pak tak jako tak nezbyde Arianespace nic jiného než něco jako Skylon vyvinout.
 
14.6.2011 - 21:36 - 
Tohle je projekt kterému držím palce 100 násobně více, než Muskovi.

Musk předvádí cenovou revoluci, ukazuje to že technologie které jsou dnes dávno známe a které jsou již vyvinuté jde poskládat do kupy a provozovat za levný peníz, ale nepředvádí zatím revoluci v technologiích ani strategii létaní do vesmíru, ale Skylon je technologická a strategická revoluce v pohledu letů do vesmíru, kombinuje tři technologie, technologie raketoplánů, raket a letadla...

S tím že let do vesmíru stoji babku, vedle všeho ostatního (člověk na orbitu na pár dnu 0,5 Mil UDS), mělo by to letět jako letadlo, takže žádny stres při kolmém vzletu jako u raket, enormní pohodlí a bezpečnost (a také se posádky nemusí cvičit a připravovat jak na cestu kapsulí) a co je hlavní, pozemní segment tohohle provozu by byl úplně zanedbatelný a finančně nenáročný vedle toho co musí být postaveno kvůli raketám, stačí vám hangár na údržbu, palivové nádrže, dlouhá runway, řídící věž-středisko a to stačí (technologicky)...

Tohle je cestování budoucnosti do vesmíru… Velmi tomu fandím…

Škoda že nejsem Bill Gates.. věděl bych do čeho bych naházel ty miliardy utržené z mrkvosoftu [Upraveno 14.6.2011 Conquistador]
 
15.6.2011 - 07:49 - 
Já bych nejdřív počkal na výsledek testovacího běhu motoru - kolik z něj reálně dostanou tahu a kolik uchlazeného vzduchu - osobně myslím, že dostanou míň vzduchu, než kolik bude spotřeba paliva, chlazení je nejmíň efektivní průmyslová činnost. Podle mně může mít Skylon smysl jako první stupeň, ale na orbitu se s ním nedostanete. 
15.6.2011 - 07:59 - 
tiez mam pocit ze ide o tak narocnu technologiu, ze na letuschopne exemplare si este dlho pockame. Motory - nikto nevie ci to bude fungovat (ja dufam ze ano). Tepelne namahanie - o tom sa zatial nikde nehovori. Ma stroj dost vodiku na aktivne chladenie cestou hore aj cestou dole? Bude aktivne chladenie 100% spolahlive? 
15.6.2011 - 09:52 - 
quote:
Podle mně může mít Skylon smysl jako první stupeň, ale na orbitu se s ním nedostanete.
Možno ani ako prvý stupeň - vodík je pre hypersonik dosť mizerné palivo, s nijak oslnivým energetickým obsahom na jednotku objemu - hustota tekutého vodíku je len 7% hustoty vody a cca 9% hustoty uhlovodíkových palív. Energetický obsah je 141/121 MJ/kg, u uhlovodíkov (kerosén RP-1) je to 46,3/43 MJ/kg (pomer 3:1). Takže napriek všetkému treba asi triapol krát väčšie nádrže.
Navyše, vodík nie je príliš vhodný ako palivo pre "malé" výšky - používa sa prevažne až v druhom a vyšších stupňoch.

Pre motor SABRE sa síce udáva zaujímavé Isp - cez 4500Ns/kg vo vákuu a okolo 35000Ns/kg pri hladine mora - ale to dávajú aj ejektorové raketové motory (cez 5000Ns/kg) - a tiež sa príliš nepoužívajú (rôzne raketo-náporové jednotky sú známe prevažne len z protilietadlových rakiet).
Ako píše Ervé - počkáme a uvidíme.
[Upraveno 15.6.2011 Alchymista]
 
15.6.2011 - 10:31 - 
quote:
... ale to dávajú aj ejektorové raketové motory (cez 5000Ns/kg) - a tiež sa príliš nepoužívajú...

lebo su konstruovane na nejaku oblast pouzitia.
To by sme potrebovali 4 az 5 stupnovu raketu, aby mali zmysel aspon v prvom stupni. (Alebo pokrocilu konstrukciu motora)

Skylon ako 1. stupen, resp. 1/2 stupen zmysel ma urcite. Cokolvek od Mach4 vyssie je pre start zaujimave. atmosfera +gravitacne straty mas 2km/s a to je dost zaujimave, obzvlast v prvom stupni.

Len je otazka efektivnoti. vzhladom na nebezpecne naklady moze mat zivotnost daleko nizsiu, ako navratnost.
 
06.7.2011 - 21:30 - 
Mel jsem tu cest vcera osobne mluvit s lidmi od Reaction Engines, ktery Skylon vyvijeji a ptal jsem se jich na to co je o nich na wiki, ze je tedy ceka ten test precooleru a pak dostanou velkou sumu na pokracovani projektu. Bylo mi v podstate receno, ze to neni o jednom jedinem testu, ktery by jim rekl, jestli je koncept pouzitelny, ale o velkem mnozstvi zkousek. Precooler jim ale pry funguje velmi dobre. Uprimne receno nevim co si o tom myslet. 
06.7.2011 - 22:07 - 
predpokladam ze asi takto: oni vedia, ze komponenty motoru funguju, ale nevedia ako presne funguju. Musia urobit seriu skusok vsetkeho mozneho, v najroznejsich podmienkach, a z vysledkov urobit urcity komplexny report. Na zaklade toho potom investori pustia prachy. Neviem si predstavit ze by niekto pustil stamiliony na zaklade jednej efektnej ukazky funkcie precooleru. Ale to je len moj nazor. 
07.7.2011 - 07:35 - 
na nasaspaceflight fore je ku skylonu thread, ktoreho sa zucastnuje aj Mark Hempsell - a odpoveda tam na rozne otazky, navrhy od prispievatelov a pod... takze ak mate nejaku konkretnu otazku, tak to mozete skusit tam

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
10.7.2011 - 09:13 - 
quote:
na nasaspaceflight fore je ku skylonu thread, ktoreho sa zucastnuje aj Mark Hempsell - a odpoveda tam na rozne otazky, navrhy od prispievatelov a pod... takze ak mate nejaku konkretnu otazku, tak to mozete skusit tam


Dej nam web url odkaz-odklik.
Dik.

 
10.7.2011 - 09:59 - 
quote:
quote:
na nasaspaceflight fore je ku skylonu thread, ktoreho sa zucastnuje aj Mark Hempsell - a odpoveda tam na rozne otazky, navrhy od prispievatelov a pod... takze ak mate nejaku konkretnu otazku, tak to mozete skusit tam


Dej nam web url odkaz-odklik.
Dik.




http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=24621.330

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
11.7.2011 - 11:12 - 
k projektu patrí aj LAPCAT, hypersonic pre 300 pasažierov..
to sa mi zdá trochu, teda dosť prehnané

http://www.reactionengines.co.uk/lapcat_veh.html
viac zmyslu by som videl keby najskôr motor sabre vyskúšali na niečom menšom, nejakom bizjete tak do 20 pasažierov
výhľad je len jeden, že ceny energií budú zase rásť, a hromadná doprava nielen nadzvukovou ale aj hypersonickou rýchlosťou zase dopadne ako concorde
ale "business class" pre pár ľudí ktorým naozaj záleží na čase, a môžu si zaň dovoliť zaplatiť by sa presadiť mohol [Upraveno 11.7.2011 alamo]
 
11.7.2011 - 12:31 - 
mne sa lapcat naopak zda logicky. Vyuziva technologie vyvinute pre skylon, vyvojove naklady sa teda rozpustia do viacerych projektov. V krajnom pripade moze jeden projekt krachnut a druhy prezije, z pohladu investora je to menej riskantne. 300 pasazierov mi pride tak akurat, ak ma ist o masovu dopravu (concorde ciastocne zakapal na malu kapacitu). Otazna je cena paliva - tento typ motoru bezi vylucne na vodik, ceny ropy teda nehraju rolu. Otazne je kolko stoji vyroba kvapalneho vodiku - vie to niekto porovnat s klasickym kerosinom? 
11.7.2011 - 12:41 - 
quote:
mne sa lapcat naopak zda logicky. Vyuziva technologie vyvinute pre skylon, vyvojove naklady sa teda rozpustia do viacerych projektov. V krajnom pripade moze jeden projekt krachnut a druhy prezije, z pohladu investora je to menej riskantne. 300 pasazierov mi pride tak akurat, ak ma ist o masovu dopravu (concorde ciastocne zakapal na malu kapacitu). Otazna je cena paliva - tento typ motoru bezi vylucne na vodik, ceny ropy teda nehraju rolu. Otazne je kolko stoji vyroba kvapalneho vodiku - vie to niekto porovnat s klasickym kerosinom?


po troche googlenia netusim, ako doveryhodna je ta info...
strucne: cim viac kupis, tym lacnejsie spomenuta cena je $0.4/L...

Liquid hydrogen ranges in prices depending on how it is made, who makes it, and how much you buy. Typical present costs seem to be around $5.50 per kg. The density of LH is 0.07 kg/L, so this would be about $0.40 per litre, or about $1.50 per gallon. It really isn't all that hard to get LH, if you are willing to buy 200 L at a time.

However, if used as a fuel, that gallon of LH has one fourth the energy of a gallon of gasoline. The ultimate cost would then be $6.00 per gallon.

And some other points to consider. $5.50 per kg is the cost if hydrogen is made from natural gas. If made from electricity, it jumps to about $7.50 per kg. Almost no supplier makes hydrogen from electricity. The price of natural gas also goes up with the price of oil and gasoline. [Edited on 11.7.2011 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
11.7.2011 - 12:58 - 
hehe.. preklad z googlu
"Kvapalného vodíka sa pohybuje v cenách v závislosti na tom, ako je to, kto robí to, a koľko si kúpite. Typické súčasné náklady sa zdajú byť okolo $ 5,50 za kg. Hustota LH je 0,07 kg / L, tak by to bolo o $ 0,40 za liter, alebo o $ 1,50 za galón. Je to naozaj nie je všetko tak ťažké sa dostať LH, ak ste ochotní kúpiť 200 L naraz. Avšak, ak sa používa ako palivo, ktoré galón LH má štvrtina energie galón benzínu. Konečná cena bude 6,00 dolárov za galón. A niektoré ďalšie body, aby zvážila. 5,50 dolárov za kg je cena, ak je vodík zo zemného plynu. Ak sa z elektriny, to skočí o $ 7,50 na kg. Takmer žiadny dodávateľ je vodík z elektriny. Cena zemného plynu tiež ide s cenou ropy a benzínu."

to nie je veľmi povzbudivá informácia

to naozaj chcú použiť ten motor bez toho aby to najprv otestovali na niečom menšom? ani na žiadnom demonštrátore?
to sa mi nezdá príliš "kóšer"
 
11.7.2011 - 13:05 - 
cize cena LH sa tiez odvija od cien ropy a plynu s jednym malinkym rozdielom - pri prudkom naraste cien ropy sa LH moze vyrabat zo substitucnych zdrojov (voda a elektrina), zatialco kerozin ziskame vylucne z ropy.

Celkom si viem predstavit Lapcat schopny suborbitalnych skokov, ktory sa pri rychlosti 1-3km/s zachyti na spodnu kotvu "volne letiaceho" vesmirneho vytahu, ktory sme rozoberali vo vlakne Komercny let na mesiac. Co dostaneme? 300 ludi na orbit za cenu linkoveho letu
 
11.7.2011 - 13:26 - 
zabúdaš na to že sa zdvihne cena aj u "substitučných" zdrojov
podobne ako keď nemci zavrú atómovky, zdvihne sa cena za energiu aj u nás, a je jedno s čoho bude vyrobená
 
11.7.2011 - 13:38 - 
to je sice pravda, ale vzhladom k rozsahu moznosti, ako mozno vyrabat vodik, ta cena nebude rast tak velmi ako ropa. Pri urcitej cene sa proste razantne rozsiri ponuka, a cena dalej neporastie. Vodik ma velku vyhodu, ze ho mozno vyrabat z vody, teda z prakticky nevycerpatelneho a neobmedzeneho zdroja. Ropa je vycerpatelny zdroj s obmedzenymi produkcnymi kapacitami. Preto jej cena drasticky reaguje na dopyt. Naopak vyroba vodika by reagovala skor na ceny elektriny (ktoru nutne potrebujeme na elektrolyzu, ked uz k nej pristupime) - a tie zavisia okrem ropy aj od jadra, obnovitelnych zdrojov, uhlia atd.  
11.7.2011 - 13:54 - 
na cerese možno áno, tam asi žiadny bridlicový plyn nebude..
uvidíme uvidíme
 
01.9.2011 - 17:02 - 
Informace o ambiciózních plánech Reaction Engines, kde se pracuje na testech tepelného výměníku pro motor Sabre

http://www.flightglobal.com/articles/2011/09/01/361501/spaceplane-engine-tests-under-way.html

Technologie tepelného výměníku bude zásadní pro připravovaný hybridní motor Sabre pracující jak se vzdušným, tak tekutým kyslíkem a měl bý být podstatou jednostupňového nosiče na orbit.



Tento nosič by měl být chopen vynést až 12 tun na LEO a 6 tun na GEO, s 10% náklady oproti tradičním raketám.

Motor Sabre by měl být založen na systému tepelného výměníku, schopném uchladit vstupující vzduch na teplotu -140°C a vytvořit tím kapalný kyslík, pro použití ve směsi s vodíkem a vytvoření dostatečného tahu pro atmosférický let do doby, než se přepne na LOX z nádrží.

Firma Reaction trvá na tom, že tento výměník funguje. Do konce roku by chěli přesvědčit investory, že technologie je životaschopná. Poté jim by jim mohlo být přiklepnuto 200ml liber na vývoj demonstrátoru motoru do roku 2014. Pokud se to podaří, poté dalších 7.5 miliard na vývoj trupu Skylonu k použítí od roku 2020.

Drak Skylonu by měl být vyvíjen ve spoluprácí s leteckýmí výrobci. Trup a křídla by měly být založeny na uhlíkových kompozitech. Vnější keramický plášť bude přenášet aerodynamické namáhání na trup přes flexibilní závěsné body.

87m dlouhý Skylon s rozpětím křídel 25m by měl být také schopný vynést 10 tun nákladu na ISS.

Motory Sabre by měla vyrábět pouze firma Reaction engines.
 
01.9.2011 - 17:16 - 
tak nejak nechapem kde je nejaka nova informacia... okrem toho pokial viem vymennik ma vzduch iba schladit, ale nie zkapalnovat kyslik.  
01.9.2011 - 17:40 - 
quote:
tak nejak nechapem kde je nejaka nova informacia... okrem toho pokial viem vymennik ma vzduch iba schladit, ale nie zkapalnovat kyslik.

Výměník bude chladit, zde se ale opravdu mluví i o zkapalňování. Při této teplotě by se totiž teoreticky spolu s vysokým tlakem mohlo dosáhnout kritického bodu a následného zkapalnění.
Jak říkám, plány to jsou ambiciózní.
 
01.9.2011 - 18:28 - 
podla mojich informacii sa skapalnovaniu chcu vyhnut, kedze to bol jeden z neurotickych problemov Hotolu. Reaction Engines zistili, ze skapalnovat nemusia, staci pouzit stlaceny vzduch ako okyslicovadlo. Cely system sa tym naramne zjednodusi.  
01.9.2011 - 19:22 - 
To nemůže stačit, stlačený vzduch je řídký a vyžaduje těžké nádrže, nedá se použít pro let mimo atmosféru - nejspíš už zjistili, že jim současný stav Skylonu neumožňuje vzduch zkapalňovat a skladovat pro funkci mimo atmosféru a proto chystají jen demonstrační motor. Na reálný Skylon budou muset investovat ještě spoustu peněz. 
01.9.2011 - 19:33 - 
quote:
To nemůže stačit, stlačený vzduch je řídký a vyžaduje těžké nádrže, nedá se použít pro let mimo atmosféru - nejspíš už zjistili, že jim současný stav Skylonu neumožňuje vzduch zkapalňovat a skladovat pro funkci mimo atmosféru a proto chystají jen demonstrační motor. Na reálný Skylon budou muset investovat ještě spoustu peněz.


Ach jo ..stačí si to přečíst ..
http://www.reactionengines.co.uk/sabre.html

The design of SABRE evolved from liquid-air cycle engines (LACE) which have a single rocket combustion chamber with associated pumps, pre-burner and nozzle which are utilised in both modes. LACE engines employ the cooling capacity of the cryogenic liquid hydrogen fuel to liquefy incoming air prior to pumping. Unfortunately, this type of cycle necessitates very high fuel flow.

These faults are avoided in the SABRE engine, which only cools down the air to the vapour boundary and avoids liquefaction. This allows the use of a relatively conventional turbo compressor and avoids the requirement for an air condenser.

 
01.9.2011 - 20:48 - 
quote:
To nemůže stačit, stlačený vzduch je řídký a vyžaduje těžké nádrže, nedá se použít pro let mimo atmosféru - nejspíš už zjistili, že jim současný stav Skylonu neumožňuje vzduch zkapalňovat a skladovat pro funkci mimo atmosféru a proto chystají jen demonstrační motor. Na reálný Skylon budou muset investovat ještě spoustu peněz.


jake nadrze??? atmosfericky vzduch sa schladi v tepelnom vymenniku, stlaci sa turbokompresorom a pusti sa do spalovacej komory. Mimo atmosferu sa pouziva standardny tekuty kyslik z nadrzi. Motory SABRE maju teda dva rozne rezimy prevadzky. Precitajte si to najprv.
 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.264406 vteřiny.